Skocz do zawartości
IGNORED

Magnetofony szpulowe.


Rekomendowane odpowiedzi

Moduły Dolby są w środku na dwóch "zbiorczych" płytkach oddzielnie dla torów z/o. Jeżeli zaś chodzi o generator p.p. i głowicę kasującą, to jak na razie nic się nie spaliło, nawet nie grzeje się. Próby robię z pomocą dwóch mierników i oscyloskopu oraz wstawiam bezpieczniki i rezystory o niewielkiej oporności, żeby w razie czego "puściło" coś innego.

Edytowane przez geelo07

Trochę z innej beczki - czy naby można "przekręcić" za daleko? Do Koncerta mam aluminiowe samoróbki zdejmowane razem ze szpulą. Do Philipsa dokupiłem naby Uhera, które mogą zostać na "kołkach mocujących", a szpulę można zdjąć po przekręceniu zewnętrznego pierścienia dociskającego. Czy można go "za mocno docisnąć"?

Trochę z innej beczki - czy naby można "przekręcić" za daleko? Do Koncerta mam aluminiowe samoróbki zdejmowane razem ze szpulą. Do Philipsa dokupiłem naby Uhera, które mogą zostać na "kołkach mocujących", a szpulę można zdjąć po przekręceniu zewnętrznego pierścienia dociskającego. Czy można go "za mocno docisnąć"?

 

Miałem do czynienia kiedyś z nabami UHERA, są bardzo dobre jeśli umiejętnie się z nimi obchodzimy... Zdobyłem je razem z magnetofonem Uher SG631 Logic, który dzięki bogu udało mi się kilka lat temu sprzedać!(Chyba w 2009) [Wszelkie negatywne opinie o tej maszynie okazały się być zgodne z prawdą, nierównomierność przesuwu na taśmie bez back coatingu okazała się być porażająca!]

Wracając do nabów Uhera, ich konstrukcja nie należy do zbyt pancernych i można uszkodzić zacisk, co niestety mi się zdarzyło w jednej sztuce. Polecam ostrożność.

Miałem do czynienia kiedyś z nabami UHERA, są bardzo dobre jeśli umiejętnie się z nimi obchodzimy... Zdobyłem je razem z magnetofonem Uher SG631 Logic, który dzięki bogu udało mi się kilka lat temu sprzedać!(Chyba w 2009) [Wszelkie negatywne opinie o tej maszynie okazały się być zgodne z prawdą, nierównomierność przesuwu na taśmie bez back coatingu okazała się być porażająca!]

Wracając do nabów Uhera, ich konstrukcja nie należy do zbyt pancernych i można uszkodzić zacisk, co niestety mi się zdarzyło w jednej sztuce. Polecam ostrożność.

Jeszcze się nie rozleciały na szczęście (coś mi pyknęło w jednym przy dociskaniu - może to jakiś zatrzask, nie wiem). Dokręcam do wyczuwalnego oporu i koniec.

Edytowane przez geelo07

Dulon kiedyś wycinał W.J.: 1) przejściówkę [ krążek teflonowy średnica 74.2 mm 3 występy 5/7 co z 120 stopni w środku otwór 8 mm z wycięciami na 3 skrzydełka z teflonu o grubości 8.6 <wymiar istotny> 2) Krążek dociskowy średnica 100 otwór 8 mm wycięcia na 3 skrzydełka grubość +/- 1 mm. Zapięcie jest pewne wyjątkowo proste w swojej konstrukcji i wygodne w użytkowaniu.

Pozdrawiam

Zbyszek

Tak to wygląda. Cztery przyciski pod przełącznikiem wejść I to Dolby on/off i b/c - te z lewej strony do odczytu, z prawej do zapisu. Dwa przyciski po lewej stronie licznika to podkład i korekcja normal/EE też oddzielnie. Regulacja Bias pod przyciskiem monitor (po prawej stronie licznika; nie zmieściła się w kadrze; przyciski jeszcze nie opisane - jakieś naklejki wymyślę).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez geelo07

Głowice w Koncercie ustawiłem wg taśmy nagranej na Philipsie - zakładam, że poprzedni właściciel (ściągnąłem go z Anglii; chciał mi też sprzedać taśmę kalibrującą za 70 funtów) ustawił je dobrze. Poza tym wszystkie "używki" (kilka sztuk Maxelli i TDK-tka) wskazują na podobne ustawienie. Prędkości się nie zgadzają - Koncert ciut wolniejszy. Pozostaje chyba tylko odmierzenie kawałka taśmy i zabawa stoperem. Nagranie z Philipsa (bez r.s.) odtworzone w trybie Dolby B brzmi nawet dobrze. W C jakby "pompowane" momentami - trochę "wariuje".

