Skocz do zawartości
IGNORED

MA GS60/Focal 816V i pytanie o dynamikę


vision

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Aktualnie mam przed sobą Monitor Audio GS60 oraz Focal 816V.

Są to kolumny, które wybrałem do ostatecznej rozgrywki i muszę dokonać wyboru do dnia jutrzejszego.

Niestety mam wrażenie, że MA - nie maja tego przysłowiowego "kopa" co Focale.

 

Kolumny są napędzane przez CA 540v2 - do wymiany.

 

Czy brak tego "kopa" może być spowodowany małą mocą wzmacniacza ?

Czy po wymianie wzmacniacza na mocniejszą jednostkę nastąpi również zauważalna zmiana w zakresie dynamiki ?

Chodzi mi głównie o dół, bo środek i górę - MA mają rewelacyjną i biją Focale.

 

Pozdrawiam

Kamil

słuchałem MA GS20 i Focali Chorus 816V (mam obecnie, gdyż brak śrtodków na GS) z NAD355 w pomieszczeniu 24m2 i tak jak piszesz MA mają lepszą średnicę. Focale jakby trochę były cofnięte. Natomiast góra w jednych i drugich jest dobra tyle że w MA jest bardziej aksamitna (mi bardziej taka odpowiada). Co do dołu to też się różnią, Focale mają bardziej zwarty i twardy bas ale dziwi mnie, że piszesz o braku kopa. U mnie i jedne i drugie wprawiały w wibrację otoczonie i nawet MA bardziej masowały ale generalnie przy niektórej muzyce Focale mając twardzszy dół mogą sprawić odczucie większego kopa.

Sprawdź z innym wzmacniaczem np. wspomnianym NADem.

 

Tak poza tym to uważam, że jeżeli słuchasz mocnego rocka itp. to lepiej Focale, MA bardzo dobrze nadają się do jazzu itp.

 

Tak czy siak obie konstrukcje są bardzo udane.

Jeszcze mam kilka godzin na decyzję, ale skłaniam się ku MA.

Mam nadzieję, że po zmianie wzmacniacza zagrają mocniejszym dołem.

 

bdaras - wielkie dzięki za odpowiedź.

 

Pozdrawiam

No wtedy to chyba się pochlastam.

Za chwilkę idę do salonu i pożyczę coś mocniejszego. Jednak MA kosztuje prawie 10k i szybko nie pozwolę sobie na wymianę na nowe kolumny.

> 2_D

Dobre pytanie - a odpowiedź prosta - bo to akurat mieli na stanie :)

Mogłem zabrać jeszcze dla porównania 836V - ale do moich 22m2 to już raczej przesada.

Na szczęście dzisiaj rozmawiałem z salonem i są w stanie "załatwić" do odsłuchu zarówno 826V jak i GS20. Jestem bardzo zadowolony, że można liczyć na pomoc Panów z salonu.

 

Jutro powinienem mieć u siebie Primare I21 - zobaczymy jak 816V oraz GS60 kolumny zareagują na ten wzmacniacz.

-> vision

nie zwróciłem uwagi, że masz 22m2. tak jak pisałem, u mnie GS20 i 816 grały w 24m2 i jedne i drugie były prawie pod rozmiar tego pokouju (GS może nawet ciut zaduże, ale w granicach akceptowanych).

Tak myślę, że jak miałeś GS60 to poprostu miały za mało powietrza aby rozwinąć skrzydła.

Witam,

 

No i GS60 zagrały tak jak chciałem - ale z Primare I21 i ze "skarpetkami" w BR :)

816 też zagrały bardzo przyjemnie, ale ze względu na środek i górę zostanę przy MA.

Teraz jeszcze postaram się załatwić GS20 do bezpośredniego porównania.

 

A Primare będzie chyba w moim kręgu zainteresowania - elektroniczny potencjometr (czy jakoś tak) to świetny patent. Można słuchać naprawdę cicho i z poprawnym balansem.

 

Pozdrawiam

jeśli szukasz dynamicznych kolumn to proponuję przesłuchać Paradigm Studio 60v4, wg mnie wyraznie lepsze od tych Focali 816v

niezle pod tym względem grają też Epos M22i

 

oczywiście wzmacniacz do wymiany w obu przypadkach, jest za słaby i charakter brzmienia nie pasuje (jeśli CA to tylko 740a/840a - te przynajmniej pasują do Paradigm)

Witam,

 

I sprawa została zakończona.

Wybór padł na MA GS60. Porównania z GS20 nie było. Pobawiłem się ustawieniem kolumn w pomieszczeniu i znalazłem dźwięk o który mi chodziło - z czego jestem bardzo zadowolony. Dodatkowo na GS60 dostałem lepszą cenę o 1000 PLN w dół - z czego również jestem bardzo zadowolony :)

 

Jeśli chodzi o Paradigm-y myślałem o nich, ale moja Kochana nie zaakceptowała ich wyglądu :)

 

Bardzo dziękuję Wam za pomoc.

