Skocz do zawartości
IGNORED

scena aż po horyzont wyznacznikiem high-endu, czy aby na pewno?


Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, xajas napisał:


A ja mysle ze ten gosc, ktory siedzi przed ta konsola z setkami suwakow i ma powyzsze rozwazania o „rozdzielczosci“ w „d“

Obojetnie jak muzycy w rzeczywistosci siedzieli, ja mu sie zachce, to umiesci kontrabasy po lewej, pierwsze skrzypce po prawje a kotly z przodu po srodku

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nie no, to jest elementarz. Ja odnosiłem się do ogólnie przyjętego (naturalnie z małymi wyjątkami) podejścia tychże panów.  😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez umka
W dniu 23.10.2023 o 22:29, umka napisał:

obstawiałbym budowanie sceny od linii kolumn w głąb.

Tak, i kolega pewnie nie ma na myśli tunelowania w głąb aż po horyzont…👍

 

11 godzin temu, umka napisał:

Cóż, dla mnie te dwa określenia to całkowicie inne światy prezentacji. Pierwsze owszem, im jest lepszej jakości daje szansę na osiągnięcie wymienionego celu. Niestety drugie często funduje nam "jazgot" przykrywający wiele drobnych, nie zawsze kreowanych w górnych rejestrach informacji.

Jakoś specjalnie mnie nie dziwi taka opinia, jednak chciałbym zapewnić, że może być rozdzielczo i analitycznie bez jazgotu ... ale do tego potrzebna jest bardzo dobra elektronika. 

Godzinę temu, Lector. Audio. Poland. napisał:

Tak, i kolega pewnie nie ma na myśli tunelowania w głąb aż po horyzont…👍

 

Kilka wpisów wcześniej przestrzegałem przez efektem studni. 😉

Godzinę temu, szpakowski napisał:

Jakoś specjalnie mnie nie dziwi taka opinia, jednak chciałbym zapewnić, że może być rozdzielczo i analitycznie bez jazgotu ... ale do tego potrzebna jest bardzo dobra elektronika. 

Dla mnie określenie "analityczny" w audio, to synonim raczej boleśnie dla uszu zmanierowanego grania. Ale co kto lubi. 

24 minuty temu, umka napisał:

Dla mnie określenie "analityczny" w audio, to synonim raczej boleśnie dla uszu zmanierowanego grania. Ale co kto lubi. 

Zależy kto co rozumie przez określenie analityczne granie ... ja tam lubię analitycznie, ale nie toleruję jazgotu czy jak "wali po uszach wysokimi"

Godzinę temu, szpakowski napisał:

Zależy kto co rozumie przez określenie analityczne granie ... ja tam lubię analitycznie, ale nie toleruję jazgotu czy jak "wali po uszach wysokimi"

Właśnie problem polega na często całkowicie innej  interpretacji danego określenia. A  jazgot i walenie po uszach to już w mojej nomenklaturze są zniekształcenia, gdyż system może grać gęsto, a mimo to oferować tego typu ciekawostki soniczne. Ba, gdy ktoś słucha elektroniki nawet oczekiwane, bo myśli, że to tak powinno być i im więcej tego jest, tym bliżej prawdy.   😉

14 godzin temu, umka napisał:

Cóż, dla mnie te dwa określenia to całkowicie inne światy prezentacji. Pierwsze owszem, im jest lepszej jakości daje szansę na osiągnięcie wymienionego celu. Niestety drugie często funduje nam "jazgot" przykrywający wiele drobnych, nie zawsze kreowanych w górnych rejestrach informacji.

Rozdzielczosc i analitycznosc to dwa rozne okreslenia w audio. I chyba @Piopio je myli. Jesli twierdzi ze jego tani system jest jednak rozdzielczy to ja czytajac własciciela raczej stwierdzilbym na odleglosc ze jest analityczny i … krew leje sie z uszu. No coz, niektorym sie taki przekaz podoba.

15 godzin temu, Piopio napisał:

A ty manipulujesz aby udowodnić swoją rację. Co żeś się uczepił tych skrzypiec ? Napisałem Ci czym różni się system rozdzielczy od mało rozdzielczego. Ale Ty to oczywiście ignorujesz.

Uczepilem sie bo ich rozroznienie jest wlasnie TĄ rozdzielczoscią.

Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

23 minuty temu, pmcomp napisał:

Jesli twierdzi ze jego tani system jest jednak rozdzielczy to ja czytajac własciciela raczej stwierdzilbym na odleglosc ze jest analityczny i … krew leje sie z uszu.

