Skocz do zawartości
IGNORED

Modernizacja zwrotnicy w kolumnach JBL L-100


ostryga57

Rekomendowane odpowiedzi

Witam szanowne Grono!

Zwracam się o pomoc w modernizacji zwrotnicy w moich kolumnach JBL L-100. Czy któryś z szacownych kolegów podjął się tego tematu i jakie są tego rezultaty. Czy warto wchodzić w temat i jakie są jego koszty. Po wyjęciu głośników z kolumny cała prawda o flakach wyszła na wierzch. Okablowanie badziewiaste, nadaje się tylko do wymiany ( jakie kable proponujecie ). Rezystory i kondensatory chyba słabe, f-my Bennic. W internecie znalazłem abdejt tej zwrotnicy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Pytanie czy ktoś zdejmował osłonę głośnika wysokotonowego, bo bez tego nie da się wymienić do niego okablowania a nie chciałbym jej uszkodzić. Dziękuję za cenne wskazówki.

post-21729-0-54131800-1318005008_thumb.jpg

post-21729-0-52825600-1318005068_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Do wymiany kondensatory:

6,8 i 12 uF w torze wysoko tonowego głośnika

100 uF dla średnio tonowego

 

rezystory do wymiany:

1 i 1,8 na jakieś dobre :)

 

Dużo zyskasz na wymianie tego 100 uF ale to są duże koszty...

 

Możesz też dać cewkę taśmową no ale tutaj już musisz mierzyć różnicę oporów pomiędzy cewkami i zwiększyć rezystor w torze średnio tonowego głośnika. Bo innych rzeczy bym nie wymieniał.

 

Oczywiście chodzi o tą pierwszą cewkę w torze średniak ta która jest w szereg z głośnikiem.

 

Pierwszy raz widzę zwrotnicę 4 rzędu na głośniku wysoko tonowym. Podobno tak wysokie rzędy zabijają muzykę. No ale z tym musisz się raczej pogodzić.

 

Elementy które są równolegle nie ruszaj bo zrobisz tylko sieczkę.

Dzięki arczi, ale nic nie będę zmieniał co wymagałoby dokonania pomiarów, czy te kolumny modernizowałeś,a co z kablami

 

Podpowiedz co kupić 9 F-ma)za ile i gdzie?

Nie wiem ile chcesz wydać na kondensatory i rezystory ale

 

może być:.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) lub

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wybierz sobie części na które Cię stać i będzie ok. Choć musiał byś pogadać z kimś kto osłuchał kondensatorów trochę i ewentualnie skonsultować swój wybór.

 

Pozdrawiam Arczi

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Element, którego wymiana przyniesie największą poprawę to kondensator w szeregu z mid'em, spróbuj taniego MKP np. Jantzen lub Mant. Prawdopodobnie przeżyjesz szok:)

Kable sugeruję zmienić na solid core z polinku. Rezystory w szeregu z tweeterem i mid'em (po wymianie na MKP może zajść potrzeba zwiększenia wartości rezystora) można zmienić na superesy z polinku.

 

Jeżeli kolumny mają już swoje lata trzeba również wymienić elektrolity w gałęziach równoległych do mid'a i woofera na bipolary. To są korektory impedancji, w tym miejscu MKP lub MKT może zamieszać i bezpieczniejszą opcją jest pozostać przy zastanym typie kondensatora.

 

Cewek bym nie ruszał, IMHO nie ma sensu wchodzić w koszta z taśmami.

 

 

Ps. Zwrotnica jest wykonana jak na JBL z wyjątkowo dobrych elementów, widać że to były drogie kolumny.

linki masz znakomite.

 

na basie mozna zmienic na SCR-y, ale to duze pojemnosci, napewno trzeba wymienic elektrolity jesli maja ponad 7 lat.

 

to samo na srednicy rzeczywiscie 100uf kondensator duzo daje, ale koszt tez jest spory jesli chcesz zalozyc jakies dobre kondy (hovland), ale mysle ze scr-y daly by tez rade jesli zmienisz rowniez cewke na tasmowa np alpha-core. tasma ma mniejsza opornosc, dlatego trzeba zwiekszyc opornosc rezystora, ale z wymiana tych elementow wszystko bedzie bardziej czyste, wiec jasnosc kolumny bedzie wieksza, ale i wygladzi sie dzwiek, moze byc ok z takimi wartosciami jakie sa zalozone.

