Skocz do zawartości
IGNORED

Topowy głośnik wysokotonowy.


Rekomendowane odpowiedzi

Ja osobiście do pomiarów używam Arta. Poza tym że ten program jest bardzo niestabilny i cały czas mi się wiesza w czasie pomiaru to nie ma się do czego przyczepić. Nie sądzę żeby inne programy były w jakiś sposób lepsze. Co się tyczy THD to przełączam po prostu tak żeby pokazywał w procentach. Wtedy nie trzeba kombinować. Poza tym nie za bardzo wiem czym różni się sprzęt profesjonalny od amatorskiego. Jeden i drugi trzeba kalibrować. Jak mierzy się z pół metra to i odpowiednio ustawi głośniki w pomieszczeniu można uzyskać sensowne wyniki. Znając efektywność głośników można tak ustawić napięcie na wyjściu wzmacniacza żeby pomierzyć dla różnych określonych poziomów głośności. Jeżeli głośnik ma efektywność 90dB/1m/2.83V to po prostu mierzę dla tego napięcia jeżeli chce wiedzieć jakie będzie THD dla 90dB. Jeżeli chcę dla innych głośności to po prostu koryguję napięcie na wyjściu wzmacniacza. Trzeba też wziąć poprawkę na zniekształcenia samego wzmacniacza mikrofonowego ale zniekształcenia głośników są i tak przynajmniej o rząd wielkości większe.

Trzeba też wziąć poprawkę na zniekształcenia samego wzmacniacza mikrofonowego ale zniekształcenia głośników są i tak przynajmniej o rząd wielkości większe.

Wzmacniacza tak ale mikrofonu nie. Te zniekształcenia mogą się sumować lub odejmować.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Można je też zmierzyć i wiedzieć, ile się ma przy danym SPLu.

Największym problemem może być faza w jakiej spotykają się zniekształcenia mikrofonu i głośnika. W skrajnym przypadku można sobie teoretycznie wyobrazić głośnik o małych zniekształceniach, który w sumie z mikrofonem pokaże w pomiarze większe zniekształcenia niż głośnik o dużych zniekształceniach któremu w pomiarze mikrofon odjął zniekształcenia (spotkanie w przeciwnej fazie) i pomiar wypada bardzo dobrze co nie jest zgodne z rzeczywistością.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Jeżeli chodzi o THD to i tak te pomierzone są grubo poniżej progu słyszalności. Poza tym nie za bardzo wiem jakie miałoby to praktyczne znaczenie. Rozumiem że pomiar SPL potrzebny jest do zrobienia zwrotnicy ale po co mam mierzyć THD? Chyba tylko z ciekawości. Co innego gdy szukam jakiegoś głośnika wtedy wartości THD mają dla mnie istotne znaczenie. Wtedy dobrze by było żeby wszyscy guru z internetu w stylu Zaph robili to z sensem.

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Największym problemem może być faza w jakiej spotykają się zniekształcenia mikrofonu i głośnika.

 

Tylko wtedy, gdy interesują cię porównania głośników o zniekształceniach poniżej 0,01%.

 

Rozumiem że pomiar SPL potrzebny jest do zrobienia zwrotnicy ale po co mam mierzyć THD?

 

No nie żartuj :-) Projektowanie podziału bez uwzględniania THD głośników? Jak tweeter ma płaski SPL do 1 kHz, ale lawinowo rosną mu zniekształcenia poniżej 3 kHz (są takie przypadki) to olejesz zniekształcenia i ustawisz podział na 2 kilo? Jak dla mnie istotność pomiaru zniekształceń jest oczywista.

No nie żartuj :-) Projektowanie podziału bez uwzględniania THD głośników? Jak tweeter ma płaski SPL do 1 kHz, ale lawinowo rosną mu zniekształcenia poniżej 3 kHz (są takie przypadki) to olejesz zniekształcenia i ustawisz podział na 2 kilo? Jak dla mnie istotność pomiaru zniekształceń jest oczywista.

Tylko że ja już to wiem zanim jeszcze kupię głośnik. Już przy zakupię mniej więcej planuję jak go podzielić.

