Skocz do zawartości
IGNORED

Dirac vs sygnatura brzmienia sprzetu


Rekomendowane odpowiedzi

4 godziny temu, Ajothe napisał:

Czy jest jakoś prosty fajny i przyjemny sposób żeby narysowaną krzywą w jakimś programie wektorowym przekształcić sobie w target curve?

Nie musisz używać do tego programu graficznego. Bo w Dirac sobie to "rysujesz" na żywo że tak powiem. 

Ale Ajothe nie uzywa Dirac

Poza tym to pytanie jest zbyt „ogolne“.

Przeksztalcic, ale w jaki format?

Plik tekstowy, binarny…

Przeciez niemalze kazdy program uzywa innego formatu

42 minuty temu, xajas napisał:

Ale Ajothe nie uzywa Dirac

Poza tym to pytanie jest zbyt „ogolne“.

Przeksztalcic, ale w jaki format?

Plik tekstowy, binarny…

Przeciez niemalze kazdy program uzywa innego formatu

Do takiego, który Np REW przyjmie....trochę szukałem o tym informacji, ale poległem, a to była by fajna sprawa, do Dirac również przecież wczytuje się targety....

Ja tam nigdy niczego nie wczytywalem. Wlaczam Dirac, modyfikuje recznie aktualna krzywa laduje do Mini i slucham. Jak sie podoba zostawiam, jak cos nie tak, to jeszcze raz.

Szkoda ze nie mozna tego robic sluchajac w tym samym czasie muzyki.

Nie widze sensu rysowania krzywej w innym programie i przenoszenia, bo ciezko przewidziec efekty.

11 minut temu, przmor napisał:

REW przyjmuje pliki tekstowe.

Tak, dlatego interesuje mnie czy jest sposób zamiany wektorowej krzywej na plik tekstowy? 

Wydaje się racjonalne, że sygnatura dźwięku jest związana z przebiegiem odpowiedzi impulsowej, im biiżej początku, tym większy wpływ. Tam (zwykle) jeszcze nie ma odbić, basowe generalnie są w dalszych segmentach odpowiedzi impilsowej. Fascynacja ch-ką częstoliwościowa  jest uzasadniona głównie tym, że łatwo ją każdemu imterpretować. Jej znaczenie jest przesadzone i nadużywane. Nie da się używając DSP zoptymalizować akustyki *pomieszczenia*, da się to zrobić w jego małym kawałku , generalnie psując dookoła. Więc efekt dość ryzykowny. Więc im więcej tej korekcji tym większe ryzyko, że się popsuje zamiast poprawić. No a barwę i transjenty to w ogólnym przypadku się psuje. Już nikt nie obserwuje zmatowienia i mniejszej dynamiki dźwięku po korekcji DSP. jak to było typowe np. u Lyngdorfa ? Wcześniej sporo było takich głosów. no ale może to wątek dla entuzjastów :)   

Wydaje się racjonalne, że sygnatura dźwięku jest związana z przebiegiem odpowiedzi impulsowej, im biiżej początku, tym większy wpływ. Tam (zwykle) jeszcze nie ma odbić, basowe generalnie są w dalszych segmentach odpowiedzi impilsowej.
….
Nie da się używając DSP zoptymalizować akustyki *pomieszczenia*, da się to zrobić w jego małym kawałku , generalnie psując dookoła. Więc efekt dość ryzykowny.


Wczesniej krytykowales, ze DSP manipuluje i psuje faze.
Teraz podkreslasz znaczenie odpowiedzi impulsowej.
Nie pojales, ze dzieki korekcji fazy (korekcje w domenie czasowej) poprawiam odpowiedz impulsowa.

Piszesz ze uzywajac DSP mozna zoptymalizowac akustyke tylko w malym kawalku pomieszczenia. Tak, po czesci to prawda. Ale widocznie wychodzisz z zalozenia, ze konwencjonalnymi srodkami akustycznymi generalnie poprawiamy akustyke calego pomieszczenia. Psinco prawda. To czesto rozpowszechniana legenda. Akustyczne srodki tez dzialaja na wybrane miejsca sluchacza. Pomysl np o doborze miejsc mocowania paneli w punktach pierwszych odbic itd. Jesli usiadziesz gdzie indziej tez przestaja dzialac. Tak samo jak DSP.

