Skocz do zawartości
IGNORED

OZ BR czy TL?


Krzysztof Kam.

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Wybrałem zestaw głośników:

SEAS H1462-06 27TDFNC/GW

SEAS H1262-08 MCA15RCY

2x SEAS H1217-08 CA18RLY

 

A teraz zastanawiam się nad rodzajem obudowy do tego zestawu i mam dylemat, gdyż szczerze mówiąc nie wiem na co się zdecydować.

Stosując BR zejdę z basem bardzo nisko ale wymaga to ponad 100L obudowy.

OZ najwierniej przenosi bas ale jest go znacznie mniej niż w BR.

A TL o tym wiem niewiele, tylko tyle że z basem wychodzi pomiędzy BR a OZ i ponoć jest najlepszym rozwiązaniem.

 

Może ktoś mi coś podpowiedzieć i zasugerować?

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/
Udostępnij na innych stronach

OZ najwierniej przenosi bas ale jest go znacznie mniej niż w BR.

A TL o tym wiem niewiele, tylko tyle że z basem wychodzi pomiędzy BR a OZ i ponoć jest najlepszym rozwiązaniem.

Faktycznie niezbyt wiele, bo to TL przewyzsza jakoscia basu OZ i BR. Niestety trudna w wykonaniu i duza obietosciowo.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2399552
Udostępnij na innych stronach

Czyli BR odpada dla tego zestawu a TL jest lepszy od OZ

Więc jak zaprojektować TL i na czym dokładnie polega działanie TL?

Przyznaje że dla mnie TL to totalna egzotyka, nie często się spotyka ten typ obudowy.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2399870
Udostępnij na innych stronach
Gość Cadam

(Konto usunięte)

Więc jak zaprojektować TL i na czym dokładnie polega działanie TL?

Przyznaje że dla mnie TL to totalna egzotyka, nie często się spotyka ten typ obudowy.

 

W głośnikowym żywiole, Linia transmisyjna, Obudowa na dobre zakończenie

http://ep.com.pl/files/4197.pdf

http://ep.com.pl/files/4212.pdf

http://ep.com.pl/files/4265.pdf

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2399878
Udostępnij na innych stronach
Więc jak zaprojektować TL i na czym dokładnie polega działanie TL?

Nie da się w kilku słowach powiedzieć jak zaprojektować Tl. Tu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) jest cały 196-stronicowy watek rozwazan na temt Tl (wraz z linkami do ciekawych artykułów) - jesli nie czujesz sie na silach by przez to przebranac, to bez teoretycznego przygotowania nie dasz rady.

 

 

Zastanów się dobrze, czy nie lepiej zrobic barziej klasycznych 3 dróg, tzn z jednym wiekszym wooferem. Naprawde te 5 cm jest dla Ciebie (Twojej żony?) tak wielką różnicą (bez skojarzen)? Duzy woofer (22-25 cm) w obudowie zamknietej da stosunkowo niski bas i dobry impuls. Warto isc na kompromis jakosciowy dla jakiejs zalozonej koncepcji wizualnej?

 

 

 

Masz juz kogos kto zaprojektuje Ci zwrotnice?

 

 

 

Przy okazji - porusze ciekawa sprawe, Troel pisal, zeby nie zamykac sredniakow w obudowach zamknietych, co wy na to? ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

El sueño de la razón produce monstruos.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2400144
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie. Skąd na pewno wiadomo o 100 litrach, skoro Vas dla jednego głośnika to zaledwie 32 litry. Zwykle spotykam się z objętościami rzędu od 0,33 do 0,7 Vas. Najczęściej jednak poniżej połowy. Per analogiam dla dwu głośników byłoby ok. 30-35 litrów; chyba, że ten Qts jest trochę wysoki, ale okolice 0,5 można i do BR. Uświadomcie mnie nieco, koledzy, bo może wypisuję znów głupoty; może się czegoś dowiem.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2400803
Udostępnij na innych stronach

Po krótkiej lekturze kilku artykułów moje wnioski są takie (nie wiem czy słuszne proszę o sprostowanie)

Nie ma jednoznacznych wzorów na obudowę labiryntową, pewnie dlatego nie cieszy się zbytnim zainteresowaniem wśród diy-owców a tym bardziej producentów.

łatwo jest obliczyć długość tunelu ale sęk tkwi w odpowiednim wytłumieniu a z tym wiąże się mnóstwo pomiarów a końcowy efekt niekoniecznie jest zadowalający.

