Skocz do zawartości
IGNORED

Klon Sansui AU-70 - Reduktor Szumu


Rekomendowane odpowiedzi

9 minut temu, madras napisał:

Jeśli chodzi o DreamAmp to niestety nie zmierzę, ponieważ miałem dużo uwag do wersji RekuktoraSzumu, dlatego postanowiłem zaprojektować swoje własne płytki i na nich działam. Po roku doświadczeń pomiarów i eksperymentów z tym wzmacniaczem oraz konfrontacji z prawdziwym egzemplarzem, udoskonaliłem parę rzeczy na PCB i stworzyłem nową odsłonę. W tym tygodniu znajdę trochę czasu, aby umieścić pomiary jakie tylko chcecie.

Nowe PCB wyglądają tak:

 

Wygląda zacnie - będizesz "dzielił" się swoją wersją PCB ?

21 minut temu, Inmark napisał:

Wygląda zacnie - będizesz "dzielił" się swoją wersją PCB ?

Dostałem kilka privów po moim poprzednim poście jakoś 2 miesiace temu i wszystkie egzemplarze, ktore mi zostały poszły w "świat". Chyba zamówię nową partię płytek, bo widzę zainteresowanie wciąż jest. Ogólnie przemyślałem nowe PCB pod kątem prowadzenia przewodów w celu zminimalizowania szumów dlatego można to zgrabnie ogarnąć:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W porownaniu do DreamAmpu to jest dużo bardziej przemyślana topologia prowadzenia sygnałów i ogólnie okablowania pod kątem minimalizacji zakłóceń. Na każdym stopniu Sansujowego kaskadowego filtru PI, który ciągnie się od B1 do B5 zastosowałem oddzielną gwiazdę masy i zasilania, aby wyśrubować parametry.

Pozostało mi jeszcze upiąć wiązki części AC z prawej strony. Jak to zrobię, to wykonam wam pomiary.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez madras

Witam

Chciałbym dodać jeszcze kilka słów, bo mam te płytki od @madras : na pewno jest to bardziej przemyślany projekt ponieważ jest tu płynna regulacja presence... nie ma tego w oryginale (tylko on/off) jaki i "kopiach" RS oraz IGBT, gdzie to wykastrowano i narzucono "jedyne słuszne brzemiennie" . Dodatkowo jest kilka usprawnień czego również nie uświadczycie ww. widziałem wstępne testowe pomiary i wypadają lepiej niż reszta klonów, jak to złoże wszystko do kupy opublikuję na forum wyniki. Teraz czekam na części i trafa. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W końcu (prawie) ukończyłem swoją wersję wzmacniacza na płytkach zaprojektowanych razem z @madras. Od początku mieliśmy nieco różną wizję na budowę wzmacniacza mimo użycia takich samych obudów, stąd pierwsza wersja była na trzech płytkach - dwóch identycznych na kanały i jednej zasilacza. Moja wersja zakładała symetrię - co prawda lampy nie są symetrycznie, ale są tego samego rozmiaru, więc nie psuje to efektu wizualnego. Takie rozwiązanie od początku groziło problemami względem rozwiązania niesymetrycznego i niestety pojawiły się one w praktyce - miałem problemy z przydźwiękiem. Po wielu eksperymentach udało mi się go zredukować do akceptowalnego dla mnie poziomu. Wciąż jest dużo gorzej niż u madrasa na jego nowych płytkach, ale słyszę cokolwiek dopiero z 20 cm od kolumny, a wyjścia słuchawkowego nie planuję montować, więc uznaję walkę za zakończoną.  Głównym problemem było sprzęganie się kabli sieciowych z jedną z płytek - dopiero założenie ekranu na kable sieciowe (podwójnie zaizolowane) rozwiązało ten problem. Żarzenie jest wciąż AC dla wszystkich lamp. Jak widać rozwiązanie na trzech płytkach owocuje, mówiąc kolokwialnie, burdelem we wnętrzu obudowy - nie jestem zadowolony z tego rozwiązania.