 

Cewka jest rowniez bardzo istotna na srednich tonach!!

 

tak naprawde najwieksze zlo w kolumnie to wlasnie zwrotka. niskiej jakosci elementy zamulaja, zaostrzaja dzwiek, samo zlo, ale ciezko przeciez obejsc zwrotnice...

 

rezystory tylko mills-y. sa w L-shop, sprawdzone.

 

na wysokotonowcu najwazniejsze sa kondensatory, cewka powietrzna drutowa moze zostac, ale tez mozna ja wymienic na tasme. (bez cisnienia jednak)

 

Hovland-y musicap-y proponuje na wysokie.

 

koszt calosci wyniesie cie ok 2tys wiec zastanow sie czy rzeczywiscie warto. czy nie lepiej zmienic na jakies uzywane kolumny...

 

 

tak upradowana zwrotka jest juz klasy sredniej hi-end. trzymaja cie przetworniki. musisz sie zastanowic czy gra jest warta swieczki.

 

ale jesli bys tak wymienil wszystko to zestaw podskoczy o klase lub 2wie wyzej ;]

 

pozdro

na basie mozna zmienic na SCR-y

 

Czy kolega może mi powiedzieć co takowy kondensator miał by zmieniać w dźwięku?

Już Panu zwrócono uwagę (Bodajże Harpia ?), że bezsensowna wymiana elementów na droższe nic dobrego nie robi, tylko pogarsza.

Podobnie radzi Pan w tym miejscu. Polecam przeczytać gdzie jakość elementów wpływa na dźwięk a gdzie stosuje się zwykłe elementy. Przy takich zabiegach jakie Pan radzi to zwrotnicę można wywalić do kosza. Każdy element posiada 3 wartości R,H i F. Przy zmianie cewki zmienia Pan również pozostałe parametry. Przy pułapkach, układach linearyzacji impedancji i tego typu układach przestają one działać tak jak zostały zaprojektowane.

 

Polecam się zastanowić zanim coś się komuś poradzi...

 

Pozdrawiam Arczi

Panowie dziękuję za cenne rady, nie jestem specem od elektroniki, wiec wszelkie zmiany chciałbym zrobić na podobnych elementach, tylko lepszej jakości. Nie mam zamiaru zmieniać cewek ponieważ wiązało by się to zapewne z większą ceną przedsięwzięcia,ale również i z pomiarami, czego pragnąłbym uniknąć. Co do kabli i złączek to powinienem sobie sam poradzić, chodzi tylko czy zastosować jeden rodzaj kabla. Problem będzie z wymianą kabla do tweetera. Boję się że przy zdejmowaniu plastykowej osłony mogę ją uszkodzić. Jeżeli sobie w delikatny sposób nie poradzę to zostaną stare. Co do ceny włożonej w modernizację to myślę że jakieś 700- 850 zł jest granicą rozsądną. Stan głośników jest b.dobry. A może ktoś zna speca od tych spraw, może będzie mi prościej i szybciej. Chyba są w Polsce jakieś firmy które się w tym specjalizują, może nawet i w Warszawie?

 

No tak ,zapomniałem o matach bitumicznych, ale sądzę że nie będą trudne do zdobycia. No i chyba będę musiał się pozbyć kawałka chamskiej gąbki ze środka.

Bezsensowna zmiana elementów pogarsza dźwięk. Ale wymiana elementów w zwrotnicy na lepsze wykonana z głową, znacznie poprawia dźwięk i jego jakość. Stuningowalem juz sporo różnych kolumn i zawsze wymiana elementów powodowała duży skok jakościowy w porównaniu do tego co było wcześniej. Owszem taka zabawa wiąże się również z pewną modyfikacją zwrotnicy, ale nie wynika to z zastosowania lepszych elementów tylko z błędów konstrukcyjnych oryginalnych zwrotnic.

Karol, zgadzam się z twoim wpisem, i dlatego chciałbym to zrobić z głową, a nie znam się na liczeniu zwrotnic. Nawet nie mam takich instrumentów do ich sprawdzania.

Moim zdaniem najbezpieczniej wymień tak jak doradzają kondensatory. Kabli nie ruszaj, patrząc po kolorach izolacji może stosowali rózne średnice lub tak było na taśmie dla odmiany.

