Skocz do zawartości
IGNORED

OUTER RING - docisk zewn. krawędzi płyty


sp_1976

Rekomendowane odpowiedzi

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

chciałbym nabyć takie cudo: docisk zewnętrznej krawędzi płyty. Ktoś wie gdzie to mozna kupić? Czy ktoś uzywa takiego docisku?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 3 lata później...

Na co trzeba zwrócić uwagę przy projektowaniu outer ring-a?

Znajomy fachman jest w stanie coś takiego wykonać, ale potrzebuje dokładnych wymiarów.

Jak wygląda krawędź opierająca się o brzeg płyty, jest płaska, czy wyprofilowana?

Może ktoś natknął się w sieci na dokładnie opisany projekt ( zwymiarowany )?

Who's Afraid of Music?

A ja podłączę się pod pytanie. Czy wiecie może gdzie można kupić outer ringa w dobrej jakości? Znalazłem sklep w Kanadzie, gdzie mają w ofercie śliczne outer ringi, ale przesyłka takiego "żelastwa" z Ameryki słono kosztuje... Może znacie jakieś europejskie sklepy?

A ja podłączę się pod pytanie. Czy wiecie może gdzie można kupić outer ringa w dobrej jakości? Znalazłem sklep w Kanadzie, gdzie mają w ofercie śliczne outer ringi, ale przesyłka takiego "żelastwa" z Ameryki słono kosztuje... Może znacie jakieś europejskie sklepy?

 

Na allegro:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) (nie wystawia ich na allegro ale posiada w ofercie - skontaktuj sie z nim na priv)

Na ebay:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) (wysyłka w rozsądnej cenie)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

There are only two kinds of music - good and bad.

- Duke Ellington -

W TTweights mają znakomitej jakości outer ringi. Jak nie ze stanów to może od któregoś z Europejskich dystrybutorów VPI, choć ten też się ceni. W Polsce dyst. VPI jest HiFi Club, ale na stronie nie doszukałem się outer ringa.

Kiedyś był na allegro producent i sprzedawca outer ringów(to ten z linku Karbidoczaszki). Gdzieś to jest na forum do odszukania, ale trafiały się garbate. Składane były z dwóch części, które były łączone ze sobą za pomocą taśmy dwustronnej :D

Pozdrawiam Mirosław Andrejuk

Kiedyś był na allegro producent i sprzedawca outer ringów(to ten z linku Karbidoczaszki). Gdzieś to jest na forum do odszukania, ale trafiały się garbate. Składane były z dwóch części, które były łączone ze sobą za pomocą taśmy dwustronnej :D

 

Miałem kiedyś ten pierścień - jeszcze z czasów początków produckji (dwukroenie tańszy niż obecnie) - owszem - był łączony z kilku warstw (alu, stal) ale na pewno nie na taśmę dwustronną! Obecna produkcja bazuje na zupełnie innej konstrukcji ale nie skusiłem się na zakup nowej wersji.

 

Co to pierścieni TTWeights to czy ich wysoka cena przekłada się na zalety?

There are only two kinds of music - good and bad.

- Duke Ellington -

Na co trzeba zwrócić uwagę przy projektowaniu outer ring-a?

Znajomy fachman jest w stanie coś takiego wykonać, ale potrzebuje dokładnych wymiarów.

Jak wygląda krawędź opierająca się o brzeg płyty, jest płaska, czy wyprofilowana?

Może ktoś natknął się w sieci na dokładnie opisany projekt ( zwymiarowany )?

Outer ring musi być przede wszystkim dobrze wyważony dynamicznie. Bez tego będzie powodował bicie talerza i w efekcie przyczyni się do rozwalenia łożyska głównego, a tego nikt by nie chciał. Po drugie musi być dobrze dobrany średnicą do talerza z którym będzie współpracował. Jeśli wchodzi na talerz ciasno, to przy próbie zdjęcia go może się "zacinać", co będzie powodowało kaleczenie brzegu talerza i płyty na nim leżacej oraz niepotrzebną, stresującą szarpaninę. Lepiej jak jest niewielki luz, ale trzeba ten luz jednak "skasować". Można to osiągnąć wyklejając wewnętrzny (ten niewidoczny) brzeg outer ringa 4 kawałkami cienkiej gumy lub filcu, umieszczonej po przeciwnych stronach okręgu. Trzeba odpowiednio sfazować wewnętrzną krawędź outer ringa (tę która dociska brzeg płyty do talerza), aby nie występowało niebezpieczeństwo uszkodzenią wkładki. Choć podczas używania outer ringa zawsze jest ono większe niż wtedy gdy opuszczamy igłę na płytę bez tego ustrojstwa. Źle przycelujesz w rowek wprowadzający i ...adieu. W przypadku gdy ktoś ma napęd zrealizowany za pomocą wydzielonego silnika, gdzie pasek biegnie po obwodzie talerza, należy też zwrócić uwagę na wysokość pierścienia - wysoki i tym samym wchodzący głęboko na talerz może przeszkadać paskowi. W niektórych gramofonach z tym rozwiązaniem napędu pasek może obiegać talerz tylko w jednym, ściśle określonym miejscu i nie da się tego zmienić.