Zmodyfikowałem nieco przedwzmacniacz, rezystor w sprzężeniu zwrotnym ma teraz wartość 32k zamiast 100k. Wzmacniacz sam w sobie jest zbyt czuły na obecne źródła i czułem potrzebę zmniejszenia wzmocnienia. Nie rozumiem, czemu w układzie RS modyfikowany był rezystor w katodzie, co przesunęło mocno punkt pracy pierwszej lampy. Może miał problem ze stabilnością przedwzmacniacza - póki miałem swój sprzęt na desce, z długimi kablami plączącymi się wszędzie miewałem problem ze sprzęganiem się końcówki z preampem, co powodowało wzbudzenia. W tej chwili nie mam założonego kondensatora na rezystor sprzężenia zwrotnego preampu, ale dla bezpieczeństwa go założę w przyszłości. Jest jeszcze kilka innych drobnych modyfikacji, jak np. rozdzielenie zasilacza preampów na obie płytki (tylko B1 i B2 są wspólne), dodanie diody zabezpieczającej triodę katodyny w momencie włączania wzmacniacza czy zwiększenie wartości rezystorów w dzielniku do napięcia B (elewacja żarzenia). Potencjometry do hum balance w końcu się nie przydają, używam odczepów środkowych uzwojeń żarzenia.

Zastosowałem trik madrasa z potencjometrem zamiast przełącznika presence. Działa świetnie, eliminuje w moim odczuciu potrzebę posiadania kontroli barwy, a kombinując z wartością kondensatora można dograć wzmacniacz do kolumn celem osiągnięcia łagodnego podbicia niskich rejestrów. Włączenie presence w oryginalnym układzie moim zdaniem zalewa basem zamiast wyciągać więcej z małych monitorów jak moje Canton GLX-200.

Do zrobienia zostały jeszcze vu-metry, póki co podłączone są tylko żarówki. Nie jestem przekonany do skaczących wskazówek, rozważam podążenie śladem madrasa i przeprojektowanie całości na jedną płytkę, z płytką potencjometrów na złączu zamiast kabli i wsadzenie tego w nową obudowę, już bez vu-metrów w projekcie. Prawdopodobnie podaruję sobie też poziomy transformator wpuszczany w obudowę, dużo z tym zabawy, a stojący ma zalety techniczne względem leżącego - leżący sieje do środka. 

Póki co jednak cieszę się brzmieniem. Nie jestem audiofilem, nie mam też doświadczenia z dziesiątkami wzmacniaczy, więc pokrótce - gra jak trzeba, tego oczekiwałem. Słucham głównie heavy rocka/metalu i muzyki klasycznej, filmowej, sprzęt nadaje się do obu. Siadam, zamykam oczy i słyszę każdy instrument dochodzący z miejsca, w którym powinien być, wraz z przypadkiem wokalisty i perkusisty będących w jednej linii, a mimo tego słyszałem wokalistę stojącego wyraźnie bliżej niż perkusja. Talerze, o ile dobrze nagrane, brzmią jak na żywo. Wcześniej miałem Denona PMA-710AE i jakoś aż tak mnie nie porywał mimo zmierzenia się fantastycznie w pomiarze RightMark Audio Analyzer. Może to autosugestia, może to to magiczne lampowe brzmienie. 

Trafa wszystkie roboty @lis1984 - głośnikowe to bardzo wczesna wersja, z nieco brzydszym lakierem. lis1984 oferował mi wymianę na nowsze za darmo, ale nie widzę potrzeby - mam teraz takie vintage 😉 Z produkcji sprzed pojawienia się loga Trafan. Trafo sieciowe jest eksperymentalne, wykonane u lisa1984 na zamówienie, zawiera szereg dodatkowych uzwojeń, które w końcu nie zostały wykorzystane. Konsekwencją napchania tylu uzwojeń jest nieco za duży opór uzwojenia anodowego, przez co napięcia są niższe i bardziej przysiadają pod obciążeniem względem zwykłego trafa do klona, ale mi to nie przeszkadza - nie słucham muzyki głośno, więc nie zbliżyłem się nawet do tej obniżonej mocy maksymalnej 😉

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

20230912_085848.jpg

20230912_085854.jpg

20230912_085901.jpg

02636d57-7371-4ad9-898f-8f934dab5e89.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

@tenkowal Świetna robota Tomek! Pięknie wygląda, gratulacje! Dzieki za owocną kooperację. ❤️

  

16 minut temu, tenkowal napisał:

dużo z tym zabawy, a stojący ma zalety techniczne względem leżącego - leżący sieje do środka. 

