Skocz do zawartości
IGNORED

Dlaczego vinyl brzmi lepiej/inaczej niz CD?


Rekomendowane odpowiedzi

to są zagadnienia akustyczne, nasz temat dotyczy elektroakustyki, są różne punkty przestrzeni o charakterze indywidualnym, ale nie zmieniają ogólnej reguły, interferencje czy rezonanse, ale co ma mikrofon do odsłuchu kolumn? słuchasz kolumn bez ustawiania mikrofonu w pomieszczeniu odsłuchowym, musisz zachować przesłuch ok 20db conajmniej oraz pasmo przenoszenia i charakterystykę fazową, a reszta decyduje się w studio nagrań

Uzyskanie stabilnej przestrzeni fazowej w pomieszczeniu mieszkalnym z systemu stereo opartego o dwie kolumny głośnikowe moim zdaniem jest niemożliwe.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

z systemu stereo opartego o dwie kolumny głośnikowe moim zdaniem jest niemożliwe.

inne systemy niż 2-kanałowy są niefizjologiczne, człowiek ma dwoje uszu i tylko 2 kanały mogą go prawidłowo obsłużyć pod warunkiem szerokiego pasma i charakterystyki fazowej dla zachowania prawidłowego kształtu zbocza transjentów Edytowane przez purple2

inne systemy niż 2-kanałowy są niefizjologiczne, człowiek ma dwoje uszu i tylko 2 kanały mogą go prawidłowo obsłużyć pod warunkiem szerokiego pasma i charakterystyki fazowej dla zachowania prawidłowego kształtu zbocza transjentów

Uzyskanie stabilnej przestrzeni fazowej w pomieszczeniu mieszkalnym z systemu stereo opartego o dwie kolumny głośnikowe moim zdaniem jest niemożliwe

Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

nie pomieszczenie wytwarza przestrzeń fazową, przestrzeń fazową wytwarza reprodukowany dźwięk, transjenty zapisane w studio i ich mapa odbić przenoszą przestrzeń wykreowana w studio, pomieszczenie odsłuchowe powinno być tylko dostatecznie wytłumione na zasadzie dead acoustic

nie pomieszczenie wytwarza przestrzeń fazową, przestrzeń fazową wytwarza reprodukowany dźwięk, transjenty zapisane w studio i ich mapa odbić przenoszą przestrzeń wykreowana w studio, pomieszczenie odsłuchowe powinno być tylko dostatecznie wytłumione na zasadzie dead acoustic

Tłumienie to nie wszystko, wada tkwi w dwóch punktach emisji (stereo). Te dwa punkty mając inne warunki akustyczne i mogą mieć różne zdolności kreowania brzmienia, widać to na charakterystyce monitora która była pokazana wcześniej, zmiana położenia powodował zmianę charakterystyki częstotliwościowej, fazowej też.

Zmian odległości od obu źródeł (słuchacz) promieniowania i silnego zburzenia balansu pomiędzy kolumnami nie da się całkowicie wyeliminować. Przypominam że do przeciw fazy na ca. 10 kHz wystarczy różnica odległości poniżej 2 cm.

Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Tłumienie to nie wszystko, wada tkwi w dwóch punktach emisji (stereo). Te dwa punkty mając inne warunki akustyczne i mogą mieć różne zdolności kreowania brzmienia, widać to na charakterystyce monitora która była pokazana wcześniej, zmiana położenia powodował zmianę charakterystyki częstotliwościowej, fazowej też.

Zmian odległości od obu źródeł (słuchacz) promieniowania i silnego zburzenia balansu pomiędzy kolumnami nie da się całkowicie wyeliminować. Przypominam że do przeciw fazy na ca. 10 kHz wystarczy różnica odległości poniżej 2 cm.

obawiam się, że źle rozumiesz przestrzeń fazową, ostatecznie powstaje ona w wyobraźni słuchacza, który siedzi pośrodku dwóch kolumn, lewym uchem równo oddalonym od lewej kolumny jak prawym od prawej i ten sam transjent pojawia się w jednej kolumnie o ułamek sekundy później niż w drugiej, ta rozdzielczość słuchu wynosi nawet 10 mikrosekund, i takie przesunięcie w czasie wywołuje w wyobraźni słuchacza efekt przestrzenny, którego się uczy od dzieciństwa zapamietując wraz z sytuacjami wzrokowymi mu towarzyszącymi, aby wyobraźnia prawidłowo zadziałała to transjenty muszą mieć oryginalne zbocza narastające aby przesunięcia czasowe były prawidłowe, a do tego z kolei potrzebny jest tor o szerokim pasmie i płaskiej charakterystyce fazowej

obawiam się, że źle rozumiesz przestrzeń fazową, ostatecznie powstaje ona w wyobraźni słuchacza

