Jump to content
IGNORED

Preampy - pytanie do ekspertów


gutten

Recommended Posts

Ponieważ w zainicjowanej przeze mnie dyskusji na temat Electrocompaniet pojawiła sie ciekawa kwestia przewagi preampów lampowych nad tranzystorowymi (podniesiona przez kolegę Electro - sorry jeśli przekręcam nick), chciałbym niniejszym zachęcić szersze audiofilskie grono do wypowiedzi na ten temat.

 

Przede wszystkim niech ktoś się zlituje i oświeci guttena w dwóch palących kwestiach, które nie dają mu spać po nocy:

 

Po pierwsze primo - czy słusznie rozumuję, że najlepsze zestawienie jeśli chodzi o sprzęt dzielony to lampa na preamp (odpowiedzialna za obróbkę informacji małosygnałowych) i tranzystor na końcówkę (moc, kontrola basu itp.). Bo teoretycznie niby wszystko się zgadza, ale dlaczego w takim razie większośc preampów robiona jest na tranzystorach i do tego kosztują taką fortunę (patrz Naim, Accuphase, McIntosh, Plinius)? Przecież jak to rozkręcić, to prawie puste w środku. Czy w tych preampach stosuje sie inne tranzystory, które nie mają problemów z przekazaniem sygnałów o małym natężeniu? Bo jeśli nie, a cała zabawa sprowadza się tylko do oddzielnego zasilania, to ja taką zabawę chromolę - nie stać mnie.

A już zupełnym ewenementem są dla mnie zestawienia odwrotne - tranzystor na preamp, lampa na końcówkę: też takie cuda istnieją. Czy to coś daje?

 

Po drugie primo - spotkałem się z opinią (faceta po mechatronice) że wszystkie systemy dzielone są o dupę potłuc, bo i tak nic nie zastąpi dobrze skonfigurowanej integry. Otóż twierdził on, że im bardziej system podzielony, tym większe generuje zniekształcenia powodowane ilością i długością połączeń, poza tym pojawiaja sie większe niezgodności fazowe niż w przypadku wzmaka zintegrowanego. Tę opinię częściowo potwierdziły eksperymenty z bi-ambingiem, jakie swojego czasu robiło Audio-Video. Napisali, że przy bi-ambingu poziomym/pionowym wzrasta wprawdzie kontrola i potęga basu, ale cierpi na tym ogólna spójnośc dźwięku. Trzeba zaznaczyć, że do testów używali klocków z niższej półki (CA, Rotel) ale zasada jakby zdaje się potwierdzać.

 

Czekam niecierpliwie na Wasze opinie.

Link to comment
Share on other sites

też czekam na opinię a tu nic!!!

 

powoli dojrzewam do zmiany amplifikacji i podobnie jak ty gutten mam od jakiegoś czasu dylemat a mianowicie rozważam dwie opcje

 

 

1

preamp lampowy + końcówka solid state - te rozwiązanie bardziej przyjazne finansowo bo jako końcówki uzyłbym na razie obecnej integry-myślałem o czymś w rodzaju AudioNote z serii M ewentualnie DIY ale taki bez kompromisów raczej..

 

2

integra -i tu kasa niestety a raczej jej brak :-( jakiś Krel KAV300 czy najtańszy McIntosh? trudne do wyrwania z drugiej ręki...

Link to comment
Share on other sites

Oj, koledzy widzę że sami zostaliście wieczorem na forum to się rozbrykaliście jak dzikie muflony. W kwestii wyższości świąt Bożego Narodzenia nad Świętami Wielkiejnocy nie zabieram głosu bo dyskusja jest bezsensowna i zwykle prowadzi do tzw. "flame wars". A zresztą moje osobiste zdanie przypomina opinie Wieniawy-Długoszowskiego nt picia zimnej wódki. A co bi-ampingu to sam pomysł testu jest idiotyczny skoro wykonuje się go bez active cross-over. Ale jest mnóstwo zwyczajów przejętych od profi bez specjalnej wiedzy po co i w jakich okolicznościach to ma sens (np. bridging).

 

PS Gutten jak już dojrzejesz mentalnie do Maca to polecam kupno z drugiej ręki. Np w tej chwili na Allegro jest 6500 za 12k złotych.