Głowice w Koncercie ustawiłem wg taśmy nagranej na Philipsie - zakładam, że poprzedni właściciel (ściągnąłem go z Anglii; chciał mi też sprzedać taśmę kalibrującą za 70 funtów) ustawił je dobrze. Poza tym wszystkie "używki" (kilka sztuk Maxelli i TDK-tka) wskazują na podobne ustawienie. Prędkości się nie zgadzają - Koncert ciut wolniejszy. Pozostaje chyba tylko odmierzenie kawałka taśmy i zabawa stoperem. Nagranie z Philipsa (bez r.s.) odtworzone w trybie Dolby B brzmi nawet dobrze. W C jakby "pompowane" momentami - trochę "wariuje".

 

70 Funtów za taśmę kalibracyjną i to pewnie dość starą to straszliwe zdzierstwo!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - u tego sprzedawcy znajdziesz wszelkie taśmy kalibracyjne jakie Cię mogą zainteresować za ok 150zł razem z przesyłką. Taśmy są całkowicie nowe - korzystam z nich przy pomiarach i naprawach.

 

Odtwarzanie nagrania wykonanego bez redukcji szumów z załączonym systemem dolby B jest całkowicie bez sensu i powoduje degenerację dźwięku. (Przypominam że ten system pracuje zarówno pod czas zapisu i odczytu)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Spoko - jak działa Dolby to jakieś blade pojęcie mam. B jest bardziej "przyjazne" - nagranie dobrej jakości bez r.s. odtwarzane z włączonym systemem będzie miało tylko "ciut' przycięte wysokie tony; podobnie nzapis nagrany przy użyciu komparatora można odtworzyć bez ekspandera - niewielkie zmniejszenie wysokich tonów na wzmacniaczu przywróci "przyzwoite" brzmienie. Gorzej jest w trybie C ze zględu na trochę inny sposób pracy. To miał być taki eksperyment.

Te taśmy są na Ebay-u - wiem; 29,99 Euro i 59,99 "full wypas"; "Trzymam ręke na pulsie".

Kolejna ciekawostka - wskaźniki są wyskalowane w dB i w Koncercie i w Philipsie. Sygnały testowe 1kHz i 333Hz pokazują zbliżone poziomy - 0db Koncert i + 1dB Philips. Przy odtwarzaniu nagrań zapisanych na Philipsie z poziomem ok.0 - +2/3dB na Koncercie wskaźniki tegoż dochodzą w porywach do -5/-3dB. Wygląda na to, jakby były "różne" dB, albo Koncert ma raczej VU. Podobny efekt miałem w Arii - tam zmniejszyłem wartość kondensatora elektrolitycznego tuż przed wskaźnikiem i stał się "bardziej żwawy".

Edytowane przez geelo07

Rozmagnesowywanie głowic - zmienne pole magnetyczne. Może wystarczy zbliżyć jakiś transformator albo np.lutownicę transformatorową (od strony korpusu oczywiście), jakiś czas trzymać w miarę blisko i powoli oddalić włączoną? Demagnetyzer wykorzystuje przecież to samo pole magnetyczne.

Kolejna ciekawostka - wskaźniki są wyskalowane w dB i w Koncercie i w Philipsie. Sygnały testowe 1kHz i 333Hz pokazują zbliżone poziomy - 0db Koncert i + 1dB Philips. Przy odtwarzaniu nagrań zapisanych na Philipsie z poziomem ok.0 - +2/3dB na Koncercie wskaźniki tegoż dochodzą w porywach do -5/-3dB. Wygląda na to, jakby były "różne" dB, albo Koncert ma raczej VU. Podobny efekt miałem w Arii - tam zmniejszyłem wartość kondensatora elektrolitycznego tuż przed wskaźnikiem i stał się "bardziej żwawy".