 

Mam pasujący dekiel do EI105, moge dziś podjechać i Ci podrzucić. Też mam trafo sieciowe leżące, zobacz jak u mnie to zrealizowałem.

Edytowane przez madras
42 minuty temu, madras napisał:

@tenkowal Świetna robota Tomek! Pięknie wygląda, gratulacje! Dzieki za owocną kooperację. ❤️

  

Mam pasujący dekiel do EI105, moge dziś podjechać i Ci podrzucić. Też mam trafo sieciowe leżące, zobacz jak u mnie to zrealizowałem.

Dziękuję, nie będzie potrzebny. Postanowiłem, że przydźwięk jest już akceptowalny do mojego pomieszczenia i kolumn. Nie chcę już dłubać dalej celem sztuki dla sztuki, w to bawić się będę jeśli postanowię budować wersję drugą

Gość

(Konto usunięte)
2 godziny temu, voltamper napisał:

pomiary konstrukcji zbudowanej w oparciu o te pcb miałem okazję już widzieć

Jako, że jestem fanem pomiarów, też chętnie takowe zobaczę. 
Zwłaszcza, że sam autor projektu pomiarów nie udostępnia.
Metoda, interfejs pomiarowy, software, oraz wyniki tu dajcie. Najlepiej Audio Precision. Dysponujecie? 
Chłopcy, przejdźcie do konkretów, bo inaczej te Wasze wpisy są cienkie.
Pozdrowienia.

1 godzinę temu, igsaudio napisał:

Jako, że jestem fanem pomiarów, też chętnie takowe zobaczę. 

Ja też 😄

1 godzinę temu, igsaudio napisał:

Zwłaszcza, że sam autor projektu pomiarów nie udostępnia.

Myślę, że nie ma czym się chwalić.

1 godzinę temu, igsaudio napisał:

Metoda, interfejs pomiarowy, software, oraz wyniki tu dajcie. Najlepiej Audio Precision. Dysponujecie? 

PrecisionAudio byłby miły, ale do tak "ułomnego" urządzenia jak wzmacniacz lampowy wystarczą podstawowe narzędzia. Ja właśnie wykonałem dla was obiecane pomiary.

Delikwent:

Moja kopia na autorskich płytkach AU-70 PRO rev. 1.
- Posiada pełen oryginalny preamp na JJ 12AX7,
- Wzmacniacz napięciowy i odwracacz fazy na RCA 5AN8,
- Końcówka mocy EL84 Sovtek
- Bias 17mA na lampe (serwisowka zaleca od 14mA do 20mA, użyłem wartości środkowej).
Transformatory Trafan od @lis1984wersja standardowa, czyli nawój AU-70, Zp=6.2k, odczepy 16om, 8om.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

378112705_3705873756315508_3731364598791644327_n.thumb.jpg.bd16b209c608e8e4dc1e5bf7888c58ba.jpg

Sprzęt użyty do pomiarów:

- oscyloskop analogowy z pasmem 20MHz, sondy skompensowne.
- generator analogowy z pasmem do 1MHz
- multimer AN9002
- interfejs audio Focusrite Scarlett 2i2 1 gen, próbkowanie 96kHz (więc pasmo 48 kHz maks).

