Skocz do zawartości
IGNORED

Akustyka w nowo wybudowanym mieszkaniu...


goregirl

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Planuję zrobić nadbudowę w domku jednorodzinnym, która ma ma być w pełni funkcjonalnym mieszkaniem. Chciałbym aby mieszkanie to miało jak najlepsze walory akustyczne. Chodzi mi o stereo - kino domowe nie jest dla mnie zbyt istotne. Wkrótce rozpoczynam pracę nad projektem architektonicznym i w związku z tym moje pytanie: czy już na tym etapie warto coś uwzględnić z myślą o akustyce? Będzie to przestrzeń około 100m2, chcialbym aby bylo jak najwiecej otwartej przestrzeni (chociaz nie wiem czy to akurat dobre dla akustyki) na pewno będą skosy - na co warto zwrócić uwagę na tym etapie, o czym pamiętać? No i co później? Jakie wykończenie wnętrza? Jaki sprzęt do tak dużej przestrzeni? Będę wdzięczny za wszystkie, nawet drobne sugestie i porady... dziękuję i pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/63984-akustyka-w-nowo-wybudowanym-mieszkaniu/
Udostępnij na innych stronach
  • Redaktorzy

Wszystko zależy od funduszy, ale o adaptacji akustycznej warto pomyśleć już na etapie projektu. Poczytaj wątek Elberotha - znajdziesz tam podstawowe rzeczy, na które powinieneś zwracać uwagę. Przeczytaj i jak będziesz miał kolejne pytania zadaj je.

Jeśli pomijamy aspekt finansowy to do bezkompromisowego zestawu audio do 100m salonu ciekawą propozycją są kolumny Wilson Audio Maxx lub Alexandria; z sąsiedniej Kanady - Hansen Audio Prince v2 i wyższe modele. Elektronika? Zacząłbym od końcówki Tenor Audio - jak się nie spodoba można posłuchach MBLa, Krella etc.

Fr@ntz

---------------------------------

"I am an audiophile"

Na takiej przestrzeni można i słuchać małych monitorków (ustawić się w okolicach środka pomieszczenia i monitorki po 1m od głowy) - to zminimalizuje pierwsze odbicia do pomijalnego poziomu. Tak więc to że pomieszczenie ma 100-200-500 m kw. nie oznacza że trzeba nagłośnić każdy cm sześcienny owego pomieszczenia.

  • Redaktorzy

Postawienie małych monitorków na środku pomieszczenia może dać efekt podobny do postawienia ich na dworze - czyli w ogóle niewiele będzie słychać. Spodziewałbym się dwóch dodatkowych efektów: będzie trochę basu odbitego od podłogi i bardzo opóźnione echa od dalekich ścian (sufitu?).

Bas odbity od podłogi jest zawsze jeśli jest podłoga ;)

 

Echa od dalekich ścian będą bardziej opóźnione jednak cichsze/pomijalne. Z tego powodu w studiach gdzie są reżyserki po 80m słucha się monitorów podstawkowych bliskiego pola (choć monitory główne też są).

 

Ale nie o to mi chodziło - chodzi mi o to że nie ma potrzeby nagłaśniać całego pomieszczenia na siłę tylko po to by było nagłośnione w miejscach w których i tak nikt nie słucha. Duże pomieszczenie pozwala dalej oddalić kolumny/słuchacza od ścian = zmniejszyć głośność odbić.

  • Redaktorzy

Praktycznie będzie albo cicho, albo z echem. Ja tam bym na własny użytek wydzielił (chociaż częściowo) połowę pomieszczenia i wstawił duże kolumny.

Jeszcze wracając do rozmieszczenia - pokój o powierzchni niemal 200 m kw. i między innymi monitorki bliskiego pola:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-7234-100001814 1275912665_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

goregirl

Najpierw to wybuduj te poddasze,a potem mysl co i jak-taka jest kolejnosc.

Pokoj Elberotha ma 24 m,TY zas mowisz o 100 m kwadratowych i robi sie bardzo jak dla mnie

ciekawie i smiesznie,bo z tym co akarut teraz posiadasz tych 100 metrow nie naglosnisz.

Skoncentruj sie teraz na rozbudowie domu-reszta w miare przyjdzie sama jak bedziesz sie interesowal.

