Skocz do zawartości
IGNORED

Monitory Seas ER18RNX + 27TBFC/G


kondrax

Rekomendowane odpowiedzi

er18 rxn w winisd jest jako l18rxn???

 

he coś mi się poje....o !!! pytanie bez sensu zle spojrzałem!!

 

Nie, nie... to ja jakoś się 'zafiksowałem' na l18 - przy edycji postu zaminiłem grafikę na prawidłową... ale wykresy sa dla obydwu bardzo zblizone ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. Dzięki za radę :) Jutro się wybiorę, kupię i będę próbował. Może to tez i kwestia tłumienia, bo w sumie tylko w górnej komorze - ponad skośną przegrodą mam filc na całości(taki zwykły techniczny szary 6mm, ale dość miękki) i wełnę Monacor na górnej ściance i na bocznych, ale tak żeby nie wchodziła w kontakt z elementami ER18RNX. Reszta obudowy cała wyklejona matą bitumiczną. W dolnej komorze piasek kwarcowy. Tłumienie narysowałem z grubsza na rysunku. Szczerze mówiąc wzorowałem się trochę na pierwotnym projekcie, gdzie tłumienia było tyle co wcale - kiepskiej jakości wełna tylko na górnej o bocznych ściankach górnej komory. Nie chciałem ładować za dużo miękkiego, żeby nie zwiększać pozornej objętości obudowy, która i tak jest już za duża.

Pozdrawiam,

Maciek

 

Nawet przy takim (może odrobinę za wysokim, ale naprawdę tylko trochę) strojeniu, te kolumny nie powinny Cię "zabijać" basem. Zakładam, że stoją przynajmniej 70 cm (licząc od frontu) od ściany za nimi, więc podejrzewam, że raczej coś musi być nie tak ze zwrotnicą.

Jeżeli stoją przynajmniej 70 cm od tylnej ściany (licząc od frontu), to podejrzewam, że raczej coś jest nie tak ze zwrotnicą.

Ale na razie, nie ruszając zwrotnicy, kup w Castoramie taką szarą piankową otulinę do rur hydraulicznych - występuje także w wymiarze mniaj więcej 65 mm średnicy zewnętrznej i 50 wewnętrznej. Za dwa metry takiej rury zapłacisz mniej niż 5 zł. Utnij dwa kilkucentymetrowe kawałki i wetknij w BR. To go przytłumi i zobaczysz czy kierunek jest słuszny. A kot Ci ich nie wydłubie... ;-)

 

Jeszcze jedno.. kolumny mają 85cm od frontu do ściany za nimi. Lewa ma 45 cm od osi głośnika do ściany z boku, prawa szczerze mówiąc... praktycznie nie ma ściany. Uroki salonów w nowoczesnym budownictwie ;/

M.

 

Nawet przy takim (może odrobinę za wysokim, ale naprawdę tylko trochę) strojeniu, te kolumny nie powinny Cię "zabijać" basem. Zakładam, że stoją przynajmniej 70 cm (licząc od frontu) od ściany za nimi, więc podejrzewam, że raczej coś musi być nie tak ze zwrotnicą.

Jeżeli stoją przynajmniej 70 cm od tylnej ściany (licząc od frontu), to podejrzewam, że raczej coś jest nie tak ze zwrotnicą.

Ale na razie, nie ruszając zwrotnicy, kup w Castoramie taką szarą piankową otulinę do rur hydraulicznych - występuje także w wymiarze mniaj więcej 65 mm średnicy zewnętrznej i 50 wewnętrznej. Za dwa metry takiej rury zapłacisz mniej niż 5 zł. Utnij dwa kilkucentymetrowe kawałki i wetknij w BR. To go przytłumi i zobaczysz czy kierunek jest słuszny. A kot Ci ich nie wydłubie... ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

Firma Zap-Audio z Opola. Coś mi się kojarzy, że jakiś czas temu było tam jakieś info, że sprzedaż prowadzona jest też na allegro jako -killer-. Możliwe, też że nazwa killer zafixowała mi się z jakiejś innej strony. Na 100% pewien nie jestem.

