Skocz do zawartości
IGNORED

Upgrade zwrotnicy B&W M 801 s. 2


BISDziadek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, zdecydowałem się rozpocząć ten wątek w dziale Diy, bo liczę na Waszą wiedzę i kompetencję, których mi brakuje. Watek nie miałby miejsca, gdyby nie problemy napotkane z zakupem zwrotnicy do B&W M 801 s.2 (sfinalizowane jest wszystko, wystarczy tylko jeden e-mail i się robi, ale...no właśnie). Problemy spowodowały, że dało mi to trochę do myślenia i z tąd ten wątek. Ze względu na wcześniejszy zakup MITa tri - wire, postanowiłem rozdzielić jeszcze sekcję Mid/High (sekcja Low jest w oryginale oddzielnie)i moje oczy zwróciły się na:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) , którzy się zajmują upgrade B&W 801/802 od paru ładnych lat. Jakies 5 lat temu wzorując się na upgrade 801s2. - Van Alstine, przeprowadziłem modyfikację swoich Matrixów. Prosta sprawa: usunięcie zabezpieczenia prądowego, usunięcie Zobel z sekcji basowej i ekranowanie cewek. Każda zmiana na plus, a na koniec wymiana terminali na WBT. To wszystko w skrócie. Ostatnio otrzymałem bardzo dobrą ofertę na B&W 801 Diamond, ale się nie zdecydowałem i to nie ze względów finansowych. Tak więc w Nord Creek zamówiłem zwrotnicę wg specyfikacji do s.3, czyli bardziej prostą (z 4 rzędu na 3 rząd)- oczywiście z "super" częściami z wersji "ultimatum", choć na zdjęciach jakoś tego "super" nie widać. Zamówiłem bez obudowy, bo u mnie sekcja na bas była by w stendach a sekcja Mid/High była by w wymiarach i miejscu oryginalnej płyty crossover. Kiedyś nawet myślałem o Diy, ale nie mam na tym polu doświadczenia. W internecie jest gotowy schemat - obliczony do danego głośnika i obudowy itd, ale.... I teraz moje pytanie do kolegów:

1.może zdecydować się jednak na Diy - ale jak to jest z tą tolerancją poszczególnych elementów (czy sklep, tam gdzie się kupuje części do zwrotnicy może dobrać to parami poniżej plus/minus np 1%, czy takie dobieranie parami robiątylko producenci kolumn, czyli w tym przypadku również Nord Creek?

2. Lepiej jest od podstaw budować zwrotnicę (jest schemat gotowy)czy może zamówić zwrotnicę w Nord Creek i znając parametry podzespołów, potem ją ulepszać np Duelundami cast Pio itd. Oto mój dylemat. Jeśli jakieś inne sugestie nasuną się kolegom, również będę wdzięczny. Aha, proszę mnie traktować jako "laika" w tym dziale, zresztą to "mój pierwszy raz"

 

Trochę zdjęć. Nr1. - zdjęcie wymiany terminali. Nr2.- foto mojej zwrotnicy po upgrade. Nr3.- foto oryginalnej zwrotnicy. Nr4.- zrotnice Nord Creek, wersja mała, która zastępuje oryginalną zrotnicę i wersja duża Ultimate. Nr5. - schemat zwrotnicy upgrade do B&W 801 z małym błędem - powinien być R1 opornik 2,2 om zamiast 2,2 mh.

post-44523-0-94047800-1439294166_thumb.jpg

post-44523-0-48643700-1439294720_thumb.jpg

post-44523-0-80450800-1439294789_thumb.jpg

post-44523-0-99099900-1439294846_thumb.jpg

post-44523-0-63865400-1439294892_thumb.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/121612-upgrade-zwrotnicy-bw-m-801-s-2/
Udostępnij na innych stronach

co chcesz osiagnac??

dzięki za odzew. Wszystkiego więcej. Te małe mody, które wykonałem dały mi tyle radości, że można lepiej. Teraz przyszła kolej na zwrotnicę. Myślę sobie, zwrotka prostsza - mniej części, ale lepszej jakości. No nie może być inaczej jak lepiej. Jedyny dylemat jaki mam to: czy lepiej jest podjąć wyzwanie samemu - czy niech to zrobią inni. Pozdrawiam serdecznie - Wojciech

ok, co ja bym zrobil.

 

1. sam bym sie nie bral za projektowanie zwrotki, to moze zajac rok zanim dopracujesz wszystko.

