Skocz do zawartości
IGNORED

Ustawienie sceny stereo


Rekomendowane odpowiedzi

Tak, relacja odstepu uszu do dlugosci fali odgrywa role, ale takze zalamanie wokol glowy itd. Calosc jest troche bardziej kompleksowa. A to tylko lokalizacja lateralna (w plaszczyznie poziomej)
A w pionowej dziala to jeszcze insczej
Warto poczytac. Ciekawe

I:

Z percepcją źródła dźwięku związany jest tzw. efekt pierwszeństwa:

Lokalizacja dźwięku następuje na podstawie kolejności dźwięków docierających do słuchacza. Pierwszy usłyszany dźwięk określa jego kierunek, a opóźnienie dźwięku docierającego do słuchacza z danego kierunku powoduje przemieszczania się obrazu dźwiękowego.

Jeśli opóźniony dźwięk zostanie wzmocniony o około 8-10 dB, lub opóźnienie wyniesie powyżej 35 ms, opóźniony sygnał będzie słyszany jako echo i zmiana odbieranej lokalizacji dźwięku nie nastąpi.

Taka lokalizacja przestrzenna źródła dźwięku działa dobrze dla zmiennych dźwięków (np. przejeżdżające auto), ale nie tak efektywnie dla ciągłych dźwięków wysokiej częstotliwości (np. flet).

W lokalizacji źródła dźwięku odgrywają rolę m.in. ruchy głowy.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

To co teraz zacytowales, to raczej inny problem/aspekt. Tutaj codzi o tzw. WCZESNE ODBICIA (EARLY REFLECTIONS) np. od bocznych scian, ktore zaklucaja nam poprawna lokalizacje sceny (rozszerzaja i rozmywaja scene)

Ale nielktorzy tego nie rozumia i sa dumni piszac o bananie bo maja scene szeroka od ucha do ucha. Nawet nie sa tego swiadomi, ze wynika to z duzych problemow z wczesnami idbiciami

Na chlopski rozum
Te odbicia od bocznych scian, ktore sa glosne i docieraja do ucha w przeciagu 35ms (czyli WCZESNE) powoduja przesuniecie pozornego zrodla w strone sciany, czyli to sztuczne nienaturslne rozszerzenie sceny,
A do tego dochodzi ten syg, ze te odbicia nie sa takie same w calym zakresie pasma, wiec powoduja podkolorowania.

Dlatego walczymy z tymi WCZESNYMI (a nie piereszymi, jak to jedt czesto opisywane) odbiciami.

PIERWSZE ale POZNE mi mniej przeszkadzaja

Zaklucenia sa oczywiscie zaklocenia, ale te bezsensowne krotkie czasy mozliwosci korygowania wypowiedzi, nie pozwalaja na ponowne przeczytanie i korygowanie oczywistych bledow.
Nie rozumiem tego, juz tyle razy postulowalem w administracji, by przedluzyc te czasy, ale sa „odporni“ na to

Tutaj widac, jak to mniej wiecej funkcjonuje.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A) Jesli glosniki stoja blisko bocznych scian i mamy duzy odstep miedzy glosnikami i sluchaczem, to odbicia a2 docieraja do sluchacza z malym opoznieniem w stosunku do fali bezposredniej a1. Czyli to sa te „wczesne“ odbicia, ktore nakladajac sie na fale bezposrednia, zaklocaja poprawne odwzorowanie sceny (przesuwaja pozorne zrodla w strone scian bocznych i sztucznie rozszerzaja scene). O lokalizacji decyduje mieszanka z a1+a2

B) Jesli glosniki stoja daleko od bocznych scian i mamy maly odstep miedzy glosnikami i sluchaczem, to odbicia b2 docieraja do sluchacza z duzym opoznieniem w stosunku do fali bezposredniej b1. Czyli to sa te „pozne“ odbicia, ktore sa rozpoznawane przez nasz mozg jako „echo“ i nie sa utozsamiane z lokalizacja oryginalnego zrodla pozornego. O lokalizacji decyduje b1.

Do tego dochodzi jeszcze ze przewaznie b2 w stosunku do b1 jest cichsze niz a2 w stosunku do a1

Dlatego takie setupy jak B z malymi odleglosciami miedzy glosnikami i sluchaczem brzmia o wiele bardziej precyzyjnie i sa lepszym rozwiazaniem, jesli mamy problemy z akustyka pomieszczenia


A tutaj widac, ze kumulacja energi fal odbitych (w porownaniu z fala bezposrednia) jest rozna dla roznych zakresow czestotliwosci, co moze powodowac „podkolorowania“ tych zakresow.

