Jump to content
IGNORED

Jakie kondensatory dla wstęgi


raiwan
 Share

Recommended Posts

Witam

Potrzebuje rady od doświadczonych w temacie audio jakie dać kondensatory w torze wysokich dla głośnika wstęgowego Fountek NeoCD3.0 

Nie chcę przesadzać z kosztami oczywiście, ale też nie chcę dać byle czego. 

Jest tam wstawiony jakiś foliowy, nie wiem czy go ruszać w ogóle, ale jest też drugi w torze elektrolit 15 uf i z oczywistych powodów chce go wymienić. No i rezystory warto na lepsze wymieniać?

Dziś rozebrałem kolumnę bo po dniu słuchania dźwięk zrobił się nie do zniesienia, średnica zaczęła brzmieć jak ta z tanich telewizorów, lub jak z plastikowych głośników do komputera za dwadzieścia złotych jak nie mniej, taki dźwięk jakby słuchać przez trąbkę przy uchu (oczywiście mowa o średnicy). Zbadałem wstępnie zwrotnice i jeden kondensator (6.7 uf) był dziwnie pomarszczony i nawet stukając w niego jest kompletnie pusty w środku. Przy tej okazji, że muszę go wymienić chcę właśnie wymienić od razu już pozostałe kondensatory. 

Zapytam przy okazji, czy na średnicę jest sens dawać coś lepszego od Jantzen Standard Z-cap? Jako średniotonowy jest Seas Excel W18E.
Do tego od razu też zapytam jakie kondensatory dać na torze niskich zamiast fabrycznych elektrolitów? Też nowe elektrolity czy jakieś tanie foliowe? Niskotonowy to Seas Prestige CA18RNX

Kolumny są 2.5 drożne z podziałem na 180 i 3500 Hz 

Proszę o jakiekolwiek porady

Zdjęcie przestawia zwrotnicę dla toru średnich i wysokich.

Pozdrawiam

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

@raiwan bezpieczny wybór, na tweeter Claritycap CSA, na midwoofer ESA, rezystory Ohmite AG(dostępne w TME), poczytaj w dziale "DIY" było o nich sporo w temacie o podmianie elektrolitów na MKP.

Z tańszych na midwoofera można dać Janzten Crosscap, Audyn Q4, Miflex MKP-11

Edited by Prewwit

Panasonic DVD-S53(coaxial)/Xonar ST(coaxial)-->Nostromo 5H(OPA2134) + regulator głośności DIY na ALPS RK168 + Hegel H200 po modzie końcówka mocy (kondy Auricap XO + Audio Note Kaisei) + Audio Physic Yara Evolution(SB Acoustics 29RDC)

Link to comment
Share on other sites

Na razie chce te kondensatory wymienić. Jak najbardziej te co polecacie mi pasują bo nie są też duże rozmiarowo. Myślę co dać na  woofer zamiast tych elektrolitów, bo nie chce zabierać miejsca za dużo. Folie o pojemności 120 uf są już sporych rozmiarów. Bi polarne na pewno już będą lepsze od tych co są tam teraz najzwyklejsze włożone. 

Jak sprzedam stare kolumny to będę chciał też kable zmienić na górę i średnicę Melodika Sugar Brown na dół pójdzie Melodika Silver. Chociaż to w ciemno bo na kablach się nie znam a tańsza Melodika silver gra bardzo fajnie, dużo dodała jakości więc uważam że te droższe dadzą już dużo więcej. 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, raiwan napisał:

Na razie chce te kondensatory wymienić. Jak najbardziej te co polecacie mi pasują bo nie są też duże rozmiarowo. Myślę co dać na  woofer zamiast tych elektrolitów, bo nie chce zabierać miejsca za dużo. Folie o pojemności 120 uf są już sporych rozmiarów. Bi polarne na pewno już będą lepsze od tych co są tam teraz najzwyklejsze włożone. 

A jakie pojemności potrzebujesz?

