Skocz do zawartości
IGNORED

Kolumny vintage hi-end


Rekomendowane odpowiedzi

SABA 840F

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Producent: SABA (Schwarzwälder Apparate Bau)

Projekt: 4-drożny zamknięty, 70 l.

Głośnik niskotonowy: 1x 300mm

Średniotonowy: 1x 150x220 mm

Głośnik wysokotonowy średniotonowy: 2x 115x170 mm

Głośnik wysokotonowy: 1x 80mm

Obciążalność (nominalna/zakres muzyczny): 35 / 45 W

Pasmo przenoszenia: 30 - 20 000 Hz obszary przejściowe:

Impedancja: 4 omy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Saba_Lautsprecher_1971.jpg

 

 

 

 

To dla porządku była jeszcze SABA 850:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Z superwysokotonowcem grającym powyżej 10.000 Hz.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

Tak BTW to może jeszcze SABA Greencone?

 

A tu jeszcze takie małe porównanie:

 

Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

Dzisiaj slucham na Wigo 70. Big bandow Glenna Millera pod reką Wila Saldena.

 

BTW przyjezdzaja w grudniu do Polski, a w Warszawie graja w … Filharmonii Narodowej 🙂 🙂 🙂 . Bilecik juz zakupiony. Daja w Polsce chyba dziewiec koncertow.

Wracajac do Wigo. To ciut inne granie niz z Grundigow. Wigo sa jakby tak stworzone do big bandow 🙂 . 12” robi roznice na basie, a kolumny sa strojone ze jest go wiecej niz z Grundigow. No i ten sredniak z papieru co robi odpowiednie dociazenie na niskiej srednicy. To sluchac. A wyzej niby podobne kopulki jedwabne ale Wigo graja inaczej. Prawdziwiej. Jak pisalem wczesniej one obnażają. Na szczęście CD-ki Saldena, szczegolnie te z tego wieku to pierwsza liga nagrania i realizacji. Dlatego na Aigo tak dobrze to brzmi. Scena niby na Watersie gorsza niż z Grundigów ale … w big bandach nie mam na co narzekac.

Anyway obie pary kolumn sa z najlepszej niemieckiej szkoly dzwiekowej lat 70-ych ubieglego stulecia i to slychac. Graja inaczej i dobrze. Bo gdyby wszystk9 gralo tak samo to zycie byloby nudne.

Pozdro.

 

Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

Jeszcze jedna uwaga do Wigo … jesli realizator czy inzynier dzwieku cos spier…lili podczas realizacji to … Wigo pokazują to od razu. Daja niesamowity wglad w nagranie. Nawet Wil Salden ma taka koncertowa plytę gdzie bas został przewalony. Trzba byc artysta aby to zrobic w big bandach bo tam jest praktycznie tylko kontrabas, partie fortepianu czy perkusji tak nisko nie siegaja.

Mozna? Mozna … dziesiatki czy setki tysiecy realizacji takie są 😉 .

Musze kiedys Wigo zabrac na dzialke i posluchac bez scian. Albo wystawic do ogrodka w domu ale … caly moj sprzet do pleneru jest teraz na dzialce 😳.

 

Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

Jutro opisze swoje dzisiejsze doswiadcznia z odsluchu na Wigo jednej realzacji cYli jednego albumu z roku 1958-ego. Edycje beda z tasmy komercyjnej, dwoch wydan winylowych i jednego CD. Wigo wszystko znakomicie pokazaly 🙂 .

To bedzie tez odpowiedź na temat dlaczefo warto wiedziec jakiej realizacji sluchamy. A takiej 8nformacji nie mamy ze streamingu. Tam plyta jest plyta.

Zapewne przydalby sie @przemak bo bede mial pare pytan do rozwiania moich watpliwosci studyjno-realizacyjnych 🙂 .

Muszę przewietrzyć mój system…

Był rok 1958, stereo dopiero raczkowało. Była sobie taka kapela: The New Glenn Miller Orchestra directed by Ray McKinley. Nagrali taką płytę: Something Old, New, Borrowed, And Blue.

Wydawała ich wytwórnia RCA Victor.

Komercyjna taśma w stereo 7.5 ips 1/4" została wydana w USA pod numerem CPS-136:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

NzUtODI4NC5qcGVn.jpeg

 

Płyta winylowa w stereo została wydana pod numerem LSP-1678:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

NS05NzU3LmpwZWc.jpeg

Mi02MDQ3LmpwZWc.jpeg

MS03MDEwLmpwZWc.jpeg

 

Pod numerem 540.502 (SF-5002) wydano tą płytę w UK i we Francji:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

MS04NTQ1LmpwZWc.jpeg

Mi02NzQxLmpwZWc.jpeg

NS03MDczLmpwZWc.jpeg

 

W 2010 roku wydał ją na CD brytyjski Vocalion:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ni0xNTEyLmpwZWc.jpeg

Ni05NjUwLmpwZWc.jpeg\

Ni0zMDk2LmpwZWc.jpeg

 

 

CZEMU O TYM PISZĘ ???