Link to comment
Share on other sites

Nic bym nie powiedział...nigdy nie słyszałem takiej konfiguracji, choć mam akurat cedek który byłby w stanie poprowadzić końcówkę (AudioAero Prima poprzednia wersja z regulacją poziomu wyjścia analogową i cyfrową), nie mam niestety końcówki z którą mógłbym poeksperymentować (fakt, trochę w tym mojego lenistwa, zawsze można wziąć klocek i gdzieś pójść na odsłuch). Jednak sama idea jest jak najbardziej właściwa. Zwłasza jeżeli taki system miałby się składać z topowej Wadii, Jeffa Rowlanda i JMLabów.

 

Pzdr.

Link to comment
Share on other sites

gutten:

Nie tak bardzo dawno temu w Audioforte była (używana) kopia preampu AN M2 (zdaje się) za niewielkie pieniądze. Nawet miała akryl z przodu i złocone pokrętła (a przyjanmniej jakieś żółte) :) Trzeba pytać właściciela (? - ten najwyższy kościsty, zapomniałem jak ma na imię...).

Link to comment
Share on other sites

W każdym razie nie wiedzę "tajemną" i dostepną dla każdego. Moje podstawowe zastrzeżenie dotyczy celowości bridgingu. Będzie głośniej, ale czy lepiej? W większości przypadków wręcz gorzej. Są oczywiście Neslony Passy i wiele innych konstrukcji, ale rzeczywistość nadowsko-kembridżowska jest inna. Mam wrażenie że argumenty za i przeciw doskonale znasz, więc tylko krótko powtórzę na czym ja opieram swoją opinię

 

Wzmak normalnie dostarczający 100W kiedy zmostkowany może oddać np 300W. Jednakze równocześnie 8 ohmowa kolumna staje się 4 ohmową a 4 ohmowa 2 ohmową z minimami jeszcze niżej. Jednocześnie mimo zmostkowania większość ampów ma poważne problemy z wysterowaniem kolumn. W efekcie zwiekszją się zniekształcenia. Zresztą zniekształcenia powstają też wcześniej w znacznie większej ilości niż bez mostkowania.

Także bridging jest dobrym rozwiązaniem, gdy chodzi nam o wzmocnienie a jakość dźwieku jest sprawą wtórną (np. nagłośnienie stadionu), względnie gdy mamy Nelsona Passa z seriii X w domu, ale ja nie mam.

 

 

Pzdr.

Link to comment
Share on other sites

AD 1 Tak naprawdę to nie ma jedynie słusznej odpowiedzi, ale w bardzo dużym uproszczeniu można by napisać, że chyba łatwiej znależź dobry preamp lampowy niż tranzystorowy, co do naima czy accuphase to należy pamiętać , że każda firma oferująca pełen zestaw audio stroi go w pewien sposób. Nikt chyba niewymaga od ACCuphase by firma testowała swoje pre z końcówkami naima czy odwrotnie, co nieoznacza, że razem niezagrają dobrze. Preampy lampowe natomiast potrafią sprawdzić się z większością końcówek także tranzystorowych fakt stosunkowo żadkiego istnienia tego typu systemów wynika z przyczyn ideologicznych nie praktycznych. Zna,m np. bardzo dobrze pre Sonica line 3, który z 99% końcówek gra dobrze. W tym również koledze który słuchał wadii z gryphonem polecam posłuchanie tego zestawu z Sonic Frontiersem a idę o zakład, że będzie dużo lepiej ( słyszałem to wielokrotnie ). Nieznaczy to że preamp jest niezbędny w systemie audio, ja sam od dobrych 8 lat słucham z "pasywką" i jest niegorzej jak z preampem, a za to dużo taniej - po prostu kwestia dogrania impedancji systemu.... Przy tanim sprzęcie jest to jeszcze bardziej widoczne lepszy jest brak preampu niż byle jakie urządzenie. Z moich doświadczeń wynika ( jest to tylko moja prywatna opinia ), że trzeba by wydać minimum 10000 zł na pre aby nieograniczać wzmacniacza średniej klasy. Naprawdę polecam sprawdzić jakw Waszych systemach sprawdzi się bodaj najprostsza pasywka ( czyli potencjometr na drucie ), a myślę , że wielu minie chęć zakupu aktywnego urządzenia.. To naprawdę niewiele kosztuje... ( pożądny alpsik to chyba niecałe 200 zł )

Link to comment
Share on other sites

Guest patefonik do Lolo

(Konto usunięte)

no to polecam przejść się do "najstarszego second handu w Polsce" gdzie stoją sobie spokojnie dwa Accuphasy, które można fabrycznie mostkować i jako pracę domową posłuchać trzech kombinacji :

1. Jednej końcówki

2. 2 końcówek w bi- amplingu

3. 2 końcówek zmostkowanych

Nie będzie wtedy żadnej wiedzy tajemnej, a myśle ,że wszystko stanie się jasne.... i niechodzi tu o ilość dźwięku tylko o jago jakość...

