Skocz do zawartości
IGNORED

Czy 2+2=4? Jak rozumieć liczby


Rekomendowane odpowiedzi

Ile to jest 2+2? Rzecz wydaje się oczywista, bo jeśli chodzi o wartości liczbowe, to 2+2=4, a 4 to 2x więcej niż 2

Podobnie jeśli liczbami przedstawiamy ilość przedmiotów, np. 2 cukierki i 2 cukierki to 4 cukierki, a 4 cukierki to 2x więcej niz 2 cukierki - banał!

A co jeśli za pomocą liczb przedstawimy wielkość zjawiska fizycznego? Weźmy np temperaturę: 2°C+2°C=4°C, a 4°C to 2x więcej niż 2°C... czy aby na pewno?

 

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/169171-czy-224-jak-rozumie%C4%87-liczby/
Udostępnij na innych stronach
  • szymon1977 zmienił(a) tytuł na Czy 2+2=4? Jak rozumieć liczby

Ale, że co?

Podstawy matematyki tu na forum audio chcesz zapoznawać?

Na początek "Twoich problemów z M."  właśnie zainscenizowanych, polecam zainteresowanie o skalach, liniowej, wykładniczej i logarytmicznej.

Edytowane przez iro III
1 godzinę temu, iro III napisał:

...co?

Śmo.

2 godziny temu, szymon1977 napisał:

A co jeśli za pomocą liczb przedstawimy wielkość zjawiska fizycznego? Weźmy np temperaturę: 2°C+2°C=4°C, a 4°C to 2x więcej niż 2°C... czy aby na pewno?

Wyobraźmy sobie, że na forum jest user z USA, stopnie Celsjusza do niego nie przemawiają, więc przeliczy sobie na Fahrenheita: 2°C=35,6°F a 4°C=39,2°F, więc 39,2/35,6=1,017 i powie tak: temperatura jest wyższa 1,017x a nie 2x. I tu pierwsze spostrzeżenie: 2x większa liczba nie musi oznaczać 2x większej wielkości mierzonego zjawiska, to kwestia doboru skali.

1 godzinę temu, iro III napisał:

Na początek "Twoich problemów z M."  właśnie zainscenizowanych, polecam zainteresowanie o skalach, liniowej, wykładniczej i logarytmicznej.

Polecasz zacząć od końca?

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

  • Moderatorzy
33 minuty temu, szymon1977 napisał:

Wyobraźmy sobie, że na forum jest user z USA, stopnie Celsjusza do niego nie przemawiają, więc przeliczy sobie na Fahrenheita: 2°C=35,6°F a 4°C=39,2°F, więc 39,2/35,6=1,017 i powie tak: temperatura jest wyższa 1,017x a nie 2x. I tu pierwsze spostrzeżenie: 2x większa liczba nie musi oznaczać 2x większej wielkości mierzonego zjawiska, to kwestia doboru skali.

Tutaj kluczowe są te kółeczka za cyframi tzn jednostki stopni. Cyfra jest jedynie wyznacznikiem ilości jednostek, a do czego się odnoszą jednostki, jaki jest zakres i punkt startowy to zupełnie inna sprawa.

3 godziny temu, szymon1977 napisał:

Weźmy np temperaturę: 2°C+2°C=4°C, a 4°C to 2x więcej niż 2°C... czy aby na pewno?

Tutaj operujesz skalą opartą na drodze wody od punktu zamarzania do punktu wrzenia. 4 stopnie vs 2 stopnie to 2 razy bliżej do punktu wrzenia (0-1 ; 0-2) liczone w jednostkach a nie liczbach bezwzględnych.

....

Taką samą zabawę masz w % i punktach procentowych.

Jeśli masz np 90% i zwiększysz to o 10% to masz 99%.

A jeśli masz 90% i zwiększysz to o 10 punktów procentowych to masz 100%

" Mądry głupiemu ustępuje więc głupota triumfuje"

Godzinę temu, stench napisał:

Jeśli masz np 90% i zwiększysz to o 10% to masz 99%.

No, a jak coś spadnie o 50%, to żeby wrócić do tego samego poziomu musi wzrosnąć o 100% 🙂

Godzinę temu, stench napisał:

Cyfra jest jedynie wyznacznikiem ilości jednostek, a do czego się odnoszą jednostki, jaki jest zakres i punkt startowy to zupełnie inna sprawa.

Właśnie! W przypadku liczenia przedmiotów, liczba bezpośrednio obrazuje ich ilość. A jeśli mierzymy wielkość zjawiska fizycznego, to liczba (gdzie jest 0 i jaki jest odstęp pomiędzy 0 i 1) bywa kwestią umowną.

 

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

14 minut temu, Wito76 napisał:

Jeśli wzmocnienie spadnie o 3dB to ile to będzie w jednostkach natywnych czyli np woltach na wolt V/V ?

Do zależności pomiędzy dwoma różnymi wielkościami fizycznymi dojdziemy, ale jeszcze nie pora. Choć po przeniesieniu wątku na Bocznicę, nie wiem czy mi się chce.

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

22 godziny temu, szymon1977 napisał:

Weźmy np temperaturę: 2°C+2°C=4°C, a 4°C to 2x więcej niż 2°C... czy aby na pewno?

Założenie po prostu GLUPIE. Będzie po prostu o 2 stopnie ciepłej.

Na tej skali nie da się podać, ile RAZY większa jest temperatura, bo jej początek nie jest zerem bezwzględnym. Wcześniej pomyśl, a nie będziesz zadawał takich pytań.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.