Skocz do zawartości
IGNORED

Tani nos dac AD1860 , PCM56 , PCM61 , AD1861 itd - projekt dla wszystkich


Rekomendowane odpowiedzi

To ładnie,  tania to lampa kiedyś używana w telewizorach . Chyba ma wzmicnienie 70 to nie tak mało może uciągnie tda ? Jeśli wypali i będziesz zadowolony to piszę się na jedną płytkę.  Sam szukam coś dobrego i najlepiej mało popularnego wiadomo dlaczego. Trzymam kciuki. 

2 minuty temu, arturp napisał:

Przy okazji posłuchałem mojego AD1955 czekającego na zbawienie

Narobiłeś mi apetytu 

3 minuty temu, arturp napisał:

Gdyby mi się tylko udało pozbyć tej zapiaszczonej i metalicznej wyższej średnicy to byłby świetny dac

Tu może musisz lepiej dobrac opa lub dyskretne.  Na czym to słuchasz teraz?

2 minuty temu, Mariusz03 napisał:

Chyba ma wzmicnienie 70 to nie tak mało może uciągnie tda ?

Bez problemów , teraz gra z PCM1701P , który ma tylko +/-1mA na wyjściu .

4 minuty temu, Mariusz03 napisał:
6 minut temu, arturp napisał:

Przy okazji posłuchałem mojego AD1955 czekającego na zbawienie

Narobiłeś mi apetytu 

Muszę znaleźć jakiś przykład/pomysł na lepszy analog bo bateria opampów z filtrami ( aplikacja z datasheeta ale inne opampy ) nie pozwoli mu zagrać . AD1955 pobiera prąd przez swoje wyjścia , taki cudak. Trzeba podawać prąd na te wyjścia z zasilacza analogu . Próbowałem z oddzielnego zasilacza ale źle się to skończyło . 

...there is no spoon...

To super jeśli uciągnie  PCM1701P to wszyskie pozostałe również. Ta lampka jest duża więc to  bardzo dobrze wróży. Myślę że na tyle jest obiecująca że warto popracować nad lepszymi pasywnymi zabawkami wokół. Daj znać jak uporasz się z tym analogiem i trzymaj dla mnie jedna płytkę 🙂

25 minut temu, arturp napisał:

Muszę znaleźć jakiś przykład/pomysł na lepszy analog bo bateria opampów z filtrami ( aplikacja z datasheeta ale inne opampy )

Tak jest tego dużo producen widziałem opiera się na dobrych ad797. 

1 minutę temu, Mariusz03 napisał:

Tak jest tego dużo producen widziałem opiera się na dobrych ad797.

Ja stosuję inne opampy 4xOPA828 i 2xLT1028 ale to raczej nie wpływa na poważne zmiany brzmienia , zasada działania taka sama . Przydało by się coś oryginalnego . Pewnie skasuję filtry i drugi stopień w analogu a symetryzację zrobię na transformatorach .

...there is no spoon...

Nie znam jednych ani drugich, muszę kiedyś spróbować ciekawe czy zbliża się do 627au. Dla mnie to jedne z najciekawszych opek obok dyskretnych wzmacniwczy.  Jeśli AD1955 masz aktywny analog, nie myślałeś aby zastosowal tam bufor lampowy z lampką 6n6p i na anodzie dodać jakiś dławik. Mogło by to zagrać na poziomie.  

Jeszcze jedno pytanie a jak z dolnymi pasmami w ad1955 bo różne są opinie. 

PS
Przy okazji posłuchałem mojego AD1955 czekającego na zbawienie . Gdyby mi się tylko udało pozbyć tej zapiaszczonej i metalicznej wyższej średnicy to byłby świetny dac . Hektary przestrzeni , piękna niższa średnica ( pełny dźwięk fortepianu jak z dobrego R2R , gitary gorące , stopa perkusji kopie , męskie wokale bardzo przekonujące  ) , detalicznie , wyraźnie , kulturalnie , dynamicznie ... a jak się pojawia żeński wokal to jakby wokalistka miała żyletkę w krtani . 