 

2. wykorzystal bym gotowy projekt zwrotki i uklad ktory ktos zaprojektowal (jesli jest sprawdzoy) i wymienil jedynie elementy które zmieniają brzmienie takie jak kondensatory i rezystory dobierajac pod konkretne glosniki i ich charakterystyke brzmienia (nie wiem jak teraz to gra)

 

jest za ostro to gladki kondensator np miedziany (jupiter copper wax 100v) + rezystor węglowy duelunda - to rozwiazanie sprawdzi sie zawsze w wysokotonowce!!

jest troche zamulone na srednicy to mundorf supreme silver oil 8,2uf + tez rezystor weglowy duelunda i mamy czytelny niczym nie zmacony przekaz

jak chcesz gładziej i bardziej kolorowo i z wypelnieniem ale dalej naturalnie do duelund RS 8,2uf 100v kwestia ceny.... ;]

Jest tylko problem z tym kondem 26uf musisz polaczyc 4 kondy 6,8uf co da ci przyblizona porzadana pojemnosc.

tutaj uzyl bym obligado premium gold 6,8uf

 

na basie nie ma co szalec wystarczy dobry polipropylen.

w pulapce rezystor metalizowany superes i polipropylen np mundorf mcap evo 82uf

pamietaj ze cewki maja swoja opornosc i w schemacie nie jest to opisane jaki gruby drut, czy cewka jest powietrzna czy rdzeniowa np na basie?? to jest bardzo wazne!!!

 

tanio nie bedzie ale jesli tylko zwrotka jest zaprojektowana dobrze to te elelenty powinny sie zgrac.

jak zle dobierzesz grubosci drutu cewek czy ich rodzaju to nie zgraja ci sie posiomy glosnosci glosnkow lub rozjada sie w fazie, ale z cewkami ci nie pomoge, nie ma doswiadczenia takiego ktos inny musial by pomoc.

 

ps.

1. lacznie piont to point i dobre kable do srodka to podstawa.

2. zwrotka jest na zewnatrz i nie zmieniaj tego, to brdzo duzo daje w gladkosci dzwieku ;]

<br /> wykorzystal bym gotowy projekt zwrotki i uklad ktory ktos zaprojektowal (jesli jest sprawdzoy) i wymienil jedynie elementy które zmieniają brzmienie takie jak kondensatory i rezystory dobierajac pod konkretne glosniki i ich charakterystyke brzmienia (nie wiem jak teraz to gra<br />
<br /> wykorzystal bym gotowy projekt zwrotki i uklad ktory ktos zaprojektowal (jesli jest sprawdzoy) i wymienil jedynie elementy które zmieniają brzmienie takie jak kondensatory i rezystory dobierajac pod konkretne glosniki i ich charakterystyke brzmienia (nie wiem jak teraz to gra<br />
Ok dzięki, ten schemat, który wrzuciłem to właśnie jest przez Nord Creek - bynajmniej tak było w internecie. Cewki dają wszystkie powietrzne: na bas drut 10 AWG, a reszta Goertx 12 AWG. U mnie cewki są z rdzeniem ferrytowym. Czyli wg ciebie lepiej jest kupić gotowy projekt, a później ulepszać - czy tak?

 

<br />W sumie to straszliwe wypierdzielanie kasy w błoto...moim zdaniem 100% lepszym wyborem byłaby wymiana nawet na N801/802.<br />
myślałem o tym. W cenie updgrade zbliżę się do ceny używek, napewno nie nowych. Za swoje matrixy ręczę, a za używki już nie. Pozdrawiam

W sumie to straszliwe wypierdzielanie kasy w błoto...moim zdaniem 100% lepszym wyborem byłaby wymiana nawet na N801/802.

 

Slyszales kiedys co robi wymiana zwrotnicy przy dobrych przetwornikach

(zakladamy jeszcze ze reszta toru jest dobrze zestawiona i na odpowiednim poziomie)

 

Kosmos!!!!!!!!

 

Moim zdaniem najwieksze zlo to kondensatory i rezystory, zasmiecaja, zabrudaja dziwiek dodajac chropowatosci albo mulac calkowicie.

Jak widze jak ludzie pisza pitu pitu o kabelkach za grube tysiace to az mi sie usmiecha czasem wiedzac jakie maja komponenty w zwrotnicy, wzmacniaczu, dacu etc.

To nie znaczy ze wymiana wszystkiego bez namyslu na elementy za grube $$ przyniesie nie wiem jaki efekt bo tak nie jest i czasem mozna skopac bezmyslnie wymieniajac wszystko po kolei. (tez nauczylem sie na wlasnych bledach) :D

 

Ok dzięki, ten schemat, który wrzuciłem to właśnie jest przez Nord Creek - bynajmniej tak było w internecie. Cewki dają wszystkie powietrzne: na bas drut 10 AWG, a reszta Goertx 12 AWG. U mnie cewki są z rdzeniem ferrytowym. Czyli wg ciebie lepiej jest kupić gotowy projekt, a później ulepszać - czy tak?

 

zawsze mozesz napisac do nich i kupic projekt bez kilku elementow albo zaproponowac wlasnie inne elementy zwrotki moze sami cos doradza np powiedza ze tam nie warto wsadzac takiego konda albo odwrotnie (i jeszcze sprawdza to na miejscu pewnie jak dziala)

 

ceny czesci znasz wiec nie zaplacisz wicej niz bys to zrobil w sklepie internetowym

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
<br />Moim zdaniem najwieksze zlo to kondensatory i rezystory, zasmiecaja, zabrudaja dziwiek dodajac chropowatosci albo mulac calkowicie.<br />Jak widze jak ludzie pisza pitu pitu o kabelkach za grube tysiace to az mi sie usmiecha czasem wiedzac jakie maja komponenty w zwrotnicy, wzmacniaczu, dacu etc.<br />To nie znaczy ze wymiana wszystkiego bez namyslu na elementy za grube $$ przyniesie nie wiem jaki efekt bo tak nie jest i czasem mozna skopac bezmyslnie wymieniajac wszystko po kolei. (tez nauczylem sie na wlasnych bledach)<br />
Podpisuję się pod tym stwierdzeniem. Z tąd między innymi ten wątek.

