Jump to content
IGNORED

Visaton AL200 + Vifa XT25TG-30-04 ???


Couguarek

Recommended Posts

Witam!

 

Chciałbym się dowiedzieć co sądzicie o tych przetwornikach i o takim zestawieniu Visaton + Vifa.

 

Obudowę jaką chciałbym zastosować to 35L strojoną na 36Hz, a zwrotnica (24dB Linkwitz-Riley) z podziałem na 2500Hz

 

Pozdrawiam!

Link to comment
Share on other sites

Niestety nie mam na ten temat żadnych informacji. Jeśli jednak zdecydujesz się na tego visatona opisz proszę rezultaty. Mam w planach (raczej w przyszłości niestety - czeka wzmacniacz i DAC) dipole i ten głośnik mnie ciekawi.

 

pozdrawiam

 

Lenny

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

W sprawie takiego zestawienia wypowiedziałem się już w zakładce stereo. Dodałbym jeszcze że podręcznikowa zwrotka 24dB/okt działać dobrze nie będzie (brak kompensacji baffle step, brak wycięcia break-up woofera pułapką, nie uwzględnione fazy głośników i przesunięcia ich centrów akustycznych - słowem dno). Dla zestawienia AL200 i 27DBFC/G (ew. 27TDFC) proponowałbym jako punkt startowy zwrotkę od kitu Trym ze strony

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - będzie to na pewno lepsze niż jakiekolwiek wynalazki liczone z podręcznikowych wzorków. Ja bym tylko spróbował jednak pochylić nieco przednią ściankę i zamiast filtru drugiego rzędu dla tweetera dałbym trzeci rząd (żeby nieco ulżyć temu biednemu gwizdkowi zmuszonemu do pracy od 1.6kHz).

 

Nie obiecuję w ten sposób brzmienia doskonałego (bez pomiarów więcej zrobić nie mogę), ale może być to całkiem sensowny układ na początek.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

Yolaos:

 

To tak jak z pytaniami do Radia Erewań "Czy można zarazić się syfilisem przez deskę klozetową? - Radio Erewań odpowiada - Można, ale znamy przyjemniejsze sposoby."

 

Owszem, Vifa XT25 może pracować od 1.6kHz, ale będzie generować OGROMNE ilości zniekształceń, choć pewnie nie spali się przy rozsądnej mocy i wysokim rzędzie filtru.

Link to comment
Share on other sites

Drogi Yolaosie,

owszem, nawet niżej, co powiesz np. na 1000 Hz?

jeśli tylko ją ciachniemy 48 dB/okt. - zwrotnicą cyfrową 24 bit @96 kHz jak np. Behringer DCX2496 do kupienia na allegro za bodajże 999 zł ("kup teraz" ;) ), tanie jak barszcz, tańsze niż te wszystkie audiofilskie, pracowicie strojone pasywki, a czy gorsze - sam sobie odpowiedz ;)

nie mogę wprost uwierzyć, że komuś w DIY jeszcze się chce kombinować z pasywkami - przeciez to nie jest jakaś prestiżowa sprawa jak w przypadku mechanicznych zegarków ;)

no chyba, że ktoś ma system analogowy i słucha winylu i nie chce mieć konwersji A/C/A w systemie

co innego komercyjni producenci - Ci robią co umieją i caly ten złom RLC wykorzystują do zwiększenia marży :)

pozdrawiam,

graaf

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

Graaf:

 

Niestety nie do końca zgodzę się z tym co piszesz - choćbyś nawet uciął tą Vifę 96dB/okt na 1kHz, to musiałaby ona przetwarzać 2kHz, gdzie już niestety sieje harmonicznymi jak diabli. Poniżej 2k jest zresztą pewnie jeszcze gorzej. Dlatego też minimalna rozsądna częstotliwość podziału dla XT25 to 3kHz dla filtru 2nd order i 2.5kHz dla wyższych rzędów.

