Skocz do zawartości
IGNORED

DIY ZAPH ZRT Scan Speak 18W8531 z D3004 6600


muda44

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich zainteresowanych jak i zaglądających.

Na dniach dojdą do mnie Scan Speaki 18W8531.

Obecnie mam już D3004 6600 i ...

No właśnie dlatego założyłem ten watek.

Jakiś czas temu było sporo osób robiących sobie klony ProAc 2.5

Sam zrobiłem takowe .

Jednak czas mija , przewinęło się też przez te pudła kilka innych głośników.

 

Tutaj fotki moich kolumn , innych głośników oraz wyciętego otwory z tyłu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Miedzy innymi poza 18W8535 i D2010 były Scan Speak 18W8545 , wysokotonowe Usher 9950 i Seas 27TBFC/G

 

Na dzień dzisiejszy można wykorzystać obudowy klonów i zrobić inne klony :)

 

Albo zrobić projekt od początku.

ZRT ma wymiary i umiejscowienie głośników bardzo zbliżone do klonów.

Klony mają przesunięte głośniki wysokotonowe .

Po rozmowach na PW dowiedziałem się że te przesuniecie niewiele zmieni SPL

Tak więc mamy gotowy , dopracowany i pomierzony projekt na głośnikach z najwyższej półki.

 

 

Projekt jest o tyle jeszcze ciekawy że klony ProAc 2.5 miały komorę 35 litrów

Zaph poleca 38litrów.

Ja mam w swoich kolumnach wycięty kawałek tyłu i możliwość ustawienia przegrody od 20 do 35 litrów.

Obecnie jest to 26litrów.

Scan Speak poleca obudowę BR o pojemności 22litry.

 

Troels w tym projekcie :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Pokazuje i opisuje różnice komory pomiędzy 23 a ponad 30 litrów.

 

Są jeszcze inne opcje:

- wersja ZAPHa 2,5way w obudowach BR 65 litrów czy OZ po 19lirów na głośnik

- oraz wersja zwrotnicy Akustyka z RD1 i wyższym podziałem.

 

 

Projekt ZAPH ZRT

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Możliwości i wersji jest kilka.

Zapraszam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 2 tygodnie później...

Głośniki wstępnie przyłapane do obudowy i na docieraniu.

Robiłem próby ze zwrotnicą według RD1 - nie podobała mi się.

Mało basu i zbyt żywiołowe brzmienie jak dla mnie.

W tej chwili jest zwrotnica w/g ZAPHa bez filtra RLC - zamówiłem części.

Rezystor dla sekcji wysokotonowej to 8,2 oma

Głośnik jest w komorze 26 litrów.

Poniżej symulacja dla tej komory zakładając indukcyjność cewki 2,7mH i jej rezystancję 0,36 oma

Rura BR średnicy 70mm i 10 cali długa .

No i fotka jak to wygląda w pudle po ProAc 2,5

Nie wiem czy będę wpuszczał głośnik we frez.

Tak ładnie - okazale wygląda.

 

Ostatnia fotka to strojenie ZRT

38 litrów.

BR 2 cale i 4,75 cala długości

Jak widać odpowiedź impulsowa jest dużo gorsza .

Strojenie 26 litrów rurą o tych wymiarach wyjdzie Ci sporo niżej.

Wartość z kalkulatora trzeba skorygować o współczynnik około 0,7 (niższy w przypadku bardziej wytłumionej obudowy).

Specjalnie daję za długą rurę.

Odsłuchowo wtedy gra najlepiej. Sprawdzałem to na kilku konstrukcjach.

Podobnie było w ESA Continuum

Choć spróbuję ją nieco skrócić , tak do 20cm.

Ale teraz wlot BR mam mniej więcej na środku obudowy co ma swoje ogromne plusy.

Jest trochę krótsza niż na tej fotce.

Zawsze jakiś kompromis :/

Tylko, że teraz Twoje symulacje nie oddają rzeczywistości. Nastroiłeś całość dużo niżej niż te 35Hz.

 

Wlot na środku obudowy rzeczywiście jest najlepszy, najtrudniej "łapie" rezonanse.

Tylko, że teraz Twoje symulacje nie oddają rzeczywistości. Nastroiłeś całość dużo niżej niż te 35Hz.

