Skocz do zawartości
IGNORED

Światła HID


opteron

Rekomendowane odpowiedzi

Ostatnio panuje moda na przeróbki świateł na xenonowe. Są dostępne modele do wszystkich typów reflektorów. Prawa unii mówią że reflektory które emitują światło o natężeniu więcej niż 2000l muszą być wyposażone w układ czyszczący szkła. Chodzi o fakt złego rozpraszania światła przez brudne szkło i tym samym oślepianie innych kierowców. Pracuję na stocji kontroli pojazdów i wiem że nikt na to nie patrzy, starsi diagności nawet nie wiedzą które lampy mają paliniki xenonowe a które są zwykłe. Teoretycznie policja na drodze może się doczepić, ale jak jest w praktyce? Ktoś miał podobne przygody/problemy?

Dostępne są także barwy, dużo chłodniejsze niż oryginalne (4300k), dzisiaj standard to 6000-8000 a nawet 12000k. Jak w praktyce ma się taka barwa światła do widoczności na drodze?

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/37784-%C5%9Bwiat%C5%82a-hid/
Udostępnij na innych stronach

Tak, jest wymóg posiadania zarówno układu czyszczącego jak i samopoziomowania, w przypadku reflektorów ksenonowych.

Jeśli chodzi o podejście policiantów do sprawy to kilkakrotnie spotkałem się z przypadkami, że policja zaczyna się "czepiać". Do niedawna takich wynalazków było mniej, "świadomość" policjantów równiez była mniejsza.

 

Jeśli chodzi o barwę to moim zdaniem tylko 4300 - najjaśniejsze światło i najlepsza widoczność - a takie przecież zadanie ksenonów.

Im wyższa barwa tym poświata bardziej niebieska, wpadująca nawet w fiolet (w przypadku 12000) ale widocznosc gorsza.

Chyba, że ktoś zakłada (bądź wymienia ori żarniki) dla lansu...

opteron:

 

>Ostatnio panuje moda na przeróbki świateł na xenonowe.

 

Domyślam się, że masz na myśli "zestawy HID", z palnikiem montowanym w miejsce zwykłej żarówki halogenowej? Trzymaj się jak najdalej od takich wynalazków. Przeciwwskazań jest cała lista:

 

- "zestawy HID" nie są dopuszczone do użytku na drogach publicznych. Owszem, sprzedawcy często piszą o "homologacji UE" czy innych "certyfikatach bezpieczeństwa", ale spróbuj któregoś poprosić o przesłanie wyciągu ze świadectwa homologacji zezwalającego na używanie produktu w ruchu drogowym - guzik dostaniesz. Takiej homologacji brak, używanie tego w samochodzie jest nielegalne.

 

- reflektor samochodowy, do którego miałby być instalowany "zestaw HID", przystosowany jest do konkretnego źródła światła (żarówki halogenowej określonego typu). Tego - i tylko tego! - źródła dotyczy też jego homologacja. Instalując HID zamiast żarówki tracisz homologację świateł samochodu. Prócz tego, oślepiasz innych - wbrew zapewnieniom sprzedawców, nie jest możliwe dopasowanie ogniskowej palnika HID do każdego reflektora. Wynika to z różnic w budowie żarnika ksenonowego oraz żarówki halogenowej. Efekty są łatwe do zauważenia - jeżeli samochód jadący z przeciwka wali po oczach jasnym, chłodnym światłem, możesz być pewien, że właściciel zafundował sobie "przeróbkę na HID". I że nie spotkał - póki co - patrolu policji.

 

- światła ksenonowe MUSZĄ być wyposażone w spryskiwacze wysokociśnieniowe ORAZ układ samopoziomowania, regulujący ustawienie reflektorów przy zmianach obciążenia pojazdu. Zmiana żarówek na HID nie powoduje, że oba te układy automagicznie pojawią ci się w samochodzie. Efekt: oślepiasz innych, prócz tego ponownie jesteś "nielegalny".

 

Konsekwencje zastąpienia żarówek palnikami HID są mało ciekawe:

 

- podczas kontroli drogowej możesz stracić dowód rejestracyjny, ze względu na brak homologacji świateł pojazdu.

- samochód nie powinien przejść przeglądu technicznego.

- w razie ew. kolizji narażasz się na problemy z otrzymaniem odszkodowania. Przykład: jeżeli kierowca, który wjechał w ciebie czołowo zezna, że go oślepiłeś, a ubezpieczyciel dowie się o przeróbce świateł (np. podczas oględzin pojazdu), możesz zostać uznany za winnego kolizji i pożegnać się z odszkodowaniem. W mniej oczywistych sytuacjach też może być nieciekawie - jak wiadomo, ubezpieczyciele chwytają się wszelkich środków, by odmówić wypłaty bądź zmniejszyć odszkodowanie, a niedozwolona przeróbka układu mającego bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy to piękny argument, by próbować wykpić się z odpowiedzialności.

