Skocz do zawartości
IGNORED

Wpływ źrodła cyfrowego na jakość dźwięku


Rekomendowane odpowiedzi

8 godzin temu, Lech36 napisał:

Są słyszalne czy może tylko mierzalne? Przydał by się jakiś dowód praktyczny w wykonaniu osób z ponad przeciętnym słuchem.

Pytanie zatem jest "po co stosuje się różne filtry cyfrowe na wyjściu przetworników C/A?". Mają różne nachylenia zboczy i częstotliwości graniczne. Przecież większość upiera się, że tego szumu kwantyzacji i innych produktów obróbki przetwornika powyżej umownych 20kHz nie słychać. W niektórych DAC można filtry wyłączyć i też zagra. Wg niektórych ciekawiej 😉 

Wg mnie jest to związane z tym co mamy za dakiem. Niektóre wzmacniacze lubią "zadzwonić" na częstotliwościach ponad akustycznych. Żeby tego uniknąć wystarczy nie dostarczać bodźców do dzwonienia. Takie wysokoczęstotliwościowe produkty przetwarzania C/A mogą być "impulsem" do powstania rezonansu wzmacniacza.

Co się wtedy dzieje? Pomimo, że to się dzieje w paśmie ponad akustycznym teoretycznie niesłyszalnym może dojść do wzrostu temperatury cewki tweetera i obniżenia jego efektywności (kompresja mocy). Zjawisko to dotyczy głównie sprzętu estradowego (większe moce) ale nie wykluczam, że może zagościć w domu. W efekcie tweeter będzie grał ciszej przy tak samo ustawionym pokrętle volume. Możliwe to jest? 

 

37 minut temu, szymon1977 napisał:

Prosząc o odpowiedzieć zobowiązujesz się ją skomentować - przepadłeś.

Jest w sieci amerykański film w formie wykładu z praktycznymi ilustracjami w formie eksperymentów robionych na żywo i prezentacją ich na ekranach analizatorów. Już kilka razy był na forum prezentowany, jak trzeba można go powtórzyć, oczywiście o ile jeszcze jest w sieci. Prowadzący ten wykład chyba jest wykładowcą na jakiejś uczelni bo sposób prowadzenia tej prezentacji był bardzo profesjonalny, bez cienia voodoo. 

14 minut temu, MariuszZ. napisał:

Wg mnie jest to związane z tym co mamy za dakiem. Niektóre wzmacniacze lubią "zadzwonić" na częstotliwościach ponad akustycznych. Żeby tego uniknąć wystarczy nie dostarczać bodźców do dzwonienia. Takie wysokoczęstotliwościowe produkty przetwarzania C/A mogą być "impulsem" do powstania rezonansu wzmacniacza.

Mam dwa tory główne w domu (trzeci w sypialni mniej ważny), jeden analogowy ze źródłem cyfrowym i drugi cyfrowy. Ani jeden ani drugi nie "dzwonią" nie szumią w sposób możliwy do wykrycia nawet z 1m a w torze cyfrowym do tego zakończenie to wzmacniacze klasy D, grają wyjątkowo plastycznie bez żadnych słyszalnych artefaktów, czysto jak łza. Również pomiary robione np. na ASR potwierdzają takie spostrzeżenia. Ostatnio znajomy słuchając u mnie powiedział że wszystko u mnie gra tak czysto i rozdzielczo że słucha się wyjątkowo dobrze, ale spokojnie byli też tacy którzy krytykowali, nie są to najlepsze systemy na świecie a gusta są różne 🙂

P.S. I do tego jest jeszcze akustyka mająca dużo do "powiedzenia".