IMG_0389.thumb.jpg.5275af906412066068db3a56b9f765c9.jpg

Dlatego wlasnie czesto pytam, dlaczego wiekszosc zapiera sie na stosowanie na scianach bocznych „dyfuzorow“ zamiast „absorberow“, ktore by te odbicia zredukowaly.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie. Tak samo dociera z lewej strony do prawego ucha, wiec sam efekt docierania dzwieku do obydwu uszu nie jest przyczyna nierownego balansu.

A w sluchawkach ten efekt wogole nie wystepuje, a mimo to mozesz miec nierowny balans

To wszystko słuszna i prawdziwa teoria i praktyka.

Tyle, że tematem wątku jest, jak zeznał autor, "przmieszczanie" się bazy stereo raz w lewo, raz w prawo, czasem bez przemieszczenia. W tej samej akustyce i w tym samym ustawieniu głośników...

Dla mnie przyczyną, jak już wcześniej pisałem (przeszło bez echa), może być jedynie wadliwy potencjometr, który nierówno i przypadkowo tłumi kanały L i P., na drodze scieżek oporowych.

Edytowane przez iro III

Panowie a może to jest jakiś defekt słuchu? Efekt uboczny przyjmowania jakiegoś leku? Przy założeniu, że ze sprzętem jest wszystko w porządku.

,,Żyj prawdziwie, kochaj szczerze zanim wszystko śmierć zabierze".

W dniu 19.09.2023 o 05:38, xajas napisał:

Nie chodzi o szum

Szum z uśmiechem byl po tym jak pytałeś o to w czym różnica.

Przecież sygnał poniżej szumu też słychać.

Np. pingwiny tak odnajdują swoje młode.

Jest warunek tej selektywności.

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

W dniu 19.09.2023 o 05:56, xajas napisał:

To co teraz zacytowales, to raczej inny problem/aspekt. Tutaj codzi o tzw. WCZESNE ODBICIA (EARLY REFLECTIONS) np. od bocznych scian, ktore zaklucaja nam poprawna lokalizacje sceny (rozszerzaja i rozmywaja scene)

Nie.

Ja w kółko o gradiencie piszę.

Tym dla krótkich długości fal (kilka cm do chyba kilku mm)* Energetycznie to mało ale za to uchylam się przed tym. 

Efekt pierwszeństwa (słychać dokuczliwie skąd- z jakiego kierunku, za to nie wiadomo co). Dopiero potem słychać co.

 *przelicznik 1m- 340HZ czyli 0.3m- 1kHz, 18 cm-  1.5 kHz, 15 cm- 2kHz, 9cm- 3, 4.5- 6, 2¼cm to-  12kHz

Ale skoro ja w akustyce nie umiem herców (chyba nikt nie słyszy herców), to wolę długości (te mam co nieco przyswojone) a powinny być w ogóle kąty i to bryłowe. No ale te mi nic nie mówią.

Tamten cytat to tylko konspekt ogólniejszego wykładu i tylko część dotyczyła percepcji kierunku. Inna część była o percepcji innych cech dźwięku (barwy, wysokości tonu, itd.)

 

Nie chodzi o 80% fali czyli o falę odbitą, o fali  odbitej w pomieszczeniu w ogóle na razie nie ma mowy.

Rozpatrujemy lokalizację od odbiornika a nie od nadajnika.

Jak odbiornik/słuchacz lokalizuje uchem?

Może jednak aktywnie?

W dniu 19.09.2023 o 10:23, iro III napisał:

To wszystko słuszna i prawdziwa teoria i praktyka.

Tyle, że tematem wątku jest, jak zeznał autor, "przmieszczanie" się bazy stereo raz w lewo, raz w prawo, czasem bez przemieszczenia. W tej samej akustyce i w tym samym ustawieniu głośników...

Dla mnie przyczyną, jak już wcześniej pisałem (przeszło bez echa), może być jedynie wadliwy potencjometr, który nierówno i przypadkowo tłumi kanały L i P., na drodze scieżek oporowych.

To też może być, ale przy regulacji głośności.

Zdarzało się i mnie.

W dniu 19.09.2023 o 06:39, xajas napisał:

bezsensowne krotkie czasy mozliwosci korygowania wypowiedzi, nie pozwalaja na ponowne przeczytanie i korygowanie oczywistych bledow.

Też nie lubię zaledwie 15minutowego czasu edycji posta, ale to zachęta do zwięzłości.

Wrr... 🙂

 

 

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

W dniu 19.09.2023 o 05:56, xajas napisał:

Na chlopski rozum
Te odbicia od bocznych scian, ktore sa glosne i docieraja do ucha w przeciagu 35ms (czyli WCZESNE) powoduja przesuniecie pozornego zrodla w strone sciany, czyli to sztuczne nienaturslne rozszerzenie sceny,
A do tego dochodzi ten syg, ze te odbicia nie sa takie same w calym zakresie pasma, wiec powoduja podkolorowania.