 

A czym różni się w działaniu linia transmisyjna od obudowy tubowej i jakie zalety ma obudowa z otworem stratnym?

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2402597
Udostępnij na innych stronach

Przy okazji - porusze ciekawa sprawe, Troel pisal, zeby nie zamykac sredniakow w obudowach zamknietych, co wy na to? ;)

 

Po co ciśnienie od tyłu membrany średniakowi, w obudowie stratnej membrana swobodnie pracuje bez zbędnych naprężeń,prawie jak w openbaffle tyle że z wygaszeniem tyłu membrany.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2402605
Udostępnij na innych stronach
Gość Cadam

(Konto usunięte)

A czym różni się w działaniu linia transmisyjna od obudowy tubowej i jakie zalety ma obudowa z otworem stratnym?

 

TL od tuby na pierwszy rzut oka różni się tym, że tuba rozszerza się ku wylotowi, a TL zwęża się ku wylotowi. Zadaniem linii transmisyjnej jest odwrócenie fazy fali promieniowanej przez tylną stronę membrany by po opuszczeniu obudowy była zgodna z falą promieniowaną przez przednią stronę membrany głośnika. Tuba jest transformatorem akustycznym, który przekształca zmiany ciśnienia powietrza na jego ruch. Tuba dla najniższych częstotliwości musi mieć ogromną średnicę.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2402612
Udostępnij na innych stronach

Zadaniem linii transmisyjnej jest odwrócenie fazy fali promieniowanej przez tylną stronę membrany by po opuszczeniu obudowy była zgodna z falą promieniowaną przez przednią stronę membrany głośnika.

Nieprawda, teoretycznie TL ma wytłumić wszystkie częstotkiwości tylnej strony menbramy i robi to za wyjątkiem najniższych częstotliwości. (w mocnym skrócie)

W dodatku głośnik nie jest "zawieszony" na poduszcze powietrznej i przez to bas wydobywający się z takiej konstrukcji jest najbardziej wierny oryginałowi nagrania.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2402785
Udostępnij na innych stronach

Nieprawda, teoretycznie TL ma wytłumić wszystkie częstotkiwości tylnej strony menbramy i robi to za wyjątkiem najniższych częstotliwości. (w mocnym skrócie)

Prawda, bo wlasnie dzieki odwroceniu fazy w tunelu linii, otwor bedzie promieniowal niskie czestotliwosci, a to co zrobimy z wyzszym pasmem i kolejnymi rezonansami to juz nasza brocha. Linia transmisyjna moze nie miec w ogole tlumienia ( subwoofery ).

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2403068
Udostępnij na innych stronach

Prawda, bo wlasnie dzieki odwroceniu fazy w tunelu linii, otwor bedzie promieniowal niskie czestotliwosci, a to co zrobimy z wyzszym pasmem i kolejnymi rezonansami to juz nasza brocha. Linia transmisyjna moze nie miec w ogole tlumienia ( subwoofery ).

To że przy jakiejś częstotliwości (i to wielu) dochodzi do przesunięcia fazy w TL nie oznacza że taka jest jej rola, owe przesunięcia to wynik działania układu.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2403113
Udostępnij na innych stronach

Nieprawda, teoretycznie TL ma wytłumić wszystkie częstotkiwości tylnej strony menbramy i robi to za wyjątkiem najniższych częstotliwości. (w mocnym skrócie)

Słusznie - od siebie dodam wyjaśnienie że linia transmisyjna przesuwa fazę tylnej strony membrany zależnie od częstotliwości - dla częstotliwości której długość fali jest równa czterokrotnej długości linii (albo linia ma ćwierć fali) będzie to 90deg, 2 razy wyżej (lambda=2L albo inaczej L=lambda/2) będzie 180 stopni co da zgodność fazową tyłu z przodem - tył sam z siebie jest przesunięty o 180deg względem przodu, więc jeszcze 180deg da zgodność. Jednak kiedy długość fali zrówna się z długością linii (oktawę wyżej) będą przeciwfazy i wypadałoby to już wytłumić. Na szczęście wytłumienie działa na długość fali - a więc im więcej długości fal, tym silniejsze tłumienie. Dla całej fali będzie 4-krotnie silniejsze niż dla ćwierci 2 oktawy niżej.

 

W dodatku głośnik nie jest "zawieszony" na poduszcze powietrznej i przez to bas wydobywający się z takiej konstrukcji jest najbardziej wierny oryginałowi nagrania.

