Jump to content
IGNORED

Common Rail


misiomor

Recommended Posts

  • Moderatorzy

Technologia ta zadomowiła się na dobre w silnikach diesla. Na początku były same ochy i achy, ponieważ:

 

- Precyzyjne i szybkie dawkowanie paliwa pozwoliło rozwiązać odwieczny problem diesli - albo kultura pracy (komory wstępne) albo sprawność (wtrysk bezpośredni). Common rail rozwiązuje to przez wtrysk najpierw małej ilości żeby wywołać zapłon, a potem do hajcu w komorze wtryskuje resztę.

 

- Diesle zaczęły rozwijać naprawdę wysokie moce z litra pojemności skokowej.

 

Tym niemniej jak się temu przyjrzeć bliżej to czar pryska:

 

- Większa moc z małej pojemności oznacza jednak konieczność wzmocnienia struktury silnika, tak więc wcale nie będzie on tak dużo lżejszy niż klasyczny diesel o takiej samej mocy (i większej pojemności).

 

- Wrażliwość na kiepskie paliwo. W klasycznym dieslu w zimę możliwe jest wręcz dolewanie benzyny (do 20%) celem zapobiegania wytrącaniu się parafiny. W CR omyłkowe dolanie 1.5% benzyny oznacza zakaz uruchamiania silnika, lawetę i czyszczenie instalacji paliwowej bo się pompa zatrze. Opał (czasem można go zatankować nieświadomie na "przedsiębiorczej" stacji) czy zielone paliwo do barek rzecznych też raczej odpadają.

 

- Zużywanie się piezoelektrycznych wtryskiwaczy, a wymiana to ok. 1000PLN na cylinder plus sporo za robociznę jako że robota jest wyjątkowo wredna. Czy to czasem nie grzebie zupełnie ekonomicznego sensu jazdy dieslem, zwłaszcza że ceny paliw się wyrównały? Co ile trzeba owe wtryski wymieniać?

 

No właśnie - jak to jest z tymi nowoczesnymi dieslami? Warto takie cuda kupować czy jednak jest to technologia przekombinowana, a w praktyce g..no zawinięte w papierek od cukierka?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

To bardzo ciekawy temat.

 

Własnie podział wtryskiwanego paliwa pozwolił na poskromienie nagłego wzrostu ciśnienia w komorze spalania, a co za tym idzie, akceptowalną glośność pracy tych jednostek. Ale nie czarujmy się. Ma to miejsce tylko w przypadku zimnego silnika i jazdy bez obciążenia w dolnym zakresie obrotów. Gdy wciśniemy pedał przyspiesznika, czar pryska. Wtrysk paliwa przy ciśnieniu 2500 barów nie pozostawia złudzeń.

 

Warto poruszyć temat awaryjności silnika w systemie Common Rail.

Jest tam średnio, zależnie od generacji około 16 czujników. Do tego konieczność wytworzenia bardzo wysokiego ciśnienia. Ostatnie mrozy pokazały, że nawet komory wirowe w silnikach z połowy minionego 100-lecia są mniej problemowe w rozruchu od wtrysku bezpośreniego CR.

 

Diesel jest tani na stacji, przy tankowaniu. Ale drogi w serwisie.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

>>misiomor

 

dokładnie tak samo mógłbym się zapytać o koło dwumasowe. Niestety, zawsze jest coś za coś. w CR widzę jednak więcej zalet niż wad.

 

PS. Pompę też trzeba regulować, uszczelniać i fajnie nie jest. Wszystko zależy od tego kto ją robi i co wkłąda do środka

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

Stare diesle wcale nie były takie kosztowne w serwisowaniu. Dla poczciwej "sieczkarni" (OM 602) Mercedesa przebiegi ponad 1Gm nie były wcale czyms wyjątkowym.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

mam obecnie na placu velsatisa z 2,2dci,i boje sie go nawet otwierac,nie mowiac o kreceniu silnikiem.

czekam az temperatura bedzie powyzej zera.

wszystkie inne starsze diesle zapalily bez problemu,nawet przy -25st mrozu.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

