Skocz do zawartości
IGNORED

prosty a dobry preamp phono wg Arcama


Bogdan

Rekomendowane odpowiedzi

Może ktoś skorzysta z tego schematu, ja go dzisiaj wbudowałem do Primare SPA20 i sprawuje się wyśmienicie.

Układ pochodzi ze znakomitego Arcama AVR 600.

Gorąco polecam . U mnie gra z Dualem i wkładką Shure M75.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/111045-prosty-a-dobry-preamp-phono-wg-arcama/
Udostępnij na innych stronach

Robiłeś na pająku, czy uniwersalnej? Ja teraz z takich prostych składam:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Proszę mnie źle nie zrozumieć. Nie chcę psuć niczyjej radości, ale chciałbym napisać parę słów komentarza na temat tego układu.

 

Konfiguracja układu jest bardzo podobna do VSPS-a czy do forumowej Nudy. Różnice to brak "czwartej" stałej czasowej 3,18us (tzw. Neumanna), brak rezystora na wyjściu układu (chroniącego przed wzbudzaniem się, nadmiernym obciążeniem pojemnościowym wzmacniacza operacyjnego) i elementów z przełącznikiem na wejściu, umożliwiającym dopasowanie obciążenia do aktualnie używanej wkładki gramofonowej. Bardziej istotne różnice dotyczą wartości zastosowanych elementów w pętli ujemnego sprzężenia zwrotnego. Sprawdźmy na ile dokładnie realizują krzywą RIAA.

 

Dla tej konfiguracji elementów korekcyjnych stałe czasowe wyglądają nieco inaczej niż powszechnie przyjęło się uważać. Opisują je równania Baxandalla (przytaczane w publikacjach John Linsley Hooda), można też posłużyć się heroiczną algebrą, tak jak to uczynił Stanley P. Lipshitz w opracowaniu "On RIAA Equalization Networks" (Journal of the Audio Engineering Society, 1979 June, Volume 27, Number 6, p.458-481). Dla celów porządkowych oznaczmy poszczególne elementy pętli. Dla Arcama: R1=470k, R2=68k, C1=4n7, C2=1n

 

Tutaj skorzystamy z wzorów Baxandalla:

 

R1/R2=6,818

C1*R1=2187us

C2*R2=109us

 

Po wstawieniu danych ze schematu Arcama otrzymujemy odpowiednio: 6,912; 2209us; 68us

 

Teraz dla porównania VSPS: R1=750k, R2=110k, C1=2n, C2=1n. Otrzymujemy: 6,818; 2250us; 110us

 

Wnioski:

Obydwa układy grają "ładniej" niż przewiduje to norma RIAA. Mają minimalnie głębsze rozciągnięcie basu w dół. VSPS ma 4-tą stałą czasową, więc będzie zachowywać się bardziej przestrzennie, natomiast Arcam będzie czarować słuchacza iskrzącymi się sopranami. Czy jest to wada czy zaleta? Zależy to od wkładki i od gustu słuchacza. Dla Shure'a M75 jest to niewątpliwie korzystna okoliczność. Pre Arcama ożywi go w górnych rejestrach. I na koniec jeszcze jedna sugestia, dla tej konkretnie wkładki warto by było zmienić rezystor na wejściu z 47k na 68k.

Tak czy owak, życzę miłych odsłuchów:)

Panie Ludwiku - dla takich postów warto tu zaglądać.

 

Zapytam jeszcze autora wątku o zasilanie. W tego typu układach więcej niż połowa "dobrego" pochodzi od zasilacza - jaki konkretnie jest zastosowany ?

VSPS nie grał tak dobrze. Arcama zrobiłem na płytce od vsps, na wyjściu zostawiłem rezystor 47 ohm i kondensator 2u2 ale zrezygnowałem z 10 uf przy 470 ohmach. Zasilanie z primare 2x15 v . Dźwięk jest bardzo przyjemny i przestrzenny.

Jeżeli ktoś nie chce budować skomplikowanych układów, to ten preamp jest jak znalazł.

...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

  • 2 tygodnie później...

Też go zrobiłem z czystej ciekawości- gra bardzo podobnie do mojego poprzednika, czyli przedwzmacniacza RIAA wymontowanego z AT Marantza w dorobionej obudowie z zasilaczem. W porównaniu z Marantzem, soprany są zaakcentowane i nieco bardziej "drapieżne".

Posłuchałem, porównałem, w systemie chyba zostanie Marantz.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.