Software:

- RightMark Audio Analyzer

Raport z RMAA wykonany na 1W na 16om (4Vrms):

Podsumowanie:
Screenshot2023-09-18213108.thumb.png.80b8e962bb8d70089eb66b7f4a1af38c.png

Pasmo (ograniczone niestety interfejsem do, w realu idzie od 7Hz do 86kHz ze spadkiem -3dB, co pokazałem generatorem)
Screenshot2023-09-18213135.thumb.png.b545f4a732646ffbf6992194354e3832.png
Odstęp sygnału od szumu:
Screenshot2023-09-18213221.thumb.png.6f0b275a1b964a458645a47cac3b7a78.png
THD+N:
Screenshot2023-09-18213245.thumb.png.33dd72efb75a43f75f563ba1a8d1bdc8.png
IMD:
Screenshot2023-09-18213302.thumb.png.a4a475ae6a6d17d6cb31d3dd96f9a838.png
Przesłuchy miedzykanałowe
Screenshot2023-09-18213316.thumb.png.58aeba35798d3620753b02f4f5bdcebb.png
IMD swept tones:
Screenshot2023-09-18213331.thumb.png.ed61c797d99177ff108f47daac20a286.png

 

Pomiary manualne:

Pasmo przenoszenia: 7Hz do 86 kHz ze spadkiem -3dB (dla 1W):

 

Prostokąt, trójkąt i sinus 1 kHz:

 

Moc maksymalna : 21W (18.31V na 16om)

Szum stacjonarny:
0.2 - 0.3 mV RMS na odczepie 16om z pasmem do 1kHz.


PS. wersja bez 12AX7 ma SNR grubo powyżej 100dB, ale dla mnie to już nie AU-70:)

PS2. sory za pierdolnik, ale złożylem na szybko, zeby zrobic te pomiary, bo pojutrze wyjezdzam na 2 tyg.

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez madras

PS3. mam dostęp od kolegi, z forum, który wykonuje wzmacniacz na moich PCB do traformatorów Trafoniki, to mogę porównać parametry pasożytnicze do Trafanów od Przemka, które mam obecnie zainstalowane. Będę wyznaczać metodami technicznymi (transformatorów nie mierzy się mostkami RLC):
- impedancję pierwotną,
- indukcyjność pierwotną,
- indukcyjność rozproszenia,
- pojemność rozproszenia,
- pasmo w otwartej pętli,
- itp.

Witam.

Czy jest możliwość zrobienia pomiarów przy 50% mocy maksymalnej? Robienie pomiarów dla 1W, kiedy wzmacniacz ma 21W jest troszeczkę bez sensu, oczywiście pomiary dla 1W wyglądają dobrze, następny plus to, że wreście ktoś się odważył pokazać cały zestaw wyników. Jeszcze jedna sugestia, zamiast obciążenia czyszto rezystancyjnego proszę  podłączyć kolumnę głośnikową i zrobić pomiary.

Pozdrawiam.

Piotr

14 godzin temu, voltamper napisał:

Do Kolegi @madras

 Kolor pcb: przepaskudny (wybacz-nie znoszę czarnych pcb i wierzę, że kolejne wersje będą niebieskie lub zielone 🙂).

A mnie się czarne podobają, kolor rzecz gustu grunt że to pięknie działa.

 

Edytowane przez Topen

 

6 godzin temu, rufus74pz napisał:

Czy jest możliwość zrobienia pomiarów przy 50% mocy maksymalnej? Robienie pomiarów dla 1W, kiedy wzmacniacz ma 21W jest troszeczkę bez sensu, oczywiście pomiary dla 1W wyglądają dobrze, następny plus to, że wreście ktoś się odważył pokazać cały zestaw wyników.

Rozumiem doskonale, jednakże najczęściej słucha się w okolicach właśnie 1W. To taki trochę taki industry standard w robieniu pomiarów.

Ale okej, zrobiłem te pomiary od nowa właśnie, tym razem używając oprogramowania REW (AudioPrecision niepotrzebne): 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kalibracja dBFS (headroom napięcia w programie) - jak widać to samo napicie widzi program i multimetr:
379492642_3147630078876809_564982528815080698_n.thumb.jpg.6b5a111d95381154eb3d644bdea1a0c3.jpg

 

Przystępujemy do testów:

Dla jasności, grają oba kanały na raz zawsze!