 

 

Piszesz, że wiesz jak działa system redukcji szumów Dolby typu B więc dlaczego odtwarzasz przy załączonym dolby taśmę nagraną bez wykorzystania tego systemu?? Nawet jeśli przeciwdziałasz spadkowi wysokich częstotliwości regulacją tej części pasma przy odtwarzaniu nie zyskujesz w ten sposób zmniejszenia szumów!! (Podnosisz poziom, który dolby obniżył)

 

Nie wiem jakiego typu odczyt na wskaźnikach wysterowania daje twój Philips... czy jest to VU, czy Peak... ani nie wiem jak został wyskalowany. - Różnice mogą występować ale powodem może też być niedokładne wyregulowanie przez Ciebie wskaźników Koncerta. Sam pisałeś, że wykorzystujesz do tego jedynie mało dokładny radziecki oscyloskop... Także jak pisałem wcześniej, zanim weźmiesz się za modyfikacje, serwis tak złożonego urządzenia jakim jest magnetofon zdobądź trochę dokładniejszego sprzętu pomiarowego inaczej osiągane przez Ciebie efekty będą mizerne.

 

Przy pomocy kawałka taśmy i stopera nie ustawisz prędkości idealnie i stosowanie tej metody jest dość upierdliwe. Lepiej zaopatrzyć się w miernik częstotliwości (Nawet taki w nowoczesnym multimetrze) na przykład produkcji KABID/Zopan i przy pomocy taśmy z nagraną częstotliwością 3150hz (Możesz ją nagrać na Philipsie) ustawisz bardzo dokładnie prędkość swojego Koncerta. (Sprawny miernik częstotliwości można spokojnie kupić za około 60-100zł)

 

Przed rozpoczęciem zabawy z ustawianiem prędkości upewnij się, że pasek przenoszący napęd z silnika na koło pasowe capstanu jest w dobrym stanie i wszystko co tego wymaga jest odpowiednio nasmarowane.

 

Pozdrawiam i życzę powodzenia.

Ps. Nie piszę tego wszystkiego, żeby Cię odstraszyć ale po to by praca jaką wkładasz w ten magnetofon miała dobre efekty i nie doprowadziła do całkowitego rozregulowania magnetofonu. (Wtedy nawet serwisantowi ze sprzętem poprawne ustawienie wszystkiego zajmie dużo czasu)

 

PS2. Co "dolega" twojej V640`stce? Jeśli nie jest to wersja zbudowana na "hybrydzie" bardzo łatwo będzie go przywrócić do dawnej świetności.

Edytowane przez szerszy

Odtwarzam na różne sposoby, bo lubię eksperymentować.

Jeżeli zaś chodzio sprzęt pomiarowy to mam Metexa 3650 (wiernie służy od 18 lat) - pokazuje poprawnie do 1kHz (wg instrukcji do 400Hz, ale sprawdzałem "ciut" dalej). Mam też Uni-T 70A z pomiarem indukcyjności. Oscyloskop służy mi do obserwacji, czy sinusoida nie jest zniekształcona. A V640-stka chyba "cudownie wyzdrowiała" - miała padniętą hybrydę - założyłem zamiennik(na TL071?-już nie pamiętam); było bez efektów więc kupiłem drugą hybrydę i też było źle; wczoraj rozebrałem, sprawdziłem połączenia (hybryda jest w podstawce) i - "poszło"; działa i to chyba poprawnie - sprawdzałem napięcia i rezystancje porównując z Metexem.

Co do porównania wskazań w obu magnetofonach to pisałem, że wprzypadku sygnału jednostajnego (333Hz, 1kHz) to są one w zasadzie takie same (+1dB w Philipsie). Różnica pojawi się w przypadku wskazań "dynamicznych" - przy odtwarzaniu nagranych utworów. Może charakterystyki układów sterujących wskaźnikami są różne (Philips i Koncert wyskalowane są w dB).

 

Co do prędkości przesuwu to nie wiem, który ma poprawną.

