Jump to content
IGNORED

Bi-amping a regulacja głośności


romekjagoda

Recommended Posts

Przeszukałem forum i kilka innych adresów w poszukiwaniu info odnośnie kwestii regulacji głośności w przypadku bi-ampingu. Chciałbym spytać użytkowników, którzy bawili się w konfiguracji integra z pre i inna integra (różne marki) napędzające osobno głośnik niskotonowy i sekcję średnio-wysokotoną jak wygląda kwestia regulacji głośności? Jeśli dobrze rozumiem ideę bi-ampingu w takiej konfiguracji, to regulacja poziomu głośności dla obu sekcji odbywa się niezależnie. Dlatego też zaleca się stosowanie wzmaków o podobnej mocy (np.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ). Ale jak w praktyce to wygląda - czy jest to kłopotliwe, czy dobieracie głośność poszczególnych sekcji na ucho, czy są jakieś metody, etc.

Jeśli temat gdzieś był wałkowany to proszę o linkę i sorry za ewentualne dublowanie.

Pozdrawiam.

Powrót po dłuższej przerwie...

Link to comment
Share on other sites

"... to regulacja poziomu głośności dla obu sekcji odbywa się niezależnie. ..."

 

Właśnie na tym polega zabawa, aby regulacja odbywała się w jednym miejscu. Dlatego też nie chodzi o to, aby dobrać końcówki o podobnej mocy, tylko o takim samym stopniu wzmocnienia (mogą być różnej mocy wyjściowej - często na dół daje się silniejszą końcówkę). Stopień wzmocnienia, to stosunek poziomu sygnału wyjściowego do poziomu sygnału wejściowego i z reguły jest stały we wzmacniaczu.

 

Ogólnie potrzebny jest przedwzmacniacz (on ustanawia poziom sygnału wejściowego, który trafia do wzmacniacza i poziom jest już wzmacniany podług stopnia wzmocnienia wzmacniacza). Przedwzmiacniacz najlepiej z dwoma wyjściami (pre out), albo rozgałęzić z jednego pre out do dwóch końcówek mocy.

Link to comment
Share on other sites

Chrupper, Zyzio nie wiem, czy do końca się zrozumieliśmy. Chrupper piszesz o typowym układzie z jednym pre i dwoma końcówkami mocy. Tu się zgodzę - to logiczne, że regulujemy głośność z pre. Ale co jeśli mam jedną integrę z wyjściem pre (wzmak A), drugą (wzmak B) zwykłą integrę (bez wyjścia pre); podłączam sekcję niskotonową do A, sekcję wysokotonową do B. Jest to jedna z wersji bi-ampingu (nawet jeśli dla ubogich). Wtedy regulacja nie następuje na poziomie pre, tylko dla obu sekcji osobno. Proszę poprawcie mnie, jeśli źle kombinuję. Dodam, że oba wzmaki A i B są różnych marek. Nie wiem jaki jest stopień ich wzmocnienia (jak i gdzie to sprawdzić?). Jak w takiej sytuacji postępować, by w miarę dobrać możliwie najbliższą głośność obu sekcji? Czy w takiej konfiguracji możliwe są jakieś triki/połączenia które to zapewnią?

Powrót po dłuższej przerwie...

Link to comment
Share on other sites

Temat był co prawda poruszany w wątku 7740, ale jakoś bez konkluzji.

 

Powyższy opis odnosi się do konfiguracji opisanej w poniższym linku

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) (mniej więcej w połowie strony, przy podtytule 'Bi- na wiele sposobów', sposób 5)

Powrót po dłuższej przerwie...

Link to comment
Share on other sites

Aha, no to by wiele wyjaśniało... bo zdaje się, że ten szczegół przeoczyłem... Zyzio ale faktycznie jesteś pewien, że musi być main/pre-in? Nie da się sygnału z pre wpuścić do końcówki (budżeotwa integra) poprzez wejście np. aux-in i podać normalnie na głośniki? Sorry jeśli to laickie/heretyckie pytanie, proszę się nie zżymać.