Pudło. Nie masz widać pojęcia jak gra Sabaj A30A i KEF LS50 META. Poczytaj sobie recenzje, wyrobisz sobie choć pojęcie. 

Jak zwykle wiesz wszystko najlepiej 😉 

25 minut temu, pmcomp napisał:

Uczepilem sie bo ich rozroznienie jest wlasnie TĄ rozdzielczoscią.

Zupełnie się z tym nie zgadzam. 

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

28 minut temu, Piopio napisał:

Pudło. Nie masz widać pojęcia jak gra Sabaj A30A i KEF LS50 META. Poczytaj sobie recenzje, wyrobisz sobie choć pojęcie. 

Jak zwykle wiesz wszystko najlepiej 😉 

Zupełnie się z tym nie zgadzam. 

To dla ciebie rozdzielczość to rozróznienie fortepianu i gitary basowej ??? 😉 To potrafi nawet stare radio mojej babci z lat 30-ych.

Prosiłem cię o definicję rozdzielczości, nie podałeś więc dalej nie wiemy co ty rozumiesz przez rozdzielczość.

🙂 

23 godziny temu, Piopio napisał:

"[Rozdzielczość/]Analityczność po prostu oznacza tyle, że jesteśmy łatwiej wyłowić więcej informacji. Łatwiej wyłowić osobne głosy w chórze, łatwiej rozróżnić podobne do siebie instrumenty z tej samej grupy (na przykład smyczkowe czy dęte o podobnym brzmieniu), łatwiej usłyszeć ingerencje realizatora dźwięku w modyfikację nagrań, czy sposób w jaki muzycy artykułują poszczególne dźwięki.

Rozdzielczość nie jest właściwością izolowaną. Załóżmy, że słuchamy nagrania kilkuosobowego zespołu wokalnego i staramy się śledzić jeden wybrany głos. Bez wątpienia będzie do tego potrzebna dobrej jakości lokalizacja, a więc mamy zazębienie ze stereofonią. Podobnych zależności jest więcej."

przypominam, to co tutaj zacytowałes traktuje właśnie o rozróżnieniu czwartych i piatych skrzypiec. 

Czyzbyś nie rozumiał swoich własnych cytatów ? 😉 

 

28 minut temu, Piopio napisał:

Pudło. Nie masz widać pojęcia jak gra Sabaj A30A i KEF LS50 META. Poczytaj sobie recenzje, wyrobisz sobie choć pojęcie. 

 

Oczywiście, że nie mam i mieć nie będę. Niemozliwym jest przesłuchanie wszystkich konfiguracji i kombinacji systemów audio.

Ja powoływałem się na to co sam napisałeś. Szczególnie w kontekście mylenia rozdzielczości z analitycznością co ponownie uczyniłeś 🙂 .

 

Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

7 godzin temu, xajas napisał:

A ja mysle ze ten gosc, ktory siedzi przed ta konsola z setkami suwakow i ma powyzsze rozwazania o „rozdzielczosci“ w „d“

Ależ oczywiście.

To od niego zależy, czy w NAGRANIU, którego słuchamy są "plamy", czy "detale", jak szeroka, głęboka i wysoka będzie "scena stereo".

Prawidłowe ustawienie głośników i choćby poprawna akustyka pozwolą to wszystko usłyszeć, im lepsze ZG tym łatwiej.

38 minut temu, pmcomp napisał:

przypominam, to co tutaj zacytowałes traktuje właśnie o rozróżnieniu czwartych i piatych skrzypiec. 

" łatwiej rozróżnić podobne do siebie instrumenty z tej samej grupy (na przykład smyczkowe czy dęte o podobnym brzmieniu)" 

serio ? mowa o instrumentach smyczkowych i dętych

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

13 minut temu, Piopio napisał:

" łatwiej rozróżnić podobne do siebie instrumenty z tej samej grupy (na przykład smyczkowe czy dęte o podobnym brzmieniu)" 

serio ? mowa o instrumentach smyczkowych i dętych

Ja instrumenty smyczkowe i dęte rozrózniam z radia moje babci albo z pliku mp3 64kbps. To potrafi każdy system audio 🙂 .

Jesli twój nie potrafi albo ty na nim nie potrafisz to należy jedynie współczuć. 