 

2 godziny temu, raiwan napisał:

Jak sprzedam stare kolumny to będę chciał też kable zmienić na górę i średnicę Melodika Sugar Brown na dół pójdzie Melodika Silver. Chociaż to w ciemno bo na kablach się nie znam a tańsza Melodika silver gra bardzo fajnie, dużo dodała jakości więc uważam że te droższe dadzą już dużo więcej. 

Warto spróbować, na górę możesz dać cieniej tam już kabel 1,5mm2 to dużo, choć u siebie mam na górę dane właśnie 1,5mm2 a na midwoofer 2,5mm2🙂. Oryginalnie AP dało na górę i dół kable 1,5mm2. Dodatkowo jak już będziesz miał rozebrane kolumny to konektory wywal i polutuj bezpośrednio do przetworników. Z Melodiki miałem Puple Rain i  z budżetowych kabelków obok Cordiala CLS dawał przyjemne żywe granie. Dodatkowo u siebie za midwoofera dałem, warstwę wełny owczej, na tylną i boczną ścianę, bo oryginalnie AP dało cieniutką warstwę jakiejś luźnej waty, tylko aby nie przysłonić ujścia rury bass reflexu

Panasonic DVD-S53(coaxial)/Xonar ST(coaxial)-->Nostromo 5H(OPA2134) + regulator głośności DIY na ALPS RK168 + Hegel H200 po modzie końcówka mocy (kondy Auricap XO + Audio Note Kaisei) + Audio Physic Yara Evolution(SB Acoustics 29RDC)

Link to comment
Share on other sites

  • McGyver changed the title to Jakie kondensatory dla wstęgi

Dla woofera są dwa kondensatory o pojemności 120 uF i 27 uF

Dla midwoofera potrzebny jest 6,8 uF a dla wstęgi jeden 3.9 uF i (chyba równolegle z głośnikiem) drugi 15uF

W tych kolumnach jest pełno jakieś watoliny, aż ciężko było rękę przecisnąć. Brakuje tylko maty na ściankach.

Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

Na podstawie zdjęcia przodu i tyłu zwrotnicy (pasma góry i średnicy) zrobiłem prosty schemat. Zw to opcja zworki dla różnych ustawień wysokotonowego. Mogłem coś pomieszać w torze TW bo zdjęcie nie do końca wyraźne

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

To tak jak pisałem, na górę proponuję CC CSA, na średnicę ESA. Jak sygnał do tweetera idzie przez te dwa rezystory 4,7 i 3,3 dałbym Ohmite

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) .  Jak na wooferze kond nie trzyma parametrów to podmieniłbym na

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) . Po wstawieniu musisz im dać trochę czasu na ułożenie.

Jak będę nogi w kondach przykrótkie to możesz przedłużyć np.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Panasonic DVD-S53(coaxial)/Xonar ST(coaxial)-->Nostromo 5H(OPA2134) + regulator głośności DIY na ALPS RK168 + Hegel H200 po modzie końcówka mocy (kondy Auricap XO + Audio Note Kaisei) + Audio Physic Yara Evolution(SB Acoustics 29RDC)

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, raiwan napisał:

A co z tymi opornikami mocy 15 i 5,6 Ohm? Też je mam podmienić, czy nie ma sensu? Też zapytam od razu o ten drugi kondensator 15uF?

Zdanie są podzielone czy ruszać elementy równoległe do przetwornika, jedni odczuwają zmiany, drudzy nie. Ja jest po ten stronie że warto, choć nie jest to tak odczuwalne jak podmiana elementów szeregowych, ale nawet małe zmiany zebrane w całością dają krok do przodu. Jak przy 5,6 masz otwartą zworkę to jego nie ma co ruszać

Panasonic DVD-S53(coaxial)/Xonar ST(coaxial)-->Nostromo 5H(OPA2134) + regulator głośności DIY na ALPS RK168 + Hegel H200 po modzie końcówka mocy (kondy Auricap XO + Audio Note Kaisei) + Audio Physic Yara Evolution(SB Acoustics 29RDC)

Link to comment
Share on other sites

9 minut temu, raiwan napisał:

Ohmite nie ma w ofercie rezystora 3,3 ohm. Mogę dać zamiast niego dwa lub trzy szeregowo, żeby mieć ta wartość, czy mija się to z celem i wziąć lepiej inne na przykład milss? 