A tu się nie zgodzę - głośnik jest nadal "zawieszony" na swoim resorze, więc różnice z obudową zamkniętą są wyłącznie ilościowe w tym aspekcie. Do tego przy częstotliwościach gdzie L=lambda/4 albo L=3/4lambda dojdzie do "hamowania" membrany trochę jak w bassreflex'ie. Ten pierwszy przypadek jest zresztą głównym sensem robienia TL - skoro linia "odciąża" głośnik od wychyleń "trzymając za pysk" membranę dla najniższej planowanej częstotliwości pracy systemu, gdzie wymagania na wychylenie są największe, a wytwarzanie SPL przejmuje wylot linii.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2403119
Udostępnij na innych stronach

Przekonanie o wredności rezonansu podstawowego głośnika wzięło się z dawnych czasów, kiedy rezonans kojarzył się z obwodami o wysokiej dobroci. Stąd próby zwalczania diabła szatanem a więc atakujemy ów rezonans (przy którym membrana "lata" z racji wysokiej dobroci) ćwierć-falową linią długą, która zamieniając zwarcie wyjścia (otwarty wylot linii) na rozwarcie wejścia "hamuje" głośnik przy jego rezonansie. Bardzo stary mem, z czasów przed opracowaniem modelu Thiele'a - Small'a pozwalającego ilościowo modelować systemy niskotonowe.

 

Jednak w przypadku współczesnych głośników gdzie Qtc w obudowie zamkniętej bezproblemowo osiąga wartości 0.5 - 0.7, krytyka staje się bez sensu. Co to za rezonans przy którym mamy 3 - 6 dB mniej niż w zakresie powyżej? Jakaś forma filtru highpass na dole systemu być musi, a drugi rząd o niskiej dobroci jest najłagodniejszą rzeczą jaka może być w tej branży. Zresztą - linii transmisyjnej i tak wypadałoby dać subsonic poniżej ćwierćfalowości, jako że tam wychylenia znowu rosną, zupełnie jak w BR. A subsonic 2nd order jest pod względem transmitancji równoważny obudowie zamkniętej...

 

Zresztą - narzekanie na własności impulsowe obudów głośnikowych jest zupełnie bez sensu wobec faktu, że instrumenty muzyczne podlegają tym samym prawom fizyki co głośniki, a jako generatory mają zwykle rzędy wielkości wyższą "dobroć". Pozwolę sobie zacytować artykuł:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powolne rozbrzmiewanie słupa powietrza powoduje ograniczenie w wykonywaniu drobnych wartości.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2403152
Udostępnij na innych stronach

W dodatku od ilości i miejsc wytłumienia zmienia się impedancja głośnika, niekiedy może ona przyjmować kształt jak w BR a innym razem inaczej - więc zmienia się to trzymanie za mordę w/g Ciebie.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2403156
Udostępnij na innych stronach

A jak skomentujecie to:

Mid cab vent

 

A special section on the mid cab. The information has been here all the time but for some reason I've had the question 100 times about the mid cab vent.

 

The mid cabs are 4.3 litres net volume and the vent is a 40 x 70 mm PVC tube with an ID of 37 mm. Actually this vent doesn't do much in the traditional way of a vented box. I made it because the mid shouldn't be in a closed box.

I don't dig closed boxes for larger midrange drivers! It kills the midrange. Actually I have a small amount of wool material stuffed in the vent, so its function is more like an acoustic vent. So take your pick.

El sueño de la razón produce monstruos.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2403178
Udostępnij na innych stronach

Nieprawda, teoretycznie TL ma wytłumić wszystkie częstotkiwości tylnej strony menbramy i robi to za wyjątkiem najniższych częstotliwości. (w mocnym skrócie)

W dodatku głośnik nie jest "zawieszony" na poduszcze powietrznej i przez to bas wydobywający się z takiej konstrukcji jest najbardziej wierny oryginałowi nagrania.

Mylicie linie transmisyjną z obudową labiryntową. Linia transmisyjna jest silnie tłumiona i ma teoretycznie wytłumić fale pochodzącą z tyłu membrany i ma to robić lepiej niż obudowa zamknięta i to do tego stopnia że nie podwyższa to rezonansu głośnika w obudowie a podobno nawet obniża. Obudowa labiryntowa ma odwracać fazę fali pochodzącej z tylnej strony membrany przez co promieniowanie tylnej strony membrany jest dodawane do promieniowania przedniej strony membrany. Poprzez odpowiednie tłumienie można uzyskiwać efekt pośredni między jedną i drugą. Być może dlatego obydwie te obudowy są często ze sobą mylone.

