Skocz do zawartości
IGNORED

GDN 16/50 6 8ohm - poszukuje opinii


wovo

Rekomendowane odpowiedzi

Może też być Peerless DT100, tańszy od Vify (260 para) i lepszy. Serio, Vifa szeleści, choć duuużo mniej niż Tonsil. A w Maestro siedziały przyzwoite wooferki, tylko tytanowiec i zwrotki do wymiany. Totem wybrał piankową kopułkę, bo tekstylne szeleszczą, a tytanowa się nie nadaje. Tonsil produkował też świetne wooferki z włókna szklanego GTC17 i jakieś 15.

Nie miałem w intencji sugerować, że to jakieś specjalne wersje GDN, pisałem też, że słyszałem takie, albo podobne w "Ohm-ach". Uważam, że brzmią bardzo przyjemnie i zdziwię się, jak za tą kasę usłyszę coś PRZYJEMNIEJSZEGO, zwłaszcza na wokalach.

pozdr

jadący windą Bronek Geremek:)

Vifa PL27 szeleści gdy jest przeciążona zbyt niskimi częstotliwościami np. przy podziale 2,5Khz filtrem II rzędu, Ale wystarczy nieco podnieść podział i filtrować nieco ostrzej a problem znika. Nie ma tej lekkiej chrypki jak była w Dali 104. I nigdy nie miałem takiego z nią problemu.

 

Ten Peerless to największa budżetówa. Droższy WA10 – pracował w Radmorach LS10 w towarzystwie Tesli ARN165 i czuł się z nią dobrze ;) Też brzmiał tam nieco szorstko.

 

Dla GDN13/40/8 to Vifa D27 lub SeasKt28 (względnie Kt27). No i zapomniałem jeszcze o Audaxie A0 – w cenie ok. 110zł. – czyli sporo tańszy. Tego nie próbowałem, ale były już opinie na forum że jest całkiem niezły. I para będzie połowę tańsza od Vif.

 

pozdr.

Peerless DT100 niczym się nie różni od WA10. SR10 natomiast tylko front ma inny. Umiejętnie zaaplikowany daje gładki, spójny dźwięk bez żadnych szorstkości czy szelestów, choć blasku i wieloplanowości mu nieco brakuje, ale to już przy bezpośrednim porównaniu z droższymi przetwornikami.

McGyver - odnosze wrażenie że jestes zwolennikiem dźwięku czytego i krystalicznego z odrobina dźwięczności - takiego jak dają bardzo dobre kopułki tytanowe. Np. te z najdroższych Audaxów albo te które stosował GLD.

 

Ale niestety to sa najtańsze przyzwoite kopułki metalowe jakie słyszałem. I nie znam zadnej tekstylnej które im dorównują. Wiele tekstylnych ma własnie te podkreślone sybilanty i lekką szorstkość (akurat w Vifie tego nie miałem).

Ważne żeby szczegóły były dobrze oddane. Dziwięk z miekkich kopułek jest troche przybrudzony w porównniu z twardymi.

Miałem kiedys piankowe kopułki Tonsila - i to co im mozna zarzucic - to na pewno nie są dosc wyraźne. Z tekstylnymi jest juz lepiej (o ile sie trafi na te fabryczne a nie jakieś lewe za 40zł.) Ale cos mi sie zdaje że po prostu za wiele od nich wymagasz.

 

pozdr.

 

PS -Wovo - Audaxa A0 mozna najtaniej kupić w Elfie - znacznie taniej niz w Akkusie. Sa tam równiez inne tanie niskotonowe Audaxy na plastikowych koszach, ale to jest jakis drugi sort i w katalogach tych głosników nie znalazłem.

Wymagam tyle ile można. Czech za podobne pieniądze gra już dobrze, a swego czasu kupowałem po 50zł. tajwańce tekstylne które dawały Vifom lanie na łeb (z wyjątkiem aluminiowej D25AG, ta jest znakomita). A krystalicznie czyste kopułki tekstylne, bez śladu szorstkości czy podkreślenia sybilantów, w dodatku z fenomenalną stereofonią i szczegółowością produkuje Dynaudio. Revelator SS jest zauważalnie gorszy.

