Skocz do zawartości
IGNORED

Dolby Atmos w TVP 1.


Jager

Rekomendowane odpowiedzi

Jeśli ktoś był kiedyś na stadionie narodowym, najlepiej z zamkniętym dachem. Będąc w pobliżu pierwszych miejsc blisko środka boiska. Gdzie na stadionie w stosunku do jego miejsca odsłuchowego nad nim siedzi i się wydziera jeszcze kilkadziesiąt tysięcy gardeł, z różnych kierunków bo i za nim, z boków i nad nim w wielu kierunkach lecą z pod dachu np. różne przyśpiewki konkurencyjnych drużyn. Inne z lewej po przekątnej, inne z prawej przekątnej... Efekt akustyczny - Atmos,5.1.2 może być warty uwagi. Jeśli jeszcze dodamy, że ten dźwięk się odbija po całym stadionie 5.1.4 to robi się jeszcze ciekawiej. Mikrofon specjalny 3D - zatem zakładam, że można zlokalizować z poziomu murawy jak gwiżdżąca piłka lecąca spod jednej bramki nad głowami zawodników a lądująca pod bramką z przeciwnej strony boiska... Ale to trzeba usłyszeć...

 

Wczoraj spacerowałem z rodziną po parku. I zwróciłem uwagę jak dużo dźwięków dobiega właśnie z góry. Szelest liści wśród konarów drzew, biegające wiewiórki, odgłos stukającego w pień dzięcioła czy jaskółek pikujących z góry, manewrujących nad ziemią i gwałtownie unoszących się pionowo ku obłokom.. Odbijające się dźwięki od wysokich bloków aut, autobusów, warczących zdezelowanych Tirów i trzęsących się w domu obok ich przejazdu szyb w oknach... Czy choćby wizyta na lotnisku. Czymś dla mnie naturalnym wydaje się to, że dźwięk nas otacza również z góry. Zresztą tak samo jak z dołu, Filmy np. katastroficzny 2012 gdzie pod nogami ludzi rozstępuje się ziemia. Albo gdy siedzi ktoś na pomoście a pod nim leci rzucany kamień odbijający się od tafli wody. Gdy siedzimy na piętrze słyszymy jak ktoś buszuje na dole domu... Codziennie otacza nas tyle dźwięków płynących z góry, dołu, boków...

 

To samo się odnosi do piłki nożnej gdy piłka kozłuje po ziemi...

 

Stąd moje zapytanie o ten mecz i wrażenia płynące z dolby Atmos.

NHK ma w swojej Super-Hi Vision (czyli 8K) dźwięk 24 kanały, rozpisując jest to 10.2.9.3:

 

10 na poziomie uszu słuchacza

2 LFE (różne, nie jest te zdublowany jeden kanał)

9 górnych

3 dolne.

Napisze coś od siebie:

Ilość głośników jest uzależniona od wielkości pomieszczenia oraz widzów w trakcie seansu.

Posiadam system 5.2.4 w pomieszczeniu 26m2.

Słuchałem systemu 5.1, 7.1 oraz 5.1.2, 5.1.4 oraz 7.2.4

Po kilku latach użytkowania atmosa również uważam, że warto mieć chociąż 2 głośniki na suficie. Mój kolega ma pokoik ok 3/3m. Gdzie idealnie sprawdza się system 5.1.2

Mój pokój ma 26m2 i kanapa jest na 1.3m odsunięta od sciany dzięki czemu mogłem założyć system 4 kolumn od atmosa.

Co do kolumn na dole uważam , że 5 spokojnie wystarczy. Natomiast jeśli bym miał dużą rodzinę i ilość widzów zmusiła by mnie abym zrobił dwa rzędy. W takim przypadku rozważał bym system 7.1 z dodatkowymi kolumnami po bokach dla uzupełnia dźwięków z tylnych kolumn.

Jeśli mamy jeden rząd widzów i dobrze rozmieszczone kolumny zgodnie z zasadami to spokojnie nam powinno to wystarczyć.