Wiem że jesteś przeciwnikiem wszelkich pomiarów ale dlaczego nie uprościsz sobie szukania źródła takiego zapiaszczenia i metalicznego brzmienia wrzucając moduł na oscyloskop lub ARTA ?
8 minut temu, pataus napisał:

jesteś przeciwnikiem wszelkich pomiarów

Nie jestem przeciwnikiem pomiarów tylko przeciwnikiem mierzenia czegoś co niczego nie dowodzi . Czasem mierzę nowe projekty, dla świętego spokoju bo i tak nic więcej z tego nie wynika . Natomiast szczerze przyznaję , że nie wiem co pomierzyć aby zidentyfikować źródło problemu ziarnistości/metaliczności wyższej średnicy. Ten efekt występuje we wszystkich urządzeniach audio , tylko w różnym stopniu - z płyt CD , z płyt DVD , z plików z sieci a nawet z nagrań słuchanych bezpośrednio z platform internetowych . Może jest to skutek/efekt błędów kwantyzacji , może to zniekształcenia intermodulacyjne w analogu , może wpływ kondensatorów separujących na wyjściach lub w zwrotnicach , albo zasilania ... A może zniekształcenia samych głośników , które są przecież kilka rzędów większe niż te w dac-u czy wzmacniaczu i mogą wynikać ze zbyt niskiej lub wysokiej cz. podziału . Co ciekawe , tej ziarnistości/agresywnego/metalicznego dźwięku nie likwidują filtry działające w filtrach cyfrowych ( np. SM5842 itp czy w strukturze takiego AD1955 czy PCM1794 ). Nie znam przyczyny ( a może całego zestawu przyczyn ) więc nie wiem gdzie szukać i co mierzyć . 

...there is no spoon...

54 minuty temu, arturp napisał:

Nie znam przyczyny ( a może całego zestawu przyczyn ) więc nie wiem gdzie szukać i co mierzyć . 

Czy masz już oscyloskop?
Nim można ustalić, jaką amplitudę sygnału podajesz na analog lampowy z sygnałem sinus 1kHz - i jaką amplitudę potem na wejście wzmacniacza?

Układy jakie zbudowałeś są dość wrażliwe w sensie ładnej FFT - tak wynika z symulacji kilku Twoich projektów w Qspice - na amplitudy sygnałów wejściowych. Jak ktoś dopasuje do analoga dobrany rezystor konwersji, to dostanie lampowe brzmienie, wysoką drugą harmoniczną, a stłumioną trzecią. I będzie zadowolony. Jak nie trafi w dobrany do danego analoga rezystor konwersji - może być słabo. Oczywiście, symulacje to też totolotek i sporo zależy od pozyskanych modeli lamp i reszty - ale często oddają charakter układów.

Analogi potem mają na wyjściu różny poziom amplitudy sygnału - od 2Vpp do nawet ponad 20Vpp - zależy od lamp - a to co dostajesz to podajesz na wzmacniacz końcowy, który różnie może taki czasami za duży sygnał zniekształcać.


Moja sugestia - podać sygnał najpierw na wzmacniacz słuchawkowy i sprawdzić jakość na dobrych słuchawkach, a że wzmacniacz słuchawkowy np. klon Lehmann'a - on właśnie pozwala na regulację amplitudy sygnału na wyjściu, jest więc fajnym preampem dla samej końcówki mocy z kolumnami.
Regulujesz wtedy potencjometrem wzmacniacza słuchawkowego poziom amplitudy na wejściu do końcówki mocy - i patrzysz, czy są pozytywne zmiany odsłuchowe. 
IMHO, kluczem może być dopasowanie amplitud, bo te pokazują, co się dzieje w układzie z FFT, kiedy nie będzie basu, albo kiedy będzie ziarno na wysokich.
 

1 godzinę temu, arturp napisał:

Co ciekawe , tej ziarnistości/agresywnego/metalicznego dźwięku nie likwidują filtry działające w filtrach cyfrowych ( np. SM5842 itp czy w strukturze takiego AD1955 czy PCM1794 ).

Pamiętam jak kiedyś namawiałem Cię na zrobionie 2x pcm1794a.  A Ty mówiłeś mi że nie pcm1794a bo ona ma jakąś ziarnistość i jest dla Ciebie nie do końca czysta. 

Sam mam 2x pcm1794a jak również mój znajomy z analogiem aktywnym, jednak obydwoje nie stwierdziliśmy tej przypadłości w kościach pcm1794. A mamy dopracowanego go jeśli chodzi o elementy pasywne na Top.

