Skocz do zawartości
IGNORED

Dobre kolumny w "ludzkiej" cenie.


sly30

Rekomendowane odpowiedzi

Gość

(Konto usunięte)

 

Dla tego np. mimo że używam lekkich 15" które schodzą z jakimś tam deklarowanym przez producenta kolumn spadkiem na 23Hz mam świadomość (pomiar w domu) że mam uczciwe 40Hz jak dla mnie to i tak jest bardzo dużo

 

Raf...A jednak nie jesteś "bassheadem"...I muzyki razem moglibyśmy posłuchać ...

Pozdrawiam; -)

Konstruktor TMR 100, P. Rudolf z Berlina, napisał wyraźnie, że 37 HZ jest wystarczające dla większości zastosowań.

Ja bym napisał bardziej bezpośrednio: "do zdecydowanej większości nagrań". Sam analizowałem wiele nagrań na analizatorze widma w AdobeAudition i też jestem tego zdania.

Tylko, ze liniowe charakterystyki to niestaty pobozne zyczenie. Ile "wybitnych" konstrukcji ma pofalowania w ch-ce. 37Hz przy -3dB tez nie jest tragedia. Lepiec miec ok 30Hz przy -3dB, wtedy te 37Hz powinno byc z ta sama glosnoscia co reszta pasma - tak teoretycznie.

Ostatnio przegladam sobie rozne testy i dziwie sie, ze glosniki uznawane za "dobre" lub "drogie" maja takie nierownosci w pasmie, ze az dziw bierze. Pytanie jak wyglada taka ch-ka w naszych pokojach i czy to nam odpowiada i sie podoba.

Masz kolego problemy ze zrozumieniem mojego postu tak że wytłumaczę. Na 37dB jak i obok powyżej ma być 0dB i żadnego dołka na charakterystyce!!! W tedy jest gwarancja że słuchanie muzyki nawet z tym niższym basem będzie satysfakcjonujące!

 

Nie interesuje mnie co producentom kolumn z tym nie wychodzi!!! Nawet na ten temat nie zamierzam dyskutować, to ich problem, za to biorą pieniądze i niech sobie z tym sami radzą!!!

 

Pani Jadzi sprzątającej podłogę nikt nie mówi jak ona to ma robić i albo się nadaje do tej bardzo moim zdaniem potrzebnej a nie docenianej pracy albo nie!

 

Polecam oprócz tego co publikują producenci (papier wszystko przyjmie) posłuchać trochę w realu tego co nas konkretnie interesuje i jest w naszym zasięgu nabywczym.

 

Ślinienie się na samą myśl co napisał recenzent gazetki x czy y też bym sobie darował, po co się niepotrzebnie stresować :)

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Post Rafaella zabrzmiał nieco emocjonalnie, stąd ta literówka. Spokojnie:) Ja też jestem wymagający co do wielu rzeczy ale realia często to potem korygują. Też bym chciał aby charakterystyki były liniowe aby nie było podbić, podkolorowań itp. A pomiary, jeśli zrobione uczciwie mogą dać nam pewien pogląd, bo przecież to nie magia tylko fizyka. Z niej coś wynika. Owszem, zgadzam się, że trzeba słuchać ale nic nie stoi na przeszkodzie aby spojrzeć na wyniki pomiarów albo zerknąć co inni piszą. No i nie ślinię się, czas młodości przeminął;)

Pozdrawiam i życzę pogody ducha:)

Ja bym napisał bardziej bezpośrednio: "do zdecydowanej większości nagrań". Sam analizowałem wiele nagrań na analizatorze widma w AdobeAudition i też jestem tego zdania.

 

najniższy dźwięk fortepianu to 27 Hz teoretycznie to jest już jakiś wyznacznik

najniższy dźwięk fortepianu to 27 Hz teoretycznie to jest już jakiś wyznacznik

Nie jest. Ile znasz utworów, na których grał taki fortepian i jeszcze w dodatku ktoś ten klawisz nacisnął? "Jakiś wyznacznik" to jest właśnie zakres dźwięków miażdżącej większości utworów. Oczywiście, fajnie jest mieć kolumny schodzące nawet i do 20Hz@-3dB, ale w praktyce, na wielu utworach tak szerokie pasmo nic nie da, więc jest użyteczne tylko do wybranych unikalnych nagrań i tylko z tego powodu "fajnie jest taki zakres mieć".

