Skocz do zawartości
IGNORED

Wzmacniacz Wangine WSA-120 wyciek kondensatorów?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam Was. Proszę Was o opinie w temacie kondensatorów we wzmacniaczu jak w tytule, czy to wycieki elektrolitu z kondensatorów? Sprzęt się załącza, ale nie daje sygnału na głośniki. Może to być kwestia uszkodzonych (wyschniętych) kondensatorów?
Wiem, że nikt nie jest w stanie zdiagnozować zdalnie, ale nie o to mi chodzi, tylko jakie macie doświadczenia w tej materii.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wzmacniacz Wangine_2.jpg

Wzmacniacz Wangine_3.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Cześć,

Wygląda to na klej do mocowania kondensatorów. Bywa żrący i potrafi uszkodzić nogi elementów. Wylutuj kondensatory i elementy zalane klejem a następnie dokładnie usuń pozostałości kleju.

W moim wzmacniaczu "zjadł" nogi rezystorów.

 

Dzięki za odpowiedź. Też mi się tak wydaje, że to może być klej, bo płytka jest zamontowana poziomo i elementy są z góry płytki, a część kondensatorów jest dziwnie oblana z boku, choć przy niektórych kondensatorach jest zupełnie czyściutko. Jeden wylutowałem i nóżki były ok. Zamówiłem już wszystkie nowe kondensatory - 17 szt jest na tej płytce, bo stare pewnie i tak już wyschły po tylu latach, a wymiana nie zaszkodzi. Jeszcze muszę dobrać się do drugiej płytki, tam elementy są w pozycji "do góry nogami" i zobaczę jak tam to wygląda. Tak z ciekawości się dopytam jaki cel ma klejenie kondensatorów, wpadają w wibrację?

Edytowane przez Pedro44
3 godziny temu, Pedro44 napisał:

Witam Was. Proszę Was o opinie w temacie kondensatorów we wzmacniaczu jak w tytule, czy to wycieki elektrolitu z kondensatorów? Sprzęt się załącza, ale nie daje sygnału na głośniki. Może to być kwestia uszkodzonych (wyschniętych) kondensatorów?
Wiem, że nikt nie jest w stanie zdiagnozować zdalnie, ale nie o to mi chodzi, tylko jakie macie doświadczenia w tej materii.

Też uważam że to klej.

Czy przekaźnik załącza wyjścia głośnikowe ? Słychać klik ?

40 minut temu, kinimod napisał:

Też uważam że to klej.

Czy przekaźnik załącza wyjścia głośnikowe ? Słychać klik ?

Właśnie przekaźnik nie załącza. Najpierw i tak chce wymienić wszystkie kondensatory, bo te mają pewnie z 40 lat.

24 minuty temu, Pedro44 napisał:

Właśnie przekaźnik nie załącza. Najpierw i tak chce wymienić wszystkie kondensatory, bo te mają pewnie z 40 lat.

Pozbądź się tego czarnego gluta. Po czasie staje sie przewodzący. On może być przyczyną awarii i może nawet tej. Kondy do sprawdzenia oczywiście. Czy wymiany? Wszystko zależy od ich kondycji.

3 godziny temu, Pedro44 napisał:

Tak z ciekawości się dopytam jaki cel ma klejenie kondensatorów, wpadają w wibrację?

Powszechna praktyka. Kiedyś używano klejów zbliżonych do butaprenu, teraz to inne specyfiki coś w konsystencji silikonu, przynajmniej po wyschnięciu przypomina gumę. To zresztą logiczne dość ciężki przedmiot jakim jest kondensator mocuje sie do pcb nie polegając wyłącznie na wyprowadzeniach. 

15 minut temu, Krzych 2 napisał:

Pozbądź się tego czarnego gluta. Po czasie staje sie przewodzący. On może być przyczyną awarii i może nawet tej. Kondy do sprawdzenia oczywiście. Czy wymiany? Wszystko zależy od ich kondycji.

Powszechna praktyka. Kiedyś używano klejów zbliżonych do butaprenu, teraz to inne specyfiki coś w konsystencji silikonu, przynajmniej po wyschnięciu przypomina gumę. To zresztą logiczne dość ciężki przedmiot jakim jest kondensator mocuje sie do pcb nie polegając wyłącznie na wyprowadzeniach. 

Dzięki, jak odlutowywałem kondensator to ścieżki są tak słabo zespolone z pcb, że się odklejają, dlatego żeby nie obciążać samych ścieżek przyklejono kondensatory z pcb z drugiej strony. Widać, że samo pcb też już jest trochę kruche i utlenione, pewnie też 40 lat temu były inne materiały, a czas zrobił swoje.