Istnieje jeszcze jeden typ obudowy który jest mało znamy i stosowany w kilku projektach Hobby HiFi.

Nazywa się to Fuzzy TL. Jest to połączenie TL a w zasadzie to labiryntu z obudową BR przy czym BR ma bardzo dużą średnicę tak żeby działał jak labirynt i jest bardzo wysoko strojony.

Poniżej rezonansu BR obudowa działa jak labirynt a powyżej jak BR zatykając labirynt dla częstotliwości powyżej rezonansu i likwidując typowe dla labiryntu zafalowania charakterystyki.

O jednym z projektów można sobie poczytać w Hobby HiFi z 2009 roku nr. 1

Tak to wygląda.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2403223
Udostępnij na innych stronach

Labiryntowa odwraca fazę a TL tłumi a ponieważ większość obudów wykorzystuje jeden i drugi efekt to są często ze sobą mylone.

W TL główny pomysł polega na tym żeby maksymalnie obniżyć podatność ośrodka w obudowie (uzyskuje się to dużym otworem na końcu)przez co nie podwyższa się rezonans głośnika a ponieważ obudowa ta w środku jest mocno tłumiona i zwiększa się masa ośrodka to rezonans nawet się obniża.

Obudowa labiryntowa wykorzystuje przesunięcie fazy w kanale przez co po wyjściu dla basu fala z tylnej strony membrany ma tą samą fazę co fala z przedniej i następuje podbicie basu.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2403265
Udostępnij na innych stronach

Labiryntowa odwraca fazę a TL tłumi a ponieważ większość obudów wykorzystuje jeden i drugi efekt to są często ze sobą mylone.

W TL główny pomysł polega na tym żeby maksymalnie obniżyć podatność ośrodka w obudowie (uzyskuje się to dużym otworem na końcu)przez co nie podwyższa się rezonans głośnika a ponieważ obudowa ta w środku jest mocno tłumiona i zwiększa się masa ośrodka to rezonans nawet się obniża.

Obudowa labiryntowa wykorzystuje przesunięcie fazy w kanale przez co po wyjściu dla basu fala z tylnej strony membrany ma tą samą fazę co fala z przedniej i następuje podbicie basu.

To o czym piszesz jest tylko i wyłącznie sposobem na zrobienie TL zależnie od tego co chce uzyskać konstruktor.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2403268
Udostępnij na innych stronach

No a ponieważ w większości kolumn następują obydwa te zjawiska przy czym z przewagą jednego lub drugiego to wszystkie te obudowy wsadzane są do jednego koszka pod nazwą TL lub labirynt. Nie zmienia to jednak faktu że same idea obydwu jest zasadniczo różna.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2403269
Udostępnij na innych stronach

W dodatku od ilości i miejsc wytłumienia zmienia się impedancja głośnika, niekiedy może ona przyjmować kształt jak w BR a innym razem inaczej - więc zmienia się to trzymanie za mordę w/g Ciebie.

Tu jest dużo zmiennych, ale rzeczywiście - teorioobwodowa ćwierćfalowość (ta sama która powoduje że prądu zmiennego 50 czy 60Hz nie da się przesyłać na większe odległości) jest czystą ideą ćwierćfalowej linii transmisyjnej, natomiast praktyka jest dużo bardziej skomplikowana. Starodawne dążenie do ideału polegało na tym że wylot miał mieć powierzchnię taką jak Sd głośnika, natomiast przy samym głośniku linia miała miec nieco większy przekrój, typowo 1.5 - 2.5 raza. Dziś odchodzi się od tego na rzecz hybryd BR i TL z przykładowo mniejszym wylotem.

 

Tak czy siak osobiście nie należę do pasjonatów takich obudów, skoro wszelkie impulsowe niedoskonałości BR/MB nawet z subsonic'em są rzędy wielkości poniżej czasów rozbrzmiewania niskich częstotliwości w instrumentach muzycznych. Do tego w audio mamy często sytuację "Kowal zawinił, Cygana powiesili" - i przykładowo kaszana (objawiająca się górkami na SPL) od oddziaływania filtru z rezonansem jest zwalana na system obudowy. Albo przeciwnie - likwidacja podbicia 100Hz i przesunięcie go niżej na skali częstotliwości jest odbierane jako utrata "wykopu".

 

Przyznaje - wynalazki w typie TL mogą czasem pomóc uzyskać najlepsze możliwe zejście z danego przetwornika, typu np. akceptowalny bas z 18cm midwooferka. Jak ktoś nie radzi sobie z podziałem bas - środek w 3-drożniaku, może rzeczywiście 2-way i TL da mu najlepszy możliwy rezultat.