 

Pod warunkiem że kolumna schodzi liniowo dokładnie i bez żadnego spadku na te 37Hz !

Oczywiście, że najlepiej by było w tym miejscu zero spadku wzgl. średniego. Jak jest -3dB to mamy już jakiś kompromis, choć jeszcze mały, jak -6dB to już nie taki mały, choć przy takim spadku jeszcze będzie słychać (pod warunkiem, że wyżej nie ma jakiegoś ostrego podbicia, które to zamaskuje - a producenci często lubią robić bulwę na basie, wiec Twoja uwaga o wymogu liniowości faktycznie wskazana), jak -10dB to już duży spadek, a to oznacza, że przestajemy słyszeć najniższą część basową wielu nagrań.

tak szerokie pasmo nic nie da, więc jest użyteczne tylko do wybranych unikalnych nagrań i tylko z tego powodu "fajnie jest taki zakres mieć".

Nie tylko. Przydatne jest również, żeby lepiej słyszeć pudło gitary, atmosferę sali, skrzynię fortepianu i kilka innych smakowitych drobiazgów.

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

najniższy dźwięk fortepianu to 27 Hz teoretycznie to jest już jakiś wyznacznik

 

Tak było by pięknie zejść bez spadku liniowo 0dB na 27Hz :) Pokaż mi ogólnodostępny przetwornik który tak potrafi :)

 

Ja pisałem że jak kolumny zejdą liniowo na 37dB to już dla większości ten wątek czytających jest świetnym wynikiem!!!

 

Przypomnę tylko że piszemy o kolumnach w ludzkiej cenie a nie jakiś monstrach za pierdylon $$$

 

Kolega Kyle jakieś tam miksy w ramach home recordingu usiłuje kręcić jakis czas ale bez kontroli tego co się dzieje na samym dole nie wyjdzie mu nic szczególnego!!! Już kiedyś proponowałem mu dobre słuchawki tylko do kontroli samego basu, np HD800 do innych rzeczy to one się za bardzo w tej formule nie spiszą :)))

 

Nie tylko. Przydatne jest również, żeby lepiej słyszeć pudło gitary, atmosferę sali, skrzynię fortepianu i kilka innych smakowitych drobiazgów.

 

Jeśli robimy nagranie to wychodzą nam koszmarki które właśnie wychodzą na dobrym sprzęcie u klienta docelowego :)

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Przydatne jest również, żeby lepiej słyszeć pudło gitary, atmosferę sali, skrzynię fortepianu i kilka innych smakowitych drobiazgów.

To o czym piszesz, jest zdecydowanie powyżej 20 Hz.

 

Kolega Kyle jakieś tam miksy w ramach home recordingu usiłuje kręcić jakis czas

Nic z tych rzeczy.

 

ale bez kontroli tego co się dzieje na samym dole nie wyjdzie mu nic szczególnego!!!

No wiadomo, że jak pracujemy nad czymś czego nie słyszymy, to trudno by coś z tego wyszło - znowu wyważasz otwarte drzwi?

Nic z tych rzeczy.

 

No to jak nie kręcisz mixów to i tak nie usłyszysz czego nie zrobiłeś tak że po co Ci taki niski bas? :))))

 

No wiadomo, że jak pracujemy nad czymś czego nie słyszymy, to trudno by coś z tego wyszło - znowu wyważasz otwarte drzwi?

 

Przeceniasz mnie! żeby coś wyważyć to trzeba mieć najpierw to na stałe zamocowane. Załużmy nawet że drzwi u mnie są zamknięte to nawet jak bym się mocno nadymał to parka 15" pędzona 250Watowymi wzmacniaczami to sobie mogę w bucie pokiwać ale jednak te 27Hz u siebie słyszę :P

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

 

 

najniższy dźwięk fortepianu to 27 Hz teoretycznie to jest już jakiś wyznacznik

 

Podaj mi tytuł nagrania proszę w którym klawisz fortepianu 27 Hz został ruszony przez grającego??

Podobnie gadki o kick drum; w znakomitej większości 'chodzi' w okolicach 60-80hz, niektórzy schodzą do 50hz....pomijając juz sama kwestie poźniejszego mixu......

Przestaniecie lac wodę na koło młyńskie i zacznijcie słuchać muzyki.

I mówisz, że do tego potrzeba 27hz ... ?

