Skocz do zawartości
IGNORED

Test wkładek Ortofon MC Rondo Red, Salsa, Tango


Redaktor
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Ukryte

Nie mówiąc nawet o imponowaniu komus gramofonem, czy wkładkami :)...

Spróbujcie kiedys porozmawiać - przepraszam - znaleźć porozumienie, w tej materii z kims uprzednio niewtajemniczonym. Trudno z tego zrobic przedmiot snobizmu...

 

Wydając pieniądze można co najwyżej z braku wiedzy dac się wpuscić w maliny i skończyć ze słabym setup'em, ale od tego jest forum żeby szukac pomocy, prawda?

Odnośnik do komentarza
Ukryte

A slyszeliscie np anegdotke o japonczyku w zawalonych maksymalnie sprzetem 6m kwadratowych, ktory siedzi prawie uszami w olbrzymich kolumnach? - wariat - audiofil czy meloman? Tymczasem okazuje sie to wiarygodnym faktem - siedzi tak bo slucha czystego dzwieku, bez odbic od scian, ktore w takim pomieszczeniu uniemozliwilyby cokolwiek przy ogromnych kolumnach. Zakladam ze pewwien ubytek sluch juz ma spory lecz dynamike na zywo i jak idzie na koncert rozkowy to czuje sie jak w domu tylko ludzi i zywych emocji wokolo wiecej.

Jesli jakas babcia przypominajac sobie dawn bale slucha sobie z bakielitu walca czy tanga na lampowym Nordmende, Graetz czy Saba przypominjac sotez pewnie odczuwa ta muzyke bardziej od sporej liczby internetowych zblazowancow.

I to jest wlasnie to co uwazam za najwazniejsze bo wnosi choc odrobine realnych odczuc muzycznych jakie maja muzycy, a ktore gina w fotelach czesci internetowych zblazowancow.

Dlatego tez tak bardzo mnie interesuje ze z niektorych komponentow mozna wyciagnac cos znacznie wiecej z innych jednak mniej biorac oczywiscie pod uwage szerego kombinacji nie koniecznie tych standardowych z pisemek czy katalogow. I zastanawia mnie czemy zarowno w hi-endzie, diy, vintage i hi-fi sa liczni zadowoleni posiadacze systemow z danych elementow i znacznie mniej zadowolonych poslugujacych sie innymi elementami. Dla niezamazywania sobie tego obrazu staram sie oczywiscie uwzgledniac nadal jaknajwiecej roznych zmiennych w ukladance majacej wplyw na radosc z danej muzyki, a zarazem straram sie abstrakcyjnie troche wykluczyc wplyw marketingu.

Podsumowujac nadal ciekawia mnie relacje Ortofon 510 w optymalnej konfiguracji w odniesieniu do nowej serii Ortofona MC.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Ukryte

Piotr__, 16 Mar 2010, 15:53

 

Dość luźne analogie... i mało życiowe.

 

Nie mam zwyczaju pisać bezosobowo, a i niegrzecznościami posługuje sie nie często, wiec będzie wprost:

 

Masz spora wiedze i byłoby bardzo miło gdybyś zechciał się nią czasami podzielić w inny sposób niz tylko jęczeniem na wszystko co nie ma 25 lat i kosztuje ponad srednią krajową.

 

Taki stetryczały slang, bywa bardzo męczący.

Odnośnik do komentarza
Ukryte

>Podsumowujac nadal ciekawia mnie relacje Ortofon 510 w optymalnej konfiguracji w odniesieniu do

>nowej serii Ortofona MC.

 

... do tej 510 , Rondo Red to juz coś innego ; typowy MC , z żywym i detalicznym dzwiękiem , muzykalna i "zwiewna" na górnym zakresie, brak tej skrzekliwosci MM, i czuć to 'drewno" obudowy ;))) . Niegrzecznie mówiąc , lekka przepaść. Szybkość transjientow - to czego w tej 510, 520, 530, 540 - nie wystepuje. One mają taki stonowany, niemal studyjny sound , ale bez tego żwawego rwania w momentach . Ogólnie ; nowe MM także są bardziej muzykalne od starej serii 500 i S.OM. Muzykalne - inaczej , mają coś swingującego w trzymaniu pulsu . Ale MC wymagają też sprzetu ; pierwsze wrazenie amatora po zamontowaniu MC to brak niskich tonów - jesli ktos słucha Pink Floyd . Co innego Niektóre wydania klasyki , Jazzu ( nawet Polish Jazz - Kulpowicz, Stańko itd ). Tam - basu szybszego może być Dużo. Ktoś kto wybiera w sprzęcie, w muzyce nie może być już amatorem ; to konsekwencja ewolucyjna, estetyczna.