 

Jednak TL-ki przegrywają sromotnie w dziedzinie "najlepszy możliwy bas z danej objętości obudowy". Co w dzisiejszych czasach drogiej powierzchni mieszkalnej staje się istotne. W 40dm3 przy pomocy membran biernych można bezproblemowo zejść do nuty A0 (27.5Hz) głośnikiem 26cm, podczas gdy linia ćwierćfalowa strojona do tejże częstotliwości musiałaby mieć 3.14m długości a więc przy objętości 40dm3 (przegród i strat na załamania linii nie liczę) miałaby średni przekrój 127cm2 a to by oznaczało głośniczek o Sd najwyżej 100cm2 a więc 16cm (dla powierzchni przekroju początku linii 1.5 raza Sd - znowu założenie najbardziej optymistyczne dla TL). Nikt mi nie wmówi że linia transmisyjna cudownie wyniesie jego bas ponad porządny woofer o 3.5-krotnie większym Sd. Nawet oktawę powyżej strojenia, gdzie wylot promieniuje idealnie w fazie z głośnikiem (nie-hamowanym), mamy co najwyżej "zdublowanie" głośnika.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2403270
Udostępnij na innych stronach

To o czym piszesz jest tylko i wyłącznie sposobem na zrobienie TL zależnie od tego co chce uzyskać konstruktor.

Myślę że my kłócimy się jedynie o definicję. Najważniejsze jest to żeby rozumieć co uzyskuje się silnym tłumieniem obudowy labiryntowej.

Oczywiście nie tylko to o czym pisałem powyżej ale również wytłumienie fal stojących które w labiryncie powodują bardzo duże zafalowania charakterystyki.

No ale w tym wypadku nie tłumi się całej obudowy tylko miejsca gdzie występują strzałki fal stojących.

Może to jest największa różnica między labiryntem a TL. W TL tłumi się cały kanał a w labiryncie próbuje się stosować jak najmniejsze tłumienia i stosuje się je właśnie w odpowiednich miejscach w celu uzyskania jak największego efektu przy jak najmniejszym tłumieniu.

 

Tu jest dużo zmiennych, ale rzeczywiście - teorioobwodowa ćwierćfalowość (ta sama która powoduje że prądu zmiennego 50 czy 60Hz nie da się przesyłać na większe odległości) jest czystą ideą ćwierćfalowej linii transmisyjnej, natomiast praktyka jest dużo bardziej skomplikowana. Starodawne dążenie do ideału polegało na tym że wylot miał mieć powierzchnię taką jak Sd głośnika, natomiast przy samym głośniku linia miała miec nieco większy przekrój, typowo 1.5 - 2.5 raza. Dziś odchodzi się od tego na rzecz hybryd BR i TL z przykładowo mniejszym wylotem.

 

Tak czy siak osobiście nie należę do pasjonatów takich obudów, skoro wszelkie impulsowe niedoskonałości BR/MB nawet z subsonic'em są rzędy wielkości poniżej czasów rozbrzmiewania niskich częstotliwości w instrumentach muzycznych. Do tego w audio mamy często sytuację "Kowal zawinił, Cygana powiesili" - i przykładowo kaszana (objawiająca się górkami na SPL) od oddziaływania filtru z rezonansem jest zwalana na system obudowy. Albo przeciwnie - likwidacja podbicia 100Hz i przesunięcie go niżej na skali częstotliwości jest odbierane jako utrata "wykopu".

 

Przyznaje - wynalazki w typie TL mogą czasem pomóc uzyskać najlepsze możliwe zejście z danego przetwornika, typu np. akceptowalny bas z 18cm midwooferka. Jak ktoś nie radzi sobie z podziałem bas - środek w 3-drożniaku, może rzeczywiście 2-way i TL da mu najlepszy możliwy rezultat.

 

Jednak TL-ki przegrywają sromotnie w dziedzinie "najlepszy możliwy bas z danej objętości obudowy". Co w dzisiejszych czasach drogiej powierzchni mieszkalnej staje się istotne. W 40dm3 przy pomocy membran biernych można bezproblemowo zejść do nuty A0 (27.5Hz) głośnikiem 26cm, podczas gdy linia ćwierćfalowa strojona do tejże częstotliwości musiałaby mieć 3.14m długości a więc przy objętości 40dm3 (przegród i strat na załamania linii nie liczę) miałaby średni przekrój 127cm2 a to by oznaczało głośniczek o Sd najwyżej 100cm2 a więc 16cm (dla powierzchni przekroju początku linii 1.5 raza Sd - znowu założenie najbardziej optymistyczne dla TL). Nikt mi nie wmówi że linia transmisyjna cudownie wyniesie jego bas ponad porządny woofer o 3.5-krotnie większym Sd. Nawet oktawę powyżej strojenia, gdzie wylot promieniuje idealnie w fazie z głośnikiem (nie-hamowanym), mamy co najwyżej "zdublowanie" głośnika.

