Skocz do zawartości
IGNORED

Czy przy zewnętrznym DAC jakość źródła CD ma wpływ na dźwięk?


wojmaz
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

5 godzin temu, Funnykris napisał:

Warto nadmienić że konwersja z 48Khz i  jego wielokrotności do 44,1 Khz wiąże się zawsze z wyliczaniem próbek pośrednich a więc pewnymi stratami oryginalnej informacji. Dlatego uważam że powinno się nagrywać sygnał w częstotliwościach będących wielokrotnością 44100 Hz.

Każda konwersja częstotliwości jest związana z wyliczaniem próbek. Nie bierze się "co drugiej próbki", w żadnym wypadku. Przy zmianie częstotliwości sygnał musi być odfiltrowany, aby nie zawierał częstotliwości powyżej, więc każda próbka jest liczona. I w przypadku 88->44 i 48->44.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, przemak napisał:

Każda konwersja częstotliwości jest związana z wyliczaniem próbek. Nie bierze się "co drugiej próbki", w żadnym wypadku. Przy zmianie częstotliwości sygnał musi być odfiltrowany, aby nie zawierał częstotliwości powyżej, więc każda próbka jest liczona. I w przypadku 88->44 i 48->44.

A no oczywiście filtr dolnoprzepustowy musi być wliczony w operację downsamplingu. Reszta w 99,9% się praktycznie pokryje. Jak nie wierzysz to sobie weź HiResa i downsampluj /2 i zobaczysz że większość próbek się praktycznie pokryje - właśnie co druga. Zauważ też że w wielu DAC zegar pracuje inaczej przy 44100 i wielokrotności a inaczej 48000Hz i jego wielokrotności. Wiąże się to właśnie z tym że oversampling 44100 do wielokrotności 48000Hz powoduje problemy z dźwiękiem. Dlatego właśnie powstały algorytmy resamplujące które eliminują te problemy. Jednak dla takiego algorytmu zawsze szybciej i prościej będzie działać na liczbach całkowitych niż rzeczywistych. I z mniejszą stratą dla materiału dźwiękowego. Kwestie słyszalności tych "strat" pomijam bo nie wierzę że ktokolwiek jest w stanie odróżnić pliki 44100Hz i 48000Hz zrobione z pliku 96000Hz chociaż tu tacy magicy na forum są że wcale bym się nie zdziwił.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, Funnykris napisał:

99,9% się praktycznie pokryje

 

5 minut temu, Funnykris napisał:

większość próbek się praktycznie pokryje

Praktycznie prawie 99% się prawie pokrywa co drugą. Czyli żadna się nie "pokrywa". 

6 minut temu, Funnykris napisał:

zawsze szybciej i prościej będzie działać na liczbach całkowitych

A to jest bełkot niestety. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
38 minut temu, przemak napisał:

A to jest bełkot niestety. 

Jak uważasz. Nie będę się sprzeczał bo to co piszę wynika z obserwacji i zabawy z różnymi programami. Samych mechanizmów resamplujących nie znam od środka. Trochę ich też jest.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Funnykris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 25.01.2020 o 20:09, Funnykris napisał:

W latach 90 sporo artystów nagrywało w 44100. W okolicy 2000 standard to 48Khz. Tak nagrywano choćby Lightbulb Sun czy Stupid Dream Porcupine Tree. Gęste nagrania na większą skalę to tak 2010 rok choć w wywiadzie z Wilsonem z okolic Incident przyznał że zna artystów którzy wciąż nagrywali wtedy w 48Khz.

Trzeba zauważyć, że kluczową dla tych rozważań datą jest 1999 (albo jak kto woli 1998, początek produkcji). W tym roku wyszedł pierwszy utwór wyprodukowany całkowicie ITB czyli in the box, całkowicie w komputerze - Livin' la vida loca. Do tego momentu w sumie częstotliwość próbkowania wielośladu (44 czy 48) nie miała większego znaczenia, bo miks i tak był analogowy, więc większość wybierała 48 bo dlaczego nie. Gotowy materiał stereo nagrywało się na data albo taśmę analogową, czasem od razu do komputera i to bardziej ta częstotliwość ma znaczenie. Dopiero upowszechnienie nowych kart DSP do Pro-toolsa umożliwiło miksy ITB w których nic nie wychodzi na zewnątrz (poza drobiazgami) i częstotliwość próbkowania jest stała od początku do końca, stąd wprowadzenie w 2002 kart HD umożliwiło wygodniejszą pracę itb oraz wyższe czestotliwości próbkowania wielośladu. Tak więc teoretycznie pliki wielośladowe powyżej 48k są możliwe od 2002, natomiast wyższe czestotliwości próbkowania mastera stereo możliwe są oczywiście dużo wcześniej, w tym na przykład z analogowego wielośladu i stołu. 

