Skocz do zawartości
IGNORED

RCA kontra XLR


AndrzejR

Rekomendowane odpowiedzi

Tak to jest .

Nazwa konstrukcyjna stopnia wyjściowego nie musi oznaczac formy oddawania sygnału.

Masz np.stopień z pojedyncza bańką ale na wyjściu jej jest np.trafol oddajacy sygnał w postaci zbalansowanej.

Mozna tez zastosowac po dwie bańki na 1 tor np."+Fazy" [kazda pracuje w przeciwnej fazie]i drugie dwie na drugi tor "-Fazy"i z pomiędzy wyjść obu torów + i - wychodzisz sygnałem na trafol zbalansowany.

Mozna to tez wykonac w formie po 1 bańce na każda fazę...

Rozwiazań jest duzo.

Krzemien, 21 Mar 2005, 12:25

 

Tak na wszelki wypadek to przypomnę, że też napisałem nieco wyżej

 

"Konstrukcja symetryczna i symetryczne przekazywanie sygnału to dwie różne sprawy aczkolwiek spokrewnione."

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

Krzemien, 21 Mar 2005, 12:36

[obrazekLUKASZ-282503_1.gif]

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

Tu nie ma co wyjaśniać.

 

Są możliwe trzy rozwiązania (rozpatrujemy tylko dwa kanały):

 

1. Zachowana jest zgodność fazowa - sygnał biegnie dwoma kanałami w fazie, czyli "punch" stopy perkusji zarejestrowany na płycie CD odpowiada pchnięciu membran obu głośników w przód.

 

2. Nie ma zgodności fazowej - sygnał biegnie dwoma kanałami w przeciwfazie, czyli "punch" stopy perkusji zarejestrowany na danym nagraniu odpowiada pchnięciu membran jednego zestawu w przód a drugiego w tył. Czyli klasyczna przeciwfaza objawiająca się przede wszystkim dotkliwym ubytkiem basu oraz wielkim zaburzeniem sceny stereofonicznej ('dźwięk wewnątrz głowy').

 

3. Mamy odwrócenie fazy o 180 stopni - sygnał biegnie dwoma kanałami w fazie, czyli "punch" stopy perkusji zarejestrowany na danym nagraniu odpowiada pchnięciu membran obu głośników w tył. Tutaj także możliwy ubytek basu z uwagi na nieprawidłową propagację fali akustycznej.

 

Oczywiście przypadek (1) jest jedynym akceptowalnym przypadkiem. Przypadek (2) może zdażyć się każdemu (choć jest naganny) a (3) pojawia się jedynie w przypadku złego podpięcia zestawów głośnikowych do wzmacniacza bądź też posiadania egzotycznego sprzętu z połączeniem XLR, gdzie sygnał gorący (+) jednego z urządzeń płynie żyłą '3' zamiast '2'.

Less, 21 Mar 2005, 11:53

 

 

>Podsumujmy na wszelki wypadek:

>

>1. SE = single ended = niesymetryczny = unbalanced

>2. PP = Push-pull = symetryczny = balanced

>3. bridg(ed) = mostek

>

>W przypadku 1. sygnał nie jest dzielony na połówkę dodatnią i ujemną.

>W przypadku 2. sygnał jest dzielony na połówkę dodatnią i ujemną, z których każda jest obrabiana

>przez inne elementy (na kształt dwóch drwali ciągnących jedną piłę z 2 stron)

>

>W przypadku 3 sygnał nie jest dzielony na połówkę dodatnią i ujemną, jeżeli mostkuje się wzmacniacz

>SE.

 

Niekoniecznie Less. Balanced wcale nie oznacza dzielenia sygnału na minus i plus. Sa dwa tory, z których jeden wzmacnia cały sygnał w fazie a drugi cały w przeciwfazie, ale sa to dwa kompletne sygnały. Push-pull nie ma tu nic do tego, co zreszta Darek napisał.

 

A AX Passa i wejscie jest zbalansowane i wyjscie jest symetryczne - oto jak on sam opisuje:

 

"The successful result is a circuit which is described as balanced single-ended Class A, consisting of two balanced Aleph amplifiers sharing a single differential input pair of transistors."

No i gadaj...ojej...

Chiba XLR kontr RCA!?