Edytowane przez geelo07

Eksperyment - 8m taśmy przy V=19cm/s powinno "przejść" w 42s. Po tym czasie taśma zatrzymuje się w Koncercie ok. 20cm za wcześnie (brakuje ok. 1s) a w Philipsie ok. 15 cm za daleko. Czyli żaden nie ma poprawnej prędkości przesuwu. Przy V=9,5 cm/ w 100s przechodzi 9,5m taśmy. W ubu przypadkach taśma zatrzymuję się ok. 10 cm za wcześnie czyli brakje ok 1s - wynik w miarę poprawny. Przy 19 dla 9,5m powinno być 50s - brakuje ok.23 cm. W Koncercie odchyłka dla 19cm/s to +/-0,6% a u mnie jest ok. 2,5-3% za wolno.

 

Innej metody pomiarowej na razie nie mam. Dokładność pomiarowego odcinka +/- ~1cm.

Edytowane przez geelo07

Eksperyment - 8m taśmy przy V=19cm/s powinno "przejść" w 42s. Po tym czasie taśma zatrzymuje się w Koncercie ok. 20cm za wcześnie (brakuje ok. 1s) a w Philipsie ok. 15 cm za daleko. Czyli żaden nie ma poprawnej prędkości przesuwu. Przy V=9,5 cm/ w 100s przechodzi 9,5m taśmy. W ubu przypadkach taśma zatrzymuję się ok. 10 cm za wcześnie czyli brakje ok 1s - wynik w miarę poprawny. Przy 19 dla 9,5m powinno być 50s - brakuje ok.23 cm. W Koncercie odchyłka dla 19cm/s to +/-0,6% a u mnie jest ok. 2,5-3% za wolno.

 

Innej metody pomiarowej na razie nie mam. Dokładność pomiarowego odcinka +/- ~1cm.

 

Poprawna prędkość powinna wynosić 19.05cm/s lub jak kto woli 7 1/2 ips.

Zmień pasek napędowy i nasmaruj co potrzeba - po tych czynnościach wykonaj następny pomiar i będzie wiadomo jak bardzo potrzebna jest regulacja. Najlepiej wyregulować oba magnetofony na jednakową prędkość, uzyskasz wtedy mniej/więcej wymienność nagrań między magnetofonami - przynajmniej jeśli chodzi o prędkość przesuwu taśmy.

Cieszę się, że udało Ci się doprowadzić miernik do stanu używalności z pewnością będzie to miało pozytywny wpływ na regulacje twoich magnetofonów - teraz możesz poprawnie nie tylko na słuch ustawić korekcję i to będzie znaczny krok w kierunku sukcesu.

 

Ps.Do regulacji prądu podkładu i wyższych częstotliwości korekcji lepiej nie używać komputera jako generatora. Generuje on poza zadaną częstotliwością wiele szumów(Przy wyższych częstotliwościach akustycznych) i harmonicznych bardzo źle wpływających na dokładność ustawienia. Sprawdziłem to na własnej skórze.

 

Załączam ciekawy jak dla mnie obrazek przedstawiający sposób produkcji taśm z nagranymi fabrycznie utworami - z tego co wiem w Usa wypuszczał takie Ampex pod jedną ze swoich marek. Uwagę zwraca fakt, że wg. publikacji z której pochodzą fotografie jeszcze w 1962r nagrania Masterowano w trybie stereofonii trójkanałowej i potem miksowano do zapisu dwukanałowego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-13995-0-18583100-1329246593_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez szerszy

Rzeczywiście - zapomniałem o tym 0,5cm. Na 9,5m "naleci" prawie 5cm, więc taśmę zatrzymałem o ~18cm za wcześnie, czyli brakuje mniej więcej sekundy, co przy czasie pomiaru 50s daje 2%. I tak za dużo. Pozostaje znaleźć przyczynę.

Udoskonaliłem, na miarę swoich możliwości, metodę pomiarową - odmierzyłem 19,05m taśmy i teraz czas pomiaru wynosi 100s. Znak na taśmie 19cm "przed metą" to -1%, a za +1%. Długość taśmy sprawdzana dwoma pomiarami, niedokładność powinna być <1cm. Lepiej tego nie zrobię. Taśma - jakaś stara "stilonka".

