Skocz do zawartości
IGNORED

Audio mity


Rekomendowane odpowiedzi

Gość

(Konto usunięte)
3 minuty temu, toptwenty napisał:

OK -jakie będą Zout tych propozycji? 

Zin w moim wzmacniaczu wynosi 3,3K.

na lampach , które podałem to dosłownie kilka omów

na jfetach w zależności od gradacji dla gradacji V ok 15 omów

jak wybierzesz co chcesz mogę ci wrzucić konkretny schemat do realizacji

Edytowane przez slawek.xm

Myślałem o czymś nowym i firmowym, który można by kupić w sklepie.

Zrobiłem sobie kilka lat temu bufor DIY na LME49600/LME49710. Może firmowy byłby lepszy?

Dzięki za poradę.

 

Gość

(Konto usunięte)
1 godzinę temu, toptwenty napisał:

Myślałem o czymś nowym i firmowym, który można by kupić w sklepie.

Zrobiłem sobie kilka lat temu bufor DIY na LME49600/LME49710. Może firmowy byłby lepszy?

Dzięki za poradę.

 

układy które proponuję w firmowym pre to koszt kilkudziesięciu tysięcy poza tym nie znajdziesz właściwie firmowego pre do napędu tak niskiej impedancji wejściowej

dobrym i skutecznym rozwiązaniem będzie znalezienie wzmacniacza lampowego i obciążenie jego trafa wyjściowego rezystorem ok 15 -20 om do masy i w takim układzie podlączenie go do twojego wzmacniacza jako przedwzmacniacz

będzie to najtańsze rozwiązanie pozwalające napędzić wzmak o niskiej impedancji wejściowej

Edytowane przez slawek.xm
1 godzinę temu, slawek.xm napisał:

tak niskiej impedancji wejściowej

Bez przesady, to wcale nie jest niska wartość. Potrzeba mniej więcej 1mA, taką wydajność prądową ma byle cd. Oczywiście jeżeli potrzebne jest +20dBu to kłopot, ale przy standardowych poziomach liniowych w sumie wszystko włącznie z wtórnikiem emiterowym sobie powinno poradzić. 

nagrywamy.com

Gość

(Konto usunięte)
Teraz, przemak napisał:

Bez przesady, to wcale nie jest niska wartość. Potrzeba mniej więcej 1mA, taką wydajność prądową ma byle cd. Oczywiście jeżeli potrzebne jest +20dBu to kłopot, ale przy standardowych poziomach liniowych w sumie wszystko włącznie z wtórnikiem emiterowym sobie powinno poradzić. 

jak  zamiast teorii i symulacji zdobędziesz tyle doświadczeń co ja to może coś zrozumiesz

na razie to jesteś w innej galaktyce i nie ma szans na dyskusję między nami

Mój bufor DIY na kościach LME, o którym wspomniałem wcześniej, otrzymuje sygnał z modułu DAC AK4490 przez potka w postaci drabinki 100k. Potem sygnał idzie bezpośrednio do wejścia końcówki mocy (class-d).

 

 

 

3 godziny temu, slawek.xm napisał:

jak  zamiast teorii i symulacji zdobędziesz tyle doświadczeń co ja to może coś zrozumiesz

na razie to jesteś w innej galaktyce i nie ma szans na dyskusję między nami

To, że jesteśmy w innych galaktykach, to oczywiste. Oczywistym też jest i widocznym, czy chcemy je wzajemnie odwiedzać 😉

Co do doświadczenia, to akurat tak się składa, że równo 20 lat pracowałem na systemie Pro-Tools z interfejsami, które miały całkiem przypadkiem impedancję wejściową 3,3k. Tak więc z jednej strony nie jest to jakaś niespotykana i niezwykle niska impedancja i wszystkie mniej lub bardziej firmowe urządzenia z tymi interfejsami pracowały bez problemu a z drugiej wszystkie urządzenia, które robiłem, siłą rzeczy testy przechodziły w tym systemie, bo miałem go pod ręką. Tak więc wszystko co wymyślałem automatycznie musiało współpracować z trochę niższą niż standardowa impedancją, w dodatku pracowały z poziomami +16dBu czyli dwukrotnie większym niż domowe audio, bo były to jeszcze interfejsy w starym standardzie poziomów. Jednak w odróżnieniu od innych konstruktorów na forum nie dążę do wejścia na niezwykle lukratywny rynek audiofilski, więc mi różne opinie na mój temat po prostu wiszą, a kto wie ten wie.

