Jump to content
IGNORED

Wariacje goldbergowskie na klawesyn...


przemas_astro

Recommended Posts

Przyjaciele,

 

czy możecie polecić mi jakieś szczególnie dobre audiofilsko nagranie tego monumentalengo dzieła? Chodzi mi jednak o interpretacje klawesynową a nie fortepianową.

 

Pozdro!!!

 

Przemas

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

majo - daj spokój, na googlach nie znajdziesz odpowiedzi, ktore wykonanie jest warte polecenia.

 

sprawdx nasze polskie wydanie:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

pozdr

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Słuchałem Kłosiewicza, Rossa, Verlet, Hilla, Pinnocka, Gilberta, Rousset, Leonhardta, Frisch... i gdybym miał wybrać jednego to byłby to bez watpienia P.Hantai i to w swej pierwszej realizacji, choć druga (chyba SCAD) także znakomita. Ciekawe że inne jego klawesynowe krążki z Bachem zupełnie mnie rozczarowują, trudno wręcz zrozumieć gdzie podziała się ta płynność, delikatność i liryka gry z Wariacji. Na drugim miejscu Frisch, potem Verlet (drugie nagranie). W tych trzech realizacjach (również Kłosiewicz) wspaniałe brzmienie klawesynu.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Podzielam opinię PiotraS. Nagranie Pierre'a Hantai w dodatku ma bodaj najlepszy współczynnik price/performance (wydana w taniutkiej serii EMPiK-u na licencji Naive). No i Celine Frisch - znakomita płyta, świetnie zagrana i świetnie zrealizowana, sporo pisaliśmy już o niej w wątku poświęconym Café Zimmermann.

Z innych wąznych nagrań, choć niekoniecznie audiofilskich, trzeba pamiętać o nagraniach Gustava Leonhardta, choć dziś raczej nie są w modzie...

Nikt nie wspomniał, że Wariacje te na klawesynie nagrał też Keith Jarrett, idol w świecie jazzu, na jego dokonania w świecie klasyki patrzę z sympatią, ale jednak juz bez takiego entuzjazmu...

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Na początku nagranie GV Jarretta wydawało mi sie takie jakieś szkolne, bardzo ostrożne, nieco mechaniczne i niezdecydowane, ale z czasem spodobał mi sie jego spokój i niemal całkowity brak natarczywości... szkoda tylko że bez powtórzeń.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

szczerze? nie cierpie wg na klawesynie. dlaczego? brzmia tak, jakby wykonywal je slusarz. porazka. skot jest najlepszy, bo jego instrument brzmi najmniej przemyslowo. najbardziej zas przemyslowo brzmi trewor, zreszta. nie do sluchania. mnostwo audiofilskich smakow (tych mocniejszych, bo meksykanskich:-) i zero mjusik. zero.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Właściwie to zgadzam się z majo. To oczywiście kwestia gustu, więc nie ma sensu do niczego przekonywać fanów "klawesynu". Z drugiej strony koncerty klawesynowe w transkrypcji na fortepian są już dla mnie niestrawne, tutaj wolę wykonania "z epoki".

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Dołączam sie do tego wątku, bo mam nadzieję, że znawcy wyjaśnią mi wątpliwość, która meczy mnie juz parę lat. Otóż podarowano mi kiedyś CDRa z kopią War.Goldb. wykonywanych jak stwierdzono przez W. Kłosiewicza, z prośba aby tego nie kopiować dalej ponieważ jKłósiewicz o to prosił. Zdaje sie, ze dokonane w Niemczech. Jego cechę charakterystyczna jest niespotykane brzmienie klawesynu. Piękne, bogate, śpiewne, głebokie Zero brzękliwego skrobania piórek po strunach. Co to na prawdę mogło być? Bardzo prosze o odpowiedź.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

"Przemysłowy" Pinnock... właściwie dobre określenie dla tego nagrania:)... ja również nie daję rady tego słuchać.