Teraz podobnie opisujesz ad1955, może to wina nie samych DACow ale nie dopasowanych opa lub dyskretnych albo innych elementów w analogu. Trzeba szukać. Zacząłbym od OPA

Edytowane przez Mariusz03

Jeszcze coś, kiedyś używałem na konwersja I/V ad825 jednak miałem dźwięk lekko "zamglony" nie było tej czystości. Dźwięk byl fajnie dociążony, basik fajnie dawał czadu, ale...  Dla sprawdzenia dałem na chwilę dyskretne aby zobaczyć czy zniknie ta nieczystości mgiełka bo dyskretne nie pasują na konwersję. I co się okazało że czystość wróciła. 

Wstawiłem nie tanie opa627au i to był miód dla moich uszu. Zniknęła mgiełka czystość inna kultura grania, piękne wybrzmienia. Dociazenie, piękny basik.  To było to. Opisałem Ci moje doświadczenie z opkami bo moze to bedzie jakiś trop.

5 godzin temu, dekRe napisał:

Czy masz już oscyloskop?

Oczywiście , cyfrowy z generatorem . 

5 godzin temu, dekRe napisał:

Jak ktoś dopasuje do analoga dobrany rezystor konwersji, to dostanie lampowe brzmienie

Układy lampowe to nie problem , one mają najmniej tego nieprzyjemnego efektu , maskują . Dręczy mnie zjawisko , które dotyczy wszystkich urządzeń audio a teraz szczególnie dac-a na AD1955 zbudowanego zgodnie ze wskazaniami producenta . Ja mam to od zawsze i na wszystkich urządzeniach gdzie jest sygnał cyfrowy audio  . Na każdym wzmacniaczu , na kilkudziesięciu zestawach głośnikowych , w słuchawkach , w dac-ach , na fabrycznych urządzeniach itp itd . Jedynie gramofon i tuner analogowy ratowały sprawę , ale to inna historia . Innymi słowy - problem dotyczy cyfrowych źródeł i cyfrowej obróbki sygnału . I to nie jest tylko mój problem , dużo o tym czytam w poszukiwaniu rozwiązań i jest to zjawisko bardzo często opisywane . Thorsten Loesch opracował nawet zasilacz z zastosowaniem rezystorów z kompozytu węglowego , który ma to eliminować/niwelować . Zrobiłem już płytki i niedługo przetestuję . 

Edytowane przez arturp

...there is no spoon...

Ostatnio rozmawiałem ze znajomym z forum , który pozbył się problemu po przejściu na DSD . Może trzeba będzie zbudować forumowego dac-a zdolnego do odtwarzania SACD . 😄

...there is no spoon...

5 godzin temu, Mariusz03 napisał:

Opisałem Ci moje doświadczenie z opkami bo moze to bedzie jakiś trop.

To byłoby piękne gdyby moje OPA627 zlikwidowały problem . Ale nie chcą . Czyściej grające OPA828 również . Co gorsza , im lepszy opamp ( scalony czy na dyskretnych) , tym bardziej to pokazuje . 

...there is no spoon...

Gdyby na szybko narysować schemat blokowy całego DAC  to w uproszczeniu mielibyśmy 4 elementy

1)Zasilanie

2)Kosc DAC

3)Analog

4)Interface wejściowy

Jeżeli zmieniasz Arturze  elementy 1 ,2,3 a problem ziarnistości dalej występuje to ......

Został Ci pkt.4 czyli interface

U Ciebie to kości CS/DIR i standard SPDIF

Moze tu trzeba szukać?

 

 

 

2 godziny temu, arturp napisał:

To byłoby piękne gdyby moje OPA627 zlikwidowały problem . Ale nie chcą . Czyściej grające OPA828 również . Co gorsza , im lepszy opamp ( scalony czy na dyskretnych) , tym bardziej to pokazuje . 

To zawsze tak jest ,wiele nagrań wtedy kiepsko brzmi.

7 minut temu, Scott L.F. napisał:

U Ciebie to kości CS/DIR

WM8804 też . 

8 minut temu, Scott L.F. napisał:

Moze tu trzeba szukać?

Ten sam problem występuje w innych źródłach , na przykład całej kolekcji fabrycznych odtwarzaczy , które mam i miałem. Na przykład obecnie używam trzech odtwarzaczy Rotela , dwóch Denonów na PCM1702 i kilku odtwarzaczy DVD . One nie mają odbiorników SPDIF . 