1 godzinę temu, Pedro44 napisał:

Widać, że samo pcb też już jest trochę kruche i utlenione, pewnie też 40 lat temu były inne materiały, a czas zrobił swoje.

Pewnie laminat fenolowy. Ogólnie tragedia. Jeśli to nie jest jakaś pierdoła to możesz mieć niezłą jazdę z naprawą.

4 godziny temu, Pedro44 napisał:

Właśnie przekaźnik nie załącza. Najpierw i tak chce wymienić wszystkie kondensatory, bo te mają pewnie z 40 lat.

Trzeba sprawdzić czy nie ma napięcia stałego przed przekaźnikiem. Jeśli nie ma to następnie sprawdzić sam przekaźnik i układ jego załączania.

16 minut temu, kinimod napisał:

Trzeba sprawdzić czy nie ma napięcia stałego przed przekaźnikiem. Jeśli nie ma to następnie sprawdzić sam przekaźnik i układ jego załączania

Właśnie to najgorsze, że nie ma schematu. Jak wrócę do domu to zrobię zdjęcie i pomierzę napięcia przed przekaźnikiem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nie wiem czy to ten sam bo w nazwie jest wna 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Przy włączonym "power" napięcia jak na zdjęciach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wangine_3a.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Uzupełniłem jeszcze napięcia na zdjęciu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Trochę źle zabierasz się za te pomiary.

Wetknij minus miernika w dziury w radiatorze  i zmierz napięcie ( pierwsze od lewej pytanie)

potem zmierz napięcie (oba) na cewce przekaźnika.

Ustaw napięcie stałe na mierniku 20-50 V

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez witek_z

Tak jak pisze wyżej forumowicz zmierz te napięcia co wskazał.

Czy bezpieczniki po stronie wtórnej są sprawne ?

To jest schemat modelu WNA-120, a przedmiotem awarii jest model WSA 120 więc schematy mogą się trochę różnić i trzeba mieć to na uwadze.

Wszystkie bezpieczniki są sprawne. Do samego przekaźnika prąd dociera, od strony bezpieczników na obu nóżkach jest napięcie 17,5v. Przekaźnik ma 8 nóżek.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
40 minut temu, witek_z napisał:

a na jakie napięcie jest przekaźnik? oraz jakie jest napięcie przed stykami przekaźnika.

Tak na szybko sprawdziłem, musiałem wyjechać. W schematach nie jestem biegły, tym bardziej, że ten schemat jest od innego modelu 😉. Jak wrócę wieczorem to postaram się sprawdzić. Jakby co mogę próbować też szukać awarii termowizją.

Napięcie jest tylko na jednym pinie 1,88v, reszta 0v. Mała korekta, napięcie 1,88v jest tylko jeżeli wciśnięty jest przycisk od obwodu głośników "B" i dodatkowo świecą się 3 diody mocy lewego kanału. Obwód włączenia głośników "A" nie powoduje pojawienia się tego napięcia 1,88v oraz żadne diody mocy się nie świecą.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wangine_4_1.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Pedro44

Zdemontowałem cały panel przedni i poczyściłem wszystkie przełączniki i potencjometry. Trochę wtopiłem, bo luźny panel od złączy kolumn dotykał w tyle złączem do opornika na płytce i to powodowało, że pojawiało się napięcie 1,88v, teraz jak to wyeliminowałem nie ma napięcia w ogóle w tym miejscu, czyli w tych 4 punktach o co było pytanie nie ma żadnych napięć.

Czy według Was po stronie wtórnej transformatora na dwóch odczepach z przewodem pomarańczowym powinno być jakieś napięcie? Bo jak pisałem już wcześniej na pomarańczowych przewodach jest 0v, brązowe - 5,9v i na wyjściu z dwóch dużych kondensatorów odpowiednio 47v i -47v .
Dołączyłem też zdjęcie całej płytki z przekaźnikiem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wangine_6.jpg

Wangine_5.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Pedro44
46 minut temu, Pedro44 napisał:

Czy według Was po stronie wtórnej transformatora na dwóch odczepach z przewodem pomarańczowym powinno być jakieś napięcie? Bo jak pisałem już wcześniej na pomarańczowych przewodach jest 0v

źle mierzysz i to co mówisz powyżej powinno być mierzone na napięciu zmiennym a ty chyba mierzysz na napięciu stałym.

W dalszej części piszesz że na kondensatorach masz napiecie +/- 47 i właśnie od tego napięcia są pomarańczowe przewody.

te cztery punkty o których mowa powyżej (obok przekaźnika) mają być mierzone napięcien stałym na zakresie 200 mV oczywiście po włączeniu kolumn przyciskiem A lub B

Edytowane przez witek_z
5 godzin temu, witek_z napisał:

źle mierzysz i to co mówisz powyżej powinno być mierzone na napięciu zmiennym a ty chyba mierzysz na napięciu stałym.