Odnosze wrazenie, ze nie masz pojecia o tym, jak takie systemy DSP/DRC dzialaja i nigdy czegos takiego nie uzywales, nie konfigurowales. Powtarzasz bezkrytycznie opinie o takich systemach rozpowszechniane i podchwytywane na forach
W dniu 4.11.2024 o 19:11, PawelP napisał:

Zaskakująca jest tak bardzo jednoznacznie pozytywna ocena wpływu korekcji technologii takich jak Dirac.

Nie ma tym nic zaskakującego jeśli zrozumiesz co, jak i dlaczego robi cyfrowa korekta akustyki.

W dniu 4.11.2024 o 19:11, PawelP napisał:

Główna część jakości jest tworzona u źródła przez kolumnę i technologie korekcji DSP tego nie powinny zmieniać.

Negatywny wpływ akustyki jest znacznie większy niż +/-3dB kolumn, i nie ogranicza się do +/-3dB

W dniu 4.11.2024 o 19:11, PawelP napisał:

Dla mnie właśnie kryterium jakości korekcji akustyki DSP jest max zachowanie sygnatury brzmieniowej przy punktowej eliminacji buczenia z modów.

Twoje oczekiwania nieco rozmijają się z działaniem DSP, ale da się działanie DSP do tego ograniczyć - tylko po co? Można też za pomocą DSP wyrównać kanały, co poprawi lokalizację źródeł pozornych i ogólnie "kulturę" dźwięku a brzmienie zasadniczo pozostawi bez zmian.

 

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

³Ps

Mam wrażenie, że korekcie akustyki DSP, przypisujesz efekty zabaw EQ

18 godzin temu, xajas napisał:

To posrodku, to ta twoja „sygnatura“ w komorze bezechowej, a po prawej, to jest to co slyszysz u siebie w domu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I to jest topwy zestaw glosnikowy!

IMG_8677.thumb.jpg.7f040f1569727c6f910bd38b44e61453.jpg 

A u mnie kanały różniły się tak:

1201543785_PierwszypomiarLvsR-VAR.thumb.png.f92275b4c959dd261820f4e021c43d46.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

11 godzin temu, xajas napisał:

 


Wczesniej krytykowales, ze DSP manipuluje i psuje faze.
Teraz podkreslasz znaczenie odpowiedzi impulsowej.
Nie pojales, ze dzieki korekcji fazy (korekcje w domenie czasowej) poprawiam odpowiedz impulsowa.

 

Myśłę, źe rozumiem kwestie odpowiedzi impulsowej 😄 
Nie ma niespójności w tym co napisalem. Tylko te kwestie są ciut bardziej złożone.
Diraciem można coś robić z fazą i -> odpowiedzią impulsową (nie nazwałbym tego do końca poprawianiem ;), ale w miejscu odsłuchowym, co jest mocno kontrowersyjnym pomysłem, powiedzmy dyplomatycznie.
Dla mnie ważna jest odpowiedź impulsowa u źrodła dźwięku, czyli można powiedzieć mierzona bezechowo.
Tak żeby nieco urozmaicić koncepcyjnie dyskusję to ciekaw jestem zdania ekspertów od odpowiedzi impulsowej:
Optymailizacja (Ingerencja fazowa) w odpowiedź impulsową w miejscu odsłuchowym wpłynie następująco na odpowiedź impulsową u żródła:
a) jednocześnie polepszy tę u źródła
b) raczej pogorszy tę u źródła
c) nie będzie mieć wpływu na tę u źródła

Edytowane przez PawelP

Dsp wymaga indywidualnego podejścia. To nie jest idea fix i panaceum na zło z receptą tożsamą dla wszystkich systemów i słuchaczy. 

Już tego doświadczyłem. Każdy musi sam przejść tą drogę i dopasować ustawienia pod siebie. 