 

Wniosek prosty - omijać to gówno szerokim łukiem!

 

Nieco lepszą - lecz wciąż marną - metodą wyposażenia swojego samochodu w ksenony jest instalacja kompletnych lamp ksenonowych od danego modelu, o ile takie w przyrodzie występowały. Masz wtedy reflektory homologowane do HID, więc i świecące "po bożemu", a nie wszędzie gdzie popadnie. Wypadałoby wtedy dołożyć spryskiwacze, co akurat nie jest ani zbyt skomplikowane, ani tragicznie drogie. Gorzej z samopoziomowaniem - z tym będzie raczej trudno, wciąż będziesz więc "nielegalny", narażając się na problemy z policją i przeglądami.

Teo, wszystko zgoda, ale patrząc jeszcze na kolor światła, nawet oryginalne xenony nie powinny być dopuszczone do ruchu drogowego, gdyż ten powinien być biały lub żółty :-)

Żarówki o mocach 100W i kolorze niebieskim też powinny być ścigane, jednak tak nie jest. Policja nie czepia się niebieskich żarówek, niebieskich xenonów, na przeglądzie nie ma problemu ani z jednym ani z drugim. Byc może problem pojawi się przy jakimś zdarzeniu drogowym? Ale na razie nie słyszałem żeby komuś dowód zabrali na drodze. Dlatego też pytam, czy któryś z forumowiczów miał podobne doświadczenia...

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

opteron:

 

>patrząc jeszcze na kolor światła, nawet oryginalne xenony nie powinny być

>dopuszczone do ruchu drogowego, gdyż ten powinien być biały lub żółty :-)

 

Oryginalne ksenony świecą na biało. No chyba, że ktoś wymieni żarniki na jakieś wynalazki z Allegro ;)

 

> Policja nie czepia się niebieskich żarówek, niebieskich xenonów, na przeglądzie nie ma problemu

 

A to zależy od stopnia uświadomienia oraz obowiązkowości policjanta lub diagnosty. Oby wzrastał.

 

Ogólnie, montując "zestawy HID" lub żarówki 100W stajesz się "nielegalny" oraz oślepiasz innych (to ostatnie nie zawsze, ale przeważnie). Jeśli nie jesteś zadowolony ze świateł, po pierwsze sprawdź stan reflektorów (może lustra są zużyte, i należy je wymienić lub oddać do regeneracji?), a po drugie załóż dobre, markowe żarówki (Philips Vision Plus, Osram +50% itp. - byle o normalnej mocy, i nie z półki "artykuły tuningowe" ;))

Wpis Teo powinien wyjaśnić wszystkie wątpliwości, problem z kitami HID wynika z niewiedzy, braku poszanowania prawa i szpanu. Poza tym przetwornice w tych kitach rzadko spełniają normy poziomu zakłóceń RF bo nigdy nie były homologowane i zakłócają sprzęt Caraudio. Prblem może nagłośni się, kiedy ubezpieczyciele zwęszą temat.

Kupiłem sobie taki zestaw, zamontowałem, ustawiłem na testerze świateł, granica światło-cień prawidłowa. Wysokość oraz kierunek poprawnie w 100%.

Rozmawiałem z kolegami z pracy, nikt nie widzi ani jednego przeciwskazania do NIE podbicia przeglądu. Diagnosta na razie nie ma obowiązku rozróżniania świateł wyładowczych i tradycyjnych, oraz w związku z tym kontrolowania systemu poziomowania i spryskiwaczy reflektora. Jeździ się super, nikt nie mruga że oślepiam, sam jechałem innym autem przed moim, mijałem się z nim i jest OK. Nie razi... W kazdym razie prawidłowe ustawienie to 80% sukcesu, profilaktycznie mam wewnątrz kabiny ustawioną wysokość dodatkowo na -1.

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

do szymona, nie zaobserwowałem jakichkolwiek zakłuceń w radiu/cd. Może się to tyczy jakichś typowo ch*jowych zestawów albo źle działających przetwornic... Nie wiem.

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

opteron:

 

>Kupiłem sobie taki zestaw, zamontowałem

 

Jak rozumiem, z przeglądami nie masz problemów - pojeździsz więc do pierwszego spotkania z "uświadomionym" policjantem.