Dobre.... To już szczyt pseudonaukowego bełkotu.

szczyt pseudonaukowego bełkotu.

nie zerwałeś się z choinki? chetnie posłucham Twojej teorii i się pośmieję Edytowane przez purple2

nie zerwałeś się z choinki? chetnie posłucham Twojej teorii i się pośmieję

Czy mam polemizować z Twoimi urojonymi i przekonaniami na temat konieczności zapewnienia odchyłki fazy mniejszej niż 10us pomiędzy ciśnieniami akustycznymi wytwarzanym przez dwa źródła w celu odtworzenia dźwięku o "jedynej słusznej" jakości? Wybacz, ale czytałem sporo postów w tym wątku i z tego co widzę nie dysponujesz wiedzą, która umożliwiałaby merytoryczną dyskusję .

obawiam się, że źle rozumiesz przestrzeń fazową, ostatecznie powstaje ona w wyobraźni słuchacza, który siedzi pośrodku dwóch kolumn, lewym uchem równo oddalonym od lewej kolumny jak prawym od prawej i ten sam transjent pojawia się w jednej kolumnie o ułamek sekundy później niż w drugiej, ta rozdzielczość słuchu wynosi nawet 10 mikrosekund, i takie przesunięcie w czasie wywołuje w wyobraźni słuchacza efekt przestrzenny, którego się uczy od dzieciństwa zapamietując wraz z sytuacjami wzrokowymi mu towarzyszącymi, aby wyobraźnia prawidłowo zadziałała to transjenty muszą mieć oryginalne zbocza narastające aby przesunięcia czasowe były prawidłowe, a do tego z kolei potrzebny jest tor o szerokim pasmie i płaskiej charakterystyce fazowej

 

To nie ma nic wspólnego ze słyszeniem kierunku ani w przypadku źródeł naturalnych ani w przypadku stereofonii czyli źródeł pozornych. Niestety, musisz jeszcze sporo doczytać, zaczynając od podstaw. Odrobina zdrowego rozsądku i logiki przy tym również nie zaszkodzi.

nagrywamy.com

To nie ma nic wspólnego ze słyszeniem kierunku

oczywiście, że jesteś demagogiem, człowiek słyszy tylko dwuwymiarowo czego potwierdzeniem są niewidomi, nasze wyobrażenie przestrzennego słuchu jest ściśle związane z towarzyszącymi mu bodźcami wzrokowymi

obawiam się, że źle rozumiesz przestrzeń fazową, ostatecznie powstaje ona w wyobraźni słuchacza, który siedzi pośrodku dwóch kolumn, lewym uchem równo oddalonym od lewej kolumny jak prawym od prawej i ten sam transjent pojawia się w jednej kolumnie o ułamek sekundy później niż w drugiej, ta rozdzielczość słuchu wynosi nawet 10 mikrosekund, i takie przesunięcie w czasie wywołuje w wyobraźni słuchacza efekt przestrzenny, którego się uczy od dzieciństwa zapamietując wraz z sytuacjami wzrokowymi mu towarzyszącymi, aby wyobraźnia prawidłowo zadziałała to transjenty muszą mieć oryginalne zbocza narastające aby przesunięcia czasowe były prawidłowe, a do tego z kolei potrzebny jest tor o szerokim pasmie i płaskiej charakterystyce fazowej

Dokładnie tak rozumiem to zagadnienie, ale usiłuję zwrócić Twoją uwagę że to bardzo chimeryczne doznanie/zjawisko,które bardzo łatwo zakłócić. Musisz tylko wyjaśnić dlaczego na torze który nie ma takiej długiej charakterystyki częstotliwościowej też można mieć bardzo precyzyjne doznania przestrzenne. Może to ta wyobraźnia tak działa ;-)? Wyobraźnia u niektórych hobbystów audio jest bardzo mocno rozbudowana, nawet do tego stopnia że użytkownik traci nad nią kontrolę ;-).