45 minut temu, PawelP napisał:

Diraciem można coś robić z fazą i -> odpowiedzią impulsową

Tak.

45 minut temu, PawelP napisał:

nie nazwałbym tego do końca poprawianiem 😉

To błąd.

47 minut temu, PawelP napisał:

ale w miejscu odsłuchowym, co jest mocno kontrowersyjnym pomysłem, powiedzmy dyplomatycznie.

Nie ma nic kontrowersyjnego w jedynym sensownym rozwiązaniu problemu.

48 minut temu, PawelP napisał:

Dla mnie ważna jest odpowiedź impulsowa u źrodła dźwięku, czyli można powiedzieć mierzona bezechowo.

A dla użytkownika ważna jest w miejscu odsłuchu.

50 minut temu, PawelP napisał:

Optymailizacja (Ingerencja fazowa) w odpowiedź impulsową w miejscu odsłuchowym wpłynie następująco na odpowiedź impulsową u żródła:
a) jednocześnie polepszy tę u źródła
b) raczej pogorszy tę u źródła
c) nie będzie mieć wpływu na tę u źródła

e) jest to bez znaczenia.

-----

8 minut temu, Ajothe napisał:

Dsp wymaga indywidualnego podejścia. To nie jest idea fix i panaceum na zło z receptą tożsamą dla wszystkich systemów i słuchaczy. 

Już tego doświadczyłem. Każdy musi sam przejść tą drogę i dopasować ustawienia pod siebie. 

No cóż, żadne DSP nie zawiera w sobie kaprysu użytkownika.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

4 minuty temu, Ajothe napisał:

?

Przykładowo: jeden lubi Tannoy a drugi B&W - dlaczego jakaś z góry założona krzywa zawarta np w Dirac, miałaby uszczęśliwić obu?

Ps

Masz lajka za krótki i rzeczowy wpis, bez OT i prywaty - tak trzymaj!

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

6 minut temu, szymon1977 napisał:

Przykładowo: jeden lubi Tannoy a drugi B&W - dlaczego jakaś z góry założona krzywa zawarta np w Dirac, miałaby uszczęśliwić obu?

Ps

Masz lajka za krótki i rzeczowy wpis, bez OT i prywaty - tak trzymaj!

Ja to widzę inaczej, właśnie DSP otwiera drogę przeróżnym kaprysom, ale to wymaga zaangażowania, polubienia tej zabawy i masy testów 😉


Dla mnie ważna jest odpowiedź impulsowa u źrodła dźwięku, czyli można powiedzieć mierzona bezechowo.

Powtorze sie: gdzie jaki uzytkownik/sluchacz slyszysz ta odpowiedz impulsowa mierzona bezechowo?

Na chlopski rozum
Dla mnie wazna jest pogoda w Norymberdze a nie na Seyszelach, bo nigdy tam nie bylem i sie tam nie wybieram.

PS. Czy mierzyles juz kiedys odpowiedz impulsowa i sprawdzales jakimi parametrami w DSP mozna i na nia wplynac i optymalizowac?
3 godziny temu, Ajothe napisał:

Ja to widzę inaczej, właśnie DSP otwiera drogę przeróżnym kaprysom, ale to wymaga zaangażowania, polubienia tej zabawy i masy testów 😉

Inaczej... czyli tak samo.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

5 godzin temu, PawelP napisał:

d) who cares ? D w Dirac jest od tego że zawsze robi dobrze 🙂

No a jednak są tacy którzy potrafią tą kalibrację zepsuć. 

 

  • 2 miesiące później...

@xajas zauważyłem, że pomiary DSP masz dobrze opanowane. Co moze być przyczyną, że po wykonaniu pomiarów Dirac Live wokal przesuwa się trochę w prawą stronę? Mam jeden niemal idealny pomiar, ale chciałem ostatnio z ciekawości zrobić nowy - pomierzyłem z 5 razy i praktycznie niemal niczym się nie różnią, nieważne w jakich odległościach od siebie ustawiam każdy potrzebny punkt pomiaru, a wokal nie jest aż tak pełny i nieco kopnięty na prawo. Tak jakby nie sczytywało dobrze charakterystyki lewej kolumny, choć ona sama gra prawidło.