 

BTW, masz spryskiwacze wysokociśnieniowe? Jeśli nie, to czy myjesz światła za każdym razem, gdy się usyfią? Przy ksenonach jest to bardzo ważne, brudne szkła reflektorów powodują oślepianie jadących z przeciwka.

"Oryginalne ksenony świecą na biało"

 

co za bzdura,Ojciec ma w swoim aucie oryginalne Hella zestawy z samopoziomowaniem,zarniki tez Hella,z tym ze 8000k i swieca z poswiata niebieska......Odnosnie samopoziomowania,to czujniki z pewnoscia nie wychwyca bujania sie po polskich drogach bo nie wyrobia....

aha,ja tez planuje zamontowanie,prawidołowo ustawione jak pisał opteron,to 80% sukcesu.Opteron jakie masz lampy w Viki,cleary czy te zwykłe,bo xenony swieca jak trzeba ale w clearach.Odnosnie spryskiwaczy,Omegi B z fabrycznymi hellami nie miały spryskiwaczy.....

Taka drobna uwaga - wyładowcze lampki do reflektorów samochodowych są w praktyce robione tylko w dwóch temperaturach barwowych, tj. 4300K i 5800K (niejako wyjątkiem potwierdzajacym regułę są osram xenarc o temp. barwowej 4100K).

Co o czujników kładu samopoziomującego, to u mnie są raczej za szybkie, po lampach widać jak jedzie się po bruku, a co do barwy to kilkaset kelwinównie robi dużej różnicy, monitory komputerowe zwykle mają biel o temperaturze 5400-9600 kelwinów. Stacje diagnostyczne były niedawno były testowane bodajże przez motor, starą ładą z 10 usterkami, z których każda dyskwalifikowała pozytywny wynik, do tego info że policja zabrała dowód rejestracyjny, zaświadczenie z policji zgubione, a jedyny dokument to polisa oc, wynik testu imponujący, w dwóch stacjach papier wystawiony bez oglądnia auta, w czterech po "zbadaniu", najlpsza stacja która zrobiła przegld z wynikiem negatywnym znalazła w czasie badania 6 usterek. Czy trzeba coś komentować jeśi chodzi o taki problem jak niehmologowane źródo światła w reflektorze?

elfan., 27 Lis 2007, 16:55

 

>aha,ja tez planuje zamontowanie,prawidołowo ustawione jak pisał opteron,to 80% sukcesu.Opteron

>jakie masz lampy w Viki,cleary czy te zwykłe,bo xenony swieca jak trzeba ale w clearach.Odnosnie

>spryskiwaczy,Omegi B z fabrycznymi hellami nie miały spryskiwaczy.....

 

Mam te przedliftowe, czyli nie są to clear-y. ALE są nowe palniki o oznaczeniu H7R przeznaczone właśnie do takich typów relfektorów. Są to bliźniacze do D2R jednak z trzonkiem H7... Przykład takich zestawów montowanych fabrycznie to laguna II. Charakteryzują się "zablokowaniem" części powłoki szklanej palnika przed emitowaniem światła gdzie popadnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

szymonHK, podobnie jak wielu błędnie uważasz że układ samopoziomowania ma mieć coś wspólnego z bujaniem na dziurach. Otóż nie, jedyna co ma zapewnić to że po dociążeniu tyłu w samochodzie (np poprzez zatankowanie do pełna, pasażerowie, ładunek) kąt świecenia nad drogą ma pozostać taki sam. Ktoś zapyta dlaczego taki układ skoro od dawna stosuje się "kręciołki" które to umożliwiają. No to niech sobie odpowie ile razy w życiu użył tego jak mu ktoś wsiadł do tyłu, lub coś załadował. Światło lamp wyładowczych jest zbyt mocne aby zostawiać kierowcy taką czynność którą w 99% przypadków oleje.

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

Czujniki samopoziomowania świateł odczytują ugięcie lewego przedniego wahacza i tylnej belki zawieszenia, a światła ustawiane są na podstawie jakoś skalkulowanego sygnału różnicowego z obu czujników. W Megane II opóźnienie regulacji jest minimalne, bawiłem się tym układem, odczepiając cięgno od wahacza i wiem co mówię, zmiana nastaw zauważa dziury i widać to po światłach.

SzymonHK, 27 Lis 2007, 23:29

 

>Czujniki samopoziomowania świateł odczytują ugięcie lewego przedniego wahacza i tylnej belki

>zawieszenia, a światła ustawiane są na podstawie jakoś skalkulowanego sygnału różnicowego z obu

>czujników. W Megane II opóźnienie regulacji jest minimalne, bawiłem się tym układem, odczepiając

>cięgno od wahacza i wiem co mówię, zmiana nastaw zauważa dziury i widać to po światłach.