 

Już parę razy wyjaśniłem o co biega ale powtórzę. Dla znanej firmy krajowej zajmującej się wydawnictwem muzyki poważnej robiono nagrania wysokiej klasy pianisty na dziedzińcu wewnętrznym na Wawelu. Nagranie było z udziałem publiczności i paru bardzo powaznych stacji TV. Wszystko piknie ładnie ale ktoś wpadł na pomysł i podczas nagrywania na wejściu mikrofonów do stołu mikserskiego włączył filtr górnoprzepustowy 30Hz. tak z polskiego na nasze dźwięk od 30Hz w zwyż był nagrany a poniżej go po prostu nie zarejestrowano. Pozbyto się wtedy z nagrania szumów tła i wentylacji wozów transmisyjnych ale!!! no właśnie o tym dalej bo to dla laików na forum ciekawe! W studiu realizatora to ślicznie zmiksowano na podobno? bardzo dobrych Genelecach średniego pola i materiał poszedł do akceptacji do wytwórni. Pech polegał na tym że to studio reżyserskie nie było takie małe bo 70m2

 

 

 

i warunki odsłuchu były wyśmienite poza schodzeniem pasma w dół w kolumnach :) Materiał trafił do wytwórni i szczęśliwie wyłapano na ich referencyjnych systemach odsłuchowych o co chodzi. tak że płytę wstrzymano i dograno niestety tylko sekcję kontrabasów, pianista na dogrywki fortepianu nie przyjechał z resztą to była fantastyczna improwizacja wiele skomplikowanych pasaży i nawet on sam czegoś takiego by się nie podjął :)

 

Dalej nie kumacie o co z tym słyszeniem najniższych częstotliwości w muzyce chodzi czy już tak koledzy teoretycy?

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

tak z polskiego na nasze dźwięk od 30Hz w zwyż był nagrany a poniżej go po prostu nie zarejestrowano.

Stromość filtrów nie jest nieskończona, więc na pewno poniżej tych 30 Hz było coś słychać. Nie broniąc pomysłu ustawienia tych filtrów, czy sensowności przenoszenia kolumn do 20Hz@-3dB, (byś se nie myślał), nie broniąc też tych Genelec na oko 8050A, pytanie moje brzmi: skąd pewność, że winny był akurat ten filtr, a nie coś innego? Może właśnie był problem z akustyką na tym wawelu przy niskich częstotliwościach i z tego powodu zabrano się za poprawki?

Dopieprzasz się Kyle nawet nie wiesz do czego, ot dla sportu!

 

Nie zamierzam z Tobą dyskutować bo wiesz lepiej o czym wtedy rozmawiałem w studio z realizatorem dźwięku i przy jakich pracach naprawczych byłem obecny.

 

EOT

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

I mówisz, że do tego potrzeba 27hz ... ?

Tak.

Rafaell wyjaśnił.

Nie twierdzę, że bez <30Hz tego nie słychać wcale, ale z >30 Hz słychać lepiej, pełniej i przyjemniej.

Nie twierdzę, ze kolumny tak nisko schodzące powinny być priorytetem dla średnio zamożnego audiofila, są rzeczy ważniejsze. Ale... rozmawiamy o Hi-Endzie.

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

Tu macie znośną cenę i 20Hz:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Chyba z 38Hz @-3dB. Może z 29Hz @-6dB - tak na oko.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

20Hz to może z podbiciami pokoju będzie dobrze słyszalne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość

(Konto usunięte)

Chyba z 38Hz @-3dB. Może z 29Hz @-6dB - tak na oko.

 

http://www.stereophile.com/content/meridian-dsp8000-digital-active-loudspeaker-measurements#Toi5TUtmvXrf4yVh.97

 

 

20Hz to może z podbiciami pokoju będzie dobrze słyszalne.

 

I jak tu tych organów i kontrabasu posłuchać...koniec świata; -)))

Gość Gosc

(Konto usunięte)

20Hz to może z podbiciami pokoju będzie dobrze słyszalne.

Nie wiem. Mogę jedynie zacytować co producent podaje w danych technicznych:

,,Frequency response in-room 20Hz – >32kHz ±3dB (for inputs at 44.1kHz or 48kHz). ‘31/2’-way crossover system with linear-phase mid–top crossover; 6th-order Linkwitz-Riley bass–mid crossover. Output >118dB spl @ 1m on music material. Noise less than 15dB spl. Overall distortion typically <0.02% at any frequency or level''

 

https://www.meridian-audio.com/products/loudspeakers/special-edition-dsp8000-digital-active-loudspeaker/#post-specification

Kyle podał link do raczej rzetelnych pomiarów. Producenckie... wiadomo...