Zamiast szeregowo chyba lepiej złożyć z dwóch równolegle zawsze to jakby szło przez jeden ?? a i po dopasowaniu np 3- sztuk można nieć sporo kombinacji , ja tak robię 

Link to comment
Share on other sites

Z opinii na forum i kilku przejrzanych DIY - może jednak trzeba usunąć elementy

równoległe do wstęgi. Każdy z nich wprowadza łagodzenie dźwięku i polecane tu 

elementy świetnie służą temu celowi, a @raiwan nie wspomniał ani słowem,

czy OTAKE 😉 zmiany w barwie i analityczności mu idzie. Owszem, jako swego

rodzaju lokata kapitału ale mniemam, że nie tylko o to chodzi.

Oczywiście mogę się mylić 😉 i jest za dużo szczegółów i trzeba coś ocieplić ...

3 Ohm też może być, tak samo, jak 3,6 Ohm i straty z zastosowania "składaka"

mogą być większe, niż niedokładności ich doboru rzędu 10 %.

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

Zamówiłem wszystkie nowe elementy. Musiałem zamówić ze 4 różnych źródeł. Żaden sklep nie miał kompletu oporników i kondensatorów jakich potrzebuję, ale udało się kupić wszystko o identycznej wartości bez kombinowania 🙂 Czekam teraz na dostawy, pewnie się przedłuży bo w jednym muszą jeden kondensator zamówić od producenta, może do weekendu się uda... Dam znać co i jak po montażu. 

Na średnicę ten kondensator równoległy zamówiłem Jantzen Standard Z-Cap bo miałem taki jeden zalegający a ten rezystor, który jest przed zworką to Rezystor Ty-Ohm SUPERES. Jak te elementy nie mają aż takiego wpływu to nie ma sensu dawać nic lepszego.

Do niskich zamówiłem Jantzen EleCap - mają o połowę mniejszą stratę a kosztują parę złoty więcej. 

Ten przewód solid core neotech wziąłem trochę większego przekroju, dam go do wszystkich połączeń w zwrotnicy, nie wiadomo jakiej jakości jest płytka skoro i elementy dali najtańsze

Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

W dniu 21.09.2021 o 14:00, raiwan napisał:

Zamówiłem wszystkie nowe elementy.

A za ten 3,9uF co zamówione?

Panasonic DVD-S53(coaxial)/Xonar ST(coaxial)-->Nostromo 5H(OPA2134) + regulator głośności DIY na ALPS RK168 + Hegel H200 po modzie końcówka mocy (kondy Auricap XO + Audio Note Kaisei) + Audio Physic Yara Evolution(SB Acoustics 29RDC)

Link to comment
Share on other sites

Claritycap CSA, przyszły już ESA i rezystory Ohmite (5 wat) i cynę WBT. Teraz czekam na resztę.

Tylko te rezystory przed zworką i kondensatory 15uF inne, reszta według polecenia.

Szkoda, że trzeba tyle czekać na wszystko 🙂

Czym najlepiej przyklejać elementy? Klejem na temperaturę? 

Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

Tak kleiłem klejem na gorąco. Ale np. kond od tweetera siedzi na cewce przypięty opaską, bo mi się na płytce nie mieścił.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by Prewwit

Panasonic DVD-S53(coaxial)/Xonar ST(coaxial)-->Nostromo 5H(OPA2134) + regulator głośności DIY na ALPS RK168 + Hegel H200 po modzie końcówka mocy (kondy Auricap XO + Audio Note Kaisei) + Audio Physic Yara Evolution(SB Acoustics 29RDC)

Link to comment
Share on other sites

Najbardziej martwi mnie jednak jedna sprawa. Między wersjami moich kolumn były różne zwrotnice. Mimo, że mam mk2 wersję to w kolumnach są jakby przejściowe zwrotnice, pasujące do wersji pierwszej. Druga ma bardziej ułożoną charakterystykę. Patrząc na schematy to druga edycja ma dużo bardziej rozbudowaną, więcej elementów. Dodam, że mam wersję Mk2. Głośniki te same, ale różni się obudowa. 