Link to comment
Share on other sites

Zgadzam się ze spostrzeżeniami lolo i patefonkia.

Chodzi mi o te rzeczywistość nadowsko-kembrydżowska i ze pasywka może okazać się lepsza, niż byle jaki preamp.

Tego ostatniego jakiś czas temu doświadczyłem - nie bez zdziwienia.

U mnie z kolei nie sprawdziło się podłączenie bezpośrednie koncówki do cd. Zatem na dwoje babka wróżyła.

Rozumiem, że jeśli ktoś posłuchał tylko jednej kombinacji, to zażarcie może bronić swego zdania, że taki układ był /wydał mu się/ najlepszy

Ja posłuchałem różnych, stąd rozumiem zwolenników i przeciwników obu szkół.

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Toć chyba napisałem że poza dzikim hajendem nie ma możliwości uzyskania jakiś korzyści z mostkowania...starałem się pisac po polsku....a co do celu mostkowania to też nie ulega wątpliwości skąd wział się ten pomysł....został zapożyczony od profesjonalistów nagłaśniających koncerty

 

 

Pzdr.

 

PS Za Accuphase dziękuję to nie mój typ, ale BAT, Jeff Rowland i owszem

Link to comment
Share on other sites

W kwestii bi-ampingu polecam lekturę tego artykułu, zresztą to fajna strona i można tam w indeksie artykułów i projektów znaleźć sporo ciekawych rzeczy (nt bridgingu głównie w projektach)

 

Pzdr.

 

-> Patefonik - Nastarszy second hand w Polsce ma tylko jedną rzecz która mnie w tej chwili kusi - kolumny Thiela, no może dwie...Revox B77

Link to comment
Share on other sites

Artykuł wypadł

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • Redaktorzy

Ale jesli ktos mysli serio o kombinacji podanej na poczatku, to sadze ze wyprobowanie Audio Note M1 czy M2 moze byc interesujace. Uzywane M1 chodza gdzies po 3000 w Polsce, o ile pamietam. Sadze ze w porownaniu z preampem montowanym fabrycznie w integrach do, dajmy na to, 10 kzl, ta opcja moze byc wiele warta. A co do sterowania koncowka prosto z CD-ka, to zgadzam sie z opinia, ze tu wlasnie jest hi-end, i ponizej pewnego poziomu (rowniez cenowego), nie ma co kombinowac. Nie mowiac juz o klopotach z dopasowaniem impedancji.

Link to comment
Share on other sites

Do guttena:a skad pochodzi ten poglad ze najbardziej wypasione preampy to tranzystorowe i ze wiekszosc preampow to tranzystorowce ? nic bardziej blednego,w stanach rzadza przede wszystkim lampiaki jak:bat,rouge audio,hovland,lamm,sonic frontiers,audion,AR,conrad johnson itd.,itp.,prawdziwa fortune potrafi kosztowac zarówno tranzystor jak i lampa np.'state of the art.' Lamma czy audio note

chyba nie miałeś przyjemnosci otworzenia dobrego prempu bo zapewniam cie ze bez względu na to czy to tranzystor czy lampa to w srodku jest malo pustego miejsca:)