Tylko wtedy, gdy interesują cię porównania głośników o zniekształceniach poniżej 0,01%.

To mikrofony mają tak małe zniekształcenia ? Są gdzieś jakieś dane dotyczące zniekształceń samego mikrofonu ?

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Tylko że ja już to wiem zanim jeszcze kupię głośnik. Już przy zakupię mniej więcej planuję jak go podzielić.

 

Wiadomo, że tak jest najlepiej, ale ja zawsze mierzę po wsadzeniu do obudowy i przed projektowaniem zwrotnicy. Po pierwsze, producenci lubią łgać, po drugie, nie do wszystkich głośników są pomiary zniekształceń (Scan Speak nigdy nie podał do żadnego głośnika), a jak zmierzy jakiś DIYer, to możesz trafić na takiego Zapha i znajdziesz dezinformację, a nie informację.

 

To mikrofony mają tak małe zniekształcenia ? Są gdzieś jakieś dane dotyczące zniekształceń samego mikrofonu ?

 

Poszukaj w necie, takie rzeczy się normalnie mierzy. Zniekształcenia mikrofonu silnie zależą od SPL, więc jeśli nie wpadniesz na pomysł mierzenia głośnika przy 120 dB, to będzie okej :-)

Poszukaj w necie, takie rzeczy się normalnie mierzy

Szukałem, ale pewnie niezbyt starannie. Możesz podać przykładowo (szacunkowy rząd) ile to jest dla jakiegoś konkretnego mikrofonu i jaki jest sposób wykonania pomiaru ?

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Znasz pojęcie kalibracja?

No i co to ma wspólnego z THD ?

Myślisz, że każdy mikrofon ma takie same THD ?

I najtańszy mic ma je zawsze na pomijalnym poziomie ?

Że jak Stasiek zmierzy swoim a Ziutek swoim to na pewno otrzyma ten sam wynik ?

Bo ja tego teki pewny nie jestem .

 

 

To może powinieneś przeczytać instrukcję do ARTA, bo jest to opisane :D:D:D

Wyobraź sobie że czytałem :D:D:D:D

Może sam przeczytasz tylko tym razem ze zrozumieniem ? :D

 

Pomiar THD jest robiony przestrajaną sinusoidą :

- generowany jest sinus o danej f .

- nie jest to jeden okres ale przebieg trawiący od 100ms-1s (integration time - domyślnie 100ms )

- robione jest FFT

 

Pomiar nie jest w ogóle bramkowany tak jak normalny pomiar MLS SPL-u .

Jak zresztą sobie to wyobrażasz przy typowej bramce w pomieszczeniu kilka ms ?

I jak będziesz bramkować sinusa :D

Jak pomiar trwa 100ms czy więcej to chyba siłą rzeczy wejdą odbicia ?

Które będą miały wpływ na poziom sygnału podstawowego i automatycznie na stosunek zniekształceń do sygnału podstawowego .

To dalej twierdzisz, że masz taki program ?

A wiesz, że mimo tego istnieje pewien standard,

No nic mi o nim nie wiadomo :D

 

 

Masz kolejnego który mierzy z 315mm ?

Też się nie zna ?

I używa pro wkładek b&k pewnie żeby zaszpanować :D

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

accuton też :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mierzy z 300mm .

Też się nie zna :D

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

No i co to ma wspólnego z THD ?

 

Najwyraźniej według ciebie nic.

 

Myślisz, że każdy mikrofon ma takie same THD ?

 

Zapytam jeszcze raz: czy wiesz, co to jest kalibracja, na czym polega mierzenie mikrofonu i po co się to robi?

 

nie jest to jeden okres ale przebieg trawiący od 100ms-1s (integration time - domyślnie 100ms )

 

Taaak, w twoich pomiarach najwyraźniej tak jest. Jesteś cholernie zarozumiały, jeśli uważasz, że to jedyna metoda, bo ty jej używasz i inne nie istnieją. Ugadałeś się, nic nie wniosłeś, ja tłumaczyć nie będę. Powtórzę: przeczytaj instrukcję od ARTA. To jest tam wytłumaczone. A jak nie, to żyj dalej z integratoin time, niebramkowanym sinusem, itd. Nie moja sprawa. Zresztą, co ja jestem, belfer od akustyki, do grzyba? Praca u podstaw na tym forum już mi się znudziła, to nie pozytywizm.

