Skocz do zawartości
IGNORED

Magnetofon.


Rekomendowane odpowiedzi

Wszystko prawda, ludzie nagminnie zapominają (lub nie wiedzą) o tym czym jest tzw. widmo sygnału muzycznego. Ale chodzi mi w tym momencie tylko o kwestię czysto techniczną:

 

"...Po prostu nagranie sinus 20kHz na taśmie metalowej (a o tym pisał Yul) jest niemożliwe z technicznego punktu widzenia..."

 

Czy to prawda?

Pozdro,

Yul

Edytowane przez Yul
Gość G.Mark

(Konto usunięte)

Wszystko prawda, ludzie nagminnie zapominają (lub nie wiedzą) o tym czym jest tzw. widmo sygnału muzycznego. Ale chodzi mi w tym momencie tylko o kwestię czysto techniczną:

 

"...Po prostu nagranie sinus 20kHz na taśmie metalowej (a o tym pisał Yul) jest niemożliwe z technicznego punktu widzenia..."

 

Czy to prawda?

Pozdro,

Yul

To nie jest prawda.

 

post-3254-0-52885700-1383203648_thumb.jpg

 

A jeśli to jest prawdą, to producent wcześniej wspomnianego mangetofonu, po prostu kłamie w żywe oczy pisząc w swojej publikacji dołączonej do magnetofonu jak wyżej.

 

GM

Panowie, może ja się wtrącę do dyskusji swoje 3 grosze. Sinus 20kHz będzie nagrany jak najbardziej, tylko że z tłumieniem +/-3dB, patrząc na pasmo przenoszenia dla taśmy metal 20Hz-23kHz. Po prostu w zakresie 20-20kHz charakterystyka toru ma nierównomierność +/-3dB, a w paśmie 0-9kHz (jak gdzieś się pojawia w tekście) charakterystyka jest liniowa, "jak stół". Pewnie powyżej 9kHz zaczyna powoli opadać, aby osiągnąć te tłumienie 3dB dla końca pasma. Osobną sprawą jest zniekształcenia jaki spowoduje zapis na taśmie (producent podaje dla każdej taśmy w procentach), ale harmoniczne wypadną poza pasmo przenoszenia i nie zniekształcą tego biednego sinusa w sposób widoczny.

Próbuję zinterpretować co oznacza określenie -20dB recording - może chodzi o tłumienie toru zapisu?.

Tak w ogóle to parametry tego decka są kapitalne, szczególnie jak spojrzę na wyniki mojego Onkyo 2050 z 30Hz-18kHz dla taśmy metalowej.

Pozdrawiam

MM

 

PS. Zdaje się że te zastrzeżenie -20dB oznacza że sygnał nie będzie przesterowany przez tor zapisu podczas nagrywania. Przy tych warunkach poziom nagrania będzie na tyle niski że nie sygnał przejdzie niezniekształcony przez układ i zostanie zapisany na taśmie z charakterystyką 20Hz-23kHz (oczywiście trzeba jeszcze dodać nieidealną charakterystykę taśmy).

Edytowane przez lofix

A jeśli to jest prawdą, to producent wcześniej wspomnianego mangetofonu, po prostu kłamie w żywe oczy pisząc w swojej publikacji dołączonej do magnetofonu jak wyżej.

Też sądzę, podobnie jak G.Mark, że dane techniczne podawane przez firmy są w generalnych zarysach prawdziwe. W przeciwnym wypadku firmy narażałyby się na poważne konsekwencje prawne. Ktoś z dawnego koncernu Sony mógłby kupić magnetofon dawnego koncernu Pioneer, pomierzyć go i wytoczyć proces o naumyślne wprowadzenie konsumenta w błąd i doprowadzenie do niewłaściwego rozporządzenia mieniem poprzez podanie zawyżonych parametrów. Czytamy przecież w prasie audio testy techniczne, np. w stosunku do wzmacniaczy okazuje się, że wiele firm podaje parametry swoich wzmacniaczy z wielką ostrożnością. Na przykład Denon zaniża moce wzmacniaczy podawane w papierach o około dwa razy. Moim zdaniem asekuruje się w ten sposób na wypadek takiej sytuacji, o jakiej wspomniałem wyżej. Inna sprawa, to podawanie impedancji kolumn, np.: Impedance 4-8 Ohm. To jest trochę nie fair, ale stało się jakby standardem.