Odnośnik do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Ukryte

Korzystam z testowanej wkładki Ortofon Salsa, która zamontowana jest u mnie w PJ RPM 5. Zgodnie z danymi producenta zalecany nacisk wynosi 2-2,4 g. Wcześniej próbowałem rożnych wartości, nieco lepiej było przy większym nacisku ale różnice były tak niewielkie, że ustawiłem nacisk na zalecanym 2,2 g. Spotykam się jednak z opiniami o bardzo pozytywnym wpływie ustawienia większego nacisku. Te wkładki Ortofona już same w sobie dopuszczają duży nacisk czy warto eksperymentować i ustawić nacisk na poziomie większym, czy są jakieś praktyczne wskazania w tym zakresie np inny punk odniesienia niż zalecany przez producenta. To dość nowoczesne wkładki(igły), które chyba nie oddziałują szczególnie negatywnie na winyl przy większym nacisku, ja przynajmniej nie zauważyłem.

Odnośnik do komentarza
Ukryte

wlod...

 

Salsa posiada dobry szlif , specjalnie dostosowany do wyciągnięcia z rowka najlepszego "odtworzenia" zawartości na tle zakłuceń. Mówiąc prościej efekt "smażenia" jest znacznie mniejszy niż w innych prostszych igłach (na całkowity efekt składa się także amortyzator) .

 

Na Twoim miejscu nie przesadzałbym z większym naciskiem. To prawda że ostatnio odchodzi się od małego nacisku,ale to dotyczy wartości ok.1g (konstrukcje) .

Poziom nacisku w granicach 2-2,4g , czasem 3g, pozwala przy bogatszych ostrzach (fabrycznie) na lepsze śledzenie i przyleganie igły do ścianek rowka. Skoro producent zaleca taki poziom, nalezy sie tego trzymać.

Chwilowe "wypadanie" ("drżenie" w trakcie rezonansu)z prowadzenia igły w rowku przy skomplikowanych amplitudach, może przy częściowo zużytych płytach stanowić problem. I wtedy powiekszenie nacisku jest jakąś poprawą ( ale do 20% max). Natomiast żywotność wkładki jest liczona także z podanym naciskiem i stopniem zużycia igły (i amortyzatora). Wiekszy nacisk to ugięcie sztyftu i inny wypadkowy kąt wchodzenia ostrza na powierzchnię(producent podaje kąt sztyftu 20' czy 22'- i jest zapisany w danych technicznych) . Dla drogich igieł z podcinanym szlifem jest ważne aby zachować te wartości wzorcowo . I ta wkładka należy już do takiej grupy, gdzie powinno się zwracać uwagę na takie warunki pracy . W tanich i sferycznych igłach , przy niskim rezonansie układu ( w górnym pasmie słyszalnym ), jak i małym dynamic compliance , powiększenie nacisku jest odczuwane pozytywnie;))).

Ale o ile do oryginalnej wartości , to pozostaje sprawą indywidualną ( z ramieniem, masą układu itd,itd.).

A wtym wypadku widać - nie ma takiej potrzeby.

Odnośnik do komentarza
Ukryte

divaldi

Dziękuje za rzeczowe podejście. Czasami tak jest, że szukamy nowych dróg chociaż nie jest to wcale potrzebne. Chyba trzymał się będę fabrycznych wskazań i nacisku 2,2 g. Nie jestem specem od "technikalii" i w związku z tym mam też kłopot z pojęciem wpływu nacisku na zużycie płyt etc, szczególnie w kontekście wypowiedzi typu "jak igła ma większy nacisk niż 2 g. to niszczy płytę". Intuicyjnie myślę ze to chyba nie prawda mam u siebie 2,2 g i nie zauważam zużycia winyli, po drugie Salsa to nie jest przecież "archaiczny szlif". Nie do końca również jestem pewien czy dobrze odczytałem zalecenia w zakresie doboru odpowiedniej pojemności w preampie. Swego czasu dużo eksperymentów poczyniłem w tym zakresie, ostatecznie jednak ustawiłem najwyższą możliwą pojemność, gdyż odsłuchowo wydaje mi się, iż jest "najpełniej", jednak nie wątpliwie interesuje mnie czy z punktu widzenia "technicznego" jest to wybór najszczęśliwszy. Producent Salsy pisze, iż zalecana rezystancja cyklu to powyżej 20 Ohm. Korzystam z pre PJ SE II, w którym mam dla wkładki MC tylko 7 ustawień. Ustawione mam na 220 ohms/120 pF. Nie znam pojemności moich IC(używam głównie srebrnych). Czy z technicznego punktu widzenia tj adekwatności / zgodności zalecanej rezystancji z możliwościami pre właściwszym jest ustawienie innych pojemności (np. 20 ohms/120 pF albo 22 ohms/120 pF).