Dlatego zrobienie dobrego outer rinaga, pomimo że pozornie wygląda na proste, to prostym nie jest. W żadne półśrodki, typu outer ringi sklejane z jakiś blaszek przez małego Kazia bym się nie bawił.

Outer ring musi być przede wszystkim dobrze wyważony dynamicznie. Bez tego będzie powodował bicie talerza i w efekcie przyczyni się do rozwalenia łożyska głównego, a tego nikt by nie chciał. Po drugie musi być dobrze dobrany średnicą do talerza z którym będzie współpracował. Jeśli wchodzi na talerz ciasno, to przy próbie zdjęcia go może się "zacinać", co będzie powodowało kaleczenie brzegu talerza i płyty na nim leżacej oraz niepotrzebną, stresującą szarpaninę. Lepiej jak jest niewielki luz, ale trzeba ten luz jednak "skasować". Można to osiągnąć wyklejając wewnętrzny (ten niewidoczny) brzeg outer ringa 4 kawałkami cienkiej gumy lub filcu, umieszczonej po przeciwnych stronach okręgu. Trzeba odpowiednio sfazować wewnętrzną krawędź outer ringa (tę która dociska brzeg płyty do talerza), aby nie występowało niebezpieczeństwo uszkodzenią wkładki. Choć podczas używania outer ringa zawsze jest ono większe niż wtedy gdy opuszczamy igłę na płytę bez tego ustrojstwa. Źle przycelujesz w rowek wprowadzający i ...adieu. W przypadku gdy ktoś ma napęd zrealizowany za pomocą wydzielonego silnika, gdzie pasek biegnie po obwodzie talerza, należy też zwrócić uwagę na wysokość pierścienia - wysoki i tym samym wchodzący głęboko na talerz może przeszkadać paskowi. W niektórych gramofonach z tym rozwiązaniem napędu pasek może obiegać talerz tylko w jednym, ściśle określonym miejscu i nie da się tego zmienić.

Dlatego zrobienie dobrego outer rinaga, pomimo że pozornie wygląda na proste, to prostym nie jest. W żadne półśrodki, typu outer ringi sklejane z jakiś blaszek przez małego Kazia bym się nie bawił.

 

Z ciekawości zapytam, czy widziałeś pierścień dociskający, który by w jakikolwiek sposób stykał się z talerzem gramofonu?

There are only two kinds of music - good and bad.

- Duke Ellington -

Na allegro:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) (nie wystawia ich na allegro ale posiada w ofercie - skontaktuj sie z nim na priv)

Na ebay:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) (wysyłka w rozsądnej cenie)

 

A wiesz może, czy ten outer ring z e-bay'a jest sprzedawany razem z szablonem do nakładania go na płytę? Używasz go i masz może jakąś opinię na jego temat? Tak w ogóle - taki szablon do zakłądania docisku to standard, czy też istnieją takie outer ringi, przy których trzeba się męczyć i zakładać je na płyty bez szablonu metodą "na oko"?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dociski dedykowane do gramofonów zakładane są na talerz, Tak jest w Transrotorze. tak jest w Clearaudio. Dociski "uniwersalne" zakłada sie przy użyciu szablonu. Nie ma szans ustawienia na oko. opisywany przez Yula sposób na dopasowanie docisku do talerza jest ok pod warunkiem że talerz ma średnicę większą od każdej płyty. z tym bywa różnie. Jeżeli chodzi o uszkodzenie wkładki to owszem ale jeśli bez outer ringa nie trafisz w płytę też może być nieciekawie. Po prostu trzeba uważnie opuszczać igłę. górna część docisku jest na tyle cienka że wkładka przesuwa się nad nią swobodnie. Ja używam docisku z allegro z wczesnych etapów produkcji. Jestem zadowolony. Polecam. Daje dużo więcej niż docisk centralny (używam obydwu jednocześnie) i nie chodzi o prostowanie krzywych płyt tylko o przyciśnięcie płyty do maty.

