Skocz do zawartości
IGNORED

Pompa ciepła gruntowa + panele fotowoltaiczne .


Rekomendowane odpowiedzi

28 minut temu, Zbig napisał:

Zmieniło się o tyle że pojawiła się bogata oferta pomp powietrznych, które dają sobie radę w naszym klimacie a użytkownicy wyciskają z instalacji imponująco niskie koszty użytkowania. 

mam zdublowane te instalacje i jade na gazie ziemnym

utopiona kasa i niewiele sie zmienia przez lata

Szanuj zdrowie należycie, bo jak umrzesz, stracisz życie

9 godzin temu, cir napisał:

mam zdublowane te instalacje i jade na gazie ziemnym

utopiona kasa i niewiele sie zmienia przez lata

Zdublowane w jakim sensie? Podłączanie pompy ciepła do instalacji zaprojektowanej pod gz nie ma najmniejszego sensu...

11 minut temu, Zbig napisał:

 Podłączanie pompy ciepła do instalacji zaprojektowanej pod gz nie ma najmniejszego sensu...

Instalacje wodne /pewnie podłogówka/mogą pracować z różnymi źródłami ciepła.Można to przełączać.W okresach przejściowych cir może korzystać z PC ,a zimą z gazu.Nie ma tu sprzeczności.

10 godzin temu, Zbig napisał:

Budując masz jakiś nieprzekraczalny budżet i wydajesz go w całości.  Możesz zaoszczędzić na instalacjach a i tak wszystko wydasz na wykończeniówkę, bo wykończeniówka to studnia bez dna ?

Wykańczając dom świadomie przewymiarowałem grzejniki w instalacji c.o. ze stojącym kotłem gazowym z otwartą komorą spalania o mocy 14 kW, który, obsługiwał też zasobnik c.w.u. o pojemności 100 l. Zastosowałem sterownik pokojowy, z programem tygodniowym i 6 nastawami temperatury w ciągu doby oraz zawór czterodrogowy. Wówczas znajomi, ale sprzedawcy  ocenili, że jest to rozrzutność. Zakładałem jedna z góry, że instalacja c.o. będzie pracowała na parametrze 60/45 stopni. Temperatura w pomieszczeniach 20 stopni i to tylko w czasie grzania, temperatura wody 40 stopni.

10 godzin temu, Zbig napisał:

Potem zaś są już koszty i komfort eksploatacji, wyższe lub niższe w zależności od tego ile zaoszczędziłeś na instalacjach.

Tak więc faktycznie, każdy sam musi sobie zrobić kalkulację... ?

Po ok. 20 lat eksploatacji i ciągłych podwyżek cen gazu ziemnego zdecydowałem na wymianę kotła na kondensacyjny o mocy 18 kW, zasobnika na 150 litrowy i zastosowanie automatyki pogodowej. Instalator powiedział, że przewymiarowane grzejniki dobrze współpracują z kotłem kondensacyjnym. Po roku użytkowania nowej kotłowni mogę ocenić, że zużycie gazu ziemnego spadło o ok. 50 procent. Temperatura we wnętrzach w sezonie grzewczym wynosi non stop 22 stopnie, a wody użytkowej 45 stopni przez cały rok. Widać, że modernizacja się opłaciła. ? Dla mnie jest to rozwiązanie optymalne.

5 godzin temu, endriu napisał:

Instalacje wodne /pewnie podłogówka/mogą pracować z różnymi źródłami ciepła.Można to przełączać.W okresach przejściowych cir może korzystać z PC ,a zimą z gazu.Nie ma tu sprzeczności.

Owszem jest.  Podłogówkę pod pc układa się zupełnie inaczej niż pod gz.  Krótsze pętle, mniejsze odstępy pomiędzy rurkami.  Złe opinie o pc biorą się zazwyczaj z instalacji spieprzonych przez gazowników.

Musiałby się wypowiedzieć hydraulik-ciepłownik,bo na zdrowy rozum to podane źródła ciepła podają nam w podłogę czynnik grzewczy o identycznych parametrach przez nas ustalonych.PC i kocioł gazowy są doskonale kontrolowane ,problemem jest zasilanie podłogi z pieca na opał stały gdzie konieczne jest stosowanie zaworów mieszających i innych rozwiązań aby zbić temperaturę z wyjścia pieca,układ pętli też inny.