Gdybys poszedl tropem ELBEROTHA ,to samo przygotowanie 100 metrow i sprzet do tego,by bylo

niezle musi niestety kosztowac.Na wstepie pomysl o wlasciwym przekroju przewodow elektrycznych-

-polozonych osobno oraz o wlasciwej grubosci[im grubiej tym lepiej]ocieplenia pod plyte gipsowa

na skosach,na reszte przyjdzie czas potem,oraz o wentylacji-gdyby zachcialo Ci sie lampy-to wrecz

koniecznosc.Takze rob wszystko etapami-najpierw zbuduj stan surowy.pozdr.

stary audiofil, 7 Cze 2010, 14:26

 

>ciekawie i smiesznie,bo z tym co akarut teraz posiadasz tych 100 metrow nie naglosnisz.

 

Pytanie do Ciebie ... po co nagłaśniać całe pomieszczenie? ... myślałem że nagłaśnia się jedynie "sweet spot" .. miejsce w którym zasiadamy by delektować się muzyką.

Bez przesady z tą powierzchnią stu metrów kwadratowych.

Najkorzystniej jest zagospodarować około 40-tu metrów kwadratowych.Np. o wymiarach-7,5x5,5m.

 

Śmieszne to studio,gdzie około połowa pomieszczenia nie jest wykorzystana.

Cóż,być może w studiach ich to p.....li że tylna ściana bierze tak samo ważny udział w tworzeniu mieszaniny fal odbitych,mocno oddalona tylna ściana spowoduje brak odbić i powrót do miejsca odsłuchu w odpowiednim czasie.

Dziś wiem jedno,studyjne monitory nie mają przestrzeni i nie dziwi mnie to.Monitor ma być łatwy w odbiorze,ma pokazywać pozorne zródła,mają być czytelne ale nie powinny być głębokie,a usytuowane na pierwszym planie.Podobnie jak w warsztacie,gdy części leżą poukładane na stole,to łatwo się po nie sięga,nie trzeba się schylać pod blat stołu.

W takim hangarze, to na przykład ja bym sobie urządził dwa oddzielne pomieszczenia z całkiem różnymi systemami. Może nawet trzy, jakby starczyło kasy na kozacki sprzęt. Poza tym podobnie jak koledzy wyżej, ja również nawet sobie nie wyobrażam co by to musiało byc ani ile by musiało kosztowac, żeby chociaż w miarę poprawnie nagłośnic sto metrów otwartej przestrzeni. No ale z drugiej strony tylko pozazdrościc nieograniczonych możliwości...

Naukowe teorie mnie nie interesują. Zresztą kogo tu interesują? To jest forum dla audiofilów.

Ach sie kurde rozmarzyłem czego gdzie bym nie powstawiał i...

niechcący spojrzałem za plecy na swój "salon" :(

Naukowe teorie mnie nie interesują. Zresztą kogo tu interesują? To jest forum dla audiofilów.

goregirl: oprócz tego, co powiedzieli koledzy mam kilka własnych doświadczeń. Mój pokój na poddaszu ma powierzchnię podłogi ok 40 m2 i skosy o różnym nachyleniu. Zrobiłem kilka błędów, których nie powtórzę już w nowym domu:

- zamiast płyt kartonowo - gipsowych warto zastosować płyty włókninowe, np Fermacell

- zamiast płyt pojedynczych trzeba stosować minimum płyty podwójne, przyklejane do siebie nawzajem

- szkielet do mocowania płyt musi być zamocowany do scian nośnych na gumowych podkładkach

- oświetlenie montowane w skosach dachu "gra" tym głośniej, im więcej jest basu. Lepiej zastosować oświetlenie boczne

- podłoga powinna być przyklejona do posadzki lub bardzo dobrze od niej izolowana. Podkład korkowy (u mnie) nie wystarcza

Dużo wiecej opisów i uwag znajdziesz w wątku Elberotha.