Outer ring musi być przede wszystkim dobrze wyważony dynamicznie. Bez tego będzie powodował bicie talerza i w efekcie przyczyni się do rozwalenia łożyska głównego, a tego nikt by nie chciał. Po drugie musi być dobrze dobrany średnicą do talerza z którym będzie współpracował. Jeśli wchodzi na talerz ciasno, to przy próbie zdjęcia go może się "zacinać", co będzie powodowało kaleczenie brzegu talerza i płyty na nim leżacej oraz niepotrzebną, stresującą szarpaninę. Lepiej jak jest niewielki luz, ale trzeba ten luz jednak "skasować". Można to osiągnąć wyklejając wewnętrzny (ten niewidoczny) brzeg outer ringa 4 kawałkami cienkiej gumy lub filcu, umieszczonej po przeciwnych stronach okręgu. Trzeba odpowiednio sfazować wewnętrzną krawędź outer ringa (tę która dociska brzeg płyty do talerza), aby nie występowało niebezpieczeństwo uszkodzenią wkładki. Choć podczas używania outer ringa zawsze jest ono większe niż wtedy gdy opuszczamy igłę na płytę bez tego ustrojstwa. Źle przycelujesz w rowek wprowadzający i ...adieu. W przypadku gdy ktoś ma napęd zrealizowany za pomocą wydzielonego silnika, gdzie pasek biegnie po obwodzie talerza, należy też zwrócić uwagę na wysokość pierścienia - wysoki i tym samym wchodzący głęboko na talerz może przeszkadać paskowi. W niektórych gramofonach z tym rozwiązaniem napędu pasek może obiegać talerz tylko w jednym, ściśle określonym miejscu i nie da się tego zmienić.

Dlatego zrobienie dobrego outer rinaga, pomimo że pozornie wygląda na proste, to prostym nie jest. W żadne półśrodki, typu outer ringi sklejane z jakiś blaszek przez małego Kazia bym się nie bawił.

 

Ten pierścień zewnętrzny z Allegro już nie jest sklejany, ostatnio jest wykonywany w wersji monolitycznej, z jednego kawałka stali nierdzewnej.

Za to pojawiają się jego inne interesujące aspekty w odniesienu do niektórych typów wkładek, szczególnie konstrukcji typu naked generator, jak np. mój Benz Micro Glider M2.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) post-26459-049399600 1291459236_thumb.jpgpost-26459-044560900 1291459264_thumb.jpgpost-26459-018605900 1291459290_thumb.jpgpost-26459-002340400 1291459299_thumb.jpgpost-26459-054454800 1291459308_thumb.jpgpost-26459-020453800 1291459316_thumb.jpgpost-26459-092993200 1291459370_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Yul,

 

dzięki za bardzo rzeczowy wpis.

Pierścień może być zrobiony na profesjonalnym sprzęcie z litego materiału, nie ma mowy o improwizacji.

 

Talerz niestety mam węższy niż średnica płyty, poza tym ring miałby być raczej uniwersalny bo mój obecny gramofon na pewno nie jest "na zawsze".

 

Panowie, sprawa materiału i jego wpływu na dźwięk.

Może mosiądz, miedź, widziałem też w sieci fotke pierścieia z akrylu.

 

I jeszcze jedna rzecz, czy wyprofilowanie krawędzi w sposób jak na rysunku jest dobrym pomysłem? Wydaje mi się że w ten sposób pierścień miałby większą powierzchnie styku z płytą co dawało by większą stabilność.

Najgrubsze miejsce pierścienia w miejscu styku z winylem ( wewnętrzna krawędź ) miałoby 1,5 mm.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Who's Afraid of Music?

Ten pierścień zewnętrzny z Allegro już nie jest sklejany, ostatnio jest wykonywany w wersji monolitycznej, z jednego kawałka stali nierdzewnej.