>> saczek_XTRM, 9 Sty 2009, 21:27

 

Co ile trzeba wymieniać te cholerne wtryski? Ja się spotkałem z fachowcami twierdzącymi że nawet co 50 - 100 Mm. Dodatkowe 5kPLN na takim dystansie to już konkret. A jak ludzie się zorientują to i cena odsprzedaży samochodu z CR się zmniejszy.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

w ktoryms auto swiecie byl test vw passata z cr,po 100tys km komplet wtryskow byl zmieniony 2 krotnie,do tego pekniecia glowicy miedzy zaworami.

pieprzyc diesla.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

>> tomek7776, 9 Sty 2009, 21:34

 

Do takiego wynalazku w czasie silnych mrozów bałbym się lać cokolwiek poza V-power diesel.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

z ta jednostka jezdzi sporo aut,czest widuje je w naprawie,czesto wychodza tez korbowudy bokiem w tym 2,2 dci.ogolnie sa to tanie ,gowniane auta.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Mam artykuł z "Serwisu motoryzacyjnego" poświęcony awaryjności Common Rail.

 

Tylko nie mogę tu dołączyć skanów (4strony).

 

Może prześlę na email'a komyś, aby to wstawił (linki, etc)? Napewno warto sie z tym zapoznać.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

dopisze jeszcze jedno

tzw filtry paliwa,nie zatrzymuja zanieczyszczen,pompa paliwa umieszczona w zbiorniku CR,potrafi przebic zanieczyszczeniami kazdy filtr paliwa.

aby jezdzic bezpiecznie CR,to nalezaloby dozowac paliwo jak kroplowke,ze sterylnie czystych jednorazowych zbiornikow.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

>> Ocasek, 9 Sty 2009, 21:51

 

Nie bardzo mam możliwość wstawiania czegoś, ale jakie były konkluzje odnośnie przebiegu na komplecie wtrysków?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

>>misiomor

 

wymiana wtrysków co tyle ile zaleca producent... myślę, że różnie dla różnych producentów.Pamiętam jak każdy narzekał na rechoczące i ledwo turlające koła stare Diesle (sam byłem w tym gronie) aż w penym momencie wielki przełom - CR i popularnośći Diesli wzrosła. Ciche, kulturalne, wreszcie mocne...

Z awaryjnością jest różnie (już mówiąc bardzo ogólnie) - np sprzęgła Valeo nie cieszą się popularnością w odróżnieniu od Sachsa. Można spojrzeć na problem Diesli ze strony innej - turbiny też padają, a w Mercach starej klasy nie padały. W ogóle MB nie powinien być tutaj rozważany :) Marka sama w sobie, któa od dawna "tłucze" Diesle i chyba W123 i W124 to najlepsze modele. Każde następne nigdy im nie dorównały. Wybieramy między osiągami a żywotnością.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

dla porównania Mercedes W124

 

2.5 - 90KM

3.0 - 115KM

 

BMW z CR

 

2.0 - 150KM

3.0 - 204KM

 

czyli safety factor=2 :)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

warto też dodać, że zużycie paliwa nie uległo zmianie a emisja szkodliwych spalin została zredukowana... punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Zresztą, nie oszukujmy się auta coraz bardziej budowane są tak, by części jeździły od przeglądu do przeglądu. Serwis też musi na czymś zarabiać, a to jest kopalnia złota.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

"Sieczkarnia" miała 130HP z pojemności 2.9 i wytrzymywała naprawdę spore przebiegi jak i chipowanie do 165HP.