Schemat zwrotnicy + zdjęcie przesyłam w załączeniu. Wartości cewek nie znam. Z pomiarów miernikiem UT70A wychodziło mi 2,1mH i 0,18mH. Pytałem gościa, ale powiedział, że to tajemnica firmowa, ale że wartości są większe. Wg wykazu cewek Jantzena wyszło mi, że to może być jakieś 2,5mH i 0,21mH, ale... 100% pewności nie mam.

 

Z wkładaniem różnych przedmiotów może być problem, bo dostępny w tej chwili otwór to ten po terminalu głośnikowym o wymiarach 98x78mm.. Przez otwór głośnika też wiele nie włożę bo ogranicza mnie przegroda z otworami. Ale będę dzielnie walczył ;) Co do strojenia to tą rurą 68mm za dużo nie powalczę, bo przy 18 l i 45Hz rura musi mieć wg WinISD 24cm. Nowa przed cięciem ma 220mm długości. Obudowa od czoła przedniej ścianki do tylnej ścianki wewnątrz kolumny ma dokładnie 239mm, zatem bez zmniejszenia średnicy B-R się nie obejdzie.

 

Co do tłumienia, to jest tego tego tyle co wcale. Wrzuciłem to przed chwilką na rysunku. Miałem tłumienia trochę więcej jakiś czas temu, to znaczy cała górna komora, ale wywaliłem tak żeby nie było wełny w poblizu głośnikai zeby nie wchodziła w światło otworów w skośnej przegrodzie.

 

Pozdrawiam

mhgawel aka. Maciek ;)

 

Jak możesz napisz co to za firma i jaki schemat, tylko nie mów proszę, że to masz od użytkownika killer, który ma swoją stronę projektuje zwrotnice i sprzedaje głośniki.

 

20L dla tego głośnika to i tak już dużo ale akceptowalne. 14-16L w tych granicach jest optymalnie.

Tunel b-r 50mm spokojnie by wystarczył, sam taki mam i nie ma świstów itp. Większy nie zaszkodzi. Wsadź na razie po kartonach mleka, cegłach itp. w obudowę i zobaczysz. Jak mniejsza objętość z rożnymi strojeniami działa. Mleka najłatwiej bo mają po 1L, lub coś innego co znasz objętość i ci wejdzie w obudowę. A później sobie jak dobierzesz optymalną objętość zrobisz przegrodę lub wypełnisz piaskiem czy czymś.

 

Każde wytłumienie, wełna itp. zwiększa objętość widzianą przez głośnik. Także zamiast 22L zrobi się jeszcze więcej. Na razie nie polecam.

 

Twonk dobrze pisze może być coś z zwrotnicą, koniecznie podaj schemat i jak możesz tą firmę.

 

Sorry tak w ratach trochę odpowiadałem ;)

I jeszcze fotka zwrotki, bo się nie załączyła.

 

 

 

mhgawel a co z tym schematem zwrotnicy i tą nazwą firmy?

 

Ech.. znalazłem wątek na elektroda.pl i rzeczywiście ZapAudio i -killer- to jedno i to samo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

O ja naiwny i łatwowierny! Dobrze, że zapłaciłem za te zwrotki 350zeta a nie pokusiłem się o wersję na taśmowych cewkach i kondach Superior... Głupi jednak ma szczęście ;)

 

Oceńcie proszę czy te moje zwrotki w ogóle mają prawo działać, co można z nimi zrobić i czy nie rozpieprzą mi wzmachola. No i co proponujecie do zestawu ER18RNX+27TBC/G? ;)

 

mhgawel a co z tym schematem zwrotnicy i tą nazwą firmy?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schemat masz zły, więc wklejam poprawiony,

ale wydaje mi się, że zwrotnica na zdjęciu

jest zrobiona dobrze tzn. wg poprawionego

rysunku. Co do samych wartości elementów,

to raczej nic nie wskazuje na możliwość

"zabijania basem" - ale lepiej niech się

wypowiedzą elektronicy...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mhgawel