Te pierwsze to od podłogi a nie od ścian.

Powyżej 1.5 kHz (mniej niż 18cm) mniejszy wpływ odbić i ich energii niż też w zakresie kilkanaście metrów do ⅕ metra.

a powyżej 4-5 kHz (długość fali krótsza niż 6-5 cm) odbicia nie mają znaczenia, bo raczej chodzi o bezpośredni dźwięk z przetwornika, w osi.

Tak jest też na drugim rysunku z posta #35: "Figure 20.2", który wkleiłeś.

No to ja kolejny raz użyję magicznego słówka: gradient.

🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

W dniu 19.09.2023 o 07:14, xajas napisał:

Dlatego wlasnie czesto pytam, dlaczego wiekszosc zapiera sie na stosowanie na scianach bocznych „dyfuzorow“ zamiast „absorberow“, ktore by te odbicia zredukowaly.

A bo to atrakcyjne. Jak nie skorzystasz z tych wczesnych odbić, to masz scenę precyzyjną, ale niewiele wychodzacą poza głośniki. Ja tak lubię, czyli dokładnie zlokalizowane źródła pozorne, ale rozumiem że ta szersza scena na całe pomieszczenie też się może podobać. Jeśli masz symetryczne ustawienie to środek i tak pozostaje na środku. A reszta lata po całym pokoju 🙂

Niezaleźnie, pływająca, niestabilna scena może być oprócz potka powodowana też słabymi stykami po stronie wejść - czy to na kablu od sygnału, czy to na przekaźnikach selektora itp. Jeśli na gnieździe wejściowym będziesz miał kilka kR oporu, to dalej słychać dźwięk, dalej różnice głośności nie sa jakieś bardzo znaczące (odbiór słuchacza się szybko akomoduje), ale w połączeniu z filtrami wejściowymi preampu czy końcówki, zaczynają się dość przypadkowo jakieś mocno nieliniowe filtry tworzyć i razem będzie właśnie pływała scena, w zależności od wysokości dźwięku, czy wręcz chwilowego oporu na brudnym gnieździe. 

2 godziny temu, micwoj napisał:

Ja tak lubię, czyli dokładnie zlokalizowane źródła pozorne, ale rozumiem że ta szersza scena na całe pomieszczenie też się może podobać. Jeśli masz symetryczne ustawienie to środek i tak pozostaje na środku.

Nie, one nie sa dokladnie zlokalizowane 😉

A jesli np. pomylisz w kablach polaryzacje, to mimo totalnej katastrofy tez "srodek pozostaje na srodku"

Ale jak ktos tak lubi, to jest OK.

Zawsze powtarzam: dozwolone jest wszystko, co sie lubi

Edytowane przez xajas
1 minutę temu, xajas napisał:

Nie, one nie sa dokladnie zlokalizowane 😉

Czemu? 

Jeśli masz dominujący dźwięk bezpośredni, odbicia z jakąś stratą, albo chociaż znacznie przesunięte w czasie, to powinno być ok, lokalizować mniej więcej oddawać tak jak realizator zrobił. Pewnie że dla odbić, pochłaniania mam meble, podłogę, sufit, a gabaryt pomieszczenia dla niskich tonów i tego nie przeskoczę.

W każdym razie póki nie założę słuchawek Ale wtedy też nie będę miał tego co realizator zrobił 🙂 

Ale słucham w salonie i nie będę realizatorki w domu budował żeby posłuchać muzyki 🙂 

OK, nie dostrzeglem tego "odbicia z jakąś stratą, albo chociaż znacznie przesunięte w czasie"

Te "przesuniete znacznie w czasie" i wlasciwie dozowane jest nieodzowne dla stworzenia naturalnej "przestrzennosci", do ktorej jestesmy przyzwyczajeni. 

Ale to nie jest to, co ja opisywalem powyzej jako krytyczne

Edytowane przez xajas

Abajek a ty sprawdziłeś ten wzmacniacz w końcu u kogoś innego?

Jeśli on jest uszkodzony to zredukowaliśmy ten post do jednej strony

16 godzin temu, xajas napisał:

A jesli np. pomylisz w kablach polaryzacje, to mimo totalnej katastrofy tez "srodek pozostaje na srodku"

Wtedy tego środka raczej brakuje (tzn. względnie). W porównaniu do prawidłowej biegunowości kabli glosnikowych.

Nie jest wyraźnie określony.

O ile masz na myśli przeciwfazę.

Edytowane przez xetras
Dopisek

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.