 

2x1W (2x4Vrms na 16om): 0.12% THD - potwierdza to wczorajszy pomiar dla 1W z programu RMAA:
Screenshot2023-09-19112433.thumb.png.63f1747e9a858e7d91d483c7d27a3107.png

 

2x10W (2x12.64Vrms na 16om): 0.53% THD
Screenshot2023-09-19112342.thumb.png.9005faf27211c24678bc14424436b0df.png

2x20W (2x17.88Vrms na 16om): 0.86% THD
Screenshot2023-09-19112235.thumb.png.ef44753c01d7aaf3ea4d91566ea8166c.png

 

Przy okazji macie rozkład harmonicznych procentowy.

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Witam.

Dzięki za pomiary, z tym słuchaniem z mocą 1W to trochę przesada, ale faktycznie najczęście wykonywane są takie pomiary. Wyniki pomiarów wyglądają" jako tako",  to jest pomiar na rezystorze czy kolumnach?

Piotr

45 minut temu, rufus74pz napisał:

Dzięki za pomiary, z tym słuchaniem z mocą 1W to trochę przesada, ale faktycznie najczęście wykonywane są takie pomiary. Wyniki pomiarów wyglądają" jako tako",  to jest pomiar na rezystorze czy kolumnach?

Wzmacniacz na PCB AU-70 PRO jesli chodzi o zniekształcenia mierzy się tak jak oryginał - i o to chodziło, cel osiągnięty. Jeśli chodzi o parametry szumów oryginalnego AU-70, to kultura pracy odstaje od współczesnych standardów moim zdaniem, niestety. Tutaj moje PCB deklasują oryginał. Są tez lepsze od PCB DreamAmp jesli chodzi o SNR. Jak ktoś ma ochotę się przekonać i jest z Warszawy to zapraszam 🙂

Pomiar odbywał się na obciążeniu czysto rezystancyjnym 16om. Zrób pomiar na kolumnach, to szybko zrozumiesz, czemu tak się nie robi:)

Pomiary na obciążeniu "kolumnami" wykonuję od nastu lat i nie widzę w tym nic dziwnego, a można się dowiedzieć wielu ciekawych "rzeczy" na temat wzmacniacza jak i zestawu głośnikowego. Wykonuję też pomiary z punktu odsłuchowego za pomocą mikrofonu i tu dopiero można się zdziwić, polecam.

Tu masz pomiar Telefunken TL90 przy mocy około 5W, mikrofon to XREF20 z plikiem kalibracyjnym, zniekształcenia mierzone na zaciskach wzmacniacza to 0.06%THD przy 1kHz i mocy 5W. (wzmacniacz lampowy SE)

Piotr

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Na kolumnach rozumiem jako na zaciskach zestawu głośnikowego, czy na wyjściu wzmacniacza obciążonego zestawem głośnikowym. Takie coś aczkolwiek niestandardowe daje dużo informacji. Oczywiście uważamy z mocą 😉

nagrywamy.com

Już raz spaliłem jedne gwizdki w zestawie głośnikowym podczas takich testów. Niestety nie każde głośniki wysokotonowe wytrzymują przemiatanie na 20W, o czym się boleśnie (kosztownie) przekonałem. Poza tym nie mam pod ręką zatyczków do uszu 😅 Zamiast tego zdażało mi się testować piece gitarowe na sztucznym obciążeniu impedancyjnym udającym głośnik. Natomiast nie ćwiczyłem tego w świecie Hi-Fi. Sansui AU-70 ma wysoki damping factor jak na lampę (ok. 25 zmierzyłem kiedyś), to zasługa sprzężenia katodowego (testowałem). Także radzi sobie z trudnymi kolumnami, nawet 4omowymi, mimo, że takiego odczepu nie posiada.

25 minut temu, rufus74pz napisał:

zniekształcenia mierzone na zaciskach wzmacniacza to 0.06%THD przy 1kHz i mocy 5W. (wzmacniacz lampowy SE)

Można zbudować lampe, która ma parametry prawie jak tranzystor, tylko po co? 😄 Denon POA-1000B np ma malutkie rzędu takiego, jakie wymieniłeś i podobno jest po prostu mało ciekawy w odbiorze.