Ja gdybym miał taką przestrzeń to na pewno zrobiłbym horny np. takie:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Też przymierzam się do takiego projektu na poddaszu, tyle że pomieszczenie będzie mniejsze - około 40m2 mierząc po podłodze, ale będą skosy więc powierzchni użytkowej będzie około połowy tego. Dom drewniany. Czy projektując ukośny strop warto na etapie projektu coś szczególnego przewidzieć? Jak zachowuje się bas w takich warunkach - czy nie ma tendencji do dudnienia?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile way and you have their shoes

wiele lat temu mieszkałem w domu o klasycznej konstrukcji szkieletowej i jak pamietam grało beznadziejnie , wszystko jakby wsiakało w sciany ,teraz wiem ze jednak lubie beton :)

 

mysle ze od profesjonalnego projektu jak ma wygladac konstrukcja sciany do dobrej akustyki nalezy zaczac i wtedy zorientujesz sie jaki masz ewentulany metraz do wykorzystania o rozsadnych wysokosciach scian a ile zostanie na magazyn na płyty

Szanuj zdrowie należycie, bo jak umrzesz, stracisz życie

Wysokosc pomieszczenia to jakies 3 metry, chcialbym wiecej ale obawiam sie ze architekt sie nie zgodzi.

Oczywiscie planuje zakup calkiem nowego sprzetu (ten ktory mam w opisie pozostanie w aktualnym mieszkaniu). Mysle ze podzial na dwa pomieszczenia ma sens - mniejsze (okolo 30m) byloby sypialnią i tam zamontowalbym jakis budzetowy sprzet. Drugie pomieszczenie (okolo 40m) to bylby ten wlasciwy salon odsluchowy. Reszte przestrzeni spozytkowalbym na lazienke i kuchnie, ewentualnie jakies pomieszczenie gospodarcze, albo gabinet do pracy.

Dziekuje wszystkim za porady!

mlb: u mnie w rogach pokoju, gdzie skosy dachu wychodzą ze ścian, bas ma tendencję do dudnienia. Nie jest to wielki problem ale słychać to wyraźnie. Nie mam jednak ani adaptacji akustycznej ani pułapek basowych.

navy1, dzięki - potwierdziłeś moje przypuszczenia. Jeszcze się zastanowię - pomyślę o jakiś prostych pułapkach.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile way and you have their shoes

>areczek, 7 Cze 2010, 15:11

>

>Dziś wiem jedno,studyjne monitory nie mają przestrzeni i nie dziwi mnie to.Monitor ma być łatwy w

>odbiorze,ma pokazywać pozorne zródła,mają być czytelne ale nie powinny być głębokie,a usytuowane na

>pierwszym planie.

 

Nie moglem sie powstrzymac od odpowiedzi na ta mocno naciagane uogolnienie.

 

Coz za irona, skoro wlasnie slucham glosniki, jak to okresliles "monitory studyjne" i przestrzen jest lepsza niz z niejednych glosnikow audiofilskicho za ladnych pare tysiecy. Powiedzialbym nawet, za wiecej niz 10k pln.

 

Wiec pytanie brzmi: czy mi sie tylko wydaje, ze jest przestrzen mierzona w hektarach. Czy mi sie tylko wydaje, ze slysze wyrazne plany, dokladnie odseparowane instumenty i scene wychodzca wzdluz i wszerz poza podstawowa baze stereo? Czy tez moze Ty miales okazje sluchac tylko studyjne pukawki, ktore rzeczywiscie moge nie miec za duzo powiedzenia w kwesti przestrzeni i w zwiazku z tym wyciagasz zbyt pochopne wnioski?

 

nsnotes

Nsnotes dobrze mówi.

Wypada tylko potwierdzić jego opinię. Każdemu komu uda się dobrze ustawić głośniki usłyszy także i przestrzenność. I nie trzeba do tego monitorów studyjnych czy sprzętu super audiofilskiego. Szukając tej przestrzenności (no może nie aż tak spektakularnej jak prawi nsnotes) znalazłem ją w końcu. A poszukując jej sprzedałem Amplifona bo myślałem, że jak będę miał aktywne monitory studyjne to na pewno uzyskam przestrzenność. Amplifon poszedł do ludzi a trafiły do mnie APS AEONY i figa. Też nie było przestrzeni, nawet po miesięcznym wygrzewaniu. Wróciły do fabryki. A teraz zwykłe KEF Q1 potrafią dać mi jej całkiem niezły posmak (jak na swoją cenę). Ale miałem je przecież jeszcze wcześniej, przed Amplifonem i APS'ami. Okazało się, że niepotrzebnie wszystkie te ruchy ze sprzętem były. Bo to nie sprzęt nie potrafił grać przestrzennie tylko ja nie umiałem mu w tym pomóc. Teraz nawet z tymczasowego starego polskiego wzmaka, wartego może kilkadziesiąt złotych, mogę się już nią cieszyć.