Absolutnie nie dlatego, że jestem fanem Glenna Millera i muzyki big bandowej.

To jest przykład jak można się oszukać słuchając muzyki jedynie po wykonawcy i po tytule płyty, nie znając innych danych.

Wszystkie te wydanie pokazane powyżej są w moim posiadaniu.

Do brzegu.

Te dwa vinyle, jedna taśma i jeden CD pokazują, że istniały co najmniej dwie poprodukcyjne dwuśladowe stereofoniczne "taśmy matki" służące jako źródło do produkcji matryc do tłoczeń winylowych i jak taśma do wykonywania kopii komercyjnych na dwusladowej tasmie 1/4" 7.5ips tworzona w systemie szybkiego przegrywania zapewne Ampexa.

1. Wydanie amerykańskie vinyla i taśma magnetofonowa brzmią identycznie.

2. Wydanie europejskie vinyla i płyta CD brzmią identycznie, z tym że vinyl europejski ma zamienione miejscami oba kanały.

Tyle, że jedynka i dwójka nie brzmią identycznie. Zakładam, że wydanie na Europę z jakiegoś powodu zostało lekko zmodyfinowane przy uzyciu prostego tricku Pan Stereo zmniejszającego scenę i robiącego ze stereofonicznego materiału muzycznego z tamtych czasów muzyke mniej pudełkową. Jasli ktoś ma doświadczenie z tamtymi realizacjami łatwo zauważy, że pierwsze edycje stereo miały bardzo słabą bazę, a muzyka dochodziła z lewego i z prawego kanału bardzo wysuniętych na boki. Wystarczy mały ruch na konsolecie, sam to wczoraj zrobiłem i z szerokiego wydania amerykańskiego robi się europejskie "wąskie" wydanie stereo z wyraźniejszą bazą. Różnic dźwiękowych jest więcej. Linia kontrabasu w węższym wydaniu jest wyraźniejsza ale barwa jest ciemniejsza. Każdy laik bez problemu to wychwyci.

Zapewne firma Vocalion korzystała przy tworzeniu cyfrowej kopii z brytyjskiej taśmy matki.

 

Jak widać nie wszystko złoto co się świeci. Niby ta sama płyta a jednak dwa różne wydania ogromnie różniące się dźwiękiem.

 

Dlatego ma ogromne znaczenie co słuchamy, jak, kiedy i na czym zostało wydane. A słuchając z serwisów streamingowych tego zazwyczaj nie wiemy.

To tylko jeden przykład muzyki, której akurat wczoraj słuchałem, takich przykłądów jest mnóśtwo, szczególnie gdy materiał był później po wydaniu płyty remasterowany.

 

Pozdro

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

Idzie trochę z tym pierdolca dostać, pasowało by słuchać paru serwisów streamingowych a na dodatek z racji praw autorskich i lokalnych umów z lokalizacją na inne kraje...

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Innym dobrym przykladem sa plyty CD Electric Light Orchestra. Mamy wydania CD z lat 80-ych i mamy pliki 24/192 z bodajze 2015 roku. Brzmią inaczej niz pierwsze cyfrowe kopie analogowych taśm matek. Ba … brzmia moim zdaniem lepiej ale nie dlatego, ze to 24/192 tylko dlatego, ze nowy remaster.

Pozdro

Muszę przewietrzyć mój system…

Coś dla @pmcomp-a, @piorasz-a itp. wintydżystów w stylu Avatar-Audio PL.

Oto pełny wykaz stosowanych przez nas [Avatar-Audio PL] „patentów” decydujących o wyjątkowym brzmieniu kolumn Holophony: 

GŁOŚNIKI
1. Bardzo mała moc (maksymalnie 20W), aby membrany mogły być bardzo lekkie i delikatnie zawieszone, a dzięki temu być zdolne do oddawania najdrobniejszych detali z najwyższą precyzją i szybkością
2. Membrany wykonane z papieru we wszystkich głośnikach (również w wysokotonowym) i magnesy Alnico, aby zapewnić naturalną barwę
Powyższych warunków nie spełniają współcześnie produkowane głośniki, dlatego musieliśmy sięgnąć po te wyprodukowane najpóźniej na początku lat 70-tych ub. wieku.
3. Głośniki są montowane do obudowy za pośrednictwem warstw materiału antywibracyjnego.
4. Kosze głośników mają terminale do uziemienia umieszczone z tyłu obudowy (Numer 1 i Numer 2),  co mocno poprawia barwę i separację.

ZWROTNICA
5. Ekstremalnie prosta zwrotnica pierwszego rzędu, aby nie stracić dynamiki, rozdzielczości i koherencji
6. Kondensatory wyprodukowane najpóźniej  w latach osiemdziesiątych ub.wieku
ub. wieku (w Holophony Nr 1 stosujemy nawet kondensatory z lat 40-tych), zgodnie z zasadą: im starsze kondensatory, tym lepszy dźwięk.
7. Wartości komponentów ustawiane z najwyższą precyzją:  cewki z dokładnością do 0,002 mH, kondensatory z dokładnością do 0,01 uF. Takie elementy nie są produkowane, więc wykonujemy je sami: kondensatory sa
łączone z kilku sztuk, a cewki dowijane co do 1 cm.
8. Wzystkie połaczenia 
Wszystkie połączenia wykonane bez lutowania, bo każda kropla cyny zabiera kilka procent informacji
9. Każdy element izolowany warstwą materiału antywibracyjnego
10. Najwyższej klasy przewody, takie, jakie stosujemy w naszych kablach DreamLink.

