Skocz do zawartości
IGNORED

Przymiarka do regeneracji zwrotnic Heco Profiton 370


Rekomendowane odpowiedzi

 

Cześć wszystkim!
Czytelnikiem forum jestem od dłuższego czasu, ale trafiłem na problem i mam prośbę do społeczności o pomoc.
Składam mały zestaw stereo dla swojej córki - obecnie ma mini wieżę Philips i już jej "nie wystarcza". Do składanego zestawu kupiłem na 3-literowym portalu, używane oczywiście, Heco Profiton 370.
Niestety ZG grają odrobinę nierówno, jeden głośniejszy od drugiego, co zaburza stereofonię. Membrany wyglądają bardzo dobrze, nie widzę żadnych uszkodzeń / zafalowań materiału. Trafiłem gdzieś informację, że powodem nierównego grania mogą być kondensatory i chciałbym je wymienić. Otworzyłem skrzynki i zwrotnice są w stanie oryginalnym, brak śladów kleju, innych lutów (wszystkie wyglądają fabrycznie) elementy na płytce wyglądają równie staro 🙂 - zdjęcia w załączniku.
Prośba o pomoc w doborze kondensatorów, nie potrzebuję żeby to były najwyższe serie najlepszych marek, ale chciałbym żeby ta wymiana (celowo nie używam słowa "naprawa" bo nie wiem jakie będą efekty) była sensowna - czyli możliwie najlepsze z rozsądnego cenowo przedziału, z przeznaczeniem do audio.


Czytałem na tym forum wątek dotyczący renowacji zwrotnic w Heco Precision:

oraz zwrotnic w Kenwood LS990:

ale mam jeszcze pewne wątpliwości.

Proszę o pomoc w doborze kondensatorów i opinie czy w ogóle dotykać tematu cewek i rezystorów.
Jeśli to możliwe to prosiłbym o linki do konkretnych modeli ze sprawdzonych źródeł


Głównie zależy mi na tym żeby grały równiej, ale nie mam zamiaru ich testować laboratoryjnie.
Gdyby dało radę doprawić trochę dolne pasmo byłoby fajnie, ale z tego co czytałem to wywnioskowałem że musiałbym wymieniać cewki a tu sprawa już trochę trudniejsza w określeniu na jakie i czy to przyniesie pożądany efekt, ew. wymiana przewodów od zwrotnicy do głośnika na lity (nie linka)?

Kondensatory jakie znajdują się na każdej zwrotnicy to:
1. - 1x bipolar, 33MFD (uF), 63V, 85st C, osiowy (złoty leżący)
2. - 1x bipolar, 10MFD (uF), 63V, 85st C, osiowy (złoty pionowy)
3. - 1x 8,2uF, 63V, 85st C, osiowy (niebieski pionowy)

są jeszcze 2szt rezystorów 1ohm tolerancja 10% oraz cewki które mają tylko oznaczenia chyba fabryczne/katalogowe Heco i żarówka (zabezpieczenie chyba?).

Szukałem kondensatorów, ale czasem nie jest dla mnie jasne czy oznaczenie napięcia może być wyższe, czy to które widzę jest AC czy DC, jaka zależność, czy bycie "osiowym" jest dla tej zwrotnicy istotnym? Po prostu czytam i zaczynam się gubić stąd moja prośba o pomoc w doborze kondensatorów oraz opinie czy ruszać cewki/rezystory czy nie.

Bardzo bym chciał zachować ich maksymalną oryginalność, ale skoro już nierówno grają, to sprawa raczej tylko będzie coraz gorzej brzmieć więc chyba jednak warto dać im szansę na dalsze życie z możliwie najlepszą protezą 🙂

Z góry dziękuję za ew. poświęcony czas na doradzenie mi.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

2.jpg

3.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Godzinę temu, Alparg napisał:

była sensowna - czyli możliwie najlepsze z rozsądnego cenowo przedziału, z przeznaczeniem do audio.