Szukaj swojego dźwięku ale... nie wciskaj na siłę go innym :)))

Jeszcze zeby uzupelnic to co mowi jarkog. Zgadam sie, ze do wytworzenia poprawnej sterofoni wystarcza stosunkowo tanie glosniki i dobre ustawienie w pomieszczeniu, plus ewentualnie dodatkowo dobre akustycznie pomieszczenie. Wtedy bedzie slychac mniej wiecej plany i separancje instumentow. Potem mozna sie wzniesc wyzej, kupic dobre glosniki grajace szczegolowo, ktore sa w stanie odtworzyc ten caly plankton i dzieki ktoremu mozmey nam uslyszec akustyke miejsca nagraniowego.

 

Mysle, ze w wielu, szczegolnie tych poczatkujacych studiach nagraniowych stosowane sa tanie glosniki i do tego ustawione prawie przy glowie realizatora. Wiec nie ma co sie dziwic, ze nie ma powalajacej przesterzni. Inne studia wogole ignoruja dobre odwzorowanie przestrzeni, ma byc "drive" a nie jakies audiofilskie bzdury.

 

Wiec nie mozna uogolniach, ze monitory studyjne graja plasko, a domowe glosniki przestrzenie. I te i ten potrafia zagrac dobrze lub zle. I te i te moga miec przebarwienia albo sa specjalnie podstrajane, co nie zawsze pomaga budowac dobrze plany.

 

nsnotes

Budowę pokoju odsłuchowego proponuję zacząć od

podstaw, czyli ustalenia wymiarów pokoju (proporcji) i od rozpatrzenia

kwestii izolacyjności akustycznej ścian. Oczywiście kwestia ta jest

istotna, jeżeli zależy na tym żeby przy głośnym słuchaniu muzyki nie

przeszkadzało to sąsiadom czy innym domownikom. Działa to także w drugą

stronę - podczas odsłuchu przy ścianach o słabej izolacyjności będą

przeszkadzać dźwięki dochodzące z zewnątrz. Muszę zaznaczyć, że nie

mówię tutaj o specjalnych rozwiązaniach takich jak stosuje się w kinach,

ale o odpowiednim i świadomym doborze okien, drzwi czy materiałów, z

których będą budowane ściany i podłoga. Jeżeli opcjonalna zmiana wchodzi

w grę, to proponuję też przemyśleć ustawienie okien i drzwi, żeby nie

występowały np. w miejscach odbić dźwięku od urządzeń głośnikowych do

punktu odsłuchu.

 

Jeżeli jednak ściany pomieszczenia są już postawione sugeruję wykonać

pomiary izolacyjności akustycznej ścian, żeby sprawdzić czy postawiona

konstrukcja będzie wystarczająco izolować pokój odsłuchowy. Do tego celu

jednak należy wykończyć pomieszczenie, tzn. zamontować docelowe drzwi i

okna oraz (najlepiej) otynkować ściany i zadbać o szczelność połączeń

(ościeżnice, itp.).

 

Projekt właściwej adaptacji akustycznej dot. doboru ustrojów

pochłaniających i rozpraszających (stosuję się różnorodne materiały i

ustroje, np. sufit pochłaniający z płyt G-K, itp.). W trakcie

poszczególnych etapów realizacji warto wykonywać pomiary parametrów

akustycznych wnętrza i wprowadzać ewentualne poprawki do projektu. W tej

części projektu określane są miejsca, w których należy umieścić

materiały pochłaniające (kontrola czasu pogłosu pomieszczenia) i

rozpraszające, które mają za zadanie eliminować wpływ wczesnych odbić.

Jak już zaznaczyłem, należy brać pod uwagę ustawienie okna/okien (które

jako powierzchnie silnie odbijające nie powinny kolidować z miejscami

występowania wczesnych odbić).

 

Sugerują już teraz przemyśleć wszystkie te kwestie, aby w przyszłości nie dublować kosztów i cieszyć się dźwiękiem a nie martwić się że coś jest nie tak.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.