 

Jeżeli ten rezystor równolegle z kopułką ma gdzieś koło 10 ohm to wszystko powinno być w miarę w porządku. to są dość łatwe drivery do aplikowania jest niski podział i głośniki raczej będą w fazie. W ogóle to wygląda na zwrotnice zerżniętą z wersji TBFCG a one mają dość podobną charakterystykę. Natomiast wydaje mi się że wersji bez ferro nie powinno się tak nisko przecinać. Jeżeli jest to 1ohm :-) to kopułka grała by o 10db cieszej od basu :-) a wykresy impedancji były by bardzo nie ciekawe dla wzmacniacza poniżej 4ohm powyżej 10khz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

--> Twonk

 

Dzięki za poprawienie schematu. Rzeczywiście się pieprznąłem :/

Co do zabijania, to może aż tak źle nie jest, ale basu jest dudni i jest go zdecydowanie za dużo.

 

--> DoubleG

 

Pomierzyłem jeszcze raz ten opornik. na tym równolegle do kopułki pokazuje mi 0,4R na tym przed kopułką 3,3R zgodnie z opisem.

Wrzuciłem wczoraj fotkę, to może po kodzie można ustalić. Ja jestem daltonistą i mam problem z rozróżnieniem kolorów.

 

Pozdrawiam,

mhgawel

 

mhgawel

 

Jeżeli ten rezystor równolegle z kopułką ma gdzieś koło 10 ohm to wszystko powinno być w miarę w porządku. to są dość łatwe drivery do aplikowania jest niski podział i głośniki raczej będą w fazie. W ogóle to wygląda na zwrotnice zerżniętą z wersji TBFCG a one mają dość podobną charakterystykę. Natomiast wydaje mi się że wersji bez ferro nie powinno się tak nisko przecinać. Jeżeli jest to 1ohm :-) to kopułka grała by o 10db cieszej od basu :-) a wykresy impedancji były by bardzo nie ciekawe dla wzmacniacza poniżej 4ohm powyżej 10khz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli mierzysz bezpośrednio w zwrotnicy to mierzysz RDC cewki i dlatego jest tak mało. hmmm ja tam widzę na tym rezystorze czarny zielony i jakiś hmm nie wiem wygląda że to 5ohm zrób lepszą fote albo odlutuj rezystor z jednej strony i wtedy zmierz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

0.4R równolegle do kopułki oznacza całkowity brak wysokich tonów. Na samej górze można spodziewać się ok. 20dB tłumienia - a więc do ok. 72dB. Znacznie poniżej efektywności midwoofera.

 

PS. Jeżeli mierzone jest w układzie, to rzeczywiście jest to DCR cewki a nie wartość opornika.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem zdjęcia oporników. Wysokie tony zdecydowanie są słyszalne, więc aż tak źle nie jest.

Jeszcze mi się pytanko nasuwa o pomiary indukcyjności cewek - czy można je pomierzyć sensownie, jeśli są zabudowane czy trzeba wylutować?

 

Pozdrawiam

mhgawel

 

0.4R równolegle do kopułki oznacza całkowity brak wysokich tonów. Na samej górze można spodziewać się ok. 20dB tłumienia - a więc do ok. 72dB. Znacznie poniżej efektywności midwoofera.

 

PS. Jeżeli mierzone jest w układzie, to rzeczywiście jest to DCR cewki a nie wartość opornika.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli chyba jednak 10ohm :-) brąz? czarny czarny

 

Koniecznie trzeba odlutować z jednej strony jeżeli chodzi o tego równolegle do kopułki cewka od basu nie bo jest szeregowo

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uff... to trochę mnie uspokoiliście, bo już myślałem, że z tą zwrotką wtopa na całego ;) Ale to znaczy, że przyczyna problemów z nadmiarem basu tkwi albo w strojeniu obudowy albo z jej tłumieniem. Pobawię się trochę i zobaczę co mi się uda uzyskać. Piankową rurę kupiłem i jutro od rana działam.

mhgawel

 

Czyli chyba jednak 10ohm :-) brąz? czarny czarny

 

Koniecznie trzeba odlutować z jednej strony jeżeli chodzi o tego równolegle do kopułki cewka od basu nie bo jest szeregowo

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ja nie mogę zrozumieć jednego, jak można pójść przerobić sobie kolumny w jakiejś firmie nie sprawdzając opinii o niej?