Edytowane przez madras
4 minuty temu, madras napisał:

Już raz spaliłem jedne gwizdki w zestawie głośnikowym podczas takich testów. Niestety nie każde głośniki wysokotonowe wytrzymują przemiatanie na 20W, o czym się boleśnie (kosztownie) przekonałem.

Dlatego uważamy z poziomem 😉

5 minut temu, madras napisał:

zdażało mi się testować piece gitarowe na sztucznym obciążeniu impedancyjnym udającym głośnik. Natomiast nie ćwiczyłem tego w świecie Hi-Fi. Sansui AU-70 ma wysoki damping factor jak na lampę (ok. 25 zmierzyłem kiedyś), to zasługa sprzężenia katodowego (testowałem).

W świecie gitarowym to ma ogromne znaczenie ze względu na malutki DF, ale w hifi lampowym też warto wiedzieć, z czym się ma do czynienia. DF 25 to dobry wynik.

nagrywamy.com

26 minut temu, rufus74pz napisał:

Pomiary na obciążeniu "kolumnami" wykonuję od nastu lat i nie widzę w tym nic dziwnego, a można się dowiedzieć wielu ciekawych "rzeczy" na temat wzmacniacza jak i zestawu głośnikowego. Wykonuję też pomiary z punktu odsłuchowego za pomocą mikrofonu i tu dopiero można się zdziwić, polecam.

Tu masz pomiar Telefunken TL90 przy mocy około 5W, mikrofon to XREF20 z plikiem kalibracyjnym, zniekształcenia mierzone na zaciskach wzmacniacza to 0.06%THD przy 1kHz i mocy 5W. (wzmacniacz lampowy SE)

Piotr

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Se z  zniekształceniami 0,06% , tylko po co ...... to se ma sprzężenie zwrotne??Pomiar na kolumnach to totalna bzdura , nie ma takie parametru w żadnej nocie katalogowej producenta żadnego wzmacniacza , bo i po co?

Na każdej kolumnie te pomiary wyjdą inaczej , ba każda jest inna , więc ich wiarygodność jest równa 0.

Tak nawiasem  mówiąc to klon jest kopia fabrycznego rozwiązania , wszystkie wyniki sa lepsze jak w oryginale , co zamyka temat. Każda inna interpretacja np samego trafa głośnikowego sprawia że to już nie jest klon tylko hmm twór mający tylko wspólna nazwę.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pomiary z wykorzystaniem kolumn są bez sensu.

Wykonuje się pomiary na obciążeniu czysto rezystancyjnym lub regulowanym RC

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Bumpalump

To i ja dołożę swoje 3 grosze.

Płytki zaprojektowane przez @madras 

Wspólnie udało się uruchomić bez wiekszych problemów, póki co na stole. Bias ustawiony na 17mv. Napięcia b1-b5 blisko oryginału. Odczucia dźwiękowe - świetne.
W porównaniu do mojego poprzedniego projektu audioNote l1, gra o klasę wyzej.

Projekt zbudowany na trafach od Trafonica. Pomijając aspekt jakości, ich wygląd nie do podrobienia. Chyba najładniejsze jakie widziałem, na rdzeniach RCZ.

Trafo zasilające Ogonowski

Presence i loudness spisują sie, na prawde na duzy +

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )       b217145d-abbd-403a-a03e-6d8b1800aa55.JPG 9a85bc55-9a17-4b83-9f3f-58ef1277c148.jpeg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

CAAEC79A-EEE4-4A05-911B-EF2B9F65B086.jpeg  9119a55d-5f94-4ae5-b23b-b1b2f7190747.jpeg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez gruchugruch

Do kol. madras masz rację przy pomiarach należy bardzo uważać na gwizdek. też się o tym przekonałem. Źle zinterpretowałeś te 0.06%THD wzmacniacza, chodziło mi, że nawet bardzo niskie zniekształcenia nie przkładają się na niskie zniekształcenia "docierające do naszych uszu". Co do reszty nie będę się odnośił, bo na forum jest cała masa samozwańczych "profesorów" z niewielką wiedzą, a mających wiele do napisania. Jedynie odpowiem, nie, wzmacniacz nie posiada sprzeżeń zwrotnych, jedyny kondensator to sprzęgający plus te w zasilaczu.