Powrót po dłuższej przerwie...

Link to comment
Share on other sites

Kurcze, chyba nie :(

Tu coś jeszcz o bi-ampingu:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Link to comment
Share on other sites

Zyzio, dzięki za linki, ale znam ten ostatni artykuł (odnosiłem się do niego powyżej). Niemniej definitywnie, wcale nie rozstrzygają te odnośniki o typie wejścia jakie jest konieczne w końcówce mocy. Przypuszczam, że zwykła integra, bez rozdzielonej sekcji pre i końcówki do Bi-ampingu jednak się nie nadaje (przypuszczam, że wejścia aux czy inne muszą mieć sygnał o określonych parametrach i podłączenie do nich wyjścia z pre mogłoby spalić końcówkę). Ale gdyby ktoś znający się na tym mógł się wypowiedzieć definitywnie dałoby to jasność w temacie.

Powrót po dłuższej przerwie...

Link to comment
Share on other sites

No sorry, ale z pierwszego wpisu nie wynikało, że planujesz aż tak kombinować.

Jeżeli z integry A chcesz puścić sygnał do głośnków na sekcję niskich i do integry B (z "pre out"), to przydałoby się, aby w interze B było wejście na końcówkę mocy (czyli na przykład "main in" lub "pre in"). Podłączenie do jakichkolwiek wejść w stylu "aux" powoduje, że trafiasz na wejście przedwzmacniacza integry B, czyli aby sterować głośnością z B musisz regulować tam przedwzmacniaczem. Poza tym będzie spadek jakości i nie wiem też jak się to zgra elektrycznie, przecież łączysz wtedy "źródło->przedwzmacniacz->przedwzmacniacz->końcóka mocy", to bez sensu, za dużo robi sie problemów.

Na upartego możesz tak podłączyć (do "aux") i wtedy w B rozkręcasz przedwzmacniacz na maksa (aby nie tłumił, choć i tak pewnie będzie trochę tłumił sygnał)i sterujesz głośnością z A, ale i tak pozostaje kwestia dopasowania stopnia wzmocnienia. A nawet gdyby miały podobny, to i tak pozostaje problem tłumienia przedwzmacniacza w B (jak on ustawi gdy rozkręcony stopień wzmonienia dla całości jako integry B).

Link to comment
Share on other sites

Chrupper, dziękuję bardzo za rzeczowe wpisy i odpowiedzi. Trochę mi wstyd, bo faktycznie podczas spaceru, z którego właśnie wróciłem, uświadomiłem sobie dokładnie to, na co zwróciłeś uwagę, a mianowicie, że w takiej konfiguracji jak opisałem to sygnał z pre wzmaka A jest podawany na pre wzmaka B, co faktycznie nie ma sensu. Czerwienię się więc jak burak, bo znowu udało mi się skomplikować temat i przekombinować.

Niemniej płynie z tego jednoznaczna nauka, że taka konfiguracja się nie sprawdzi, tym bardziej, że najprawdopodobniej wzmak A okaże się (czekam aż do mnie dotrze) jakościowo lepszy (Sansui 710, dual mono w jednej obudowie) niż posiadany obecnie wzmak (hk675, który żadnych pre-out i main-in nie posiada).

Dzięki za podzielenie się wiedzą i cierpliwość wobec lajkonika ;-)

pozdrawiam

Powrót po dłuższej przerwie...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Myśl o bi-ampingu ciągle chodzi mi po głowie. Posiadam obecnie integre z wyjściem pre-out i wejściem na końcówkę mocy. Szukam drugiej końcówki + pre. I tu pojawiają się 2 pytania:

 

1) czytam tu i ówdzie, że jako pre można zaprzęgnąć też DACa - czy to prawda? Czy Beresford 7510 da radę? Co z regulacją głośności wtedy? Są też DACi opisywane jako pre+DAC - czy warto za czymś takim się oglądać? Czy zewn. DAC to w ogóle dobry trop i czy chcąć upiec 2 pieczenie na jednym ogniu (pre + DAC) nie będę miał 2 klopsów? Czy wobec tego lepiej skupić się na osobnym pre (np. NAD 1150) a potem dalej DAC osobno?