Bezsensowna zmiana elementów pogarsza dźwięk. Ale wymiana elementów w zwrotnicy na lepsze wykonana z głową, znacznie poprawia dźwięk i jego jakość.

 

Dlatego zostało sensownie doradzone co ma wymienić a czego nie ruszać.

 

Kondensatory w szeregu z wysoko i srednio tonowym do wymiany, równoległe wymienić na bipolary i spokój znowu na lata.

Rezystory mogą być mills jak starczy kasy.

Druty jak już sugerowano solid core z polinka są bardzo ok.

 

Jak już sprawdzi kolega ceny to pochwali się wyborem i wtedy ewentualnie coś się zmieni.

 

Na koniec tylko słuchać i pisać na forum jak gra.

 

Aaaa i z tą matą bitumiczną to jak najlepszy pomysł. Tylko tak jak EMiL pisał musisz uważać by strojenie B-R Ci się nie rozeszło

 

Pozdrawiam Arczi

Czy kolega może mi powiedzieć co takowy kondensator miał by zmieniać w dźwięku?

Już Panu zwrócono uwagę (Bodajże Harpia ?), że bezsensowna wymiana elementów na droższe nic dobrego nie robi, tylko pogarsza.

Podobnie radzi Pan w tym miejscu. Polecam przeczytać gdzie jakość elementów wpływa na dźwięk a gdzie stosuje się zwykłe elementy. Przy takich zabiegach jakie Pan radzi to zwrotnicę można wywalić do kosza. Każdy element posiada 3 wartości R,H i F. Przy zmianie cewki zmienia Pan również pozostałe parametry. Przy pułapkach, układach linearyzacji impedancji i tego typu układach przestają one działać tak jak zostały zaprojektowane.

 

Polecam się zastanowić zanim coś się komuś poradzi...

 

Pozdrawiam Arczi

 

 

przeciez nie pisze zeby wymienic wszystko na pale bez zastanowienia!!! napisalem z jest kilka opcji i trzeba sie powaznie zastanowic co zrobic, zeby nie wydac bezsensownie kasy, no przeczytaj moj wpis.

 

tak sam niedawno wertowalem materialy dotyczace zwrotek i w sumie przekazuje dalej informacje, miedzy innymi od harpi.

 

Przeczytaj jeszcze raz moj wpis, wiekszosc jest potwierdzeniem tego co sam napisales.

 

 

Nie jestem elektronikiem wiec nie radze jak przeprojektowac zwrotke, tylko jakie elementy sa dobre na wymiane. sprawdzilem millsy i sa super. mam scr-y tez daja rade, hovlandy polecilo mi kilka osob ale to duzy koszt (srednica + wysokie), tasmowe cewki sam doradzasz.

 

problem z zamiana na tasme jest taki ze ma mniejsza opornosc co zaowocuje wypchniem srednicy do przodu, ale u mnie to zaowocowalo bardziej czytelnym dzwiekiem, bo mialem dolek na sredniaku rzedu 4-5db wiec to tylko wyrownalo charakterystyke liniowa kolumny. wczesniej byla zbyt ciemna, schowana.

 

 

Nie wiem moze nie umiem przekazac tego co chce powiedziec, ale napewno chce doradzic dobrej jakosci konkretne podzespoly i to zeby zaplanowac to z glowa, tak zeby nie wydac bezsensu 2tys, czo wlasnie napisalem w swoim poscie, cholera przeczytaj jeszcze raz no...

 

u mnie czekam jeszcze na wymiane kondow na wysokotonowcu, odwlekam bo to koszt 1000zl, a na razie slabo z pieniazkami, reszta sie sprawdzila.

 

 

pozdro

na basie mozna zmienic na SCR-y, ale to duze pojemnosci, napewno trzeba wymienic elektrolity jesli maja ponad 7 lat.

przeciez nie pisze zeby wymienic wszystko na pale bez zastanowienia!!! napisalem z jest kilka opcji i trzeba sie powaznie zastanowic co zrobic, zeby nie wydac bezsensownie kasy, no przeczytaj moj wpis.

 

Proszę wymiana tego elementu na kondensator klasy SCR to wyrzucanie kasy w błoto. Zwykły bipolar wystarczy. Nie jest to element który bezpośrednio wpływa na dźwięk.

 

tasmowe cewki sam doradzasz.