Zwróć uwagę na masę ruchomą kopułki Dynaudio i podobnego do niej Morela. Jest dosć spora Kopułka jest mocno tłumiona przez substancje impregnujące i powlekające. Po to zeby tłumić rezonanse własne

 

(Morel MDT29 ma Mms=0,5g a najlżejszy z Moreli ma 0,44g; Dynaudio D28 ma Mms=0,53g ! droższy Esotec D260 ma Mms=0,51g a najdroższy Esotar D330 ma Mms=0,43g - zauważ, że im głośnik ma szersze pasmo tym mniejsza jest masa ruchoma - producenci się o to mocno starają bo mała masa to większa mikrodynamika, tym głośnik ma lepsze parametry). Do tego Dynaudio i Morel ma dość duże zawieszenie i masz kopułkę która jest z tkaniny ale zaczyna się zachowywać jak kopułki twarde. Dlatego gra gładko.

 

Duża masa kopułki to mała szybkość, mniejsza dynamika i spadek charakterystyki powyżej 15khz (może grać trochę ciemno albo mieć mniej blasku - ale za to szumy są mniej słyszalne).

 

Podstawowe kopułki Dynaudio i Morel są cięższe niż kopułki Scan Speaka (D2905/9700 - ma Mms=0,35g i to przy powierzchni drgającej =8,5cm2 kiedy taką masę ma większość kopułek 25mm o powierzchni drgającej 6,5cm2. Pasmo ciągnie bez spadku aż do granic słyszalności a nawet powyżej 15kHz się wznosi o kilka dB.

To jest odpowiedź na to dlaczego Scan Speaki szumią - ale za to przenoszą więcej mikroinformacji.

 

Nieprzypadkowo producenci chwalą się lekkością kopułek i brakiem ferrofluidu, bo to oznacza lepsze odwzorowanie mikrodetali w muzyce i lepsze odwzorowanie zmian dynamicznych. Najlżejsza tekstylna kopułka to chyba w tej chwili Eton 25SD1 (jej Mms=0,22g ). Jest 2 razy lżejsza od kopułek Dynaudio i Morela. I ma prawie płaskie zawieszenie. Dokładne ich przeciwieństwo i jest uznawana za Hi-Endową (ale jej cena też nie jest mała).

 

pozdr.

Qubric. Windą jadę w górę, do nieba:)

Nie mam żadnego linku do strony producenta, dla zainteresowanych tel. do poznańskiego salonu Tonsila, gdzie ich słuchałem, firma podobno brytyjska. (061) 833 19 55

Kopułki SS szumią jak cholera:)), kiedyś na AS słuchałem Response 3.8 z Krellem i jak na moje ucho był to nr1 na wystawie wtedy, nic nie dało takiego kryształu wysokich tonów i naturalnośći średnicy. Dodam, że ProAc grał wtedy w sali konferencyjnej... Dynaudio-nie mam zdania, właściwie, to słuchałem tylko Audience52 i w porównaniu do Seasa w ProAc Studio100 żadna rewelacja. Na koniec ukłon w kierunku McGyvera, który podkreśla umiejętności, talent i dośiadczenie w konstruowaniu zwrotnic. Slyszałem już nieciekawie grające Scan Speaki, nie wykluczone, że Dynaudio są lepsze. Moze kiedyś będzie mi dane posłuchać Dynaudio równie dobrze, albo lepiej grających od SS9700 w Response 3.8.

pozdr

A jaką kopułkę polecilibyście do pracy z głośnikiem Magnata W 170 CP 880 (z Vectorów 22). Cięcie ok. 3000 Hz 12 dB/oktawę. Zależy mi na dobrym, liniowym dźwięku (ten Magnat ładnie, kurna, gra), zgodnością z parametrami ze strony producenta i obecnością tych parametrów na stronie oraz nie ukrywajmy - niskiej cenie (to se neda). No i jakby miała skuteczność > 90 dB.

 

Z tego co udało mi się wyszukać w sieci - Peerless, Monacor, Audax, Vifa i Seas - tylko jaki model?

 

Przepraszam za podłączenie się do wątku o Tonsilu, ale gadacie tu teraz o kopułkach, a mnie też właśnie na tej informacji zależy.

Sory że pisze dopiero teraz ale niemiałem neta bo była taka wichura że myślałem że mi antenke z dachu zdmuchnęło....