 

Co do kolumn atmosowych to wszystko również zależy od długości pomieszczenia i ilości rzędów. W przypadku malego pomieszczenia i 1 rzedu siedzen wystarczy 1 para kolumn. Natomiast jesli mamy wieksze pomieszczenie gdzie kanapa jest mocno odsunieta od tylnej sciany mozemy próbować 4 kolumny. Jeśli mamy dwa rzędy spokojnie wystarczy nam do 4 kolumn na suficie. Dwie jak dla mnie już by było za mało z uwagi iż musielibyśmy zainstalować je pomiędzy rzędami a to juz dla pierwszego rzedu psuje efekt. Bo kolumny powinny być przed nami a nie za nami. Natomiast jeśli mamy 3 rzędy to już można pomyśleć o 6 atmosowych.

Atmos jest zapisany jako lewy i prawy kanał a to ile par kolumn zainstalujemy to jest uzależnione procesora w naszej elektronice która to obrobi. .:-)

Dzięki @Bipo. Bardzo ciekawe co napisałeś.

 

Na podstawie Twojego doświadczenia: jaka byłaby optymalna konfiguracja w pokoju 5.7 x 3.1 (17.7 m2) wysokość 2.25 m? Z jednej strony aby był najpełniejszy efekt, z drugiej - aby się nie wygłupić i nie przepłacić.

 

Jeżeli dobrze Cię zrozumiałem byłoby to 5.1.4. Na górze 4, bo pokój długi.

Dzięki @Bipo. Bardzo ciekawe co napisałeś.

 

Na podstawie Twojego doświadczenia: jaka byłaby optymalna konfiguracja w pokoju 5.7 x 3.1 (17.7 m2) wysokość 2.25 m? Z jednej strony aby był najpełniejszy efekt, z drugiej - aby się nie wygłupić i nie przepłacić.

 

Jeżeli dobrze Cię zrozumiałem byłoby to 5.1.4. Na górze 4, bo pokój długi.

 

Na pewno bipo odpisze 5.2.4 i tez bede tego samego zdania. Pokoj waski i o ile nie jest to dedykowana salka z jednym fotelem na srodku to nie ma sensu pchac sie w 7.2.4.

 

 

Miej na uwadze dwa subwoofery - robi to znaczaca roznice w porownaniu do jednego.

Atmos jest zapisany jako lewy i prawy kanał

 

Czy to znaczy że mając cztery głośniki na górze: górny-przedni-lewy przekazuje to samo co górny-tylny-lewy a górny-przedni-prawy to samo co górny-tylny-prawy?

 

Pokoj waski i o ile nie jest to dedykowana salka z jednym fotelem na srodku to nie ma sensu pchac sie w 7.2.4.

 

Nie bardzo rozumiem powyższe stwierdzenie. Czy gdyby była to dedykowana salka - zalecana konfiguracja byłaby inna? Większa?

 

Miej na uwadze dwa subwoofery - robi to znaczaca roznice w porownaniu do jednego.

 

Tu mam "myślówę". Tak jak z Atmosem doświadczenie mam małe (albo jeszcze mniejsze) i dlatego proszę o radę mądrzejszych od siebie - tak w temacie jeden czy dwa subwoofery słuchałem obydwu wariantów i nie jestem do końca przekonany co do dobrodziejstw konfiguracji z dwoma. Może jeden ale za to lepszy?

 

I jeszcze jedno. Czy podczas odtwarzania ścieżki dźwiękowej bez Atmosa górne głośniki milczą czy też trafia tam jakaś sztucznie skreowana (drogą przekształceń elektronicznych) góra? Tak jak Dolby Pro-Logic II z materiału stereo sztucznie kreuje 5.1?

 

 

Czy to znaczy że mając cztery głośniki na górze: górny-przedni-lewy przekazuje to samo co górny-tylny-lewy a górny-przedni-prawy to samo co górny-tylny-prawy?

 

 

Chodzi o to (jak juz bylo cytowane wczesniej w wikipedii) standardowo sciezka atmosa ma sciezke 7.1.2 czyli dwa glosniki atmosowe. Lewy i prawy. Montujac 4 glosniki na suficie dziala upmikser amplituner przerabia 2 kanaly atmosa na 4 kanaly (glosniki). Ale robi to tak dobrze ze przejscia sa tak czysciutkie ze szczerze nie ma sensu komentowac i rozwarzac nad tym ze sa tylko 2 kanaly.

