Skocz do zawartości
IGNORED

VBA - Korekcja akustyki pomieszczenia za pomoca Virtual Bass Array


Rekomendowane odpowiedzi

Wiele razy pisalem o stosowaniu systemow DBA (Double Bass Array) do eliminowania/redukowania problemow wynikajacych z modow pomieszczenia. Systemy te wymagaja uzycia kilku (conajmniej 2) subwooferow, umiejscowionych na przeciwleglych stronach pomieszczenia.
Ale…
 
Tym razem znalazlem ultraciekawy artykul autorstwa mojego guru, Dr. Uli Brüggemann (tworca mojego systemu DRC/DSP), ktory opracowal metode korygowania tych modow BEZ KONIECZNOSCI INSTALOWANIA DODATKOWYCH SUBWOOFEROW NA PRZECIWLEGLEJ SCIANIE.
Stad ta nazwa VIRTUAL BASS ARRAY.
 
Aby calosc dzialala, nie potrzeba nawet subwwofera!
 
Uprzedzam: niestety, takie rozwiazanie to tylko cos dla tych, ktorzy:
 
1. maja „zaawansowane znajomsci“ w programowaniu DSP (filtry FIRR,…)
2. maja mozliwosc zaaplikowania takich filtrow w wlasnym systemie
 
Nie bede opisywal detali, gdyz znajdziecie je w sieci na roznych forach (google)
 
Tutaj to najwazniejsze, autorstwa Uli Brüggeman

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tutaj jest kopia tego artykulu ale poszukam tego oryginalnego i znowu sie zamelduje

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tutaj jeszcze link do wspomnianego forum. Jest tam wiele ciekawych tematow

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

W JEZYKU ANGIELSKIM

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Tutaj jeszcze link do wspomnianego forum. Jest tam wiele ciekawych tematow
 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
 
W JEZYKU ANGIELSKIM

Oryginal tematu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zastanawiam się, czy da się to zaimplementować w SigmaStudio na procesor ADAU1442/ADAU1452.

"cytat usunięty przez moderację" -  Bernard le Bovier de Fontenelle

Nie znam twojego systemu/procesora, ale dodam ze "koncowym produktem" mojego systemu, ktory jest opisany krok-po-kroku" w powyzszym linku sa pliki filtrow WAV, ktore sa pozniej "interpretowane" przez procesor DSP/DRC. A ten procesor wcale nie musi byc  "Hardware". To moze byc tez "Software" w postaci konvolvera, ktory albo jest zintegrowany w media Player takie jak Roon, JRiver (moj wypadek), albo jest niezaleznym programem, takim jak BruteFir ktory leci na Malinie!!!

Na podobnej zasadzie mozna uzyc innego programu/sposobu stworzenia tych filtrow w oparciu o filtry FIR 

BTW.

Mam tez taki eksperymentalny setup, w ktorym uzylem Maliny jako pelnowartosciowy wielokanalowy DSP na ktorym leci BruteFir jako Konvolver !! i wszystko dzialalo bez problemu!!! Nawet sterujac 3-drozny aktywny zestaw glosnikowy

Czyli za kilkadziesiat EUR masz znakomity DSP z konvolwerem, ktory bije na glowe wszelkie "hardwarowe" procesory za gruba kase 🙂

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mam na razie eksperymentalnie DSP na ADAU1442, na którym jest zrobiona zwrotnica 2-way, 2x DAC na ES9018 i 4 końcówki mocy. Moduł zwrotnicy ma funkcje automatycznej korekcji i dopasowania do krzywej. W tym setupie nie ma żadnych problemów z dodawaniem dowolnych filtrów z korekcja czasową itp. Spróbuję wstawić filtr pasmowo przepustowy na sygnał woofera zestrojony na któryś z modów pomieszczenia z opóźnieniem, dodam to potem do sygnału woofera i zobaczymy jak to będzie wyglądać na pomiarach.

P.S.

Jakiego DACa używałeś z maliną?