Niemniej 29 Hz przy -6 dB do dobry wynik dla kolumny o rozsądnych rozmiarach. Tyle, że ona cyfrowa, pozbawi audiofili całej zabawy ze sprzętem, a dla analogowców to zupełnie nie wchodzi w rachubę.

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

A czy ktoś ma jeszcze sugestie odnośnie dobrych kolumn w ludzkiej cenie? Chłonę informacje bo ich potrzebuje. Co jest godne uwagi? Szukam dźwięku szybkiego i neutralnego.

Zostawmy te Herze... czasem lepiej mieć tylko 40Hz z dobrym, szybkim, zróżnicowanym basem niż 20Hz z wielką masą basopodbną:)

Gość

(Konto usunięte)

A czy ktoś ma jeszcze sugestie odnośnie dobrych kolumn w ludzkiej cenie? Chłonę informacje bo ich potrzebuje. Co jest godne uwagi? Szukam dźwięku szybkiego i neutralnego.

Zostawmy te Herze... czasem lepiej mieć tylko 40Hz z dobrym, szybkim, zróżnicowanym basem niż 20Hz z wielką masą basopodbną:)

 

Właśnie tak...I zamiast werble mamy same bębny...A "Starym" zwyczajem...do potestowania wszystko w jednym...bardzo dobra realizacja metalu...od garów po niskie zejścia elektroniki...

Zostawmy te Herze... czasem lepiej mieć tylko 40Hz z dobrym, szybkim, zróżnicowanym basem niż 20Hz z wielką masą basopodbną:)

 

Ależ to fantastyczna sprawa jak masz kolumny w ludzkiej cenie schodzące liniowo na 40Hz !!!

 

Inna sprawa co z barwą?

 

Niestety mimo że małe głośniki o bardzo dużym wychyle są jak to raczyłeś zauważyć szybkie ale właśnie przez tego typu pracę (Efekt Doplera) zmieniają barwę odtwarzanych instrumentów, Ich tonacja idzie sobie w górę. Jest to pasmo które u słuchacza wymaga długiego czasu nauczania!!! Przykładowo muzycy przechodzący z innego instrumentu na kontrabas mają prawie roczny czas adaptacji słuchu żeby prawidłowo rozróżniać wysokość tonów w tych rejestrach :)!

 

Teraz za tym pada sakramentalne pytanie co w ogóle słyszymy?

 

Jeśli tego nie słyszymy do czasu aż się nauczymy słuchać swobodnie mogą starczyć te małe super szybkie mieszacze powietrza :)

 

 

Jeśli mamy napinkę mimo że nie słyszymy to jest to osobny temat o wizycie do wysokiej klasy specjalisty medycznego ;).

 

Sprawę trochę usprawiedliwia chęć poderwania 80 letniej emerytki dwa pietra wyżej ;)

 

 

Jeśli nie to zaczyna się przysłowiowy ból d u p y bo na pewno nie może być tanio i na 100% schodzenie poniżej 12" jest bez sensu!

 

Osobiście jako młody już szukałem tej wierniejszej opcji i lata nie schodziłem poniżej 10" Myślę że te 10" może nam zapewnić wiele frajdy bo na te 40Hz przy dobrych przetwornikach powinniśmy sobie schodzić bez napinki.

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Drogi Rafaellu,

 

chciałem tylko aby wrócić do tematu wątku. Przy okazji wspomniałem, że dla mnie jakość basu jest ważniejsza niż jego głębokie zejście, bo przecież dyskutujemy o kolumnach w ludzkiej cenie.

Niestety nie mam tak dobrych kolumn aby perfekcyjnie liniowo schodziły do 40Hz. Ale miałem kiedyś kolumny na 12 calach i wiem jaki wtedy jest bas (swobodny, szybki, naturalny itp).

Niestety nie wszyscy mogą sobie pozwolić na duże kolumny, którę stoją w dobrze przygotowanym pokoju.

Nie próbuje negować tego co piszesz, bo masz rację. Ale wolałbym poczytać coś nt. założónego wątku i tylko tyle:)

Pozdrawiam

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.