Pozdro,

Yul

Edytowane przez Yul

 

Dlaczego przypuszczasz, że UX-S może być nieoryginalna?

M.

Ponieważ mam identyczne i nie trzymają sygnału, a z prawdziwym Sony z mojego doświadczenia nigdy to się nie zdarzało.

NIE JEST prawdą. że magnetofon NIE MOŻE nagrać na metalu pasma np. 20-20k.

 

JEST prawdą, że magnetofon NIE MOŻE nagrać na metalu pasma 20-20k przy poziomie zapisu 0 dB!

 

+/- 3 dB to nie TŁUMIENIE tylko zakres NIERÓWNOMIERNOŚCI charakterystyki, i mogą to być zarówno "górki" jak i "dołki" - choć na samych krańcach przeważnie jest to spadek.

 

Określenie "-20 dB recording" oznacza po prostu, że pomiaru zakresu przenoszonych częstotliwości dokonano przy zapisie sygnałów na poziomie -20 dB względem poziomu, uznanego za "zero dB".

Ale przypomnę tu, że są TRZY różne "zera", przyjęte dla różnych wartości strumienia magnetycznego w szczelinie głowicy:

 

1) chyba najstarsze "zero", tzw. zero Philipsa albo zero VU, odpowiadające strumieniowi 160 nWb/m

2) zero Dolby, 200 nWb/m

3) zero IEC, 250 nWb/m

 

Praktyczna różnica wynosi ok. 2 dB pomiędzy sąsiednimi (tzn. np. Zero Dolby = -2 dB VU = +2 dB IEC)

Wskaźniki różnych magnetofonów były skalowane wg różnych "zer" w różnych okresach, i myślę, że parametry też były różnie mierzone, zależnie od "zera" przyjętego w danym okresie przez daną firmę. Np. Sony już od początku lat 80 stosowało zero IEC. Technics stosował zero VU aż do 92/93 roku, i przeszedł na zero IEC. Niektóre firmy stosowały "zero Dolby". Przeważnie - ale nie zawsze - można to poznać po tym, gdzie na skali jest znaczek Dolby. Jeśli jest przy ok. +2/+3 dB, to wskaźnik jest skalowany wg zera VU. Jeśli jest przy zerze - to zera Dolby, a jeśli jest przy -2/-3 dB - to wg zera IEC.

 

A to, że nie da się uzyskać pasma do np. 20 kHz przy poziomie 0 dB (które zero by to nie było), wynika po prostu z właściwości magnetycznych taśmy.

Jeśli dla częstotliwości 10 kHz wartość SOL, czyli maksymalne możliwe nasycenie taśmy sygnałem osiąga się przy poziomie -7,5 dB dla przeciętnych taśm normalnych (SONY HF, Maxell UR, TDK D, a także słabszych "chromowych" - np. TDK SF), to wiadomo, że osiągnięcie na takiej taśmie pasma nawet do 7 kHz przy poziomie 0 dB będzie wyczynem.

Ponieważ taśmy metalowe mają SOL przy 10 kHz mniej więcej na poziomie -1 dB, to daje się na nich dociągnąć do tych ~12,5 kHz przy poziomie 0 dB i nierównomierności +/-3dB. Ale powyżej tej częstotliwości charakterystyka też spada.

Ponieważ mam identyczne i nie trzymają sygnału, a z prawdziwym Sony z mojego doświadczenia nigdy to się nie zdarzało.