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

oczywiście, że jesteś demagogiem, człowiek słyszy tylko dwuwymiarowo czego potwierdzeniem są niewidomi, nasze wyobrażenie przestrzennego słuchu jest ściśle związane z towarzyszącymi mu bodźcami wzrokowymi

 

Chodzi o to, że piszesz nieprawdę i bzdury. Dwie kolumny wysyłające ten opóźniony o mikrosekundy transjent nawet w komorze bezechowej nie wyślą sygnałów lewa do lewego ucha a prawa do prawego. Każde ucho dostanie oba sygnały z opóźnieniem i zmienioną barwą. Ten pomysł jest do zrealizowania na słuchawkach, tylko problem w tym, że samo opóźnienie nie daje dobrych efektów przestrzennych, jest jeszcze barwa i natężenie. To zjawisko jest dość dobrze zbadane i opisane, ograniczanie się do jednego aspektu z pominięciem czy wręcz negowaniem pozostałych pokazuje spore braki w ogólnodostępnej przecież wiedzy. Chyba, że są jakieś badania wykazujące to, o czym piszesz, to daj linka. Na razie jest to rewolucyjna koncepcja nie mająca żadnego oparcia w dotychczasowej wiedzy. Żeby coś obalić, trzeba trochę więcej, niż "gupi jesteście i się nie znacie".

nagrywamy.com

Każde ucho dostanie oba sygnały z opóźnieniem i zmienioną barwą.

lewe ucho jest bezpośrednio ustawione na falę z lewej kolumny natomiast prawą kolumnę zasłania mu głowa i analogicznie prawa strona, to wystarczy aby przesłuch został zachowany a zmiana barwy następuje tylko w przypadku ruchu źródla lub słuchacza czyli klasyczne zjawisko dopplera, Twoje argumenty są nietrafione, a temat jest traktowany przez akustyków po macoszemu

 

Może to ta wyobraźnia tak działa ;-)?

na niektórych działa magia ceny

lewe ucho jest bezpośrednio ustawione na falę z lewej kolumny natomiast prawą kolumnę zasłania mu głowa i analogicznie prawa strona, to wystarczy aby przesłuch został zachowany a zmiana barwy następuje tylko w przypadku ruchu źródla lub słuchacza czyli klasyczne zjawisko dopplera, Twoje argumenty są nietrafione, a temat jest traktowany przez akustyków po macoszemu

 

Czyli nie masz pojęcia o czym piszesz. To powyżej to są głupoty. Uszy ze stuprocentową separacją, zmiana barwy tylko podczas ruchu, masakra. Temat jest traktowany po macoszemu - możliwe, pokaż lepsze badania, na których się opierasz, bo przecież jakieś podstawy do twierdzeń masz ;) Proponuję, żebyś doczytał choć trochę, bo trudno obalać coś o czym się nawet nie ma pojęcia, że i gdzie jest ;)

Na początek chociaż podstawy, na szybko z gugla, zresztą ze wspomnianej gdańskiej politechniki:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Współdziałanie sygnałów pochodzących od wszystkich trzech wymienionych różnic daje wrażenie kierunku"

Chyba jednak szkoda sensu...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Uszy ze stuprocentową separacją

radzę Ci uważniej czytać moje posty i nie zarzucać mi czegoś czego nie stwierdziłem, o jakiej 100-procentowej separacji piszesz? bo ja pisałem, że separacja jest wystarczająca do percepcji efektów fazowych, a zmiana barwy dźwięku to Twój chory wymysł niby w jaki sposób ma brać udział w efektach stereofonicznych?

radzę Ci uważniej czytać moje posty i nie zarzucać mi czegoś czego nie stwierdziłem, o jakiej 100-procentowej separacji piszesz? bo ja pisałem, że separacja jest wystarczająca do percepcji efektów fazowych, a zmiana barwy dźwięku to Twój chory wymysł niby w jaki sposób ma brać udział w efektach stereofonicznych?

 

Napisałeś, że separacja jest wystarczająca do lokalizacji, to jest bzdura. Byłaby w odsłuchu słuchawkowym.