 

problem z zamiana na tasme jest taki ze ma mniejsza opornosc co zaowocuje wypchniem srednicy do przodu

 

Sugerowałem że ewentualnie można wymienić jedną cewkę która jest w torze średnio tonowego (ta w szereg). Wymiana reszty cewek mija się z celem. Bo powoduje przesunięcie się filtru.

 

cewka powietrzna drutowa moze zostac, ale tez mozna ja wymienic na tasme. (bez cisnienia jednak)

 

Nie, nie ma ciśnienia tylko jest zupełnie bez sensu. Powoduje to że zwiększa się efektywność głośnika wysoko tonowego. A na jakość dźwięku nie wpływa.

ps. wymienialem elementy konsultujac to rowniez z producentem i projektantem tych ze kolumn, wiec nie zrobilem zadnego glupstwa.

 

u mnie zmiana laczyla sie z przeprojektowaniem rowniez zwrotnicy, bo kolumna byla za ciemna, wlasnie przez za malo srednich tonow i chcialem zeby bylo ich wiecej, dzialanie moje bylo bardzo celowe.

 

wypytywalem miedzy innymi pana Jurka o dolki na sredniaku i jak on to projektuje, czy powinien byc dolek, czy calkiem na rowno. bardzo dlugo wypytywalem roznych ludzi/producentow.

 

napisalem ze elektrolity na basie wystarczy wymienic na nowe, jesli maja ponad 7 lat, bo foliowe sa tylko po to zeby ich nie wymieniac co jakis czas.

 

sam podazylem ta droga, zgodnie z rada madrzejszych.

 

ok, mysle ze troche mnie nie zrozumiales i objechales z gory na dol.

 

a ja jak sobie uwaznie przczytasz napisalem podobne rzeczy co ty, nie jednoznacznie jednak "masz tak zrobic", napisalem ze mozna ale trzeba sie zastanowic czy to ma sens, takie koszta.

napisalem ze elektrolity na basie wystarczy wymienic na nowe, jesli maja ponad 7 lat, bo foliowe sa tylko po to zeby ich nie wymieniac co jakis czas.

 

Jeśli tak to ok. Ale wypowiedź sugerowała że ma to wpływ na brzmienie...

Jeśli tak to ok. Ale wypowiedź sugerowała że ma to wpływ na brzmienie...

 

Jesli moge cos zasugerowac, to jak doradzasz cos do konkretnej zmiany, to pisz od razu dokladnie jakie elementy/firma/wartosc, bo z mojego doswiadczenia jest wlasnie tak, ze ludzie podpowiadaja mi np zmien na kondensator mkp, ale mi to malo mowi, jaki/jakiej firmy, najlepiej bylo by podac link do konkretnego elementu, bo dalej musze zadac znowu pytanie, ktory z MKP mam wybrac, na stronach sklepow zawsze jest napisane ze sa to nejlepsze elementy z super parametrami, a jak to sie ma dokladnie do zwrotnicy w kolumnie, nie wiadomo...

 

wiem ze przy czytaniu o tym wiele mozna sie nauczyc, ale jest tak wiele mozliwosci wyboru...a przeciez nie zawsze cena idzie w parze z jakoscia.

marka merce nie rowna, a jak sie tym zajmujesz to warto podac komus po prostu, co dokladnie kupic.

 

Takie informacje od fachowcow sa berdzo cenne!!

 

dzieki i pozdro

Panowie dziękuję za cenne rady, nie jestem specem od elektroniki, wiec wszelkie zmiany chciałbym zrobić na podobnych elementach, tylko lepszej jakości. Nie mam zamiaru zmieniać cewek ponieważ wiązało by się to zapewne z większą ceną przedsięwzięcia,ale również i z pomiarami, czego pragnąłbym uniknąć. Co do kabli i złączek to powinienem sobie sam poradzić, chodzi tylko czy zastosować jeden rodzaj kabla. Problem będzie z wymianą kabla do tweetera. Boję się że przy zdejmowaniu plastykowej osłony mogę ją uszkodzić. Jeżeli sobie w delikatny sposób nie poradzę to zostaną stare. Co do ceny włożonej w modernizację to myślę że jakieś 700- 850 zł jest granicą rozsądną. Stan głośników jest b.dobry. A może ktoś zna speca od tych spraw, może będzie mi prościej i szybciej. Chyba są w Polsce jakieś firmy które się w tym specjalizują, może nawet i w Warszawie?

