Skocz do zawartości
IGNORED

Tani nos dac AD1860 , PCM56 , PCM61 , AD1861 itd - projekt dla wszystkich


Rekomendowane odpowiedzi

Przy okazji - sprawdzony analog lampowy SRPP ( 6N2P-EW, e88cc , 6N6P itp ) , który ma już sporo osób z forum . Warunek - napięcie anodowe podawane na górną triodę nie może przekraczać dwukrotności napięcia przebicia katoda- żarnik ( zwykle jest to około 100V ale nie zawsze ! ) , jest to o tyle ważne , że płytka nie zawiera układu do elewacji grzałek , ale można to zrobić w prosty sposób . Podpowiem . 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Z tego co widziałem w poprzednich postach zrobiłeś jakiś analog srpp z zasilaczem na białej pcb ? Czy to nie to co myślę ? 

Masz @arturp jakąś wolną pcb pod analog srpp z zasilaczem lub bez? 

 

3 minuty temu, TomKordas napisał:

Z tego co widziałem w poprzednich postach zrobiłeś jakiś analog srpp z zasilaczem na białej pcb ?

To nowa płytka , jeszcze nie testowana , dopiero ją składam . Różni się od tej sprawdzonej ( którą tu zamieściłem ) kilkoma ważnymi szczegółami :

- ma regulowane napięcie żarzenia tak aby można było wstawić lampy o innym napięciu żarzenia niż typowe 6,3V ( a to ważne bo można kupić niezłe cuda za 10% ceny ich odpowiedników żarzonych nap. 6,3V ) 

- ma prosty układzik elewacji grzałek aby można było zasilać wyższymi nap. anodowymi 

- i najważniejsze - ma pełnoprawną stabilizację nap.  anodowego ( na wysokonapięciowym stabie LR8N3 , który ,,steruje" mosfetem ) a sprawdzona ma filtr aktywny na mosfecie , taka niezbyt dokładna stabilizacja ( chyba , że ktoś wie jak i zastosuje diody zenera zamiast rezystorów ). 

...there is no spoon...

Cześć,

chciałem się pochwalić zrobionym DACiem.

Szczególne podziękowania dla @Daniel_68412 oraz @arturp!!

DAC AD1865 dostaje sygnał przez

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) . Testowałem również

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  i szczerze mówiąc, gdybym nie miał wcześniej kupionego produktu JLSounds to zdecydował bym się na UAC EVO - testowałem również Amanero oraz Khadas Tone Board z wyjściem I2S. Potrzebuję wejścia USB bo w domu słucham tylko z dwóch źródeł - z PC Audio wyjście USB oraz winyl.

Dalej sygnałem I2S leci bezpośrednio do AD1865. 

Część Analogowa oparta na

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) , jako bufor na razie OPA2134 - to jeszcze zobaczę czy tak będzie, czy coś podziałam z buforem.

Na razie wersja prototypowa, czeka na złożenie do obudowy. Gra idealnie, wzmacniacz na maxa - kompletna cisza. Muszę tylko dorobić 1 zasilanie 5V i będzie.

Bardzo fajny wątek, można się tu dużo nauczyć.

20241222_115716.jpg

20241222_115727.jpg

20241222_115736.jpg

20241222_115749.jpg

20241222_115803.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
1 godzinę temu, TomKordas napisał:

@zombie7 Dac gra idealnie. Coś napiszesz jak ten przetwornik gra ? 
 

myślę, że za wcześnie by oceniać. Testowałem to w takiej wersji jak widzisz.

Dla mnie idealnie - po prostu się mega cieszę w stosunku do tego co miałem teraz - Khadas Tone Board. Tutaj na tym forum są ludzie z dużo większym doświadczeniem i mają porównania. Moja opinia byłaby raczej kuriozum. W stosunku do Khadas to jest przepaść, nawet żona słyszy - co prawda ona ma bardzo dobry słuch, ale nienawidzi jak majsterkuję. Nie chcę tutaj używać górnolotnych słów, ale po prostu to każdy usłyszy, że na tym AD1865 jest pełniej, wyraźniej, itp... Szczerze mówiąc, mam równoległy projekt na PCM1794 z wyjściem lampowym i to już subiektywnie powiem, że ten AD1865 bardziej mi się podoba, może tylko gra za mało ciepło. Do tej pory słuchałem tylko jeszcze V-DAC Musical Fidelity - nadal lepszy od Khadas, ale tu by wymiękł.

