Jump to content
IGNORED

Wysokość ramienia


ahaja

Recommended Posts

Witam po raz kolejny. Problem mam taki, że nie wiem za bardzo jak zmienić wys ramienia. Zrobiłem eksperyment: pod matę na talerzu dodawałem stare płyty, których nie slucham (skończyło się na 2 szt.). Wynik: z każdą dodaną płytą dżwięk był pełniejszy, bogatszy w detale z lepszym basem.

Moje pytanie: czy zamiast tych płyt mogę tam położyć taflę szkła o odp grubości? Czy moja operacja to mniej więcej to samo co opuszczenie ramienia? Z góry dziękuję za pomoc. Pozdrawiam Krzysztof

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Link to comment
Share on other sites

O szkle myślałem, że zwiększy to wagę "talerza" - poza tym jest proste ...jak szkło. A ja już chciałem zmieniać wkładkę! Teraz przestało mi syczeć na wys tonach, basiszcze okrutne, a wokale extra.

Dzięki za podpowiedż. Każda rada mile widziana i czytana.

Pozdr Krzysztof

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Link to comment
Share on other sites

  • Redaktorzy

Opisałeś idealnie przykład problemów z dźwiękiem, powodowanych przez zbyt wysoko umieszczone ramię. W takiej sytuacji igła gramofonu szoruje nosem, dając mniej więcej taki efekt, jak opisany.

Jeśli twoje ramię nie pozwala na regulację VTA (Vertical Tracking Angle), a jest za wysokie, możesz spróbować dać podkładkę pod samą wkładkę, tj. pomiędzy głowicę ramienia a wkładkę. Jest to prostsze od podkładania czegoś dodatkowego pod płytę, trzeba tylko uważać żeby było naprawdę równo.

Gdyby z kolei było odwrotnie, tj. ramię było za nisko (dźwięk byłby wtedy przebasowiony, i pozbawiony szczegółów), można by je całe odkręcić i dać wkładkę pod podstawę, jak to się robi z Regą.

Link to comment
Share on other sites

Porada Jozwa Maryn jest w pełni zasadna i podpisuję się za obserwacjami. Niestety nie poleciłbym podkładki. Nie sposób jest zachować w pełni równe ustawienie wkładki. Podkładka spowoduje mimo woli błąd. Lepszym rozwiązanie jest podkładka na talerz. Mozna wykonać w kilku grubościach zmieniając w zalezności od grubości winyla. Rozwiązanie prostrze, i szybsze dające pewniejsze rezultaty.

Link to comment
Share on other sites

  • Redaktorzy

No niestety, nie jest to szczególnie łatwa sprawa. Taka podkładka musiałaby być z czegoś twardego, bardzo równego, i starannie przycięta. Obawiam się, że najlepiej metalowa, bo tworzywo może się nierówno sprasować przy dociąganiu śrub mocujących wkładkę do głowicy. Może aluminium. Oczywiście jeśli będzie gruba, przeciwwaga ramienia może się też nie wyrobić. Ogólnie, kupa papraniny. Swoją drogą to naprawdę niesamowite, że cholerna Rega, producent ramion na których pracuje pół świata, nie uwzględnia potrzeby stosowania regulacji VTA, nawet w ostatnim modelu RB1000. Roy Gandy to uparty typ.

Link to comment
Share on other sites

Tak pewnie że z metalu. Jednak do końca twierdzę, że podczas przykrecania nastąpi błąd pomiedzy siłą docisku obu śrub. Podkładki na talerz mogę zainteresowanym wykonać za symboliczne grosze. Dysponuje jako producent ortopedycznego sprzętu wszelkimi materiałami od korka, wibramowych, poliuretamowych, styrogumowych, poliwęglowych itd. gum po włókniny, filce i inne podobne materiały. Znajomym do sprzętu za kilkadziesiąt tysięcy robiłem również absorbery. Zdały egzamin. Sam sobie wykonałem kilka podkładek i dlatego uwazam taki sposób za jeden ze skuteczniejszych.

