Skocz do zawartości
IGNORED

Subwooferowa końcówka mocy w klasie AB


Rekomendowane odpowiedzi

Ten rząd wielkości 1k w bramce to za dużo.

Wystarczy rząd 100.

Żadnych perełek ferrytowych.

Kombinowałem z auto BIAS`em wg. koncepcji opisanej wcześnie. Robi się z tego kobyła analogowa (niekoniecznie stabilna). Najłatwiej zastosować tu przetwarzanie cyfrowe. Pomiar prądów, ADC, sterownik (algorytmy) i z DAC sterowanie różnicą potencjałów bramek czy innych baz w gałęziach końcówki. 

 

39 minut temu, raven1985 napisał:

standardowe metalizowane rezystory 5w są wystarczająco bezindukcyjne.

Ale skoro są dostępne bardzo solidne IRC z grubymi wyprowadzeniami i opornością oraz mocą w sam raz, w przystępnej cenie, to po co dawać jakieś metalizowane?

11 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Żadnych perełek ferrytowych.

Ale dlaczego? Jakie zło w nich siedzi? W ostateczności można przecież zrobić na ich miejsce zwory SMD.

12 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Kombinowałem z auto BIAS`em wg. koncepcji opisanej wcześnie. Robi się z tego kobyła analogowa (niekoniecznie stabilna).

Na LT1166?

19 minut temu, misiomor napisał:

Na LT1166?

Nie. 

Przyglądałem się temu 1166. Wewnętrznie tak naćpany jak to co mi wychodziło w mojej koncepcji. To nie może działać 😉

 

19 minut temu, misiomor napisał:

Ale dlaczego? Jakie zło w nich siedzi? W ostateczności można przecież zrobić na ich miejsce zwory SMD.

Wbrew pozorom MOSFET`y to szybkie układy. Wespół z dużymi pojemnościami potrafi to zaoscylować. Jeżeli już to dokłada się taką galanterię na etapie uruchamiania, obserwując bacznie zachowanie układu. 

19 minut temu, misiomor napisał:

na ich miejsce zwory SMD

Same dławiki są również SMD i to niemal we wszystkich rozmiarach. Parametry to prąd i rezystancja przejścia. I oczywiście L.

Edytowane przez Grzegorz7
10 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Same dławiki są również SMD i to niemal we wszystkich rozmiarach. Parametry to prąd i rezystancja przejścia. I oczywiście L.

Ja tu bym liczył na komponent stratny, natomiast prąd bramek będzie relatywnie niewielki, rzędu 10mA. Najmniejsze koraliki mają specyfikację na znacznie więcej. Myślałem o np. Murata BLM11A601S - jest na 200mA (ja nie przekroczę 20mA), poważną impedancję (100ohm) zaczyna mieć około 5MHz, osiągając 600ohm przy 100MHz. Poniżej 1MHz to prawie zwarcie. A więc dokładnie element, jakiego chcemy w układzie audio do zapobiegania oscylacjom mosfetów. No ew. można dać łagodniejszy, o niższej "dobroci", a wyżej położonym "rezonansie".

25 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Przyglądałem się temu 1166. Wewnętrznie tak naćpany jak to co mi wychodziło w mojej koncepcji. To nie może działać 😉

Pytanie czy w ogóle warto projektować PCB pod niego, czy od razu pójść w klasyczny bias, tylko że z dwoma stopniami swobody regulacji. I liczyć na niskie Rth(j-c) IXYS'ów. Chociaż wtedy to chciałoby się pójść na całość i kupić wielokrotnie droższe SOT-227. One mają dużo lepsze Rth, na dodatek przy izolowanej obudowie - dobra pasta, dokręcić i mamy złącze termicznie prawie że na radiatorze.

Rzeczywiście. Taki wielki radiator i suma Rt od złącza do radiatora spowoduje, że nie ma ekscesów; temperatura narasta powoli i przewidywalnie (jak we właściwym miejscu umieści się czujnik). Nawet jego wyższa Rt nie przeszkodzi. To może nieintuicyjne ale przy Rt od złącza do radiatora na poziomie 0,5K/W to złącze podgrzeje się względem radiatora o zaledwie 50 stopni przy mocy wytracanej 100W. Co do mocy to wystarczy sprawdzić w karcie kat. SOA co do prądów i napięcia i Pmax. Jako podkładki pod tranzystory polecam ceramiczne. Takie białe stosunkowo grube (#1,5). Małe Rtc-r. Nieco droższe ale warto.

