Skocz do zawartości
IGNORED

Impedancja wyjściowa przetwornika D/A - 10kOm - czy to możliwe?


Rekomendowane odpowiedzi

59 minut temu, przemak napisał:

Czepiasz się. Nie o to chodzi.

Nie. Proces resamplingu dotyczy obróbki dwóch sygnałów cyfrowych. Wchodzi cyfra i wychodzi cyfra. Tu nie ma żadnego samplowania sygnału ciągłego. 

Sygnał ciagły będzie dopiero po dac.

Edytowane przez jar1
15 minut temu, przemak napisał:

Tak tylko odwrotnie.

Hmmm, wiec coś źle zrozumiem
Gdzieś oglądałem ze gdy powstawało CD, myśleli o zapobieganiu kopiowaniu, aby na wyjściu odtwarzania była polowa i dalsze powielanie pogorszyło jakość

13 minut temu, jar1 napisał:

Proces resamplingu dotyczy obróbki dwóch sygnałów cyfrowych. Wchodzi cyfra i wychodzi cyfra. Tu nie ma żadnego samplowania sygnału ciągłego.

Tak, ale zakłada brak aliasingu. A w większości plików aliasing jest okrutny.

15 minut temu, J.Jerry napisał:

No to ustaliliśmy, że umieszczenie na płycie 22 050  w formacie 44k nie jest możliwe

Może ty ustaliłeś, ja to zrobię bez problemu 😉

15 minut temu, J.Jerry napisał:

Można to obejść umieszczając cyfrowego sinusa bezpośrednio w pliku

A ktoś dzisiaj inaczej nagrywa płyty CD, jak z pliku? Znajdziesz działającego umatica? 😉

Pomijając obróbkę normalnych akustycznych nagrań, wielu tutaj słucha muzyki elektronicznej, która analog widzi dopiero na wyjściu, i co wtedy?

16 minut temu, J.Jerry napisał:

ale znów jest filtr

Gdzie? W odtwarzaczu i to ewentualnie. Na forum ludzie słuchają bez filtra i podobno jest super.

17 minut temu, J.Jerry napisał:

Wystarczy po każdej ingerencji w sygnał cyfrowy uruchomić filtr LPF i po problemie.

Geniusz normalnie 😉 Tylko że to nie zadziała. Jeżeli ingerencja coś zmienia to filtr to znowu zmieni. A ingerencja jest po to, żeby było tak a nie inaczej. Rozwiązaniem jest obróbka z nadpróbkowaniem i to oczywiście jest znane ale niezbyt rozpowszechnione - bo zabiera moc obliczeniową, bo inaczej jednak brzmi niż bez, wiele jest powodów prawdziwych i nieprawdziwych i generalnie to nie jest takie proste i oczywiste. Już parę razy to pokazywałem, ale warto znowu:

 

nagrywamy.com

48 minut temu, .:Gerard:. napisał:

Hmmm, wiec coś źle zrozumiem
Gdzieś oglądałem ze gdy powstawało CD, myśleli o zapobieganiu kopiowaniu, aby na wyjściu odtwarzania była polowa i dalsze powielanie pogorszyło jakość

Nie, to coś nie tak niestety.

nagrywamy.com

2 godziny temu, przemak napisał:

Toczywiste. Już parę razy to pokazywałem, ale warto znowu:

 

Obejrzałem - wnioski: jeżeli w trakcie masteringu pojawi się aliasing to stosuj nadpróbkowanie i sygnał wyjściowy filtruj dolnoprzepustowo. No w zasadzie tak powinno być   A tak w ogóle kontroluj aliasing i jeżeli jest a to ci nie przeszkadza to go olej. Hmm - czemu nie? W świecie rzeczywistym trzeba się godzić z kompromisami. 

 

4 godziny temu, tomek_j napisał:

Obejrzałem - wnioski: jeżeli w trakcie masteringu pojawi się aliasing to stosuj nadpróbkowanie i sygnał wyjściowy filtruj dolnoprzepustowo. No w zasadzie tak powinno być   A tak w ogóle kontroluj aliasing i jeżeli jest a to ci nie przeszkadza to go olej. Hmm - czemu nie? W świecie rzeczywistym trzeba się godzić z kompromisami. 

 

No tak, ale to tylko połowa problemu, drugą jest poziom 😉 Już pomijając sinusy test konwersji na tej mojej głupiej próbce stopy pokazuje problemy.

nagrywamy.com

On 11/24/2021 at 8:35 PM, przemak said:

Albo zapłacą jakośpod stołem, albo na spotifaju będzie to cichsze o 5dB!!