 

<br />zwrotka jest na zewnatrz i nie zmieniaj tego, to brdzo duzo daje w gladkosci dzwieku <br />
Sekcja basowa będzie w stendach. Tak jak na zdjęciu w miejscu puchy Mita.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To ja powiem.

1. Schemat który zamieściłeś ma lekki niedobór, mianowicie brak rezystancji cewek. To może wpływać dość istotnie na zachowanie filtracji. Jeśli wykonasz zwrotkę wg schematu, to się możesz pomylić ze względu właśnie na te nieokreślone opory cewek. Inaczej filtrowana kolumna może a nawet musi brzmieć inaczej. Lepiej/gorzej to już inna kwestia, ale na pewno inaczej.

2. Zmiana wartości elementów przynosi znacznie większe zmiany niż zmiany typu elementów.

 

Ja ci powiem co ja bym zrobił. Zacząłbym od zera. Masz dobre głośniki. Jeśli chcesz coś poprawić, to ja bym się umówił z którymś z tutejszych guru projektowania zestawów głośnikowych. Tenże guru pomierzy głośniki i zaproponuje ci nową jedną/kilka zwrotnic. Propozycję pewnie złoży w pająku, albo na desce czerpiąc garściami z wiaderka elementów które posiada i będziesz mógł sobie posłuchać. Dopasować do preferencji. Będziesz miał indywidualny produkt dopasowany do swoich preferencji. Włożenie kasy w projekt da ci znacznie większy efekt niż wywalanie tej kasy tylko na pozłacane rezystory.

 

Jeszcze jedna rzecz. Na zwrotce od NC cewki wyglądają jakby były nawijane na kolanie. Nie wiem, może kwestia zdjęcia, ale zobacz sobie jak wyglądają na zdjęciach cewki z polinku albo stxa. Sposób nawinięcia cewek wpływa na ich wartość nawet jeśli spróbujemy uzyskać taką samą cewkę z taką samą ilością drutu itp. Więc może to być niepowtarzalne. W krytycznych miejscach, 0,2-0,3R różnicy może już spokojnie wprowadzić słyszalną zmianę.

Jeśli chodzi o cewki rdzeniowe w oryginale - prawdopodobnie będziesz miał spory kłopot żeby uzyskać cewkę powietrzną o tym samym L/R. Więc wymiana na pałę na powietrzne może przynieść negatywną zmianę.

Natomiast sekcja Mid/High będzie na oryginalnej płycie pod spodem, tak jak to widac na zdjęciu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Brakuje mi rzeczy najważniejszej:

co kolega BISDziadek pragnie uzyskać po tej modyfikacji ?

Reasumując:

co mu się nie podoba w brzmieniu kolumn i za pomocą

pewnych inwestycji ma nadzieję to poprawić.

Najlepiej się od razu "przypucować" ;-)

i wszystko będzie jasne.

 

PS. a zamiast 26 uF można też mkp 3 x 8,2 - też blisko tolerancji.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

<br />To ja powiem.<br />1. Schemat który zamieściłeś ma lekki niedobór, mianowicie brak rezystancji cewek. To może wpływać dość istotnie na zachowanie filtracji. Jeśli wykonasz zwrotkę wg schematu, to się możesz pomylić ze względu właśnie na te nieokreślone opory cewek. Inaczej filtrowana kolumna może a nawet musi brzmieć inaczej. Lepiej/gorzej to już inna kwestia, ale na pewno inaczej.<br />2. Zmiana wartości elementów przynosi znacznie większe zmiany niż zmiany typu elementów.<br /><br />Ja ci powiem co ja bym zrobił. Zacząłbym od zera. Masz dobre głośniki. Jeśli chcesz coś poprawić, to ja bym się umówił z którymś z tutejszych guru projektowania zestawów głośnikowych. Tenże guru pomierzy głośniki i zaproponuje ci nową jedną/kilka zwrotnic. Propozycję pewnie złoży w pająku, albo na desce czerpiąc garściami z wiaderka elementów które posiada i będziesz mógł sobie posłuchać. Dopasować do preferencji. Będziesz miał indywidualny produkt dopasowany do swoich preferencji. Włożenie kasy w projekt da ci znacznie większy efekt niż wywalanie tej kasy tylko na pozłacane rezystory.<br /><br />Jeszcze jedna rzecz. Na zwrotce od NC cewki wyglądają jakby były nawijane na kolanie. Nie wiem, może kwestia zdjęcia, ale zobacz sobie jak wyglądają na zdjęciach cewki z polinku albo stxa. Sposób nawinięcia cewek wpływa na ich wartość nawet jeśli spróbujemy uzyskać taką samą cewkę z taką samą ilością drutu itp. Więc może to być niepowtarzalne. W krytycznych miejscach, 0,2-0,3R różnicy może już spokojnie wprowadzić słyszalną zmianę. <br />Jeśli chodzi o cewki rdzeniowe w oryginale - prawdopodobnie będziesz miał spory kłopot żeby uzyskać cewkę powietrzną o tym samym L/R. Więc wymiana na pałę na powietrzne może przynieść negatywną zmianę. <br />
Dzięki serdeczne. No właśnie w tym problem, że nie chciałbym czegoś spaprać. To o czym piszesz mniej wiecej jest podane w mojej oryginalnej zwrotce, oczywiście bez oporu cewek. Zdjęcie pierwsze - wszystko tak jak było na początku w oryginale, a w drugim zdjęciu już z moją poprawką. A trzecie zdjęcie to są właśnie wartości cewek i zastosowanego drutu. To wszystko w seri 2.Ja teraz chcę przejść do zwrotki jeszcze prostszej, którą podałem na zdjęciu we wcześniejszym poście. Może się powtarzam, ale może się to komuś przyda.