Link to comment
Share on other sites

W ferworze modyfikacji, zapominacie troche o tym, co konstruktor okreslonego gramofonu chcial poprzez okreslona koncepcje osiagnac. Mam na mysle metode zapobiegania/eliminowaniaprzenoszeniawibracji podloza albo napedu na plyte. jesli popatrzec na wszelkie typy "patefonow" to mozna by je podzielic na (nie jestem pewny polskiego fachowego slownictwa):

 

1. Konstrukcje "masowe" -> czyli przez duza mase talerza redukuje sie mozliwosc pobudzenia talerza do drgan. Jest to typowe rozwiazanie stosowane np. gramofonach Transrotor, Platine czy Basis... i pierwszy polski porzadny gramofon z odlewanym zeliwnym talerzem i ramieniem jak kopia SME + Shure MB44 (sam posiadalem to cudo)

 

2. Konstrukcje typu Subchasis -> czyli zawieszone na sprezynach. Typowy przedstawiciel to Linn, Thorens i ... tak, polski (o ile pamietam) Adam z sterowaniem poprzez sensory

 

3. Konstrukcje typu "lekki, prosty" -> mala masa chasis, mala masa talerza, sztywne polaczenie talerza z chasis. Typowym przedstawicielem jest lasnie REGA ( i wiele innych kopii typu NAD). Roy Gandy wymyslil sobie, ze im mniejsza masa talerza/gramofonu tym latwiej go co prawda pobudzic do drgan ale tym mniejsza energia drgan ktora taki talerz jest w stanie zakumulowac i tym szybciej jest w stanie energie ta odprowadzic. Dlatego tez....

 

... dokladanie dodatkowych, ciezkich (metalowych) podkladek na talez zwieksza jego mase -> jest KONTRAPRODUKTYWNE i niweluje zamiary konstruktora.

 

W ramionach takze rozrozniamy tzw "ciezkie" ramiona (wieksze modele SME) jak i lzejsze modele. Odpowiednio do "wagi" ramion sa odpowiednie wkladki z mniejsza lub wieksza podatnoscia zawieszenia igly. Dlatego tez jesli juz podkladki to miedzy glowice a wkladke (a nie na talerz), ale tutaj takze obowiazuje -> minimalizacja masy w celu zachowania charakteru ramienia. Takie wkladki mozna dostac w wyspecjalizowanych sklepach

 

xajas

_______________

www.jaschiks.com

Link to comment
Share on other sites

Nie radziłem ciężkich nakładek, lecz podkładkę, której cieżar jest znikomy. Natomiast odnośnie poruszonego tematu i wyjaśnień w pełni pokrywa się z moimi obserwacjami. Są rzeczy robione z zamiarem. Podkładka (miekka) ma jedynie regulować wysokość ramienia, a nie dociążac talerz. Największa zaletą gramofonu ( jak to zauwazył autor w artukule w Hi end) jest nieskonczenie wiele kombinacji dopasowujących brzmienie analogu do preferencji słuchacza. I oto pytającemu w tym wątku chyba chodzi.

Link to comment
Share on other sites

> xajas

 

gramofonem sterowanym przez sensory zawieszonym na sprężynach był Daniel. Adam to gramofon z napędem bezposrednim i sztywno mocowanym talerzu.

 

> do wszystkich

Dlaczego koniecznie chcecie regulować wysokość talerza lub zamocowania wkładki. Co zrobicie jeśli talerz jest za wysoko ?

Czy nie chodzi czasem o to aby wkładka była równoległa do płyty ?

 

Jeśli tak, to widziałem takie podkladki w kształcie klina o różnych skosach.

Wystarczy dobrać odpowiednią i po problemie.

 

Można sposobem domowym

Trzeba wyliczyć kąt i wstawić między wkładkę i głowicę kawałek blaszki czy folii odpowiedniej grubości.

Jeśli ramię ma długość np. 250 mm i jest za wysoko lub za nisko o 5 mm to trzeba podłożyć z przodu lub z tyłu wkładki coś o grubości ok. 0,5 mm.

Takie rozwiązanie w niewielkim stopniu wplynie na masę ramienia i jego charakterystykę.

 

Pozdrawiam miłośników analogu.

Andrzej

Link to comment
Share on other sites

Bardzo dziekuję za wszystkie informacje i rady. Jak już pisałem nie wiem jak się zabrać do obniżenia ramienia "fachowo"(odkręcając jakieś śruby...), więc wolę sposób mniej inwazyjny (przynajmniej na razie) czyli podłożenie czegoś między talerz a matę. Szkło to jeden pomysł - z drugiej strony może coś lekkiego(korek,filc...) - jestem ciekaw jakie efekty mogą wystąpić w zależności od 1 lub 2 rozwiązania (Przypominam JVC QL-A2) (oczywiście chodzi o zmiany dżwiękowe!). Jeszcze raz dziękuję za pomoc i czekam na dalsze wskazówki od bardziej doświadczonych.Pozdr Krzysztof

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Link to comment
Share on other sites

Guest jozwa

(Konto usunięte)

Wpadlo mi jeszcze na mysl. ze dodanie podkladki pod plyte moze spowodowac np. wieksze ladowanie sie plyty elektrycznoscia statyczna. Zaleznie od materialu zapewne. Ale przy jakims innym materiale, może też powodować zmniejszenie tego efektu. Trrzeba by zapytać Ringmat, który robi podkładki antyelektrostatyczne. Natomiast w przypadku gramofonu z cieżkim talerzem, nawet dość ciężka podkładka nie będzie robić różnicy. Jeśli talerz waży np. 9 kilo (N.A. Interspace), to dodatkowe pół nic nie zmienia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Pozwolę sobie odświeżyć temat zamiast zakładać nowy.