facet po mechatronice nie zawsze musi mieć racje:),mowi prawde ale z zastrzezeniem ze nie oplaca się kombinowac jeśli masz do wydania 10–15, tys.,wtedy latwiej jest przesluchac wszystkie integry i cos wybrac nie lamiac sobie glowy,szczególnie w polskich warunkach gdzie jeśli chodzi o preampy to w sklepach nie ma wyboru a nawet same redaktory malo co wiedza ,ale rownie dobrze możesz kupic np.bata vk3 za ok. 10 tys,i zostac z nim na reszte zycia wymieniajac tylko koncowki przy doplywie gotowki,wiele wzmacniaczy to konstrukcje zrobione z naciskiem na koncowke mocy a nawet koncowki z tlumikiem np.gryphon tabu,2100 i jest to zamierzenie konstrukcyjne i ma to sens natomiast na wyzszym poziomie jakosci ciezko się spotkac z systemem bez aktywnego preampu,to co traci się przez kolejna pare kabli,niezgodnosci fazowe itd. idzie w niepamiec po podlaczeniu cudenka do systemu,także wraz z zaawansowaniem systemu podejmuje się kolejne decyzje,nie da się bez wlasnych prob ,wszystko zalezy ile masz kasy do wydania,pamietam ze napisalem kiedys do hi–end pl żeby przetestowali jakies preampy,przyjeli to ze zrozumieniem ale przestali się wydawac zanim do czegokolwiek doszlo

do patefonika:taaa,pelna zgoda, swoja drogą wiele razy snil mi się pre za wlasnie ok. 10 tys,najczesciej bat vk3,wymienialem lampki,czyscilem bawelniana szmatką a potem budzilem się zlany zimnym potem:),no może za rok,dwa

do lolo:na temat bi ampingu się nie wypowiadam bo tomoze byc często zawracanie glowy szczególnie przy budzetowych zestawach,natomiast mostkowanie daje zawsze duzy krok do przodu,także radzilbym ci podskoczenie z cdekiem do sklepu i przekonanie się o tym,to wychodzi już przy koncowkach sredniej klasy,uwazam ze ca to badziewie ale nawet zmostkowane badziewie powinno grac lepiej,ale może wtedy jest tak jak w zyciu? Ze zostaje wybor miedzy chudą brzydką babą i grubą (zmostkowaną)brzydką babą?:)))),w dzikim hi–endzie mostkowanie może nie przyniesc namacalnego rezultatu np.jak bierze się pod uwage latwe do wysterowania kolumny i z koncowki np. 2x300 przeskakuje się na monobloki 2 x600–900 wat,wzrost jakosci może nie uzasadniac poczynionych nakladow

Home is where the needle marks try to heal my broken heart...

Link to comment
Share on other sites

Mostkowania nie będę próbował bo słyszałem to w budżetowym wykonaniu i dla mnie to totalna pomyłka....ale też nie zamierzam nikogo na siłę uszczęśliwiać, jak komuś pasuje to tylko pogratulować osiągnięcia nirwany....biampingu (albo nawet tri-ampingu) kiedyś spróbuję, ale na odpowiednim poziomie....Bryston robi fajne active cross-over - jednak wszytko w swoim czasie. Przyszło mi też do głowy, że po Twoim stwierdzeniu, że śnił Ci się VK3i ktoś musi się zapytać "a do czego był podłączonony i jakimi kablami?" :0......rozumiem, że był to jakiś VK75SE lub 150SE za 50-60k PLN. A tak bardziej serio BAT zrobił pierwszą integrę i zdaje się że kolejna twierdza padła....

 

 

Pzdr.

Link to comment
Share on other sites

Tak swoją drogą to wszyscy mówią o wypasionych klockach, ale znam człowieka który używając densena B- 100 chciał się przesiąść na pre/power b20/b30 też densena ( i był na to gotowy finansowo ) po odsłuchach jednak okazało się , że dużo lepiej grała jego integra + b300 ( końcówka mocy dedykowana jako rozwinięcie b 100 ) - kolumny raczej łatwe do wysterowania proac 2.5. I przecież nie jest to jakiś zawrotny hi-end. Ciekawy artykuł na ten temat choć pacjent ( sam naczelny - Dannis Had ) proponuje jeszcze inną kombinację można znależć na stronie Cary Audio Design.

 

->lolo Revox jest rzeczywiście fajowy i do tego w super stanie... szkoda, że go niepodłączają. A VTL Ci się niepodoba ? Podobno tego modelu słucha Tina Turner..

Link to comment
Share on other sites

Nie zwróciłem uwagi...jakieś 3 lata temu kiedy szukałem nowej integry poważnie się zastanawiałęm nad takim lampami z wykopem jak robi VTL czy Jolida, ale skończyłem z Pliniusem. Teraz szukam lepszych kolumn i gramofonu. Kolumny powinny oczywiście świetnie grać z Plinim ale też chciałbym żeby były bardziej "perspektywiczne" zeby ich nie musieć zmieniac za 2-3 lata jak pożegnam się z Plinim. Dlatego właśnie Thiele mnie zainteresowały. Na Wilczej zdaje się w tej chwili mają modele 1.6, 2.3 i 3.6. 1.6 za mały, 2.3 to właściwie nówki tylko model własnie wycofany z produkcji, ale za 13k PLN...kto wie?