 

Z jego nagrań solo-klawesynowych najlepszym są moim zdaniem bachowskie Partity ponownie przez niego nagrane w 2003 roku (płyta zdobyła 2003 Gramophon Award ) , wspaniałe brzmienie i gra, zupełnie nie "przemysłowy" Trevor:)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

profee >

to co piszesz, bardzo jest intrygujące, ale na logikę są 2 rozwiązania: albo upublicznisz na forum to nagranie, a wtedy może ktoś Ci odpowie, albo sam zapoznasz się z płytą CD-Accordu i porównasz, czy to aby nie to samo nagranie?

PiorS >

dzięki za rekomendację Partit Pinnocka, przyznam iż potraktowalem je "przez pominięcie", za Twoją sprawą chyba się skuszę :-)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

>DaGambus

Zgodnie z twoja wcześniejsza sugestią (bo już raz o to nagranie pytałem na forum) zaopatrzyłem się w nagranie CDAccordu i stwierdzam, że to zupełnie inne nagranie. Co do upublicznienia to jak miałbym tego dokonać? Mam w ręku CDRa a na nim czerwonym flamasterem namazane: Wariacje Goldbergowskie

J.S.Bach Władysław Kłosiewicz. Wszystko. Reszta t.zn. zeby nie kopiowac dalej, że to jakby prywatne, nieopublikowane przekazane było ustnie. A nagranie jest po prostu piekne.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

profee >

decyzja należy do Ciebie... jeśli zdecydujesz się, iż nie będzie złamaniem woli artysty czy w ogóle prawa, np. autorskiego, podzielenie się tym tak przez Ciebie wychwalanym nagraniem z kilkoma, bo zapewne nie więcej, zainteresowanymi osobami z tego Forum, to możesz to zrobić dość prosto...

Jeśli chodzi o stronę techniczną, to zakładam że wiesz jak to zrobić. Jeśli nie, to podpowiem jak ja bym to zrobił: kopię płyty, wykonaną programem Exact Audio Copy z opcją cue sheet i skompresowaną np. z użyciem kodeka APE (Monkey's Audio) lub flac umieściłbym na serwerze ftp, w sieci P2P, lub nagrawszy na CD-R wysłałbym osobom, które byłyby zainteresowane... ja sam na przykład byłbym chętny :-)

Ale decyzja, jak już pisałem, należy do Ciebie...

Pozdrawiam

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Właśnie odsłuchałem Wariacje... w interpretacji Kłosiewicza. Cóż mogę powiedzieć, to genialna płyta!!! Brzmienie klawesynu powala, facet gra z niezwykłą lekkością, którą trudno oddać na tym instrumencie o silnym ataku brzmienia. Pełen szacuenk dla realizatorów!!!

 

Przemas :) :) :)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Właśnie pojawiły się w sklepach suity JSB na klawesyn i skrzypce w wykonaniu Celine Frisch i Pablo Valettiego (Alpha). Zachęcam zarówno zwolenników, jak i przeciwników klawesynu. Jako przeciwwagę polecam też ten sam repertuar w interpretacji Trevora Pinnocka i Rachel Podger (Channel Classics).

 

PS. Pomijając walory artystyczne, nagranie Alphy ma jedną wadę, którą "zawodowi" audiofile powinni szybko zidentyfikować. Melomanom nie powinno to jednak zbytnio przeszkadzać.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Rachela i Trevor są OK, ale prawdziwym "klasykiem gatunku" jest nagranie Arthura Grumiaux z Christiane Jaccottet. Nagranie liderów Cafe Zimmermann zamówiłem na Gigancie i sobie czekam. Mam nadzieję, że krócej niż na otrzymaną przedwczoraj płytę "Miserere" Camaraty Silesia (pół roku :-)))

Pozdr.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Klasyk gatunku i to jaki! Z taką głębią i uczuciem, pasją i subtelnością chyba nikomu dotąd nie udało się zagrać na skrzypcach tych przepięknych bachowskich Sonat jak właśnie Grumiauxowi. Liderów Cafe Zimmerman nie miałem jeszcze okazji wysłuchać, tym bardziej z chęcią wysłucham.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Archived

    This topic is now archived and is closed to further replies.



    • Recently Browsing   0 members

      • No registered users viewing this page.
    ×
    ×
    • Create New...

                      wykrzyknik.png

    AdBlock blocking software detected!


    Our website lives up to the displayed advertisements.
    The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

    Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

     

    Registered users can disable this message.