Piotr

  • Moderatorzy

Pomiar na rzeczywistym obciążeniu (czyli kolumnach) zwłaszcza w przypadku wzmacniacza lampowego dużo mówi o tym jak taki wzmacniacza będzie grał a przede wszystkim z jakimi kolumnami. Oczywiście rozpatrywanie takiego pomiaru w oderwaniu od impedancji kolumn nie ma większego sensu. Jednak pomiary na obciążeniu rezystancyjnym też wydaje się bez większego znaczenia jeśli chodzi o interpretacje jak brzmi dany wzmacniacz.

57 minut temu, rufus74pz napisał:

zniekształcenia mierzone na zaciskach wzmacniacza to 0.06%THD przy 1kHz i mocy 5W. (wzmacniacz lampowy SE)

Piotr

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A jakie masz THD dla 6kHz lub dla 120Hz? No właśnie to jakie będzie brzmienie wzmacniacza zależy od rozkładu harmonicznych. Podawanie go dla 1Khz jest całkowicie bez sensu. Wzmacniacz, który dla 120Hz będzie miał połowę wyższą lub niższą 2 harmoniczną będzie brzmiał inaczej niż taki, który będzie miał np 3-cią o takich wartościach w tym zakresie, chociaż dla 1kHz THD obydwa mogą mieć identyczne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Przecież jest to wiadome, że rozkład harmonicznych "tworzy brzmienie" wzmacniacza, po raz drugi napiszę zniekształcenia na wyjściu wzmacniacza obciążonym tylko rezystancyjnie bardzo mało "mówi", obciążony wzmacniacz kolumną głośnikową mówi więcej, ale też nie wszystko, dlatego pokazałem pomiar pasma i zniekształceń w punkcie odsłuchu za pomocą mikrofonu. Dla wyjaśnienia, zobaczcie drugi pomiar, ta sama kolumna, ta sama  moc tylko przy 1kHz zniekształcenia mają 2.8%THD, a do uszu dociera? 

Nie chcę zaśmiecać wątku, dlatego nie będę dalej "ciągnął" tematu.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Moderatorzy

Najlepiej było by zdjąć charakterystykę z zacisków wzmacniacza. W takim pomiarze mikrofonem większość parametrów to cechy kolumny i pomieszczenia.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Cytat

na forum jest cała masa samozwańczych "profesorów" z niewielką wiedzą, a mających wiele do napisania.

czyli z tym mikrofonem ktoś tu się ładnie przedstawił.

@lis1984

Cytat

Każda inna interpretacja np samego trafa głośnikowego sprawia że to już nie jest klon tylko hmm twór mający tylko wspólna nazwę.

jak sprzedajesz klientowi transformatory? z odczepem 4R albo RZC, to mówisz ze "jest to klon, czy twór mający tylko wspólna nazwę?"

Edytowane przez januszowe
Godzinę temu, januszowe napisał:

czyli z tym mikrofonem ktoś tu się ładnie przedstawił.

@lis1984

jak sprzedajesz klientowi transformatory? z odczepem 4R albo RZC, to mówisz ze "jest to klon, czy twór mający tylko wspólna nazwę?"

Większość traf sprzedaje na oryginalnym schemacie uzwajania , gdy ktoś chce trafa rzc czy 4ohm które są zupełnie inaczej wykonane zaznaczam że to są inne trafa jak oryginał .Nawiasem mówiąc , mimo tego że trafa na 4 ohm - połączenie Hashimoto z sansui , mierzą się lepiej i to zdecydowanie , to te oryginalne grają inaczej. Dla tego jak odbiegam od oryginalnego układu sekcji , mówię że te trafa to nie klon.