Rolka dociskająca taśmę - od jakiego modelu pochodzi? Jeżeli ktoś wie. Czy olej wazelinowy byłby dobry do smarowania trzpienia tej rolki? A może olej do mechnizmów precyzyjnych? W ostateczności są na Ebay-u różne wynalazki.

Edytowane przez geelo07

Witam.Jak macie problemy z przewijaniem,to i ja poproszę o pomoc.Kłopot mam z jednym z Tandbergów TD20A.Przewija jak szatan w obie strony ,ale tylko jak jest zimny.Po kilkunastu minutach od włączenia zasilania pojawiają się trudności z włączeniem przewijania do tyłu,czyli w lewo.Naciskam przycisk i nic się nie dzieje.Jednak po kilkunastu,lub więcej naciśnieciach ,przewijanie się da uruchomić.Na zimno włącza się zawsze od pierwszego naciśnięcia.Co to może być?

 

Obstawiam niedokładnie kontaktujące złącze pomiędzy płytką z przyciskami a płytą logiki, albo któryś z układow logicznych serii 74xx źle siedzi w podstawce. Ja miałem podobny problem - przewijanie do tyłu nie "zatrzaskiwało się" i trzeba było trzymać przycisk żeby przewijał. Czasami po godzinie pracy wszystko wracało do normy, czasami wystarczyło puknąć w panel. Pomogło wyjęcie i wsadzenie ponownie wszystkich układów logicznych. Mój egzemplarz miał bardzo widoczne przebarwienia od utleniania na wszystkich stykach i nogach scalaków. Poza tym zauważyłem że Tandbergowe płytki są dość elastyczne pewnie mocno "pracują" w zależności od temperatury...

 

Przy okazji pytanie - jaka dioda led powinna być w układzie detekcji końca taśmy? Swojego Tandberga dostałem z 5mm przezroczystą diodą, która nie działała wcale, po podmianach na cokolwiek co wpadło mi w ręce stwierdziłem że z białą nie działa, z czerwoną zadziałało, ale jest bardzo wrażliwe na jej położenie względem fotodiody. Czy tam przypadkiem nie powinna być dioda emitująca podczerwień?

 

Na zakończenie jeszcze jedna ciekawostka:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - Tego producenta taśmy nie znałem, mając krewnych w USA można by przetestować ich wyroby.

 

Posiadam 1szt. przywiezioną jako próbkę przez niedoszłego dystrybutora na rynek lokalny. Bardzo dobra taśma, ale nie do nagrania na standardowo skalibrowanym A77 czy Tandbergu. Zdecydowanie wymaga większego prądu podkładu i innej korekcji. Nawet M15 skalibrowany pod typowo studyjne taśmy nagrywa na niej dość 'ciemno', ale miałem okazję posłuchać wielośladu na 2" taśmę skalibrowanego przez techników z Woronicza na taśmie ATR i efekt jest rewelacyjny.

 

PS. Zostałem zbanowany jakiś czas temu, a na forum udzielałem się raz, może dwa razy, wyłącznie w tym wątku, komuś / czymś się naraziłem?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dziękuję za odpowiedz.W wekeend sprawdzę wszystkie połączenia.W autostopie powinna być dioda podczerwieni.Co do bana ,to napewno nie ja.Czasami dzieją się tutaj dziwne rzeczy.Giną posty.Pózniej się odnajdują ,albo i nie.

Posiadam 1szt. przywiezioną jako próbkę przez niedoszłego dystrybutora na rynek lokalny. Bardzo dobra taśma, ale nie do nagrania na standardowo skalibrowanym A77 czy Tandbergu. Zdecydowanie wymaga większego prądu podkładu i innej korekcji. Nawet M15 skalibrowany pod typowo studyjne taśmy nagrywa na niej dość 'ciemno', ale miałem okazję posłuchać wielośladu na 2" taśmę skalibrowanego przez techników z Woronicza na taśmie ATR i efekt jest rewelacyjny.

 

 

Witam.

 

Szkoda, że u nas w kraju jest mało potencjalnych odbiorców taśm... pewnie z tego powodu też jest problem ze znalezieniem dystrybutorów w "okolicy".