 

Co do budrzetu to niejest on duży bo z założenia to niema być super konstrukcja...chodzi oto żeby mieć szego słuchac w pokoiku bo wtedy moje podłogowce mógłbym przenieśc do salony. Pokoik mam mały więc monitory będą jak znalazł z tym że ja sięzastanawiam nad ARV104 - wiem że mówicie że to będzie za słabe ale sory ...jeśłi mam dawać1100 zł na monitory na tonsilach to od razu biore HDS164 + PL27....to niema sensu bo niedość że sięucze, mam 18 lat i z kąd mam niby tyle kasy wytrzasnąć ?? może po wakacjach ....na razie zostane na ARV104...

 

Co do kopółek Dynaudio to powiem tylko tyle że uchodzą za najlepsze na świecie...

 

A co do korekcji kopółki filtrami no to zgadzam się że niema sensu kupowac Alpharda i próbować z niego filtrami zrobić Relevatora.... ale pewno drobne niedogodności można zniwelować korektorami bez utraty wszystkich tych zjawisk o których piszecie....

 

Co do "wykresików na ekraniku".... ściagam tlkyo charakteryskiki przejściowe dla 50Hz i częstotliwości podzialu, iewentualnie korektory, a całą reszte jade na słuch, choć mógłbym od początku do końca wszystko robić za pomocą SW.... to jest bezsens bo maszyna mi nie powie jaki dzwięk ja mam lubieć i czego mam słuchać ...to jest paranoja ...

 

Czyli końcowy efekt: GDN13/40 8ohm + ARV Tesli w 10l BR wywłumiony mocno watoliną z pochyloną tylną ścianką, komora balastową, zwrotnica wyjdzie jak juz będe mial to wszystko.

 

:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Jeżeli arv jest wzorowany na peerlessie to chyba tylko wyglądem bo jak brzmią tak samo to ja dziękuje peerlessowi. Arv może i jest fajny ale w niektórych względach ustępuje tonsilowi 11/100 . Ta przejaskrawiona góra arv'ki mnie drażni. Za dół pasma ma chyba lepszy niż tonsila , przynajmniej nie taki ostry.

 

Zresztą nie wiem po co te wszystkie dyskusje. Najpierw trzeba mieć głośniki , wygrzać je , zmierzyć parametry ,pościągać ch-ki i wtedy wiadomo co da sie z nich zrobić. A wy już tu podziały co do Hz planujecie ;) .

Qubric, Qubric, aplikowałeś Ty kiedy kopułki Dynaudio? Zwłaszcza Esoteca? Żadnych szczegułów nie brakuje, nie jest wcale przyciemniona (w stosunku do metalowej Vify D25AG35) a szybkość to duża klasa. Co do Morela... no, te kopułki potrafią już poszelestywać, ale nie zawsze. Scany to tylko 9700 i 9900 są warte swoich cen, 9300 nie szeleści, ale i blasku ani przestrzeni nie ma, a 9500 jest niewiele lepsza. Co do Etona... biorąc pod uwagę cenę, to brzmienie jest mocnorozczarowujące, pomimo rewelacyjnych parametrów liczbowych. Od kiedy to parametry mierzalne determinują brzmienie sprzętu?

Oczywiście co do teorii masz rację, ale nie wszystko da się wyjaśnić teoretycznie. Dlatego projektowanie sprzętu wyłącznie na kompie, bez odsłuchów rzadko daje pożądane rezultaty, potrzebny jest ten ostateczny szlif, a i dobór komponentów (dotyczy prototypów) powinien być opierany na testach odsłuchowych. Inaczej będziemy mieć masę technicznego, efektownego dźwięku, ale pozbawionego duszy.

Lancaster, zapraszam serdecznie na odsłuchy prawidłowo zaaplikowanego Dynaudio Esoteca ze Scanem, w kolumnach podobnych do klonów Response 2,5. Response 3,8 poprawiać nie będę, bo nie da się kupić 14omowych osiemnastek SS, i musiałbym zrobić kolumny 4omowe. Ale do mniejszych pomieszczeń 2,5 w sam raz.

Yoshi, konstrukcja jest wzorowana, dźwięku nie udało się uzyskać zbliżonego, bo ta kopułka jest pokrywana inną substancją, zapewne Peerless nie udostępnia receptury. Niemniej rezultaty uzyskane przez Czechów są godne uwagi, a co najważniejsze te głośniki są 100 % powtarzalne, zero rozrzutu. Tego Tonsilowi nie udało się uzyskać nigdy. Gdy pracowałem w salonie Hi-Fi dostaliśmy nawet parę Maestro z różnymi kopułkami. I nie był to jedyny taki wypadek, ale jedyny który pamiętam szczegółowo, były też jakieś obsuwy z Excellence i Czat. A to już niedopuszczalne.