1 godzinę temu, endriu napisał:

problemem jest zasilanie podłogi z pieca na opał stały gdzie konieczne jest stosowanie zaworów mieszających

Zawory mieszające potrzebne będą zawsze gdy temperatura na wyjściu źródła jest za wysoka w stosunku do potrzebnej na wejściu odbioru.  Stosuje się je również do pieców gazowych gdy część instalacji to grzejniki a część to podłogówka, i nawet to instalatorzy zaskakująco często potrafią spieprzyć...

1 godzinę temu, endriu napisał:

Musiałby się wypowiedzieć hydraulik-ciepłownik,bo na zdrowy rozum to podane źródła ciepła podają nam w podłogę czynnik grzewczy o identycznych parametrach przez nas ustalonych.

Już się wypowiadał wielokrotnie ale nie na zdrowy rozum ?

Jak pętle podłogówki są zaprojektowane pod piec gazowy, to dając z pompy ciepła 30-35 stopni nie jesteś w stanie uzyskać potrzebnej mocy grzewczej z metra kwadratowego.  Musisz korygować krzywą i grzać na wyższych temperaturach przy których spada sprawność, zgodnie z odwróconym cyklem Carnota.

Rozumiem to,tylko założyłem zbyt optymistycznie wyższe temperatury uzyskane z PC,40-45 st to można przy dzisiejszej aurze,ale w styczniu już sprawność spada.A projektuje się pod warunki skrajne.

Na szczęście nie jest to problem Czestera ani mój.A propo-ciekawe jakie decyzje podjął autor wątku?

3 godziny temu, endriu napisał:

A propo-ciekawe jakie decyzje podjął autor wątku?

PC odpada , gazu sieciowego długo nie będzie , ekogroszek też nie . Zostaje piec na pellet , instalacja prawdopodobnie bez bufora , gdyż bufor odpowiedniej pojemności nie zmieści się . Ma przyjść fachowiec od instalacji i obejrzeć dom  ( była wstępna rozmowa o chęci zainstalowania PC gruntowej ) . 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

5 godzin temu, endriu napisał:

Rozumiem to,tylko założyłem zbyt optymistycznie wyższe temperatury uzyskane z PC,40-45 st to można przy dzisiejszej aurze,ale w styczniu już sprawność spada.A projektuje się pod warunki skrajne.

Projektuje się pod warunki najczęściej występujące, w Polsce w sezonie grzewczym jakieś 80% to temperatury pomiędzy 10 a -5 stopni.  Temperatura minimalna poniżej -10 zdarza się przez kilka dni, co parę lat kilkanaście dni w sezonie.  Każda pc ma kilkustopniową grzałkę pozwalającą zwiększyć moc grzewczą około dwukrotnie w razie potrzeby, tzn. gdy temperatura na zewnątrz spadnie okazjonalnie poniżej -20 lub przez kilka dni będzie się utrzymywać permanentnie minus kilkanaście stopni.  Albo gdy rodzina zjedzie na święta i wszyscy po kolei chcą wziąć kąpiel :-)

Dodatkowe kilkadziesiąt kWh raz na kilka lat nie wpływa znacząco na zużycie energii a nieprzewymiarowana pompa pracuje w długich cyklach, co zwiększa sprawność i oszczędza sprężarkę. Temat wałkowany dawno temu, opisany w rozlicznych badaniach...

  • 4 tygodnie później...

Był dziś inspektor budowlany , który zajmuje się wymianą pieców , fotowoltaiką itd . Oglądał dom , instalacje grzewczą . Pompa ciepła gruntowa odpada , bo duży koszt . Pompa powietrzna w moim domu może być pomimo instalacji grzewczej na kaloryfery . Można dodatkowo zmienić kaloryfery na dwukomorowe czy jakie tam . 
Inspektor sam ma dom z kaloryferami Kermi takie jak ja mam . Dom o powierzchni 270 metrów . W sezonie grzewczym płaci za samo grzanie ( pewnie z ogrzewaniem c.w.u. ) 600 PLN .
Pytałem się czy czuć ciepło z kaloryferów , mówi że nie , ale w domu ciepło . Mam podjechać do niego i zobaczyć jego dom . 
W moim domu koszt za miesiąc ogrzewania pompą powietrzną 340 PLN  ( tak obliczył ) .
 