Kurde, żeby wymiana elementów przyniosła oczekiwany rezultat bo tylko załamka na samą myśl, że będę musiał budować nową zwrotnicę heh

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

@raiwan a jakie masz kolumny, marka, model?

Panasonic DVD-S53(coaxial)/Xonar ST(coaxial)-->Nostromo 5H(OPA2134) + regulator głośności DIY na ALPS RK168 + Hegel H200 po modzie końcówka mocy (kondy Auricap XO + Audio Note Kaisei) + Audio Physic Yara Evolution(SB Acoustics 29RDC)

Link to comment
Share on other sites

Xtz 99.36 mk2

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Te w linku są Mk3. Różnią się zwrotnica, terminalami i nóżkami. Poza tym wszystko identyczne 

Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

Tak przejrzałem neta to nie widzę charakterystyk ani wersji mk1, ani mk2. Na razie na spokojnie zobacz co wyjdzie z podmiany elementów

Panasonic DVD-S53(coaxial)/Xonar ST(coaxial)-->Nostromo 5H(OPA2134) + regulator głośności DIY na ALPS RK168 + Hegel H200 po modzie końcówka mocy (kondy Auricap XO + Audio Note Kaisei) + Audio Physic Yara Evolution(SB Acoustics 29RDC)

Link to comment
Share on other sites

Wersja mk1:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wersja mk2:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Najciekawsza w nich jest możliwość upgrade do głośnika wysokotonowego berylowego za ok 900 euro jako gotowy kit. Cena za sztukę 

Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Zrobiłem na razie jedną zwrotnicę do tej pory. Prawie nic to nie dało niestety, dalej był ten nieznośny pogłos. Dziś z ciekawości dałem +3dB na zwrotnicy dla wysokich i odetkałem otwory bas reflex... Zupełnie inny dźwięk. Inne kolumny. O wiele lepiej. Widać za dużo miałem średnicy (w sumie o tym wiedziałem, ale według producenta w moim pomieszczeniu powinienem mieć zatkane portale, bas na +3dB i wysokie na 0dB). 

Teraz jest trochę jakby za dużo wysokich, delikatnie bo słyszę nawet szumy ze starszych filmów 🙂 Mogę dać inny rezystor w szeregu zamiast tego 4,7 Ohm na przykład 5,6 Ohm żeby trochę zdusić wysokie?

Co do porównania jednej kolumny z drugą przed i po wymianie elementów... Zauważalnie dominuje kolumna już przerobiona. Dużo więcej szczegółów, krystaliczny dźwięk - nie wiem czy nie za bardzo aż 🙂 pewnie muszą się jeszcze ułożyć elementy.

Zdecydowanie dużo wniosły nowe elementy polecone przez Was, dziękuję bardzo 🙂

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, raiwan napisał:

Zrobiłem na razie jedną zwrotnicę do tej pory. Prawie nic to nie dało niestety, dalej był ten nieznośny pogłos. Dziś z ciekawości dałem +3dB na zwrotnicy dla wysokich i odetkałem otwory bas reflex... Zupełnie inny dźwięk. Inne kolumny. O wiele lepiej. Widać za dużo miałem średnicy (w sumie o tym wiedziałem, ale według producenta w moim pomieszczeniu powinienem mieć zatkane portale, bas na +3dB i wysokie na 0dB). 

Nie ma co na ślepo trzymać się zaleceń, ponieważ różne pomieszczenia, różne warunki, nasze wymagania i nie ma jednej złotej zasady. Trzeba różne opcje testować.

 

4 godziny temu, raiwan napisał:

Teraz jest trochę jakby za dużo wysokich, delikatnie bo słyszę nawet szumy ze starszych filmów 🙂 Mogę dać inny rezystor w szeregu zamiast tego 4,7 Ohm na przykład 5,6 Ohm żeby trochę zdusić wysokie?

Jak chcesz delikatnie stłumić daj najpierw 5,1 Ohm

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) na razie sprawdzić testowo na tanim rezystorze, a potem docelowy.