 

Napisałem że symulacja dotyczy tak jak mam teraz - rura 10 cali długości i 70mm średnicy.

A zdjęcie jest tylko poglądowe sprzed jakiegoś czasu jak ta rura była nieco dłuższa.

Co też zaznaczyłem nad zdjęciem.

 

Tak czy inaczej dokładne strojenie i tak zrobię na słuch po skończeniu kolumn .

Mam możliwość wsadzenia rury z kolankiem jak i prostej. Zostanie to co lepiej będzie mi pasować :)

 

Jednak największą zagadką jest dla mnie którą cewkę do midwoofera w końcu wybrać.

W ZRT jest 2,7mH 0,168 oma rdzeniówka .

 

Czy

Polink

- drut 1,8mm 0,380 oma 133zł

- taśma 0,334 oma 232zł

- taśma z woskiem 0,327 oma 323zł

- Alpha Core 0,230 oma 330zł

 

Jedni twierdzą że rdzeniówkę , toroidalną ale jak dla średnicy to lepiej bez rdzenia.

Powietrzna i jak najgrubszy drut .

 

Kilka osób twierdzi że bezkompromisowo - taśma

Która ?

Ale i słyszałem że taśma jest " zła " do basu .

Masakra...

bezkompromisowo to proszę:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

osobiście pozostałbym przy powietrznej 1,8mm. To i tak hi-end.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W swoich ostatnich monitorach (bardzo podobny zestaw przetworników) dałem właśnie cewkę powietrzną z Polinka nawiniętą drutem 1,8 mm. Moim zdaniem wystarczy.

Moim również, lepiej resztę wydać na poprawę akustyki pomieszczenia.

Wracając do optymalnej wielkości obudowy do 18W8131 rozmawiałem kiedyś z Kisielem o R1 i powiedział mi, że 28 l to według niego maksimum, ale patrząc na wykres, albo dość wysoko stroił i pożałował na cewce w zwrotnicy, albo lubi taki dźwięk, albo robił je pod niezbyt osłuchanego odbiorcę, gdzie w połączeniu z gainroom-em bas będzie jak w niezłym kinie domowym.

Leżą u mnie od dwóch lat wszystkie komponenty do ZRT i mam rozrysowane obudowy i zwrotnice na Clarity Cap i cewkach powietrznych z Polinka. Ten temat chyba w końcu zmobilizuje mnie do zrobienia chociaż regulowanych obudów testowych i sprawdzenia we własnych 20m2 jaka obudowa gra najlepiej.

A ja odwinąłem ze starych Tonsili do potrzebnej wartości (0,5 mH, drut 1,2 mm). A jeśli idzie o strojenie na słuch. Przerabiałem to kiedyś i wyszło, że nie można żałować rury. Okazuje się, że symulacja jest dobra, a gra słabo. Moje ucho potrzebuje niestety nie tak, jak zalecają fachowcy czy katalogi i tabele np. intertechniki. Potrzebuje strojenia dokładnie na głośnik, nic wyżej. I to w 30 litrach. Musiałem przedłużać BR o kilka centymetrów i było pięknie, choć z programu wynika węższe pasmo itd. Pojawiła się przyzwoita definicja niskiego basu i szybkość, co mnie jednak trochę zaskoczyło. Powodzenia. AB.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

18W8531 grają u mnie intensywnie od poniedziałku.

W tej samej objętości 18W8545 ( dużo za dużej dla niego )grały mniejszym , ale szybszym i bardziej zróżnicowanym basem.

Może z czasem Revelatory się dotrą.

Jedno co wiadomo o 8531 to że zbliżając się do 23 litrów mamy wyraźnie podbity wyższy bas i brzmienie szybsze , bardziej dynamiczne.

Co będzie dobre dla tych którym basu brakuje .

Natomiast zwiększając objętość maleje podbicie wyższego basu i brzmienie nabiera masy i kolumna - ma ciut lepsze zejście.

Większość projektów jakie widziałem z tym głośnikiem opierają się pomiędzy 25 a 32 litry .

Na szczęście w projekcie ZRT dzięki niskiemu podziałowi jednym rezystorem można ustawić sobie równowagę tonalną według własnych potrzeb.

W tej samej objętości 18W8545 ( dużo za dużej dla niego )grały mniejszym , ale szybszym i bardziej zróżnicowanym basem.