UKŁAD GŁOŚNIKÓW
11. Wszystkie głośniki na przedniej ściance, skierowane na słuchacza, aby zapewnić najpełniejszy, bezpośredni (niezafałszowany przez odbicia)  kontakt z przekazywaną informacją
12. Cewki głośników ustawione w jedej
jednej linii, co oznacza cofnięcie głośnika wysokotonowego (oraz wysunięcie niskotonowego w modelach trójdrożnych) względem głośnika średniotonowego, aby akustycznie zminimalizować zjawisko przesunieć przesunięć fazowych
13. Otwór bass refleks koniecznie z tyłu obudowy, jak najbardziej oddalony od głośników, aby zminimalizować interferencje fal dźwiękowych. Mimo, że Holophony posiadają bass refleks, są akustycznie bardziej zbliżone do kolumn typu zamkniętego niż otwartego. Kanał bass refleksu jest bardzo wąski i dosyć długi i spełnia pomocniczą funkcję (powiększa scenę dźwiękową, ale kosztem jej precyzji) i może być zatkany bez większej straty dla pasma.

OBUDOWA
14. Jak najwęższa ścianka przednia, aby zminimalizować odbicia dźwięku degradujące barwę i lokalizację instrumentów
15. Nierównoległe ścianki, aby zminimalizować rezonanse wewnątrz obudowy
16. Grube ścianki, aby zwiększyć ich sztywnośc
sztywność oraz masę kolumn, a tym samym zmniejszyć ich podatność na wibracje. Zwykle jest to MDF o grubości 25mm, a w droższych wersjach – lite drewno egzotyczne o grubości 27-30mm.
17. Na wewnętrznych ściankach warstwa materiału antywibracyjnego, a na niej owcza wełna, aby zminimalizować wibracje i rezonanse
18. Dolna, otwieralna podstawa kolumny odzielona 
oddzielona od reszty obudowy warswą warstwą materiału antywibracyjnego
19. Pudełko, w którym znajduje się zwrotnica, zamontowane za pośrednictwem 3 warstw materiału antywibracyjnego
20. Zewnętrzne ścianki pokryte płatami filcu w miejscach najbardziej narażonych na bezposrednie 
bezpośrednie odbicia dźwięku z głośników.
Inną wersją wykończenia kolumn jest flok: miękka, welurowa warstwa całkowicie pokrywająca kolumnę (więc potencjalnie likwidująca 100% bezpośrednich odbić)
21. Kolumny ustawione na naszych kulkowych nóżkach antywibracyjnych Receptor Nr 1, znacznie skuteczniej tłumiących wibracje niż powszechnie stosowane twarde kolce lub miękkie podkładki sorbotanowe.
22. Wyższe , trójdrożne modele kolumn zbudowane są z dwóch osobnych modułów, dzięki czemu wibracje z dużego głośnika niskotonowego (umieszczonego w oddzielnej, dolnej skrzyni) nie degradują wyższych części pasma. Dodatkowo górny moduł ustawiony jest na nóżkach magnetycznych, dzięki którym unosi sie
się na poduszce magnetycznej nad modułem basowym.

Ze względu na bardzo wysoką skuteczność 90-97dB Holophony są propozycją „nie do odrzucenia” dla posiadaczy wzmacniaczy lampowych o małej mocy (SETów), którzy mają problem ze znalezieniem odpowiednich kolumn. Na najwyższym poziomie reprodukcji dźwięku Jakość jest odwrotnie proporcjonalna do Ilości (mocy). Dotyczy to zarówno wzmacniaczy jak i kolumn. Holophony połączone – najlepiej DreamLinkami – ze wzmacniaczem typu SET to zestaw bezkompromisowo służący Jakości kosztem Ilości. Zapewniamy jednak, że w warunkach domowych również oferowana ilość kilkunastu Watów jest w zupełności wystarczająca. Problemem współczesnego przemysłu audio jest pomieszanie wymagań stawianych sprzętom audiofilskim oraz estradowym. Tendencja do zwiększania mocy sprzętu domowego, zapoczątkowana w latach 70-tych, zaprowadziła High-End w ślepą uliczkę, do utraty wierności i muzykalności na rzecz nikomu nie potrzebnej mocy kilkudziesięciu / kilkuset Watów, niemożliwej do wykorzystania w domu.