 

No nic mi o nim nie wiadomo :D

 

Pozostaje mi cię pożałować, co też niniejszym czynię.

 

Szukałem, ale pewnie niezbyt starannie. Możesz podać przykładowo (szacunkowy rząd) ile to jest dla jakiegoś konkretnego mikrofonu i jaki jest sposób wykonania pomiaru ?

 

https://www.google.p....91071109,d.d2s Zerknij tu. Panasonic za 10 zł ma kilka dziesiątych % przy SPLu rzędu 125 dB. https://www.gearslutz.com/board/gear-shoot-outs-sound-file-comparisons-audio-tests/341571-microphone-distortion-measurements.html A tu ktoś się bawił z intermodulacjami. SPL wynoszący 90 dB to, o ile nie poknociłem logarytmów (zawsze byłem z tego słaby), 3200 razy mniejsze ciśnienie, niż SPL wynoszący 125 dB. Mimo, że nie mierzyłem WM-61, obstawiałbym, że przy 90 dB SPL ma zniekształcenia poniżej 0,01%. A jest to naprawdę mała wkładka.

Edytowane przez Father_PiO

https://www.google.p....91071109,d.d2s Zerknij tu. Panasonic za 10 zł ma kilka dziesiątych % przy SPLu rzędu 125 dB.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) A tu ktoś się bawił z intermodulacjami.

Dzięki ! Myślałem że to jest więcej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Ależ proszę. Był jeszcze bardzo fajny artykuł o kalibracji i mierzeniu mikrofonów, ale nie umiem go odszukać. Mimo uporczywego wpisywania różnych kombinacji słów kluczowych, nie wyszukuje się.

Edytowane przez Father_PiO

Jesteś cholernie zarozumiały,

Ja ?

Ja się tylko dostosowałem do tonu twoich wypowiedzi .

Może je przeczytasz ?

 

To jest tam wytłumaczone

Jak już mówiłem czytałem .

Znam tą metodę .

Ma ograniczenia .

 

To achieve reliable results measurements should be done in a room with low level of reverberation and

impulsive noise.

I dalej jest potrzebne organicznie odbić żeby uzyskać sensowne wyniki .

Ja nie mam hangaru więc muszę zmniejszyć dystans pomiaru .

Chyba nie bez powodu ta metoda nie jest użyta w STEPS ?

Służy ona do szybkich pomiarów bo na wynik ze STEPS trzeba sporo czekać .

 

Panasonic za 10 zł ma kilka dziesiątych % przy SPLu rzędu 125 dB

 

Znam .

Drugiego linku nie skomentuje bo widzę że użyty był RMAA ??

 

It is possible

that microphones from different lots

may present different results.

Widać że te 4 mice mają dość znacząco różniące się zniekształcenia .

Po za tym niemodyfikowany ma raczej spore i nie pomijalne THD .

Nie ma danych co się dzieje na niższych poziomach SPL .

I nie jestem pewien, że zależność jest liniowa to znaczy THD spadają liniowo z SPL .

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Mimo uporczywego wpisywania różnych kombinacji słów kluczowych, nie wyszukuje się.

Też mi się to zdarza :-).

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Mierzy z 300mm .

Też się nie zna :D

 

Skoro tak twierdzisz. Ja nic takiego nie sugerowałem.

 

Jak już mówiłem czytałem .

Znam tą metodę .

Ma ograniczenia .

 

Wszystko ma ograniczenia. Zadaniem inżyniera jest sobie z nimi radzić. Nie będę tłumaczył.

 

THD spadają liniowo z SPL .

 

Ciekawe, jakby to miała być zależność liniowa, skoro SPL to poziom :-)

 

Wracając do tematu - jak wystrugam deskę do montażu, to wrzucę pomiary Vify NE25 szmacianej i tytanowej. I może jeszcze 19mm tytanowej (to naprawdę dobry głośnik).