McGyver dzięki, jak będę w okolicach (Sosnowca?)to się odezwę i wproszę na odsłuchy z dobrym trunkiem(do uzgodnienia):)

wovo wyluzuj, Yoshi napisał, że chce zamieścić tu wyniki pomiarów wygrzanych głośników wraz ze schematami zwrotnic:)

Co powtarzalności głośników TVM to się zgodzę i bardzo mi się to podoba. Tonsil w tym względzie jest jak manufaktura z XIX wieku.

Tylko jedna cecha brzmieniowa arv o której pisałem mi się nie podoba i osobiście nie mógłbym przywyknąć do tych kopułek. Jak komuś to nie przeszkadza bo lubi taki dzwięk to arv jest dobrym wyborem. Być może inne modele tych kopułek troche inaczej brzmią , ja słuchałem tylko jednego modelu.

 

Nie twierdzę ,że głośniki można w ciemno kupować i Wovo nie próbuj tu ze mnie idioty robić.

Parametry TS można oczywiście sobie wziąść pod uwagę w symulacji aby mieć ORIENTACYJNE dane. Zwykle głośnik wygrzany ma nieco inne parametry ,chociaż zwykle są bliskie podawanych przez producenta o ile jest to solidny producent. Jednak samodzielne pomierzenie i dostrojenie BR daje lepsze rezultaty niż podstawienie fabrycznych parametrów i przyciecie rórki na wymiar jaki obliczył symulator.

 

Natomiast robienie na wyrost i projektowanie zwrotnicy już teraz , a tu cewka 1,8m , a tu dam kondensatorek taki a tam inny i to na etapnie w którym jeszcze się nie ma głośników w rękach jest kompletnym nonsensem.

yoshi, wiem, ale akurat taka cewkę mam, głośniki...tłumaczą się winni:)...kupiłem tanio i nie mam pomiarówki. To będzie moja pierwsza robota i od razu ala Serblin:) Jak będzie za mało wypełnienia w średnicy, to otwinę kilka zwoi, pełne profi:) Masz może jakiś sposób, żeby zrobić pomiary niewielkim kosztem(nie spodziewam się dużej dokładności)?

Najtańszym sposobem jest złożenie sobie sprzętu do SW. Przy odrobinie wysiłku z kosztem można się zmieścić na ok 120-150 zł. Można też kupić gotowe podzespoły (JIG,preamp) ale wtedy trochę sie zapłaci.

Największa trudność to nauka obsługi programu.

 

Oczywiście pewnie znajdzie sie ktoś madry i powie ,że programy typu SW są do niczego. Takich osobników należy pominąć milczeniem bo oni są z zasadny na 'nie' nawet nie znajac możliwości programu a o pomiarach maja mgliste pojęcie i zostawiają te kwestię specom posiadającym fabryczny sprzet.

 

Dokładność pomiarów jest wystarczajaca do amatorskiej zabawy a chociażby możliwość zmierzenia cewek i kondensatorów już potwierdza sensowność posiadania takie sprzętu bo chyba nie bedziesz odwijał cewki na oko.

 

Oczywiście można robić zwrotnice tyllko na słuch ale to jak szlifowanie klocka drewna papierem ściernym 500 zamiast zacząć od 40 i stopniowo zmieniać na 500 kończąc. Bardziej doświadczeni konstruktorzy powiedzmy zaczną szlifowanie od 120 ale to i tak zajmie im sporo czasu ;) .

Yoshi, a jaki program polecasz dla kogoś takiego jak ja? Mam programy do symulacji działania filtrow, ale same pomiary to dla mnie trochę czarna magia, przynajmniej na razie. Może się znajdzie jakiś nauczyciel jak je wykonać?