Link to comment
Share on other sites

Drogi Misomorze,

oczywiście masz rację, fakty są po Twojej stronie - no chyba że ktoś cichutko słucha ;)

z mojej strony była to tylko taka "prowokacyjka" w celu zwrócenia uwagi na mocno staniałe w ciągu ostatnich lat zwrotnice cyfrowe

nie jest to temat podejmowany dotychczas na forum, a ceny spadły na tyle, że zainteresowani mogliby wreszcie spróbować

pozdrawiam,

graaf

Link to comment
Share on other sites

Ja mimo wszystko mam duże watpliwości dotyczące stosowania elektronicznych a tym bardziej cyfrowych filtrów. To ładnie wyglada na charakterystykach czestotliwościowych, szczególnie podczas symulacji. Z drugiej strony wiem, że kształtowanie bardzo ostrych charakterystych opadania w układach szerokopasmowych skutkuje zaburzeniami w przenoszeniu impulsów.

Link to comment
Share on other sites

Drogi Jar1,

tak, stosowanie tak stromych zboczy jest kontrowersyjne, choć chyba trudno to zmierzyć jak i usłyszeć, bo w pro-audio nie mają żadnych skrupułów żeby je stosować, no ale oni, prości inzynierowie dźwięku, nie mają audiofilskich "złotych uszu" ;)

BTW Stereophile mierzyło nie raz kolumny Joseph Audio z filtrami 96 kHz/okt. i tam nie widać jakichś nadzwyczajnych problemów z impulsem - jest typowy dla układów wielodrożnych, a "wodospady" są niespotykanie czyste.

BTW Josephy zbierają dobre opinie audiofilów na amerykańskich wystawach audio.

Natomiast taka cyfrówka jak DCX2496 jest w stanie także dokonac podziału najprostszego - 1st order Butterworth - i będzie to "idealna" zwrotnica pierwszego rzędu - a wiadomo jakie to jest trudne w praktyce, jak rozbudowane są np. filtry w Thielach mimo że pierwszorzędowe ;)

No ale Darkul orzekł (ciekawe, czy się dowiemy na jakiej podstawie?) że lepszy będzie filtr pasywny ze... średniej jakosci części ;)

pozdrawiam,

graaf

ps. zabawne, że musiał zejść na "średnią jakość", bo w tej cenie (999zł+dwa GC) trudno byłoby złożyć pasywkę równie idealnie prowadzącą podział z "dobrych części", nie mówiąc o "audiofilskich i topowych" :))

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

Jar1:

 

W dziedzinie filtrów cyfrowych dysponujesz praktycznie wszystkim co oferuje technika analogowa (filtry IIR) a na dodatek jeszcze filtrami FIR o liniowej fazie a także opóźnieniami. Rzecz jasna wszystko z dokładnością do precyzji użytego DSP (można ją oczywiście rozszerzać, ale to kosztuje - czas obliczeń i rozmiar pamięci się zwiększają).

 

Jeżeli ktoś się na tym naprawdę dobrze zna (ja jeszcze niestety nie opanowałem filtrów cyfrowych w należytym stopniu) to może dużo zdziałać - możliwe jest zrobienie kolumny o liniowej fazie (koherentnej czasowo) pracującej z bardzo dużymi nachyleniami filtrów poszczególnych przetworników.

 

Z kolei "eksperci" umiejący tylko klikać w okienka gotowych programów do symulacji filtrów cyfrowych bez zrozumienia tego co się w środku dzieje a także nie mający pojęcia o charakterystykach amplitudowo-fazowych użytych głośników oraz o ich zniekształceniach itd. osiągną mniej więcej tyle co "licząc zwrotnice" na podstawie internetowych kalkulatorków, pomimo stromych zboczy i innych tego typu bajerów.

 

Graaf:

 

Filtr 1st order (a więc IIR) w cyfrowej zwrotnicy może być bliski idealnemu, ale idealny nie będzie, ze względu na dokładność obliczeń numerycznych.

Link to comment
Share on other sites

Zgadzam się,

IMHO zdecydowanie "lub niżej" - przecież to aluminowy "woofer", to jest głośnik do basu, nawet z "podkolorowanych" wykresów Visatona widać jak na dłoni, że podział nie powinien być wyżej niż w okolicach 1.5 kHz nawet z L-R 4th; tak np. tnie porównywalnej wielkości Seasa W22 Linkwitz w swoich Orionach

pozdrawiam,

graaf

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.