Edytowane przez frobek

"cytat usunięty przez moderację" -  Bernard le Bovier de Fontenelle

W dniu 8.11.2021 o 14:05, xajas napisał:


Oryginal tematu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Na mody pomieszczenia to świetne rozwiazanie, w samym REW takie filtry sa do zrobienia?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
36 minut temu, EMiL napisał:

Na mody pomieszczenia to świetne rozwiazanie, w samym REW takie filtry sa do zrobienia?

Chyba nie. Co w takim filtrze potrzebujesz to PEQ i opoznienia. 

1 minutę temu, xajas napisał:

Chyba nie. Co w takim filtrze potrzebujesz to PEQ i opoznienia. 

Tu cos jest na ten temat:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Na logike to ta metoda będzie działać na górki z powodu modów, ale nie na dołki z powodu SBIR, dobrze kombinuje?

Nie, dolki to tez efekt modow (distructive cancelation).

To jest wlasnie OLBRZYMIA PRZEWAGA I SENS DZIALANIA BASS ARRAY. Jak zredukujesz odbicia, zredukujesz peaki i dipy.

Peaki to suma zgodnych faz, dipy to suma przecwnych faz

To rzeczywiście interesująca opcja. Tylko ktoś dobrze obeznany w temacie REW musi zabrać się za przygotowanie tutorial, "zwykly" użytkownik REW moim zdanie tego nie ogarnie.

W dniu 8.11.2021 o 09:32, xajas napisał:

Tutaj jest kopia tego artykulu ale poszukam tego oryginalnego i znowu sie zamelduje

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Link zmienił się na:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Xajas,

Przeczytałem jeszcze raz:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

dotarło do mnie, że aby policzyć te filtry potrzeba tylko dlugosci pokoju. Następnie ladujemy plik do brutefir i gotowe.

Wiesz moze, czy muszę mieć płatna wersję acourate by powtórzyć kroki Uliego?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Koncepcja zasadniczo genialna, przynajmniej w teorii. W praktyce trochę trudniej. Trochę się tym bawię i efekty są dość ciekawe, aczkolwiek tych nieszczęsnych "dołków" na razie mi to nie likwiduje - w sumie przy jednym źródle to niby jak 😉 

nagrywamy.com

Wymiarów pokoju jest trochę więcej niż tylko długość, same zmiany ustawienia kolumn w pomieszczeniu również bardzo dużo zmieniają pomiarowo, ten model jest uproszczeniem, ale wartym spróbowania;)

30 minut temu, przemak napisał:

Koncepcja zasadniczo genialna, przynajmniej w teorii. W praktyce trochę trudniej. Trochę się tym bawię i efekty są dość ciekawe, aczkolwiek tych nieszczęsnych "dołków" na razie mi to nie likwiduje - w sumie przy jednym źródle to niby jak 😉 

Hi,

tak, ale nawet przy uzyciu "prawdziwych" DBA czyli z tylnymi subami, w praktyce wynik tez nie jest tak prosty wnikajacy z teoretycznego przeliczenia dlugosci pomieszczenia na opoznienie. Dlatego przygotowuje sobie rzad (5-6) roznych alternatywnych konfiguracji z mniejszymi i wiekszymi opoznieniami i powtarzam pomiary. Wybieram ta, ktora jest najbardziej "plaska"  

16 minut temu, EMiL napisał:

Wymiarów pokoju jest trochę więcej niż tylko długość, same zmiany ustawienia kolumn w pomieszczeniu również bardzo dużo zmieniają pomiarowo, ten model jest uproszczeniem, ale wartym spróbowania;)

Ten model odnsi sie pierwotnie do pierwszego, podluznego modu.

Umieszczenie kolumn nie odgrywa roli, bo zarowno sygnal "oryginalny" jak i  "korekcyjny" (VBA) jest wysylany przez jeden i ten sam glosnik. I to jest w zasadzie tez genialne 🙂

Edytowane przez xajas
8 minut temu, xajas napisał:

Umieszczenie kolumn nie odgrywa roli, bo zarowno sygnal "oryginalny" jak i  "korekcyjny" (VBA) jest wysylany przez jeden i ten sam glosnik. I to jest w zasadzie tez genialne 🙂

Umieszczenie kolumn w pomieszczeniu i miejsca odsłuchowego zawsze ma znaczenie, u mnie dołek na średnim basie zmniejsza się o 10dB po przestawieniu kolumn bliżej ściany o 20cm przy niezmienionych innych wymiarach od scian.