Edytowane przez czester15.30
W dniu 29.10.2019 o 08:30, endriu napisał:

Czester,pracujesz w Danwood-domy prefabrykowane,jak oceniasz tę technologię?

Planuję budowę szkieletu prefabrykowanego ,ale że  mieszkam w przeciwległym krańcu Polski będę miał innego wykonawcę.

Jeśli w czasie montażu nie będzie padało to OK .

Edytowane przez czester15.30
2 godziny temu, czester15.30 napisał:

W moim domu koszt za miesiąc ogrzewania pompą powietrzną 340 PLN  ( tak obliczył ) .

Ale to jest średniorocznie czy w sezonie grzewczym?  Jaką powierzchnię ma dom?

9 godzin temu, Zbig napisał:

Ale to jest średniorocznie czy w sezonie grzewczym?  Jaką powierzchnię ma dom?

To jest w sezonie grzewczym i koszt samego ogrzewania  ( domyślam się , że średnia na miesiąc w sezonie grzewczym ) . Jeśli sezon grzewczy ma osiem miesięcy to koszt ogrzewania 2720 PLN , w zaokrągleniu niech będzie 3000 PLN , temperatura z 20 stopni . Jakoś to bardzo różowo wychodzi przy moich kaloryferach. 
Mój dom ma powierzchnię 110 metrów , wcześniej pisałem orientacyjnie , że 120 metrów . Jeszce raz wspomnę  , iż tam gzie będzie za zimno można zmienić kaloryfer . 
Będąc i inspektora w domu , dowiem się czy ma rekuperacje . 
Ps .
Inspektor pompę powietrza ma 10 lat . Jedyna awaria była z elektroniką ( po prostu wariowała ) , został wymieniony sterownik . Jaki koszt naprawy , nie pytałem . Sama sprężarka " agregat " jest zaprojektowany i wykonany na długą bezawaryjną pracę tak jak stare lodówki . 
Tu jest taki optymistyczny i zapewne sponsorowany artykuł o pompie powietrza .  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez czester15.30
2 godziny temu, czester15.30 napisał:

Jeśli sezon grzewczy ma osiem miesięcy to koszt ogrzewania 2720 PLN

Czyli licząc kWh po 0,6 zł wychodzi 4533 kWh energii pobranej, załóżmy COP=3 to mamy 13600 kWh energii cieplnej czyli 123 kWh / m2.  To trochę sporo jak na już docieplony dom z nowymi oknami, nawet jeśli parterowy i z wentylacją grawitacyjną...

Jaki konkretnie model pompy Ci zaproponował?

 

2 godziny temu, czester15.30 napisał:

Sama sprężarka " agregat " jest zaprojektowany i wykonany na długą bezawaryjną pracę tak jak stare lodówki . 

W pompach ciepła są sprężarki spiralne, one są znacznie trwalsze niż tłokowe, Mitsubishi czy Copland osiągają przebiegi rzędu 80-90 tys godzin, co przy pompie ciepła w domu jednorodzinnym powinno się przełożyć na 35-40 lat bezawaryjnej pracy.

32 minuty temu, Zbig napisał:

Czyli licząc kWh po 0,6 zł wychodzi 4533 kWh energii pobranej, załóżmy COP=3 to mamy 13600 kWh energii cieplnej czyli 123 kWh / m2.  To trochę sporo jak na już docieplony dom z nowymi oknami, nawet jeśli parterowy i z wentylacją grawitacyjną...

Dom nie ma ocieplonej elewacji . Są wymienione okna , a strop i " bokówki " z zewnątrz na górze ( poddasze zamieszkane ) są ocieplone bardzo grubą warstwą wełny mineralnej .