 

Mam wątpliwości co do VTA.

Moja wkładka wymaga 20 stopni.

 

Czy wystarczy ustawić wysokość ramienia tak aby ramię było w momencie odtwarzania równoległe do płyty?

 

Czy jeżeli igła jest pod kątem 22 stopni do wkładki korygować te 2 stopnie i zachować pochył ramienia równy 2 stopnie?

Link to comment
Share on other sites

  • Redaktorzy

Zasadniczo wkładka powinna pracować optymalnie z ramieniem równoległym do płyty. ŻŻaden producent nie może wymagać, żeby użytkownik kombinował dodając 2 stopnie manipulując wysokością ramienia, kąt styku igły z płytą powinien wynikać z kąta, pod jakim jest zamocowany wspornik igły, oraz z podatności zawieszenia. Jeśli jednak coś ci w dźwięku nie odpowiada, to próbuj.

Link to comment
Share on other sites

Nacisk jest ustawiony właściwie - 1,25g.

Pokombinuję z VTA.

 

Kolejna moja wątpliwość dotyczy antyskatingu.

Ponieważ dostarczony z gramofonem ciężarek był zbyt ciężki do tej wkładki, zawiesiłem na żyłce ołów wędkarski.

Efekt jest dobry ale nie idealny.

 

Przy końcu płyty (bliżej środka) jest OK a na zewnątrz ściąga do środka, niewiele a jednak.

Przy zwiększeniu ciężarka jest odwrotnie na zewnątrz OK w środku wynosi na zewnątrz.

 

Sięgając pamięcią do zamierzchłej przeszłości szkolnej, wydaje mi się, że tak być powinno bo siła odśrodkowa zależy od promienia. Jednak nigdzie nie spotkałem się z tym aby ktoś wspominał o tym problemie.

 

Jeżeli tak po prostu jest to dla jakiego ustawienia ramienia wyregulować siłę antyskatingu?

 

A może coś z moim gramofonem jest nie tak jak być powinno?

Link to comment
Share on other sites

>Nikodem

Skąd masz dany kąt VTA wkładki? Czy to pewne? W ogóle na jaką wartość jest on obecnie znormalizowany? W książce Michała Jadczyka z 1970 (WKiŁ) piszą, że w USA w 1963 znormalizowano VTA na 15 stopni, a "niektóre wytwórnie europejskie [chyba nie Miełodia? - żart mój] przyjęły jednak 5 stopni. Jak to jest obecnie, czy ktoś wie?

Mechanizmy kompensujące siłę dośrodkową (a nie odśrodkową) która dociska igłę do wewnętrznej ściany rowka kompensują tylko w przybliżeniu, bo nie są w stanie zrealizować takiego przebiegu momentu obracającego ramię na zewnątrz w funkcji zmieniającego się promienia, jaki jest faktycznie potrzebny. Zależy ten przebieg od wartości przesięgu ramienia (o ile ramie jest dłuższe od odległości oś talerza - oś ramienia) i od bardzo kapryśnego pozornego współczynnika tarcia, który zależy od twardości materiału płyty, głębokości modulacji, szlifu igły. Nic dziwnego, że nie sposób właściwie zrobić dokładnej kompensacji siły dośrodkowej w tych okolicznościach. Oczywiście kompensacja jest potrzebna tylko w zakresie promieni określających obszar zapisu (na ogół nie mniej niz r=5 cm). Ktos pisał na forum, że ma szklana płytę z otworem i na takiej gładkiej płycie puszcza igłę i ustawia antyskating eksperymentalnie. Ja też bym tak robił gdybym miał podobna płytę. Kombinuje skąd by ja wytrzasnąć, ale żeby była z winylu albo chociaż podobnego tworzywa sztucznego i była podobnie gładka (chodzi o naciski jednostkowe w kontakcie igła płyta oraz o współczynnik tarcia, który i tak sie będzie różnił bo nie będzie modulacji i dwóch ścianek rowka tylko jeden styk. Ale chciałbym móc oglądać, gdzie mam kompensację, gdzie przekompensowane, a gdzie niedokompensowane. Zwłaszcza chciałbym popieścić się przy minimalnych promieniach, żeby ułatwić i tak trudne tam warunki odczytu rowka przez igłę. Może inni mają sprytniejsze jakieś sposoby?