 

Następne wyzwanie to zakup wzmacniacza, ale w dobie kryzysu jest to plan na 2010 rok :)

 

Pozdrawiam

No to gratulki! :)

 

>Pobawiłem się ustawieniem kolumn w pomieszczeniu

>i znalazłem dźwięk o który mi chodziło - z czego jestem bardzo zadowolony.

Mam więc takie pytanie. Sam mam GS20 ale mam problem z tylnym bass-reflexem. Gdy jest zatkany to wszystko niby gra, ale trochę brakuje wypełnienia. Gdy zaś jest otwarty to mam potężną dziurę na basie akurat w miejscu odsłuchu. Sporo pomogło nabałaganienie za kolumnami - krzesła, kołdry.

Czy miałeś podobne problemy? Możesz opisać swoje doświadczenia w ustawianiu kolumn?

 

Pzdr,

Asiki

Asiki, a mógłbyś jeszcze raz napisać, jak masz ustawione kolumny i w jakiej odległości (względem siebie, miejsca odsłuchowego i ścian) i jak duży masz pokój? Co prawda w ciągu najbliższych dwóch lat nie zamierzam zmieniać sprzętu, ale jak się trafi okazja, to kto wie. A właśnie interesują mnie kolumny MA GS20 lub GS60.

witam kolegę :-)

 

mam właśnie gs20 w pokoju 24m2 i też miałem ten problem z niektórymi kolumnami. Z tymi też ale zacząłem się bawić w ustawienia i zmniejszyłem rozstaw kolumn na około 3-3,5m i około 1m od ściany i wtedy dziura znikneła. Ktoś dobrze niedawno napisał na forum, że scena się rozjeżdza i powstaje taka dziura. Na pewno też ma wpływ bliskość kolumn od ściany.

 

Pokombinuj z ustawieniem kolumn.

=> Altarus

Pokój ma wymiary 5m x 4m. Kolumny stoją na krótszej ścianie, od gwizdków do ścian bocznych mam ok. 100-110cm, od pleców kolumn do tylnej ściany jest 80cm.

Siedzisko jest na osi pokoju a za plecami mam 150cm przestrzeni.

Pokój nie ma drzwi, jest wykładzina na całości, na środku kanapka, fotel i szezląg, w rogach regały, parę innych mebli. Ogólnie zagracony :)

Myślę że owo 20m2 to minimum dla tych kolumn. Słuchałem ich też w salonie ok 17m2 ale się już lekko dusiły. Ale GS20 mają 2 bassreflexy, z czego jeden do tyłu, i to też należy wziąć pod uwagę.

 

=> bdaras

Chyba trochę mnie źle zrozumiałeś. Ja nie mam problemów ze sceną, kolumny są oddalone o ok. 2m od siebie a sam siedzę ok. 2,5m od nich. Dziurę mam w basie a nie w scenie. Chyba siedzę w jakimś węźle, bo bas z zakresu ok. 50Hz-70Hz mam wycięty o 30-40dB! Zamiast stopy perkusji 'dumm...dumm...' mam tylko 'p...p...'. Dopiero kotły brzmią jak należy.

Najbardziej wnerwiajace jest to że ta przypadłość dotyczy tylko miejsca odsłuchowego, gdziekolwiek indziej, nawet na innej wysokości jest już lepiej.

Pocieszjące jest że przynajmniej nic mi nie dudni.

 

Meble do pokoju kupiłem z myślą o konkretnym ustawieniu, więc z kolumnami nie bardzo mam jak pojeździć, najwyżej parę cm. Ale to wiele nie zmienia, już próbowałem. Jedyne co mogę jeszcze spróbować to znacznie je zbliżyć do tylnej ściany, to powinno diametralnie zmienić relację pokój - tylny bassreflex. Mam teraz zaje...e skuteczne absobery na tylnej ścianie więc wybuch basu czy silne odbcia wysokich już mi nie grożą ;)

Ale to wkrótce, na razie czekam na nową szafkę RTV, jej obecność może sporo zmienić.

 

Pzdr,

Asiki

  • 3 tygodnie później...

Trochę się pobawiłem i nieco udało mi się poprawić. Niestety nie jest jeszcze dobrze, jeszcze długa droga przede mną. Tymczasem wrzucam wyniki pomiarów, jak się zmieniało:

 

1. Sytuacja wyjściowa.

Goła ściana za kolumnami, od tyłu kolumn do ściany 80cm.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

2. Jak wyżej, z tym że zatlałem tylne otwory bass-reflex.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

3. Nowa szafka RTV i przede wszystkim solidne absorbery za kolumnami (fotka w wątku o ustrojach).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

4. Kolumny cofnięte o 14cm (czyli od tyłu kolumny do ściany jest 66cm). Tylny bass-reflex oczywiście pracuje normalnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...i to jest stan na dziś. Jak widać postęp jest znaczący, chociaż i tak jest niezła kicha.

Na razie to najlepsze ustawienie jakie mi się udało (nie zamieszczałem wyników pomiarów wszystkich ustawień, było ich parę).

