Skocz do zawartości
IGNORED

Jakie głośnik do cyfrowego aktywnego 2+1


Piotr_1

Rekomendowane odpowiedzi

Zastanawiam się jakie głośniki można by użyć do budowy dwóch mini monitorów 2way + sub z wykorzystaniem dobrodziejstwa zwrotnicy cyfrowej behringer, 6-drożnej.

 

Mój cel:

1. Zbudować niedrogi zestaw aktywny do prywatnych odsłuchów w pokoju 18m2, akustyka zimna (panele, ściany), ale bardzo korzystna, bo kształt jest pojechany - kształt pomieszczenia jakby trójkątny, a za plecami - za fotelem ściana w kształcie walca o promieniu R 1m, w który to walec tenże fotel jest jakby wkomponowany.

 

2. Zaoszczędzić trochę na głośnikach, co chyba jest zrozumiałe skoro sporą kwotę już wydam na zwrotnicę, budżet na wszystkie głośniki i obudowy do 1200...1500zł (tak wstępnie bym zakładał). Także pomimo braku wygłuszeń B&W 602 S3 grają teraz znośnie.

 

3. Średnicę chciałbym uzyskać high-endową, bas również, czyli z dobrym przyspieszeniem i nisko schodzący. Z tym, że nie zależy mi na częstotliwościach poniżej 40Hz, na schodzeniu. Raczej bardziej na agresywnym impulsie i wyrównanej efektywności do dolnej granicy 40Hz, lub podatności głośnika na podbicie EQ w zwrotnicy cyfrowej (żeby się w nim pod wpływem podbicia coś nie rozmyło, zrezonansowało)

 

4. Wszystko obudowy zamknięte, również sub. Obudowy planuję wykonać w technice plastrowej z twardego styropianu wycinanego numerycznie. Taki rdzeń z odseparowanymi, bogatymi w kształty komorami w środku zamierzam okleić płytami w celach wytrzymałościowych i wizualnych. Obstawiam na lakier połysk plus forniry naturalne.

 

5. Musi był ładne, żebym to mógł na przykład sprzedać za 3 lata, czyli tweeter i średniotonówka w tym samym kolorze albo cuś.

 

 

 

Bolączki:

 

1. Są setki głośników i charakterystyk, ale ja nie wiem które grają. Nie mam na tyle doświadczenia żeby z parametrów i biednych charakterystyk wiedzieć jak dany głośnik będzie grał. Głośniki dla mnie muszą mieć dobry stosunek jakość/cena, więc nie dopłacę 100% ceny żeby uzyskać 20% poprawę. Poza tym zwrotnica ma chyba duże pole manewru co do poprawy amplitudowej.

 

2. Planuję chyba głośnik stożkowy średnio-wysoko tonowy, plus jakaś kopułka proforma, wysoka średnica podziału w monitorach. Nie mam jeszcze żadnych faworytów co do głośników, ale wydaje mi się że na kopułce mógłbym najwięcej zaoszczędzić ;)

Ostatnio czytałem recenzję jakiegoś zestawu Harpia, w którym zastosowano Visatona AL130M i średnicę w jego wykonaniu oceniono jako jedną z najlepszych niezależnie od zakresu cenowego, więc może one pasowałyby do Twojej koncepcji. Ich zaletą jest wyższa efektywność wzgledem podstawowego AL130 i wyższa dobroć lepiej dopasowana do obudowy zamkniętej. Mniejsze wychylenie liniowe nie powinno mieć znaczenia w głośniku przeznaczonym do pracy przy paśmie ograniczonym od dołu.

Na wysokie tony proponowałbym wstęgę np. MHT12 Visatona.

W moich cyfrowych Philipsach DSS930 wstęga może nie jest szczytem hi-endu, ale jej rozdzielczość jest prawdziwym wyzwaniem do śledzenia wybrzmień w zakresie wysokich tonów.

Oczywiście można zastosować tradycyjny głośnik kopułkowy, np. metalowego Seasa 22mm z zawieszeniem a' la Vifa DX25. Jego cena nie będzie niestety dużo niższa.

Nie mam propozycji odnośnie głośnika do suba, ale ja podobnie jak Ty jestem zwolennikiem obudów zamkniętych (i TL). Nie wiem czy nie mam szczęścia do dobrze dostrojonych kolumn, ale ilekroć zaglądam do salonów audio i słucham nawet drogich kolumn, zawsze słyszę przeciąganie bass-reflexu.

Można spróbować zastosować w subie Peerlesa SLS8, którego ktoś na jednym forum w takim połączeniu polecał.

Pewnie podobnie spisałby się SLS10. Z głośników o stosunkowo wysokim QTS można wymienić też Peerlesa XXLS10 (drogi) lub Visatona TIW200XS (niska efektywność, ale duże wychylenie liniowe, membrana sandwich).