 

<br />Brakuje mi rzeczy najważniejszej:<br />co kolega BISDziadek pragnie uzyskać po tej modyfikacji ?<br />Reasumując:<br />co mu się nie podoba w brzmieniu kolumn i za pomocą<br />pewnych inwestycji ma nadzieję to poprawić.<br />Najlepiej się od razu "przypucować" ;-)<br />i wszystko będzie jasne.<br />
Dzięki za odzew. Może tak odpowiem. Kolumny na obecny czas sprawiają mi naprawdę dużo radści z dźwięku jaki słyszę. Po każdym modzie jest lepiej i dlatego może wstyd powtarzać, ale chcę wszystkiego więcej i więcej. Kiedy już będę wiedział, że ani kondensator, ani opornik, czy jakaś cewka nie tamuje mi sygnału, wtedy będę mógł pobawić się czy czegoś jest za dużo czy nie w moim "gniazdku" odsłuchowym. Przepraszam, jeśli to zabrzmiało infantylnie, wiem, że jestem w dziale Diy - bliskie mi jest stwierdzenie kolegi Bart-Azazel:

Moim zdaniem najwieksze zlo to kondensatory i rezystory, zasmiecaja, zabrudaja dziwiek dodajac chropowatosci albo mulac calkowicie.

Jak widze jak ludzie pisza pitu pitu o kabelkach za grube tysiace to az mi sie usmiecha czasem wiedzac jakie maja komponenty w zwrotnicy, wzmacniaczu, dacu etc.

To nie znaczy ze wymiana wszystkiego bez namyslu na elementy za grube $$ przyniesie nie wiem jaki efekt bo tak nie jest i czasem mozna skopac bezmyslnie wymieniajac wszystko po kolei. (tez nauczylem sie na wlasnych bledach. Pozdrawiam serdecznie.

 

<br /> a zamiast 26 uF można też mkp 3 x 8,2 - też blisko tolerancji. <br />
Nawet jesli skorzystam, to są cenne rady, nie tylko dla mnie. Dzięki

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-44523-0-58160600-1439369875_thumb.jpg

post-44523-0-45095600-1439369890_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A w zależności, czego się szuka w dźwięku podzielę się ciekawostką znalezioną kiedyś w sieci

na temat napraw B&W z tweeterem alu, który w razie uszkodzenia

jest dość drogi i trudny ( podobno) do zdobycia na niektórych rynkach.

Otóż nie mając innego wyjścia instalowali tam Vifę OC25SC65-04 i co dziwne bardzo,

paru z nich stwierdziło, że nigdy przedtem ich kolumny tak dobrze nie grały,

że aż musieli się podzielić tą opinią z innymi.

Radość ich była tym większa, że podobno można ją tam mechanicznie zainstalować

bez większych problemów.

Nie pamiętam, jakiego to konkretnie dotyczyło modelu; przytaczam jako ciekawostkę.

Zresztą i tak zależy, co kto lubi i z czym porównuje; w końcu to klasyk. R.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

na temat napraw B&W z tweeterem alu, który w razie uszkodzenia

jest dość drogi i trudny ( podobno) do zdobycia na niektórych rynkach.

Jakieś 5 lat temu załatwiałem oryginały u pana Janusza Prządki i nie było problemu. Trzeba było tylko podać serię - bo jest różnica. Seria 3 miała ferrofloid i była wolniejsza niż seria 2 bez ferrofloidu. No i po jakimś czasie ten ferrofloid wysycha i wtedy tzreba naprawiać. Moje Stare alu bez ferrofluoidu bardzo dobrze się trzymają, a nowe w pudełkach czekają na ....