3 godziny temu, toptwenty napisał:

Mój bufor DIY na kościach LME, o którym wspomniałem wcześniej, otrzymuje sygnał z modułu DAC AK4490 przez potka w postaci drabinki 100k. Potem sygnał idzie bezpośrednio do wejścia końcówki mocy (class-d).

IMO to jest za duży headroom z jednej strony i brak headroomu z drugiej. Ta para scalaków deklaruje maksymalny prąd wyjściowy na poziomie 250mA. To bardzo dużo, jest to prąd możliwy do osiągnięcia przy maksymalnym napięciu zasilania na obciążeniu rzędu 60 omów. Taka wydajność prądowa potrzebna jest ewentualnie przy sterowaniu urządzeń z silną składową urojoną, czyli długich połączeniach i indukcyjno-pojemnościowych obciążeniach. Wzmacniacz mocy takim obciążeniem nie jest. Przy impedancji obciążenia 3k masz 34dB headroom prądowy (można dostarczyć 50x większy prąd niż maksymalny jaki byłby czy nawet jest potrzebny) ale ten headroom jest niepotrzebny bo headroom napięciowy pozwala na dostarczenie 14dB czyli tylko pięć razy wyższy od standardowego poziomu (zakładając standardowe zero w okolicach 2V RMS). Nie ma nic złego w headroomie, ale w tym układzie go po prostu nie ma, bo liczy się słabsze ogniwo, czyli to co się prędzej skończy, a skończy się poziom przy 10V RMS przy prądzie szczytowym 5mA. Żeby to miało sens, to IMO trzeba oba poziomy podnosić a nie tylko jeden, a bądźmy szczerzy, headroom na poziomie 14dB to nie jest headroom, obecnie praktycznie wszystkie urządzenia cyfrowe mają headroom 20-22dB. Rozwiązaniem jest nie wyższy prąd tylko wyższe napięcie zasilania (i związany z tym układ dyskretny raczej) albo, jeżeli końcówka ma wejście symetryczne, to wykorzystanie tego dla dodatkowego "darmowego" sześciodecybelowego headroomu. Impedancja wyjściowa zwykłych wzmacniaczy operacyjnych audio (od 5534 zaczynając) IMO jest w tym wypadku wystarczająca, bo maksymalne napięcie wyjściowe osiągane jest na obciążeniu 600 omów czyli pięciokrotnie niższym niż 3k.

Czyli rób jak chcesz, ale proporcjonalnie, bo zwiększanie możliwości stopnia w amperach bez zwiększania jej w woltach (i odwrotnie) jest w przedwzmacniaczu w praktyce przeciwskuteczna.

nagrywamy.com

Nie wdając się w szczegóły, mogę tylko dodać, że interkonekt jest stosunkowo długi - ponad 1,5 m; gain wynosi = 36dB, a czułość wzmacniacza też jest stosunkowo niska - 3V.

 

Edytowane przez toptwenty
typo
8 minut temu, toptwenty napisał:

interkonekt jest stosunkowo długi - ponad 1,5 m

Czyli krótszy niż nic 😉

8 minut temu, toptwenty napisał:

gain wynosi = 36dB, a czułość wzmacniacza też jest stosunkowo niska - 3V

Niemożliwe. Cztery kilowaty na ośmiu omach? 😉

nagrywamy.com

4 minuty temu, przemak napisał:

Cztery kilowaty na ośmiu omach?

Nie. Tylko 300W na czterech omach. Drugi podobny może dać 250W na ośmiu omach. 