 

 

Nie bardzo rozumiem powyższe stwierdzenie. Czy gdyby była to dedykowana salka - zalecana konfiguracja byłaby inna? Większa?

 

Chodzi o to ze masz waska salke. Wstawisz tam wygodna kanape i glosniki w systemie 7.1 musialbys postawic obok kanapy. Glosnik blisko ucha, problemy z kalibracja... montujac 5.1 glosnik masz po ukosie z tylu. Odleglosc glosnika od ucha wzrasta i bedzie bardziej komfortowo.

 

wpisz w google:

Dolby atmos speakers placement

 

zobaczysz jakie sa dedykowane ustawienia glosnikow dla atmosa opartego na 7.1.2 i 5.1.2. Warto zobaczyc jakie trzeba zachowac katy rozmieszczenia glosnikow i jak to wyjdzie u ciebie w pomieszczeniu.

 

Podejzewam ze tak waskim pomieszczeniu jak twoje, najlepszym rozwiazaniem bedzie 5.2.4. oczywiscie siedziski nie przy samej scianie, tak aby prawidlowo umiescic glosniki tylnie i sufitowe tylnie.

 

 

 

Tu mam "myślówę". Tak jak z Atmosem doświadczenie mam małe (albo jeszcze mniejsze) i dlatego proszę o radę mądrzejszych od siebie - tak w temacie jeden czy dwa subwoofery słuchałem obydwu wariantów i nie jestem do końca przekonany co do dobrodziejstw konfiguracji z dwoma. Może jeden ale za to lepszy?

 

Sam musisz zdecydowac.

 

Moim zdaniem. Jeden subwoofer to trzeba miec prawidlowo dobrany i ustawiony. Dwa subwofery to mozna postawic byle jak i bass swietnie wypelni pomieszczenie. (to taka przenosnia). Ale uwazam ze dwa subwofery ratuja bardzo zla akustyke pomieszczenia. U mnie sprawdzilo sie to znakomicie. Dalka na poddaszu, rezonanse, buczenie. Przy dwoch subach tego nie ma.

 

 

I jeszcze jedno. Czy podczas odtwarzania ścieżki dźwiękowej bez Atmosa górne głośniki milczą czy też trafia tam jakaś sztucznie skreowana (drogą przekształceń elektronicznych) góra? Tak jak Dolby Pro-Logic II ze materiału stereo sztucznie kreuje 5.1?

 

Zalezy jaki tryb wlaczysz na avr. Jak wlaczysz upmixy (sztuczne kreowane) to sufitowe tez beda grac - zazwyczaj szumy i muzyke. Jaki efekt tego? Powiedzialbym ze roznie.

Jak wlaczysz upmixy (sztuczne kreowane) to sufitowe tez beda grac - zazwyczaj szumy i muzyke. Jaki efekt tego? Powiedzialbym ze roznie.

 

Czy miałeś okazję słuchać jakiegoś wielokanałowego nagrania pure audio, np. SACD czy BD-A (z definicji są one 5.1) na konfiguracji Atmos (powiedzmy 5.1.4) z włączonym upmixem? Jak to wypada? Co słychać z góry?

 

A jak wypadnie CD stereo w powyżej konfiguracji?

 

Jak wypadnie na 5.1 (bez góry) wiem z własnego doświadczenia.

Kilka odpowiedzi dla kolegi Bobkat.

Również skłaniał bym się do 5.2.4

Symetryczny bas fajniej się słucha. (Chodzi o dwa subwoofery).

Dźwięk do 4 głośników górnych rozdzielany przez amplituner, to te dwa kanały puszczone z odpowiednim opóźnieniem, z przodu i z tyłu, uzupełnione zapewne warstwą dolną z przodu a potem z tyłu.

 

Jeśli chodzi o muzykę w auro3d, to zapewne trochę znajdziesz, bez warstwy wizualnej.

 

Wspomniany Marantz Sr 7010.

Ma procesor na 11.2 kanałów

Czyli tyle przetwarza.

Ale ma 9 końcówek mocy.

Więc aby go w pełni wykorzystać trzeba dodatkowe 2 końcówki mocy. Zwykle jest to wzmacniacz stereo z trybem końcówki mocy.

Dla ciebie do 5.2.4 był by on idealny.

Aktualnie niedrogi i wszystko ma.