 

 

32 minuty temu, Zbig napisał:

Jaki konkretnie model pompy Ci zaproponował?

Nie pamiętam . Inny model jest gdy decyduje się z dofinansowaniem , a inny bez dofinansowania . Dowiem się będąc u niego w domu . Powiedział , że pompa ma mieć 10 KW . 

Czy jest możliwość pracy pompy tylko w nocy tzn . gdy jest taryfa nocna ( oczywiście w cieplejsze dni ) i czy to zda egzamin tylko taka praca nocna ?  

Ps . 
Inspektor stwierdził , że są u mnie grube ściany . Tak domyślam się , iż ocieplenie elewacji mego domu bardzo długo będzie zwracać się . 

Edytowane przez czester15.30
Gość

(Konto usunięte)
5 minut temu, czester15.30 napisał:

Ps . 
Inspektor stwierdził , że są u mnie grube ściany . 

odkrywczy facet ... może lepiej mieć drugiego w zanadrzu, by choć potwierdzał lub uzupełniał to, co powie inspektor z którym prowadzisz rozmowy ...

 

 

 

 

Czy jest możliwość pracy pompy tylko w nocy tzn . gdy jest taryfa nocna ( oczywiście w cieplejsze dni ) i czy to zda egzamin tylko taka praca nocna ?  

Jeśli masz podłogówkę i dobre ocieplenie, to tak. Przy grzejnikach ściennych musiałbyś chyba mieć dom w standardzie pasywnym, żeby to zadziałało. Przy podłogówce ciepło jest oddawane przez wiele godzin po zakończeniu grzania, więc komfort cieplny przy grzaniu jeszcze dodatkowo w okienku dziennym taryfy G12w jest w porządku. Przy grzejnikach, nawet jeśli temperatura będzie w dzień jeszcze w normie (choć wątpię), to brak tego akumulatora ciepła w postaci wielu ton betonu będzie dawał się we znaki. Niby może być ciepło, a będziesz chodził w swetrze. Moja ładniejsza połówka by mnie powiesiła za jaja jakbym coś takiego jej zafundował. Wg mnie to nie zadziała.

 

 

 

12 minut temu, czester15.30 napisał:

Czy jest możliwość pracy pompy tylko w nocy tzn . gdy jest taryfa nocna ( oczywiście w cieplejsze dni ) i czy to zda egzamin tylko taka praca nocna ? 

Przy kaloryferach to nierealne IMHO, ich pojemność cieplna jest mała i dom będzie się błyskawicznie wychładzał.

16 minut temu, czester15.30 napisał:

Inspektor stwierdził , że są u mnie grube ściany

Jak grube i z czego?  Jaki mają współczynnik przenikania?

18 minut temu, czester15.30 napisał:

Powiedział , że pompa ma mieć 10 KW . 

To bardzo duża moc jak na dom 110 m2.  Ja mam PC 9kW w domu 140 m2, i jest nieco przewymiarowana.  

Chyba że faktycznie Twój dom ma takie duże zapotrzebowanie energetyczne, ale wtedy jest tak, że mocna pompa która musi dać wysoką temperaturę na kaloryfery, pracuje w krótkich cyklach co dodatkowo pogarsza COP i skraca żywotność sprężarki...  Jeżeli już, to zdecydowanie powinien być to model ze sprężarką inwerterową....

19 minut temu, Zbig napisał:

Jak grube i z czego?  Jaki mają współczynnik przenikania?

Murowany w dwa pustaki żużlobetonowe ( pustaki nie te wąskie " takie " pełnowymiarowe " ) . Między dwoma pustakami przestrzeń powietrza . Jaka przenikalność tego nie wiem . Przy takich zimach jakie są obecnie to spalam  3 - tony węgla , może 3 ,3 tony . Drewno tylko na rozpałkę .   
 

 

27 minut temu, kazik-t napisał:

odkrywczy facet ... może lepiej mieć drugiego w zanadrzu, by choć potwierdzał lub uzupełniał to, co powie inspektor z którym prowadzisz rozmowy ...