Może i nie będe wybrzydzał i zrobię tak jak mówisz. Oferta jest ogromna, także muszę na kimś polegać. Jedyny problem jaki widzę to dość skomplikowany frez pod tą wstęge. W tym pierwszym wariancie monitorów na wstędze visatona częstotliwość podziału 5kHz? A z dołu jaka częstotliwość podziału powinna być? Czytałem na stronie akustyk przed chwilą takie opcje SLS10 - obudowa zamknięta 50 litrów albo SLS 12 - obudowa zamknięta 100...200 litrów. Duży sub to chyba nie problem. Myślałem żeby zrobić konstrukcję pionową na nogach, z głośnikiem skierowanym w ziemię. Trudno mi się domyśleć co bym zyskał stosując SLS12 zamiast SLS10 (różnica w cenie to tylko 40zł plus więcej materiału na obudowę), nie wiem również ile bym zyskał stosując tego xxls10, tutaj różnica w cenie jest prawie 3 krotna (250zł a 650zł)

- Nie wiem po co się upierać przy wysokim podziale środek - góra, takie cos to proszenie się o problemy ze zniekształceniami (mało który stożkowy midwoofer przetwarza 5kHz dobrze) oraz wrażliwością na zmiany osi odsłuchu (krótka fala oznacza że mała zmiana relacji odległościowych mocno pokaszani fazy)

 

- W wysokie radziłbym mimo wszystko Seasa 22TAF/G, ew. 27TBFC/G lub 27TDFC jakbyś nie lubił metalowych kopułek

 

- średnie - tutaj jest bida, albo dużo $ albo zniekształcenia. Mimo wszystko nie rezygnowałbym pochopnie z Xmax zwłaszcza że sub ma być jeden dla obu kanałów co nakazywałoby przeprowadzić podział satelity - sub nisko (100Hz albo jeszcze niżej, zalecenia starego dobrego THX mówią o 80Hz), dlatego jeżeli Visaton to AL130, na pochyłej ściance (z powodów o których pisałem na forum wielokrotnie) z niskim podziałem a więc 27TBFC/G będzie IMO lepszy na górę. 22TAF/G - do niego lepsze będzie coś z bardziej miękką membraną, chociażby Seas ER15RLY. Poniżej 15cm bym nie schodził bo sie toto nie wyrobi z niskim podziałem satelity - sub.

 

- Jeżeli możesz sprowadzić z USA, proponowałbym zastanowienie się nad koaksjalnym Seasem T18REX/XFC z Madisound. Nie za drogo (133$ za sztukę, niestety plus przesyłka - jakbyś miał tam znajomego gotowego przywieźć sprzęty przy okazji, mogłoby wyjść tanio), są gotowe zwrotnice (Loki by madisound oraz mojego autorstwa tutaj na forum), do tego ta wersja (H1353) może pracować w nie za dużej budzie z racji większego w porównaniu ze standardowym T18RE/XFCTV2 (H1333) magnesu

 

- basy - tutaj "there is no replacement for displacement". Jak możesz dać budę ok. 30dm3 to Visaton TIW200XS powinien być dobry. W 20dm3 dałbym Dayton RSS210HF-4, ale ten będzie w zamian wymagał mocniejszego napędu. Jak zwykle kompromis - efektywność mocowa pozwalająca na słabszy napęd wymaga większej budy.

 

- nie licz na to że Behringer w czarodziejski sposób załatwi za Ciebie konstruowanie zwrotnicy. Nadal musisz być zorientowany w takich rzeczach jak efektywności, baffle step czy fazy akustyczne. Podział średnie - wysokie radziłbym jednak pasywny, jak gwizdek bez filtru dostanie przydźwiękiem sieciowym (choćby jak kabel sygnałowy się obluzuje) to może odejść do krainy wiecznych łowów.

misiomor

 

Rozumuję z Twojej wypowiedzi, że nie warto się ładować w wysoki podział w mini monitorze ze względu na załamanie char. kierunkowej powyżej 3Hz przeważnie. Czy trend wysokiej średnicy już nie jest aktualny?

 

Te kopułki seasa wyglądają taniej niż wstęga - to na plus dla mnie.

 

Jeżeli chodzi o behringera, to wydaje mi się jednak sporym udogodnieniem.

 

 

1. Czym by było uzasadnione dość niskiej 100Hz częstotliwości podziału dla sub?

 

2. Co dałby taki przysadzisty koaksjal (ten srebrny) Czy chodzi tu po prostu o dobre opinie brzmieniowe na forum diy usa? Opinie odsłuchowe normalnych użytkowników są dla mnie ważne bo nie wszystko da się zmierzyć.