 

Ja to bym zrobił tak, sprzedał tego tweetera co masz na allegro i kupił TDFC lub TBFC/G i zrobił nową zwrotnicę według sprawdzonego projektu zapha czy jaya. A co do obudowy to pobawił bym się litrażem i strojeniem a na samym końcu wytłumieniem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Moja strona audio - kondrax.mayhem.net.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóż... ciężko mi znaleźć cokolwiek na swoje usprawiedliwienie. Wyszedłem chyba z założenia, że jeśli ktoś prowadzi sklep a przy okazji zajmuje się robieniem zwrotnic, to robi to w miarę przyzwoicie. A że akurat byłem i dalej jestem laikiem, to dałem sobie wcisnąć kit, choć... kilka postów wyżej są wpisy, że ta moja zwrotnica jest przerżnięta z TBFC/G i pytanie tylko, czy nie ma za nisko ustawionego podziału.

 

Co do zmiany tweetera, to jakie korzyści mogę uzyskać, poza możliwością cięcia go poniżej 2kHz i zastosowania wspomnianych przez Ciebie zwrotnic? Liczę się z tym, że moje zwrotnice nadają się do jakiejś tam, mniej czy bardziej gruntownej przebudowy, tak żeby były wykonane prawidłowo, ale zmiana tweetera to jednak dodatkowe koszty i pytanie się rodzi czy gra jest warta świeczki. Domyślam się, że głośniki różnią się tylko tym, że w jednym jest ferrofluid a w drugim nie, a poza tym konstrukcyjnie są identyczne. Pytanie się zatem rodzi czy nie można ferrofluidu kupić i głośników nim napełnić? A jeśli to niemożliwe, to po prostu sprawdzić i ewentualnie skorygować zwrotnice pod ten zestaw głośników, który mam.

 

Pewnie i tak będę za jakiś czas zmieniał kolumny na coś o większej efektywności, co bardziej spasuje mi do 12W lampy. Teraz nie jest źle, ale jednak potencjometr musi być odkręcony na 12, a wolałbym tak 9-10.

 

Ale ja nie mogę zrozumieć jednego, jak można pójść przerobić sobie kolumny w jakiejś firmie nie sprawdzając opinii o niej?

 

Ja to bym zrobił tak, sprzedał tego tweetera co masz na allegro i kupił TDFC lub TBFC/G i zrobił nową zwrotnicę według sprawdzonego projektu zapha czy jaya. A co do obudowy to pobawił bym się litrażem i strojeniem a na samym końcu wytłumieniem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprawną zwrotnicę dla ER18RNX+27TBFC/G zrobił Jay Kim i umieścił na swojej stronie, niestety strona już nie istnieje, ale jay odpisuje na maile. Ja miałem zrobioną zwrotnicę według projektu Jaya i nie była ona podobna do tej twojej. Nie wiem z czego jest ta zerżnięta ale na pewno nie z jakiegoś znanego projektu na tych głośnikach.

 

Korzyści ze zmiany zwrotnicy i tweetera:

- brak dziur w paśmie przetwarzania

- poprawne zgranie fazowe głośników

- poprawne wyrównanie efektywności tweetera w stosunku do midwoofera

- Ferrofluid zwiększy wytrzymałość mocową tweetera

 

Generalnie podsumowując można mieć super głośniki i spierdzielić ich aplikację, że będą grały gorzej od altusów.

 

Jeżeli byś miał pomiar ER18RNX i 27TBC/G wtedy ktoś by mógł ci poprawnie zaprojektować zwrotnicę. Poprawiając na oko nic dobrego nie osiągniesz. Co do zwrotnicy pogadaj z misiomorem może on ma pomiary i pomoże ci w przeprojektowaniu.