 

No tak ,zapomniałem o matach bitumicznych, ale sądzę że nie będą trudne do zdobycia. No i chyba będę musiał się pozbyć kawałka chamskiej gąbki ze środka.

 

Firmy jako takie są, jednakże wg mnie korzystanie z ich usług nie ma w tym przypadku sensu. U Ciebie to będzie prosta wymiana elementów, jeżeli zrobisz tak jak Ci napisałem (lub arczi87) nic nie rozstroisz.

 

Gąbka musi zostać - doklejasz maty i zostawiasz pierwotne wytłumienie. Głąby tak poważnych kolumn nie projektują...

Głośnik wysokotonowy być może można wypchnąć od środka, delikatnie sprawdź.

Kable w przypadku solid core zrobiłbym tak: 2x 0,5mm2 na wysokie, 2x 1mm2 na średnie, na bas płaską plecionkę 2,5mm2.

 

Przede wszystkim to przeszukaj anglojęzyczny internet, te kolumny z pewnością były już modyfikowane a warto uczyć się na czyiś błędach.

Na wysokie tony możesz dać coś z clarity cap, w dynaudio wymieniłem na serię SA. Nie wiem tylko czy przy tak skomplikowanej zwrotnicy różnica w jakości wysokich będzie tak duża jak u mnie - spore koszty.

Nie wiem tylko czy przy tak skomplikowanej zwrotnicy różnica w jakości wysokich będzie tak duża jak u mnie - spore koszty.

 

Osobiście nie szalał bym z jakością, tam jest IV rząd na tym wysoko tonowym głośniku... Obecnie już nie widuje się tak wysokich rzędów w zwrotnicach

Cewki zostaw. Wymieniając cewkę o innej, mniejszej oporności musisz w takim przypadku dołożyć rezystor. Wymiana cewki na taśmę znacznie poprawia dźwięk i jest to słyszalne. Wysokie tony stają się wygładzone i bardziej szczegółowe. Niskie zyskują na szybkości i mocniejszym uderzeniu. Zresztą aby wymienić cewki musisz znać ich wartosć, a tego samodzielnie nie zmierzysz. Ja używam do tego celu systemu pomiarowego CLIO. Zresztą cewki tutaj są ok, ewentualnie do wymiany ta rdzeniowa. Ale i tak w tym przypadku nie widzę takiej potrzeby. Natomiast do wymiany rezystory np. na Millsy o tej samej wartości, i kondensatory np. SCR z serii PPE. Ale też nie wszystkie trzeba wymieniać, ponieważ nie wszystkie wpływają bezpośrednio na dźwięk. Są to naprawdę bardzo dobre elementy za rozsądna kasę, porównywalne z Mundorfami, ale tańsze :) Proponuję również wymianę okablowania, wbrew pozorom jest to zmiana najbardziej słyszalna, z mojej strony proponuje przewody firmy Supra

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Z Twoim budżetem spokojnie powinieneś uzyskać zadowalającą zmianę.

 

Jeżeli nie chcesz samemu się za to zabierać, podeslij mi same zwrotnice, mogę się zająć wymianą elementów.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wymiana cewki na taśmę znacznie poprawia dźwięk i jest to słyszalne. Wysokie tony stają się wygładzone i bardziej szczegółowe. Niskie zyskują na szybkości i mocniejszym uderzeniu.

 

Karol,

bez obrazy, ale powtarzasz jakieś frazesy. Wrzuciłeś do jednego wora wpływ taśm na tweetery, woofery i tylko wpływu na mid'y Ci zabrakło.

Czy robiłeś porównanie cewki taśmowej do powietrznej o tym samym DCR (!) np. w torze woofera?

 

Natomiast do wymiany rezystory np. na Millsy o tej samej wartości, i kondensatory np. SCR z serii PPE. Ale też nie wszystkie trzeba wymieniać, ponieważ nie wszystkie wpływają bezpośrednio na dźwięk. Są to naprawdę bardzo dobre elementy za rozsądna kasę, porównywalne z Mundorfami, ale tańsze :)

 

Tak do sprawy podchodząc to SCR'y, które notabene są słabiutkie, porównywalne są do najtańszych mantów i jantzenów. Też mkp:)

Ja sie nie obrażam :) Porównania robiłem. Na dwóch jednakowych parach kolumn, jedna para na tańszych elementach, druga na znacznie lepszych. Porównania odsłuchowe były robione w większej grupie osób. Kolumny były bezpośrednio przełączane. Również obie pary były mierzone przy użyciu systemu pomiarowego CLIO. Każde kolumny które tuningowalem zawsze są mierzone na początku na koniec czy aby napewno wszystko jest ok.