Gość

(Konto usunięte)
2 godziny temu, toptwenty napisał:

Nie. Tylko 300W na czterech omach. Drugi podobny może dać 250W na ośmiu omach. 

jaka wartość sygnału wejściowego na końcówkę mocy daje maksymalne wysterowanie wzmacniacza?

49 minut temu, slawek.xm napisał:

jaka wartość sygnału wejściowego na końcówkę mocy daje maksymalne wysterowanie wzmacniacza?

Czułość końcówki wynosi 3V rms.

Przy okazji - impedancja wyjściowa źródła nie powinna przekraczać 600 omów, aby uniknąć niestabilności.

Raz spróbowałem zagrać baaardzo głośno - wzmacniacz się wyłączył i spalił się bezpiecznik w kolumnie.

Nie wiem, co zadziałało pierwsze.

Gość

(Konto usunięte)
8 minut temu, toptwenty napisał:

Czułość końcówki wynosi 3V rms.

Przy okazji - impedancja wyjściowa źródła nie powinna przekraczać 600 omów, aby uniknąć niestabilności.

Raz spróbowałem zagrać baaardzo głośno - wzmacniacz się wyłączył i spalił się bezpiecznik w kolumnie.

Nie wiem, co zadziałało pierwsze.

3V to przeczytałem

warto zmierzyć jaki jest rzeczywisty pik napięcia jaki wzmak przyjmuje

moja rada odnośnie pre do tego wzmaka

warto by był to układ który podniesie jakość grania

dlatego najlepiej by był to układ na lampie 6n30p w formie wtórnika White'a albo SLCF (super linear cathode follower)

ewentualnie jeśli potrzebne byłoby wzmocnienie to mu-follower też na tej lampie ze względu na spory prąd jaki byłby dostępny na wyjściu

jeśli sam nie chcesz się bawić pogadaj z kolegą Muzg zna te lampy i pewnie zrobiłby dla Ciebie taki układ na zamówienie idealnie dopasowany do końcówki mocy

Nie, dzięki. W przeszłości używałem różnych kombinacji z preampami i buforami lampowymi (miałem i nadal mam też takie wzmacniacze), ale przeszedłem w zasadzie na scalaki i już tak zostanie.

Byłem tylko ciekaw, czy w dobie rosnącej popularności class-d jakas firma robi dostosowane do nich preampy/bufory -  i jaką miałyby impedancję wyjściową.

Gość

(Konto usunięte)
9 minut temu, toptwenty napisał:

Nie, dzięki. W przeszłości używałem różnych kombinacji z preampami i buforami lampowymi (miałem i nadal mam też takie wzmacniacze), ale przeszedłem w zasadzie na scalaki i już tak zostanie.

Byłem tylko ciekaw, czy w dobie rosnącej popularności class-d jakas firma robi dostosowane do nich preampy/bufory -  i jaką miałyby impedancję wyjściową.

ja natomiast odpuściłem scalaki zupełnie

dlatego nie interesują mnie już takie rozwiązania

ale rozumiem, że ktoś to lubi chce i stosuje

4 godziny temu, toptwenty napisał:

Nie. Tylko 300W na czterech omach. Drugi podobny może dać 250W na ośmiu omach. 