Co do samej kalibracji "cywilnych" magnetofonów to jest ona i tak konieczna zanim zaczniemy ich używać. Maszyny Revoxa były kalibrowane pod cienkie taśmy Ampexa bez back coatinngu, założenie na nieskalibrowany magnetofon nawet europejskiej PER528 pokazuje rozbieżności w poziomach zapis/odczyt oraz wymaga innego prądu podkładu - ustawienie tych dwóch parametrów to betka i trwa może 5-10min. Precyzyjne ustawienie korekcji może potrwać trochę dłużej. W swoim A77 zamontowałem lepszej jakości potencjometry montażowe żeby nie sprawiały problemów przy częstej regulacji - magnetofon kalibruję zawsze kiedy zmieniam typ taśmy na, którym mam nagrywać i polecam wszystkim (Mającym sprzęt pomiarowy) wykonywanie takiej kalibracji. Pozwala ona osiągnąć najlepsze nagrania z naszych maszyn!

 

Do taśmy ATR też z pewnością udało by mi się go ustawić - mam spory zapas regulacji jeśli chodzi o prąd podkładu jak i poziomy Z/O. (Przydały by się też jakieś informacje od producenta jaką korekcję zaleca)

 

geelo07->

Zmierz rolkę swojego Koncerta i porównaj ją z rolkami do Revoxa A700 i B77. Z tego co pamiętam Koncert był wzorowany na mechanice A700 - średnio im to odwzorowanie wyszło ale mostek głowic wygląda bardzo podobnie i ZRK zastosowało nawet te same głowice co Studer/Revox w swoich magnetofonach.

-> szerszy

Na razie nasmarowałem trzpień rolki olejem wazelinowym - niech pochodzi trochę, zobaczę jakie będą efekty. Co do kalibracji taśm przy zapisie, to chodzi mi po głowie myśl, aby w moim Koncercie spróbować założyć taką korekcję regulowaną z płyty czołowej. Z tym wzmacniaczem zapisu nie wiem czy to jest wykonalne, ale spróbuję się pobawić jak zakończę obecny etap modyfikacji. Takie przeróbki pochłaniają mnóstwo czasu.

Edytowane przez geelo07

-> szerszy

Na razie nasmarowałem trzpień rolki olejem wazelinowym - niech pochodzi trochę, zobaczę jakie będą efekty. Co do kalibracji taśm przy zapisie, to chodzi mi po głowie myśl, aby w moim Koncercie spróbować założyć taką korekcję regulowaną z płyty czołowej. Z tym wzmacniaczem zapisu nie wiem czy to jest wykonalne, ale spróbuję się pobawić jak zakończę obecny etap modyfikacji. Takie przeróbki pochłaniają mnóstwo czasu.

 

A`propos smarowania magnetofonów - w prawie każdym sklepie elektronicznym można dostać jeszcze zestaw "Oleje serwisowe..." -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Coś takiego wystarczy do przeserwisowania magnetofonu z nawiązką.

 

Ostatnio na alle... ktoś wystawia sporo części do koncerta - kup na wszelki wypadek panel przedni w stanie nienaruszonym (Chyba widziałem kilka dni temu), będziesz miał wtedy w przyszłości możliwość wrócenia magnetofonu do stanu oryginalnego jeśli zajdzie taka potrzeba i cofnięcia wszelkich przeróbek.

 

W revoxie A77 mam to szczęście że wszelkie otwory dostępowe do peerków wyprowadzono na spodnią część magnetofonu i nie muszę nic wiercić w panelu przednim :) Dla poprawy komfortu kalibracji wyfrezowałem sobie w oryginalnej drewnianej obudowie prostokątny otwór z podfrezowaniami na krawędziach. Daje mi to po położeniu magnetofonu "na plecy" idealny dostęp do regulacji bez zdejmowania obudowy. Po skończonej pracy zasłaniam otwór kawałkiem laminatu szklano-epoksydowego bez miedzi dopasowanym do frezów wokół otworu. Kiedy magnetofon stoi nie widać jakichkolwiek ingerencji. (W przyszłości chę zastąpić laminat ładną aluminiową klapką)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W Koncercie pr-ki też są dostępne od spodu, tyle że obudowa jest metalowa. Regulacja Bias wiele pomaga, ale przydałoby się jeszcze "cóś" (nie wiem, czy takie rozwiązania - regulacja korekcji z poziomu płyty czołowej - były stosowane). Co do przeróbek, to nie po to straciłem tyle czasu, żeby wracać do punktu wyjścia. Za bardzo jestem uparty, zwłaszcza jak widzę że pojawiają się efekty, i to pozytywne.