 

Ferrofluid chyba nie tak łatwo dokupić.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Moja strona audio - kondrax.mayhem.net.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóż... Argumentacja jest zdecydowanie przekonywująca. Zatem mam dwie możliwości:

 

1. Nie zmieniać tweetera.

2. Zmieniać tweeter.

 

I do powyższych kilka pytań:

 

Ad.1.

a) Czy ferrofluid z aukcji allegro, do której link wkleił Cadam, jest coś wart czy mniej więcej tyle samo co moje zwrotnice?

b) Czy napełnienie komory tweetera ferrofluidem to jakaś super skomplikowana sprawa czy odkręcenie kilku śrubek, wlanie kilku kropelek i zakręcenie z powrotem?

c) Czy rzeczywiście po napełnieniu TBC/G ferrofluidem dostaniemy TBFC/G czy jednak różnią się one konstrukcyjnie.

 

i chyba najważniejsze:

 

d) Czy ktoś dysponuje sensownym schematem zwrotnicy dla tandemu ER18RNX + 27TBC/G? Tu ukłon w kierunku Misiomora :)

 

Ad.2.

a) Jeśli tweeter zmieniać to na 27TBFC/G czy może 27TDFC?

b) Jeśli ten drugi to jakie ewentualne korzyści z takiego wyboru?

c) Czy ktoś dysponuje schematem zwrotnicy pod zestaw ER18RNX+27TDFC?

 

mhgawel

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaya ER18RNX+27tbfc/g

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

(kamil)Moja zwrotnica, Zaph przerobiony z TDFC na TBFC/G z pomocą misiomora

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Zaph ER18RNX + 27TDFC

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Moja strona audio - kondrax.mayhem.net.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>kondrax

Wkleiłeś dwa razy tę samą zwrotnicę, a chętnie bym zobaczył tę modyfikowaną przez Misiomora. ;-)

 

>mhgawel

Sam zrobiłem wersję Zapha na TDFC (SR71) - z tym, że monitorki w 14 litrach - ale na Twoim miejscu na razie bym nie zmieniał tweetera. TBC/G, podobnie jak TBFC/G jest w końcu uznawana za jedną z najlepszych metalowych kopułek na rynku w relacji: jakość/cena. Lepiej pokombinuj z tym, co masz. Przecież modyfikacje zwrotnicy nic Ci nie dadzą w kwestii dudniącego basu. Tu musisz popróbować z wytłumieniem, strojeniem BR, no i ew. zmniejszeniem litrażu skrzynek, żeby impuls basu się poprawił. Jak już to opanujesz i te podstawowe rzeczy przestaną Ci przeszkadzać, wtedy baw się w modyfikacje i szczegółowe dostrajanie zwrotnicy. Jeśli po jakimś czasie uznasz, że kopułka Ci zbyt jednostajnie cyka, możesz pomyśleć o zmianie na jedwabną. Ale zawsze jest coś za coś - z jedwabnej raczej nie uzyskasz takiego realizmu "blachy" (talerze, trąbki) jak z metalowej (chyba, że za dużo większe pieniądze). A na sam koniec,w finalnej wersji, możesz dać drogie kondensatory, taśmowe cewki, no i jakieś fikuśne okablowanie... ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wstawiłem rurę o długości 20cm i jest lepiej. Tyle, że odległość pomiędzy końcem tunelu B-R a tylną ścianką kolumny to całe 42mm przy średnicy rury w tym miejscu 56mm, więc troszkę niezgodnie ze sztuką. Litraż zbiję do tych "niemal idealnych" 18 litrów, tunel zmienię na 50mm, a w międzyczasie będę kombinował ze zwrotnicą. Te kolumny to i tak w moim wypadku etap przejściowy pomiędzy ESA Vivace 1 a czymś o efektywności rzędu 93-95dB. Co oczywiście nie zmienia faktu, że chcę coś sensownego z nich zrobić, a i przy okazji się czegoś nauczyć :)

 

Taki trochę off-top jeszcze na koniec: dlaczego obudowy robi się raczej z MDF-u niż ze sklejki? Kwestia ceny, ciężaru, sztywności?

