Skocz do zawartości
IGNORED

Monitory Seas ER18RNX + 27TBFC/G


kondrax

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Jestem posiadaczem kolumn wg projektu Zapha SR-71. Niestety coraz mniej zadowolonym. Ze względu na różne rzeczy - kolejność powodów dowolna - wymiana wzmacniacza, większy i słabo wytłumiony akustycznie pokój odsłuchowy, wysublimowanie oczekiwań w związku z przesłuchaniem kilku znacznie droższych (i lepszych od Zaphów) zestawów głośnikowych w domu i porównanie ich z pkt odniesienia. Zacząłem więc szukać i odsłuchiwać nowych zestawów, co cały czas czynię. Mimo wszystko mam sentyment do Zaphów i chciałbym im dać jeszcze jedna szansę przed zbyciem lub przestawieniem do rezerwowego pokoju odsłuchowego. W związku z tym szukam kogoś fachowego z okolic Łodzi, kto zna się na modyfikacjach zwrotnic głosnikowych, by można z nim było spokojnie usiąść w domu, posłuchać muzyki z Zaphów, powiedzieć, co z nimi "nie tak", czego się oczekuje i - w oczywiście granicach fizyki - dostać poprawione kolumienki. Czy ktoś posiada namiary na speca w powyższym zakresie i w rzeczonej okolicy ?

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli się nie mylę to SR-71 jest na głośniku ER18RNX a nie na CA18RLY :). Jak byś miał ochotę posłuchać wersji podłogowej duetu ER18RNX i 27TBFC/G na zwrotnicy Zapha to zapraszam do siebie. Może nie mieszkam w okolicach Łodzi ale mieszkam w łódzkim - w Sieradzu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Jeśli się nie mylę to SR-71 jest na głośniku ER18RNX a nie na CA18RLY :)."

Dokładnie kolego. A w czym rzecz, bo troszkę nie kumam ? Moje pytanie dotyczy dokładnie kolumn zbudowanych w oparciu o projekt Zaph'a SR-71 czyli na ER18RNX i 27TDFC, które jako jedne z czterech kompletów kolumn aktualnie posiadam.

A za zaproszenie serdecznie dziękuję. Przy moim trybie życia ciężko będzie skorzystać ale kto wie.

 

Dzięki i pozdrawiam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpewniej dla tego, że miałem ostatnimi czasy okazję posłuchać u znajomych i u siebie w domu parę pożyczonych kolumienek :-) I porównując coraz wyższą półkę z dotychczasowym pkt odniesienia, stwierdziłem, że dźwięk nawet w moim słabym akustycznie pokoju może być lepszy, znacznie lepszy. Co do akustyki i problemów z tym związanych, pisałem o tym troszkę w dziale Xindaka. Ale po krótce. Przy cichym słuchaniu nie ma problemów z akustyką. Wiadomo, głośnik nie musi pracować mocno by zaczął "pompować" nieprawidłowo dżwięki starając się wypełnić dużą przestrzeń odsłuchową a poza tym sam nieakustyczny nie gra rezonansami ani na basie ani na przełomie średnicy i góry. Natomiast grając już na średnich poziomach głośności mam następujące zastrzeżenia do SR'a 71. Średnica jest niestety nieco "wyblakła", bez "powietrza", wokale tracą żywotność, talerze blach nie mają dostatecznych wybrzmień, gitara basowa M.Millera nie ma energii. Jest klasyczna "lekka kotarka". I gdybym nie podłączył tych samych płyt u znajomych lub u siebie na ich kolumnach, lub nawet na swoich maluszkach Usher S-520, to pewnie żyłbym w nieświadomości i sądził, że to mój Xindak 6950 tak "przymula". Okazało się jednak, że to Zaphy są wąskim gardłem i abstrahując od faktu, że czasami potrzebuję - a raczej żona - "przyłoić" głośniej niektóre płyty i potrzeba mi dużego basowca do mojego salonu, by to osiągnąć, to do cichego i średniego słuchania SR-71 byłby nadal wystarczający. A że większość moich odsłuchów odbywa się wieczorem, gdy niewskazane jest draznienie innych głośną muzyką, Zaphy są wystarczające - bo grają pełnym pasmem już nawet cicho - i mam szczery zamiar je poprawić.

A czy wynika to z niskiego podziału czy też czegoś innego, nie wiem. W kwestii zwrotnic jestem raczej laikiem. Dostałem wczoraj dzięki uprzejmości jednego z forumowiczów namiary na fachowca z Łodzi, mam nadzieję na wspólne odsłuchy i zaradzenie "problemowi". W ostateczności lub raczej alternatywnie i tak kupię nowe kolumny z większym potencjałem basowym ale i z umiejętnością pełno pasmowego grania przy niskich poziomach głośności.

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Jeśli się nie mylę to SR-71 jest na głośniku ER18RNX a nie na CA18RLY :)."

Dokładnie kolego. A w czym rzecz, bo troszkę nie kumam ?