Na youtubowym playerze też:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A co do 44.1k -> 48k -> 44.1k:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Poszczególne linie:

  1. próbkownie 44.1k, wygeneruj 10 sekund sinusa, -3 dBFS, 1 sekunda fade-in i fade-out - dostajemy A
  2. skonwertuj do 48k - dostajemy B
  3. skonwertuj do 44.1k - dostajemy C
  4. odejmij A i C - dostajemy D
  5. pokaż RMS i peak w D

Wynik (pliki w załączniku):

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To samo z szumem różowym, nie przesterowanym, ograniczonym do 20 kHz:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wyniki, 10 razy, żeby nie było, że mi się "łatwy" szum wygenerował:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Brak plików w załączniku, bo za duże.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez danadam
19 minut temu, danadam napisał:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Na normalnych sygnałach tyle też mi wychodzi "na piechotę", nawet w jedną stronę reaperem a w drugą protoolsem (bo tak). Ale na rzeczywistych sygnałach już tak nie chce 😉 

nagrywamy.com

50 minutes ago, przemak said:

Na normalnych sygnałach tyle też mi wychodzi "na piechotę", nawet w jedną stronę reaperem a w drugą protoolsem (bo tak). Ale na rzeczywistych sygnałach już tak nie chce 😉 

Dlatego dodałem jeszcze ten szum, co ma symulować rzeczywisty sygnał, ale nadal taki zgodny z "przykazaniami", który zostawia jeszcze sporo miejsca:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Natomiast z szumem do 21 kHz:

pinknoise21.thumb.png.998d4329b0515f2ab85dee6de05bb05b.png

jest już rzeczywiście gorzej:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jeszcze dla ścisłości, spektrum tej różnicy:

pinknoiseDiff.thumb.png.0e9eb235bdc2d3e8866537cb12e20edb.png

Obstawiam, że różnica jest mimo wszystko nadal niesłyszalna 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez danadam
14 minut temu, danadam napisał:

Obstawiam, że różnica jest niesłyszalna 🙂

Wiadomo. Ale weź taką stopę 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

W dniu 28.11.2021 o 15:50, przemak napisał:

Tak, ale zakłada brak aliasingu. A w większości plików aliasing jest okrutny.

Może ty ustaliłeś, ja to zrobię bez problemu 😉

A ktoś dzisiaj inaczej nagrywa płyty CD, jak z pliku? Znajdziesz działającego umatica? 😉

Pomijając obróbkę normalnych akustycznych nagrań, wielu tutaj słucha muzyki elektronicznej, która analog widzi dopiero na wyjściu, i co wtedy?

Gdzie? W odtwarzaczu i to ewentualnie. Na forum ludzie słuchają bez filtra i podobno jest super.

Geniusz normalnie 😉 Tylko że to nie zadziała. Jeżeli ingerencja coś zmienia to filtr to znowu zmieni. A ingerencja jest po to, żeby było tak a nie inaczej. Rozwiązaniem jest obróbka z nadpróbkowaniem i to oczywiście jest znane ale niezbyt rozpowszechnione - bo zabiera moc obliczeniową, bo inaczej jednak brzmi niż bez, wiele jest powodów prawdziwych i nieprawdziwych i generalnie to nie jest takie proste i oczywiste. Już parę razy to pokazywałem, ale warto znowu:

 

Z tego zrozumiałem wszystkiego wynika, że coś jednak można zrobić dla jakości, ale można wybrać najgorszy scenariusz.

Chyba mam złe wyobrażenia, ale chodziło mi ile jakości można wycisnąć z cyfry, w praktyce zakres dynamiki na wielu płytach jest tak niski, że można by dojść do wniosku że nie można było tego uzyskać z analogu...porównując stare produkcje z nowymi. Mamy chronologicznie analog-lepszy analog-cyfra 44 - 96 - 384 a równolegle zakres dynamiki zmierza do kilku dB.

Sprawdziłem ile tego szumu będzie na zwykłym nagraniu, bo podobno ma być znacznie gorzej i tak w rzeczywistości jest ale niewiele gorzej, ale też w zależności od metody

1. 44-48-44 daję szum -50dB powyżej 20k, więc dajemy filtr LPF i mamy -86 dB

2 44-48, potem 44-192 i 44-192 - to taka bardziej prawdopodobna sytuacja i jest -90,3dB, z LPF 89,6

3 44-48-192-44 też się może zdarzyć -86 dB, ale bez kilku pików też -90,3dB, filtrowanie podnosi szum do -84dB

Konwersje robiłem z dither i interpolacją sinc.

Mnie takie straty w jakości zadowalają. Przykładowo bardzo dobry wzmacniacz 100dB S/N przy 100W miałby przy 1W aż 80dB S/N i byłby tu większym szkodnikiem niż konwersja. Niestety wzmacniacz może mieć na wyjściu kilka mVp szumu, czyli przy 3Vp i 3 mVp daję to 60dB i znów cyfra daje radę.

Materiał użyty do testów to pierwsze 5s Sara K. - Stars z samplera Stockfish, poziom -2dB

5 minut temu, J.Jerry napisał:

Z tego zrozumiałem wszystkiego wynika, że coś jednak można zrobić dla jakości, ale można wybrać najgorszy scenariusz.