 

 

>mhgawel

Sam zrobiłem wersję Zapha na TDFC (SR71) - z tym, że monitorki w 14 litrach - ale na Twoim miejscu na razie bym nie zmieniał tweetera. TBC/G, podobnie jak TBFC/G jest w końcu uznawana za jedną z najlepszych metalowych kopułek na rynku w relacji: jakość/cena. Lepiej pokombinuj z tym, co masz. Przecież modyfikacje zwrotnicy nic Ci nie dadzą w kwestii dudniącego basu. Tu musisz popróbować z wytłumieniem, strojeniem BR, no i ew. zmniejszeniem litrażu skrzynek, żeby impuls basu się poprawił. Jak już to opanujesz i te podstawowe rzeczy przestaną Ci przeszkadzać, wtedy baw się w modyfikacje i szczegółowe dostrajanie zwrotnicy. Jeśli po jakimś czasie uznasz, że kopułka Ci zbyt jednostajnie cyka, możesz pomyśleć o zmianie na jedwabną. Ale zawsze jest coś za coś - z jedwabnej raczej nie uzyskasz takiego realizmu "blachy" (talerze, trąbki) jak z metalowej (chyba, że za dużo większe pieniądze). A na sam koniec,w finalnej wersji, możesz dać drogie kondensatory, taśmowe cewki, no i jakieś fikuśne okablowanie... ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak naprawdę, to sklejka jest lepsza, ale MDF jest tańszy i łatwiej się go obrabia. Warsztaty, które tną czy frezują MDF, do sklejki zazwyczaj nie chcą się w ogóle dotykać, bo podobno klej niszczy im narzędzia. Z kolei jak przytniesz sklejkę w takiej np. Castoramie, to musisz się liczyć z niedokładnościami rzędu co najmniej 2 mm (zazwyczaj na plus, więc trzeba docinać), a już o cięciu np. pod kątem w ogóle nie ma mowy...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info. Oglądałem z ciekawości różne sklejki na sklejki.pl (bo gdzieżby indziej ;) i ceny samego materiału nie zabijają. Sklejka gr. 25mm kosztuje ok. 80zł/m2, 40mm (np. na fronty) kosztuje jakieś 100zł/m2. 2,0 m2 na jedną obudowę bez wzmocnień wystarczy, ze wzmocnieniami powiedzmy 3,0m2 - jakieś 600zł. Szkoda tylko, że taki problem z cięciem :/

No ale nie ma co za bardzo tu off-topować ;)

 

Tak naprawdę, to sklejka jest lepsza, ale MDF jest tańszy i łatwiej się go obrabia. Warsztaty, które tną czy frezują MDF, do sklejki zazwyczaj nie chcą się w ogóle dotykać, bo podobno klej niszczy im narzędzia. Z kolei jak przytniesz sklejkę w takiej np. Castoramie, to musisz się liczyć z niedokładnościami rzędu co najmniej 2 mm (zazwyczaj na plus, więc trzeba docinać), a już o cięciu np. pod kątem w ogóle nie ma mowy...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

Zacznij pierw od litrażu i strojenia b-r a potem zdecyduj czy poprawiasz tą zwrotnicę czy kupujesz nową+nowy tweeter.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Moja strona audio - kondrax.mayhem.net.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak też mam zamiar zrobić - za wczorajszą poradą twonk'a.