Te kasety to produkcja z 2010/11/12/? roku z fabryki w Meksyku - stąd może wrażenie, że to nie jest 'prawdziwe' Sony.

Porównywałem je kiedyś z innymi dostępnymi współcześnie kasetami i zachowywały się (na moim niewyrafinowanym sprzęcie) podobnie jak np. TDK SA - ale fakt z pewnością nie jest to 'stare' Sony.

 

Te kasety to produkcja z 2010/11/12/? roku z fabryki w Meksyku - stąd może wrażenie, że to nie jest 'prawdziwe' Sony.

Porównywałem je kiedyś z innymi dostępnymi współcześnie kasetami i zachowywały się (na moim niewyrafinowanym sprzęcie) podobnie jak np. TDK SA - ale fakt z pewnością nie jest to 'stare' Sony.

To chyba nie tak, mam dużo Sony HF z roku 2011 co prawda nie z Meksyku, i nagrywają poprawnie, a nawet dobrze. Nie sadzę by firma jak Sony, pozwoliła sobie na taki badziew i to w klasie "chrom". Kupiłem tez w zeszłym roku TDK Pro SM typ II wyprodukowane w Korei i jestem z nich rownież zadowolony, nawet bardzo. Takie marki nie pozwalają sobie na błędy tego typu, dlatego napisałem, że to najprawdopodobniej podróba.

dlatego napisałem, że to najprawdopodobniej podróba.

To może potwierdzić tylko lost. Mam kilkanaście kaset UX-S z ostatnich partii dostępnych w kraju i nic nie wskazuje na to, że są to podróbki (do tej pory też nie słyszałem, aby te kasety były podrabiane).

To może potwierdzić tylko lost. Mam kilkanaście kaset UX-S z ostatnich partii dostępnych w kraju i nic nie wskazuje na to, że są to podróbki (do tej pory też nie słyszałem, aby te kasety były podrabiane).

Powinniśmy nasz dyskurs przenieść do wątku "śliczne kasety", tu jest troszkę OT :)

Powinniśmy nasz dyskurs przenieść do wątku "śliczne kasety", tu jest troszkę OT :)

Jeśli ktoś może przenieść posty do tego wątku to prośba o przeniesienie - choć prawdę mówiąc te kasety chyba śliczne nie są ;)

Chciałbym kupić lepszy magnetofon od posiadanego Akai GX 32. Cena 400 -500 zł. Interesują mnie modele

Akai Gx 65/75 BARDZO DOBRE głowice "szklany ferryt" trwałość 15 - 20 lat

Pioneer Ct757 podobno ma głowice parmalejowe to znaczy słabe trwałość naścieranie 2 lata lepsze podobno są w CT 959 AMORFICZNE TRWAŁOŚĆ POWYŻEJ 6 LAT.

Jak byście porównali CT 757 CZY GX 65 OBYDWA LEPSZE są od GX 32?

Miłego wieczoru z mnóstwem psikusów życzę Wszystkim Taśmolubom:-) Halloween !

 

 

 

BM252.jpg

Vlado, ale na haloween to się maski zakłada, a nie zdejmuje...

:)

Pozdro,

Yul

To może potwierdzić tylko lost. Mam kilkanaście kaset UX-S z ostatnich partii dostępnych w kraju i nic nie wskazuje na to, że są to podróbki (do tej pory też nie słyszałem, aby te kasety były podrabiane).

Robiąc pomiary otworzyłem drugą sztukę(ale z tego samego źródła) dziwiąc się wynikom, oczywiście pasmo przenoszenia było identyczne. Nie mam 100% pewności, czy kasety są oryginalne, kupione były na znanym portalu aukcyjnym, jednak nic nie wskazuje na to by były podrabiane. Nie widzę sensu podrabiać kasety, więcej z tym problemu niż pożytku, ale jakby ktoś się uparł to pewnie można. Kolejna sprawa to może magnetofon, może jakaś wymagająca taśma, albo coś z prądem podkładu(możliwe to?)? Swoją drogą UX-S nie brzmią tak źle, jak wygląda to na wykresie. Głuchy jestem zresztą(na szczęście) i najlepsze co miałem to Fuji ZII i EMTEC SCII.