     Holophony przenoszą 15-20W, ale można podłączyć je do dowolnego wzmacniacza, nawet kilkusetwatowego tranzystora – wtedy trzeba po prostu ostrożnie operować potencjometrem głośności. Nie mają też szczególnych wymagań co do wielkości pokoju odsłuchowego. Oczywiście im większy, tym lepiej – optymalna odległość kolumn od ścian to 1,5m (minimalna – 0,5m). W małym pomieszczeniu fala akustyczna rozchodząca się kuliście z głośników uderzy w ściany, ugnie się i zdeformowana dotrze do słuchacza dezorganizując i zmniejszając scenę dźwiękową. Ważniejsze od wielkości pomieszczenia jest jego mocne wytłumienie zapobiegające odbiciom deformującym barwę (oziębienie, utwardzenie) oraz wprowadzającym fałszywą informację o lokalizacji instrumentów.

        Dane techniczne podane są w tabeli Cennik. - Cezariusz Andrejczuk.

haha ha Andrej jak Андрей.

Takie bajery Cezariusza, pod własny specyficzny/mało neutralny gust, to dla podobnych typów, typu piorasz & pmcomp.

To było granie w stylu bardzo starych i specyficznych papierowych popierdółek Siemensa, Isophona itp. z nalotem sonicznym tychże papierówek vintage. Nic tam z uniwersalności, neutralności i lifelike.

Takie z preferencją do drobnego brzdąkania Jazz'owego itp. do paru dźwięków. Na angielskie Wharfedale z XXI w. powinny wystarczyć ww. na starych papierowych przetwornikach vintage. Gdyż Wharfedale to były muły nad mułami i także mocno ograniczone muzycznie tzn. mało uniwersalne i specyficzne. Uśrednione, zamulone, ślamazarne, skompresowane, do nocnego smętnego sypialnianego pitolenia na 1-2 uśrednione dźwięki. Np. z trąbeczki.

Wharfedale taka lipa, że jeszcze trochę z tym angielskim badziewiem, toby z dachu poleciałby na ulicę/asfalt, ażby przetworniki wyskoczyły z podłogowych kolumn/słupków. A wtedy nagrałbym to na filmiku i wysłał do wharfedale.co.uk - bo wstyd takie guano produkować.

Nawet dużo starsze JBL 4311B na przetwornikach z papierowymi membranami i prądowymi crossoverami - to dużo wyższy level: Życie, rozdzielczość, dynamika, moc, detal, mikro-detal, swoboda, obrazowanie, spójność, naturalność, wokal, uniwersalność itd. wszystko lepsze.

Przy topowych systemach głośnikowych typu Horn, wszelkie papierówki [powyżej LF] jak skompresowane, uśrednione, stonowane, zamknięte, wolne, bez świetnego obrazowania, transjent ataków, otwartości i lifelike. Z konkretnymi typu Horn można spokojnie i ekstremalnie wyczynowo - tzn. bez ograniczeń.

Już nawet Grajpudła / Avatar-Audio były lepsze od Wharfedale.

========

Avatar Audio HOLOPHONY NUMER 2 Mk IV

Wojciech Pacuła, High Fidelity PL - No 230, 1 lipca 2023

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

''Mk IV wciąż celebruje przede wszystkim środek pasma. Z mocno skompresowanymi nagraniami może więc dojść do momentu, w którym dźwięk będzie nieco''...

a.jpg01.jpg03.jpg02.jpgfota.php?okladkabig&z=9d0e0e0fca668b1385

=======

Piotr R. o №2 MkII 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Holophony-%E2%84%962-HiFi-Philosophy-001

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
msg-28079-0-93816600-1532880966_thumb.png
On 7/22/2023 at 11:44 AM, Pietuisza said:

Ciekawe i ekstremalnie dobre...:-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

tak, to dla mnie wymarzony głośnik 840F. Obecnie moim ulubionym głośnikiem jest Saba iii a (własnoręcznie zbudowana zwrotnica z wersji innej niż „a”), znacznie przewyższająca Telefunkena tl800 (wkrótce przedstawię recenzję). Jednak obecnie jestem po raz kolejny zahipnotyzowany innym głośnikiem Grundig box 500, który dzisiaj dotarł i oceniam go. Jak dotąd wydaje się, że jest to kolejny krok w górę w średnicy i moim zdaniem zbliżający się do Quad esl 57. Używam ich w parach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
12 godzin temu, luke44 napisał:

Jednak obecnie jestem po raz kolejny zahipnotyzowany innym głośnikiem Grundig box 500, który dzisiaj dotarł i oceniam go. Jak dotąd wydaje się, że jest to kolejny krok w górę w średnicy i moim zdaniem zbliżający się do Quad esl 57. Używam ich w parach.

Przecież ten box 500 nawet 40 cm wysokości nie ma. 4 odel od góry w ofercie Grundiga. Chyba na biurko albo do sypialni?

12 hours ago, luke44 said:

Jak dotąd wydaje się, że jest to kolejny krok w górę w średnicy i moim zdaniem zbliżający się do Quad esl 57. Używam ich w parac

przepraszam Tłumacz Google trochę wariuje, to powinno być przeczytane

Jak dotąd wydaje się, że jest to kolejny krok naprzód w jakości środka pasma i moim zdaniem zbliża się do Quad esl 57 pod względem przejrzystości. Kiedyś miałem ułożone pary Quad esl 57

17 minutes ago, jaszcze1 said:

Przecież ten box 500 nawet 40 cm wysokości nie ma. 4 odel od góry w ofercie Grundiga. Chyba na biurko albo do sypialni?

tak, masz rację, ale na szczęście mam mały pokój odsłuchowy i bas jest zaskakująco duży, ale nigdy nie będzie miał wagi 10-calowego głośnika niskotonowego plus. Podsumuję Tl800, mam nadzieję, że nie zepsuje to dźwięku, ale bardziej dostosuje go do specyfikacji. Mamy w Wielkiej Brytanii elektrolityczne kondensatory bipolarne (Alcap), których używałem w starych głośnikach, w tym Rogers LS3/5a, które pomagają zwiększyć szczegółowość bez niszczenia oryginalnego dźwięku.

13 godzin temu, luke44 napisał:

tak, to dla mnie wymarzony głośnik 840F. Obecnie moim ulubionym głośnikiem jest Saba iii a (własnoręcznie zbudowana zwrotnica z wersji innej niż „a”)

Żeby nie uciekło ... dobra strona o SABA III A:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Muszę przewietrzyć mój system…

1 godzinę temu, luke44 napisał:

 

tak, masz rację, ale na szczęście mam mały pokój odsłuchowy i bas jest zaskakująco duży, ale nigdy nie będzie miał wagi 10-calowego głośnika niskotonowego plus. 

Wagi?

Nie będzie miał zejścia najniższych częstotliwości bo obudowa za mała i głosnik nisko/średniotonowy za mały.

W tych kolumnach jak coś zacznie brzęczeć od 70 Hz to będzie dobrze 🙂 .

 

producent podaje: 

 

General

Manufacturer: Grundig

Model: Box 500

Type: Loudspeaker

Years of manufacture: 1978 - 1979

Made in: Germany

Color: Walnut, metallic dark

Dimensions: 390 x 230 x 210 mm (HxWxD)

Weight: 6,1 kg

Original price approx.: 220 DM


Technical Data

Type: 2-way closed, compact speaker

Chassis:

Woofer: 1x

Tweeter: 1x (dome)

Power handling (nominal / music): 35 / 50 W

Efficiency: 

Frequency response: 40 - 26,000 Hz

Crossover: 1.500 Hz

Impedance: 4 Ohm

 

Nie ma takiego bata. 40 Hz to te kolumny wydadzą z siebie pewnie przy spadku -6dB albo i więcej. Co nie zmienia faktu, że mogą baaardzo fajnie grać.

Pozdro

 

PS. moje 1500a moim zdaniem zaczynają gdzies od 60 Hz.

 

Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

44 minutes ago, pmcomp said:

Żeby nie uciekło ... dobra strona o SABA III A:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Dzięki To była strona, na której dostałem schemat zwrotnicy, aby dokonać konwersji zwrotnicy „A”.

P1010291.JPG

5 minutes ago, pmcomp said:

scales?

It will not have the descent of the lowest frequencies because the housing is too small and the low/midrange driver is too small.

In these speakers, if something starts buzzing from 70 Hz, it will be fine 🙂  .

 

the manufacturer states: 

 

General

Manufacturer: Grundig

Model: Box 500

Type: Loudspeaker

Years of manufacture: 1978 - 1979

Made in: Germany

Color: Walnut, metallic dark

Dimensions: 390 x 230 x 210 mm (HxWxD)

Weight: 6,1 kg

Original price approx.: 220 DM


Technical Data

Type: 2-way closed, compact speaker

Chassis:

Woofer: 1x

Tweeter: 1x (dome)

Power handling (nominal / music): 35 / 50 W

Efficiency: 

Frequency response: 40 - 26,000 Hz

Crossover: 1.500 Hz

Impedance: 4 Ohm

 

There is no such whip. 40 Hz, these speakers will probably give out with a drop of -6dB or more. Which doesn't change the fact that they can play very well.

Greetings

 

P.S. my 1500a i think start somewhere at 60hz.

 

masz rację, skala jest również znacznie zmniejszona, ale w przypadku prostej muzyki, takiej jak tkacze, Al di meola, ma cudowną przezroczystość, delikatność, szybkość i wewnętrzne szczegóły, które uważam za urzekające. Ten głośnik bardziej otwiera oczy, co sprawia, że chcę dalej odkrywać, do czego zdolne są te niemieckie głośniki vintage. Jeśli uda mi się uzyskać tę przejrzystość ze skalą i niższym basem, będzie to bliskie mojemu idealnemu głośnikowi.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tutaj włoska strona maniaka z kopalnia wiedzy o Grundigach. Na przykładzie 850a Pro/1500a Pro:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

850a1500a-nude-look-1024x768.jpg

particolare-mid-e-tw-1024x768.jpg

schema.jpg

filtro.jpg

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

Jak bym nie pamiętał produktów Grundiga to bym się nimi teraz podniecał....

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

29 minut temu, ASURA napisał:

Jak bym nie pamiętał produktów Grundiga to bym się nimi teraz podniecał....