Nic nadzwyczajnego . Siedział przy oknie w kuchni , jadł obiad , bo akurat była pora obiadu , spojrzał i tak powiedział . Przecież w nowym budownictwie ściany są cienkie , a daje się od razu izolację . Teraz nikt nie stawia grubych ścian ze względu na niepotrzebny koszt . 

Edytowane przez czester15.30
2 minuty temu, czester15.30 napisał:

Murowany w dwa pustaki żużlobetonowe . Między dwoma pustakami przestrzeń powietrza .

Na Twoim miejscu zacząłbym od ocieplenia domu. Na ściany zewnętrzne minimum 10-15 cm styropianu. No i strop. O którym, nic nie napisałeś, a przez strop ucieka dużo ciepła.

7 minut temu, czester15.30 napisał:

Przy takich zimach jakie są obecnie to spalam  3 - tony węgla , może 3 ,3 tony . Drewno tylko na rozpałkę .   

Na samo ogrzewanie domu, bez c.w.u.?

18 minut temu, Zyzol napisał:

Na Twoim miejscu zacząłbym od ocieplenia domu. Na ściany zewnętrzne minimum 10-15 cm styropianu. No i strop. O którym, nic nie napisałeś, a przez strop ucieka dużo ciepła.

W domu parterowym z zamieszkanym poddaszem mam dwa stropy betonowe . Pierwszy mam w planie ocieplić w piwnicy od spodu styropianem 5 - ką Nie mogę grubszym , z uwagi , że kiedyś był wyższy poziom wód gruntowych i stała woda na wiosnę w piwnicy , posadzka była podlewana trzy razy i jest nisko . Na drugim stropie czyli podłodze na górze jest ocieplone w miejscach niezamieszkanych wełną ( w zasadzie najpierw trociny z wapnem a później wełna ) Trzeci jakby drewniany strop nad pokojami na górze  jest ocieplony wełną .
Ps . W  piwnicy gdzie jest skład opału od spodu jest przyklejony grubszy styropian , a na niego płyta OSB . 

15 minut temu, Zbig napisał:

Na samo ogrzewanie domu, bez c.w.u.?

Z c.w.u . Mam  bojler z wężownicą c.o. i grzałką elektryczną . Latem grzeję c.w.u . grzałką elektryczną . Oczywiście wtedy zasilenie kaloryferów jest odcięte . 
Sam dziwie się , że tak mało węgla spalam . 

Edytowane przez czester15.30
12 minut temu, czester15.30 napisał:

W domu

Tak, jak napisałem, dociepl ściany.

13 minut temu, czester15.30 napisał:

Mam  bojler z wężownicą c.o. i grzałką elektryczną . Latem grzeję c.w.u . grzałką elektryczną .

Na lato zrób sobie własnym grzanie c.w.u. energią słoneczną. Uzyskasz dużą oszczędność, a można to zrobić z elementów z odzysku - np. starych grzejników płytowych.

17 minut temu, czester15.30 napisał:

Sam dziwie się , że tak mało węgla spalam . 

Pewnie wysokokaloryczny węgiel kupujesz. ?

Gość

(Konto usunięte)
24 minuty temu, czester15.30 napisał:

Z c.w.u . Mam  bojler z wężownicą c.o. i grzałką elektryczną . Latem grzeję c.w.u . grzałką elektryczną . Oczywiście wtedy zasilenie kaloryferów jest odcięte . 
Sam dziwie się , że tak mało węgla spalam . 

Na twoim miejscu zatrzymałbym się i rozpoznał temat od początku...dlatego, że już coś wiesz, kojarzysz czego chcesz i teraz masz podstawy by skonfrontować to z rzeczywistością.

Posiadając stary dom, zbudowany w stylu DIY i chcesz mu zaimplantować nowoczesne rozwiązania. Zły kierunek. Tak uważam.

Podpowiem, że  cwu, o ile masz sporo słońca, możesz mieć praktycznie za darmo z takiego czegoś:

image.thumb.png.af6cb8e407a37257f2ad25e60bff22ae.png

Ogrzewanie możesz modernizować w pierwszej kolejności ocieplając wszytko, co da się ocieplić. To podstawa.