Za to pojawiają się jego inne interesujące aspekty w odniesienu do niektórych typów wkładek, szczególnie konstrukcji typu naked generator, jak np. mój Benz Micro Glider M2.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) post-26459-049399600 1291459236_thumb.jpgpost-26459-044560900 1291459264_thumb.jpgpost-26459-018605900 1291459290_thumb.jpgpost-26459-002340400 1291459299_thumb.jpgpost-26459-054454800 1291459308_thumb.jpgpost-26459-020453800 1291459316_thumb.jpgpost-26459-092993200 1291459370_thumb.jpg

>>>Ryszard _pp,

To sugerujesz, że magnesy wkładki przeciągają całe ramię ku outer ringowi? On jest stalowy? To błąd, powinien być z materiału niemagnetycznego. Tak szczerze mówiąc, to nie wróżę temu Gliderowi długiej kariery...

 

>>>Music,

Moim zdaniem outer ring za bardzo nachodzi na płytę. Niektóre tłoczenia, np. włoszczyzna, mają bardzo krótki rowek wprowadzający. Musiałbyś się pogodzić z opuszczaniem igły już na rowki modulowane (z muzyką). Z drugiej strony, napewno taki outer ring sprawdzi się pięknie z tłoczeniami DMM, gdzie rowka wprowadzającego jest z kolei bardzo dużo, nawet około 1 cm od krawędzi płyty. Co do grubości "roboczej" części outer ringa to musi być ona mniejsza niż wysokość na jakiej znajduje się dolna część body wkładki ponad płytą. Krawędzi wewnętrznej outer ringa nie należy pozostawiać jako pionowej ścianki, jak na Twoim rysunku, tylko ją skośnie sfazować, "kładąc" tę ściankę na zewnątrz. Wewnętrzna krawędź musi być dobrze obrobiona, wyszlifowana i wygładzona, bo byle zadziorek na niej spowoduje urwanie cantilevera gdyby w nią uderzył.

Pozdro,

Yul

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Yul,

 

Ok, to co piszesz jest dla mnie oczywiste, pierścień nie może nachodzić na płytę zbyt głęboko, na rozbiegu musi być miejsce dla igły.

Rysunek nie jest dokładnym zobrazowaniem przekroju pierścienia, chciałem w nim tylko pokazać pomysł wyprofilowania powierzchni opierającej się na płycie.

Wszystkie pierścienie jakie widziałem miały równe powierzchnie, bez zaokrągleń.

Zastanawiam się po prostu czy takie wyoblenie nie będzie powodowało zsuwania się z płyty.

Who's Afraid of Music?

>>>Ryszard _pp,

To sugerujesz, że magnesy wkładki przeciągają całe ramię ku outer ringowi? On jest stalowy? To błąd, powinien być z materiału niemagnetycznego. Tak szczerze mówiąc, to nie wróżę temu Gliderowi długiej kariery...

Yul

 

To jeden z gatunków stali nierdzewnej. Ponieważ żegluję od tzw. zawsze na własnym jachcie, to armatorska wiedza i praktyka związana ze stalami nierdzewnymi to dla mnie taka mała ewangelia i elementarz. Stale nierdzewne mają o rzędy wielkości mniejszy ferromagnetyzm niż stal zwykła, tzw. czarna. Jest co najmniej kilka podstawowych gatunków stali nierdzewnej. Stale nierdzewne o najwyższych domieszkach niklu i chromu, np. stal określana jako A4, tzw. kwasówka, jest zupełnie paramagnetyczna. Problem w tym, że pierścień został wykonany z gatunku stali nierdzewnej o nieco niższej zawartości domieszek. Te typy stali nierdzewnych są znormalizowane i mają swoje znormalizowane oznaczenia. Problem również w tym, że im stal bardziej nierdzewna, a więc i mniej ferromagnetyczna, tym droższa i trudniejsza do obróbki. Pierścień nie jest zły, mozna go smiało stosować, normalnej, obudowanej wkładki w ogóle nie przyciąga. Zwykłego magnesu właściwie też, prawie. Jednak nieosłonięte magnesy neodymowe to zupełnie inna bajka.