Nie wiem skad je pamietać … w sklepach ala ZURT w PRL-u ten sprzet nie byl dostepny.

A pod koniec lat80-ych i w latach 90-ych w dobie przejscia na CD wszystko co niemieckie bylo zle. Krolowaly japonskie wieze z Technicsem na czele, a co poniektorzy dotykali audio z UK.

 

Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

Godzinę temu, pmcomp napisał:

Nie wiem skad je pamietać … w sklepach ala ZURT w PRL-u ten sprzet nie byl dostepny.

A pod koniec lat80-ych i w latach 90-ych w dobie przejscia na CD wszystko co niemieckie bylo zle. Krolowaly japonskie wieze z Technicsem na czele, a co poniektorzy dotykali audio z UK.

 

Grundiga pamiętam od lat 70"

Nie masz ich topowego szpulowca tylko z tego co pamiętam Revoxa lub Studera za tym sam zagłosowałeś nogami co jest dobre a co nie...

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

2 godziny temu, ASURA napisał:

Grundiga pamiętam od lat 70"

Nie masz ich topowego szpulowca tylko z tego co pamiętam Revoxa lub Studera za tym sam zagłosowałeś nogami co jest dobre a co nie...

Masz na mysli Grundig TS-1000?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

On Philipsom czy Tanbergowi do piet nie dorasta, a co dopiero mowić o ReVoXie. Do studyjnych Studerow i Telefunkenow nie prownuj bo one w innej lidze chodzą 🙂 .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

W najblizsza sobote w AudioMagic w Warszawie bedzie m.in. pokazywane i odsluchiwane to:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

image.thumb.jpeg.f1a556afe64a418faa1da569c4b1dfa5.jpeg

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ze standami i z kablami Ansuza to bedzie jak nic z pół bańki.

Poczytajcie, ile  ozna o nich napisać:

Jest to marka wchodząca w skład Audio Group Denmark, duńskiej formy założonej ponad 10 lat temu przez Michaela Børresena i Larsa Kristensena. 
Obaj panowie zdobywali swoje doświadczenia w branży audio w firmach Nordost oraz Raidho, a teraz swoją wiedzę w zakresie materiałoznawstwa, 
elektroniki, akustyki oraz kontroli rezonansów i wibracji wykorzystują, rozwijając swoje 4 marki: głośniki Borresen, elektronika Aavik i Axxess 
oraz kable i akcesoria audio Ansuz.

Michael Børresen jest konstruktorem-wizjonerem, który mając do dyspozycji potężne zaplecze techniczne 
(Michael współpracuje z doskonale wyposażonym w najnowsze technologie i maszyny uniwersytetem w Allborg), swoją wiedzę 
i doświadczenie oraz co równie ważne -  mając zapewnione finansowanie działu R&D, postanowił zbudować coś bardzo 
bezkompromisowego. Monitory M1 to szczytowy model seri M. Małe i niepozorne zestawy podstawkowe zbudowano 
w oparciu o wszystkie najbardziej wyszukane i innowacyjne - opracowane w Audio Group Denmark - technologie. 
Jak Michael zapewnia, projekt kolumn z serii M powstał bez ograniczeń budżetowych, a dostał wolną rękę w zakresie 
zastosowanych materiałów, technologii oraz sposobu wykonania tych głośników. Jedyne założenie było takie, że ma 
powstać produkt, który - czasem kwestionując obecne trendy na rynku głośników, obudów i zwrotnic głośnikowych 
- ma być wizytówką firmy. Wynikiem tych prac jest właśnie seria M kolum Borresen z flagowymi technologiami Audio Group Denmark:

Kosze głośników jako wydruk 3D z cyrkonu
W stosowanych obecnie rozwiązaniach kosze głośników wykonuje się najczęściej jako wytłoczkę z blachy stalowej 
lub jako aluminiowy odlew. Kosz głośnika średnio/niskotonowego w głośnikach Borresen M drukowany jest z 
cyrkonu w technologii 3D. Cyrkon ma doskonałe parametry tłumienia drgań (zdecydowanie lepsze niż stal i aluminium). 
Ma to ogromny wpływ na brzmienie głośnika jako całości, bo kosz jest krytycznym elementem sprzęgającym mechanicznie 
membranę z obudową. 

Kształt kosza
Kształt drukowanego kosza jest optymalizowany komputerowo w celu zapewnienia kontroli i minimalizacji 'dzwonienia' kosza i tłumienia 
niepożądanych wibracji. Wystarczy dodać, że nie jest to symetryczny kształt, a żebra są porozkładane i połączone razem 
w dość skomplikowany sposób. 

Kriogenizacja
Dodatkowo wszystkie metalowe elementy kolumn w tej serii poddawane są procesowi o nazwie cryogenic treatment. 
Polega on na zanurzeniu przez ściśle określony czas wybranych podzespołów w ciekłym azocie, schładzaniu ich do  
temperatury -196 st. C i powolnym, stopniowym ogrzewaniu do temperatury pokojowej. Proces ten uwalnia powstające 
w procesie odlewania metali wewnętrzne naprężenia i dodatkowo zwiększa przewodnictwo oraz możliwość tłumienia 
szkodliwych rezonansów i wibracji.