 

Pzdr.

Link to comment
Share on other sites

Do lolo,

 

W Audiomedia 70 na Głogowskiej w Poznaniu był jeszcze niedawno model Thiel'i 2.? za psie pieniadze (tel: 0-61 866 58 15). Akurat odsłuchiwałem tam Hales Revelation 3 (ten bas z obudowy zamknietej!) i stały sobie z boku przez nikogo nie niepokojone:)

 

pozdrawiam,

Link to comment
Share on other sites

Ja jestem zwolennkiem wzmaków zintegrowanych i basta..ale ostatnio dosc mocno sie zagłebiłem w tajniki budowy preampów..z czystej prywatnej niczym niepohamowanej ciekawości..studiowałem konstrukcje zbalansowane i niezbalansowane..(no przyznaje ze tez chodziło o mojego wzmaka do słuchawek ..)sprawa nie jest taka prosta jak mi sie to zawsze wydawlo..nowoczesne przedwzmaki sa dosc mocno skomplikowane...chodzi nie tylko o takie techniczne parametry jak dobre przenoszenie ale uzyskanie wrecz zawrotnych odstepów S/N ponizej-120dB....do tego wiadomo przedwzmak to ma byc w torze odsłuchowym cos czego najlepiej "niebedzie" mam na mysli wpływ na brzmienie dzwieku

i tu zaczynaja sie schody tam naprawde role gra jakosc zastosowanych elementów stabilnosć..wazny jest tez rozmieszczenie elementów fizycznie na druku i SPOSÓB PROWADZENIA MASY dla przykładu dodam..ze zastosowanie np wysokiej klasy kondensatorów czy jakichs cudownych rezystorów nie zawsze da nam cudowny rezultat..niekiedy własnie wstawia sie kondensator ceramiczny rodem z króla Cwieczka lub weglowy rezystor na który nawet rasowy audiofil by nie splunął..pozagladałem do kilku preampów..do srodka...tych starych .np denona pra-S10, luxmana chyba C2 ale i do nowego preampa firmy mało znanej mac cormak

bardzo ciekawe rozwiazania stosuja w zasilaczach..takie które czesto w normalnych ksiazkach akademickich sa przedstawiane jako ewentalne rozwiazania z grupy tych "ciekawszych"

Kruczki w stylu wirtualnej masy zasilania dwoch akumulatorków NI-CD itd...

Preampy rzadza sie bardzo ciekawymi prawami...polecam..

Link to comment
Share on other sites

józwa napisałeś(wyżej)

 

"co do sterowania koncowka prosto z CD-ka, to zgadzam sie z opinia, ze tu wlasnie jest hi-end, i ponizej pewnego poziomu (rowniez cenowego), nie ma co kombinowac. Nie mowiac juz o klopotach z dopasowaniem impedancji."

 

mógłbyś to rozwinąć -jakby ci się chcialo -oczywiście

Link to comment
Share on other sites

  • Redaktorzy

Wiesz, z firm oferujacych regulacje poziomu sygnalu wyjsciowego najslawniejsza jest Wadia. Jest to niejako specjalnosc tego producenta, i wlozyli w to sporo wysilku - w koncu Wadia robi tylko zrodla, to dosc waska specjalizacja. To mialem na mysli mowiac o hi-endzie. Trudno sie spodziewac, ze znienacka odtwarzacz Sony za 10% tej ceny bedzie mial rownie (albo podobnie) dobrze rozwiazana regulacje. Sterowanie koncowka mocy z odtwarzacza jest popularne w USA, wsrod wlascicieli naprawde drogich klockow. Natomiast "podobne" rozwiaznanie w systemie budzetowym to jednak raczej nieporozumienie. Tym bardziej ze dobry przedwzmacniacz to dobra rzecz - wyobraz sobie praktycznie, ze zastepujesz np. A-N M1 regulatorem napiecia wyjsciowego znajdujacym sie np. w Sony 50 (bo on chyba ma regulowane wyjscie). Wyglada nieciekawie, prawda?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.