Polecam pobawić się, niesamowite jak dużo zmienia przesunięcie dosłownie o kilka cm!

Najbardziej uciążliwe problemy z basem dotyczą u mnie zakresu do 100Hz. Nie mówię że problemy w wyższych częstotliwościach są mniej ważne, ale w obecnej sytuacji na pewno są mniej wkurzające. Dlatego tymczasem skupiłem się na badaniu właśnie tego zakresu.

 

Układ mebli w pokoju mam już docelowy, a że dołożenie firanki/obrazka wiele w tym zakresie nie zmienia, mogę założyć że na czas pogłosu znacząco nie wpłynę (jedynie pułapkami basowymi mógłbym tu działać). Czas pogłosu (RT60) mam na przyzwoitym poziomie (ok. 0.4s w tym paśmie) więc tego tematu nie drążę.

 

To co mam tragiczne to odpowiedź pokoju, przedstawianą na powyższym wykresach. Zostały one wygenerowane przez program TombStone. Pomiar jest prosty: program generuje sygnał sinusoidalny o rosnącej częstotliwości, który z dziurki słuchawkowej w laptopie leci do wzmacniacza i na kolumny. Równocześnie program mierzy sobie sygnał z mikrofonu umieszczonego w miejscu odsłuchu.

Obrazki są trochę małe, ale w miarę czytelne. Na osi poziomej jest częstotliwość (w skali logarytmicznej), zaś na osi pionowej głośność. Idealnie byłoby gdyby głośność zmierzona w miejscu odsłuchu była taka sama dla każdej częstotliwości. Niestety, z powodu odbić od ścian, rezonansów pokoju itd. tak nie jest. Rozkład zmienia się znacznie zarówno przy przesuwaniu kolumn jak i przesuwaniu miejsca odsłuchu.

O ile wąskie dołki albo piki nie stanowią większego problemu (przy normalnym słuchaniu muzyki są trudne do wychwycenia i bardzo nie przeszkadzają), to znaczne osłabienia albo wzmocnienia szerszych pasm dają się już we znaki.

 

Na pierwszym rysunku wyraźne jest silne osłabienie całego pasma 40-80Hz, zwłaszcza zakresów 43-55 i 60-70Hz gdzie osłabienie wynosi ok. -30dB w stosunku do średniego poziomu głośności. Masakra.

Jak widać na drugim rysunku, zatkanie tylnego bass-reflexu pozwoliło częściowo wykasować dziurę 60-70Hz. Jak się okazuje, dziura ta wynikała ze zjawiska SBIR między tylnym bass-reflexem a tylną ścianą: fala odbita od tej ściany nakładała się w przeciwfazie z falą bezpośrednią co skutkowało wykasowaniem pewnej częstotliwości (plus jej bliskie okolice).

Rysunek trzeci: panele absorbujące nieco wygładziły przebieg w stosunku do rys. pierwszego, zwłaszcza w zakresie wyższego basu. Niemniej rewolucji nie ma.

Dzięki przesunięciu kolumn bliżej tylnej ściany (rys. 4.) bardzo ładnemu wyrównaniu uległ zakres powyżej 55Hz. Pozostał tylko stusunkowo niewielki (7dB) dołek w okolicach 60Hz oraz trochę większe (+/- 12dB) nierówności powyżej 95Hz, ale nimi zajmę się później. Ogólnie powyżej 55Hz jest dobrze ale nie beznadziejnie ;)

Dziura w zakresie 45-50Hz (a właściwie 40-55Hz) wydaje się być niezależna od ustawienia kolumn i wytłumienia i jest zapewne związana z którymś z modów pomieszczenia. Tu pozostaje tylko walka pułapkami basowymi.

Tyle w kwestii opisu zamieszczonych bazgrołów ;)

 

Do tego dochodzi bieganie po całym pokoju z miarkę i kupa obliczeń aby zinterpretować otrzymane wyniki, sądzę jednak że ani same obliczenia, ani wnioski raczej nikogo nie zainteresują. Z resztą obliczenia czasem się nieźle pokrywają z wynikami, a czasam mniej. Cóż, pokój jest zbyt zagracony aby proste modele się sprawdzały ;)

 

Pzdr,

Asiki

->asiki

Jak to nikogo nie zainteresują ? Ja jestem pod wielkim wrażeniem, nareszcie profesjonalne podejście do najważniejszego problemu ;)

Mógłbyś podać jeszcze jakieś informacje na temat tego programiku TombStone, jakaś instrukcja, tutorial, no i skąd ściągnąć te cudo ? ;)

I love the sound of crashing guitars

Podstawowym oprogramowaniem jest dla mnie darmowy pakiet XII, w skład którego wchodzą narzędzia: CircFFT, Crest, Madde, RTSect, Swing, TimDec, TombStone oraz Tone. Wszystko do pobrania ze strony

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Dodatkowo korzystam z paru innych, jak AudioTester, ale raczej okazyjnie.

Polecam przejrzenie wątku

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

jest tam sporo użytecznych informacji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.