 

W za dużej obudowie szybszy i bardziej zróżnicowany na tle rewelatora bas? To dziwne, daj im pograć i się póki co nie przejmuj.

 

Jedno co wiadomo o 8531 to że zbliżając się do 23 litrów mamy wyraźnie podbity wyższy bas i brzmienie szybsze , bardziej dynamiczne.

 

Pierwsze projekty na rewelatorze akustyk robił w 30 litrach, potem zaczął stosować około 23litry. Chodź z drugiej strony zwrotnica od akustyka Ci nie pasowała...

Mniejsze litraże dają pewne podbicie na basie, ale to wcale nie musi być złe skoro wiele tweeterów ma podbitą najwyższą oktawę.

Ciekawe, że jak CD ma skłonności do grania: BASEM GÓRĄ ŚRODKIEM(tu wstaw, co chcesz), to kończy się wieszaniem psów na słuchaczu czy producencie, pełna żenada. Jeśli wzmacniacz ma włączony KONTUR BARWY (tu wstaw, co chcesz), to jest jakiś muzyczny barbarian. Natomiast w przypadku kolumn, które grają pięknie, bo liniowo, zaczynamy wybrzydzać, że taka mało fizjologiczna ta charakterystyka, że mogłaby mieć, prawda i to wyżej i tamto. Lepiej by się słuchało, co? Trzeba to sobie wyraźnie powiedzieć. Jeśli MOŻNA! w kolumnie podbić bas i najwyższą oktawę, to można robić to samo z pozostałymi elementami toru, jak kto chce i lubi, że kabli nie wspomnę. A jakby tak w 30 litrach bez podbicia i z dołożoną pierścieniówką jak deska do 40 kHz? Wiem już. A co to za słuchanie, jakieś takie...AB. PS. może ktoś z wiedzą mógłby mnie oświecić, jak się kompensuje pochylenie np 7stopni przedniej ścianki w przypadku zwrotnicy 6 dB? Byłbym zobowiązany, bo to dla mnie czarna magia.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Nie każdemu liniowe pasmo odpowiada.

Nie każdy słyszy też liniowo bo powiedzmy przez 5 lat ciął polbruk bez ochrony słuchu.

W moim przypadku nie zmieniałem 18W8545 na 18W8531 bo ten jest lepszy , ale bo ma więcej basu .

A niestety mój pokój jest taki a nie inny i " zjada " bas .

Tak więc to co liniowe w jednym pokoju może być nieliniowe w drugim.

Dobry CD gra liniowo , tak jak wzmacniacz .

Tak więc chyba najprościej / najlepiej / najmniej inwazyjnie podbić bas strojeniem midwoofera :)

A jak podbicie przestaje pasować to wystarczy bezpośrednio za wooferem dać wełnę i ten prosty i odwracalny zabieg zmniejszy podbicie o około 1dB. Takich "cudów" to się DCR cewki nie wyczaruje;)

Co tak cicho ?

 

UWAGA!!!!

Jest okazja - jak ktoś chce bardzo dobre olejaki 10uF Bosch MP z najlepszych lat produkcji ! do zwrotki ZAPHa to są tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mają też 32uF też MP.

Dzwoniłem wczoraj i prosiłem o zmierzenie kondensatorów.

Te po 10uF mają znikomy rozrzut. Natomiast te 32uF są mocno rozjechane .

35uF , 25uF itd...

Chociaż dziwi mnie skąd taka rozbieżność w olejakach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

1969 rok jest przeciętny nawet dla Bordeaux i win włoskich już lepiej z lat 62 do 66. A w temacie "olejaków" to te z aukcji nadają się skup surowców wtórnych: trochę aluminium i nasączonego papieru a nie do głośnika za prawie tysiąc złociszy. Pomijając dyskusyjne wrażenia słuchowe nigdy nie wiadomo co takiemu starociowi strzeli i w którym momencie przestanie być kondensatorem a zostanie złączką. Zwykłe CrossCap 10,00uF za mniej niż połowę tej kwoty spokojnie wystarczą, również na bezstresowe słuchanie.

Miles?

Sluchales?

Z Twojego wpisu wynika ze NIE.

To sa bardzo dobre kondensatory do zwrotnic o cenie nie wspominajac. Co potwierdza wiele osob.