 

A w kwestii tych starych Merców kontra nowe BMW - zamiast pojemności interesowałoby mnie porównanie mas tych silników.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

trudno powiedzieć jak wyglądałaby tabela z porówaniem mas Diesli. Nigdy nie spotkałem się z podawaniem masy samego silnika. Można jedynie "poczytać" o mas tej i poprzedniej wersji:

 

"BMW 123d jest trzecim i jednocześnie najmocniejszym modelem wysokoprężnym BMW serii 1. W nowych modelach wysokoprężnych BMW tej serii niewielka masa silnika daje wyjątkowo równomierny rozkład masy pojazdu na osie. Redukcja masy to przede wszystkim zasługa nowej aluminiowej skrzyni korbowej z termicznie spajanymi tulejami z żeliwa szarego. Znacznie lżejszy korpus z aluminium zastępuje stosowany dotychczas kadłub z żeliwa szarego. Również głowica cylindrów i kanały wlotowe zostały zaprojektowane całkowicie na nowo. Nowa konstrukcja optymalizuje zarówno wewnętrznie wytwarzanie mieszanki, jak i emisję spalin."

 

Żródło:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Wydaje mi się, że ciężko jest porównywać masę wysokoprężnej jednostki kiedyś i teraz. Zobacz ile doszło oprzyrządowania - turbo, IC, przewody, do tego trzeba by wziąć pod uwagę ilość cylindrów, rozważyć, że w nowoczesnych jednostkach mamy dwumas... oj, oj, wiele tego. Trzeba by znaleźć 2 zbliżone jednostki i zważyć sam korpus...

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

Jeżeli jakiś sposób na zmniejszenie masy można zastosować w dieslu, da się też w benzyniaku - i będzie on lżejszy z oczywistych powodów.

 

Osobiście jestem bliski stwierdzenia że obecne diesle common rail się nie opłacają nawet przy dużych przebiegach - bo cały zysk z większej sprawności zżera koszt wymian wtrysków, a ludzie kupują bo nie są świadomi kosztów i częstotliwości tej operacji. Do tego duże koszty w razie wpadki z paliwem. Poza tym ceny benzyny oraz ON się zrównały a nawet zamieniły miejscami.

 

A do jazdy sportowo-przyjemnościowej benzyniak jest lepszy bo lżejszy. No chyba że interesuje nas jak najszybsze robienie długich przelotów - wtedy rzadsze tankowania diesla są coś warte. No ale to już wchodzi w ogólną dyskusję diesel vs benzyna.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Czy w tej chwili już wszystkie nowe silniki diesla są CR? Wiem tylko, że VW oferuje swoją dwulitrową jednostkę w dwóch wersjach, ale pompowtryskiwacze to już pieśń przeszłości. Stosuje się jakieś inne technologie oprócz common-rail?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

>A do jazdy sportowo-przyjemnościowej benzyniak jest lepszy bo lżejszy. No chyba że interesuje nas

>jak najszybsze robienie długich przelotów - wtedy rzadsze tankowania diesla są coś warte. No ale to

>już wchodzi w ogólną dyskusję diesel vs benzyna.

 

Hmm to już kwestia gustu. Mój kumpel, który ma Miatkę 1,8 (140KM) wkurza się na, jak to mówi, rodzinne Diesle - siedzą mu na tyłku, bo u niego autko ma dopiero odejście od 5krpm. Sam osobiście mam 2szt BMW - Dieselka w dodatku schipowanego 1.8 i 2.5 (po lekkich modyfikacjach)w benzynie bez gazu, odpowiednio 115KM/255Nm@2000rpm vs. 170KM/222Nm@5800rpm. Dieselkiem prawie nie odstawałęm od nowej Toyoty MR2 (140KM) w pewnym zakresie(!). Benzyna (R6) ma jednak to czego brakuje Dieslowi - mruk silnika. Frajdę sprawiają mi jednak oba autka, każde w trochę innym aspekcie.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

"Czy w tej chwili już wszystkie nowe silniki diesla są CR?" - osobowe chyba już tak. Nie dotyczy egzotycznych marek.

- auta dostawcze, jak np. Hyundai H1 posiadają tradycyjne rozwiązania zasilania oparte na pompie rotacyjnej. Podobnie jest u konkurencji.

Ale dla przykładu rosyjska Gazela, ma już CR.