Ten Glider jest pewnym ewenementem, goły generator, trzeba strasznie uważać w trakcie montażu, przyciaga tak silnie, że przypadkowa podkładka stalowa leżaca na stole nagle wystrzeliła w jego kierunku i przykleila się do powierzchni czołowej, z tym wizerunkiem ptaka w locie. Gdyby po drodze uderzyła w igłę to koniec. Po tym ostrzeżeniu oczyściłem biurko ze wszystkiego co stalowe i ferromagnetyczne i dopiero wtedy przystąpiłem do montażu w headshellu. Co zabawne, pojawił się i inny problem związany z wystawionymi na zewnatrz magnesami neodymowymi tej bardzo ciekawej wkładki. W trakcie regulacji okazało się, że moja waga jubilerska ma jakiś drobiazg stalowy wewnątrz i przyciaga nieznacznie te cholerną wkładkę fałszując wynik pomiaru o około 1 grama, niezłe co? Upłynęło dobrych parę minut zanim się zorientowałem. Trzeba było wagę postawić bardzo nisko, na niej lekki słupek z pianki, wytarować wagę i dopiero na tym kilkucentymetrowym słupku kłaść igłę. Całe szczęście, że po ustawieniu VTA/SRA,azymutu, styczności oraz przegraniu jakichś 15 płyt jakość dźwięku zaczyna rekompensować z nadmiarem te niedogodności. No, jest to delikatnie mówiąc pewna klasa.

 

Reasumując, stal na pierścień owszem, ale tylko najdroższa kwasówka w najwyższym gatunku. Bezpieczniejszy byłby chyba jednak mosiądz lub brąz, zupełne paramagnetyki.

 

Yul,

 

dzięki za bardzo rzeczowy wpis.

Pierścień może być zrobiony na profesjonalnym sprzęcie z litego materiału, nie ma mowy o improwizacji.

 

Talerz niestety mam węższy niż średnica płyty, poza tym ring miałby być raczej uniwersalny bo mój obecny gramofon na pewno nie jest "na zawsze".

 

Panowie, sprawa materiału i jego wpływu na dźwięk.

Może mosiądz, miedź, widziałem też w sieci fotke pierścieia z akrylu.

 

I jeszcze jedna rzecz, czy wyprofilowanie krawędzi w sposób jak na rysunku jest dobrym pomysłem? Wydaje mi się że w ten sposób pierścień miałby większą powierzchnie styku z płytą co dawało by większą stabilność.

Najgrubsze miejsce pierścienia w miejscu styku z winylem ( wewnętrzna krawędź ) miałoby 1,5 mm.

 

 

Ja bym nie profilował. To bardzo ryzykowne. Te wałki, zgrubienia rantów płyt mają zdecydowanie różne promienie/profile, to nie jest znormalizowane i widać to na oko. Takie profilowanie może być niewykonalne, a jeśli nawet, to cena pierścienia poszybuje do nieba przy mocno wątpliwym wyniku.

 

Z moich doświadczeń wynika, że wpływ materiału docisków na dźwiek jest minimalny, natomiast rzeczywiście, po zastosowaniu docisków dźwięk potrafi się zmienić dość radykalnie, albo na lepsze albo na gorsze !! W moim przypadku w ciągu pierwszego dnia eksperymentów, na gorsze. Przyczynę aż tak słyszalnego pogorszenia (no, negatywny efekt był dość dyskretny, ale wyraźnie słyszalny) zrozumiałem dopiero nastepnego dnia po nastepnej serii ekspwerymentów. Okazało się, że nie ma aż tak wielkiego znaczenia CZYM się płytę dociska, używałem np. centralnego docisku alu, stalowego i szklanego, natomiast podstawowe i zasadnicze znaczenie ma to, do CZEGO, do jakiego materiału płytę się tak silnie (docisk centralny i pierścień) dociska. I z tych eksperymentów wyszły ciekawe obserwacje praktyczne.

Okazało się, że nie ma aż tak wielkiego znaczenia CZYM się płytę dociska, używałem np. centralnego docisku alu, stalowego i szklanego, natomiast podstawowe i zasadnicze znaczenie ma to, do CZEGO, do jakiego materiału płytę się tak silnie (docisk centralny i pierścień) dociska. I z tych eksperymentów wyszły ciekawe obserwacje praktyczne.

 

I wyszło, że co się najlepiej sprawdza?

 

U mnie najlepiej gra na filcu, choć brakuje mi na takich podkładkach opcji wytłoczenia pod label - wtedy docisk centralny powinien lepiej sobie radzić z nierównymi płytkami...

>>>ryszard_pp

I jakie są Twoje obserwacje ?

Ja gram na sorbothanowej macie i jest przyjemne wypełnienie dźwięku bez wyczuwalnej utraty szybkości czy detali. Generalnie jestem zadowolony. Dociski pełnią tu fundamentalną rolę i to nie prostowania płyty ale równomiernego dociskania jej do maty

>>>ryszard_pp

I jakie są Twoje obserwacje ?