 

2) Jeśli kupiłbym komplet pre + końcówka bez regulacji głośności w końcówce i chciałbym z pre wyjść na posiadaną integrę, to nie będę miał problemu z ustaleniem jednakowego poziomu głośności na końcówkach? Czy każda końcówka pracuje tak samo / ma taką samą czułość i różne modele nie mają wpływu na głośność (bo na charatker dźwięku już jednak tak)? Czy to jest problemem, a jeśli tak, to jak go rozwiązać, czego szukać? Czy np. Rotel rc850 + rb850 to dobry wybór (rb850 zasilałby sekcję wysokotonową).

 

Mam nadzieję, że to nie są głupie pytania. Wolę je zadać zanim coś kupię i liczę na pomoc doświadczonych kolegów. Także wskazówki ad. wyboru pre i jakiejś końcówki (używane starsze sprzęty) byłyby b. pomocne.

 

z góry dzięki.

Powrót po dłuższej przerwie...

Link to comment
Share on other sites

Ewentualnie, jeszcze taki pomysł: kupno zwrotnicy aktywnej Behringer cx 3410, rozdzielenie sygnału na dwie drogi (mam 2,5 drożne kolumny) i podłączenie do 2 integr. Eliminuje mi to problem zakupu pre, a zyskuję bi-amping + aktywną zwrotnicę. Tak sobie kombinuję, że wtedy nie ma problemu bo kompensację dla każdego wzmaka (drogi) ustawiam na poziomie aktywnej zwrotnicy. Czy to ma sens?

 

Czy warto szukać / sprowadzać cyfrową zwrotnicę behringera dcx ? Dodatkowo otrzymuję DACa, ale to już droższy gadżet...

 

Dodam, że w chwili obecnej posiadam wciąż dwie integry. Zakup samej zwrotnicy cx pozwoliłby mi je wykorzystać. Czy to ma prawo zagrać lepiej niż obecny system integra + kolumny (ze zwrotnicą pasywną)?

Powrót po dłuższej przerwie...

Link to comment
Share on other sites

Zwrotnica aktywna i bi-amping to droga przez mękę lub wyzwanie, jeżeli nie posiadasz odpowiednich zasobów środków płatniczych lub nie operujesz biegle lutownicą :(.

Zakup zwrotnicy to dopiero początek zabawy.

Wracając do tematu wielokanałowego preampu, to możemy zainwestować w coś takiego:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Taniej byłoby poszukać projektu i złożyć to samemu lub komuś zlecić (ja nie znalazłem gotowego projektu).

Obecnie stosuję DCX-a, jako źródło przeważnie używam komputera, więc sterowanie głośnością mam częściowo rozwiązane.

Podsumowując mimo trudności, moim zdaniem warto stosować rozwiązania aktywne.

Link to comment
Share on other sites

Eremco, 2 Lut 2010, 21:31

 

>Zwrotnica aktywna i bi-amping to droga przez mękę lub wyzwanie, jeżeli nie posiadasz odpowiednich

>zasobów środków płatniczych lub nie operujesz biegle lutownicą :(.

 

Czy mógłbyś coś więcej na ten temat? Chodzi o dobieranie częstotliwości cięcia, czy o co? Na początek myślałem o skopiowaniu tych zaaplikowanych w pasywnej zwrotnicy moich kolumn.

 

>Zakup zwrotnicy to dopiero początek zabawy.

 

A co jeszcze potrzeba?

 

>Wracając do tematu wielokanałowego preampu, to możemy zainwestować w coś takiego:

>

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>Taniej byłoby poszukać projektu i złożyć to samemu lub komuś zlecić (ja nie znalazłem gotowego

>projektu).