 

Widocznie zmylił mnie Twój wpis w "o mnie".

Ja mam wersję z aluminiową kopułką i wiem ze dla tych kolumn elektronika potrafi być wąskim gardłem. Jeśli chcesz lepiej, to myślę że trzeba się rozejrzeć za jakimś 3-way.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zeneca po przeczytaniu twojego wpisu mam wrażenie że potrzebujesz firmowego podbarwienia

w DIY tego nie praktykujemy

 

założeniem konstruktorów była równa charakterystyka i jak najmniejsze zniekształcenia pełne odzwierciedlenie tego co jest na nagraniu

 

ER18RNX akurat bardzo dobrze sobie radzi pod obciążeniem

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

założeniem konstruktorów była równa charakterystyka i jak najmniejsze zniekształcenia pełne odzwierciedlenie tego co jest na nagraniu

Teoretycznie tak. Praktycznie spotkałem już wiele osób, którym to zestawienie nie gra ze względu na niski podział. Nie jest to wina złego podejścia technicznego a po prostu gustu, o którym się nie dyskutuje. Sam osobiście nie lubię podziałów poniżej 2kHz i niestety ten zestaw też nie przypadł mi do gustu w tej aplikacji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

www.audio.lutuje.se

Trójmiasto

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

LeszekB. Leszku, opis w "o mnie" jest już w dużej mierze nieaktualny. Projekt diy na CA18RLY stoi w mniejszym pokoju i najczęściej niestety pokrywa się kurzem :-) Elektronika akurat na tym pułapie cenowym i w stosunku do moich gustów jest optymalna a to, że akurat z Zaph'ami się nie do końca zgrywa, to efekt dużego i purystycznie urządzonego pokoju odsłuchowego oraz "nadmiernej ilości" przesłuchanych kolumn plus pewnie efekt znudzenia tym samym charakterem dźwięku, jaki mam na SR-71 od jakichś 2 lat. Zwłaszcza, że słyszy się, że można lepiej.

 

DoubleG. A co to znaczy firmowe podbarwienie ? Zakładając, że dany głośnik miałby zawsze grać tak samo, musiałby mieć zawsze tą samą zwrotnicę (albo i w ogóle jej nie mieć), tą samą obudowę i być nie integrowalny z innym (-ymi) głośnikami i do tego być szerokopasmowy najlepiej. Wtedy grałby zawsze tak, jak wymyśliła go "fabryka". A tak nawet p. Krutke, który zaprojektował SRy, nadał im swoje firmowe brzmienie. Takie, jakie akurat ten konstruktor lubi, uważa za najlepsze biorąc pod uwagę różne aspekty. Idealne byłoby, by z danego głośnika przy zachowaniu technicznych ograniczeń tegoż otrzymać dźwięk faktycznie naturalny, nie podkolorowany ale i nie zubożony. Przynajmniej ja odbieram ten dzwięk dzisiaj jako nieco zubożony. "Nie jest to wina złego podejścia technicznego a po prostu gustu, o którym się nie dyskutuje." Ot i co.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie że zawsze można lepiej :). Tak jak pewnie wielu, tak i ja miałem przyjemność słuchać wielu klocków. Mój kolega, rok temu kupił sobie kolumny B&W CM5 i wzmacniacz lampowy LUA. Po jakimś czasie doszedł do wniosku że dźwięk z jego systemu jest mało wciągający, jest zbyt techniczny. Tak naprawdę nie było słychać że w tor wpięty jest wzmacniacz lampowy. Ponieważ selektor źródeł w lampiaku zaczął przerywać więc wpadł do mnie by usunąć tę usterkę. Po naprawie, z ciekawości włączyłem wzmacniacz kolegi w swój tor. Puściłem utwór z płyty, którą kolega przyniósł wraz ze wzmacniaczem. To co usłyszeliśmy wprawiło w osłupienie nawet mnie. Ale u kolegi, na twarzy pojawił się "banan" od ucha do ucha. Dźwięk z moich kolumn, sterowanych wzmacniaczem kolegi był nasycony i bardzo plastyczny. Kolumny od razu pokazały że nastąpiła zmiana w torze.

 

Nie wiem czy byłeś na spotkaniu z okazji 10-lecia audiostereo 08.06.2013 w Pabianicach w Q21. W pokoju DIY stały, a nawet trochę pograły moje kolumny. Nie miały się czego wstydzić.

Jeszcze raz proponuję spotkanie u siebie. Nie jest daleko. Możesz wziąć swoje kolumienki i możemy sobie posłuchać.

A tu zdjęcie zrobione w pokoju DIY na spotkaniu w Q21. Moje kolumny to te mniejsze ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 1 miesiąc temu...