Srebro, dużo srebra…
W układzie magnetycznym większości spotykanych obecnie głośników stosowane jest żelazo lub stal do kształtowania 
strumienia pola magnetycznego. Badania przeprowadzone przez Michaela wskazały, że histereza magnetyczna, 
którą charakteryzują te materiały, wprowadza nierównomierności pola magnetycznego, co w rezultacie prowadzi 
do powstawania zniekształceń. W głośnikach z serii M kształtowanie pola magnetycznego odbywa się za pomocą 
srebrnych pierścieni, które odlewane są na miejscu w Aalborg. Umieszczone są one w układzie magnetycznym 
w taki sposób, że dzięki swojej wysokiej przewodności linearyzują rozkład pola magnetycznego w szczelinie oraz 
w istotny sposób obniżają indukcyjność cewki głośnika - indukcyjnośc jest ok. 10 razy mniejsza niż w przypadku 
konwencjonalnego przetwornika podobnych wymiarów. A niższa indukcyjność głośnika to łatwiejsze warunki 
pracy dla wzmacniacza mocy.

Membrana 
Aramidową membranę, o strukturze plastra miodu, pokryto szerokimi, plecionymi taśmami kevlarowymi. 
Dodatkowo, w akceleratorze cząstek Hi-PIMS (High Power Impulse Magnetron Sputtering) w Danish Institute of Technology, 
na powierzchnię membran napylono cząsteczki tytanu. Rezultatem jest  zaawansowana membrana o ogromnej 
sztywności i minimalnej masie, z idealnym tłumieniem rezonansów w paśmie sięgającym ponad 8 kHz.

Zwrotnica w topologii szeregowej
W stosunku do standardowej, równoległej zwrotnicy, zwrotnica szeregowa zapewnia brak przesunięcia w fazie prądu 
w obu jej gałęziach. Dzięki temu dźwięk generowany przez oba przetworniki cechuje duża koherentność i precyzja 
w zakresie lokalizacji źródeł pozornych. Elementy wykorzystane w filtrze to stabilne mechanicznie, zalewane żywicą, 
cewki taśmowe z przekładką papierową oraz małe, kondensatory o specyfikacji militarnej. Co więcej, na płytce 
zwrotnicy zaimplementowane są wszystkie 'firmowe' rozwiązania służące do redukcji wpływy zakłóceń na sygnał audio: 
Tesla Coil, Active square Tesla Coils oraz Analog dither technology generacji 3.

Zasilanie zwrotnicy 
W celu aktywacji układów elektronicznych Tesla Coil, Active Square Tesla Coil oraz Analog Dither, 
do kolumn głośnikowych, dostarczane jest zasilanie. Do zasilania służą załączone w zestawie zasilacze 
lub firmowe rozwiązania wykorzystujące zewnętrzny PowerBox i kable głosnikowe Ansuz, które dostarczają 
zasilanie przez dodatkową żyłę.

 

 

Tak sie zastanawiam czy nie przyniesć do porownania tego:

image.jpeg.ff0cb63e8e1e9fd59f6c03c29e8b563d.jpeg

 

O nich mozna napisac krotki marketing, baaardzo krotki … GRAJĄ 😉 .

 

Mogloby byc ciekawie … ok. 300 razy taniej ale … nie chce popsuc Jackowi i Lechowi prezentacji. By sie dzialo … 😉 .

Zadzwonię, zapytam o pozwolenie.

Wlasnie ich teraz slucham, slucham, slucham i … oderwac sie nie mogę, a nozka wciaż dryga i mrowek w doopie brak.

🙂 .

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

9 godzin temu, luke44 napisał:

Mamy w Wielkiej Brytanii elektrolityczne kondensatory bipolarne (Alcap), których używałem w starych głośnikach, w tym Rogers LS3/5a, które pomagają zwiększyć szczegółowość bez niszczenia oryginalnego dźwięku.

Podaj link.

1 minutę temu, jaszcze1 napisał:

Podaj link.

masz na ebay.co.uk.

Dobre bipolary robil Jansen. Juz nie robi. Bipolary Mundorfa sa takie sobie w porownaniu do rzeczonych Jansenow.

Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

Godzinę temu, pmcomp napisał:

Zwrotnica w topologii szeregowej
W stosunku do standardowej, równoległej zwrotnicy, zwrotnica szeregowa zapewnia brak przesunięcia w fazie prądu 
w obu jej gałęziach. Dzięki temu dźwięk generowany przez oba przetworniki cechuje duża koherentność i precyzja 

marketing marketingiem,ale to jest piramidalna bzdura....

4 minuty temu, szpotek73 napisał:

marketing marketingiem,ale to jest piramidalna bzdura....

Pisz do Duńczyków … ja tylko zacytowalem info z innego forum (linka nie podalem bo tego sie na audiostereo.pl nie lubi).

🙂 .

 

PS. pocztaj marketing audiofilskiego switcha ethernetowego za ok. 16 tys … tam sie dopiero mozna posmiać 😉 .

Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

29 minut temu, pmcomp napisał:

masz na ebay.co.uk.

Dobre bipolary robil Jansen. Juz nie robi. Bipolary Mundorfa sa takie sobie w porownaniu do rzeczonych Jansenow.

Zastanawiam się nad wymianą kondensatorów w Pioneerach CS 99a ale nie wiem czy tym je ocieplę, a komplet foliowych Jensenów do nich to min 4tys. zl co przy wartości rynkowej tych kolumn jest raczej bezsensowne. Grają dynamicznie i szczegółowo ze świetną średnicą, tylko zbyt neutralnie dla mnie. Trochę mi ich szkoda sprzedawać więc kombinuję. Może takie nowe elektrolity, tańsze, by coś dały. Mam jednak wątpliwość czy zmianą kondensatorów da się zmienić charakter kolumn z neutralnego na czarujący - jakieś rady?

Bo np. takie Acoustic Research AR 3a na oryginalnych kondach grają tak, że boję się do nich zbliżać, żeby jakiąś bioelektryczną emanacją czegoś w nich nie przestawić. Jestem zafascynowany tym, jakiego pięknego dźwięku słuchali ludzie w latach 60/70 i jak to bez żadnych modyfikacji, brzmi również dzisiaj. Bas czasami mają za bardzo przewalony, ale to zależy od nagrania. Na szczęście w starych wzmacniaczach są do korygowania tego odpowiednie pokrętła.

Edytowane przez jaszcze1
2 minuty temu, pmcomp napisał:

ja tylko zacytowalem info z innego forum

wiem🙂 ,a ten wątek lubię i śledzę,chociaż najstarsze kolumny jakie miałem to spendory1\2

6 minut temu, jaszcze1 napisał:

Zastanawiam się nad wymianą kondensatorów w Pioneerach CS 99a ale nie wiem czy tym je ocieplę, a komplet foliowych Jensenów do nich to min 4tys. zl co przy wartości rynkowej tych kolumn jest raczej bezsensowne. Grają dynamicznie i szczegółowo ze świetną średnicą, tylko zbyt neutralnie dla mnie. Trochę mi ich szkoda sprzedawać więc kombinuję. Może takie nowe elektrolity, tańsze, by coś dały. Mam jednak wątpliwość czy zmianą kondensatorów da się zmienić charakter kolumn z neutralnego na czarujący - jakieś rady?

Bo np. takie Acoustic Research AR 3a na oryginalnych kondach grają tak, że boję się do nich zbliżać, żeby jakimś bioelektryczną emanacją czegoś w nich nie przestawić. Jestem zafascynowany tym, jakiego pięknego dźwięku słuchali ludzie w latach 60/70 i jak to bez żadnych modyfikacji, brzmi również dzisiaj. Bas czasami mają za bardzo przewalony, ale to zależy od nagrania. Na szczęście w starych wzmacniaczach są do korygowania tego odpowiednie pokrętła.

Mozesz zmienic barwe ale … kondy ktore zrobia dzwiek bardziej muzyealne beda kosztowac tysiace, a i tak nie ma gwarancji czyci dzwiek podejdzie. To wtedy musi byc papier w oleju, najlepiej folia miedziana. Folia, a nie jakies napylenie. Jak za drogo mozna na poczatek sprobowac folie aluminiową. I do tego rezystory na srednice i wysokie z grafitu. Pathaudio albo z olowkow DIY na poczatek.

 

Ja slucham, slucham 8 slucham tych Grundigow i … palcem w bucie przy nich nie tknę 🙂 .

Acoustic Research tez nie waz sie ruszać.

Jedyne co mozna probowac to duzy kond na basie zamienic na w miare taniego polipropylena jakjest miejsce bo one sa duze. Jak sie nie podoba to mozna wrocic. Koszt 100uF ok. 150 zl/szt. Crosscap. W moich Jensenach Model 4 zagraly lepiej niz starenskie wyschniete elektrolity.

Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

2 minuty temu, pmcomp napisał:

Mozesz zmienic barwe ale … kondy ktore zrobia dzwiek bardziej muzyealn6 beda kosztowac tysiace. To wtedy musi byc papier w oleju, najlepiej folia miedziana. Folia, a nie jakies napylenie. Jak za drogo mozna na poczatek sprobowac folie aluminiową. I do tego rezystory na srednice i wysokie z grafitu. Pathaudio albo z olowkow DIY na poczatek.

 

Ja slucham tych Grundigow i palcem w bucie przy nich nie tknę 🙂 .

Adousric Research tez nie waz sie ruszać.

Jedyne co mozna probowac to duzy kond na basie zamienic na w miare taniego polipropylena jakjest miejsce bo one sa duze. Jak sie nie podoba to mozna wrocic. Koszt 100uF ok. 150 zl/szt. Crosscap. W moich Jensenach Model 4 zagraly lepiej niz starenskie wyschniete elektrolity.

To chyba zamiast wydawać te tysiące na kondensatory, upoluję jeszcze ze 2-3 pary innych głośników i wtedy będę się zastanawiał.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.