To cos tak jak tu:

 

😉

A tak na powaznie to czwarte skrzypce i piate skrzypce należą do tej samej grupy instrumentów smyczkowych.

Ty na prawdę chcesz udowadniać, że potrzeba rozdzielczego systemu żeby rozróżnić skrzypce od puzona ??? 😳

@Piopio kiedy ty ostatni raz byłeś w Filharmonii ???

 

Mam wrażenie, że od wczoraj non stop coś wąchasz i nie wiesz o czym piszesz 😉 . Na szczęście internet zapamiętuje, wszyscy sobie mogą i będą mogli ciebie poczytać.

 

Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

20 minut temu, pmcomp napisał:

Jesli twój nie potrafi albo ty na nim nie potrafisz to należy jedynie współczuć. 

A ja współczuję wszystkim ludziom, którzy mają z Tobą kontakt 😉 Czas na dodanie do ignorowanych 😉 

Edytowane przez Piopio

Fanless PC + Roon ROCK -> WiFi -> Arcam SA30 (Gigawatt LC-2 mk2) DIRAC! -> QED Silver Anniversary XT -> Fyne Audio F500SP

1 minutę temu, Piopio napisał:

Czas na dodanie do ignorowanych 😉 

Wreszcie !!!

 

Godzinę temu, Piopio napisał:

Pudło. Nie masz widać pojęcia jak gra Sabaj A30A i KEF LS50 META. Poczytaj sobie recenzje, wyrobisz sobie choć pojęcie. 

 

 

A to na pewno TA zakładka ???

Żebyś chociaż miał takie KEF 105/3:

5af8f1c04c25ae885b71ef6536b5

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

A o SABAJ można duzo poczytać tu: 

 

sabaj-a30a-fda-amplifier-2x-sta516be-ax5

 

A w jakiej klasie to cudo pracuje ? 🙂 🙂 🙂 

Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

1 godzinę temu, umka napisał:

Właśnie problem polega na często całkowicie innej  interpretacji danego określenia.

Dokładnie. Dla mnie analityczny to dający bardzo dobry wgląd w strukturę nagrania. Nijak nie kojarzy mi się to tak jak Tobie z jazgotem. 

 

1 godzinę temu, umka napisał:

Ba, gdy ktoś słucha elektroniki nawet oczekiwane, bo myśli, że to tak powinno być i im więcej tego jest, tym bliżej prawdy.   😉

Ciężko mi się odnieść gdyż w zasadzie poza nielicznymi wyjątkami nie słucham elektroniki ... 

1 godzinę temu, umka napisał:

system może grać gęsto, a mimo to oferować tego typu ciekawostki soniczne.

System może grać gęsto, rozdzielczo i analitycznie a przy tym ze świetnym wypełnieniem i sceną ... nie jazgocząc 😉

No ale to się trzeba nausznie o tym przekonać ...

3 minuty temu, szpakowski napisał:

 

System może grać gęsto, rozdzielczo i analitycznie a przy tym ze świetnym wypełnieniem i sceną ... nie jazgocząc 😉

No ale to się trzeba nausznie o tym przekonać ...

I wtedy można go nazwać hi-endowym. Niezależnie od jego ceny.

I ... trzeba nausznie o tym przekonać ...

 

Niestety bardzo mało jest takich systemów ponieważ z hi-endem jak z doopą. Najlepszym tego przykładem będą targi Audio Show zaczynające się już jutro 😉 .

Muszę przewietrzyć mój system…

W dniu 25.10.2023 o 12:05, pmcomp napisał:

Kreowanie sceny 3D nie jest zalezne od wzmacniacza tylko od pomieszczenia i od kolumn.

Kreowanie sceny nie zalezy od elektronow biegnacych w torach odtwarzaczy czy wzmacniaczy sygnalow, zalezy od fal akustycznych powstalych po przetworzeniu sygnalu elektrycznego w przetwornikach.

A fala akustyczna powstaje sama z siebie czy na skutek "przeplywu elektronow" przez cala elektronike, zwrotnice kolumn i cewki driverow?

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
 

Żebyś chociaż miał takie KEF 105/3:
5af8f1c04c25ae885b71ef6536b5
 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
 


Dokladnie te KEFy zarazily mnie 30 lat temu wirusem HighEnd. To bylo niesamowite przezycie!

Znakomite!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
26 minut temu, rafa napisał:

A fala akustyczna powstaje sama z siebie czy na skutek "przeplywu elektronow" przez cala elektronike, zwrotnice kolumn i cewki driverow?