Ja gram na sorbothanowej macie i jest przyjemne wypełnienie dźwięku bez wyczuwalnej utraty szybkości czy detali. Generalnie jestem zadowolony. Dociski pełnią tu fundamentalną rolę i to nie prostowania płyty ale równomiernego dociskania jej do maty

 

W moim przypadku próby wykazały zdecydowana przewagę grubego winylu jako podkładu bezpośrednio pod płytę. Zauważyłem, że jest to moja prywatna praktyczna obserwacja zgodna z tym, co potem zauważyłem np. w transrotorach, dają tam na potężny talerz specjalną warstwę kompozytu na bazie winylu jako ostatnią warstwę pod płytę.

Problem zauważyłem dość przypadkowo, gdy z lenistwa i pośpiechu nie położyłem na płycie żadnego docisku, płyta leżała luźno na talerzu akrylowym. Igła dochodziła do ostatniego utworu i nagle przypomniało mi się że, aha trzeba przecież położyć docisk centralny. Delikatnie położyłem stalowy docisk na płytę w locie i suprise, suprise, coś jakby sie nagle dyskretnie zmieniło, rozmyła sie lekuchno, ledwo dostrzegalnie stereofonia, pojawiła się ociupineczkę gorzej zdefiniowana lokalizacja instrumentów i głosów. Nastąpił oczywiście szok i załamanie nerwowe słuchacza, no bo docisk ma z definicji poprawiać a nie pogarszać i seria wielodniowych prób.

Winny okazał sie półprzezroczysty akryl talerza, do którego bezpośrednio była dociskana płyta. Któregoś kolejnego dnia, w trakcie kolejnej próby podłożyłem pod płytę inną płytę, jakąś starą, straszliwie grubą niemiecką płytę winylową, płaską, bez rantu, i docisnąłem do niej brutalnie polską, śedniej jakości płytę dociskiem stalowym centralnym i stalowym outer ringiem. Nagle zauważalnie zaczęło siać głębią, przestrzenią, dobrą definicją, piękną stereofonią, i to wszystko na trudnej dla wkladki i ramienia muzyce symfonicznej, to było dokładnie to o co mi chodziło. Próby były robione pierwotnie z wkładką Goldring Eroica MC High, to półka ok. 1 kilo PLN, obecnie, z wkładką Benz Micro, trzykrotnie droższą, tamte obserwacje potwierdziły się. W kosekwencji stosuję więc bardzo specyficzny sandwich, idąc od talerza metalowego: winylowo-akrylowo-znowu winylowy, dopiero na to idzie płyta z dociskami. Efekt jest taki,że nawet cienkie płyty dociśnięte mocno do grubego podkładu winylowego, zblokowane z nim, dają jakość zbliżoną do wydawnictw o gramaturze 180 g. Nie żartuję.

Sorbothanu nie próbowałem.

>>>ryszard_pp,

Mam taki talerz, trwale wykłożony z wierzchu grubą warstwą vinylu w gramofonie Pro-Jecta RPM 5 SP. Potwierdzam to co napisałeś, rzeczywiście jest inaczej w porówaniu do talerza bez "vinylowego placka". Jedyna wada, to delikatność tej vinylowej powierzchni. Już mi się trochę porysowała, ale widać to tylko w silnym świetle halogenowym.

Pozdro,

Yul

>>>ryszard_pp,

Mam taki talerz, trwale wykłożony z wierzchu grubą warstwą vinylu w gramofonie Pro-Jecta RPM 5 SP. Potwierdzam to co napisałeś, rzeczywiście jest inaczej w porówaniu do talerza bez "vinylowego placka". Jedyna wada, to delikatność tej vinylowej powierzchni. Już mi się trochę porysowała, ale widać to tylko w silnym świetle halogenowym.

Pozdro,

Yul

 

Jak wyglądają takie winylowe 'placki'? Rzucacie stare płyty czy można kupić gdzieś takie podkładki?

Jak wyglądają takie winylowe 'placki'? Rzucacie stare płyty czy można kupić gdzieś takie podkładki?

Nie, w Pro-Jekcie ten "placek" był połączony fabrycznie trwale z talerzem. Zgrzany lub sklejony.

Wygląda to tak:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

na przykładzie innego gramofonu P-J, bo wersja RPM 5 SP gdzieś zniknęła. Ale niewykluczone, że talerz z warstwą vinylu można sobie sprowadzić.