>Obecnie stosuję DCX-a, jako źródło przeważnie używam komputera, więc sterowanie głośnością mam

>częściowo rozwiązane.

 

A jakich końcówek uzywasz? Dwóch identycznych?

 

>Podsumowując mimo trudności, moim zdaniem warto stosować rozwiązania aktywne.

 

No interesuje mnie to bardzo ale szczerze powiedziawszy myślałem, że posiadając 2 integry i dokupując dcx'a jestem w stanie to zrobić.

 

Jednak gdy tak oglądam zdjęcia tego dcx'a to widzę, że przyjmuje jedynie wejścia na xlry - ni widzę tam wejść cyfrowych (coax albo optical)... Albo jestem ślepy albo głupi...

Powrót po dłuższej przerwie...

Link to comment
Share on other sites

>Czy mógłbyś coś więcej na ten temat? Chodzi o dobieranie częstotliwości cięcia, czy o co? Na >początek myślałem o skopiowaniu tych zaaplikowanych w pasywnej zwrotnicy moich kolumn.

Ustawianie parametrów zwrotnicy to dobra zabawa. Skopiowanie parametrów pasywnej to minimum co możesz zrobić - nieoceniona jest elastyczność jaką daje Z.A.

 

>A co jeszcze potrzeba?

W zależność jaką Z.A. wybierzesz, ja mogę opisać DCX-a.

Jak zauważyłeś - brak jest wejścia cyfrowego S/PDIF, jest AES/EBU (XLR) - źródło musi posiadać takie wyjście - musimy dokupić konwerter na 110ohm, ja zastosowałem:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) działa bardzo dobrze.

 

Wyjścia z DCX-a to XLR - musimy używać przejściówek XLR-> RCA (no chyba, że mamy wzmacniacze z wejściem XLR)

 

Regulacja głośności - albo potrafimy z tym żyć albo szukamy preampa j.w.

 

Jeżeli już mamy DCX-a - to zaczynamy kombinować jaki tuning mu zaserwować - wymiana zasilania, wymiana gniazd na RCA, wymiana zegara, wymiana kości na AKM 4396, no i oczywiście lampizacja ;)

Zdaje się, że kolega Yogi przerabiał temat.

Obecnie mam Denona PMA-560 i T-ampa na TA-2024, (w planach t-amp na kościach TA2022 i Ta2020)

Link to comment
Share on other sites

>Regulacja głośności - albo potrafimy z tym żyć albo szukamy preampa j.w.

 

Kurcze, ale myślałem, że przecież można na dcx ustawić poziom wyjściowy dla każdego kanału oraz zbiorczo, dla wszystkich (czytałem chyba o tym w instrukcji dcx'a, albo cosik pomieszałem).

 

Prawdopodobnie z tym padłem HK675 nic nie zrobie, skoro nie ma wyprowadzonego pre i końcówki... Kurde, to niedobrze, bo ozn. że muszę szukac ewentualnie jakiejś końcówki... i jednak pre ampa...

 

 

Zaczynam się ogólnie zastanawiać nad tym dcx'em, bo tani nie jest, a alternatywą jest analogowa zwrotnica cx3400. Co prawda nie mam wtedy dac'a, ale odchodzi mi trochę problemów z przejściówkami potrzebnymi by wejść na dcx'a.

Powrót po dłuższej przerwie...

Link to comment
Share on other sites

Witam

 

mam takie skromne pytanie jesli pozwolicie bo nie koniecznie do watku ale z racji tematu bi-ampingu to chcialbym sie podpytac nad taką opcją: aby podłończyć końcówki mocy po złączach pre-out, zasilając kolumny w systemie bi-amping a wzmacniaczem zasilić górę, a końcówką mocy bas.

Z tąd pytanie co by było warte uwagi (model sprzętu) żeby uzyskać efekt dynamicznego szybkiego bardzo mocnego zwartego basu? - i czy takie rozwiązanie coś pomoże? - bo teraz z basu jego dynamiki itp nie jestem zadowolony

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.