Ostatnio coś wydłubałem nie audio i "podgrzewałem" pojedynczego IRFB52N15 mocą do 160W na radiatorze chłodzonym wiatrakiem. Nie mogłem zrównoleglać tranzystorów (założenia i problem z kontrolą prądu w równoległych gałęziach wobec napiętego bilansu napięć) i dało radę. A to tylko TO220.

W sumie to może coś większego niż BLM11A601S bym rozważył, takie małe trudno będzie chałupniczo przylutować, może BLM31A601S by się nadał. Rozmiar 1206, choć impedancja wysoka jak na takie wynalazki, a nie ma za bardzo pośrednich. No ale 50ohm przy 1MHz to źle raczej nie jest.

10 godzin temu, raven1985 napisał:

Problemy z lokalnymi oscylacjami to zwykle kiepski projekt płytki.

To czego Twoim zdaniem unikać przy takich mosfetach?

  • 4 tygodnie później...

Podpinam się pod ten temat z pytaniem co sądzicie o projekcie Patricka Turnera ?  Wzmacniacz ma być do zasilania głośników subnisko i nisko tonowych w kolumnach głośnikowych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

schem-2x300w-mosfet-1997.gif

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

dam prosty , łatwy , tani i ekologiczny sposób 🙂

kupujemy wzmacniacz volvo z demontażu , który ma 4 kanały na TDA7294

dla subwoofera 2-4 Ohm - 4 wyjścia + wzmacniaczy łączymy równolegle przez oporniki 0,22 - 0,47 Ohm/ 3-5Wat we wspólny punkt , który jest plusem do subwoofera , wejścia też łączymy razem żeby wszystkie 4 wzmacniacze wzmacniały to samo i mamy mocny , prosty i niezawodny wzmacniacz .

Do subwoofera 8 Ohm można połączyć przez oporniki po 2 wzmacniacze o odpowiednio połączyć wejścia przez symetryzator sygnału i mamy wzmacniacz zmostkowany.

 

 

szkoda żeby takie skarby lądowały na złomach

 

 

 

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

a tu prosty wzmacniacz symetryczny trochę przeze mnie zmodyfikowany

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 1 miesiąc później...
W dniu 22.10.2021 o 18:45, slawek.xm napisał:

obraz.thumb.png.0e25f878198dc9c1bbc6931b1e14beae.png

Zniekształcenia przy 5W

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

4 minuty temu, Lech36 napisał:

Zniekształcenia przy 5Wimage.thumb.png.8d310c9811c966089ad32c76b4b7fac2.png

chcesz zrobić wrażenie odnosząc się do mojej wklejki to pokaż przy 20 watach a nie przy pięciu

7 hours ago, slawek.xm said:

chcesz zrobić wrażenie odnosząc się do mojej wklejki to pokaż przy 20 watach a nie przy pięciu

Tylko takie w internecie znalazł 😛

11 godzin temu, Lech36 napisał:

Zniekształcenia przy 5Wimage.thumb.png.8d310c9811c966089ad32c76b4b7fac2.png

musiała góra do Mahometa 🙂

nasz swoje 5 wat

masz schemat zbuduj i posluchaj

obraz.thumb.png.8b2eae80daa339a789db785f10a79917.png

i jeszcze przy jednym wacie

taką zależność h2 do h3 lubię

obraz.thumb.png.6e04a1fc7f48381f54c984bc338cba68.png

21 godzin temu, slawek.xm napisał:

chcesz zrobić wrażenie odnosząc się do mojej wklejki to pokaż przy 20 watach a nie przy pięciu

20W to w domu już bardzo głośno, a ten wzmacniacz przy 20W ma też ekstremalnie dobre pomiary. Pokaż swój przy 200W 😉.

10 godzin temu, slawek.xm napisał:

taką zależność h2 do h3 lubię

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A nie lepiej jak jest jak najmniej? Jak lubisz jakąś nieprawidłowość w działaniu to znaczy że lubisz brak neutralności. Oczywiście to nic złego, ale ja cenię sobie maksymalnie możliwą neutralność. To chyba jest podstawowa zasada dźwięku o wysokiej jakości. Oczywiście można inaczej. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

W dniu 22.10.2021 o 18:45, slawek.xm napisał:

 ... zniekształcenia przy 20watach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mam pytanie, czy te dwa przebiegi wsadowe były razem puszczone, czy po kolei i nałożono wyniki na siebie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
1 godzinę temu, romjo napisał:

Mam pytanie, czy te dwa przebiegi wsadowe były razem puszczone, czy po kolei i nałożono wyniki na siebie?

nie mam pojęcia podalem link do tematu na diyaudio.com jeśli chcesz możesz poczytać

a tu oryginał

obraz.thumb.png.23bd8d335ebefe67863ad7d138b74479.png

3 godziny temu, Lech36 napisał:

A nie lepiej jak jest jak najmniej? Jak lubisz jakąś nieprawidłowość w działaniu to znaczy że lubisz brak neutralności. Oczywiście to nic złego, ale ja cenię sobie maksymalnie możliwą neutralność. To chyba jest podstawowa zasada dźwięku o wysokiej jakości. Oczywiście można inaczej. 