Może ma ktoś wersję ceramiczną i by pożyczył do pomiaru?

Ktoś kiedyś wspominał o ceramicznych STX. Nabyłem parkę od kolegi dolphin123. Od razu musiałem rozwiązać problem wciskania kopułki bo mam w domu małe dziecko. Aż się samo prosi żeby wcisnąć. Na razie nie miałem okazji zrobić do tego porządnej zwrotnicy to trudno mi mówić na temat brzmienia ale jakość wykonania jest na pewno topowa. Robią lepsze wrażenie niż ss9700.

 

I jeszcze jeden widok z boku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-13669-0-42568500-1429774242_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dałbyś zdjęcie bez tych kratek paskudnych :-)

Za późno. Kratki są wklejone. Bez kratek wygląda zdecydowanie lepiej jednak fakt że kopułki do naprawy są już nie do kupienia skłonił mnie do tego desperackiego kroku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez vladomir

No właśnie. Między innymi to zdjęcie z tego drugiego linka przekonało mnie do kratek. A te z pierwszego linka nie jest najlepsze. W realu wyglądają zdecydowanie lepiej.

 

Zdaję sobie sprawę że kratki nie są do końca przeźroczyste akustycznie. Jak znajdę chwilę czasu to pomierzę.

Zdaję sobie sprawę że kratki nie są do końca przeźroczyste akustycznie. Jak znajdę chwilę czasu to pomierzę.

Yamaha NS 1000M - siatka na wysokich średnich i niskich. Dodatkowo korektory na wysokich i średnich. Kolumna o bardzo niskich zniekształceniach harmonicznych. Były z tego słynne, ale kto wie może bez tych siatek byłyby jeszcze słynniejsze.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Słynne berylowe Yamahy. Tam siatka była koniecznością ale z drugiej strony była druciana.

 

A więc podłączyłem do zwrotnicy jaką miałem do wavecor i charakterystykę na szybko skorygowałem przy pomocy cyfrowej zwrotnicy na płasko. Zważywszy na prowizorkę jaką uskuteczniłem to zagrało to naprawdę sympatycznie. Głośniki warte są swojej ceny gdyby nie to że są już nie do kupienia.

Tytuł wątku brzmi "Topowy głośnik wysokotonowy" - tweeter STXa pasuje tu jak ułał.

"Aktualnie nie możesz dodawać odpowiedzi w tym temacie ( "....Jadis i88 vs Krell FBI....lampa czy tranzystor?"  oraz "Klub Scan speak") . Masz permanentną blokadę pisania w tym temacie"

Tytuł wątku brzmi "Topowy głośnik wysokotonowy" - tweeter STXa pasuje tu jak ułał.

Nie wiem czy to był sarkazm czy na poważnie. Mógłbyś uściślić.

Tam siatka była koniecznością ale z drugiej strony była druciana.

Martin Logan-y mają siatki blaszane i też im to nie przeszkadza uzyskać bardzo niskie zniekształcenia.

W NS1000M niskotonowy miał chyba też blaszaną siatkę.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Martin Logan-y mają siatki blaszane i też im to nie przeszkadza uzyskać bardzo niskie zniekształcenia.

W NS1000M niskotonowy miał chyba też blaszaną siatkę.

Wiele głośników ma osłonkę. Myślę że problem nie leży w tym. Problem może polegać na tym że pod osłonkę powinno się odpowiednio ukształtować płytę czołową żeby skorygować jej wpływ.

W tym wypadku siatka została dodana. Jak będę miał chwilę czasu to zmierzę. Musiałbym poprowadzić kabel bezpośrednio do głośnika. Starałem się kleić tak żeby nie pozaklejać otworów tuż przy krawędzi żeby promieniowało jak najbardziej dookólnie. Czy to mi się udało wyjdzie w pomiarach. Innym problemem było to żeby nie usmarować głośników klejem. Udało mi się to na tyle że z odległości metra wygląda to jakby takie wyszły z fabryki. Trzeba wiedzieć że były klejone żeby na to zwrócić uwagę. Na zdjęciach wygląda to gorzej niż jest w rzeczywistości.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.