Żródło ciepła zostawiłbym na sam koniec i wcale to musi byc jakaś pompa cieplna. Są inne rozwiązania, tańsze i dobrze grzejące.

Chyba, ....że uległeś presji masifestującej młodzieży i też jesteś przeciwko "kopceniu"

Papierosy palisz ?

 

Edytowane przez kazik-t

Byłem u tego gościa . Dom ogrzewa PC gruntową gdzie ma kaloryfery . Kaloryfery ciepłe , nawet stary piec który został w instalacji był ciepły ( na pewno nie był rozpalany ) . W domu ma też solary do c.w.u . Powiedział , że sprawność PC gruntowej zależy od prawidłowego montażu sond . Obecnie wiele firm idzie na łatwiznę i zamiast wpuszczać od dołu w otwór i zalewać termobetonem sondy , zalewa i to niedokładnie wypłuczką . Sama sonda też sondzie nierówna . Stąd bierze się na początku " błąd " w niepoprawnej instalacji . 
Biuro ogrzewa pompą ciepła powietrzną . Instalacja podłogówka i na jednej ścianie w łazience jest instalacja ścienna . Tak jak wspomniałem 54 metrów koszt ogrzania 100 PLN na miesiąc . 
Nie był przekonany z początku do PC powietrznej , tak wspominał . W moim domu ma być PC powietrzna wysokotemperaturowa . Pompa wysoko temperaturowa jest droższa , ale w niskich temperaturach nadal sprawna . Co do ceny to jeszcze nie wiem , bo ma podzwonić po dostawcach . Takie pompy są jeszcze chyba mało instalowane w Polsce .
Między czasie w moim mieście  na sesji rady był inwestor od gazu  i są zapisy chętnych do podłączenia się . Nitka jest podciągnięta na obrzeżach zachodnich miasta . Będę zgłaszał chęć podłączenia i namawiał sąsiadów . Podłączenie ma być niedrogie , idą po kosztach , odbiją pewnie na gazie . 

2 godziny temu, czester15.30 napisał:

W moim domu ma być PC powietrzna wysokotemperaturowa . Pompa wysoko temperaturowa jest droższa , ale w niskich temperaturach nadal sprawna . Co do ceny to jeszcze nie wiem , bo ma podzwonić po dostawcach . Takie pompy są jeszcze chyba mało instalowane w Polsce .

Wysokotemperaturowa tzn. że jest w stanie wygenerować 60-70 st.C. na grzejniki, ale co to ma do sprawności w niskich temperaturach, to ja nie wiem...  Moja może pracować do 65 st. tylko że wtedy COP spada do ok. 2,5 i takiego bym się w Twoim przypadku spodziewał.

Skoro zużywasz 3 tony węgla rocznie do co i cwu w okresie grzewczym, załóżmy że z 1kg węgla masz 8 kWh to przy sprawności kotła 80% wychodzi że masz zapotrzebowanie na energię cieplną 19200 kWh, czyli z cwu całorocznym wyjdzie 20-21 tys kWh w zależności od tego ile zużywasz na cwu, a to przy COP=2,5 daje pobór energii el. min. 8000 kWh i koszt roczny ok. 4800 zł - przy założeniu że korzystamy z G11 0,6 zł / kWh.

W dniu 29.11.2019 o 10:13, Zbig napisał:
W dniu 29.11.2019 o 09:57, czester15.30 napisał:

Powiedział , że pompa ma mieć 10 KW . 

To bardzo duża moc jak na dom 110 m2.  Ja mam PC 9kW w domu 140 m2, i jest nieco przewymiarowana.  

Faktycznie b.dużo, ja grzeję 6kW pompą dom parterowy ~150m plus poddasze drugie tyle czyli około 300mkw. Sezon 1600zł z CWU oraz zero pracy grzałek, nawet przy 3 dniach -20c dwa lata temu. Na razie nawet fotowoltaiki nie zakładam bo mi się to nie specjalnie opłaca przy takim koszcie ogrzewania. Z tej perspektywy 10kW do 110m wydaje się totalnym overkillem no chyba że dom nieocieplony?

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.