Odnośnik do komentarza
  • 3 tygodnie później...
Ukryte

wlod...

 

Producent Salsy pisze, iż zalecana

>rezystancja cyklu to powyżej 20 Ohm. Korzystam z pre PJ SE II, w którym mam dla wkładki MC tylko 7

>ustawień. Ustawione mam na 220 ohms/120 pF. Nie znam pojemności moich IC(używam głównie srebrnych).

>Czy z technicznego punktu widzenia tj adekwatności / zgodności zalecanej rezystancji z możliwościami

>pre właściwszym jest ustawienie innych pojemności (np. 20 ohms/120 pF albo 22 ohms/120 pF).

 

Te ustawienia są trochę juz indywidualną sprawą . Takie wartości są akceptowane , na jakie system pozwala w kontekscie brzmienia, gustu i pewnego obycia z dzwiękiem. Siedem ustawień to niemało.

220 ohm to duża wartość, ale nie jest to nic strasznego. Przy MC wartość pojemności ( i to w pF )nie jest tak krytyczna jak przy MM. Natomiast obciążenie wkładki rezystancją w przedziale 20 - 500 ohm jest odniesieniem dla spektrum jak i dla odpowiedzi impulsowej całego systemu ( z ramieniem). Niska indukcyjność cewek we wkładkach MC ( kilka do 30 zwojów na kanał) może być równoważona dużą pojemnością przekraczająca sumaryczną wartość całego inwentarza okablowań w gramofonie. Taki opis dopasowań i zależnosci impedancyjnych zamieszczony był w czasopiśmie Audio (przez P. Ludwika Igielskiego) w cyklu "Gramofon Analogowy" . Zupełnie inaczej jest we wkładkach MM i MC wyskokopoziomowych . W takich konstrukcjach indukcyjność jest "n" krotnie większa i wartości 100-600 pF + wartość pojemności okablowań stanowi czasem pkt krytyczny dla uzyskanego rezonansu (elektro-mechanicznego) . Chodzi o wyrównanie ( lub uwypuklenie ) zakresu powyżej 15 kHz ( do ok. 20-30, 40 kHz) . Rezystancją tłumi się cały moduł jako "dopasowanie" impedancyjne obwodu.

Jak to sobie ktoś dobiera jest po części jego sprawą. Producent podaje konkretntie takie wartosci, jakie są zbliżone do zoptymalizowania ch-ki przenoszenia .

 

Pojemność kabli zaczyna się średnio od 100 do kilkuset pF. I ta cecha tak naprawdę nie ma nic wspólnego z pojemnością kondensatorów . To jest wynik uboczny, a jego najniższa wartosć nie musi iść w stronę właściwej transmisji sygnału kablami. Ale sumarycznie bierze się pod uwagę tę wartość.

Dla MC-niskopoziomowej, takie 100 pF to ułamek z wartości wpływającej na rezonans .

Tu raczej R kabla dla poziomów 100-500 uV i odniesiem -80 dB (poniżej tych 100-500 uV) - czyli nV, jest problemem dla prawidłowego "przesłania" sygnału. I tu tylko super miedź albo super srebro w kablu.

Co do pytania czy 20 ohm do 22 ohm jest lepsze czy gorsze, to wartości strojone o 10% to w ultra czułym systemie moga być "zauważone" .Większa wartość R pozwala na mniejsze tłumienie elektryczne, ale także mechaniczne (na zespół igły). I czasem takie dopasowanie wprowadza inne walory dynamiczne dla systemu.

Spróbuj zdobyć na próbę transformatory do tej Salsy .

 

ps.

sorry za zwłokę ... mam mało czasu ..;))

Odnośnik do komentarza
  • 6 miesięcy temu...
Gość miniabyr

(Konto usunięte)
Ukryte

Przeglądając cennik polskiego dystrybutora - firma Mediam z Krakowa - obowiązujący od 20.10.2010 zauważyłem w nim brak wkładek Salsa i Tango. Czyżby zostały już wycofane z oferty? Szkoda.

Hej, wydaje się że tak .Na stronach Ortofon te wkładki są w zakładce "historical products".poz miniabyr

Odnośnik do komentarza
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.