Z mojego punktu widzenia:

Chcąc zachować wierniejsze oddawanie sygnału czy tez krztałtu "sinusoidy" jedynie tor w pełni symetryczny[nie mylić z częściowo symetrycznym]da nam wzorcowe odzwierciedlenie sygnału ,od zródła po ostatnie ogniwo[w sumie głośnik]zawieszony miedzy wzmacniaczami fazy + i -.

Głośnik jest wtedy doskonale kontrolowany i zagra tak jak mu wzmaki karzą.

Nadal nie jesteśmy bliżej poznania prawdy.

 

Miało być: czemu XLR lepsze od RCA. ALkohol robi swoje :-)

 

>Chcąc zachować wierniejsze oddawanie sygnału czy tez krztałtu "sinusoidy" jedynie tor w pełni symetryczny[nie >mylić z częściowo symetrycznym]da nam wzorcowe odzwierciedlenie sygnału ,od zródła po ostatnie ogniwo[w >sumie głośnik]zawieszony miedzy wzmacniaczami fazy + i -.

 

Gdzie dowód?!

 

Tor symetryczbny = 2 symetryczne (Bal.) albo 2 asymetryczne (SE).

 

Tor asymetryczny = 1 symetryczny (Bal.) albo 1 asymetryczny (SE).

 

Różnica w ilości i poziomie sygnału.

 

Kiedyś mieliśmy "jedynie słuszny" system i wiadomo jak to się skończyło. XLR trzyma się jak Fidel na Kubie.

 

>Głośnik jest wtedy doskonale kontrolowany i zagra tak jak mu wzmaki karzą.

 

Głośnik jest doskonale kontrolowany jeżeli mu w tym nie przeszkadza zwrotnica (a wiec system aktywny).

 

Głośnikowi jest wszytko jedno skąd się bierze różnica potencjałów na jego zaciskach. Liczy się to jaka to jest różnica i nie obchodzi go skąd się bierze. Ważne to co jest na końcu a więc na gośniku. Za dużo już tego. To jest dorabianie teorii i ideologii do toru symetrycznego. Tak czy inaczej, sygnał na głośniku musi być wierną kopią tego co zostało zarejestrowane, a jak to mu podamy to już niewazne (a zostało udowodnione, że jest ważne). Niektoży to by chcieli mieć wszystko symetryczne! A nie wystarczy ze sinus jest symetryzczny? :D

Masz racje.Nie spodziewalem sie,ze wywolam taka lawine.Jezeli XLR przewyzszy RCA na plycie Caroline Henderson"Made in Europe" to juz nie potrzeba mi muzyki na zywo(te plyte tez bedziesz mial mozliwosc posluchac...)

>Molimbden

A znajesz ty pojęcie współczynnik tłumienia?

W układzie wyjściowym ,niesymetrycznym, prądy wyjściowe moga tylko wypływac z takiego układu!

Ja juz pomijam fakt że przy takim samym poziomie zasilania układu tor zbalansowany daje dwu krotnie wyższą amplitudę na wyjściu..w przypadku wzmacniaczy mocy [w praktyce]ok.trzy krotnie więkrza moc.

jar1, 21 Mar 2005, 21:27

 

"Sa dwa tory, z

>których jeden wzmacnia cały sygnał w fazie a drugi cały w przeciwfazie"

 

Myślałem, że to jest właśnie mostek.

 

Co do Passa, to mam wrażenie, że gubi się w marketingowych zeznaniach. Gdy wprowadzał na rynek Alephy, to sławił piękno układów niesymetrycznych (single ended), czego przykład znajdziesz pod

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Konstrukcje symetryczne były wtedy dla niego be. Wzmacniacze z serii Aleph były wolne od większości chamstwa kojarzonego powszechnie z tranzystorem, jednak brakowało im potęgi brzmienia i kontroli w basie. A że z tymi rzeczami łatwiej sobie radzą konstrukcje symetryczne, no to Pass wprowadził wzmacniacze "super symetric". Taką woltę trudno jasno wytłumaczyć, więc zeznania stają sie cokolwiek zagmatwane i tu musiałby się wypowiedzieć ktoś z zewnątrz, kto Passa przebadał. Gdybym miał zgadywać na podstawie jego opisu, to powiedziałbym, że po "a single differential input pair of transistors" następują dwie gałęzie mostka, z których każda jest "single-ended Class A".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

Mostek jest określeniem sztucznej symetryzacji stopni końcowych.