Edytowane przez lis1984
1 godzinę temu, Sebastian1980 napisał:

Witam Szanowne Grono

Moje uwagi odnośnie projektu P. Krzysztofa chciałem umieścić na Fejsbuku ale nie mam konta. Od znajomego dostałem informację, że na portalu  www.forum-trioda.pl P. Grzegorz (gsmok) umieścił wzmiankę o ukazaniu się artykułu w EP o wzmacniaczu Sansuix, chciałem napisać parę słów  ale też nie mam tam konta 🙂  Zarejestrowałem się w końcu na AS i jestem 🙂

Nie bardzo się rozeznaję na tym Forum więc może pytanie, które zadam będzie głupie ale dlaczego właściwie Sansuix P. Igora ma tak kiepskie notowania względem konstrukcji P. Krzysztofa ?

Wątek dotyczy projektu Reduktora Szumu. RS zaaprobował do swojego projektu transformatory kilku producentów, co tworzy zdrową konkurencję, ale IGS do tego grona nie należał. IGS wypuścił swoje płytki i w zasadzie tworzy swój osobny projekt, o którym jest artykuł w EP i temat na forum-trioda. Najlepiej traktować projekty, wątki i fora rozłącznie.


Przeglądając ten wątek można zauważyć, że IGS pojawił się w projekcie po to, by dossać się do potencjalnych zysków z produkcji transformatorów. Pierwszy transformator głośnikowy UTM7070 był nawinięty wedle schematu udostępnionego w tym wątku w dobrej wierze - mimo późniejszego uzupełnienia, że schemat nie jest od właściwego transformatora (posty #80, #85 i #410 dla zainteresowanych). Trzeba było grillowania tematu przez innych użytkowników, by IGS zaczął sam wykonywać pracę badawczą i wykonał własny schemat, z którego powstał UTM7077.
Dla mnie to były wystarczające powody, by nie zdecydować się na trafa UTM czy cały projekt Sunsuix - nie popieram takich zagrywek i żerowania na cudzej pracy, na cudzym pomyśle, na cudzym rozgłosie. O ile pamiętam, firma UTM wcześniej nie produkowała żadnych transformatorów głośnikowych, tylko sygnałowe, line level. Ta sytuacja pogrzebała szanse na udostępnienie właściwego schematu nawoju dla fanów DIY. Nie twierdzę, że trafa UTM są same w sobie złe - nie miałem ich nawet w ręku - ale niesmak pozostaje. 

Gość

(Konto usunięte)
5 minut temu, tenkowal napisał:

żerowania na cudzej pracy

Żerowaniem bym tego nie nazwał, bo to ten temat znalazł mnie a nie ja ten temat. Ktoś do mnie napisał i poprosił bym nawinął trafa do Sansui, bo u innych producentów czas oczekiwania był około roku. Jedyne co w tym miejscu można napisać, to fakt, że dołączyłem do grona producentów transformatorów jako ostatni i nie zdążyłem wysłać do Reduktora moich najnowszych traf do autoryzacji zanim nie zakończyła się seria filmów. Z resztą, nigdy o autoryzację specjalnie nie zabiegałem. A projekt Sansuix powstał jako platforma do testowania transformatorów. Przypominam, że przez rok rozdawałem płytki do niego za darmo. Dziesiątki kompletów. Cały projekt związany z Sansui traktuję wyłącznie hobbystycznie i nie zarabiam na nim. Trafa sprzedajemy absolutnie po kosztach, u konkurencji są conajmniej o 100% droższe. 
 

10 minut temu, tenkowal napisał:

na cudzym rozgłosie.

Z tym rozgłosem, to bym nie przesadzał i nie oceniał kto ma go więcej. Przypomnę jeszcze raz, że firma IGS Audio jest w ścisłej czołówce największych producentów sprzętu studyjnego na Świecie. Naszymi klientami są m.in. Guns n' Roses, Carlos Santana, Depeche Mode, Red Hot Chili Peppers, Andrea Bocelli, Mark Knopfler i wielu innych. Jak to się ma do klientów konkurencji? Oceńcie sami. 

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.