To cyferki źle podałeś, bo się nic nie zgadza. Ale to w sumie nieistotne, ważny jest poziom wejściowy +12dBu czyli dość wysoki i impedancja wejściowa, IMO wcale nie taka niska. Moc potrzebna do pełnego wysterowania to tylko 3mW a prąd przy tym 1,5mA w szczycie, więc nie jest potrzebny żaden wyrafinowany bufor z niewiadomojaką obciążalnością i wydajnością. I teraz jeżeli chcemy tworzyć zapas, headroom czy jak to nazwać, to po równo, czyli zwiększamy równo maksymalny prąd i napięcie, bo jedno bez drugiego nie istnieje. Absolutnie teoretycznie najwyższy poziom sygnału niesymetrycznego z elektroniki zasilanej +/-15V to =22dBu, w praktyce oczywiście mniej. Więc przy takim zasilaniu masz tylko dziesięciodecybelowy czyli trzykrotny headroom napięciowy i bez zwiększania napięcia zasilana nie ma potrzeby większego niż trzykrotny headroomu prądowego, czyli wystarczy 5mA - a to daje byle scalak. Stabilna impedancja wyjściowa stopnia na pojedynczym operacyjnym nawet typu 5532 to rząd kilkudziesięciu omów, tradycyjnie przyjmuje się bez problemów 33 omy a w profesjonalnych zastosowaniach 120omów, co zabezpiecza przed wszystkim. Czyli problemu nie ma, co zresztą potwierdzają moje doświadczenia z dokładnie taką impedancją wejściową i nawet wyższym poziomem. Na swoim blogu zresztą sporo o tym pisałem - takiego wejścia nie wysteruje wtórnik emiterowy pracujący z prądem 0,5mA (stopień wyjściowy standardowych efektów gitarowych) ale wszystko na scalakach bez problemu.

1 godzinę temu, toptwenty napisał:

impedancja wyjściowa źródła nie powinna przekraczać 600 omów, aby uniknąć niestabilności

Jeżeli tak, to bufor powinien być przy wzmacniaczu. To nie wyklucza oczywiście odpowiednio niskiej impedancji przedwzmacniacza, zobacz klasyczne rozwiązania typu driver-odbiornik linii - przy okazji headroom i symetryczne połączenia.

5 godzin temu, toptwenty napisał:

Nie wdając się w szczegóły

A wdając?

To jest to:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

22 minuty temu, przemak napisał:

To cyferki źle podałeś, bo się nic nie zgadza

Co się nie zgadza? Kolumny potrzebują wzmacniacza, który jest w stanie dać dużo prądu, nawet nie mocy.

Wzmacniacze stoją ponad metr od preampu - stąd bufer, a przed nim jeszcze drabinka.

To nie jest Elektor.

 

 

Ani RS2452A.

To jest LJM Audio z Chin. Robi też końcówki w klasie AB.

1 minutę temu, toptwenty napisał:

Co się nie zgadza?

Poziom wejściowy i wzmocnienie się nie zgadzają. IMO na pewno końcówka nie ma wzmocnienia 36dB jak piszesz, ale spoko, to nie jest istotne.

 

2 minuty temu, toptwenty napisał:

Wzmacniacze stoją ponad metr od preampu - stąd bufer

Oczywiście, ale jeżeli wzmacniacz jest niestabilny przy jakichś impedancjach źródła to oznacza, że musi mieć stopień wejściowy który go przed tą niestabilnością zabezpiecza. Wzmacniacz nie ma prawa odjeżdżać ani przy zwartym ani otwartym wejściu.

nagrywamy.com

15 minut temu, przemak napisał:

Poziom wejściowy i wzmocnienie się nie zgadzają. IMO na pewno końcówka nie ma wzmocnienia 36dB jak piszesz, ale spoko, to nie jest istotne.

Osobiście tego nie mierzyłem, tak jest podane przez LJM Audio i potwierdzone w sieci.

Oba (300/4 i 250/8) warianty są stabilne - może dzięki temu, że Zout bufora jest o wiele niższa niż graniczne 600 omów, o których pisałem. 

 

23 minuty temu, toptwenty napisał:

Osobiście tego nie mierzyłem, tak jest podane przez LJM Audio i potwierdzone w sieci.

Oba (300/4 i 250/8) warianty są stabilne - może dzięki temu, że Zout bufora jest o wiele niższa niż graniczne 600 omów, o których pisałem. 

 

Czyli jakby elektor w zasadzie, IRS2092. jeżeli tak:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

to wzmocnienie wynosi około 23dB a do 300W/4R na wyjściu potrzebne jest niecałe 2,5V na wejściu, czyli standard. 