Co innego oznacza termin ZBALANSOWANY stopień mocy lub wzmacniacz mocy.

Taka mała subtelna niby róznica,ale konstrukcja nieco odmienna.

"Mostek jest określeniem SZTUCZNEJ symetryzacji" ? A może po prostu innej niż w układzie push-pull? ("przeciwsobnym" - jak się chyba mówiło ładnie po polsku).

 

Ta SZTUCZNA symetryzacji jest chyba bardziej symetryczna od Symetryzacji "prawdziwej", gdzie dodatnie i ujemne połówki sygnału są obrabiane przez niby komplementarne, ale jednak różne elementy.

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

WItam !

>Less

Mostek ma na celu tylko zwiększenie mocy wyjsciowej wzmacniacza na zasadzie podwojenia napięcia wyjściowego, co jak wiesz skutkuje czterokrotnymzwiększeniem mozy wyjściowej ( to jest teoria, w praktyce ta moc będzie mniejsza ).

Nie ma to nic wspólnego z torem symetrycznym ( zbalansowanym ) jeżeli do takiego "mostka" wchodzi sygnał z gniazd RCA, a za nim jest symetryzator. Jeżeli natomiast do "mostka" wchodzi sygnał po XLR-ch to nie jest to "mostek" tylko wzmacniacz symetryczny ( zbalansowany ).

Mostek to mostek, dobry jest w samochodzie :))

Cały problem polega na dokładnym sparowaniu tych dwóch wzmacniaczy ( jeden kanał ) - muszą mieć IDENTYCZNE wzmocnienie to jest podstawa. Inne paramerrty tez powinny mieć IDENTYCZNE - jest to trudne do zrealizowania, wręcz niemożliwie - nie ma dwóch IDENTYCZNYCH elementów. Ale w praktyce tolerancje na poziomie >=0.1% są wystarczające. Nawet, jeżeli pojedyńczy taki wzmacniacz jest typu SE, lampa push-pull tranzystor czy jest to GC - to ni e ma znaczenia - sygnałowi jest to obojętne - choć przyznaję się, że skoro sygnał ( przykład sinusoida ) jest sam z siebie symetryczny, to powinnień byc obrabiany przez układ o takiej TOPOLOGII, czyli układ różnicowy i pary komplementarne - ale na lampach tego nie zrobisz, bo nie ma lamp typu pnp ( na antymaterię :) ).

Ważne jest sparowanie tych torów między sobą, i między kanałowo.

Uff, chyba wyjaśniłem w czym rzecz :)).

Pozdr.

No cóz jezeli twierdzisz ze układ mostkowania jest bardziej symetrycznym rozwiazaniem to ja przepraszam.

Wszystkie zmostkowane układy juz mają wpisany błąd ...bo pobierają sygnał z niesymetrycznej linii!

=======

To jest mój nowy zbalansowany stopień końcowy mocy.

Jest szybki i posiada potężną wydajnośc prądowa ze śmiesznymi zniekrztałceniami.

[obrazekLUKASZ-283126_1.jpg] [obrazekLUKASZ-283126_2.gif]

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-958-100008965 1170265987_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

> ex-stożek

 

 

"Nie ma to nic wspólnego z torem symetrycznym ( zbalansowanym ) jeżeli do takiego "mostka" wchodzi

>sygnał z gniazd RCA, a za nim jest symetryzator. "

"Jeżeli natomiast do "mostka" wchodzi sygnał po XLR-ch to nie jest to "mostek" tylko wzmacniacz symetryczny ( zbalansowany )."

 

Z czego wynika, że jeżeli mamy końcówkę mocy z kompletem wejść jednego i drugiego rodzaju, to

- jest ona niesymetryczna, jeżeli używamy wejść RCA

- jest symetryczna, jeżeli używamy wejść XLR

???

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

Dzięki Darkul, ale schemat nic mi nie mówi, to już dla mnie za trudne.

Dlaczego twierdzisz, że sam fakt pobierania sygnału z niesymetrycznej linii jest obarczony błędem?

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

Kuwa mańc...!!!

Przecie to rence łopadajom.....

Zbalansowany wzmacniacz końcowy mocy pobierajac sygnał w postaci zbalansowanej zagra lepiej [równiez pod wzgledem pomiarów]niz po wejściu niesymetrycznym..bądz zdesymetryzowanym!

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.