 

Co do kondensatorów SCR tanie Mundorfy też nie są super kondensatorami. Porównując je do SCR wypadają podobnie. Natomiast porównująć już wyższe serie SCRa np. FEP czy KP-SN z ich odpowiednikami firmy Mundorf, wielkiej różnicy między nimi nie ma, natomiast cenowo SCRy wypadają znacznie korzystniej.

 

Nie jest to wiedza teoretyczna, ale poparta odsluchami i pomiarami.

Gość Cadam

(Konto usunięte)

Kupowanie rezystorów Mills to marnowanie pieniędzy. Taką samą jakość mają bezindukcyjne precyzyjne rezystory, które można nabyć np. w Poliku kosztujące kilka razy taniej niż Millsy.

Porównania robiłem. Na dwóch jednakowych parach kolumn, jedna para na tańszych elementach, druga na znacznie lepszych. Porównania odsłuchowe były robione w większej grupie osób. Kolumny były bezpośrednio przełączane.

 

Fajnie, że porównywałeś. To porównanie dowodzi jedynie, że zwrotnice mają znaczenia a nie tego, że taśmy są super zawsze i wszędzie. W kolumnach to niestety jest tak, że jak się wysokie poprawią to i bas wydaje się jakiś inny... aby porównanie było obiektywne należałoby zrobić identyczną poza cewkami drugą parę. DCR powinno być takie samo w obu przypadkach!

 

Sam stałem przed wyborem cewki do moich dynaudio, ostatecznie wybrałem powietrzną w drutu 1,8mm. Efekt naskórkowości przy podziałach typowych dla 2way czyli 2 - 4k nie ma najmniejszego znaczenia nawet w cewce z tak grubego drutu jak 1,8mm. Taśmy za to nie są polecane na bas. Już bardziej w filtrach mid'a, ale i w tym miejscu są nie gorsze rozwiązania np. cewki litz. Czystość miedzi w przypadku cewek alpha core i jantzena (taśmowe i drutowe) jest taka sama i wysosi 99,99.

 

Pozdrawiam

 

 

Ps. Spotkałem się też z opinią, że cewki drutowe zalewane lub termospiekane (polink) są brzmieniowo lepsze niż cewki z "luźnego" drutu. Pewnie ma to związek z rezonansami cewki.

Cadam, masz racje. Przy zastosowaniu przeciętnych glośników wystarczą rezystory z Polinka. Jednak przy zastosowaniu w kolumnie glośników powiedzmy Scan Speak, Usher czy lepszych juz różnica jest wyraźnie słyszalna na plus dla Millsów. Zresztą większość polskich konstruktorów używa właśnie w swoich konstrukcjach Millsy i SCRy.

 

Co do cewek taśmowych. Nie wiem jakie krążą opinie na temat zastosowania ich w torze niskotonowym. Jednak z własnego doświadczenia wiem, że stosując je poprawia się charakter brzmienia. Oczywiście cewki takie muszą być o odpowiednim przekroju, powiedzmy 12AWG lub 14AWG. Często też stosowałem z powodzeniem cewki toroidalne w przypadku toru niskotonowego. Najlepszym połączeniem jest właśnie cewka toroidalna na bas i cewka taśmowa o przekroju 16AWG na tony wysokie. Na średnicę w zupełniści wystarczy cewka powietrzna z Polinka lub loudspeakershop.

 

Oczywiście czasem wkład materialny nie zawsze przekłada się na skok jakościowy brzmienia kolumn. Być może stad takie nieprzychylne opinie. Dlatego każdy taki tuning należy wykonywać z rozwagą i niestety trzeba mieć trochę doświadczenia, aby wymienić tylko te elementy które rzeczywiście wniosą coś do polepszenia dźwięku. Czasem ludzie na ślepo wymieniają wszystko jak leci i oczekują niewiadomo jakich efektów.