Skompensowana ewentualna różnica odległości od pierwszych odbić? Każdy wokalista jest prawicowy? 😆

U mnie bez dirac przy monitorach studyjnych robi to sporą różnicę w dynamice kanałów,  o dziwo stereo gdy siądę pośrodku bazy jest dobre. Pewnie kwestia kierunkowości głośników. 

4 godziny temu, AiM-TV napisał:

@xajas zauważyłem, że pomiary DSP masz dobrze opanowane. Co moze być przyczyną, że po wykonaniu pomiarów Dirac Live wokal przesuwa się trochę w prawą stronę? Mam jeden niemal idealny pomiar, ale chciałem ostatnio z ciekawości zrobić nowy - pomierzyłem z 5 razy i praktycznie niemal niczym się nie różnią, nieważne w jakich odległościach od siebie ustawiam każdy potrzebny punkt pomiaru, a wokal nie jest aż tak pełny i nieco kopnięty na prawo. Tak jakby nie sczytywało dobrze charakterystyki lewej kolumny, choć ona sama gra prawidło.

Co znaczy "idealny pomiar", na jakiej podstawie to tak oceniles?

1.  ...wokal nie jest aż tak pełny

Co moze byc przyczyna?

Hipoteza:

To czy wokal jest "pelny" zalezy np. od przebiegu "Target Curve". Jesli podbijesz przebieg pasma w zakresie wokali to beda pelniejsze. Meskie wokale to okolo 150-6000Hz, a damskie zaczynaja sie troche wyzej (250Hz).

 

2.  ...nieco kopnięty na prawo

 

Co moze byc przyczyna?

Hipoteza:

Dirac miedzy innymi wyrownuje glosnosc kanalow Lewy/Prawy. Jesli bez korekcji lewy kanal w zakresie wokali jest glosniejszy to po korekcji moze byc przyciszony i calosc przesunie sie w prawo.

Dla kontroli, wylacz Dirac, pusc Pink Noise i sluchaj dokladnie, gdzie slyszysz "srodek", a potem wlacz Dirac i obserwuj, czy srodek sie przesuwa 

 

 

Edytowane przez xajas
17 minut temu, xajas napisał:

Co znaczy "idealny pomiar", na jakiej podstawie to tak oceniles?

Idealne w moim odbiorze😉, zwłaszcza biorąc pod uwagę holografię sceny, wyraźnie poukładane plany na głębokość i rozmiarowo sprawia największe wrażenie. Resztę aspektów można dostrajać krzywa.

Ale zachciało mi się nowych pomiarów i wyszły jakoś nie przekonujące. Ostatnio była aktualizacja wersji Diraca, może tu coś się nie zgrywa...?

Nie mniej, dzięki za pozostałe sugestie, jeszcze po eksperymentuje.

26 minut temu, miętowy napisał:

Każdy wokalista jest prawicowy?

Będą musiał wobec tego poddać się torturom i posłuchać Taylor Swift, zobaczymy czy to coś zmieni😉

7 minut temu, AiM-TV napisał:

Będą musiał wobec tego poddać się torturom i posłuchać Taylor Swift, zobaczymy czy to coś zmieni😉

Po co się katować badziewiemz możesz odpalić lewackie Rage Against The Machine😉 

I znowu jestem pod wrażeniem DIRAC, znalazłem dzisiaj trochę więcej czasu na korygowanie krzywej pomiaru. Ależ możliwości - czego dusza/uszy zapragną, brzmienie chude, grube, jasne, ciemne, proste albo krzywe😉

Zrobiłem sobię piękną średnice, żadne kable takiej zabawy dotychczas nigdy mi nie zapewniły, polecam!!

16 minut temu, AiM-TV napisał:

Zrobiłem sobię piękną średnice,

Pokaż wykres 😉 

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.