 

3. Czy taki Visaton TIW200XS jest w stanie zrobić duże bubu cielesne jeżeli będe miał ochotę na trochę powera, nie muszę się ograniczać do 30 litrów obudowy, mogę wyklepać 150 litrów jeżeli to będzie opłacalne. Przypominam że zamknięta.

 

4. Czy agresywny cut off takiej AL130 przy 100Hz (24dB/okt.) nie odciąży jej wystarczająco?

Wysokotonowy może być filtrowany aktywnie, ale podłączony przez kondensator 10-22uF.

Można też dać rząd filtru dla wysokotonowca o 1 mniejszy niż w przypadku bez kondensatorai nieco niższe f6, a dociąć go mniejszą pojemnością np 2.2-6.8uF w zależności od cz. tego podziału i wtedy filtry będą symetryczne.

Piotr_1:

 

1. THX oznacza bodajże Tomlinson Holman's eXperiment - i wyszło im jednak że sub wysoko cięty wprowadza zaburzenia lokalizacji. Pamiętać też należy iż sub generuje zniekształcenia harmoniczne tonów podstawowych a 3-cia harmoniczna 100Hz to sygnał 300Hz, jak najbardziej lokalizowalny. Dlatego w systemach sub-sat dobrze jest ciąć suba jak najniżej.

 

2. Ten koaksjal ma akurat przezroczystą membranę XP. Likwiduje on problemy z odsłuchem poza osią, do tego są gotowe zwrotki pod niego, z optymalizowanymi filtrami - gwizdka uwzględniającym tubowy spadek wysokich oraz stożka - z kompensacją baffle step. Ceną za punktowość jest poszarpana charakterystyka gwizdka na osi - dobrze jest słuchać tego wynalazku pod niewielkim kątem, rzędu 10 - 20 stopni.

 

3. Nie za bardzo wiem co to znaczy dla Ciebie duże bubu cielesne. Jeżeli możesz zrobić 150dm3, to ja bym zainwestował te środki w dwa suby, robiące monitorkom za podstawki.

 

4. AL130 (bez M) powinien wytrzymać wychyleniowo podział nawet akustycznie 2nd order przy 100Hz realizowany na filtrach 2nd lowpass (fc=100Hz, Q=0.5) oraz 1st highpass (f3 w okolicach 130 - 140Hz) uwzględniającym akustyczny roll-off ob. zamkniętej średniaka. Te 24dB/okt wskazują na to że o fazach akustycznych wiesz niestety niewiele i masz nadzieję na magiczne rozwiązanie tych (i innych) problemów przez behringera co nie wróży projektowi za dobrze.

Rozumiem, jeżeli coś się może nie udać, to na pewno sie nie uda. Dojżałem już do tego żeby nie ładować się w radosną twórczość. W miarę wolnego czasu będe musiał się podszkolić z tej wiedzy głośnikowej. Co by było najlepszą lekturą dla mnie?

Piotr_1:

 

Nie znam literatury dającej kompletną wiedzę głośnikową. Ja uczyłem się sam czytając różne rzeczy ("The Loudspeaker Design Cookbook" uważam za najlepszą choć nie wyczerpującą tematu pozycję), budując głośniki i popełniając przy tym błędy oraz bawiąc sie dużymi ilościami symulacji numerycznych.

 

Jeżeli chcesz zrobić ten projekt dobrze, to proponowałbym dwudrożny monitorek w obudowie zamkniętej, na bazie jakiegoś dobrego gotowego projektu, a podział z subem na Behringerze albo może nawet analogową zwrotkę aktywną na filtrach sallen-key dla suba oraz zwyczajnie zmniejszając konda na wejściu końcówki obsługującej średnie i wysokie (żeby dostać f3 w okolicach tych 120 - 140Hz).

To może bym w ogóle odpuścił suba i zwrotnicę i zrobił fajne monitory zamknięte zamiast tych moich B&W DM602. Czy jest na forum jakiś godny projekt :) ?

Jak już masz 6-kanałową zwrotnicę to może jednak jak nie sub(y), tylko normalne zamknięte 3 way, a oprócz tego, to czy próbowałeś odłączyć od swoich B&W 602 psaywną zwrotnicę i wejść na głośniki sygnałem ze zwrotnicy aktywnie, w biampingu?

Ja nie kupiłem jeszcze żadnej zwrotnicy aktywnej. Natomiast na 2 duże kolumny nie mam miejsca, ponieważ jedna musi stać na komodach. Wiem wiem że komody grają, ale nie jest źle z tym, mam sporo doświadczeń w ustawianiu sprzętu z linijką. Metaliczna kopułka w tych moich aktualnych kolumnach stwierdzam przekłuwa trochę bębenki uszne.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.