 

Otóż nie mając innego wyjścia instalowali tam Vifę OC25SC65-04

A wydawało mi się, że wszystko wiem o B&W 801. dzięki

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-44523-0-89600900-1439401999_thumb.jpg

post-44523-0-82472400-1439402023_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

jak bym mial zaplikowac jakis inny glosnik to byl by nim

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

zwrtoka tak samo prosta jak w morelu elite

 

albo morel elite ktorego zreszta teraz uzywam

zwrotka jest z nim o wiele tansza bo pozbawiona konda pulapki

jedynie cewka i kondensator oraz rezystor

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

1.może zdecydować się jednak na Diy - ale jak to jest z tą tolerancją poszczególnych elementów (czy sklep, tam gdzie się kupuje części do zwrotnicy może dobrać to parami poniżej plus/minus np 1%, czy takie dobieranie parami robiątylko producenci kolumn, czyli w tym przypadku również Nord Creek?

2. Lepiej jest od podstaw budować zwrotnicę (jest schemat gotowy)czy może zamówić zwrotnicę w Nord Creek i znając parametry podzespołów, potem ją ulepszać np Duelundami cast Pio itd. Oto mój dylemat. Jeśli jakieś inne sugestie nasuną się kolegom, również będę wdzięczny. Aha, proszę mnie traktować jako "laika" w tym dziale, zresztą to "mój pierwszy raz"

Jak już Kolega tak mocno chce ingerować w zwrotnicę to może warto zastanowić się nad układem aktywnym, który technicznie jest znacznie korzystniejszy od pasywnego. Osobiście polecam taką drogę.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Ale sprowadzi się to do tego samego problemu, tzn pomierzenia i zaprojektowania zwroti tyle, że o większym stopniu skomplikowania. Plus oczywiście odpowiednia ilość końcówek mocy.

albo morel elite ktorego zreszta teraz uzywam

zwrotka jest z nim o wiele tansza bo pozbawiona konda pulapki

jedynie cewka i kondensator oraz rezystor

Czym mniej tym lepiej - stało się już chyba sloganem, ale w tym wypadku pasuje jak ulał. Kurcze, watek robi się coraz ciekawszy. Same konkretne porady. Nie spodziewałem się tyle dobrego.

 

może warto zastanowić się nad układem aktywnym, który technicznie jest znacznie korzystniejszy od pasywnego.

Myślałem o tym, ale jak zobaczyłem te wyliczenia w B&W 801 (chyba seria 80), to mi się odechciało.

 

Ale sprowadzi się to do tego samego problemu, tzn pomierzenia i zaprojektowania zwroti tyle, że o większym stopniu skomplikowania. Plus oczywiście odpowiednia ilość końcówek mocy.

dokładnie, to samo chciałem powiedzieć. Nie mam miejsca na końcówki. Mam jednego małego Gryphona i czuję jego temperaturę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-44523-0-79445500-1439480802_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

zapytaj misiomora czy audaxa ciac tak samo prosto czyli 4,7uf kondensator oraz 1mH cewka powietrzna??

do tego rezystor moc moze poda ci jakas przyblizona wartosc i rzeba bedzie kupic 3 po kolei 3 w gore i 3 w dol ale koszt 5zl/szt

pozniej wstawic dopiero weglowy duelunda

 

ps. ogolnie nie lubie aluminiowych glosnikow wole tekstylne kopolki chociaz sa wybitne wyjatki ktore niesety wybitnie tez kosztuja jak berylowy z utopii ktory uwazam powinien byc ciety duelundem ;]

Myślałem o tym, ale jak zobaczyłem te wyliczenia w B&W 801 (chyba seria 80), to mi się odechciało.

Masz bardzo dobre głośniki, jeżeli chcesz je poprawić to droga aktywna wydaje się być nieunikniona. Zresztą chyba B&W miało taką opcję dla BW801M. Do wstępnej aktywizacji potrzebna jest kwota około 1500x3+1300=5800 zł (6x180W/4+zwrotnica DSP - wszystko nowe ze sklepu). To dużo, ale możliwości takiego systemu ogromne i zostaje na przyszłość bo jest zewnętrzny. Będziesz się dobrze bawił bez problemów ustawieniami korzystając z laptopa w czasie rzeczywistym. Droga pasywna może być krokiem wstecz i trochę się narobisz. Zwłaszcza przy 4 rzędzie zwrotnicy (tak chyba miał oryginał). Ta pasywna droga przy bardzo dobrych elementach nie jest też zbyt tania. To oczywiście tylko moje zdanie.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Masz bardzo dobre głośniki, jeżeli chcesz je poprawić to droga aktywna wydaje się być nieunikniona. Zresztą chyba B&W miało taką opcję dla BW801M. Do wstępnej aktywizacji potrzebna jest kwota około 1500x3+1300=5800 zł (6x180W/4+zwrotnica DSP - wszystko nowe ze sklepu). To dużo, ale możliwości takiego systemu ogromne i zostaje na przyszłość bo jest zewnętrzny. Będziesz się dobrze bawił bez problemów ustawieniami korzystając z laptopa w czasie rzeczywistym. Droga pasywna może być krokiem wstecz i trochę się narobisz. Zwłaszcza przy 4 rzędzie zwrotnicy (tak chyba miał oryginał). Ta pasywna droga przy bardzo dobrych elementach nie jest też zbyt tania. To oczywiście tylko moje zdanie.