 

Common Rail to także chwyt marketingowy. Klient kupuje nazwę nie zważając, że wiele pojazdów posiada CR II generacji. Ale napis na pokrywie bagażnika "CRDI" robi swoje.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

>> gutten, 9 Sty 2009, 23:45

 

Pompowtryski to taka trochę boczna uliczka w którą poszedł VW - są przede wszystkim cholernie głośne. A klasyczny "przedpotopowy" wtrysk z jedną pompą to już muzeum techniki, choć silniki jeżdżą, nawet na różnych dziwnych mieszankach w których olej opałowy jest dodatkiem uszlachetniającym (słyszałem o takim partyzancie katującym starego merca W123).

 

A Common Rail zdominował rynek diesli totalnie.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Wrzucam linki do skanów artykułu o trwałości CR od Ocaska:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

>> saczek_XTRM, 9 Sty 2009, 23:51

 

Ten mruk benzyny o którym piszesz to nic innego jak kultura pracy silnika 6-cylindrowego rzędowego - a więc idealnie wyważonego, pracującego bez wibracji.

 

Do tego 4 gary mają podstawową wadę - jak wał jest pionowo, żaden cylinder nie pracuje, moc jest brana z koła zamachowego. Dopiero 5 cylindrów zapewnia cykl pracy w którymś cylindrze (albo dwóch) w każdej chwili a 6 jest jeszcze lepsze.

 

Dlatego właśnie mówi się że prawdziwe BMW zaczyna się od 6 cylindrów.

 

Niestety common rail zabrał większości z nas możliwość cieszenia się ponad-4-cylindrowymi silnikami, bo gary poniżej 400cm3 przestają się opłacać - 1.2 jest bardziej ekonomiczne w 3 cylindrach. Skoro 4-cylindrowe 2.0 z CR może dać nawet 200HP, a wtryski są drogie i na gar potrzeba jednego, to kogo będzie stać na wielocylindrowy silnik (opłacalny dopiero powyżej 240HP), paliwo i wtryski do niego?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Najmniej przyjemna sytuacja jaka może spotkać użytkownika Diesla to wspomniane w artykule rozbieganie się silnika. Silnik wpada w najwyższy zakres obrotów, zaczyna wciągać olej jak makaron i przy tym kopci jak diabli. Najgorszą z możliwych rzeczą jaką można wtedy zrobić to wyjść, stanąć obok i poczekać aż zgaśnie...Trzeba raczej wsiąść wrzucić 4., 5. bieg żeby go zdławić. Jak się czeka do końca to właściwie już po silniku. W Niemczech jest takich trochę aut kilkuletnich i przełożonym, drugim silnikiem. Śmiechy śmiechami, ale VW z pompowtryskiwaczy wykrzesał już chyba wszystko i dotrzymywał kroku CR

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Myślę,że alternatywą dla CR są silniki benzynowe o niewielkiej poj. z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Pawel N.A - bardzo dziękuję za pomoc.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

>> wojciech iwaszczukiewicz, 10 Sty 2009, 08:39

 

Silniki benzynowe tak bardzo nie korzystają na doładowaniu jak diesle, bo trzeba im obniżać stopień sprężania żeby nie dochodziło do spalania stukowego.

 

W dieslu zjawiska podobne do spalania stukowego są wręcz pożądane - liczba cetanowa (jedna z miar jakości paliwa do diesla, określająca jego gotowość do zapłonu) jest tym większa im więcej prostych łańcuchów. Zupełnie odwrotnie jak przy liczbie oktanowej.

 

Co nie znaczy że doładowane benzyniaki nie są przyszłością. Ciekaw jestem jednak czy ten bezpośredni wtrysk nie jest równie kłopotliwy, drogi w eksploatacji i wrażliwy na zanieczyszczenia w paliwie jak common rail.

 

Słyszałem też o pracach Mercedesa nad czymś kombinowanym - silnik benzynowy, z bezpośrednim wtryskiem pracujący z samozapłonem przy wysokich obrotach a iskrowo przy niskich.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

>wojciech iwaszczukiewicz, 10 Sty 2009, 08:39

 

>Myślę,że alternatywą dla CR są silniki benzynowe o niewielkiej poj. z wtryskiem bezpośrednim i

>turbodoładowaniem.

 

Na pewno tak, tylko że nadawać się będą do klasy mini i średniej.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.