 

4 godziny temu, raiwan napisał:

Co do porównania jednej kolumny z drugą przed i po wymianie elementów... Zauważalnie dominuje kolumna już przerobiona. Dużo więcej szczegółów, krystaliczny dźwięk - nie wiem czy nie za bardzo aż 🙂 pewnie muszą się jeszcze ułożyć elementy.

100godzin starczy do całkowitego ułożenia elementów.

Panasonic DVD-S53(coaxial)/Xonar ST(coaxial)-->Nostromo 5H(OPA2134) + regulator głośności DIY na ALPS RK168 + Hegel H200 po modzie końcówka mocy (kondy Auricap XO + Audio Note Kaisei) + Audio Physic Yara Evolution(SB Acoustics 29RDC)

Link to comment
Share on other sites

Witam

Sprawdziłem i te dźwięki, które tak mnie denerwują wychodzą z wysokotonowego. Jest on po prostu za nisko odcięty na dole i gra średnie, które brzmią jakby z tuby lub trąbki. Do tego nie jest przesunięty fazowo i jak dobrze myślę to nachodzą na siebie fale wysokiego ze średnim. Czy jak dam kondensator o pojemności na przykład 6,8 uF zamiast tego 15 uF to odetnę wysokotonowy wyżej? Średniotonowy ma też w torze 6,8 uF więc teoretycznie powinno być dobrze?

Poniżej podgląd dla zwrotnicy 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

A próbowałeś stłumienia tweetera po przez te zwroki z tyły?

Jak zmodyfikujesz zwrotkę na tweeterze, automatycznie trzeba porobić zmiany ze średniakiem, czy posiadasz jakiś sprzęt pomiarowy? Jaki jest obecnie punkt podziału między tweeterem, a midwooferem?

Panasonic DVD-S53(coaxial)/Xonar ST(coaxial)-->Nostromo 5H(OPA2134) + regulator głośności DIY na ALPS RK168 + Hegel H200 po modzie końcówka mocy (kondy Auricap XO + Audio Note Kaisei) + Audio Physic Yara Evolution(SB Acoustics 29RDC)

Link to comment
Share on other sites

L1 i C15 dają rezonans który najprawdopodobniej odcina dolne częstotliwości

pasma które może wejść na tweeter. Zmniejszenie do 6,8 może dać już dziurę

w słyszalnym pasmie; zacznij od 12 uF przez 10 .... itd.

Poza tym, to dziwny układ i  mając zwrotnicę w ręku pewnie bym zrobił

klasyczny III rząd w okolicach 4 kHz ...

... i zamiast IV RP jest PRL II

Link to comment
Share on other sites

Podział w zwrotnicy to 3500 hz

Jak są podbite wysokie na zwrotkach +3dB i zasłoni się czymś wysokie to jest super. Jak stłumie -2dB wysokie to jest lepiej, ale też znikają szczegóły naturalnie. Jak się całkowicie odłączy wysokie to średni też gra te dźwięki ale w mniejszym stopniu. Podejrzewam, że poprostu oba głośniki grają tą samą częstotliwość i są nazbyt wzmocnione te częstotliwości. Jak zmieniłem fazę w wysokotonowym to było o wiele lepiej, czyli jakby wysokie nie grały tych dolnych częstotliwości to rozwiązało by to teoretycznie problem. 

W moich mam stara zwrotnice w nowych obudowach tak jakby ktoś sobie przekręcił elementy ze starych kolumn do nowych edycji... 

Wkurzyłem się, bo właśnie nowa edycja jest nagradzana i chwalona w artykułach, czyli wychodzi na to, że musiałbym budować na nowo zwrotnice, ale jaki to ma sens jak można zmienić podział i stłumić wysokie na dole..

Dopiero na listopad ma wolny termin firma specjalizująca się dostrajaniu kolumn w okolicy. W sumie to i tak najbliższą firmą oddalona jest od Zielonej Góry ponad 100 kilometrów. 

Sam się nie znam na tyle, żeby zaprojektować nową zwrotnice. Musiałbym zrobić pomiary, ale też i musiałbym mieć instrukcje krok po kroku jaki. Programem i co z czytać. Mikrofon mam oryginalny od kalibracji. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.