 

jakie 4 rzedy, tutaj chodzi o uproszczenie do minimum, przeczytaj caly watek.

Less is more - jak mowi plakat u mnie w studio ;]

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

zapytaj misiomora czy audaxa ciac tak samo prosto czyli 4,7uf kondensator oraz 1mH cewka powietrzna??

do tego rezystor moc moze poda ci jakas przyblizona wartosc i rzeba bedzie kupic 3 po kolei 3 w gore i 3 w dol ale koszt 5zl/szt

pozniej wstawic dopiero weglowy duelunda

 

ps. ogolnie nie lubie aluminiowych glosnikow wole tekstylne kopolki chociaz sa wybitne wyjatki ktore niesety wybitnie tez kosztuja jak berylowy z utopii ktory uwazam powinien byc ciety duelundem

Konkretny jak zwykle - serdeczne dzięki. Tekstylnych słuchałem w B&W serii 80 - zwrotnica ta sama ale dźwięk szczególnie góry już nie- bo bardziej słodki, może nawet lekko odbiegający od neutralności. Nad aluminiowa kopółką trzeba by więcej popracować i chyba warto. Tweetery z 801 serii 80

 

Do wstępnej aktywizacji potrzebna jest kwota około 1500x3+1300=5800 zł (6x180W/4+zwrotnica DSP - wszystko nowe ze sklepu). To dużo, ale możliwości takiego systemu ogromne i zostaje na przyszłość bo jest zewnętrzny. Będziesz się dobrze bawił bez problemów ustawieniami korzystając z laptopa w czasie rzeczywistym. Droga pasywna może być krokiem wstecz i trochę się narobisz.

Pewnie masz rację. Słyszałem naprawdę dużo dobrych opini o aktywnym crossover, ale u mnie jest problem z miejscem. Nawet zwrotkę pasywną będę próbował umieścić - część w stendach a część w miejscu gdzie była oryginalna, mimo, że nalepiej było by, gdyby była na zewnątrz. Nie zawsze może być to co się chce.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

jakie 4 rzedy, tutaj chodzi o uproszczenie do minimum, przeczytaj caly watek.

Less is more - jak mowi plakat u mnie w studio ;]

Myślisz że konstruktorzy BW nie sprawdzili prostych opcji projektując te kolumny ? Uproszczenia nie zawsze przynoszą poprawę i ciężko się je sprawdza (porównuje) z poprzednim rozwiązaniem w czasie rzeczywistym.

 

Nawet zwrotkę pasywną będę próbował umieścić - część w stendach a część w miejscu gdzie była oryginalna, mimo, że nalepiej było by, gdyby była na zewnątrz. Nie zawsze może być to co się chce.

No tak to wyjaśnia sprawę, ale przecież używasz jakiegoś wzmacniacza do zasilania tych kolumn. System aktywny nie zajmie dużo więcej miejsca od tego wzmacniacza. Tylko kabli przyłączeniowych będziesz miał więcej.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Ilu ludzi, tyle poglądów na neutralność ;-) Też dobrze.

Popieram tu kolegę bart-azazel 'a w temacie kopułek [ nie kopółek ;-) ] tekstylnych;

szczególnie po przypomnieniu sobie, że Matrixy były przedmiotem badań

takiego tytułu, jak "Stereophile" w końcu trochę znanego w branży.

Naturalnie nie można zmusić głośnika alu z pasmem do 14 kHz i rezonansem poza:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

, żeby, prawda, pilnie odwzorował to, co dostaje na wejściu.

Żeby oddalić ewentualny zarzut nierzetelności pomiarów,

podaję link do pomiarów innego wynalazku z dobrym głośnikiem na górze:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Dlatego Matrix wymaga pewnych prac i zabiegów w temacie zwrotnic itd;

bywa, że w nieskończoność i jest wdzięcznym tematem zajęć w wolnym czasie.

Może też właśnie o to chodzi, a nie o bezwzględne uzyskanie czegoś tam w wykresach,

które są dla wielu wyrocznią; bo dla mnie na przykład nie są.

Liczy się radość słuchania muzyki i niech tak zostanie,

dając nam dodatkowo radość twórczych modernizacji.

Pozdrawiam - Rysiek.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Myślisz że konstruktorzy BW nie sprawdzili prostych opcji projektując te kolumny ? Uproszczenia nie zawsze przynoszą poprawę i ciężko się je sprawdza (porównuje) z poprzednim rozwiązaniem w czasie rzeczywistym.