 

Bardzo dobry cykl wykładów, dobry dlatego, że wiele można wyczytać z prezentacji, bez słuchania wykładu (R. Gubrynowicz):

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ty zajmujesz się tylko ITD, całkowicie pomijając pozostałe aspekty kierunkowości. W szczególności jeżeli chodzi o barwę, to może takie coś - jak widać, im większy kąt tym bardziej tłumione są wyższe częstotliwości, to jest przecież logiczne i nie wiem, jak można to kwestionować w ogóle:

 

post-64427-0-18856800-1526328247_thumb.jpg

 

Generalnie Twój pomysł na technikę mikrofonową w postaci dookólnych mikrofonów oddalonych o 17cm jest dość rewolucyjny, dlaczego przez te prawie 100 lat istnienia stereofonii nikt jeszcze na to nie wpadł? ;) Ano nie wpadł, bo w tej "technice mikrofonowej" maksymalne opóźnienie, jakie możesz uzyskać w celu umieszczenia źródła dźwięku po jednej stronie (90 stopni) wynosi jak widać jakieś 300uS (bo nie ma głowy):

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

post-64427-0-19637800-1526328991_thumb.jpg

 

natomiast dla umieszczenia tego na skraju panoramy potrzebne jest siedniokrotnie większe opóźnienie:

 

post-64427-0-56048000-1526329122_thumb.jpg

 

Tak więc bez wykorzystania ILD nie da się uzyskać praktycznie żadnej stereofonii. Technika AB, bazująca na koncepcji ITD przewiduje rozstaw mikrofonów nawet do 1m, co daje dobre efekty przestrzenne, ale jest niekompatybilne mono i słabe w środku bazy, stąd różne modyfikacje w postaci Decca Tree i innych kombinacji. Jedyny podobny system to Jecklin Disc, ale oprócz przegrody między mikrofonami dodającymi trochę ILD odległość między nimi wynosi 2x uszy czyli 36cm, ponieważ mniejszy odstęp się nie sprawdził.

 

Jeżeli chcesz, możesz nadal używać argumentów w rodzaju "twój chory umysł" zamiast takich, ja ja powyżej, mi to nie przeszkadza, bo piszesz w swoim imieniu i swoją (nie)wiedzę oraz kulturę prezentujesz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

twój chory umysł

Twój chory wymysł, nie przekręcaj, to dowodzi, że czytasz moje posty w zaślepieniu, mylisz przestrzeń fazową ze stereofonią, stereofonia jest pojęciem szerszym, nie widzę żadnej sprzeczności moich postów z pracami naukowców pg

Twój chory wymysł, nie przekręcaj, to dowodzi, że czytasz moje posty w zaślepieniu, mylisz przestrzeń fazową ze stereofonią, stereofonia jest pojęciem szerszym, nie widzę żadnej sprzeczności moich postów z pracami naukowców pg

Ja mylę? Czytaj SWOJE posty bez zaślepienia ;)

zmiana barwy dźwięku to Twój chory wymysł niby w jaki sposób ma brać udział w efektach stereofonicznych?

Twoje posty są bezwartościowe, nie masz żadnych argumentów oprócz insynuacji.

nagrywamy.com

mylisz przestrzeń fazową ze stereofonią, stereofonia jest pojęciem szerszym,

Ale tą przestrzeń fazową buduje się na podstawie stereofonii. Stereofonia głośnikowa to bardzo słaby punkt tej budowy. Wcześniej były w wątku pokazane na to dowody. Oczywiście chodzi o odsłuch przy pomocy głośników.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Ale tą przestrzeń fazową buduje się na podstawie stereofoni

przestrzeń fazową budują transjenty pojawiające sie w obu kanałach w przesunieciach czasowych, natomiast stereofonia przewiduje takze różnice amplitudowe w obu kanałach

Stereofonia głośnikowa to bardzo słaby punkt

to nie wina głosników, nie ma mowy o pełnej stereofoni w przypadku gdy sygnał testowy nie zawiera transjentów, bo tak własnie jest w przypadku nagrań komercyjnych gdzie mikrofony kastrują zbocza transjentów a tor zapisu ma nie wiadomo jaka charakterystykę fazową

przestrzeń fazową budują transjenty pojawiające sie w obu kanałach

Czyli stereo jak najbardziej ma w tym swój udział. A jak wady systemu stereo wpływają na te transjenty?

przesunieciach czasowych, natomiast stereofonia przewiduje takze różnice amplitudowe w obu kanałach