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

22 minuty temu, Lech36 napisał:

Ani jeden ani drugi nie "dzwonią" nie szumią w sposób możliwy do wykrycia nawet z 1m a w torze cyfrowym do tego zakończenie to wzmacniacze klasy D

Dzwonienia powyżej 20kHz nie usłyszysz. To czy wzmacniacz się wzbudzi i rezonans powstanie zależy od kilku czynników. U Ciebie może nie występują. Musi być podatność na rezonans. Często jest związana z reaktancyjnym obciążeniem wzmacniacza. Czynnik pobudzający w postaci produktów po przetwarzaniu cyfrowym chyba wystarczy. Namiastkę tego o czym wspomniałem może dostarczyć chwalony niskobudżetowy D klasowiec

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  Nie trzeba reaktanyjnego obciążenia. Wystarczy rezystor 8 vs 4 Om. Hypex nCore NC250MP też jest podatny na wzbudzanie przy obciążeniu reaktancyjnym. Jeżeli w rezonansie pojawi się szum lub inne zakłócenie do tweeter to odczuje mimo, że na słuch pierwsze wrażenie będzie "nic się nie dzieje".  

 

ayima (Medium).jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
2 godziny temu, msankowski napisał:

Górka 2dB poza pasmem akustycznym.

To tylko kierunek do analiz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  Chcesz więcej to znajdę 😉 

 

aiyima2.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Moduły które są we wzmacniaczach których ja używam w układzie aktywnym mają taką zbieżność charakterystyk na 4, 8 omach i bez obciążenia. Jak widać w porządnych konstrukcjach obciążenie nie wpływa na charakterystykę, wszystkie trzy charakterystyki się praktycznie pokrywają. 
W każdej kategorii wzmacniaczy są konstrukcje mniej i bardziej udane, ale ich uchyby to rząd a może nawet dwa rzędy poniżej tego co potrafią zrobić ZG o akustyce już nie wspominając. To wyżej to moduł UcD400OEM firmy Hypex. Więcej znajdziesz w pdf-ach z danymi do modułu, czasem warto tam zajrzeć żeby się dowiedzieć np. dlaczego firma Genelec i kilka innych stosują klasę D w swoich chyba drogich i bardzo drogich wyrobach i głosów niezadowolenia jakoś masowo ze świata nie słychać.  

13 godzin temu, MariuszZ. napisał:

Hypex nCore NC250MP też jest podatny na wzbudzanie przy obciążeniu reaktancyjnym.

Skąd taka opinia? Możesz podać źródło?

P.S. Wzmacniacze innych klas też potrafią być podatne na wzbudzanie. Wzmacniacz klasy AB u jednego z moich kolegów zaczął wykazywać wady wzbudzeniowe po podłączeniu do niego audiofilskiego przewodu głośnikowego, oczywiście razem z ZG. Zwykły przewód wzbudzenia nie powodował. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

2 godziny temu, Lech36 napisał:

Skąd taka opinia? Możesz podać źródło?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

nc2.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez MariuszZ.
2 minuty temu, MariuszZ. napisał:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

nc2.jpg

To może być efekt bardzo głębokiego sprzężenia zwrotnego w modułach NC. Głębokie sprzężenie globalne wymaga wysokiego wzmocnienia w otwartej pętli, prosi się to o kłopoty w przypadku niedopracowania. Tak samo jest we wzmacniaczach innych klas niż D. Dlatego nie bardzo podobają mi się konstrukcje w których stosuje się bardzo głębokie sprzężenia globalne. Brak sprzężenia globalnego też nie wzbudza u mnie euforii. Wszystko powinno być wyważone, ale rozumiem konstruktorów którzy chcą się czymś wyróżnić, np. ekstremalnie niskimi THD i bardzo wysokim DF. Trzeba jednak zwrócić uwagę że takie żyłowanie parametrów może powodować niestabilności przy różnych obciążeniach a na etapie testów próbnych nie wszystkie układy obciążenia konstruktor jest w stanie przetestować, a później są niespodzianki. Jak zauważyłeś u mnie stosowane są starsze moduły Hypexa UcD. Jest to świadoma decyzja, nie sądzę żeby moduły UcD i nowe NC w odsłuchach czymś się różniły, chyba że te NC będą działać na granicy wzbudzenia. Nie jest to oczywiście cecha tylko klasy D, w innych klasach problemy są podobne.  