Link to comment
Share on other sites

>Alexander

Z tym naciskiem to i masz i nie masz słuszności. Oczywiście jeśli ustawiać na normalnej płycie z rowkiem modulowanym to koniecznie przy nacisku takim przy jakim sie będzie grać. Natomiast gdyby to robic na owej płycie bez rowka, to (zostawiając na boku ewentualne ale niestety prawie pewne różnice w wartości pozornego współczynnika tarcia -pozornego, bo wynika on nie tylko z tarcia, ale i z modulacji rowka) czyli zakładając,że współczynnik tarcia jest taki sam jak przy płycie z rowkiem modulowanym, trzeba by dla zwiększenia podobieństwa oporów ustawić taką siłę nacisku, która mimo iż styk igły z płytą będzie w j e d n y m punkcie, da takie same opory jak igła w rowku, która trze się po dwóch ścianach rowka. Siła nacisku powinna w takim przypadku być pierwiastek z 2 razy większa od tej, przy której będzie sie grać. Czy dobrze myślę?

Link to comment
Share on other sites

>anlu

Czy nie boisz się, że przy twardym, mało odkształcającym sie szkle koncentracja nacisku na niewielkiej powierzchni może doprowadzić do przekroczenia dopuszczalnych nacisków jednostkowych (ciśnienia) dla diamentu? Bo szkła to nie żal. Może przesadzam zresztą. Nic niepokojącego nie dostrzegłeś?

Link to comment
Share on other sites

>>profee

 

Nic niepokojącego nie zauważyłem.

Podejrzewam, że przekroczenie nacisku igły (ciśnienia) może być tylko czysto

teoretyczne. Powierzcnia docisku nie jest przecież nieskończenie mała, czyli

igła nie jest super ostrym szpikulcem. Gdyby tak było to niszczyłaby płyty

a napewno porysowałaby szklany krążek.

 

Nie znam się specjalnie na gatunkach szkła. Moje jest wystarczająco gładkie.

Łatwo to stwierdzić podgłaszając wzmacniacz. Jeśli jest tylko szum bez

towarzyszenia innych dźwięków to chyba w porządku.

 

Pozdrawiam

Andrzej

Link to comment
Share on other sites

  • Redaktorzy

Nie widzę problemu z oporem. Opór płyty/rowka może tylko lekko zamaskować fakt ściągania ramienia przez siłę odśrodkową, lub odwrotnie, przez zbyt mocno ustawony antiskating. Jeśli igła ustawiona na środek płyty szklanej nie jest ściągana w żadną stronę, to powiedziałbym że jest okay.

Link to comment
Share on other sites

>jozwa maryn

Co tez za herezje wygadujesz! Przy takiej ma nie innej geometrii gramofonu z ramieniem obrotowymzto właśnie ów opór jest przyczyną siły dośrodkowej . Opór nie może maskować tego do czego powstania się przyczynia. Gdyby oporu nie byłó to nawet niekorzystna geometria gramofonu nic by nie zdziałała i siły dośrodkowej by nie było!!!

Link to comment
Share on other sites

Przepraszam że się wtrącam, ale po co męczyć szklarza? :-) Istnieją płyty testowe które mają specjalne track'i do ustawiania VTA (właśnie takie bez rowków). Mam poprzednią wersję płyty do której załączam link i tam właśnie taki "track" istniał. Nie mam pewności, ale nie sądzę aby go usunęli z nowszej wersji.

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

Pzdr.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki lolo. Właśnie czegoś takiego szukałem. Ale stronka podana pracuje nie bardzo. Powiesiła mi peceta gdy chciałem czytać more info, zeby sie dowiedzieć co jest na płycie. W rezultacie nie mam potwierdzenia czy ta nowa edycja ma powierzchnię bez rowka, gładką, w obszarze między promieniami maksymalnym i minimalnym zapisu, czy nie ma. Widocznie wyczuła, że chcę za wiele. No i ta cena....

Link to comment
Share on other sites

opis płyty jaki znalazłem

 

In total, there are now seventeen tracks. Side one covers channel identification and phasing, pink noise, and bias settings (Four tracks at increasing amplitudes). Side two contains tracking ability bands at the outside, middle and inside of the disc, cartridge/arm resonance and alignment tests, full frequency (20Hz-20Khz) test and a residual noise test. All bands are separated by locked grooves.

 

The package is completed with the inclusion of a unique, multi-discipline, alignment protractor, a truly universal device that can be used to set up all sizes and types of arm to fine degrees of accuracy, a reprint of the seminal article by John Crabb on the theory and practice of arm/cartridge alignment, and copious sleeve notes to take the user through the set up procedure step by step.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.