Ale że masz dużo muzyki w 5.1 to zastanowił bym się nad auro3d, bo to ono daje najfajniejszy efekt przy słuchaniu muzyki 5.1

Tak samo 5.2.4

Tylko 4 górne ścienne, zamiast sufitowych.

Atmos też na tym będzie działać.

W sr7010 masz możliwość wykupić auro3d.

A może uda się kupić z już wykupionym....

Czy tylko Marantz oferuje Auro3D? Szczerze mówiąc jakoś nie mam przekonania do tego producenta i w nim nie gustuję. Proszę nie pytać dlaczego. Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Po prostu go nie lubię.

Jeśli masz możliwość odsunięcie kanapy na min. te 1.3-1.5m od tylnej ściany można prubować 4 sufitowe. Jeśli kanapa jest przy samej ścianie lub odległość mniejsza niż 1.0m to ja bym zakladał 2 sufitowe.

Jeśli się decydujesz na glosniki sufitowe to warstwa dolna musi być niżej usytuowana niż to jest standardowo przy konfiguracji 5.1 aby uzyskać separację dźwięków pomiędzy warstwami. Jeśli kolumny z warstwy dolnej będę wysoko to zleje się dźwięk z sufitowym.

Ja bym montowal jak najniżej się da czyli na ile pozwala mi oparcie kanapy (w przypadku systemu 5.1)

 

Odnośnie dźwięków w kolumnach sufitowych to nie jest tak że cała lewa strona pokazuje efekt np. grzmotu pioruna.

Podam przykład film Everest jak dla mnie ścieżkę atmos można uznać za jedną z lepszych mieszcząca się w pierwszej 3ce.

Jest np.uderzenie grzmotu pioruna w lewym górnym głośniku przednim, w reszcie głośników na suficie tego efektu nie słychać. Następnie nadchodzi burza i deszcz. Szaleje cały sufit.

Scena z namiotem: pan wkłada głowę do namiotu i słychać jak mu nad głową w przednich kolumnach sufitowych trzepocze namiot.

Scena z helikopterem: scena pięknie ukazuje prace 4 kolumn na suficie gdzie wirnik helikoptera robi pełne kolo na suficie przechodząc płynnie z jednego głośnika na drugi.

Jak widać w ścieżce na sufit są efekty przypisane do obszaru czy to lewy przedni czy lewy tylni ale to od naszego procesora w avr będzie zależało jak obrobi i wypuści sygnał który skieruje do konkretnego głośnika. I na rynku tak sobie gdybam znajduja się Amplitunery z Dolby atmos które zrobią to lepiej lub gorzej.

 

W przypadku oglądania filmu bez atmosa można załączyć upmix ale dla mnie osobiście są one słabe i wolę org.ścieżkę. . :-)

No właśnie. Co do tego jak z dwóch kanałów procesor robi dźwięk dla 4 głośników.

To nie tak że on o wszystkim sam decyduje. (Tak działa upmix dolby surround, następca pro-logic)

Dane do rozdzielenia dźwięku dla atmosa są w metadanych.

Stąd AVR wie, który dźwięk ma gdzie powtórzyć i z jakim opóźnieniem, lub jak Bipo napisał, nie powtarzać (strzał pioruna tylko w jednym głośniku).

 

Ps.

Tak nie na temat.

Właśnie wróciłem z urlopu w Polsce.

Przez dwa tygodnie, coś tam oglądałem na tv32"

Włączyłem po powrocie mój 79"

K.....wa. Wow. Jak bym sobie nowy telewizor kupił.

Rozmiar ma znaczenie

No właśnie. Co do tego jak z dwóch kanałów procesor robi dźwięk dla 4 głośników.

To nie tak że on o wszystkim sam decyduje. (Tak działa upmix dolby surround, następca pro-logic)

Dane do rozdzielenia dźwięku dla atmosa są w metadanych.

Stąd AVR wie, który dźwięk ma gdzie powtórzyć i z jakim opóźnieniem, lub jak Bipo napisał, nie powtarzać (strzał pioruna tylko w jednym głośniku).