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Ja co do nc252 powiem tyle że grał przyzwoicie jak za 2k, ale nie ma ani jednego aspektu w którym byłby w stanie dorównać dość taniemu Arcamowi A29. Wszystko jest lepsze w Arcam, łącznie kontrolą, a szczególnie zróżnicowaniem basu, rzekomo wybitnym w D klasie.. 

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

1 godzinę temu, marcinmarcin napisał:

Ja co do nc252 powiem tyle że grał przyzwoicie jak za 2k, ale nie ma ani jednego aspektu w którym byłby w stanie dorównać dość taniemu Arcamowi A29. Wszystko jest lepsze w Arcam, łącznie kontrolą, a szczególnie zróżnicowaniem basu, rzekomo wybitnym w D klasie.. 

Każdy ma swoją ocenę, nie powinno się w nią ingerować. Najważniejsze żeby ocena miała mocny fundament merytoryczny a nie tylko kończyła na stwierdzeniu "ja słyszę" i już, ale oczywiście jak komuś nie zależy na wiedzy to może oprzeć się na np. voodoo 😉

19 godzin temu, szymon1977 napisał:

Czy ja wiem?

To był żart, więcej jest w wątku o przetworniku RME z rynku PRO w zakładce Hi-end, porównanie różnych formatów.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

4 godziny temu, marcinmarcin napisał:

Wszystko jest lepsze w Arcam, łącznie kontrolą, a szczególnie zróżnicowaniem basu, rzekomo wybitnym w D klasie.. 

Oprócz rozdzielczości i separacji 😉

Były porównania Arcam SA30 i NAD M10V2 i NAD wg recenzentów okazał się lepszym wzmacniaczem. 

Edytowane przez Piopio

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

38 minut temu, Piopio napisał:

Oprócz rozdzielczości i separacji 😉

Ojjjj jest dokładnie na odwrót. Bocactwo detali, separacja i przestrzeń. Hypex leży i kwiczy przy A29. Jak porównanie kartofli do trufli 🤪

Jeden rudy recenzent  na którego się powołujesz, bo innego porownania nie ma, zawsze wrzuca nagrania z, porównań. Tutaj pieje nad Nad-em 🤪 a porownania nie nagrał... 

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

Gość

(Konto usunięte)
21 minut temu, marcinmarcin napisał:

 

Jeden rudy recenzent  na którego się powołujesz, bo innego porownania nie ma, zawsze wrzuca nagrania z, porównań. Tutaj pieje nad Nad-em 🤪 a porownania nie nagrał... 

Pecunia non olet👌

36 minut temu, marcinmarcin napisał:

Bocactwo detali, separacja i przestrzeń. Hypex leży i kwiczy przy A29.

Wybacz ale to jest Twoja fantazja. Mocno przesadzasz specjalnie dyskredytując klasę D.

Edytowane przez Piopio

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

6 minut temu, Piopio napisał:

Wybacz ale to jest Twoja fantazja. Mocno przesadzasz specjalnie dyskredytując klasę D

Może i trochę przesadzamy 😁 ale przeciez pisałem że nie gra to źle... tylko trzeba pamiętać że to nie jest jakaś wybitność i objawienie hajendu za ćwierć darmo... 

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

1 godzinę temu, MarcinStereo napisał:

Pecunia non olet👌

Różnie bywa, czasem moje odczucia są bardzo zbieżne z recenzjami, czasem całkowicie odwrotnie... Ale też gusta każdy człowiek ma trochę inne. 

Wiem że to nie ten wątek, ale jak chodzi o porównanie moich oczekiwań vs zastaną później rzeczywistość to dużo bardziej były zgodne odsłuchy na YT z dobrze nagranych kanałów (np sound somellier) na słuchawkach niż recki.. 

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

2 godziny temu, marcinmarcin napisał:

Może i trochę przesadzamy 😁 ale przeciez pisałem że nie gra to źle... tylko trzeba pamiętać że to nie jest jakaś wybitność i objawienie hajendu za ćwierć darmo... 

No to już brzmi rozsądnie 😉

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.