13 minut temu, Scott L.F. napisał:

standard SPDIF

W fabrycznych urządzeniach ten problem występuje w takim samym stopniu . Kable mam godziwej jakości . Głośniki sam sobie robię ( może powinienem zastosować lepsze elementy zwrotnic ) ale dziesiątki zestawów fabrycznych , których używałem wcześniej , też pokazywały ten problem . Na dodatek im lepsze tym wyraźniej . Najbardziej jest to słyszalne kiedy stosuję analogi na scalonych opampach . 

Może współczesne ,, krzemowe" audio tak ma i już . Ale mnie to przeszkadza . 

...there is no spoon...

3 godziny temu, arturp napisał:

Thorsten Loesch opracował nawet zasilacz z zastosowaniem rezystorów z kompozytu węglowego , który ma to eliminować/niwelować . Zrobiłem już płytki i niedługo przetestuję . 

Fajnie, ze o nim wspominasz. Chciałem podpytac czy miałeś moze okazję testować (lub planujesz w przyszłości) układ tego samego autora, który opracował na potrzeby ich topowego produktu jakim był AMR CD-77.

Tzw Gomes stage, mało o tym w sieci ale z tego co mowił Thorsten Loesch dobrze zaimplementowany niskie znieksztalcenia i niska impedancja wyjsciowa bez korzystania ze sprzezenia zwrotnego:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Co ciekawe to Thorsten Loesch nie zastosował stabilizacji napiecia ani dla napiecia anodowego ani dla napiecia żarzenia. Zamiast tego lampa jako prostownik, za nią kondensator foliowy i podwójny dławik a pózniej kilka stopni RC z kondensatorem foliowym na koncu. W zasilaniu żarzenia filtry RC i powielacz pojemności.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez sts
26 minut temu, sts napisał:

Chciałem podpytac czy miałeś moze okazję testować (lub planujesz w przyszłości) układ tego samego autora, który opracował na potrzeby ich topowego produktu jakim był AMR CD-77.

Niestety nie ale układ jest bardzo ciekawy i pewnie kiedyś go przetestuję .

Natomiast ostatnio złożyłem projekt na pcl82 gdzie właśnie dwie lampy pracują jako stabilizatory napięcia a dwie pozostałe jako WK-WA . Pisałem o tym wcześniej i załączyłem schemat z opisem. Układ testowy zagrał bardzo dobrze ale są problemy z masą . Miał być dual mono jednak przydźwięk jest wyższy niż z innych analogów lampowych więc zamówiłem inne płytki - jedna masa a do tego zasilacz ze stabilizatorami oddzielony od sekcji WK-WA . 

Czyli , odpowiadając na Twoje pytanie , nie sprawdziłem jeszcze efektu/wpływu prostowników lampowych natomiast testuję stabilizację na lampach i to daje bardzo dobre efekty brzmieniowe . Plastyczność dźwięków średnicy jest na wysokim poziomie , bas zwarty i zróżnicowany , łada góra . Brzmi to bardziej organicznie niż mu-follower chociaż mniej żywiołowo/ekspansywnie . 

Edytowane przez arturp

...there is no spoon...

5 godzin temu, arturp napisał:

Thorsten Loesch opracował nawet zasilacz z zastosowaniem rezystorów z kompozytu węglowego , który ma to eliminować/niwelować . Zrobiłem już płytki i niedługo przetestuję . 

Nie wiem czy to dobry pomysł rezystory węglowe,  to moim zdaniem nie ta droga. One mogę za dużo przykryć. 

1 godzinę temu, arturp napisał:

Może współczesne ,, krzemowe" audio tak ma i już . Ale mnie to przeszkadza . 

To na pewno stare regulator lub tranzystory brzmią gładko bardziej lampowo. Ja testowałem kiedys tranzystor z serii mje150... różne same firmowe, a wybrałem stary motorolii bo on jako jedyny nie miał tego nalotu krzemowego. Takie czasy. Produkuje się wszystko najtaniej, byle jak i "ekologicznie" to ostatnie mnie zawsze najbardziej bawi. 