"przeznaczenie do audio" to chwyt marketingowy ;]

Godzinę temu, Alparg napisał:

Proszę o pomoc w doborze kondensatorów i opinie czy w ogóle dotykać tematu cewek i rezystorów.
Jeśli to możliwe to prosiłbym o linki do konkretnych modeli ze sprawdzonych źródeł

prosze:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jest tak - dużą wartość można zamienić na bipolar, jak w oryginale, czyli np:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Natomiast mniejsze wartości oczywiście na MKP lub MKT - tu przykład:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Oczywiście dla poprawienia góry pasma lepszy jest drut - tzw solid o małej

średnicy ( np. 0,5 mmm ) niż linka. Rezystory można zmierzyć, a cewki rzadko się psują.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Dziękuję Wam obu za odpowiedź! Jest to dla mnie bardzo istotne, bo ten zestaw składam na prezent "pod choinkę" i muszę to zdążyć zamówić, przelutować, wymienić materiał na maskownicach bo wygląda strasznie, a jeszcze chciałbym po tych zabiegach posłuchać żeby mieć pewność, że to dobrze gra 🙂
@Daniel_68412 na mouser.pl niestety nie znalazłem też nic 8,2uF poza

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) , który na dodatek jest na 35V, a nie jak ten na zwrotnicy na 63V - tak chyba nie mogę postąpić?
No i wysyłka 80zł... także trochę klops mimo, że same kondensatory dużo tańsze przez to, że "normalne" (nie słuchałem także się nie powinienem w sumie wypowiadać czy są kond. audio i nie-audio 🙂 ). Nie podważam Twojej opinii, ale też nie jestem zwolennikiem drugiej strony.

@audioburak 

Cytat

...Oczywiście dla poprawienia góry pasma lepszy jest drut - tzw solid o małej

średnicy ( np. 0,5 mmm ) niż linka.

Dla górnej części pasma? zupełnie odwrotnie to spamiętałem i jakieś kable Melodika miały coś co nazwali BassCore i to była grubsza żyła pośród cieńszych dla ponoć lepszego przenoszenia niskich częstotliwości w ich przewodach głośnikowych.. jest odwrotnie? - chcę się tylko upewnić czy to nie drobna pomyłka.
Dzięki za konkretne linki z pl sklep i z normalnymi cenami wysyłki 🙂

Drugi link który podałeś, ten:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Prowadzi do kondensatora bez "bipolarny" w opisie (ale też na zdjęciu obudowy kondensatora na stronie www nie widzę oznaczenia +/- ) czy on na pewno może iść w miejsce bipolara? Sam nawet zwracałeś na to uwagę w jednym z tematów: 

Link trzeci do 8,2uF - tu nie widzę oznaczenia na obudowie +/- ale akurat ten niebieski w oryginalnej zwrotnicy ma "-" minus oznaczony - widać to na zdjęciu w załączniku - chyba dobrze interpretuje tę kreskę za "63V" ?

Mówię, ja się trochę gubię w tych "tu bipolar, tam nie, raz więcej volt dużo można itd." - sam napisałeś "duży można zamienić na bipolar..... natomiast mniejsze... na MKP MKT...."
Proszę o doprecyzowanie i jeśli masz te 3min dodatkowe to wyjaśnij mi z grubsza czemu raz można zamienić bipolar tylko na bipolar a innym razem nie.

Rezystor wylutuje i sprawdzę.
Cewek w takim razie nie będę ruszać.

4.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zakładam, że oba mniejsze kondensatory służą do częstotliwości POZA basem.

W związku z tym lepszą czytelność niż na elektrolitach uzyskuje się na MKP czy MKT.

To, że są tam bipolarne elektrolity wynika z geniuszu 😉 księgowych, choć czasem

bywa, że trzeba maskować "zalety" przetwornika i daje się elektrolit.

Duże prądy wymagają większych przekrojów więc np. 1 mm2 ale z kolei użycie

grubych kabli na górze pasma psuje przejrzystość. A zwykle i tak w torze wysokich

są jakieś oporniki i dołożenie trochę kabla nawet o małym przekroju w niczym

ustalonych wartości nie zmieni, bo i tak mieści się to w tolerancjach elementów.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Określenie bipolarny odnosi się do kondensatorów elektrolitycznych z których większość jest produkowana jako polarne (oznaczenie wyproawadzeń okładzin jako plus i minus) i wynika to z budowy kondensatora.Natomiast wszystkie kondensatory  z dielektrykiem stałym są bipolarne.Zanim zaczniesz wymianę zrób sobie szczegółowe zdjęcia zarówno płytki jak i podłączeń głośników.Pasowałoby sprawdzić same głośniki.