Lechu zamiesc prosze schemat wzmacniacza , ktorego znieksztalcenia wkeiles

poza tym wklej pomiar znieksztalceń swojego wzmaka od basu przy 20 W

 

wtedy bedziemy wiedzieć jak niskie znieksztalcenia lubisz

1 minutę temu, slawek.xm napisał:

wtedy bedziemy wiedzieć jak niskie znieksztalcenia lubisz

Mogę Tobie powiedzieć bez zamieszczania w/w pomiarów, na podstawie wiedzy o percepcji ludzkiego słuchu wiem że człowiek nie usłyszy już zniekształceń poniżej 1%, choć niektórzy Koledzy z forum pisali że ich słuch ma percepcję na poziomie 0,1%. Ci mogą mieć kłopoty z akceptacją np. źródeł analogowych i niektórych wynalazków N.P. Czyli zniekształcenia poniżej 0,1% powinny być już dla każdego akceptowalne (niesłyszalne). Generalnie sprzęt neutralny powinien być wolny od zniekształceń, ale jak wiadomo idealne urządzenia nie istnieją. Sprzęt którego używam na pewno nie przekracza 0,01%, ale ile jest poniżej tego nie wiem. W czasie kiedy powstawał nie miałem dostępu do odpowiedniego generatora i miernika zniekształceń a teraz już mnie to nie interesuje, wzmacniacze w panelach aktywnych kolumn działają dobrze od ca 1991 roku i to działają w całości naprawdę dobrze. Schemat końcówek zastosowanych w tych zestawach aktywnych jest bardzo zbliżony do schematu wzmacniacza z #158 tego wątku. Zastosowałem w drugim stopniu rozwiązanie na mosfetach średniej mocy i jest parę drobnych zmian w innych miejscach schematu np, nieco inaczej jest rozwiązane sprzężenie globalne. Koncepcja tego układu powstała w oparciu o konstrukcje f-my Hafler i Acoustat oraz o artykuły z Wirless Word i Elektora, koncepcja jest z roku 1988 a więc już liczy parę wiosen. Niestety nie mam dokumentacji powykonawczej a wszystkich wartości elementów w układzie nie pamiętam, więc nie chciałbym kogoś wprowadzić w błąd publikując schemat. Jak będę miał otwarte moduły wzmacniaczy to postaram się uzupełnić schemat i wtedy mogę go upublicznić choć nie ma w nim nic nadzwyczajnego.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

4 minuty temu, Lech36 napisał:

Sprzęt którego używam na pewno nie przekracza 0,01%,

to jest kompletna bzdura

jeszcze raz

mierz zniekształcenia swojego wzmacniacza napędzającego woofer pry 20 watach

jestem gotów się zalożyć ,że są ok 5%

dlatego Twoje teoretyczne rozważania są nic nie warte

1 minutę temu, slawek.xm napisał:

jestem gotów się zalożyć ,że są ok 5%

Takie wysokie zniekształcenia od razu bym usłyszał a tu tymczasem nic nie słychać nawet przy 110 dB SPL. Z czego to może wynikać? 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

🙂

zrób dzielnik napięcia sygnału by nie przesterować karty muzycznej zainstaluj "Arta" i zrób pomiar .... nawet dla siebie samego

a potem się zastanawiaj

43 minuty temu, Lech36 napisał:

i niektórych wynalazków N.P.

dla Ciebie od Nelsona

The human cognitive system is complex and subtle, and we don't understand it very well,
however in some of these cases the distortion components were adequately high to exceed
the standard stated in the 70's by Julian Hirsch – greater than 0.1%
If we rationally decide that there is a lower limit to audible harmonic distortion, then it looks like some of these amplifiers lie above that limit. Most of those “sweeten” the sound with some second or even third harmonic.
Having built a large variety of amplifiers at First Watt, floating them out to listeners for blind evaluation, and paying close attention to what they say, it appears that there are people who prefer second harmonic and some who prefer third.
Some listeners perceive a little more dynamic quality to music played through an amplifier with a 3rd harmonic character. Of those hearing second harmonic, there are comments about greater warmth, or a different sense of location and space. I trust these listeners perceptions insofar as they did not know what they were listening to and were not prompted as to what to
listen for and the responses had some consistency.
Assuming a lower limit to these sorts of things, what might it be? A lot of the more
knowledgeable I have talked to seem to think that it's down around 0.01%, and I think that's pretty reasonable.