A co z różnicami amplitudowymi wynikającymi ze zjawisk poza sprzętowych pokazywanych tu wcześniej?

to nie wina głosników, nie ma mowy o pełnej stereofoni w przypadku gdy sygnał testowy nie zawiera transjentów, bo tak własnie jest w przypadku nagrań komercyjnych gdzie mikrofony kastrują zbocza transjentów a tor zapisu ma nie wiadomo jaka charakterystykę fazową

A co powiesz o torach które mają ograniczone pasmo do 20, 23 kHz i mimo tego "wykastrowania zboczy transjentów" przestrzeń jest rewelacyjna? Oczywiście o ile w studiu realizatorzy wykonali dobrą robotę.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

wady systemu stereo

system stereo to system, którym słyszy człowiek i jako taki nie ma wad, wady mu przypisywane wynikają z nieznajomości charakterystyki fazowej i czestotliwościowej toru audio

A co z różnicami amplitudowymi wynikającymi ze zjawisk poza sprzętowych

nie znam tematu?

A co powiesz o torach które mają ograniczone pasmo do 20, 23 kHz i mimo tego

tor musi mieć szerokie pasmo i charakterystykę fazową jeśli mimo to wydaje Ci się że słyszysz miły dźwięk to jest twoje subiektywne odczucie, dźwięk na pewno nie jest autentyczny

system stereo to system, którym słyszy człowiek i jako taki nie ma wad, wady mu przypisywane wynikają z nieznajomości charakterystyki fazowej i czestotliwościowej toru audio

Do systemu stereo w domu zalicza się dwa punkty emisyjne (kolumny) a to już nie jest rozwiązanie bez wad. Odnoszę wrażenie że nie czytasz wątku.

nie znam tematu?

Przecież już wielokrotnie dyskutowaliśmy na ten temat.

tor musi mieć szerokie pasmo i charakterystykę fazową jeśli mimo to wydaje Ci się że słyszysz miły dźwięk to jest twoje subiektywne odczucie, dźwięk na pewno nie jest autentyczny

Udowodnij że taki szeroki tor będzie miał to kluczowe znaczenie. Też już rozmawialiśmy na ten temat. Zorganizuj jakieś przykładowe nagrania które zaprezentują przewagę toru z pasmem do powiedzmy 50 kHz nad torem z pasmem do np. 20 kHz. Po takim eksperymencie będziemy wiedzieć czy to co piszesz ma rzeczywiście kluczowe znaczenie dla jakości całości.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

a to już nie jest rozwiązanie bez wad

to w takim razie wadą jest także to że człowiek ma dwoje uszu? zapewniam Cię, że wystarczą 2 kanały do kreowania pełnej przestrzeni stereofonicznej, człowiek słyszy 2-wymiarowo bo w przeciwnym razie niewidomi poruszaliby się nie widząc bez przewodnika

Udowodnij że taki szeroki tor będzie miał to kluczowe znaczenie.

nic nie muszę udowadniać chyba, że jesteś ignorantem matematycznym?

nic nie muszę udowadniać chyba, że jesteś ignorantem matematycznym?

Zapewne nie wiesz, ale Twoje tezy podważają bazowe fakty z akustyki, psychoakustyki czy psychologii poznawczej. Matematyka nic tu nie ma do rzeczy. Jest co najwyżej narzędziem, który mogłaby użyć osoba znająca się na temacie :)

Edytowane przez popej

Zapewne nie wiesz, ale Twoje tezy podważają bazowe fakty z akustyki

demagogia, co mają wspólnego dziedziny naukowe, które wymieniłeś z elektroakustyką? elektroakustyka zajmuje się wiernym przenoszeniem sygnału i to wszystko Edytowane przez purple2

elektroakustyka zajmuje się wiernym przenoszeniem sygnału i to wszystko

Niestety to nie jest poprawna definicja elektroakustyki. Użyj google :)

 

Oczywiście rzucenie hasła "elektroakustyka" jest równie bezradnym argumentem jak "matematyka" :)

Edytowane przez popej

nie czytasz dokładnie moich postów

Zgadza się, nie da się tego czytać. Zacząłeś od fałszu:

okrutne pogorszenie jakości dźwięku następuje już na pierwszym etapie rejestracji w studio czyli zastosowanie 20khz-wych mikrofonów

A potem już tylko było gorzej.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.