7 godzin temu, Alparg napisał:

1. - 1x bipolar, 33MFD (uF), 63V, 85st C, osiowy (złoty leżący)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

7 godzin temu, Alparg napisał:

1x bipolar, 10MFD (uF), 63V, 85st C, osiowy (złoty pionowy)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

8 godzin temu, Alparg napisał:

1x 8,2uF, 63V, 85st C, osiowy (niebieski pionowy)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

cewki i rezystory zostaw jak są.

jeśli izolacja z przewodów nie odłazi to też je zostaw

4 godziny temu, audioburak napisał:

Oczywiście dla poprawienia góry pasma lepszy jest drut - tzw solid o małej

średnicy ( np. 0,5 mmm ) niż linka

W tych kolumnach różnicy nie usłyszy szkoda zachodu i roboty.

Warto wymienić tylko kondensatory na nowe ...być może wyschły/zmiemiły esr itd

innych elementów zwrotnicy i okablowania nie ma sensu ruszać

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Przepraszam wszystkich pomocnych że zamilkłem na tyle, w każdym razie:
miałem trudności, żeby w jednym miejscu znaleźć komplet w rozsądnej cenie i zamówiłem ostatecznie:

Jantzen Audio Cross-Cap kondensator 8,20 uF 400VDC
Jantzen Cross-Cap kondensator 10,0 uF 400V EXTRA
Mundorf Ecap 100V 33,00 uf bipolarny 5% tolerancji

Mam nadzieję, że nie popełniłem teraz błędu..

Skoro już w nich grzebię, to powiedzcie proszę co sądzicie o temacie wymiany gniazd głośnikowych?
Są tutaj zwykłe zaciski sprężynowe, które dość marnie trzymają kable, nie zauważyłem żeby przerywały, ale widać jakąś korozję, a nie bardzo nawet wiem czy dałbym radę je rozebrać żeby wyczyścić... i potem złożyć. Nie ma opcji żeby w nie wsadzić 2,5mm2 2mm2 max może nawet 1,5mm2, mam teraz dostęp do głośników, ale nie mam do suwmiarki..
Pomyślałem, że może takie  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) wsadzić, ale jeszcze nie wiem jak żeby to wyglądało w miarę chociaż.

Taki montaż 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  średnio mi się podoba, ale nie wiem czy byłbym w stanie coś lepszego zrobić.
teoretycznie można by w tej oryginalnej plastikowej "misce" (zdj. w załączniku) wywalić stare sprężynkowe i zamocować tam jakieś zakrętki ale na pewno będzie wymagało więcej pracy.

W dniu 26.11.2024 o 22:54, wojkubi napisał:

Pasowałoby sprawdzić same głośniki.

Możesz proszę jaśniej? jak mógłbym to zrobić? bo jeśli chodzi o pomiary z choć pół-profesjonalnym mikrofonem, to niestety nie mam dostępu do takiego sprzętu, ale proszę o rozwinięcie pomysłu.

 

W dniu 26.11.2024 o 23:17, expert napisał:

cewki i rezystory zostaw jak są.

jeśli izolacja z przewodów nie odłazi to też je zostaw

Zostawiam, nie dotykam. Izolacje kabli są w zaskakująco dobrym stanie.

 

5.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Alparg

Powinien wystarczyć:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Bo taki chyba byłby już przesadą:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Zdecydowanie jak już to te tańsze.
Tylko pytanie czy to ma w ogóle sens - nad tym się najmocniej zastanawiam, jeśli zdecyduję, że wymieniam/dokładam to będę myślał JAK to zrobić.
Średnio mi się podoba pomysł wycinania dodatkowego otworu w obudowie, ale i tak dzięki za poradę. Oryginalny otwór jest eliptyczny i ma szerokość 8,5cm (otwór w obudowie, nie gniazdo) a te ze linku nie mają wymiarów podanych, ale licząc " na oko" ma nie więcej niż 8cm ramka.
Nie mniej - będę miał na uwadze, że są takie całe terminale z 2 gniazdami.
Ktoś jeszcze z jakimiś opiniami?