Godzinę temu, sts napisał:

Co ciekawe to Thorsten Loesch nie zastosował stabilizacji napiecia ani dla napiecia anodowego ani dla napiecia żarzenia. Zamiast tego lampa jako prostownik, za nią kondensator foliowy i podwójny dławik a pózniej kilka stopni RC z kondensatorem foliowym na koncu. W zasilaniu żarzenia filtry RC i powielacz pojemności.

Bo to bardziej dobre ale drogie rozwiązanie,  podobne może nie tak samo stosuje fikus w niektórych zabawkach, ale się tym nie chwali. 

Godzinę temu, arturp napisał:

Czyli , odpowiadając na Twoje pytanie , nie sprawdziłem jeszcze efektu/wpływu prostowników lampowych natomiast testuję stabilizację na lampach i to daje bardzo dobre efekty brzmieniowe . Plastyczność dźwięków średnicy jest na wysokim poziomie , bas zwarty i zróżnicowany , łada góra . Brzmi to bardziej organicznie niż mu-follower chociaż mniej żywiołowo/ekspansywni

Więc jaki morał z tego ? Tradycyjny prostownik trzeba projektować na ucho ,nie pod oscyloskop używać elementów dedykowanych ,,do audio,,kondensatory ,rezystory np.folia węglową ,z doświadczenia wiem że ich baaardzo słychać.

W dniu 16.02.2025 o 12:45, arturp napisał:

Na szczęście ceramiki stosowane przy samych nóżkach/wyprowadzeniach scalaków ( X7R czy nawet COG )

Jak już to c0g bo nie wiem czy wiesz ale te z rodziny x np wymieniony przez Ciebie x7r to najgorsze możliwe dielektryki smd. One pływają z temperaturą a ich pojemność zależy od napięcia przyłożonego.

Edytowane przez waco
5 minut temu, waco napisał:

One pływają z temperaturą a ich pojemność zależy od napięcia przyłożonego.

No tak , dlatego wspomniałem o tych uwagach producentów stabilizatorów dotyczących pojemności kondensatorów przy stabach . Przykładowe 100nF to ma być wartość pojemności rozgrzanego kondensatora w pracującym układzie . 

...there is no spoon...

39 minut temu, tedi02 napisał:

ja nie jestem fanem SMD 

Niestety , to nie ma znaczenia czy SMD czy THT . Ceramiki czy tantalowe są niestabilnie bez względu na obudowę . 

Mnie odpowiadają styrofleksowe o niewielkich pojemnościach , szczególnie w filtrach dolnoprzepustowych , gdzie występują wartości od kilku pF do kilku nF- nie dają niepożądanych efektów brzmieniowych a robią to , czego oczekujemy . Natomiast w torze sygnałowym testowałem Milfexy i Siemensy , połączone równolegle aby uzyskać odpowiednią pojemność . Miflexy dały bardzo klarowne i spokojne brzmienie chociaż raczej bezbarwne/płaskie i z wyraźnym niedostatkiem niskich tonów .A Siemensy totalnie zamuliły . I jak z tym żyć ? 😉

Edytowane przez arturp

...there is no spoon...

Pisałem że stosuje nagminnie styroflexy bo są stabilne ,równe w paśmie ,co do tantali ,to bujda z niestabilnością ,naimy są upchane od tantali i jak grają ? 👍Ja bardzo lubię pomarańczowe , zdecydowanie lepiej się spisują od os conow.

Bardzo dobry mix kondensatorów 100nf ,mkp1837 + wima mkc . Oczywiście trzeba odsłuchać polaryzację bo 33nf a 47 nf MKP vishay mają odwrotnie . Pierwsze mają kopa ,drugi kulturę ,spokój.

Jako ciekawostka coś z gromadki kostek Analog Device - AD1862 w połączeniu z I2soverUSB. Połączenie na złączach kołkowych, więc problem długości przewodów I2S praktycznie wyeliminowany, a przy okazji spora oszczędność miejsca. No gra to jak dla mnie elegancko - w porównaniu z TDA1541 AD1862 wydaje się być bardziej szczegółowy, wysokie rejestry są czystsze. Niemniej jednak muzykalność i klimat po stronie TDA. Póki co, bo jeszcze się wsłuchuję ... 🙂  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) IMG20250218194659(1).thumb.jpg.f94df9ea0ff669d4aea8c614f96c59ba.jpgIMG20250218194717(1).thumb.jpg.3736911e7bb0f3cb052f512a3f285abe.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.