Zauważyłem, że jak wyszedłem z I2SOverUSB przez SPDiF to grało to cieplej, przytulniej. Z koleji jak pominąłem CS8414 i wpiąłem się bezpośrednio I2S do AD1865 to zaczęło to grać bardziej detalicznie. Jedno i drugie może się podobać. To inne granie. Pobawię się jeszcze kondensatorami w zasilaniu, bo chciałbym zostać przy I2S (bo może grać 384 kHz), ale aby to trochę ocieplić.

Ja podzieliłem się postem, abyście wiedzieli, że warto takie wątki wrzucać, czasem się spierać, wymieniać doświadczeniami, że jestem wdzięczny, że ktoś tu wrzuca projekty, płytki, tłumaczy dlaczego tak, a nie inaczej, itp... 

7 godzin temu, zombie7 napisał:

myślę, że za wcześnie by oceniać. Testowałem to w takiej wersji jak widzisz.

Dla mnie idealnie - po prostu się mega cieszę w stosunku do tego co miałem teraz - Khadas Tone Board. Tutaj na tym forum są ludzie z dużo większym doświadczeniem i mają porównania. Moja opinia byłaby raczej kuriozum. W stosunku do Khadas to jest przepaść, nawet żona słyszy - co prawda ona ma bardzo dobry słuch, ale nienawidzi jak majsterkuję. Nie chcę tutaj używać górnolotnych słów, ale po prostu to każdy usłyszy, że na tym AD1865 jest pełniej, wyraźniej, itp... Szczerze mówiąc, mam równoległy projekt na PCM1794 z wyjściem lampowym i to już subiektywnie powiem, że ten AD1865 bardziej mi się podoba, może tylko gra za mało ciepło. Do tej pory słuchałem tylko jeszcze V-DAC Musical Fidelity - nadal lepszy od Khadas, ale tu by wymiękł.

Zauważyłem, że jak wyszedłem z I2SOverUSB przez SPDiF to grało to cieplej, przytulniej. Z koleji jak pominąłem CS8414 i wpiąłem się bezpośrednio I2S do AD1865 to zaczęło to grać bardziej detalicznie. Jedno i drugie może się podobać. To inne granie. Pobawię się jeszcze kondensatorami w zasilaniu, bo chciałbym zostać przy I2S (bo może grać 384 kHz), ale aby to trochę ocieplić.

Ja podzieliłem się postem, abyście wiedzieli, że warto takie wątki wrzucać, czasem się spierać, wymieniać doświadczeniami, że jestem wdzięczny, że ktoś tu wrzuca projekty, płytki, tłumaczy dlaczego tak, a nie inaczej, itp... 

Ta plątanina kabli bardzo mnie niepokoi

to nie była sesja foto, ale przypływ endorfin 😄 Pisałem, że to wersja prototypowa, właśnie regulowałem DC offset w analogu. U mnie to trwało niemal 1,5 roku, nie wytrzymałem 🙂 Oczywiście finalna wersja będzie poukładana, odpadną 2 trafa - trafa mam od TraFan. Będą 2 trafa, kabelki ślicznie poukładane, zasilacz 5V też się zmieni, będą 2 nad sobą małe na LT1963 (odbiornik USB wymaga 2 osobnych zasilaczy).

W dniu 19.12.2024 o 14:19, arturp napisał:

AD1865P ( w obudowie PLCC28

Układ PLCC jak widzę jest nalutowany na PCB.

Jak je najłatwiej lutować - lutownicą czy już tylko hot-em? Układ od Chińczyka ma podejście dla grotu lutownicy, czy trzeba trochę pokombinować?

Dzięki za sprawdzenie, że to ma szansę zadziałać. 

6 minut temu, dekRe napisał:

Jak je najłatwiej lutować

Lutownicą z ostrym grotem . Topnik w żelu na pola lutownicze i nóżki AD1865P . Odrobina cyny na czubek grota i pojedynczo każdą nóżkę . Najpierw złapać dwie aby poprawnie ustawić i ustabilizować . Bez lupy nie ma szans . Z drugiej strony ... można przejechać grotem ze stopą jak SMD bo rozstaw jest spory ale tu lutujemy ,, z boku " więc nie wiem czy złapie wszystkie nogi . No i na stopę trzeba nałożyć sporo cyny . I tak pewnie będą zwarcia do usunięcia/odciągnięcia plecionką . Ogólnie gorzej się to lutuje niż SMD . No ale cena dobra i to są używane oryginały , do mnie przyszedł jeden pomalowany . W sumie z 10 sztuk już kupiłem od tego Chińczyka z aliexpress . 

...there is no spoon...

W dniu 1.01.2025 o 11:51, GU48 napisał:

A nie lepiej wsadzić w podstawkę i nie lutować ?