Wyobrażam sobie to tak: karta full duplex na wejście podłączamy mikrofon jakiś kierunkowy-typ nieznany:)1m od zestawów, wyjście z karty do wzmacniacza i na kolumny. Dalej jakieś stuki, szumy...i mamy EKG:) na ekranie. Dobrze kombinuję? Jak możesz uzupelnij dziury w opisie(program, typ mikrofonu, dwa zdania o obsludze interfejsu)...

pozdr

McGyver – od kiedy parametry decydują o brzmieniu głośników? Myślę że od czasu kiedy zaczęto produkować głośniki dynamiczne. Konstruktor powinien brać je pod uwagę.

I Dynaudio D28 i Scan Speaka Revelator i 9300 słyszałem w różnych konstrukcjach – w kilu ESA, w Dynaudio 42 i w Xavianach – to te które sobie akurat przypominam (nie stosowałem ich). Ale wnioski brzmieniowe kopułek w nich zastosowanych opisałem właśnie na podstawie odsłuchów a nie na podstawie parametrów. Po prostu złożyłem wrażenia dźwiękowe z zasadami fizyki. Zauważ że lżejsze kopułki Dynaudio są także znacznie droższe od podstawowego modelu.

 

Wovo – 1100zł. mogłyby kosztować całe monitory. Ale Jeżeli zastosujesz Audaxa A0 (masz dostęp do pomiarów z SW? Bo tak zrozumiałem, wiec nie musisz wykonywać strojenia wyłącznie na słuch) to cena wyniesie 220zł. + 164 za GDN 13/40/8. Zwrotnica najtaniej 100zł. Jeśli zastosujesz czeskie polipropyleny i cewki z Dexona powinieneś się zmieścić (powinna być jednak na lepszych komponentach – załóżmy więc, że 200zł.). A więc masz koszt komponentów 500-600zł. Pozostają jeszcze obudowy. Nie będą duże – jakieś 9 –10litrów jeśli sam zrobisz to cena materiału nie przekroczy 60zł. Jeżeli u stolarza to skasuje Cię na jakieś 300.

Za te cenę nie zrobisz niczego na Peerlessie HDS ;)

Jeżeli chcesz coś naprawdę tanio to zapomnij o Tonsilach i rób wszystko na Teslach. Cena będzie wtedy znacznie mniejsza – ok 300zł.może trochę więcej za komponenty – obudowy jak wyżej.

 

pozdr.

Poza SW całkiem fajnym symulatorem jest X-over 3 pro (ta sama firma co Bass Box). Można w nim importować pomiary z różnych programów clio ,sw itp. Trochę go trudno z początku ogarnąć ale to kwestia 10 min. Niestety trzeba znać sporo parametrów głośnika żeby coś zasymulować , o ile z basowym nie ma problemu to np z kopułką może być problem ze znaleźnieniem parametrów jak Qes i Qms .

 

Jeżeli chodzi o sam kalkulator filtrów to można to robić w SW bez pomiarów. Wystarczy przy dodawaniu filtrów / L-padów itp zaznaczac ,że obliczenia są dla rezystancji a nie głośnika i program wyliczy elementy.

Yoshi, mam Xover pro i Speaker6 Visatona, nawet jako tako opanowane. Mam inny kłopot: chodzi o sam pomiar, nie mam pojęcia jak go dobrze(jakkolwiek) wykonać. I w tej właśnie czynności potrzebna mi pomoc.

Pozdrawiam

McGyver z trochę innej beczki, może wiesz jaką role w zweotnicy Response 2.5 pełnią rezystory 47ohm? W przyszłym tygodniu wybiorę się chyba na spacer po poznańskich sklepach, żeby posłuchać Dynaudio.

poozdr.

lancaster - jeśli dobrze pochodzisz na stronie diyaudio.tk to znajdziesz jak mierzyć głośniki. Michał opisał to wyjątkowo dobrze. Trochę staraliśmy się też potłumaczyć krok po kroku opis budowy kolum z użyciem SW. Tak więc wszystko jest ...

"Jakkolwiek będzie - będzie inaczej, aniżeli sobie wyobrażamy - ponieważ między Dobrem a Złem znajdujemy się w życiu i w świecie

wielowymiarowym,w którym dokumentnie pomieszane jest Przypadkowe z Nieuchronnym."(S. Lem 1999)

Rambo, dzięki.

Yoshi teraz rozszyfrowałem SW=Speaker Workshop:)

Podziękowania dle Michała, kawał dobrej roboty. Michał to czasami nie nasz forumowy Igod?

Jakimi mikrofonami mierzycie zestawy?

pozdr

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.