A to, że nie da się uzyskać pasma do np. 20 kHz przy poziomie 0 dB (które zero by to nie było), wynika po prostu z właściwości magnetycznych taśmy.

Jeśli dla częstotliwości 10 kHz wartość SOL, czyli maksymalne możliwe nasycenie taśmy sygnałem osiąga się przy poziomie -7,5 dB dla przeciętnych taśm normalnych (SONY HF, Maxell UR, TDK D, a także słabszych "chromowych" - np. TDK SF), to wiadomo, że osiągnięcie na takiej taśmie pasma nawet do 7 kHz przy poziomie 0 dB będzie wyczynem.

Ponieważ taśmy metalowe mają SOL przy 10 kHz mniej więcej na poziomie -1 dB, to daje się na nich dociągnąć do tych ~12,5 kHz przy poziomie 0 dB i nierównomierności +/-3dB. Ale powyżej tej częstotliwości charakterystyka też spada.

Macieju, dzięki, o taką odpowiedź (po kolei i na temat) mi chodziło. Kiedyś miałem nawet sporą wiedzę o tych MOL-ach i SOL-ach, ale wiesz co się z nieużywaną wiedzą dzieje - zostaje zapomniana. Ale coś pamiętam, że są jakieś układy przeciwnasyceniowe w magnetofonach (chyba HX-Pro?), które zmniejszają problemy o których napisałeś. Co z nimi?

Pozdro,

Yul

To chyba nie tak, mam dużo Sony HF z roku 2011 co prawda nie z Meksyku, i nagrywają poprawnie, a nawet dobrze. Nie sadzę by firma jak Sony, pozwoliła sobie na taki badziew i to w klasie "chrom". Kupiłem tez w zeszłym roku TDK Pro SM typ II wyprodukowane w Korei i jestem z nich rownież zadowolony, nawet bardzo. Takie marki nie pozwalają sobie na błędy tego typu, dlatego napisałem, że to najprawdopodobniej podróba.

Zapomniałem dodać, jeśli ktoś może sobie na takie rzeczy pozwolić to właśnie Sony i inni giganci. Może jest to wersja na Europe wschodnią i inne peryferia świata. Takie bandyctwo praktykuje dużo międzynarodowych koncernów, dla przykładu skład Coca-Coli różni się składem w poszczególnych krajach, ceny już nie tak bardzo, często nawet są wyższe w krajach biedniejszych, gdzie jest gorsza jakościowo. Oczywiście w tym przypadku to tylko moje przypuszczenia, ale nie zdziwiłbym się gdyby kasety na cywilizowane rynki były produkowane gdzie indziej.

 

Moje UX-S mają właśnie z tyłu rozpisanych importerów PL, CZ, HU, SK, RU. Mam też HF made in Italy i tam nie ma nic po polsku(na szczęście).

 

Kolejny przykład to "mikro wieża" Sony w Tesco za 99zł made in china, podobna, tyle że bez loga Sony 79zł.

Chciałbym kupić lepszy magnetofon od posiadanego Akai GX 32. Cena 400 -500 zł. Interesują mnie modele

Akai Gx 65/75 BARDZO DOBRE głowice "szklany ferryt" trwałość 15 - 20 lat

Pioneer Ct757 podobno ma głowice parmalejowe to znaczy słabe trwałość naścieranie 2 lata lepsze podobno są w CT 959 AMORFICZNE TRWAŁOŚĆ POWYŻEJ 6 LAT.

Jak byście porównali CT 757 CZY GX 65 OBYDWA LEPSZE są od GX 32?