Jeśli ktoś ma płytkę przystosowaną do montażu podstawek to można . Jednak podstawki do PLCC to gorszy kontakt , dodatkowe pojemności w szeregu z sygnałami, mosiądz a nie miedź i wydłużenie  ścieżek z konsekwencjami dla filtrowania zasilania . 

...there is no spoon...

W dniu 1.01.2025 o 11:51, GU48 napisał:

A nie lepiej wsadzić w podstawkę i nie lutować ?

Musisz uwzględnić prozaiczny fakt, że są to układy wylutowywane masowo przez jakiś chiński ZDZ jakąś sporą lutownicą grzałkową, a więc z nóżkami jest tu różnie - w zależności od umiejętności wylutowniczego i szczęśliwego podejścia - są ładne nóżki i brzydkie nóżki, taki urok wylutów.
Jeśli nie pochodzą ze spalonego modułu to spoko - po oczyszczeniu, wyprostowaniu i zastosowaniu topnika pod mikroskopem spokojnie dadzą się na nowo osadzić na PCB, ale wymagają do tego przygotowania - jak to z wylutami.

Trochę ślepy jestem na taką zabawę, ale zobaczę, czy to mi się uda - na szczęście zrobiłem sobie amatorski mikroskop, więc nadal pozostaję optymistą.

32 minuty temu, Grzegorz7 napisał:

Ile tam jest od nóżki do nóżki?

odstęp między polami lutowniczymi - 0,4mm

Edytowane przez arturp

...there is no spoon...

13 minut temu, arturp napisał:

odstęp między polami lutowniczymi - 0,4mm

Można też tak stosując topnik i mając pewną rękę - demo:
 

 

29 minut temu, arturp napisał:

odstęp między polami lutowniczymi - 0,4mm

To ta obudowa:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Panowie pytanie o Wasze doświadczenia. ( nie chce wkładać kija w mrowisko ale pytanie do fachowców- może coś mi się stało z głową po covidogrypie ) 
Jeszcze  jakiś czas temu mailem streamer postawiony na mailinie i nakładkę dac na nim. ( dac grał ciemno ) 
Każda zmiana lampy, kondensatora była ewidentna i zauważalna od uruchomienia. 
Kupilem Wiim pro plus i przestałem słyszeć zmiany. Wymieniłem lampy w przedwzmacniaczu brak zmian, zamieniłem miejscami lampy brak zmian, wsadziłem nowy zasilacz do wzmacniacza ( still foill kemeta brak zmian, wymiana kondensatów wejściowych w wzmacniaczu brak zmian, wymiana w przedwzmacniaczu brak zmian. Co ciekawe podłączając wiima przez coaxial dac z analogiem lampowym zmiany na poziomie percepcji - o co chodzi ? Czy WiiM jako streamer jest do …..

Dokładnie do d.... tak jak piszesz zamiast zrobić krok do przodu zrobiłeś krok do tyłu. Czasem tak jest,  myślimy że jak wydamy dużo więcej to będzie progres.  Jednk prawda czesto jest okrutna.  Ja również nieraz w inwestycjach miałem ( w moim przypadku) krok w bok. A to też nie jest satysfakcjonujące.

Malinka z dobrym zasilaniem i dobrą nakładka to bardzo dobry streamer.  Trzeba często wyłożyć kilkanaście stówek aby przeskoczyć malinkę. 

Edytowane przez Mariusz03

Nie powiem że dac który był na malinie był jakiś świetny bo nie był  - miał ciemny i ocieplony dźwięk z poluzowanym basem. Malina zagrała dopiero po porządnym zasilaniu dyskretnym. A szczerze powiedziawszy ten AK4493S w Wiim pro plus gra lepiej, jest przestrzeń, szczegółowość, szybki bas, ale to co napisałem wyżej. Wszędzie opisują achy i ochy na temat tego streamera. Może to kwestia zasilania?. No nic dziękuje za informację - już nie zaśmiecam Artur. ( aż się boję uruchamiać ad1865 na tym źródle 😦 a czeka tylko na budę i uruchomienie) 

U mnie AD1865 -> lampy 6n23p Voskhod 1975 -> Mundorf supreme na wyjściu, rezystory AN tantalowe + Takmany węglowe. 

Na filtracji zasilania dzisiaj AN Kaisei 22uf od  @Wito76 i jestem super zadowolony 😉

14 minut temu, TomKordas napisał:

zagrała dopiero po porządnym zasilaniu dyskretnym.

To faktycznie musi coś być nie tak skoro gra lepiej przy większych szumach i tętnieniach niż na scalonym. No chyba że scalony był uszkodzony lub bardzo marny(jakis przestarzały scalak).