Witajcie takie pytanko 

Posiadam takie kolumny scanline slb-110

Głośniki to wysokotonowy seas  111030-3 8ohm

Niskotonowy to seas 21f-gwb 4ohm

Średniotonowy jakiś zamiennik 4ohm

Jaki podział częstotliwości trzeba by ustawić w kalkulatorze żeby to grało akceptowanie, dodam że w kolumnach nie ma żadnych zwrotnic ktoś je wymontował, wyrzucił jest pusto nie mam pojęcia dlaczego.

Ktoś ma pomysł jak to ogarnąć?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez kviku

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Żeby sprawdzić głośniki(pi razy oko) potrzebujesz sygnał testowy najlepiej płynnie przestrajany.Głośniki ustawione jak do normalnego odsłuchu.Po podaniu sygnału sinusoidalnego w trybie mono dźwięk powinien dochodzić ze środka sceny.

Zapomniałem o najważniejszej sprawie.W czasie takiego testu można latwo uszkodzić głośnik wysokotonowy .Poziom testu ustaw np. dla 1 kHz

Dobra, wydaje mi się, że głośniki sprawdzone.. tak, rozumiem jak to brzmi. Puściłem sinus 1kHz na lewy i prawy ZG, wszystkie głośniki grały, bez jakichś charków, szmerów, buczenia, jedynie w jednym było ciszej niż w drugim.
Rozebrałem najpierw tę cichszą kolumnę, wylutowałem kondensatory i każdy sprawdziłem na tym co mam czyli LCR-T4, każdy miał jakiś VLOSS (ok.2% także nie tak strasznie by się wydawało), 10uF miał pojemność 11,91uF także coś tu z nim ewidentnie nie tak. dalej nie będę się rozpisywać (tego 33uF nie miałem jak sprawdzić bo miał za krótkie nóżki, a pod ręką nie miałem przewodów z krokodylkami). 
Wstawiłem zakupione kondensatory, nie obyło się bez kombinacji, bo 10uF i 8,2uF z Jantzen są duuużo większe.
Wsadziłem zwrotnicę i SUKCES (przynajmniej pozorny), kolumny zdecydowanie zbliżyły się do siebie i dźwięk słyszę "na środku" siedząc faktycznie mniej więcej pomiędzy dwoma kolumnami.
Następnym problemem jest to, że nowe kondensatory nie pozwalają na zamontowanie zwrotnicy w oryginalnym miejscu.. także wymontowałem ramkę zwrotnicy i dzisiaj będę drukował dystans który rozwiąże kolizję jaka powstała między wyższym kondensatorem a głośnikiem średniotonowym.
W międzyczasie wymieniłem obicie maskownic, ale nie wiem czy nie będę musiał poprawić bo możliwe że zrobiłem za mały naciąg.. ale to jeszcze zobaczę, póki nie grają w pełni jak należy to nie ma co się wyglądem przejmować 🙂

Gadałem w między czasie z człowiekiem który zajmuje się naprawą audio i on stwierdził, że poza kondensatorami płowieniem sprawdzić rezystory w funkcji sinus i na różnych częstotliwościach, ja na to "ok" ale w domu jak mi się przypomniało to sobie uświadomiłem, że w sumie to nie wiem co to znaczy - mam puścić przez rezystor prąd zmienny (powiedzmy 10Hz, 1kHz, 10kHz) ale jakie napięcie? jakieś z zakresu 0,5 do 2,5V ?
Wrzucę potem jakieś zdjęcia, może się komuś przydać przy innych modyfikacjach.


 

W dniu 2.12.2024 o 19:32, kviku napisał:

aki podział częstotliwości trzeba by ustawić w kalkulatorze żeby to grało akceptowanie

Zwrotka z kalkulatora raczej nie zagra akceptowalnie

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.