Natomiast wazne jest zeby byly sprzed 1976r kiedy to zmieniono zgodnie z jakimis normami budowe tych kondensatorow.

A co ma ich wiek do ewentulnego stresu ?

To co powiesz mi czy innym stosujacym lampy z lat 40tych?

co powiesz mi czy innym stosujacym lampy z lat 40tych?

Nie widzę w stosowaniu ww zagrożenia dla głośników :) , ale w stosowaniu kondensatorów z ubiegłego wieku: tak, szczególnie w szeregu z głośnikiem wysokotonowym. W kwestii słyszenia różnic między kondensatorami napisałem, że to sprawa dyskusyjna i nie ma co zaśmiecać Twojego wątku dywagacjami na ten temat.

Miałem z D3004/6600 Cross Cap, mam w tej chwili Superior Cap z R3004/662000, ale tylko dla spokoju zachowania parametrów, bo różnicy w dźwięku nie słyszę. Może jestem głuchy? I właśnie trwałość i niezmienność parametrów jest dla mnie ważniejsza niż dobre opinie o akustycznych właściwościach Boschów. Są stosowane w zmywarkach i pralkach z ubiegłego wieku, są faktycznie dosyć niezawodne i niech praca w zmywarkach pozostanie ich przeznaczeniem.

Tak czy inaczej za 50zł z przesyłką warto kupić choćby na próbę jak gra detaliczny kondensator olejowy.

 

Drogą kompromisu kupiłem:

 

- 10uF - Mundorf Supreme.

- 30uF ( składane z dwóch po 15uF ) Mundorf M Cap ( białe )

- 12uF do midwoofera Mundorf M Cap

- Cewki powietrzne drut 1,8mm 2,7mH 0,38 0ma

- Cewka powietrzna 1.0 mm - 0.33 mH - 0.26 Ohm - będzie odwijana na 0.25mH

- Cewka powietrzna 0.7 mm - 1.00 mH - 0.85 Ohm do filtra rezonansu gwizdka

- Rezystor 5W 3R9 2% metalizowany do filtra rezonansu gwizdka

- Kondensatory MKP SCR 47uF i kilka mniejszych jako 80uF do filtra rezonansu gwizdka

 

Trzy pary rezystorów 8,2 , 9,1 i 10om 5W( Mills i Superes )na próbę.

 

Kable zostawiam te co mam - jakieś cynowane Supra 1,5mm

Do tego dokupiłem wełnę owczą i filc na ścianki , jakieś uszczelki i wkręty do głośników na imbusa.

 

 

 

I schematy żeby wiadomo było o czym piszę ;)

 

Jak ktoś chce zrobić wersje RD1 to mam na zbyciu cewki rdzeniowe 2,2mH i powietrzną 0,15mH .

Nie wiem, czy Andrzej Kisiel będzie zachwycony, że publikujesz schemat jego zwrotnicy... ;-)

 

W sumie mogłem podać link :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I jeszcze gdzieś widziałem w sieci

 

Kopia nie jest moja i nie jest kompletna - brak choćby rezystancji cewek .

No raczej nie będzie powielana bo zwrotka ZRT jest lepsza :)

Ale wyraźnie droższa :/

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Robiłem próby ze zwrotnicą według RD1 - nie podobała mi się.

Do zwrotnicy z RD1 wróć po jakimś czasie, może się okazać, że pierwsze wrażenie było mylne.

Drogą kompromisu kupiłem: Mundorf Supreme.

Zdecydowanie lepszy zakup.

RD1 odpada bo maja za malo wyzszego basu co bylo u mnie priorytetem. No i ZRT nie sa tak wybredne co do punktu odsluchu co tez jest dla mnie wazne.

A Supreme porownam na wyjsciu CD wraz z bialym Mundorfem i obecnym Jantzenem SILVER.

Doszły części.

Mundorf Supreme 10uF są po prostu ogromne !

Same cewy nie wyglądają na duże a takie są .

Pod Supreme 10uF leżą 12uF Mundorfy.

Trochę różnią się wielkością :)

Po bokach sparowane 30uF z czterech kondów po 15uF

Rezystory Superes 5W

Na fotce nie ma cewek i części filtra RLC do tweeterów.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.