Tak. W zasadzie wszyscy wybierają to drugie.

5 minut temu, J.Jerry napisał:

Materiał użyty do testów to pierwsze 5s Sara K. - Stars z samplera Stockfish, poziom -2dB

I tyle z tych testów 😉

Zobacz moją stopę, chyba że się boisz 😉 

Edytowane przez przemak

nagrywamy.com

1 hour ago, przemak said:

Wiadomo. Ale weź taką stopę 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

He he 🙂

Stiopa.waveform.thumb.png.8276109739aca9002c7e6a4e9dec7a99.png

No "klik" będzie, sox operuje na liczbach całkowitych, więc będzie ucinało:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Różnica:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

1D_null.thumb.png.e948c27fc20c06732fa982bf8d947013.png

Ale my (no dobra, ja) cyfrowej modyfikacji głośności się nie boimy, to można spróbować najpierw ściszyć o 0.5 dB, skonwertować i potem porównać do ściszonego oryginału:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Różnica niby tylko trochę lepiej, za to spektrogram dużo lepszy:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

2D_null.thumb.png.32f13394324995b7dbc745fc6b1fcd04.png

(pliki w załączniku)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
4 minuty temu, danadam napisał:

można spróbować najpierw ściszyć o 0.5 dB

Ściszyć o pół decybela? Raczysz żartować. Nie ma takiego słowa w słowniku 😉

Jakby to było takie łatwe to by nie było problemu...

nagrywamy.com

39 minut temu, przemak napisał:

Zobacz moją stopę, chyba że się boisz 😉

No właśnie widzę...jak to powstało? Na jakim etapie powstał błąd?...raczej mikrofon nie zawiódł, ktoś nie zwracał uwagi na czerwone diody?

8 minut temu, J.Jerry napisał:

No właśnie widzę...jak to powstało? Na jakim etapie powstał błąd?...raczej mikrofon nie zawiódł, ktoś nie zwracał uwagi na czerwone diody?

To nie jest błąd. To nie ma nic wspólnego z mikrofonem. Czerwone diody są dla lamerów, nikt na to nie patrzy, zwłaszcza w analogu, to i w cyfrze też. To jest cyfrowa obróbka olewająca alising, poziomy czy normy - ma pizgać i już. Ściszone już tak nie pizga. Tak wygląda dzisiaj muzyka (rozrywkowa ale nie tylko), dopiero zaczyna się to normować, ale to dłuuuga droga... 

Edytowane przez przemak

nagrywamy.com

Skoro tak jest, to nadal można mówić o dobrych przykładach.

Ja tu widzę jednak i dobrą stronę - nie patrzą na mierniki, czyli na słuch i wyczucie wszystko robią...wizja artysty nie ma ograniczeń.

16 minut temu, J.Jerry napisał:

Skoro tak jest, to nadal można mówić o dobrych przykładach.

O jakich dobrych przykładach? Nagraniach który bezstratnie konwertują się do wyższych formatów? Przecież to absurd. Owszem, można zachowywać pewien porządek, ale na koniec trzeba podjąć decyzję - robimy poprawnie czy tak jak chcesz, żeby brzmiało? Z technicznego punktu widzenia przesterowana gitara (i blachy perkusyjne) są niewłaściwym sygnałem, bo na przykład głupieją na nich algorytmy time-stretchingu. To co, zakazać? 

 

20 minut temu, J.Jerry napisał:

Ja tu widzę jednak i dobrą stronę - nie patrzą na mierniki, czyli na słuch i wyczucie wszystko robią...wizja artysty nie ma ograniczeń.

Tak zawsze było i dobrze, że tak jest nadal. Tylko... Metalika nie wszystkim się podoba 😉

nagrywamy.com

13 minut temu, przemak napisał:

O jakich dobrych przykładach? Nagraniach który bezstratnie konwertują się do wyższych formatów? Przecież to absurd. Owszem, można zachowywać pewien porządek, ale na koniec trzeba podjąć decyzję - robimy poprawnie czy tak jak chcesz, żeby brzmiało? Z technicznego punktu widzenia przesterowana gitara (i blachy perkusyjne) są niewłaściwym sygnałem, bo na przykład głupieją na nich algorytmy time-stretchingu. To co, zakazać?

Ja to mniej więcej tak widzę, w dużym uproszczeniu - są gatunki dla odbiorców ceniących sobie m.in. jakość której "nie życzą" sobie odbiorcy innych gatunków. Napiszę prosto - omijam z daleka kiepskiej jakości muzykę, co by to nie było.

25 minut temu, przemak napisał:

Tak zawsze było i dobrze, że tak jest nadal. Tylko... Metalika nie wszystkim się podoba 😉

Muzyka mnie się kojarzy z porządkiem, harmonią, przepływem...czyli nie wszystko.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.