O, tu jest taki talerz z vinylem, tylko że metalowy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Warto otworzyć na tej stronie też Productinfo (plik pdf), na 26 stronie jest cała gama takich talerzy, między innymi ten do serii RPM.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jak wyglądają takie winylowe 'placki'? Rzucacie stare płyty czy można kupić gdzieś takie podkładki?

 

Clearaudio ma w swojej ofercie tzw. Vinyl Harmo-nicer.

There are only two kinds of music - good and bad.

- Duke Ellington -

u mnie najlepiej gra na takiej śmiesznej macie co to nie wygląda, żeby 5 zł za nią warto dać ;) pochodzi z zamierzchłych czasów z brytyjskiej manufaktury "metrosound", kupiłem na ebay. wygląda jak filc ale jest gęstsza i napisane jest na niej "carbon impregnated". odprowadza ładunki z płyty. gram bez docisku bo załozenie go pogarsza dźwięk, spada dynamika. outer ringa niestety nie posiadam bo jeszcze mi się w oczy nie rzuciło nic w sensownej cenie. jakby ktoś znalazł wykonawcę, który zrobi to dobrze za rozsądne pieniądze to bym się pisał na jakieś zbiorowe zamówionko.

pzdr

j.

Rozmawiam wwłaśnie w tej sprawie z pewnym magikiem. Na razie ring jest tylko na papierze i to też nie do końca...

Jeśli mogę prosić o więcej sugesti co do wygladu, kształtu itd, to może uda się razem coś fajnego zaprojektować.

 

Materiał jaki wchodzi w grę to brąz lub aluminium, możliwe jest tez chromowanie.

 

Rozważam też dwa rodzaje sposobu centrowania pierścienia, pierwszy taki jak w linku z pierwszego wpisu. Wygląda mi to na akryl, albo jakiś plastik, aluminium raczej nie.

No i tu jest pomysł na wykonanie tego z MDF, materiał tani jak barszcz i łatwy w obróbce, można go ładnie wykończyć na przykład malując.

 

Drugie rozwiązanie jak na fotce poniżej.

 

Co do ceny, na pewno będzie sensowna, a jeśli będzie to większe zamówienie to na pewno można będzie negocjować.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Who's Afraid of Music?

Rozmawiam wwłaśnie w tej sprawie z pewnym magikiem. Na razie ring jest tylko na papierze i to też nie do końca...

Jeśli mogę prosić o więcej sugesti co do wygladu, kształtu itd, to może uda się razem coś fajnego zaprojektować.

 

Materiał jaki wchodzi w grę to brąz lub aluminium, możliwe jest tez chromowanie.

 

Rozważam też dwa rodzaje sposobu centrowania pierścienia, pierwszy taki jak w linku z pierwszego wpisu. Wygląda mi to na akryl, albo jakiś plastik, aluminium raczej nie.

No i tu jest pomysł na wykonanie tego z MDF, materiał tani jak barszcz i łatwy w obróbce, można go ładnie wykończyć na przykład malując.

 

Drugie rozwiązanie jak na fotce poniżej.

 

Co do ceny, na pewno będzie sensowna, a jeśli będzie to większe zamówienie to na pewno można będzie negocjować.

>>>Music,

No, no - ciekawie się zapowiada. Ten szablon do centrowania nie musi być aż taki fikuśny, składany, metalowy i wogóle. Natomiast zrobić go z MDF-u? No nie wiem...Zależy jak gruby ten MDF byłby, bo jak cienki, to MDF jest za mało stabilny aby pełnić rolę w pewnym sensie przyrządu pomiarowego. Lepszy byłby akryl, wystarczy grubość 3-4 mm. Ale gros kosztów musi pójść jednak w outer ring. Mosiądz mógłby być dobry, tylko że mosiadż lubi mieć w sobie takie brzydkie, czarne dziurki (od powietrza? zanieczyszczeń?). Jak się wykonuje mały element z mosiądzu, to się takie miejsca odrzuca, tu nie byłoby to możliwe. Będzie niedobrze jak takie zgrupowania czarnych, brzydkich punkcików np. na brzegu outer ringa będą stale przebiegały przed oczyma. Dobre byłoby duraluminium, bo cięższe od aluminium, mocniejsze, trudniej odkształcalne.

Pozdro,

Yul

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.