Ostatnio zakupiłem GX-67; dzięki mozliwości kalibracji biasu i poziomu zapisu jest lepszym urządzeniem niż GX-65. Mam obydwa i odtwarzają b. ładnie, ale ten pierwszy pozwala na lepsze wysterowanie poziomu nagrania w zależności od użytej kasety co daje się słyszeć.

Z kolei pioneery które mam - 757 i 777 - mają problem z przewijaniem, typowy przypadek w ich mechanizmie. Ale nagrywają i odtwarzają b. dobrze.

Wszystkie te modele są lepsze wg mnie od GX-32, choćby dlatego, że są trzygłowicowe, ale ocena w dużej mierze zależy od konkretnego egzemplarza. Oczywiście to moje zdanie i trudno uogólniać, każdy może mieć inne doświadczenia.

W.

Wojtek

Poszukuję serwisówki do magnetofonu JVC KD-A55. W necie znalazłem tylko instrukcję obsługi.

Dziś dostałem przesyłkę z tym JVC i niestety, cała sekcja audio prawie całkowicie milczy. Mechanika działa prawidłowo i podświetlenie. Ale odtwarza bardzo, bardzo cicho. Bez zniekształceń i na oba kanały, ale nawet nie reaguje na regulację potencjometrem "Output Level". Podejrzewam brak zasilania sekcji audio. Czy ktoś z Was ma może serwisówkę do tego modelu ew. potrafił by wskazać elementy linii zasilającej audio, które należy sprawdzić ? Magnetofon jest w całkiem dobrym stanie wizualnym. Po mojej renowacji będzie wyglądał niemal idealnie, dlatego nie chcę go oddawać. A raczej nie często można zobaczyć ten magnetofon na Allegro.

Yul,

Jakieś układy przeciwnasyceniowe są w układzie Dolby C (i nie wiem, czy też nie i w Dolby S) - są to układy o dość skomplikowanym działaniu i nie do końca się w tym orientuję, po prostu przyjmuję na wiarę.

 

Natomiast jeśli chodzi o HX Pro, to jest to układ zapobiegający "nadbiasowaniu" ("overbiasing") taśmy samym sygnałem fonicznym. Duża zawartość silnego sygnału wysokiej częstotliwości w sygnale nagrywanym nakłada się na prąd podkładu, dodaje się do niego, i daje efekt taki, jakby prąd podkładu zwiększył się. A, jak wiadomo, im wyższy prąd podkładu, tym gorsza rejestracja wysokich częstotliwości. Więc im silniejszy sygnał wysokiej częstotliwości, tym bardziej będzie powodował tym gorszą rejestrację samego siebie!

Układ HX Pro jest to zatem taki krasnoludek w magnetofonie, który ma przed oczyma wyświetlacz spektrum sygnału, a rękę na pokrętle Bias. Im więcej widzi na wyświetlaczu silnego sygnału wysokiej częstotliwości, tym bardziej zmniejsza prąd podkładu. I odwrotnie.

A propos nowych taśm Sony UX-S - nie słyszałem, by były one podrabiane, i nie wydaje mi się to prawdopodobne, szczególnie obecnie, gdy biznes kasetowy jest w fazie schyłkowej. Komu by się to opłacało? A za czasów "prosperity" podrabiano wyłącznie najbardziej popularne i najtańsze modele, bo takie najłatwiej było podrobić najmniejszym kosztem, ale tak, żeby były mniej czy bardziej podobne do oryginału, na tyle, by ktoś dał się nabrać. Lepszych kaset nie podrabiano prawdopodobnie dlatego, że ich bardziej skomplikowana konstrukcja byłaby trudniejsza i bardziej kosztowna do podrobienia tak, by kaseta choć trochę przypominała oryginał, i pewnie koszt produkcji dobrej podróbki (na którą ktoś by się nabrał) byłby niewiele mniejszy od kosztu produkcji oryginału. Poza tym, te lepsze kasety przeważnie były kupowane przez lepiej zorientowanych konsumentów, a oni by je od razu odróżnili.