 

Jak na razie mam tylko (za to wieloletnie) doświadczenie z zabawy polegającej na uprzestrzennianiu stereo do 5.1 za pomocą Dolby Pro-Logic II (czasem również DTS Neo:6). Początkowo powoduje to opad szczęki i efekt "wow", potem zaczyna razić, drażnić, w końcu - irytować swoją sztucznością.

 

Dlatego bardzo chętnie posłuchałbym Dolby Atmos na spokojnie i dłużej, jak to działa w praktyce. Jeżeli tutaj w metadanych jest informacja gdzie co ma trafiać - to zupełnie zmienia postać rzeczy i efekt faktycznie może być imponujący. A przede wszystkim: naturalny.

 

Rozmiar ma znaczenie

Tak działa kodek dolby Atmos ze ścieżką w dolby Atmos.

Każda inna, będzie odtwarzana w oryginalnej formie, lub przez dolby surround, następcę dolby pro-logic.

 

Na dzień dzisiejszy, to głównie materiał filmowy.

Muzyki w dolby Atmos wiele nie ma.

Nie wiem na czym bardziej Ci zależy?

Na filmach, czy na muzyce, czy 50/50…

W pierwszym przypadku wybrał bym dolby Atmos.

W drugim i trzecim auro3d.

Nie wiem na czym bardziej Ci zależy?

Na filmach, czy na muzyce, czy 50/50.

 

Zdecydowanie na muzyce. Powiedziałbym nawet: niemal wyłącznie na muzyce. Filmy fabularne oglądam sporadycznie. Albo wręcz jeszcze rzadziej.

 

W pierwszym przypadku wybrał bym dolby Atmos.

W drugim i trzecim auro3d.

 

Podałem rozmiary pokoju. Optymalna tam konfiguracja głośników dla Dolby Atmos jest (jak wynika z tutejszej dyskusji) to 5.2.4.

 

Jaka zatem będzie dla Auro 3D? Taka sama? A może inna? Jeśli tak: jaka?

Ja wybrałem auro3d, bo lubię też posłuchać muzyki 5.1

A w tym auro3d przebija inne kodeki na głowę.

 

O konfiguracji już pisałem.

Będzie taka sama 5.2.4

Tylko te 4 górne wylądują na ścianie pod sufitem. Najlepiej na uchwytach z możliwością regulacji.

Ilość materiału w Auro 3D (zarówno filmowego jak i muzycznego) jest znikoma. I (w przeciwieństwie do Dolby Atmos) przyrasta opornie. Czy nie ma obawy, że Auro 3D może się po prostu nie przyjąć? Pomimo swoich niewątpliwych zalet i przewagi nad pozostałymi technologiami dźwięku trójwymiarowego? Historia branży audio video uczy że w starciu różnych systemów o podobnym zastosowaniu - zwycięzcą niekoniecznie zostaje ten najlepszy.

 

Rozumiem, że w Auro 3D górne głośniki mogą być małe i płaskie (podobnie jak w Dolby Atmos)? Nie muszą to być pełnoprawne kolumny jak na dole?

To wszystko są ślepe uliczki. Wygrywają technologie które mają wsparcie, a nikt nie wspiera standardów które są w praktyce ciekawostką i koło się zamyka. I tak to wygląda od lat ;)

Dlatego pytałem na czym bardziej Ci zależy.

Jeśli mówisz, że muzyka, to moja odpowiedź brzmi, auro3d.

Filmy w dolby Atmos będą działać w oryginalnym kodeku na głośnikach górnych ściennych.

Auro3d jest świetne w upmixie wszelakiej muzyki 5.1

Tak że, nie przejmował bym się ilością wydań robionych w auro3d w muzyce.

Powiem nawet, że jak jest dobre 5.1 to procesor auro3d w AVR lepiej zrobi upmix na górne, niż niejedna ścieżka wydana w auro3d.

W ogóle nie wiem po co auro3d szło w wydania filmów.

Tzn wiem. Dla kasy.

Całkiem sporo jest sal kinowych w auro3d i wydań kinowych filmów w auro3d.

To wszystko są ślepe uliczki. Wygrywają technologie które mają wsparcie, a nikt nie wspiera standardów które są w praktyce ciekawostką i koło się zamyka. I tak to wygląda od lat ;)

 

Dolby Atmos nie wydaje się być ślepą uliczką.