4 minuty temu, Funnykris napisał:

Jak uważasz. Nie będę się sprzeczał bo to co piszę wynika z obserwacji i zabawy z różnymi programami. Samych mechanizmów resamplujących nie znam od środka. Trochę ich też jest.

Ile by tych algorytmów nie było to komputer generalnie jakby nie patrzeć działa na liczbach całkowitych ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez przemak

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
21 godzin temu, przemak napisał:

Tak więc teoretycznie pliki wielośladowe powyżej 48k są możliwe od 2002

Komputery z lat 90 i wczesnych lat 2000 ugotowałyby się przy pracy w czasie rzeczywistym na materiale 96Khz i więcej. Już to sobie wyobrażam jak na sumie lata kompresor a na kilkunastu ścieżkach jest pozapinane kilkanaście innych kompresorów, pogłosy, efekty modulacyjne, EQ, czasami kompresory wielopasmowe i limitery. Na to jeszcze instrumenty VST... Słabo to widzę ?

Teoretycznie może dało się nagrać ale obróbka materiału na tych komputerach jest raczej nierealne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Funnykris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
21 godzin temu, przemak napisał:

Ile by tych algorytmów nie było to komputer generalnie jakby nie patrzeć działa na liczbach całkowitych ?

Komputer to działa według umowy. Języki programowania mają zmienne zmiennoprzecinkowe typu float, double (C), real (Algol, Pascal),...

Ale próbki są liczone wg. liczb całkowitych, bo niby dlaczego miałoby być inaczej?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 25.01.2020 o 17:34, Audroc napisał:

Płyta CD w każdym odtwarzaczu na świecie, nawet w tanim DVD, oprócz 2 może 3 modeli starych Philipsów jest w locie zamieniana na gesty PCM lub DSD i tyle.

k**wa,oplułem ekran.Kończ Waść,wstydu oszczędź.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Funnykris napisał:

Komputery z lat 90 i wczesnych lat 2000 ugotowałyby się przy pracy w czasie rzeczywistym na materiale 96Khz i więcej. Już to sobie wyobrażam jak na sumie lata kompresor a na kilkunastu ścieżkach jest pozapinane kilkanaście innych kompresorów, pogłosy, efekty modulacyjne, EQ, czasami kompresory wielopasmowe i limitery. Na to jeszcze instrumenty VST... Słabo to widzę ?

Teoretycznie może dało się nagrać ale obróbka materiału na tych komputerach jest raczej nierealne.

Jeżeli ja mogłem w 2000 nagrać w systemie Pro-Tols MIX płytę całkowicie ITB, i to nie jakieś proste plimplanie tylko konkretny pop na kilkudziesięciu śladach (oczywiście 44,1) to jak kupiłem sobie wielokrotnie mocniejszy system HD w 2003 mogłem bez problemów też nagrać to samo w 96k (jakby ktoś chciał wtedy 96k). Komputer wtedy był praktycznie nieistotny, jego rola ograniczała się do wyświetlania obrazków i transferu dyskowego. Czyli praktyka jak wyżej (i to w Polsce), a jak było teoretycznie to jak widać wiesz ? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 27.01.2020 o 14:10, Funnykris napisał:

Warto nadmienić że konwersja z 48Khz i  jego wielokrotności do 44,1 Khz wiąże się zawsze z wyliczaniem próbek pośrednich a więc pewnymi stratami oryginalnej informacji

Tak jest. Przy mnożniku niecałkowitym będą mniejsze bądź większe (w zależności od stosowanych algorytmów i metod) ale zawsze duże zniekształcenia.

Dla celów testowych zostało wygenerowane kilka próbnych sygnałów* [ ...] o różnym rozkładzie częstotliwościowym. Następnie sygnały te zostały przepróbkowane w górę (zwiększenie częstotliwości próbkowania) oraz w dół (zmniejszenie częstotliwości próbkowania) o niecałkowity mnożnik częstotliwości - to cytat z dopiętego poniżej załącznika - Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej nr 76 / 2013 r.

Bardzo przystępnie opisano zniekształcenia powstałe przy przepróbkowaniu z 44.1 do 48 i z 44.1 do 32 kHz

--
* 44.1 kHz / 16 bit

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.