 

Zmienię rurę z powrotem na 4,7cm z tych 6,8cm, które mam teraz. Pozwoli mi to jakieś sensowne strojenie obudowy przy 18 litrach. Na tunelu o średnicy 6,8cm mogę zejść ze strojeniem do 50Hz i to zostawiając 4cm luzu między końcem tunelu a tylną ścianką. Mam pomysł jak zamaskować dziurę, a mianowicie wykrojem z czarnej plexy o gr. 4mm. Śmieję się czasem, że w tych kolumnach to wnet będzie więcej plexy niż forniru ;) Osłoną jednocześnie utopię dolną część głośnika i efekt będzie nieomal jak przy podfrezowaniu - rysuneczek w załączeniu. Tą 1mm szparkę pomiędzy głośnikiem a plexą mam zamiar uzupełnić jakąś czarną masą elastyczną. Frezu w obudowie niestety nie zrobię, bo front ma 180mm szerokości a głośnik 176mm średnicy :/ Wolałbym obudowę trochę szerszą, ale cóż poradzić - musiałbym robić nową. A to raczej jak się zmobilizuję kiedyś do zrobienia czegoś od zera, czyli za jakieś 100 lat ;)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

Zacznij pierw od litrażu i strojenia b-r a potem zdecyduj czy poprawiasz tą zwrotnicę czy kupujesz nową+nowy tweeter.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest chyba prostsze rozwiązanie. O ile pamiętam, w Polinku można kupić rurę BR łamaną, która składa się z iluś tam części (wlot, wylot, kolanko i rurki różnej długości), które można ze sobą łączyć. I chyba właśnie ma fi 70 mm. W ten sposób nie musisz maskować otworu, a długość możesz dać niemal dowolną... Załatwia Ci to przy okazji (po trosze) problem zmniejszenia objętości skrzynek, bo przecież objętość BR odejmuje się od całkowitej objętości kolumny. Zerknij na polink.com.pl, czy będzie pasować... A jak nie tam, to może w loudspeakershop.eu...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekaw jestem kiedy jakiś posiadacz wtryskarki pójdzie po rozum do głowy i zaproponuje tunel - "fajkę" z profilowanym wylotem i łagodnym zagięciem na kształt kolanka hydraulicznego. 6cm średnicy wewnętrznej, 8cm od wylotu do zagięcia, potem zagięcie ćwiartką okręgu o promieniu 8cm środkiem rury, 5cm po wewnętrznej, 11cm po zewnętrznej i jeszcze jakieś 15cm w górę. Powinno się zmieścić za magnesem największych midwooferów 18cm (dystans ok. 12.5cm od frontu do pionowej części). Długość środkiem ok. 35cm.

 

Nie trzeba być geniuszem żeby stwierdzić przydatność czegoś takiego do monitorów. Taki sprzęt dostroiłby 14dm3 do 39Hz - czy trzeba czegoś więcej?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O rurze łamanej myślałem, tyle że przy tej samej średnicy wewnętrznej 68 (70) mm mają różne średnice montażowe - prosta ma 97 a łamana 117mm. Musiałbym pruć jeszcze większy otwór w obudowie. Poza tym finansowo wychodzi to mało ciekawie: łamane rury kosztuję po 85zł/szt. Prosta rura 50/145mm kosztuje 4,5zł/szt., jedna maskownica z czarnego plexi wyjdzie mnie może 20-25zł - zatem na całości dobre 100zł różnicy. Czasu będę musiał poświęcić mniej więcej tyle samo. And last but no least... prosta rura docięta na ok. 11cm (strojenie 18 litrów na 45Hz) będzie mi zbierała powietrze z geometrycznego środka obudowy, czyli tak jak to się podobno powinno teoretycznie robić - tak też zresztą było w oryginale tj. w ESAch :)

 

Jest chyba prostsze rozwiązanie. O ile pamiętam, w Polinku można kupić rurę BR łamaną, która składa się z iluś tam części (wlot, wylot, kolanko i rurki różnej długości), które można ze sobą łączyć. I chyba właśnie ma fi 70 mm. W ten sposób nie musisz maskować otworu, a długość możesz dać niemal dowolną... Załatwia Ci to przy okazji (po trosze) problem zmniejszenia objętości skrzynek, bo przecież objętość BR odejmuje się od całkowitej objętości kolumny. Zerknij na polink.com.pl, czy będzie pasować... A jak nie tam, to może w loudspeakershop.eu...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.