Ostatnio próbowałem wrócić do Malinki i powrotu nie ma ... Roon i tylko roon ... Jeszcze Audirvana  a pc była sporo lepsza od malinki.

Mógłbym to pytanie zadać w innym wątku, dedykowanym rezystorom, ale jako posiadacz "sprawdzonej wersji" tegoż SRPP spytam tutaj. Macie może doświadczenia z rezystorami konwersji ale dwoma równolegle? Ktoś bawił się w taki wariant? Mam na myśli, że zamiast jednego rezystora na kanał, damy dwa równolegle, tak by uzyskać rezystancję wypadkową taką samą lub zbliżoną jak ten jedynak. Ja akurat mam rezystory konwersji 220R i musiałbym dać równolegle np dwa 430R lub dwa 470R (albo 430 i 470 w duecie) by uzyskać zbliżoną R wypadkową.     Czemu pytam? - gdzieś w czeluściach tego forum ktoś pisał, że taki mix dwóch rezystorów równolegle na konwersji daje bardzo fajne, ciekawe efekty. Np pomieszać jakiś metalizowany z węglowym czy po prostu dwie różne marki rezystorów. Ktoś bardzo chwalił takie rozwiązanie, jako świetnie "grające". 

Ktoś, coś? Co myślicie?

P.S.

Najpierw na konwersji miałem Dale RN55, potem Takman Rey a teraz AudioNote Niobium non magnetic. No ale przecież kusi, by bawić się dalej :).

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Wito76
Teraz, Wito76 napisał:

Macie może doświadczenia z rezystorami konwersji ale dwoma równolegle?

AudioNote stosuje takie połączenie w swoich DAC: rezystor 1K - połączony równolegle przez dławik 12uH z rezystorem 1K = ~500R
 

200R to mniejsze zniekształcenia dla rejonu 1kHz, ale wyższe dla wysokich częstotliwości.
1K to odwrotnie.
Mała rezystancja to mały sygnał napięciowy, który kochają analogi o dużym wzmocnieniu.
Dasz większy rezystor - to możesz trafić na analog w rodzaju Melosa czy Soha, który zacznie zniekształcać.
Trzeba sobie dobrać do posiadanego analoga.

Jak ktoś się nie boi spalenia AD1865, można sprawdzić wykonane samodzielnie rezystory grafitowe (ew. połączone dla bezpieczeństwa równolegle z rezystorem fabrycznym np. 1K).




  
 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

rezystor-diy2.jpg

rezystor-diy3.jpg

rezystor-diy4.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dzięki za odpowiedź. No to zachęciłeś nas tym "jeśli ktoś nie boi się spalenia AD1865" .
U mnie chyba optymalnie jest około 200-240R, taki zakres, biorąc pod uwagę kolejny stopień i jego wzmocnienie. Jedyny bonus przy włożeniu powiedzmy 430R ll 470R =~225R mógłby wziąć się z faktu pomiksowania dwóch różnych marek/charakterów rezystorów, licząc na zsumowanie ich zalet.
Tak na szybko dla sportu to mógłbym sobie zrobić 220R ll 240R = ~115R, bo mam w szufladzie nieużywane Takmany Rey (240R). Mniej więcej o połowę siądzie mi wtedy napięcie sygnału wyjściowego. Teoretycznie spadnie wtedy dynamika grania i matematycznie zmniejszy się też odstęp sygnału od szumu, czyli in minus. Ale rzekomo będą mniejsze zniekształcenia. Ktoś bawił się różnymi wartościami rezystorów konwersji? Jakie wrażenia, stereotypowo głośniej = lepiej czy niekoniecznie?

Godzinę temu, Wito76 napisał:

Tak na szybko dla sportu to mógłbym sobie zrobić 220R ll 240R = ~115R,

Zrób ten eksperyment . Twój analog ma bardzo duże wzmocnienie więc możesz śmiało zmniejszyć wartość rez. konwersji łącząc po dwa równolegle . Możesz też obecne Vishay'e 220R zastąpić Takmanami 240R . 

Jeśli wierzyć temu co piszą w hificollective ,,  thin film made mainly of Ni-Cr-Al materials, brass caps and non-oxygen copper wire " , to nawet z technicznego punktu widzenia są lepsze od Vishay-ów bo mają ,,kapsle" z mosiądzu a Vishay'e zwykłe żelaźniaki a ponadto ,, resistive material" to jakiś stop niklu i chromu a Vishay'e ... nawet nie wiadomo .

Edytowane przez arturp

...there is no spoon...

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.