23 minuty temu, toptwenty napisał:

Oba (300/4 i 250/8) warianty są stabilne - może dzięki temu, że Zout bufora jest o wiele niższa niż graniczne 600 omów, o których pisałem. 

Możliwe, ale z tego co piszesz końcówka wzbudza się przy impedancji źródła wyższej niż 600 czyli też w przypadku jak nic nie jest podłączone do wejść. To jest IMO popelina. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez przemak

nagrywamy.com

Możliwe, ale z tego co piszesz końcówka wzbudza się przy impedancji źródła wyższej niż 600 czyli też w przypadku jak nic nie jest podłączone do wejść. To jest IMO popelina. 
U mnie się nie wzbudza...

Wysłane z mojego SM-A202F przy użyciu Tapatalka

10 godzin temu, toptwenty napisał:

impedancja wyjściowa źródła nie powinna przekraczać 600 omów, aby uniknąć niestabilności

 

7 godzin temu, toptwenty napisał:

U mnie się nie wzbudza...

No to jak w końcu? 😉

Generalnie wzmacniacz odwracający przy większej impedancji źródła ma po prostu mniejsze wzmocnienie, co może się przekładać na stabilność. Jeżeli tak, to wtórnik czy jakiś stopień wstępny w końcówce powinien być. 

nagrywamy.com

Zout mojego bufora jest dużo niższa niż owe 600 omów. 

Można go też traktować jako stopień wstępny w końcówce, mimo tego półtorametrowego interkonektu (czyli tyle co nic).

Drabinka oczywiście jest między DAC a buforem. Na wyjściu DAC siedzą opa1612. 

Pytanie czysto teoretyczne o konstrukcję suba. Złóżmy, że wzmacniacz jest, pora wybrać głośnik. Opcje są dwie: mały o dużym skoku lub duży o małym skoku - który będzie lepszy i dlaczego?

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

W dniu 7.12.2022 o 10:17, toptwenty napisał:

Zout mojego bufora jest dużo niższa niż owe 600 omów. 

Można go też traktować jako stopień wstępny w końcówce, mimo tego półtorametrowego interkonektu (czyli tyle co nic).

Drabinka oczywiście jest między DAC a buforem. Na wyjściu DAC siedzą opa1612. 

Ja rozumiem. Ale piszesz, że końcówka się wzbudza przy impedancji źródła powyżej 600 omów. Czyli np. przy otwartym wejściu się wzbudza. A potem piszesz, że się nie wzbudza. To jak jest i w czym problem?

nagrywamy.com

52 minuty temu, toptwenty napisał:

O jakie mity na temat subwoofera Ci chodzi?

O żadne, tak pytam.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

2 godziny temu, przemak napisał:

Ja rozumiem. Ale piszesz, że końcówka się wzbudza przy impedancji źródła powyżej 600 omów. Czyli np. przy otwartym wejściu się wzbudza. A potem piszesz, że się nie wzbudza. To jak jest i w czym problem?

To nie tak.

Zout źródła musi być mniejsza niż 600 omów, żeby się końcówka nie wzbudzała. U mnie jest mniejsza, więc się nie wzbudza. 

Przy otwartym wejściu też się nie wzbudza! Może dlatego, że nie ma sygnału? Może produkt LJM Audio okazuje się lepszy niż w założeniach? 

Na próbę zamiast pre/bufora zastosowałem na wejściu lampowy preamp o wysokiej Zout. Nie dało się słuchać - brum i wrzask zamiast muzyki. 

Problemu nie ma, nie było i pewnie nie będzie. Skąd ta myśl?

2 godziny temu, szymon1977 napisał:

O żadne, tak pytam.

Może to nie są mity, ale często się słyszy, że konieczne są dwa subwoofery, że wystarczy jeden ale z podwójną cewką, że membrna musi albo nie musi mieć 30 cm średnicy - że może albo nie może stać gdzieś w rogu, że może albo nie powinien być pasywny - itd itp.

 

 

 

Edytowane przez toptwenty
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.