 

W tej chwili wykonuje na zamówienie kolumny 2,5 drożne na glośnikach Accuton i uwierz mi, że w tym przypadku zastosowanie dobrych elementów w zwrotnicy jest szczególnie uzasadnione.

Gość Cadam

(Konto usunięte)

Cadam, masz racje. Przy zastosowaniu przeciętnych glośników wystarczą rezystory z Polinka. Jednak przy zastosowaniu w kolumnie glośników powiedzmy Scan Speak, Usher czy lepszych juz różnica jest wyraźnie słyszalna na plus dla Millsów. Zresztą większość polskich konstruktorów używa właśnie w swoich konstrukcjach Millsy i SCRy.

 

Rezystory z Polinku nie są przeciętne. Producenci stosują drogie audiofilskie rezystory tylko dla szpanu przed niemającymi pojęcia o elektronice audiofilami.

Cadam, masz racje. Przy zastosowaniu przeciętnych glośników wystarczą rezystory z Polinka. Jednak przy zastosowaniu w kolumnie glośników powiedzmy Scan Speak, Usher czy lepszych juz różnica jest wyraźnie słyszalna na plus dla Millsów. Zresztą większość polskich konstruktorów używa właśnie w swoich konstrukcjach Millsy i SCRy.

 

Polscy producenci powiadasz, a superesy widziałem w zwrotnicy Magico:) Tak więc słaby ten argument... W Stanach superesy są pewnie bardziej egzotyczne niż w Polsce millsy. Jeden dobry i drugi. Miałem okazję słuchać tweeterów usher (9930 9 9950) i wchodzić w koszty z millsami nie bardzo widzę sens, już lepiej do lepszych kondów niż SCR/jantzen/biały mundorf dołożyć.

 

 

Co do cewek taśmowych. Nie wiem jakie krążą opinie na temat zastosowania ich w torze niskotonowym. Jednak z własnego doświadczenia wiem, że stosując je poprawia się charakter brzmienia. Oczywiście cewki takie muszą być o odpowiednim przekroju, powiedzmy 12AWG lub 14AWG. Często też stosowałem z powodzeniem cewki toroidalne w przypadku toru niskotonowego. Najlepszym połączeniem jest właśnie cewka toroidalna na bas i cewka taśmowa o przekroju 16AWG na tony wysokie. Na średnicę w zupełniści wystarczy cewka powietrzna z Polinka lub loudspeakershop.

 

Na średnicę jak już dałbym taśmę. Na wysokie w obwodzie równoległym wystarczy powietrzna. Tak też robi harpia skoro jesteśmy przy przykładach polskich producentach:)

 

 

 

W tej chwili wykonuje na zamówienie kolumny 2,5 drożne na glośnikach Accuton i uwierz mi, że w tym przypadku zastosowanie dobrych elementów w zwrotnicy jest szczególnie uzasadnione.

 

Nigdy nie napisałem, że jest inaczej, elementy zwrotnicy mają duże znaczenie.

Jeszcze raz napiszę, pozorna "lepszość" cewki taśmowej wynika przeważnie z niższego DCR względem cewki powietrznej.

Cadam, Ja nie napisałem że one są przeciętne. Są dobre, ale moim zdaniem lepsze są Millsy. Szanuje Twoje zdanie i nie mam zamiaru przekonywać Cię w tej sprawie. Ile ludzi tyle opini, więc Ty uszanuj moją opinie. Pozostań przy rezystorach z Polinka, ja nadal będę stosował Millsy.

 

Emil. Również tutaj nie widzę powodu dlaczego nie miał bym się z Tobą nie zgodzić. Dla przykładu firm które stosują podane przy mnie elementy to np. Sonus Oliva czy Studio 16Hz. Wszystko zależy od preferencji, przyzwyczajeń czy potrzeb ludzi je stosujących.

 

Emil. Również tutaj nie widzę powodu dlaczego nie miał bym się z Tobą nie zgodzić. Dla przykładu firm które stosują podane przy mnie elementy to np. Sonus Oliva czy Studio 16Hz. Wszystko zależy od preferencji, przyzwyczajeń czy potrzeb ludzi je stosujących.

 

Karol,

naprawdę podoba mi się Twoja postawa. Bardziej przypomina to co się dzieje na forach anglojęzycznych niż "polskie piekiełko"

 

Pozdrawiam!

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.