Fala akustyczna powstaje na skutek "przeplywu elektronow" przez cewki driverow. I powstanie nie tylko jak dostarczysz do cewek "sygnał audio", powstanie również jak podłączysz do cewek 1,5 VDC np. z bateryjki. Odważniejsi podłączają nawet 9 VDC 😉 . Jestem przekonany, choć takich eksperymentów osobiście nie robiłem, że również jak dostarczysz 230 VAC. Powstanie wtedy spektakularna "jednokrotna" fala akustyczna.

🙂 .

 

Poza tym warto poczytać ze zrozumieniem, napisałem:

... zalezy od fal akustycznych powstalych po przetworzeniu sygnalu elektrycznego w przetwornikach.

Zamiana prądu na falę akustyczną następuje wyłącznie w przetwornikach, a nie w całej elektronice czy zwrotnicach kolumn. W samych cewkach też nie bo potrzebne jest do tego pole magnetyczne. Bez pola magnetycznego membrana ani drgnie 🙂 .

Tak łopatologicznie dla potomności:

w głośnikach dźwięk powstaje poprzez drgania płyty, którą jest membrana. Drgania membrany wywołane są natomiast poprzez ruch cewki w polu elektromagnetycznym wywołanym przepływem prądu. Na obecną chwilę najpopularniejszą metodą wytwarzania dźwięku jest pobudzanie do drgań płyty jaką jest membrana głośnika.

Pozdro.

Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

2 minuty temu, pmcomp napisał:

Niestety bardzo mało jest takich systemów ponieważ z hi-endem jak z doopą.

Z pierwszą częścią zdania się zgodzę ale z drugą już nie ...

2 minuty temu, szpakowski napisał:

Z pierwszą częścią zdania się zgodzę ale z drugą już nie ...

No jak nie ... @Piopio też ma swojego analitycznego i rozdzielczego hienda 🙂 .

Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

8 minut temu, pmcomp napisał:

Fala akustyczna powstaje na skutek "przeplywu elektronow" przez cewki driverow. I powstanie nie tylko jak dostarczysz do cewek "sygnał audio", powstanie również jak podłączysz do cewek 1,5 VDC np. z bateryjki. Odważniejsi podłączają nawet 9 VDC 😉 . Jestem przekonany, choć takich eksperymentów osobiście nie robiłem, że również jak dostarczysz 230 VAC. Powstanie wtedy spektakularna fala akustyczna.

🙂 .

Ja tam tylko slucham fali od sygnalow audio. Ale jak lubisz sluchac baterii masz do tego prawo 🙂

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
23 godziny temu, Wuelem napisał:

To bardzo ciekawe, szczególnie gdy założymy, że miarą hi-endowości jest znikanie kolumn w pomieszczeniu.

Więc jak nie ma być KOLUMN, to skąd analiza, że coś jest ZA czy PRZED nimi???

Zastanów się na spokojnie, bo piszesz nie logicznie. Właśnie przez to, że brzmienie jest za i przed głośnikami powoduje, że one znikają z pokoju. W przeciwnym razie wszystko brzmiałoby płasko, wręcz punktowo.

Poza tym Koledzy raczej znowu nie zrozumieli moich słów. Tutaj nie chodzi, żeby dźwięk latał po pokoju, ale chodzi o to, że sama scena tylko do tyłu nie jest prawidłowa.

Słucham dużo różnej muzyki i są nagrania, gdzie wyraźnie np. gitary wychodzą przed linie kolumn. Czasami mniej, czasami więcej.

Są też nagrania gdzie wokal ewidentnie wychodzi przed kolumny. Nie mówię, że zawsze, ale zdarza się.

3 minuty temu, Meloman napisał:

 

Słucham dużo różnej muzyki i są nagrania, gdzie wyraźnie np. gitary wychodzą przed linie kolumn. Czasami mniej, czasami więcej.

Są też nagrania gdzie wokal ewidentnie wychodzi przed kolumny. Nie mówię, że zawsze, ale zdarza się.

To prawda, zgadzam się.

Wszystko i tak zależy od suwaków 😉 .

2 godziny temu, Piopio napisał:

 

Zupełnie się z tym nie zgadzam. 

Recenzje się kupuje, pisałem o tym wielokrotnie. I dlatego ich nie czytam tylko słucham na własne uszka, zazwyczaj w swoim systemie.

Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

Po prostu na mnie największe wrażenie robią nagrania, kiedy scena jest mocno w tył (ale też różnicowa w planach), ale też delikatnie do przodu. Sporo rockowych płyt jest tak nagrana.

Zwłaszcza tych z lat 80-tych, gdzie płyty CD nagrywało się po prostu dobrze.

Godzinę temu, szpakowski napisał:

Dokładnie. Dla mnie analityczny to dający bardzo dobry wgląd w strukturę nagrania. Nijak nie kojarzy mi się to tak jak Tobie z jazgotem. 

 

Ciężko mi się odnieść gdyż w zasadzie poza nielicznymi wyjątkami nie słucham elektroniki ... 

System może grać gęsto, rozdzielczo i analitycznie a przy tym ze świetnym wypełnieniem i sceną ... nie jazgocząc 😉

No ale to się trzeba nausznie o tym przekonać ...

To gęsto, czy analitycznie?  Dla mnie to dwa skrajne określania dźwięku. Dlatego najpierw należy przekonać się podczas wspólnego słuchania, co dla kogo co oznacza. Inaczej ja będę mówił o jabłkach, a Ty o gruszkach i obydwaj będziemy przekonani o swojej racji. 😉 

14 minut temu, umka napisał:

To gęsto, czy analitycznie?  Dla mnie to dwa skrajne określania dźwięku. Dlatego najpierw należy przekonać się podczas wspólnego słuchania, co dla kogo co oznacza. Inaczej ja będę mówił o jabłkach, a Ty o gruszkach i obydwaj będziemy przekonani o swojej racji. 😉 

Jacku,

chyba chodziło mu o złoty kompromis, który ja osobiście nazywam ... muzykalnością.

Czyli dźwięk ma być rozdzielczy, z dobrym wypełnieniem na dolnej średnicy, z naturalną barwą bez specjalnych podkolorowań (np. na średnicy), z odpowiednią dawką szczegółów bez darcia ryja, z szybkim, twardym i całkowicie kontrolowanym basem. Wokale wolne od sybilantów i nosowości.

I do tego PRAT bo bez PRATu nie ma muzyki 🙂 .

Niestety to wszystko co napisałem nie zależy wyłącznie od systemu grającego ale od tego jak dobrze swoją robotę za suwakami wykonał inżynier dźwięku.

Na szczęście w większości przypadków bigbandy są tak nagrane. A także stary jazz. Ze starym rockiem bywa już baaardzo róznie.

Pozdro

Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

4 minuty temu, umka napisał:

To gęsto, czy analitycznie?  

Moim zdaniem to się nie wyklucza ...

4 minuty temu, umka napisał:

Dlatego najpierw należy przekonać się podczas wspólnego słuchania, co dla kogo co oznacza.

Dokładnie. Trzeba się o tym osobiście przekonać. Jeżeli masz bardzo dobre kolumny mogę Ci zaprezentować system grający rozdzielczo, analitycznie itd, nie jazgocząc przy okazji 😉

34 minuty temu, Meloman napisał:

Po prostu na mnie największe wrażenie robią nagrania, kiedy scena jest mocno w tył (ale też różnicowa w planach), ale też delikatnie do przodu. Sporo rockowych płyt jest tak nagrana.

Zwłaszcza tych z lat 80-tych, gdzie płyty CD nagrywało się po prostu dobrze.

W latach 80-ych płyt CD nie nagrywano, je wypalano.

 

W latach 80-ych to raczej nagrywało się jeszcze analogowo na wielosladowej tasmie magnetofonowej:

90b6a6dc23aac2dc32b2035a6e0bdb9e--the-ru

Choć bardziej preferowano to uzyskując wyższą jakośc dźwięku (16 tracks vs. 24 tracks na taśmie 2"):

k93vpzaicy7yebtr7vxx.jpg

ew. na cyfrowych wielośladach od SONY:

01_1.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

A CD jako format konsumencki był jedynie "wynikowym wypaleniem" tychże zapisów.

I lata 80-e mają swoją manierę przewalania góry, co wyraźnie słychać na realizacjach. Ot taka przypadłość, każda dekada miała swoją.

 

 

20 minut temu, szpakowski napisał:

Jeżeli masz bardzo dobre kolumny mogę Ci zaprezentować system grający rozdzielczo, analitycznie itd, nie jazgocząc przy okazji 😉

Trochę obawiałbym się o ten "pokaz" wiedząc co Jacek ma na stanie 😉 .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.