Podczepię się pod temat Zapha SR71. Od jakiegos czasu też mam te kolumienki i od jakiegoś czasu zauważam minusy tychże. Można by powiedzieć, że mam takie same odczucia jak zeneca. Na niektórych nagraniach dżwięk jest jakiś kotarowy. Nie ma wybrzmień, energetyczności gitary basowej, blasku perkusji, dźwięk jest taki schłodzony i nie ma magii, żywości. I tak czytając audiostereo i audiodiy forum doszedłem do wniosku by udoskonalić te kolumienki po pierwsze wymieniając w nich kopułkę na inna Seasowską i do tego zmienić podział zwrotki. Czy ktoś mógłby podpowiedzieć, jaki element oryginalnej zwrotki Zapha trzeba wymienić, by zmienić ten podział na wyższy, co teoretycznie powinno poprawić już brzmienie a właściwie jego charakter. A rzecz kolejna - kopułki. By nie bawić się z poszerzaniem wpustu pod kopułkę mój koncept padł na inne tego samego producenta, mianowicie modele 29TFF, 29TAF/W lub 27TBCD/GB/DXT. Czy ktoś mógłby się wypowiedzieć co do charakteru brzmienia tych głośników i sugestii, który byłby najlepszy do połączenia z osiemnastką z SR71 ?

 

Pozdrawiam

 

Jacek

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję np. XT, to chyba najlepsza [ sam jej używam ;-) ] propozycja - 104 mm,a jeśli kopułkę to raczej na 29 TFF, bo pozostałe będą zamianą na podobny model brzmienia...

Co do zwrotnicy, to wystarczy w przypadku przesunięcia na 2,5 kHz w gałęzi wysokotonowej 6,8 uF i cewka 0,27 mH rzędu 0,2 Ohm. Reszta to dołożony oczywiście na głośniku L-pad ok 5 dB, czyli 2 Ohm w szereg i 10 Ohm równolegle do głośnika. Jeśli będzie za dużo albo za mało "góry" to kalkulator L-pada; pozwala na ruchy bez ingerencji w zwrotnicę:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

którym można dopasować poziom kopułki do upodobań, ale najlepiej byłoby to i tak obmierzyć.

Oczywiście okablowanie kopułki polecam srebrzanką lub solidem miedzianym do 0,5 mm średnicy - działa!

Zresztą koledzy pewnie zaraz podadzą Ci mnóstwo doskonałych, lepiej sprawdzonych rozwiązań...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ring radiator rules

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 1 miesiąc temu...

Na pewno ktoś próbował, ale obejrzyj sobie coś takiego - jeśli nie oglądałeś:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

to zobaczysz, że podział np. na 1,8 kHz bez pułapki na rezonans 4,5 kHz też jest już obarczony pewnym ryzykiem, i powinno się zamykać zwrotnicę od woofera czystą pojemnością rzędu 15 uF, żeby zachować 12 dB nachylenie charakterystyki. W przeciwnym wypadku, albo przy coraz wyższym podziale woofer będzie podbarwiał zakres kopułki szpilką właśnie z okolic 4,5 kHz.

Popatrz zresztą na taki przykład:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

gdzie występuje nałożenie garbu z woofera na wypadkową charakterystykę kolumny. Akurat tu mocno ją widać, bo woofer ma filtrację tylko 6dB, a wiadomo, że XT ma płaską charakterystykę do 30 kHz.

Można więc i wyżej, ale musisz poszukać na forum sposobu likwidowania takich "Pałaców Kultury" na charakterystykach podczas pierwszych prac przy projektowaniu zwrotnic - na pewno o tym było i to sporo. Dawał mi przykłady zresztą też kolega z forum - tomq, gdzie z pozoru niewielki poziom "resztek" z woofera nieźle brudził resztę pasma.

Jeśli jednak Twoja nowa kopułka nie da rady tak nisko, trzeba myśleć o innych rozwiązaniach. Może nawet doktoracie z projektowania zwrotnic...;-)

Powodzenia - R.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ring radiator rules

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 2 miesiące temu...

Witam ponownie,

 

Właśnie skończyłem budowę omawianych monitorów i powiem szczerze, że jestem pod wrażeniem, nawet przy tak niskim strojeniu nie ma niedosytu średnicy, tweeter sobie nieźle radzi z takim podziałem. Nasuwa mi się jednak jedno pytanie, jak u Was jest podpięty wysokotonowiec? w fazie czy przeciw fazie? Mam wrażenie, że w fazie góry jest odrobinę więcej.

 

Pozdrawiam

Marek

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 4 lata później...

Witam,

 

Odgrzeje kotleta.

 

Męczy mnie dylemat podpięcia głośników wysoktonowych względem nisko-średniotonowego. Zrobiłem sobie test i wysokotonowe podłączyłem w przeciw fazie względem niskotonowego ( w obu kolumnach tak samo ) i poprawiła się średnica, mam wrażenie, że góry jest więcej i przybyło basu co trochę mnie dziwi bo niby jak? No ale jednak słychać różnicę, ktoś z Was próbował tak ich podłączyć?

 

Ze schematu z pierwszej strony wynika, że wszystko ma być w fazie.

Prosiłbym opinie, czy można to tak zostawić czy jednak wrócić do oryginału?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.