W Koncercie pr-ki też są dostępne od spodu, tyle że obudowa jest metalowa. Regulacja Bias wiele pomaga, ale przydałoby się jeszcze "cóś" (nie wiem, czy takie rozwiązania - regulacja korekcji z poziomu płyty czołowej - były stosowane). Co do przeróbek, to nie po to straciłem tyle czasu, żeby wracać do punktu wyjścia. Za bardzo jestem uparty, zwłaszcza jak widzę że pojawiają się efekty, i to pozytywne.

Nie chodzi mi o to, żebyś teraz cofał przeróbki i niweczył swoją pracę ale uważam, że dobrze jest mieć taką możliwość. Zwróć uwagę na to, że Koncertów nie wyprodukowano wiele w porównaniu z masową produkcją innych magnetofonów w ZRK. Z czasem zyskują one wartość kolekcjonerską a największą wartość zawsze mają egzemplarze w stanie oryginalnym podobnie jak to ma miejsce w przypadku przedwojennych odbiorników. Wystarczy popatrzeć na dość popularny swojego czasu wśród krótkofalowców odbiornik USP - przez lata wyczyniano z nimi prawdziwe "cuda" a dziś największą wartość mają te nienaruszone.

mamel ma lamerskie pytanie - do czego Wam przy kalibracji torów oscyloskop?

ja używałem, oprócz taśmy testowej tylko generator i mili-voltomierz

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

mamel ma lamerskie pytanie - do czego Wam przy kalibracji torów oscyloskop?

ja używałem, oprócz taśmy testowej tylko generator i mili-voltomierz

 

W sumie oscyloskopu używam głównie wtedy kiedy nie jestem pewien czy generator prądu podkładu nie zrywa oscylacji albo chcę prześledzić drogę sygnału kiedy pojawi się jakieś uszkodzenie w torze mcz. Podanie na wejście sygnału sinusoidalnego i śledzenie "punkt po punkcie" co się z nim dzieje w poszczególnych stopniach układu znacznie przyspiesza lokalizację oraz naprawę usterki. Przydaje mi się też do testu układu stabilizacji obrotów w magnetofonach Revoxa.

 

Sama kalibracja tak jak mówisz - generator i miliwoltomierz M.CZ.

Edytowane przez szerszy

-> szerszy

Sprzedawać swojego egzemplarza nie mam zamiaru i mam nadzieję, że nie znajdę się w takiej sytuacji, która mnie do tego zmusi. A modyfikuję go po części dla własnej satysfakcji (być może jest to jedyny taki egzemplarz; może nazwę go M 3402 SD - dorobienie naklejki na pokrywę mostka to dziś żaden problem; dopisze się jeszcze - NR System i EE Position), ale też i po to, aby pokazać że produkt Unitry niewiele może ustępować zachodnim maszynom w tej klasie. Wszystkie te trzy funkcje (NR, Bias level i EE) na raz rzadko w którym modelu są dostępne. Staram się "przebić" przez tą materię opierając się na własnej wiedzy; czasami wejdę w jakiś ślepy zaułek i szukam wtedy informacji m.in. w internecie. Jak na razie jest dobrze. Jakby udało się wymyśleć wspominaną regulację korekcji (takie "dostrojenie" do konkretnej taśmy) byłoby jeszcze lepiej.

Ciekaw jestem, co by na to powiedział ktoś z ZRK, kto pracował przy projektowaniu Koncerta, lub jego wdażaniu do produkcji, itp.

Edytowane przez geelo07

-> mamel

Oscyloskop jest idealny do ustawiania prądu podkładu. Częstotliwości pracy generatorów to dla niego "pestka", a rzadko który miernik poprawnie obsługuje ten zakres częstotliwości. Nale zy pamiętać tylko o tym, że oscyloskop pokazuje amplitudę, zaś wartości podawane w instrukcjach to napięcie skuteczne i wskazania należy przeliczyć odpowiednio.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.