Skocz do zawartości
IGNORED

Odgrody na starych szerokopasmowcach


Rekomendowane odpowiedzi

Kurde rosenblat, i dopiero teraz to piszesz?! :P A ja juz myslalem, ze pomysl z OBTLS przepadl na wieki, choc przyznam, ze ciagle mysle nad udoskonaleniem tego rozwiazania... Moglbys wrzucic jakies foteczki? Jeszcze nie widzialem u nikogo tej obudowy :)

 

meloV8 wcześniej jarałem się podbitym na ok 150 hz ale dopiero teraz słyszę ile jeszcze poniżej "może się dziać" właściwie to na nowo słucham flaców.Foty zapodam a jak, ino kabelek do ericsona zakupie bo nie mam czym przesłać. Narazie opisówką polecę : wieże na ok 1350mm x500mm x500mm czyli głośnik basowy wysoko w zaraz nad nim średnie i wysokie, całość pochylona kilkanaście stopni do przodu tak by się sound koncentrował 4m dalej na moich uszach . Ja osobiście kończę poszukiwania basu naprawdę jestem w pełni kontent. Teraz pozostałe pasma i na koniec zacne wykończenie...

Super wiesci! Ostatnio myslalem nad taka wieza OBTLs w ksztalcie obudowy kolumn Focal Utopia. Bas na gorze, skierowany w dol. Ponizej woofera jakis szerokopasmowiec z wysokotonowcem lub tuba srednio-wysokotonowa.

Najlepsze jest to, ze OBTLs lubi glosniki o "gorszych" parametrach, ktore sa po prostu tansze. Przy odpowiednich parametrach mozna wyciagnac liniowe pasmo basu do 20-25hz.

  • 1 miesiąc później...
  • 3 tygodnie później...
Gość Dink

(Konto usunięte)

Szanowni Koledzy, z okazji Nowego 2012 roku, składam tą drogą wszystkim najlepsze moje życzenia.

Swego czasu /7 lipca 2011 r./, w tym wątku pytałem o doświadczenia z głośnikami 15" EV na OB. Przymierzałem się do prac nad odgrodami jednak nikt z Was takich doświadczeń nie miał i musiałem sam zmagać się z problem. Nie znaczy to jednak, że wątek "Odgrody na starych szerokopasmowcach nie był mi pomocny. Przeciwnie, znalazłem tutaj wiele cennych informacji. Ostatecznie zrobiłem odgrody po wielu miesiącach prac i uzyskałem dźwięk, jakiego poszukiwałem przez wiele lat. Jest pewne, że nigdy już nie powrócę do kolumn głośnikowych. Więcej informacji wraz ze zdjęciami zamieszczę w najbliższym czasie. Pozdrawiam Dink

Edytowane przez Dink

Szanowni Koledzy, z okazji Nowego 2012 roku, składam tą drogą wszystkim najlepsze moje życzenia.

Swego czasu /7 lipca 2011 r./, w tym wątku pytałem o doświadczenia z głośnikami 15" EV na OB. Przymierzałem się do prac nad odgrodami jednak nikt z Was takich doświadczeń nie miał i musiałem sam zmagać się z problem. Nie znaczy to jednak, że wątek "Odgrody na starych szerokopasmowcach nie był mi pomocny. Przeciwnie, znalazłem tutaj wiele cennych informacji. Ostatecznie zrobiłem odgrody po wielu miesiącach prac i uzyskałem dźwięk, jakiego poszukiwałem przez wiele lat. Jest pewne, że nigdy już nie powrócę do kolumn głośnikowych. Więcej informacji wraz ze zdjęciami zamieszczę w najbliższym czasie. Pozdrawiam Dink

 

Cieszymy się

A słyszałeś dobre głośniki tubowe?

meloV8 wcześniej jarałem się podbitym na ok 150 hz ale dopiero teraz słyszę ile jeszcze poniżej "może się dziać" właściwie to na nowo słucham flaców.Foty zapodam a jak, ino kabelek do ericsona zakupie bo nie mam czym przesłać. Narazie opisówką polecę : wieże na ok 1350mm x500mm x500mm czyli głośnik basowy wysoko w zaraz nad nim średnie i wysokie, całość pochylona kilkanaście stopni do przodu tak by się sound koncentrował 4m dalej na moich uszach . Ja osobiście kończę poszukiwania basu naprawdę jestem w pełni kontent. Teraz pozostałe pasma i na koniec zacne wykończenie...

 

Czas na foteczki :) (bo Ci sam ten kabelek do kom kupię)

Ja osatatnio wpadłem do Dinka posłuchać jego lampki SE bez NFB i odgród - również poproszę o obszerny opis, bo konstrukcje (obie) zacne. Dechy dają sporo basu a i zejście jest niczego sobie :). Ogólnie zestaw brzmi bardzo klarownie i nic nie podbarwia. Ciekawe głośniki - na średnicy Beyma estradowa 20cm.

Opiszcie proszę obaj dokładniej projekty, bo to znacznie ułatwi ew. poszukiwania dobrego dźwięku innym.

Edytowane przez Yotomeczek

. Ciekawe głośniki - na średnicy Beyma estradowa 20cm.

 

Można prosić o jakiś opis i uzasadnienie wyboru Beymy i jaki model?

 

Planuje wykosztować sie na B&C 25cm, obecnie Eminence alpha6 jednak moim zdaniem odgroda potrzebuje niskiego podziału w basie i średnicy aby nie ciągnąć basowego wofera za wysoko.

Gość Dink

(Konto usunięte)

Cześć, jutro napiszę obszerniej i załączę zdjęcia - rzeczywiście muszę kupić "kabelek" foto-komp. Beymy nie są estradowe. Mają dużą efektywność 98dB i dość nisko mogą pracować /podział moich głośników po wielu próbach i co najmniej dwóch wiadrach cewek ustaliłem na 400 i 5500 Hz/ Głośniki kupiłem w Elmuzie /Końskie/ w cenie 500 zetów za dwie sztuki. Są to 8MI100. Dodam, że próbowałem jakieś 15 różnych głośników i Beyma okazał się idealny. Pozdrawiam Dink

Edytowane przez Dink

W porównaniu do ceny wiadra cewek to głośniki są niewielkim wydatkiem.

Bardzo fajny głośnik też go oglądałem ostatnio ale jeszcze za wysokie fs.

 

U mnie filozofia jest taka-monitorowe 2 way zasilane dobrym wzmacniaczem, a bas jako dopełnienie zasilany osobno. Nie wiem czy to prawidłowe ale pozwala conieco wydobyć z najniższego basu.

Gość Dink

(Konto usunięte)

Każdy ma jakąś swoją filozofię projektu. Nie bardzo rozumiem natomiast - co ma fs /90Hz/ do rzeczy? Częstotliwość rezonansowa jest wytłumiona filtrem. Przy okazji dodam, że nie ma sensu schodzić poniżej 400 Hz, bo utraci się efekt stereofoniczny /300Hz/. U mnie wyraźnie występuje. Dodam również, że odgrody wyłącznie robiłem do lampy skojarzonej z patefonem. Tranzystorami w ogóle się nie zajmuję i przestałem słuchać nawet płyt CD, chociaż mam ich bardzo dużo. Pozdrawiam Dink

Edytowane przez Dink

Każdy ma jakąś swoją filozofię projektu. Nie bardzo rozumiem natomiast - co ma fs /90Hz/ do rzeczy? Częstotliwość rezonansowa jest wytłumiona filtrem. Przy okazji dodam, że nie ma sensu schodzić poniżej 400 Hz, bo utraci się efekt stereofoniczny /300Hz/. U mnie wyraźnie występuje. Dodam również, że odgrody wyłącznie robiłem do lampy skojarzonej z patefonem. Tranzystorami w ogóle się nie zajmuję i przestałem słuchać nawet płyt CD, chociaż mam ich bardzo dużo. Pozdrawiam Dink

 

 

Simon1982 miał chyba na myśli, że to Fs jest za niskie do jego 2-drożnego projektu ;)

(BTW masz PW)

Gość Dink

(Konto usunięte)

Simon1982 miał chyba na myśli, że to Fs jest za niskie do jego 2-drożnego projektu ;)

(BTW masz PW)

 

Do dwudrożnego układu ten głośnik w ogóle się nie nadaje. To jest przecież typowy głośnik średniotonowty. Brałem pod uwagę wszystkie "właściwości" głośnika - tj. parametry, bo w istocie dla odgrody będą właściwe bardziej, niż dla skrzynki. Wszystkie bowiem pomiary głośników przeprowadza się na odgrodzie otwartej i znormalizowanej o wymiarach 135x165 cm, a sam głośnik umieszcza się niesymetrycznie względem obudowy tak, aby mniej więcej obrys głośnika był styczny do linii poziomej i pionowe podziału odgrody. Chodzi o znoszenie się fal bezpośredniej i ugiętej w zakresie niskich częstiotliwości /300~400 Hz/ Ja akurat zrobiłem głośniki symetrycznie w linii pionowej. Można ewentualną "dziurę" jeśli wystąpi, skompensować "skrzydełkiem". Pozdrawiam Dink

 

Simon1982 miał chyba na myśli, że to Fs jest za niskie do jego 2-drożnego projektu ;)

(BTW masz PW)

 

Jestem trochę zajęty i nie śledzę dokładnie wpisów. W ogóle nie brałem pod uwagę kombinacji dwudrożnej i osobno zasilanego woofera, bo wydaje mi się mało sensowna. Odgrody mają tę właściwość, że ich brzmienie najbardziej jest zbliżone do instrumentów muzycznych /nie amplifikowanych/. "Wzbogacanie" odgrod o "łomot" basu niweczy istotę odgrod. Pozdrawiam Dink

Edytowane przez Dink

Lepiej dostrojone mruknięcie niż łomot bo to sie zgadza przy wielu odsłuchach nadmiar basiska wybitnie niesmakuje.

 

Tak sobie myślałem że jak robić kompletną kolumne pełnopasmową to niskoefektywne głośniki i woofer 98db na bas,Nelson Pass chyba Seasa Excel w ten sposób użył o ile pamiętam. Miałem też robić teraz głośnik koaksjalny z wooferem aktywnym,to świetna sprawa i pięknie taka odgroda wygląda ale mam dobrego horna i taki koaksjal pewnie nie ma z nim szans jeśli chodzi o jakość wysokich i ciągnięcie powiedzmy 12calowca wysoko z podziałem. Ale mam nadzieje że przyjdzie czas to potestować kiedyś:)

Gość Dink

(Konto usunięte)

Lepiej dostrojone mruknięcie niż łomot bo to sie zgadza przy wielu odsłuchach nadmiar basiska wybitnie niesmakuje.

 

Tak sobie myślałem że jak robić kompletną kolumne pełnopasmową to niskoefektywne głośniki i woofer 98db na bas,Nelson Pass chyba Seasa Excel w ten sposób użył o ile pamiętam. Miałem też robić teraz głośnik koaksjalny z wooferem aktywnym,to świetna sprawa i pięknie taka odgroda wygląda ale mam dobrego horna i taki koaksjal pewnie nie ma z nim szans jeśli chodzi o jakość wysokich i ciągnięcie powiedzmy 12calowca wysoko z podziałem. Ale mam nadzieje że przyjdzie czas to potestować kiedyś:)

 

 

 

W moich odgrodach jest horn Cone. Chciałem zrobić wszystko z membranami papierowymi, ale takich głośników nie znalazłem. Próby robiłem na EMIT Infinity, Jamo D-20205, podobnymi Heco, Audax 9 cm z papierową membraną i m.in. z polskim hornem GDWT9/100. Zadawalające rezultaty były na Audaxach i bardzo dobrze wyszło na tonsilowskim GDWT. Jednak horn Cone przebił wszystkie pozostałe. Doborem głośników w czasie prób kierowałem się opiniami dobrym muzyków z orkiestr symfonicznych, których zapraszałem do siebie na odsłuch. Później dyskutowaliśmy. Chodziło o uzyskanie najbardziej zbliżonej barwy /alikwoty/ do konkretnego instrumentu, a szczególnie łatwość w odróżnianiu instrumentów o różnych strojach - np, trąbka C, Es, B. Po uzyskaniu jeszcze nie końcowego efektu doznałem olśnienia, gdy usłyszałem płytę The Popular Duke Ellington. Zmam tę płytę od 1966 roku - zaraz, gdy tylko się ukazała. To znaczy myślałem, ze ją znam. Usłyszałem w dwóch utworach głosy muzyków, których wcześniej nigdy nie słyszałem. Płyta jest znakomicie nagrana /RCA Victor amerykańska/ i słychać każdy szczegół dźwięku. Znakomite ADSR. To właśnie potrafią odgrody. Wcześniej od wielu lat miałem wszelkie możliwe Goodmansy. Z ostatnimi goodmansami pożegnałem się w wakacje. Najbardziej znane mi były Triaxomy. Mieszkam w Łodzi i w Fonice produkowano szafy grające. Na Zachód szły z Triaxomami. W Łodzi można było w końcu lat sześćdziesiątych Triaxomy kupić za grosze na szaberplatzu. Bywało tak, że w knajpach grano gitarami basowymi na Triaxomach. Niestety, ich zawieszenia nie wytrzymują próby czasu - przy okazji dodam, że wiele starych goodmansów kupowana jest nadal za duże pieniądze. Warto sprawdzić, czy mebrana usytuowana jest równo w połowie wychylenia. Większość niestety jest albo wklęsła albo wypukła. Handlarze radzą sobie w ten sposób, że nasycają dolny resor rozpuszczalnikiem np. nitro, ustalają położenie membrany i suszą suszarką. Łatwo poznać tak "naprawiony" głośnik, bo zawieszenie jest bardziej miękkie. Z tego m.in. powodu zrezygnowałem ze zrobienia odgrod z głośnikiem koksjalnym. Myślę, że odgrody na dobrych Triaxomach byłyby wyśmienite. Pozdrawiam Dink

Gość Dink

(Konto usunięte)

Czołem, moje odgrody są jeszcze niewykończone. W czasie wakcji deski zrobiłem w górach i służyły mi wyłącznie do prób. Finlnie głośniki będę zamontowane na grubej - 2,7 cm desce, o wymiarach 120x60 cm z dębu. Te natomiast, są z desek świerku o grubości 1,8 cm i wymiarach 60x140 cm z dostawką. Pisałem już, że maiałem problemy z uzykaniem najlepszego brzmienia w zakresie średnich tonów. Przerzuciłem bardzo dużo głośników i ostatecznie Beyma okazał się bezbłędny. Doskonałym głośnikiem jest jednak Electro Voice SP15A.

Jest wysokoefektywny /103dB/ i w zakresie 34~400Hz doskonale wręcz brzmi. Odgrody były ostatecznie zgrywane z lampą 845. Odsyłam zainteresowanych do Kryspina, bo jemu gruntownie przerabiałem wzmacniacz MA845 /wcześniej był zrobiony na Dietmar Mod - porażka totalna/ . Tuż przed świętami Kryspin odbierał ode mnie wzacniacz wraz ze swoim szwagrem - właścicielem monobloków AQ 1006 845 DT. Obaj byli zaskoczeni brzmieniem - przywieźli swoje płyty, a dla mnie niemała satysfakcja, bo AQ 1006 845 podobnie graja, albo tak samo.

Jak juz wspomniałem - dużo pracy włożyłem w ustalenie podziału częstotliwości zwrotnicy. W celu zaopatrzenia się w cewki skupowałem, gdzie się tylko dało różne zwrotnice - na temat cewek dalej podzielę się ciekawymi spostrzeżeniami. Dla dolnego pasma częstotliwości zaczynałem od 800Hz jadąc w dół. Było 750, 700, 600, 500 i ostatecznie zatrzymałem się na 400Hz. EV zaleca do SP15A 800Hz dla skrzyń. Tutaj sa zupełnie inne warunki. Przy tej częstotliwości proporcja wyższych tonów górowała wyraźnie nad basem. Trzeba było sukcesywnie osłabiać wyższe częstotliwości, aż udało się uzyskać bardzo silny, dynamiczny i czytelny bas. Podobnie postępowalem "jadąc do góry". Było 3500Hz, 4000, 4500, 5000 i wreszcie doskonale zgrały się głośniki - średniotonowy z hornem - stanęło na 5500Hz. Wcześniej byłem przeciwnikiem w ogóle zwrotnic - w żargonie elektroakustyków mówi się - "kręcą fazą". Niestety, przy odgrodach muszą być. Próbowałem różnych wariantów i ostatecznie wyszło na 12db/okt /wszędzie/ Butterwortha. Oczywiście, średnie i wysokie tony są regulowane L-patami /jako dzielniki napięć/. Na marginesie dodam, że ciekawy efekt uzyskałem z SP15A. Otóż, w istocie jest to głośnik 4 Ohmowy, i co ciekawe ma efektywność wówczas 108 dB. Szeregowo jest zamontowany rezystor /pod żebrem kosza/ o rezytancji 2 Ohm. Zrobiłem eksperyment polegający na pominięciu rezytora i zamiast niego nawinąłem cewkę, ale nie 4,5mH /dla 8 Ohm/ tylko 2,25 mH /dla 4Ohm/, o RDC = 2 Ohm. Bas był niesamowity i być może do tego wariantu wrócę przy robieniu zwrotnicy "na czysto". Tutaj dodam - zwracajcie Koledzy uwagę na cewki amerykańskie w postaci dławików/transformatorków/ ze szczeliną. Ani jeden nie "trzyma"

parametrów! Mam dużo takich dławików Infinity, ale również JBL. Mają zazwyczaj połowę indukcyjności fabrycznej. Po prostu, od drgań nastąpiła degradacja szczeliny i dławiki te tracą indukcyjność. W ogóle, nie zalecam cewek z rdzeniami. Słychać, że są gorsze. Do niedawna byłem apologetą 845. W miedzyczasie

zrobiłem udany projekt wzmacniaczyka SE EL34 w układzie triody bez NFB - transformatory na niemieckich kształtkach p. Ogonowskiego /świetne!/ - z myślą właśnie o odgrodach. Gra to pięknie, ale 845, to prawdziwy świat dźwięku. Niebawem przeproszę się z 845. Pozdrawiam serdecznie Dink

Każdy ma jakąś swoją filozofię projektu. Nie bardzo rozumiem natomiast - co ma fs /90Hz/ do rzeczy? Częstotliwość rezonansowa jest wytłumiona filtrem. Przy okazji dodam, że nie ma sensu schodzić poniżej 400 Hz, bo utraci się efekt stereofoniczny /300Hz/. U mnie wyraźnie występuje. Dodam również, że odgrody wyłącznie robiłem do lampy skojarzonej z patefonem. Tranzystorami w ogóle się nie zajmuję i przestałem słuchać nawet płyt CD, chociaż mam ich bardzo dużo. Pozdrawiam Dink

 

Co masz na myśli pisząc "efekt stereofoniczny".Zdecydowanie nie mogę zgodzić się taką tezą. Sam preferuję niższe epodziały i to na węższej desce.

Gość Dink

(Konto usunięte)

Co masz na myśli pisząc "efekt stereofoniczny".Zdecydowanie nie mogę zgodzić się taką tezą. Sam preferuję niższe epodziały i to na węższej desce.

 

Możesz się nie zgadzać z fizycznymi właściwościami rozchodzenia się fal dźwiękowych. Wielu ludzi nie zgadza się z nauką. Tak już mają. Jeśli nie rozumiesz, że efekt przestrzenny zaczyna się dopiero powyżej 300 Hz, to wpierw poczytaj o tym. Nie preferuję niczego, tylko dążę do uzyskania optymalnych warunków. Pozdrawiam Dink.

Dlatego proszę o rozwinięcie. Nie krytykuję twoich opinii, jednak moja wiedza z zakresu akustyki, a w szczególności dipoli przeczy twojemu założeniu. Na jakiej właściwości opierasz to twierdzenie ? Czy masz na myśli Baffle Step ?

Gość Dink

(Konto usunięte)

Dlatego proszę o rozwinięcie. Nie krytykuję twoich opinii, jednak moja wiedza z zakresu akustyki, a w szczególności dipoli przeczy twojemu założeniu. Na jakiej właściwości opierasz to twierdzenie ? Czy masz na myśli Baffle Step ?

 

Jeśli nie wiesz, że fale dźwiękowe nie mają charakteru kierunkowego poniżej 300 Hz, to o czy mamy dyskutować? Żeby dyskutować trzeba mieć jakąś elementarną wiedzę z zakresu już nie elektroakustyki, ale z dziedziny fizyki. Proszę, zwolnij mnie z obowiązku dyskusji bez sensu. Pozdrawiam Dink

 

Możesz się nie zgadzać z fizycznymi właściwościami rozchodzenia się fal dźwiękowych. Wielu ludzi nie zgadza się z nauką. Tak już mają. Jeśli nie rozumiesz, że efekt przestrzenny zaczyna się dopiero powyżej 300 Hz, to wpierw poczytaj o tym. Nie preferuję niczego, tylko dążę do uzyskania optymalnych warunków. Pozdrawiam Dink.

 

Kiedyś słyszałem że człowiek jest wstanie określić źródło dźwięków do około 150 Hz

Przykro mi i mówię tu bez złośliwości, ale operujesz obiegowymi opiniami bez ich zrozumienia. Twój zniecierpliwiony ton jest niepotrzebny i nie na miejscu.

 

1) 300hz to uogólnienie adekwatne dla wąskich słupków, w twoich szerokich deskach efekt Baffle Step zaczyna się od ok. 150hz.

 

2) To co dzieje się poniżej tego miejsca nie jest żadną "utratą efektu stereofonicznego" (co to w ogóle znaczy?) tylko płynną zmianą kierunkowości fal emitowanych przez głośnik.

 

Powyżej tej wartości fale odbijają się od powierzchni przedniej ścianki niezależnie czy jest to odgroda czy nie. Oznacza to, że głośnik promieniuje "do przodu". Odgroda promieniuje zarówno do przodu i do tyłu zachowując się BIpolarnie. Nie występuje jeszcze wzajemne "kasowanie się" fali z przedniej i tylniej strony odgrody.

 

Poniżej tego punktu odgroda i klasyczna paczka zachowują się zgoła odmiennie. Głośnik w obudowie zaczyna grać omnipolarnie czyli dookoła,wszechkierunkowo, a odgroda DIpolarnie czyli bardzo kierunkowo (wąsko) do przodu i tyłu gdyż fale z przodu i tyłu zwierają się po bokach deski. Dlatego bas z odgrody JEST KIERUNKOWY !!!!

 

Zmiana kierunkowości występuje w praktycznie każdej kolumnie. Pozbycie się jej jest bardzo trudne. Żeby to zrobić należy stosować jak najmniejsze głośniki bez ŻADNEJ obudowy, nawet odgrody. Wszystkie podziały musimy wtedy zrobić PONIŻEJ podanego przez ciebie punktu, a nie powyżej niego. Takie konstrukcje sa jednak żadkie i złożone ponieważ wymagają bardzo kompleksowej equalizaji wszystkich głośników zestawu.

 

3) Pomijając nawet ten uproszczony opis, to co ma wspólnego z tym wszystkim punkt podziału w twojej konstrukcji ? NIC ! Ponieważ niezależnie od tego czy ustalisz podział na 100hz czy 500hz to opisany przeze mnie efekt i tak wystąpi ! To czy ma się to dziać w paśmie obsługiwanym sredniaka czy woofer nie ma znaczenia dla stereofonii w tym kontekście.

Edytowane przez fakamada

Wystarczy tylko obliczyc jaka jest dlugosc fali danej czestotliwosci aby uzmyslowic sobie, ktore tak naprawde sa kierunkowe w typowym pomieszczeniu.

 

I tak dla przykladu fala czestotliwosci 250hz ma dlugosc 1.376m. Czyli wcale nie taka ona dluga. W sporym salonie spokojnie ucho wychwyci zrodlo promieniowania tej czestotliwosci. Natomiast fala czestotliwosci 50hz ma dlugosc 6.88m. Jest juz ona na tyle dluga, ze w typowym pomieszczeniu nie jestesmy w stanie okreslic jej zrodla, z uwagi na jej odbicia.

Gość Dink

(Konto usunięte)

Wystarczy tylko obliczyc jaka jest dlugosc fali danej czestotliwosci aby uzmyslowic sobie, ktore tak naprawde sa kierunkowe w typowym pomieszczeniu.

 

I tak dla przykladu fala czestotliwosci 250hz ma dlugosc 1.376m. Czyli wcale nie taka ona dluga. W sporym salonie spokojnie ucho wychwyci zrodlo promieniowania tej czestotliwosci. Natomiast fala czestotliwosci 50hz ma dlugosc 6.88m. Jest juz ona na tyle dluga, ze w typowym pomieszczeniu nie jestesmy w stanie okreslic jej zrodla, z uwagi na jej odbicia.

 

Otóż to. Robiłem głośniki do muzyki, gdzie można wyraźnie słyszeć usytuowanie instrumentów grających w bardzo niskim rejestrze np. kontrabas, saksofon barytonowy, basowy itp. Poniżej 300 Hz w ogóle zanikł efekt przestrzenny niskiej notacji. W ogóle, pogarszała się cała scena muzyczna. Ponieważ mam możliwość wyciszenia do zera obydwu głośników /mid i tweeter/ L-padami, mogłem dobrze skupić się na zestrojeniu woofera tak, żeby efekt przestrzenny wyraźnie się pojawiał. Punkt 400 Hz okazał się najlepszy. Pozdrawiam Dink

Czasami mozna uslyszec kierunkowy bas, szczegolnie z prawdziwych instrumentow, jesli jeden glosnik bedzie odtwarzac dosc szerokie pasmo, jak np od 40hz do 400hz, a to wszystko dzieki harmonicznym odtwarzanym w tym wyzszym pasmie, co daje pewna percjepcje kierunku dzwieku calego instrumentu. Wydaje sie wtedy, ze kontrabas gra zupelnie kierunkowo. To jest zludzenie, poniewaz przy czestotliwosci 40-50hz puszczonej z generatora nie bedziemy w stanie uslyszec miejsca, z ktorego ta czestotliwosc jest odtworzona. Oczywiscie pod warunkiem, ze sam glosnik/kolumna nie bedzie dodatkowo grac jakimis wyzszymi dzwiekami, rezonansami, czy chocby furkotem powietrza z rur basrefleksu.

Czasami mozna uslyszec kierunkowy bas, szczegolnie z prawdziwych instrumentow, jesli jeden glosnik bedzie odtwarzac dosc szerokie pasmo, jak np od 40hz do 400hz, a to wszystko dzieki harmonicznym odtwarzanym w tym wyzszym pasmie, co daje pewna percjepcje kierunku dzwieku calego instrumentu

 

Nie musi byc z jednego głośnika. Tzn. nie jest to warunek konieczny. Oczywiście jeśli jest to pasmo z jednej membrany to odpadaja nam kwestie zgrania fazowego, zgrania barwy itp.

 

W ogóle efekty psychoakustyczne harmonicznych to ciekawy i pojemny temat. M.in w odbiorze dźwięku jako ciepły/zimny i subiektywnej szybkości i lokalizacji basu. Niestety za takie herezje jak porządane zniekształcenia na niektórych forach można zostać zakrzyczanym :P Na szczęście mamy taki wątek jak ten...

Edytowane przez fakamada

Zgodzę się, że syntetyczny instrument grający podstawowymi częstotliwościami będzie trudno lokalizowalny dla niskich rejestrów. Ale instrumenty akustyczne, np. wiolonczela, wiola da gamba, czy kontrabas grają mnóstwem harmonicznych, to nadaje charakterystyczną barwę indywidualną instrumentu. Dzięki temu kierunkowa lokalizacja instrumentu jest znacznie łatwiejsza. Inną sprawą jest uzyskanie takich wibracji powietrza, jakie generuje np. wiolonczela z odległości 2-3m, to się odczuwa niemal fizycznie (a małe składy zapraszamy wszak często do domu). Nie wiem, na ile ułomne są nasze systemy, kolumny, ale problem zaczyna się chyba w tym przypadku już na etapie rejestracji dźwięku. Jak zarejestrować całe to bogactwo? Ja w każdym razie będąc fanem tych instrumentów i mając żywy z nimi kontakt cierpię słuchając namiastek barwy i brzmienia spapranego już na etapie rejestracji/masteringu.

Gość Dink

(Konto usunięte)

Zgodzę się, że syntetyczny instrument grający podstawowymi częstotliwościami będzie trudno lokalizowalny dla niskich rejestrów. Ale instrumenty akustyczne, np. wiolonczela, wiola da gamba, czy kontrabas grają mnóstwem harmonicznych, to nadaje charakterystyczną barwę indywidualną instrumentu. Dzięki temu kierunkowa lokalizacja instrumentu jest znacznie łatwiejsza. Inną sprawą jest uzyskanie takich wibracji powietrza, jakie generuje np. wiolonczela z odległości 2-3m, to się odczuwa niemal fizycznie (a małe składy zapraszamy wszak często do domu). Nie wiem, na ile ułomne są nasze systemy, kolumny, ale problem zaczyna się chyba w tym przypadku już na etapie rejestracji dźwięku. Jak zarejestrować całe to bogactwo? Ja w każdym razie będąc fanem tych instrumentów i mając żywy z nimi kontakt cierpię słuchając namiastek barwy i brzmienia spapranego już na etapie rejestracji/masteringu.

 

Znakomicie Ciebie rozumiem. Wcześniej napisałem o Ellingtonie. The Popular Duke Ellington, to któraś już z kolei płyta. Poprzednie się "zdarły". Chodzi o RCA Victor /USA/ Często zamieszczano na okładce typ magnetofonu ze studia. Były to najczęściej Ampexy studyjne - podawano charakterystykę i typ mikrofonów oraz ich rozmieszczenie. Ostatnio kupiłem tę samą płytę RCA. Tłoczona w Niemczech w 1977 roku. Nie do słuchania. Wcześniej była "instytucja" tejków alternatywnych. Supervisor wybierał do wytłoczenia najlepszy technicznie i poprawny muzycznie jako master take. Niemniej jednak, warto tor poprawiać tak, żeby przynajmniej był najbliżej źródła. Często odnoszę wrażenie, że płyty winylowe z lat czterdziestych np. Commodore, Columbia, Victor technicznie są lepiej nagrane, niż wspólczesne CD. Pozdrawiam Dink

Edytowane przez Dink
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.