Głośnik pracuje w przestrzeni pomieszczenia i nie tylko jeden wymiar (długość pokoju) ma znaczenie.

Pierwsze podejście.

Pomieszczenie na poddaszu, masa skosów, trochę mebli, gratów i żadnej adaptacji akustycznej

Zestaw eksperymentalny: kolumny ELAC CL102i bez zwrotnicy, zasilane 4 kanałową końcówką na LM3886, 2 xDAC na ES9018K2M i DSP na ADAU1442 programowany z sigmastudio. Tor tweetera przyciszony -3dB.

Pomiar REW jednego kanału w miejscu odsłuchu, mikrofon UMIK-1 kalibrowany.

Pierwszy pomiar (linia czerwona) czysta zwrotnica bez korekcji podział 1700Hz.

Drugi pomiar (linia zielona) z korekcją zrobioną przez moduł AUTO EQ z wypłaszczeniem w paśmie 20-20kHz

Kolejny krok to będzie wstawienie pasmowoprzepustowego fitra FIR zestrojonego na 87Hz (pierwszy dołek) i dodanie sygnału w przeciw fazie do sygnału woofera już za zwrotnicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie.

Na razie wywalenie fabrycznej zwrotnicy i zrobienie pierwszej korekcji z DSP całkowicie odmnieniło brzmienie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"cytat usunięty przez moderację" -  Bernard le Bovier de Fontenelle

Godzinę temu, EMiL napisał:

Umieszczenie kolumn w pomieszczeniu i miejsca odsłuchowego zawsze ma znaczenie, u mnie dołek na średnim basie zmniejsza się o 10dB po przestawieniu kolumn bliżej ściany o 20cm przy niezmienionych innych wymiarach od scian.

Głośnik pracuje w przestrzeni pomieszczenia i nie tylko jeden wymiar (długość pokoju) ma znaczenie.

Mieszasz pojecia. W tym temacie mowimy o zasadzie dzialania systemu DBA/VBA, a nie o wplywie miejsca ustawienia glosnikow na przebieg pasma w miejscu odsluchu. To dwie rozne pary butow.

Przyklad: dla DBA, OBOJETNIE gdzie stoja glosniki, NAJLEPSZE miejsce na DBA jest ZAWSZE bezposrednio PRZY SCIANIE

Edytowane przez xajas

Ta mierzona kolumna stoi całkiem nie tak jak powinna, ok. 70 cm od tylnej ściany i ok. 120cm od bocznej. Ale, jak pisał Xajas, nie chodzi o ganianie z kolumnami po pokoju szukając najlepszego dla nich miejsca, ale na próbie eliminacji tłumień/podbić pasma przez falę odbitą przy pomocy DSP.

"cytat usunięty przez moderację" -  Bernard le Bovier de Fontenelle

Fale korygująca nakładasz tylko na jeden wymiar pokoju, zostawienie wszystkiego DSP to pobożne życzenie, ale probuj:)

Oczywiście, najlepiej byłoby pozbyć się odbić za pomocą ustrojów akustycznych itp. ale nie zawsze jest to możliwe.

Na tym etapie ja to traktuję bardziej jako naukę niż docelowe rozwiązania i wciągu kilku ostatnich dni naprawdę sporo się dowiedziałem. W szczególności o możliwościach systemów aktywnych z DSP, dla mnie już raczej nie ma powrotu do klasycznych zestawów audio.

Edytowane przez frobek

"cytat usunięty przez moderację" -  Bernard le Bovier de Fontenelle

Tak sobie myślę, że dałoby się tę metodę zastosować czysto analogowo i nawet dokładniej - może wystarczy zamiast opóźnienia czasowego dać przesunięcie fazy? Wtedy ten jeden mod wystarczy zmierzyć i liczenie opóźnienia nie jest potrzebne, wystarczy 360 stopni fazy dla tej częstotliwości 😉

nagrywamy.com

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.