Oczywiście że sprawdzili. B&W 801 seria 2 była ostatnią kolumną projektowaną przez Johna Bowersa. Wcześniejsze serie były z przeznaczeniem typowym do studia, czyli z zabezpieczeniem prądowym. Ta wersja miała ukłon w stronę domowych audiofili, ale również niestety posiadała zabezpieczenie prądowe. Rożne mądre głowy zaczęło przeprowadzać updgrade tychże zwrotek, chociażby Van Alstine a później Nord Creek. Pisano nawet bezpośrednio do B&W z tym problemem. W sumie B&W wzięło to pod uwagę i powstała seria Anniverary Limited edition, właśnie bez zabezpieczenia prądowego. Foto właśnie tej zwrotki pokazuję niżej - można porównać z wrotką we wcześniejszym poście - płyta jest ta sama, widać jeszcze wytrawione scieżki pod zabezpieczenie prądowe, ale już go nie ma. Później idąc tym samym torem zrobiono w serii 3 zmianę zrotnicy tzn. zmianę z 4 rzędu/24db na oktawę jak w serii 2 do 3 rzędu/ 18db na oktawę. Oczywiście obudowa w obydwu seriach w środku była taka sama i zwrotka z tym samym podziałem czyli 380hz and 3Khz order Butterworth. Natomiast warto wspomnieć o tweeterze. W serii 2 jest kopółka twarda - aluminiowa, a w seri 3 ta sama ale z ferrofuoidem. Co ciekawe pierwsze wersje 3 były bez ferrofluoidu.

 

Dlatego Matrix wymaga pewnych prac i zabiegów w temacie zwrotnic itd;

bywa, że w nieskończoność i jest wdzięcznym tematem zajęć w wolnym czasie.

Może też właśnie o to chodzi, a nie o bezwzględne uzyskanie czegoś tam w wykresach,

które są dla wielu wyrocznią; bo dla mnie na przykład nie są.

Liczy się radość słuchania muzyki i niech tak zostanie,

dając nam dodatkowo radość twórczych modernizacji.

Pozdrawiam - Rysiek.

Dobre. Zgadzam się w 100%. Ile to razy miałem satysfakcję, że coś tam zrobiłem i zadziałało tzn. było lepiej. A później się utwierdzasz w tym słuchając muzy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-44523-0-06438500-1439536236_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pewnie byłoby łatwiej wyciągnąć jakieś wnioski gdybyś wiedział jakich zmian w dźwięku oczekujesz.

Zastanów się co ci przeszkadza. Czy coś się wybija, co ci przeszkadza. Czy gdzieś czegoś brakuje.

Bo kupując czy składając taką czy inną zwrotkę działasz trochę na ślepo. Coś złożysz - coś ci przeszkadza, składasz nowe nie wiedząc co się zmieni itp znowu odsłuchasz.. i tak w kółko strzelasz w ciemno, ale niekoniecznie poprawiając co ci przeszkadza. Z doświadczenia wiem, że nawet niewielkie zmiany czy topologii czy wartości elementów w zwrotnicy zmienia bardzo dużo w dźwięku. Np moje kolumny były dość ostre gdzieś nieco powyżej podziału. Wystarczyło dołożyć kawałek cewki i kondensatora i uspokoiłem to brzęczenie, przy okazji poprawiła się scena. Po mojemu warto najpierw dostroić kolumny do optimum i preferencji, a później dokładać

Ale robiłem to mając w ręku pomiary i najpierw symulując zachowanie. I na tej podstawie zrobiłem modyfikację.

Gdybyś określił czego ty oczekujesz, można by się zastanowić nad konkretnym rozwiązaniem.

 

Pewnie byłoby łatwiej wyciągnąć jakieś wnioski gdybyś wiedział jakich zmian w dźwięku oczekujesz.

Zastanów się co ci przeszkadza. Czy coś się wybija, co ci przeszkadza. Czy gdzieś czegoś brakuje.

Bo kupując czy składając taką czy inną zwrotkę działasz trochę na ślepo. Coś złożysz - coś ci przeszkadza, składasz nowe nie wiedząc co się zmieni itp znowu odsłuchasz.. i tak w kółko strzelasz w ciemno, ale niekoniecznie poprawiając co ci przeszkadza. Z doświadczenia wiem, że nawet niewielkie zmiany czy topologii czy wartości elementów w zwrotnicy zmienia bardzo dużo w dźwięku. Np moje kolumny były dość ostre gdzieś nieco powyżej podziału. Wystarczyło dołożyć kawałek cewki i kondensatora i uspokoiłem to brzęczenie, przy okazji poprawiła się scena. Po mojemu warto najpierw dostroić kolumny do optimum i preferencji, a później dokładać

Ale robiłem to mając w ręku pomiary i najpierw symulując zachowanie. I na tej podstawie zrobiłem modyfikację.

Gdybyś określił czego ty oczekujesz, można by się zastanowić nad konkretnym rozwiązaniem.

 

Pewnie byłoby łatwiej wyciągnąć jakieś wnioski gdybyś wiedział jakich zmian w dźwięku oczekujesz.

Zastanów się co ci przeszkadza. Czy coś się wybija, co ci przeszkadza. Czy gdzieś czegoś brakuje.

