Platformy antywibracyjne stanowią ważny element systemu audio, zwłaszcza tego z wyższej półki. W tańszych systemach, nic nie stoi na przeszkodzie by ich używać, jednak by wyraźnie usłyszeć różnicę dźwiękową, konieczny jest już przyzwoity system audio.
Skąd w ogóle pomysł, że platforma antywibracyjna może mieć wpływ na dźwięk? Uzasadnienie jest bardzo proste: fala dźwiękowa, czyli defacto drgania powietrza o określonej częstotliwości, generowane są przez powierzchnię membrany głośnika. Jednak wskutek tej pracy pojawiają się pasożytnicze drgania obudowy kolumny głośnikowej, a dalej podłogi, mebli i również stolika ze sprzętem audio. Te drgania są zbliżone bardzo do głównej fali dźwiękowej, różnią się amplitudą i opóźnieniem. O ile same w sobie raczej nie są zbyt dokuczliwe dla słuchacza, o tyle mogą wyraźnie wpływać na pracę urządzeń audio.
Różne typy urządzeń, różnie reagują na takie drgania. Oczywiście najbardziej narażone są gramofony – wkładka gramofonowa odczytuje informację muzyczną poprzez ruch wewnątrz rowka płyty winylowej, ten ruch poprzez cewkę zmieniany jest na sygnał elektryczny. Jednak drgania głośników poprzez podłogi, stolik docierają z powrotem do igły gramofonu i ta zniekształcona fala dodawana jest do sygnału na zasadzie sprzężenia zwrotnego. Problem znany jest od dekad, a gramofony bardzo często mają wbudowane sprężyny, materiały antywibracyjne, amortyzatory, bo bez odpowiedniej redukcji drgań nie są w stanie poprawnie pracować. Tak więc problem znany jest od dawna i nie jest tylko i wyłącznie wymysłem szalonych audiofili.
Podobna jest nieco zasada w przypadku lamp elektronowych, gdzie również drgania samej lampy potrafią zdegradować sygnał. W wielu urządzeniach lampowych, w szczególności w radiostacjach, gdzie podstawki lamp montowane były na sprężynach, by w ten sposób ograniczyć wpływ interferencji dochodzących z zewnątrz. Z kolei w odtwarzaczach CD głównym problemem jest fakt, że drgania przenoszone na mechanizm lasera, nie pozwalają się poprawnie skupić wiązce lasera i wprowadzają błędy w odczycie.
Tak więc widać wyraźnie, że problem drgań w sprzęcie audio ma pełne uzasadnienie w prawach fizyki, znany jest od lat i od lat stara się z nim walczyć. Problemem wysokiej klasy systemów audio jest niebotycznie wywindowana cena tych urządzeń. Jeżeli dodamy do tego fakt, że największy wpływa na dodatki typu platforma antywibracyjna, dają się usłyszeć w drogich systemach to dochodzi do sytuacji, że również i takie platformy wyceniane są absurdalnie wysoko, wychodząc z założenia, że klientem docelowym jest audiofil o bardzo zasobnym portfelu.
Tym milej jest mi testować produkt, który jest wyceniony bardzo racjonalnie, a równocześnie wykonany jest z najwyższą dbałością i precyzją, a takie są platformy antywibracyjne, polskiej manufaktury Tewo.
Model Frame, który opisuje w tym materiale to dwu elementowa platforma antywibracyjna. Jak wskazuje sama nazwa, głównym elementem jest rama, na którą montuje się blat. Rama wykonana jest z metalu, do której wkręca się cztery regulowane nóżki. Wewnątrz ramy znajdują się cztery wibroizolatory, wykonane z poliuretanu na którym spoczywa blat. Rama wymalowana jest proszkowo na kolor czarny. Wykonanie jest na bardzo wysokim poziomie, wszystkie kąty jak i płaszczyzna ramy są idealnie równe. Wbrew pozorom nie jest to takie oczywiste, gdyż miałem już doczynienia z produktem, jednej z bardziej popularnych marek na polskim rynku i platforma była na tyle krzywa, że ciężko było ją sensownie wypoziomować… Ale wracając do Tewo Frame, tutaj problemu nie ma, zarówno płaszczyzny jak i kąty są idealnie zachowane, w widocznych miejscach nie widać żadnych szlifów po spawach, nie znalazłem żadnego, nawet najmniejszego defektu czy skazy tego produktu.
Bezpośrednio na ramę nakładany jest blat i tutaj w przeciwieństwie do większości znanych mi produktów, zamiast oklepanych rozwiązań jak sklejka, fornirowany MDF czy granit użyta została ciekawa koncepcja, połączenia gumy i stali. Blat jest kanapką stali o grubości 4 mm, następnie, wprasowanej maty gumowej i kolejnej warstwy stali. Wszystko to dodatkowo zostało skręcone z sobą. Zamysł jest prosty, wykorzystane zostały właściwości stabilizacji wynikającej ze sporej masy (a więc wysokiej bezwładności) stalowego blatu i właściwości tłumiących jakie daje warstwa gumy wewnątrz. By taki pomysł był skuteczny konieczne jest zachowanie kilku warunków: guma musi być dosyć gruba i bardzo dobrze połączona z powierzchnią blatu oraz masa blatów musi być znaczna, by zachować odpowiednią bezwładność.