 

Odnośnie Auro 3D już sprawa nie jest tak oczywista. Cały czas mam w głowie przykład nieudanego eksperymentu z kwadrofonią.

Tylko w auro3d żeby cieszyć się dźwiękiem 5.2.4 tak naprawdę wystarczy dobrze zrobione 5.1

Nie potrzeba specjalnych wydań, jak w kwadrofoni.Może posłużę się przykładem.

Uważam że płyta z prawej strony zdjęcia, brzmi w auro3d lepiej niż płyta z lewej strony.be86166c4fd39a7fbaf8864f2f9424d8.jpg

Auro3d jest świetne w upmixie wszelakiej muzyki 5.1

Tak że, nie przejmował bym się ilością wydań robionych w auro3d w muzyce.

Powiem nawet, że jak jest dobre 5.1 to procesor auro3d w AVR lepiej zrobi upmix na górne, niż niejedna ścieżka wydana w auro3d.

 

Ilością wydań należy się przejmować, gdyż jeśli będzie ona cały czas utrzymywać się na znikomym poziomie - amplitunery z Auro 3D znikną z przyszłej oferty producentów.

 

Chętnie bym posłuchał Auro 3D. Nie bardzo tylko mam pomysł gdzie. Napisałem w jednym z poprzednich postów że jestem ostrożny z upmixami (nauczony doświadczeniem z rozwijania stereo do 5.1 poprzez Dolby Pro-Logic II). Bardzo bym się ucieszył gdyby okazało się, że moje obawy są bezpodstawne, w przypadku Auro 3D jest inaczej i to naprawdę dobrze działa.

Na ustawieniu z głośnikami górnymi ściennymi, zadziała każdy z tych kodeków.

Na sufitowych auro3d nie zadziała.

Filmy w dolby Atmos będą działać w oryginalnym kodeku na głośnikach górnych ściennych.

Masz możliwość wyboru w opcjach amplitunera, żeby Dolby Atmos korzystało z kanałów górnych ściennych? Czy jedynie oszukujesz system, iż są to sufitowe?

Gość Cinema Pro

(Konto usunięte)
Podejzewam ze tak waskim pomieszczeniu jak twoje, najlepszym rozwiazaniem bedzie 5.2.4. oczywiscie siedziski nie przy samej scianie, tak aby prawidlowo umiescic glosniki tylnie i sufitowe tylnie.

To prawda, ale wiele zależy od ilości widzów. Jeżeli do głośnika bocznego lub tylnego jest mniej niż 2m należy się w ogóle mocno zastanowić nad sensem takiej instalacji. Dolby Atmos do skutecznego kreowania przestrzeni potrzebuje dokładnie takich samych warunków, co stereo, czyli odległości do stworzenia pozornych źródeł. Nie da się tego stworzyć słuchając tylko jednego głośnika - nie będzie spójnego pola góra-dół.

 

Dwa subwofery to mozna postawic byle jak i bass swietnie wypelni pomieszczenie

Dwa suby tym bardziej trzeba właściwie ustawić i skalibrować. Być może w twoim wypadu zadziałał przypadek, ale absolutnie nie polecam ustawiania byle jak i byle gdzie. Naprawdę szkoda pieniędzy. Jeżeli widz jest tylko jeden, idealne warunki można uzyskać nawet z jednym subwooferem.

 

Jaka zatem będzie dla Auro 3D? Taka sama? A może inna? Jeśli tak: jaka?

Auro3D nie przewiduje ograniczeń w konfiguracji. Ewentualnie można nie instalować głośnika centralnego WOG. Wszystkie inne są wymagane.

 

Jeśli mówisz, że muzyka, to moja odpowiedź brzmi, auro3d.

Potwierdzam, muzyka brzmi rewelacyjnie i wielka szkoda, że A3D to format niszowy. Podobnie było kiedyś z Ambisonic, dostępnym w Meridianie, idealnym uprzestrzenniaczu 2.0 do 5.1, znacznie lepszym niż ówczesny Dolby Pro Logic. Niestety mam wrażenie, że z przyczyn konfiguracyjnych A3D podzieli los Ambisonic. I jeszcze jedno, Atmos odtwarzany w konfiguracji A3D będzie obarczony dokładnie tym samym błędem, o którym napisałem powyżej.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.