 

Natomiast obecnie kasety produkowane są już, niestety, "byle gdzie i byle jak", i najtańszym kosztem, bo nie jest to już dobry biznes.

Poszukuję serwisówki do magnetofonu JVC KD-A55. W necie znalazłem tylko instrukcję obsługi.

Dziś dostałem przesyłkę z tym JVC i niestety, cała sekcja audio prawie całkowicie milczy. Mechanika działa prawidłowo i podświetlenie. Ale odtwarza bardzo, bardzo cicho. Bez zniekształceń i na oba kanały, ale nawet nie reaguje na regulację potencjometrem "Output Level". Podejrzewam brak zasilania sekcji audio. Czy ktoś z Was ma może serwisówkę do tego modelu ew. potrafił by wskazać elementy linii zasilającej audio, które należy sprawdzić ? Magnetofon jest w całkiem dobrym stanie wizualnym. Po mojej renowacji będzie wyglądał niemal idealnie, dlatego nie chcę go oddawać. A raczej nie często można zobaczyć ten magnetofon na Allegro.

Po podłączeniu do wzmacniacza okazało się, że magnetofon odtwarza i nagrywa prawidłowo. Po prostu mam całkowicie martwe wskaźniki wysterowania. Te diody LED również nie świecą. Poza tym na wyjściu słuchawkowym gra bardzo, bardzo cicho. Dlatego sądziłem że po podłączeniu do wzmaka będzie tak samo, a tu niespodzianka !

Muszę wtrącić swoje 3 grosze. Pytanie Yula spowodowane było naszą polemiką w wątku o przewadze winylu a dokładnie tą wypowiedzią:

 

Żadna ale to absolutnie żadna taśma żelazowa nie dawała nigdy możliwości realnego zapisu 15-16kHz. Magnetofony kasetowe w najlepszym wypadku przenosiły 15-16kHz przy 0dB ale na taśmie metalowej. Chrom odpowiednio zapewniał pasmo do 11-12kHz a żelazo do 8-9kHz przy 0dB. I to bez względu na specyfikację magnetofonu.

 

Być może z wartościami nieco przesadziłem ale kierowałem się między innymi tymi specyfikacjami dotyczącymi dwóch bardzo dobrych decków:

pioneer36.jpg

 

 

Pioneer CT-A9 (o podobnym pisał chyba GM) ma owszem pasmo do 23kHz jednak mierzone przy -20dB (standard) i z nierównomiernością +-3dB. Parę lat później ten standard zmienił się i mierzono przy +-6dB. Tak więc jego realne pasmo przy 0dB wg producenta wynosi 16 kHz. Jest to wynik bardzo dobry. Zresztą magnetofony Pioneera miały zwykle bardzo dobre głowice.

 

Ciekawie pasmo przenoszenia podaje Sony dla modelu TC-K 700 ES:

emhx9tytgwrj.png

 

 

Tak więc konkluzja moich wypowiedzi jest taka: magnetofon kasetowy nie zapewnia pasma przenoszenia na poziomie 20kHz przy 0dB ze względu na cechy samego nośnika. Pasmo podawane w instrukcjach obsługi mierzone jest przy poziomie -20dB z tolerancją +-3dB a nawet +-6dB. Ktoś tutaj napisał nawet że Luxman (Alpine pewnie też) mierzył pasmo przy jeszcze niższym poziomie: -25dB.

Edytowane przez Bald

Po kilku latach leżakowania włączyłem swojego RS-B 608R pełen obaw że : rolki. pływanie ,zawodzenie .

Ale nic z tych rzeczy

Pełna 100% sprawność Aż niewiarygodne. Wszelkie dolby , dbx, Cr2 działają i słychac różnicę Ciekawe jak długo taki stan potrwa , bo trochę kaset z lat 80 odkopałem i czas słuchac. Nawet podłaczony do lampki - broni się jako odtwarzacz.

Edytowane przez ricon
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.