Pomimo stonowanego i eleganckiego wyglądu, te niepozorne na pierwszy rzut oka platformy są zaskakująco ciężkie – waga jednej to, aż 25 kg! Prócz bardzo ciężkich blatów, który przy wymiarze 50 x 40 cm waży 14 kg, dochodzi jeszcze stalowa rama wypełniona materiałem tłumiącym w postaci drobnych kulek staliwnych.
Opis dźwiękowy platformy jest wbrew pozorom zadaniem bardzo ciężkim. Nie dlatego, że nie daje się wyłapać różnic dźwiękowych, bo te są bardzo łatwo do wyłapania, lecz dlatego, że każdy sprzęt w zależności od swojego rodzaju inaczej reaguje na taką platformę. Ja testowałem ją w dwóch różnych technologicznie zastosowaniach, czyli pod transportem CD, oraz pod lampowymi monoblokami. Jak opisałem we wcześniejszej części materiału wpływ drgań w tych urządzeniach oddziałuje w całkiem inny sposób, co oczywiście przekłada się na inne zmiany w reprodukcji dźwięku.
W przypadku transportu CD dotychczas miałem problem taki, że stawianie na twardych materiałach (testowałem stolik o szklanym blacie oraz platforma z granitem) dawało bardzo dobre efekty w wyciągnięciu informacji z tła, lekkiej poprawy detaliczności, zróżnicowania barw zakresu basowego. Jednak pomimo tych plusów, negatywny wpływ dało się odczuć w postaci osuszenia i wychudzenia średnicy, która stawała się lekko beznamiętna i sztuczna.
Z kolei, gdy stawiałem na blatach z MDF, sklejki czy bezpośrednio na drewnianej podłodze, średnica zyskiwała na nasyceniu i barwie, jednak wszystkie inne zakresy mocno cierpiały: przesadzony i spowolniony bas lekko posklejane z sobą pasma, ogólny chaos w dźwięku. Z dwojga złego zawsze wybierałem rozwiązanie oparte o twarde materiały.
Natomiast platforma Frame potrafi połączyć zalety obu rozwiązań, gdyż uzyskujemy detal i kontrolę jaką dają twarde materiały, bez osuszenia średnicy. Efekt jest jednoznacznie korzystny i moim zdaniem sprawdza się znacznie lepiej niż całkiem miękkie lub całkiem twarde platformy. Dzieje się to na zasadzie lekkiego uśrednienia właściwości dźwiękowych dźwięk nie jest tak szybki i detaliczny jak np. z granitu ani też tak barwny na średnicy jak z platformach ze sklejki czy MDFu, jednak suma korzyści jest znacznie lepsza, niż jeden bardzo dobry element dźwięku, który równocześnie drażni w innym aspekcie.
W zasadzie podobne wyniki uzyskałem po zastosowaniu ich pod lampowymi monoblokami. Aspekty dźwięku uzyskały podobną poprawę, z tą różnicą, że oczyszczenie średnicy w tym przypadku przełożyło się na dodatkowe uczucie głębi i nasycenia dźwięku.
W obu przypadkach zmiany interpretuje jednoznacznie korzystnie, produkt bardzo spodobał mi się z kilku powodów: przede wszystkim rzadkie połączenie i mądre wykorzystanie właściwości tłumiących wynikających z materiału (guma) jak i masy (stal). Jest to dla mnie produkt nowatorski i świeży na naszym rodzimym rynku. Po drugie bezbłędna jakość wykonania – miałem na testach dwa egzemplarze, powtarzalność wymiarów i kątów jest idealna. Tak samo jak jakość lakieru i każdy inny aspekt wykonania, łącznie z pancernym opakowaniem, które musi wytrzymać 25kg ciężar rzucany przez kurierów… Ostatni powód, ale nie mniej ważny to bardzo dobra cena. W zasadzie w tym budżecie ciężko by było wykonać samemu taki produkt, zlecając go ślusarzowi później lakiernikowi itd. Cieszy mnie to, że produkt, który z powodzeniem może być zwieńczeniem Hi-endowych systemów, da się kupić w racjonalnej cenie. Platformy pod każdym względem godne polecenia.
Rafał Czuk
Krótka charakterystyka:
-Stalowa rama wypełniona materiałem tłumiącym w postaci drobnych kulek staliwnych.
-Regulowane stopki.
-Blat wykonany z dwóch płyt stalowych tłumionych warstwą gumy.
-Wibroizolatory wykonane z czystego poliuretanu.
-Wykończenie matowym lakierem proszkowym.
-Ciężar platformy 25 kg.
-Nośność do 80 kg.
-Wymiar użytkowy platformy 50 x 40 cm
-Wymiar całkowity 56,5 x 46,5 x 5 cm
Cena: 999 zł sztuka. 1799 zł zestaw dwóch sztuk.
Tewo Audio
Kontakt:
Sprzedaż za pośrednictwem allegro:
https://allegro.pl/uzytkownik/viktorrr1
Konto instagram:
https://www.instagram.com/tewoaudio.pl/
Strona WWW: