Skocz do zawartości
IGNORED

Kiedy rządziło MONO


synromka

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Zainspirowany uwagami kolegów o wkładkach mono, postanowiłem założyć nowy wątek. Mam perę płyt mono, a w przyszłości zamierzam ich mieć więcej. Stąd pytanie:

 

JAK SŁUCHAĆ PŁYT NAGRANYCH W MONO żeby brzmiały jak najlepiej (chodzi mi płyty na 33 i 45 obrotów)?

 

Pojawiaja się dylemat:

 

Czy na wkladce stereo, czy mono?

 

Jeśli na wkładce stereo, to czy na wyłączonym w ampie stereo (jeśli taka możliwość istnieje)? Jeśli na wkładce stereo, to czy na jednym kanale, czy na obu? W przypadku wkładki mono pojawiają się te same pytania.

 

Czy jeśli stosować wkładkę mono, to tylko do starych płyt, czy też do reedycji z lat 80tych i późniejszych?

Stosowanie wkładki mono do starych zniszczonych jest o tyle lepsze, że podobno maskuje trzaski.

 

Pytam również z tego powodu, że mam ramię z fixed headshellem i częsta zmiana wkładki raczej odpada, jeśli okazałoby się, że nie ma większych różnic pomiędzy słuchaniem płyt mono na wkładkach stereo a słuchaniem na wkładkach mono, to bym sobie wkładki mono odpuścił. W przeciwnym razie pozostaje zmiana ramienia, czego nie chcę robić.

 

Moje doświadczenia są takie, że płyty mono (zarówno stare jak i nowe) słuchane na wkładce stereo, stereo ampie i dwóch kanałach, brzmią super, ale może moga brzmięć jeszcze lepiej. Są tacy, którzy na wkładce stereo wyłączają w ampie stereo i mówią, ze nie ma różnicy pomiędzy takim słuchaniem, a słuchaniem na wkładce mono (oczywiście tu mowa o słuchaniu na obu kanałach).

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/35074-kiedy-rz%C4%85dzi%C5%82o-mono/
Udostępnij na innych stronach

Mnie zastanawia jeszcze co innego, mianowicie jeżeli włączysz obsługę dźwięku przez mono na wzmacniaczu to ktory kanał jest "kopiowany" lewy czy prawy ? istnieje jakaś standaryzacja w wzmacniaczach ? Co o tym myślicie ?

O shit, rzeczywiscie już o tym było. Po raz pierwszy zapomniałem skorzystać z wyszukiwarki przez założeniem wątku. Ale wątek

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) nie daje odpowiedzi na wszystkie poruszone przeze mnie kwestie. W innych wątkach też na nie nie znalazłem odpowiedzi.

 

Moje pytania są czysto audiofilskie i w sumie sprowadzają się do jednego: czy ta sama płyta mono odtwarzana na wkładce mono i stereo brzmi znacząco różnie. Pewnie, że najlepiej będzie jak sam to sprawdzę i pewnie to za jakiś czas uczynię, ale np. sprawdzenie, czy wkładka stereo na ampie ustawionym na mono gra tak jak mono na ampie ustawionym na mono, czy stereo już wymaga większego zachodu.

 

Przerzuciłem trochę zużytych płyt mono i brzmiały one jakoś luźno, mało miały dynamiki i basu (co też pewnie było efektem zużycia, a nie tylko słuchania ich na wkładce stereo). Natomiast płyty w stanie EX i wyżej nie miały tak "rozruchanych" igłą monofoniczną rowków i brzmiały (brzmią) bardzo w porządku albo świetnie.

 

Ciekawi mnie też, czy reedycje mono są zoptymalizowane pod wkładki stereo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Problem ze złym stanem płyt mono wynika praktycznie stąd, że najczęściej odtwarzane były z użyciem igieł piezo czyli były nacisk był dużo większy niż w przypadku wkładek MM czy MC. Bo najpierw niewiele co innego było, a potem gdy pojawiło się stereo kupowane były do odtwarzania na najtańszych adapterach, z reguły właśnie z wkładkami piezo. Był taki okres, gdy wydawano i płyty mono, i stereo.

 

Bardzo stare wkładki mono sprzed pojawienia się płyt stereo mogą niszczyć płyty stereo ale to temat osobny. Raczej takich wkładek sie już dziś niedostanie ale można trafić na płyty będące ich ofiarami.

Natomiast co do zasadniczego problemu, to stanowczo lepiej byłoby odtwarzać płyty monofoniczne z użyciem takichże wkładek. Wkładki stereo oczywiście płytę mono odtworzą ale dodadzą coś "od siebie" a raczej z tego, co wynika niedokładności tłoczenia lub stanu płyty. Za efekt stereo odpowiada ruch igły góra/dół. W płytach mono nie powinno być go wcale czyli igła z wkładką stereo jako efekt stereofoniczny dodaje to, co jest tak naprawdę zakłóceniem. Pożadana byłaby więc wkladka "znieczulona" na ten efekt. Nie odczytująca tej części informacji, która odpowiada za ustereofonicznienie sygnału stereo. Czyli nieodczytująca zakłóceń.

 

Problem ten staje sie jeszcze istotniejszy w przypadku podłączania gramofonu pod wzmacniacz mono.

>>Rafał

 

Dzięki za odpowiedź! Znalazłem najtańszy i najwygodniejszy dla mnie sposób na sprawdzenie różnicy pomiędzy wkładką mono i stereo: igła ortofona D 25 M, mogę ją wsadzić we wkądkę om i nie muszę do tego zmieniać wkładki (jestem w trakcie testowania niesławnej serii super om, która zdaje się pasować do mojego super lekkiego ramienia). Przeraża mnie jedynie zalecany nacisk 2,5 grama przy sferycznym szlifie. Ale na próbę chyba wydam te 80 zeta.

 

Pozdrawiam!

Wydaje mi się, że dla redukcji zakłóceń różnicowo-kanałowych, czyli mówiąc po ludzku "sterefonicznych", przy nagraniu monofonicznym, wystarczy zsumować (zewrzeć) oba kanały stereofoniczne. Wtedy ewentualny sygnał różnicowy, który w idealnym nagraniu monofonicznym wynosi ZERO, zostanie zniesiony albo poważnie osłabiony, ponieważ zależnie od różnicy fazy takiego zakłócenia, zajdzie odejmowanie (a raczej dodawanie sygnałów o przeciwnych znakach). Użyteczny sygnał monofoniczny zawsze ma zgodne znaki, więc dodawanie conajwyżej wzmocni dźwięki zgodno-kanałowe.

Natomiast z punktu widzenia zawartości wysokich tonów, lepiej jest odsłuchiwać tylko jeden kanał urządzenia stereofonicznego, łącznie ze składową różnicową. Bowiem nigdy nie ma pewności, że na skutek niedoskonałości tłoczenia, niedoskonałości wkładki, braku symetrii kanałów studyjnych (jeżeli przy remasteringu użyto aparatury stereofonicznej), składowa różnicowa nie będzie też zawierała części informacji użytecznej. Zobaczcie co się dzieje z dźwiękiem z analogowej taśmy magnetofonowej nagranej na innym magnetofonie niż odtwarzający, jeżeli zewrzemy oba kanały odtwarzacza - nawet monofoniczne nagranie strasznie "siada" na skutek tzw. strat przesunięcia fazowego.

Przedostatnia odtwarzana na gramofonie płyta nosiła dumny napis hi-fi i... była płytą mono. Hi-fi niekoniecznie równa się stereo.

 

Poza tym dysponuję stosownym lampowym wzmacniaczem mono podłączonym do jednej kolumny. I w przyszłości również i ten wzmacniacz chciałbym wykorzystywać z gramofonem :D

>>Reaper

 

W Anglii ponoć ostatnią płytą mono był Biały Album Beatlesów (1968). W innych krajach nagrywano w mono jeszcze przez parę lat. Koniec lat 50tych i lata 60te okres współegzystencji mono i stereo. Niektóre płyty z tego okresu ukazały się tylko w mono, a wiele w mono i w stereo i często wersje mono z końcówki lat 50tych gdzieś do połowy 60tych brzmią lepiej nić wersje stereo. Stereo wtedy raczkowało i "inżynierowie" trochę nieudolnie do niego podchodzili, natomiast w mono czuli się jak ryba w wodzie.

 

Są tez reedycje mono starych płyt mono.

Tak np. reedycje Beltesów do Białego Albumu wydawane są tylko w mono, bo uznali że tak Beatlesi brzmią lepiej. Jak kto woli, moim zdaniem tylko pierwsze dwa albumy i Rubber Soul i Sierżant brzmią lepiej w mono.

Można się do mono przyzwyczaić i nagrane w stereo ale tylko w natężeniowej X Y odsłuchiwać niczego nie tracąc na mono stereofonia A B i tak zwanej sztucznej głowy całkowicie odpadają. W UHER-ze REPORT 4200 MONITOR mogę zapisywać albo 2 X 1/8 " L lub R [ strona A taśmy 1/4"] lub R + L = 1/8" + 1/8" = 1/4" [też tylko po stronie A] Beatlesi dla mnie miernikiem klasy ani kompozycji ani techniki wykonania nie są wychowałem się na Helmucie von Karajanie [ i nawet mu wybaczam jego ssmaństwo] Aramie Chaczaturianie, Zespole im Aleksandrowa Mazowszu i Balladach Bułata Okudżawy śpiewanych i rejestrowanych na sprzęcie mono i oświadczam jeśli będę mial na Nagrę III B i wyżej wymienioną w stanie wartym grzechu to Ją kupię nie czekając na IV S bo co zapis na całe 1/4" przy 38cm/sek to parametry nie do uzyskania na cyfrowym spłaszczającym sprzęcie nawet tym sakramencko drogim

Pozdrawiam

Zbyszek

PS. Opuszczam piaskownicę i tuptam pod Halę Targową

Czegoś tu nie rozumiem.

Jeśli płyta była nagrywana mono- to była tłoczona mono.

Po opanowaniu technologii zaczęto z mono robić stereo- efekty żałosne.

Co innego jeśli płyta była nagrywana stereo.

Ta sama data wydania stereo i mono.

I uwaga teraz najlepsze: " super rarytas I wydanie mono!" (współczesna reedycja).

Data oryginalnego I wydania mono i stereo ta sama.

Ale skąd nam to wiedzieć- poszukać, aby nie dać się oszukać

A ja ne vim Pane Holanke ja z innej epoki, powiedziałbym z zupełnie innego świata, niewiele bo niewiele ale było w nim małe co nieco zwykłej ludzkiej uczciwości a obecnie mamy do czynienia z czymś takim wyłącznie jak Kant i Spółka.

Pozdrawiam

Zbyszek

Przyniosłem jeszcze jednego Bułata Okudżawę Piesni MONO M 40-38867-68 [MINISTERSTWO KULTURY CCCP BCECOJUZNAJA FIRMA GRAMPŁASTINOK] stan idealny wręcz dziewica 5 złp.

>vinylec kazda ideologia wymaga wielu wiernych i jeszcze wiekszej ilosci ofiar, a tu wiernych prawie nie ma i nie bedzie :) , ot warto czyms sie zainteresowac majac do tego dostep, nie majac nie ma po co. Mody do pisemek audio!

Ustalmy sobie, że są trzy typy stereofonii AB, XY i tak zwanej sztucznej głowy AB i sztucznej głowy nie nadają się do słuchania na sprzęcie mono tak zwana stereofonia sztucznej głowy może być odsłuchiwana na specjalistycznym dla niej tylko stworzonym sprzęcie [Neuman]. Nie róbmy z piczki kapliczki i nie kupujmy "ulepszanych" współcześnie starych nagrań.

Pozdrawiam

Zbyszek

Na pewno wszyscy zauważyli, że w większości stereofonicznych nagrań z lat 50. i częściowo 60. (w Polsce także dotyczy to początku 70.) instrumenty są spanoramowane dosyć prymitywnie (perkusja w jednym kanale, bas w drugim, itp). Moim zdaniem było to celowe działanie, aby przy małej dostępności gramofonów stereo i stereofonicznych radioodbiorników, zapewnić jak najlepsze brzmienie nagrań stereo na sprzęcie mono i (lub) nośniku mono. Przypuszczam, że w studiu nie realizowano oddzielnie wersji mono i stereo (pomijam jakieś wersje radiowe), więc nagranie stereofoniczne było realizowane kompromisowo: mało efektowna stereofonia, ale za to pełne brzmienie na sprzęcie mono (bez strat przesunięcia fazowego, o których pisałem parę postów wcześniej).

  • 3 tygodnie później...

> synromka ostatnią wydaną w brytanii płytką LP mono The Beatles był Yellow Submarine(1969), single w mono wydawano znacznie dłużej , Natomiast w Brazylii MONO utrzymało się do 1971 roku (wydano np RAM mccartneya),jako ciekawostkę napiszę że w Indiach do 1969r wydawano płyty 78rpm - oczywiscie mono (wydano Obladi-Oblada na 78)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dzięki temu wątkowi przestałem dzielić zapałkę na n+1 części po raz pierwszy dokonano tego nagrywając Żółtą Łódź Podwodną a mnie jest tak naprawdę potrzebne dwa razy mono czyli Polcarpus dicit - Mort respondit i wspólne tło rozmowy stąd szaleństwo ostatnich tygodni mikrofon przysłuchawkowy ale dynamiczny kierunkowy imp 200 Ohm i mikrofon dla odpytywanego [dynamiczny] UHER-M514. Uzyskuje się niezwykłą przejrzystość wywiadu [ - a Boh Trojcu Ljubit dochodzi słuchacz Krótka Rozmowa Między Panem Wójtem i Plebanem ],.

Pozdrawiam

Zbyszek

>synromka

Brazylijskiego White nie słyszałem. Niedawno był do kupienia na Allegro (od superjulita) ale stan bardzo bardzo słabiutki, a cena dość duża , jeśli masz jakieś wiadomości dotyczące ogólnie mono to pisz na PRIV (interesuje mnie to bo mam przeszło 150 fajnych płyt mono)

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.