W dalszej części piszesz że na kondensatorach masz napiecie +/- 47 i właśnie od tego napięcia są pomarańczowe przewody.

te cztery punkty o których mowa powyżej (obok przekaźnika) mają być mierzone napięcien stałym na zakresie 200 mV oczywiście po włączeniu kolumn przyciskiem A lub B

Dziękuję za informację, bo sam widzę, że w tej materii trochę poruszam się jak ślepy kot 🙂 
Dotychczas więcej zajmowałem się sprzętem komputerowym, płyty, grafiki, a w sprzęcie audio jeszcze raczkuję.

"źle mierzysz i to co mówisz powyżej powinno być mierzone na napięciu zmiennym a ty chyba mierzysz na napięciu stałym...."

Zgadza się, mierzyłem na napięciu stałym 😞

"...W dalszej części piszesz że na kondensatorach masz napiecie +/- 47 i właśnie od tego napięcia są pomarańczowe przewody..."

Ok 🙂

"...te cztery punkty o których mowa powyżej (obok przekaźnika) mają być mierzone napięciem stałym na zakresie 200 mV oczywiście po włączeniu kolumn przyciskiem A lub B"

Miałem ustawiony miernik na zakres do 20v, ale mierzyłem też na ustawieniach 200mV, jakieś napięcie było, ale nie zanotowałem dokładnie ile, dzisiaj jeszcze raz dokonam pomiaru.

Najgorsze jest to, że na noc muszę składać wzmacniacz, bo nie mam miejsca żeby go zostawić rozłożonego 🙂 

 

Edytowane przez Pedro44
10 godzin temu, Pedro44 napisał:

 

Miałem ustawiony miernik na zakres do 20v, ale mierzyłem też na ustawieniach 200mV, jakieś napięcie było, ale nie zanotowałem dokładnie ile, dzisiaj jeszcze raz dokonam pomiaru.

 

 

oczywiście mierzysz z minusem do obudowy czy radiatora a plus do tych czterech punktów na zakresie 200 mV (i tylko na dwóch tych samych parach powinno być jakieś małe napięcie, jeżeli w tych punktach będzie napięcie powiedzmy do 50 mV oznacza to że wzmacniacze działają prawidłowo tylko przekaźnik nie przepuszcza sygnału na kolumny ponieważ styki są czarne, trzeba wylutować przekaźnik otworzyć i delikatnie przetrzeć papierem ściernym o gramaturze 1000, jeśli chodzi o przyciski A i B można na szybko doprowadzić je do stanu używalności poprzez wciśnięcie  i wyciśnięcie każdego z nich około 50 razy)

Pomierzyłem napięcia zgodnie ze wskazówkami, pomarańczowe przewodu z transformatora "dają" 33,5v prądu przemiennego. Wszystko opisałem na czarno-białym zdjęciu.
Dodatkowo sprawdziłem płytę termowizją i widać, że rezystor (na zdjęciu, nie mogę odczytać numeru z płyty bo klej to uniemożliwia), mocno się grzeje, temperatura przekracza nawet 110 oC.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wangine_2_1a.jpg

Wangine_2_3.jpg

Wangine_2_7.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Na tych 4 punktach napięcia się trochę wahają, teraz P11 - ma około 15,6mV, a P12 18-24mV, nie wiem czy napięcia będą rosły razem z czasem załączenia wzmacniacza, czy po prostu ważne, że w ogóle są jakiekolwiek.

Tak z innej beczki, ktoś używa do pomiarów pojemności kondensatorów miernik Uni-T Ut601 LTC?
Przed ewentualną wymianą kondensatorów w tym wzmacniaczu chcę pomierzyć na kilku kondensatorach rzeczywistą pojemność i czy ten miernik jest w miarę wiarygodny. Nie sprawdzałem go jeszcze z kondensatorami audio.

1 godzinę temu, Pedro44 napisał:

Na tych 4 punktach napięcia się trochę wahają, teraz P11 - ma około 15,6mV, a P12 18-24mV,

ponieważ isostaty A i B są zaśniedziałe, idealny wzmacniacz ma na wyjściu 0 V, rozbieżności wynikają z różnego wzmocnienia tranzystorów

2 godziny temu, Pedro44 napisał:


Dodatkowo sprawdziłem płytę termowizją i widać, że rezystor (na zdjęciu, nie mogę odczytać numeru z płyty bo klej to uniemożliwia), mocno się grzeje, temperatura przekracza nawet 110 oC.

ta termowizja jest do dupy, przy takiej temperaturze lakier już dawno by się palił.

Edytowane przez witek_z
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.