 

Ok może się tym bawiłeś, ja się tym zajmuje w pracy, mam też dokumentacje jak to działa i jak usuwać usterki. Ten układ NIE służy do ustawiania świateł na dziurach. To że czasem zareaguje gdy zmiana jest duża i względnie długa (a nie wpadnięcie w dziurę) to już efekt uboczny rejestrowania ugięcia zaw. tylnego i/lub przedniego ale nie w tym celu zostało to stworzone.

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

elfan:

 

>"Oryginalne ksenony świecą na biało"

>

>co za bzdura,Ojciec ma w swoim aucie oryginalne Hella zestawy z samopoziomowaniem,zarniki tez

>Hella,z tym ze 8000k

 

I tu jest pies pogrzebany - skoro ma jakieś "tjuningowe" żarniki o wyższej temperaturze barwowej, to nie dziwne, że świecą na niebiesko. Żaden producent nie instaluje takiego badziewia do swoich samochodów, oryginalnie montowane ksenony świecą na biało.

 

>Odnosnie samopoziomowania,to czujniki z

>pewnoscia nie wychwyca bujania sie po polskich drogach bo nie wyrobia....

 

Bo i nie takie jest ich zadanie.

dokładnie panowie , samopoziomowanie ma na celu dopasowanie pozycji lampy w zalezności od obciązenia pojazdu (np sam kierowca i pusty bak vs 4 osoby i pełny bak :)

 

co do samego HID - totalna bzdura

 

pomjam fakt iz obserwując rózne samochody typu tico , calibra itd dumnie jarzących na niebiesko smiać mi się z tego chce... to poprawia ego ownera i nic więcej

 

co do legalności i poprawnosci działania - samochod dopuszczony do ruchu musi posiadac homologację a to oznacza iż

reflektor równierz musi być homologowany - i jest tyle że do jednego konkretnego źródła światła (czytaj - typu zarówki np H1 czy H7)

 

zmiana źródła światła czyli żarówki H... na zarnik ksenonowy powoduje przesunięcie i zmiane rozmiaru źródła światła wzgledem odbłysnika reflektora - a że prawa fizyki sa nieubłagane (kat padania , kat odbicia) - emitowane światło na peweno nie będzie padało tam gdzie założyli to konstuktorzy lampy...

 

 

btw , chiński szajs sprzedawany na allegro jako "BOSCH" nie ma z tą firma nic wspólneg - bezprawnie uzyta nazwa i bardzo podobne logo...

 

pod rozwagę polecam równieź fakt iż ŻADEN renomowany producent oswietlenia nie sprzedaje zestawów HID gdyż dobrze wie iż nie ma mozliwości uzyskania dla takowych homologacji

 

 

czym moze skutkować montaż HID - śmiechem innych użytkowników drogi , mandatem i zatrzymanym dowodem rejestracyjnym ...a w ekstremalnym wypadku oslepieniem kogoś jadacego z przeciwka i doprowadzeniem do wypadku

 

btw nawet w przypadku niegroźnej kolizji osoba świadoma może powiedzieć że została oślepiona rozbłyskiem z takiej lampy i nie poczuwa się do winy - zapewniam iż w takim przypadku posiadacz HID stoi na przegranej z góry pozycji...

 

 

 

chcecie ksenonów - kupcie oryginalne reflektory ksenonowe o ile występowały w takim modelu , dorzućcie wysokocisnieniowe spryskiwacze reflektorów i w drogę ...układ samopoziomowanie możecie sobie darować o ile wiecie do czego służą przyciski +- w kabinie pojazdu :)

elfan:

 

Oryginalny zestaw z fabrycznego wyposażenia pojazdu? A z którego roku auto?

 

>Co z tego ze beda spryskiwacze jak kierowca

>nie bedzie przez np 500km ich spryskiwał.....

 

Używanie jest niejako "wymuszone" - spryskiwacze przy ksenonach uruchamiają się automagicznie razem ze spryskiwaczem szyby.

marcins737

 

>zmiana źródła światła czyli żarówki H... na zarnik ksenonowy powoduje przesunięcie i zmiane rozmiaru źródła światła wzgledem odbłysnika reflektora

 

No właśnie że nie, jeśli tylko nowe źródło światła znajduje sie w tym samym miejscu co oryginalne i ma taki sam rozmiar. Po krztałcie linii swiatło-cień widzę że dobrze trzymają parametry XH7 w miejscu H7.

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.