Do amplifiers with less than .01% have inaudible distortion? Possibly so, although harmonic distortion is only one metric, and there are other qualities that could be considered (including faceplate and price tag).
We have a lot of sayings around Pass Labs, and one of them is “It's entertainment, not Dialysis.” It's perfectly legitimate to want an amplifier with a few parts per billion distortion.
It's also perfectly OK to have an amplifier with few parts per thousand, or even more. As long
as the paying customer experiences what he's looking for, we're both happy.
Often we find that audiophiles who prefer the low power Single-Ended Class A amplifiers
listen to simpler sorts of musical material at modest volume levels. If this describes you, then you might want to look at some of these sonically colorful amplifiers.
In the other hand, if you play Symphony Fantastique at the level experienced by the
conductor, you will probably want to explore amplifiers with more power and more modest distortion figures.
The most important thing is to try the equipment out for yourself. Yes, you can pay attention to the reviewer's taste in music and associated equipment, and you can read what people say on the internet, but the best way to find out is to put the new amplifier in a system that you know well (yours) and spend some time with it.

At Pass Labs what we look for is that quality that invites you to listen, and then listen more.
We want the sound that makes you stay up late into the night going through your entire record collection. If a component makes you do that, it's probably a keeper
 

Edytowane przez slawek.xm
43 minuty temu, slawek.xm napisał:

zrób dzielnik napięcia sygnału by nie przesterować karty muzycznej zainstaluj "Arta" i zrób pomiar .... nawet dla siebie samego

Jak będę potrzebował to zrobię, na razie nie potrzebuję. Ty naprawdę nie słyszysz 5% zniekształceń? Przecież to się od rzazu rzuca w uszy z siłą wodospadu. Nelsona Passa pomierzyli na ASR. Wynik znasz, to oczywiście był wzmacniacz z serii "wynalazków" bo N.P. ma też dobre wzmacniacze w swoich propozycjach.

26 minut temu, slawek.xm napisał:

Assuming a lower limit to these sorts of things, what might it be? A lot of the more
knowledgeable I have talked to seem to think that it's down around 0.01%, and I think that's pretty reasonable.

 Jeżeli granica percepcji byłaby na poziomie 0,01% to żaden ze sprzętów analogowych nie miałby nigdy racji bytu w wysokiej jakości. Wiesz ile ma np. taki studyjny magnetofon szpulowy czy sygnał muzyczny z czarnej płyty odtwarzanej na gramofonie? 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Lechu uwierz mi , że nie interesują mnie takie dywagacje

sam wklejasz bzdety o zniekształceniach przyglądasz się wykresom nie potrafisz zrozumieć , że przy różnych mocach zniekształcenia są różne nie potrafisz zmierzyć tego u siebie , nie słuchasz innych wzmacniaczy poza swoimi z drugiej polowy 20 wieku nie rozwijasz się w diy ale próbujesz przekonać praktyka swoimi teoriami wyczytanymi na portalach co do których nawet nie ma pewności , że są obiektywne

przenieś się na start i wciskaj te bzdety nuworyszom

20 minut temu, slawek.xm napisał:

sam wklejasz bzdety o zniekształceniach przyglądasz się wykresom nie potrafisz zrozumieć , że przy różnych mocach zniekształcenia są różne nie potrafisz zmierzyć tego u siebie

No dobra, w tym artykule z którego wkleiłem ten wykres zniekształceń są też inne pomiary takie jak ten poniżej. Możesz sobie sam obejrzeć jakie zniekształcenia są spodziewane na analizatorze widma dla 20W. Będą one mniejsze od tych dla 5W.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

28 minut temu, slawek.xm napisał:

mocach zniekształcenia są różne nie potrafisz zmierzyć tego u siebie

Po co mam mierzyć, dla Twojej ciekawości?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

2 minuty temu, Lech36 napisał:

Będą one mniejsze od tych dla 5W.

ok ale ja nie o tym wzmacniaczu tylko o Twoich

3 minuty temu, Lech36 napisał:

Po co mam mierzyć, dla Twojej ciekawości?

nie , dla zweryfikowania własnych teorii

Teraz, slawek.xm napisał:

ok ale ja nie o tym wzmacniaczu tylko o Twoich

Moje są tylko moje i tylko ja ich słucham, ale zapewniam Ciebie że niczym szczególnym pod względem zniekształceń się nie wyróżniają. 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.