Bo kupując czy składając taką czy inną zwrotkę działasz trochę na ślepo. Coś złożysz - coś ci przeszkadza, składasz nowe nie wiedząc co się zmieni itp znowu odsłuchasz.. i tak w kółko strzelasz w ciemno, ale niekoniecznie poprawiając co ci przeszkadza. Z doświadczenia wiem, że nawet niewielkie zmiany czy topologii czy wartości elementów w zwrotnicy zmienia bardzo dużo w dźwięku. Np moje kolumny były dość ostre gdzieś nieco powyżej podziału. Wystarczyło dołożyć kawałek cewki i kondensatora i uspokoiłem to brzęczenie, przy okazji poprawiła się scena. Po mojemu warto najpierw dostroić kolumny do optimum i preferencji, a później dokładać

Ale robiłem to mając w ręku pomiary i najpierw symulując zachowanie. I na tej podstawie zrobiłem modyfikację.

Gdybyś określił czego ty oczekujesz, można by się zastanowić nad konkretnym rozwiązaniem.

Witajcie,

 

ja też chcciałem sobie polepszyć kolumny i okazało się, że jak zbadałem słuch to kiedyś słyszałem do 16kHz a dzis to tylko do 13,5kHz.

Ma to wielką zaletę bo nie słyszę już piszczenia transformatora wysokiego napięcia w Telewizorze.

Ja bym najpierw kupił na dwa tygodnie equaliser parametryczny i pokrecił pewne pasma.

A jak ktoś chce mieć wiecej sceny to lepiej dokupić dwie małe kolumienki i podłączyć pod kino domowe i scena sama się wygeneruje. No już superasto jest w profi nagraniach wielokanałowych. Tam nawet słychać kaszelek słuchacza z 13nastego rzędu.

Oczywiście obudowa w obydwu seriach w środku była taka sama i zwrotka z tym samym podziałem czyli 380hz and 3Khz order Butterworth. Natomiast warto wspomnieć o tweeterze

Mając zwrotnicę DSP możesz te wszystkie koncepcje (opisane w w/w akapicie) sprawdzić u siebie w domu i to siedząc wygodnie w miejscu odsłuchowym zmieniając nastawy zwrotnicy w czasie rzeczywistym dla obu kolumn razem, mając natychmiast wynik odsłuchowy. Dokładnie będziesz wiedział co się zmieniło i jak istotna dla odsłuchu jest ta zmiana. Radzę nie tracić czasu na eksperymenty z układem pasywnym.

Ja bym najpierw kupił na dwa tygodnie equaliser parametryczny i pokrecił pewne pasma.

Blok equalizera parametrycznego zawsze jest częścią składową zwrotnicy DSP.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Slyszales kiedys co robi wymiana zwrotnicy przy dobrych przetwornikach

(zakladamy jeszcze ze reszta toru jest dobrze zestawiona i na odpowiednim poziomie)

 

Kosmos!!!!!!!!

 

Moim zdaniem najwieksze zlo to kondensatory i rezystory, zasmiecaja, zabrudaja dziwiek dodajac chropowatosci albo mulac calkowicie.

 

Skoro już się w to bawić, to może podział aktywny? Nie będzie kondensatorów, rezystorów czy cewek między wzmacniaczami a głośnikami. Dopiero tutaj będzie na prawdę wszystkiego więcej (nic nie będzie zabijało mikrodetali pomiędzy wzmacniaczem a głośnikiem, bo podział będzie przed wzmacniaczem, co dodatkowo zmniejszy zniekształcenia samego wzmacniacza, który będzie pracował w wąskim paśmie).

Po mojemu warto najpierw dostroić kolumny do optimum i preferencji, a później dokładać

Właśnie z tego założenia wychodzę. Ma być jak to napisałeś "Optimum". Pisałem już o tym trochę wyżej, nie chcę się powtarzać. A potem mając przepływ sygnału "niczym nie zakłócony" mogę się bawić i wykorzystać te Wasze naprawdę cenne rady. Tak to widzę.

 

No tak to wyjaśnia sprawę, ale przecież używasz jakiegoś wzmacniacza do zasilania tych kolumn. System aktywny nie zajmie dużo więcej miejsca od tego wzmacniacza. Tylko kabli przyłączeniowych będziesz miał więcej.

Wzmacniacz malutki integra Gryphon Calisto 2200, waży mniej niż transport Ezoterica. Co prawda mam jeszcze Classe Cap 150 w nieskazitelnym stanie, ale stoi w szafie bo tu nie ma miejsca. Kabli już jest full, a ostatni Mit siedzi w stendach. Co będzie jeśli tam będzie cześć zwrotki - strach pomyśleć.

 

Skoro już się w to bawić, to może podział aktywny? Nie będzie kondensatorów, rezystorów czy cewek między wzmacniaczami a głośnikami. Dopiero tutaj będzie na prawdę wszystkiego więcej (nic nie będzie zabijało mikrodetali pomiędzy wzmacniaczem a głośnikiem, bo podział będzie przed wzmacniaczem, co dodatkowo zmniejszy zniekształcenia samego wzmacniacza, który będzie pracował w wąskim paśmie

Nie widzę problemu by się z tym nie zgodzić, ale powtórzę mam problem powierzchni. Nie mówię ile metrów by się nie ośmieszyć. Tak to niestety wygląda.
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.