Ale n.p przy małych szerokopasmówcach można uzyskać cuda. Typowy przykład Picolino gdzie z trzy calowego szerokopasmowca vify uzyskujemy zejście do 50 Hz.

Ale chyba do dużych głośników lepszy jest jednak BR.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2403272
Udostępnij na innych stronach

Mylicie linie transmisyjną z obudową labiryntową. Linia transmisyjna jest silnie tłumiona i ma teoretycznie wytłumić fale pochodzącą z tyłu membrany i ma to robić lepiej niż obudowa zamknięta i to do tego stopnia że nie podwyższa to rezonansu głośnika w obudowie a podobno nawet obniża. Obudowa labiryntowa ma odwracać fazę fali pochodzącej z tylnej strony membrany przez co promieniowanie tylnej strony membrany jest dodawane do promieniowania przedniej strony membrany. Poprzez odpowiednie tłumienie można uzyskiwać efekt pośredni między jedną i drugą. Być może dlatego obydwie te obudowy są często ze sobą mylone.

Nie sa mylone, tylko swiadomie ten dwa terminy sa stosowane na przemian. Pierwszy labirynt akustyczny powstal w latach 30 i opisal go Olney. Do glosnika doczepil dlugi tunel z wytlumieniem i opisal na ile mogl cale zjawisko. Dopiero w latach 60 Bailey przedstawil swoje prace nad obudowa bezrezonansowa, do ktorej zapoczyczyl sobie termin Linii transmisyjnej. W praktyce bylo dokladnie to samo, tunel z materialem promieniujacy tylko niskim basem. TO ile wlozy sie tego materialu bedzie mialo wplyw na wytrzymalosc mocowa, punkt strojenia rezonansu cwiercfalowego ( ktory notabene mocno slabnie przy nadmiernej ilosci tlumienia )oraz oczywiscie na efektywnosc tlumienia nieporzadanych rezonansow.

Jednak linia transmisyjna czy labirynt akustyczny ( to samo ) moze nie miec tumienia wcale. Jesli zalezy nam wylacznie na pasmie w obrebie rezonansu cwiercfalowego (subwoofer), oraz na wysokiej wytrzymalosci mocowej, to najlepiej stosowac tunel pusty. Przyklad:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) i powiedzmy bose wave cannon

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

podwyższa to rezonansu głośnika w obudowie a podobno nawet obniża.

Nie podobno ale napewno. Masa powietrza w tunelu "przykleja sie" do membrany glosnika co powoduje obnizenie jego rezonansu.

Polecam podstawy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2403275
Udostępnij na innych stronach

Nie sa mylone, tylko swiadomie ten dwa terminy sa stosowane na przemian.

Zleży od źródła i autora. Moja pierwszy kontakt z obudową labiryntową był właśnie taki i być może właśnie taki podział tych obudów jest dla mnie najbardziej logiczny. O ile się nie mylę ale pewny nie jestem było to w książce pana Witorta. Ale było to tak dawno że nie jestem pewny.

 

Nie podobno ale napewno. Masa powietrza w tunelu "przykleja sie" do membrany glosnika co powoduje obnizenie jego rezonansu.

Polecam podstawy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ale przecież o tym napisałem powyżej.

W TL główny pomysł polega na tym żeby maksymalnie obniżyć podatność ośrodka w obudowie (uzyskuje się to dużym otworem na końcu)przez co nie podwyższa się rezonans głośnika a ponieważ obudowa ta w środku jest mocno tłumiona i zwiększa się masa ośrodka to rezonans nawet się obniża.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2403291
Udostępnij na innych stronach

W TL tłumi się cały kanał a w labiryncie próbuje się stosować jak najmniejsze tłumienia i stosuje się je właśnie w odpowiednich miejscach w celu uzyskania jak największego efektu przy jak najmniejszym tłumieniu.

Nonsens totalny. (ale nie obrażaj się słoneczko) :D

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91855-oz-br-czy-tl/#findComment-2403314
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.