Skocz do zawartości
IGNORED

Zimowe opony i felgi


arturp

Rekomendowane odpowiedzi

>> marcin316, 6 Lis 2009, 12:52

 

Trzeba by jeszcze zobaczyć ile producent dopuszcza na której osi. Jednak w absolutnej większości przypadków standardowa nośność rozmiaru polecanego do danego samochodu starcza z zapasem. Ja jestem na granicy - mam dopuszczalny nacisk tyłu 1280kg a typowa nośność opon 215/55R16 to 93 a więc 650kg na sztukę. Tyle że to jest duży kombiak ze sporym zwisem tylnym.

Przy przednionapedowych jak cos to os hamujaca skrecajaca i napedowa jest ta sama wiec z tyl mozna by sobie nawet troleje zalozyc. Oczywiscie dupke bedzie nosic...ale od tego jest gaz, hamulec i odpowiednie ruchy kierownica.

 

Tylnio napedowka z dobrymi z tyl szybko sie napedzi...ale hamowanie to beda sanki nie mowiac juz o jakies mozlwiosci zmiany kierunku. Jak dlamnie to 4szt trzeba miec dobre i tyle.

 

Wszystkich ktorzy LEPSZE opony na tyl zakladaja (obojetnie jaka os napedzana) powiem tylko tyle...

Lepiej kontrowac kierownica i miec mozliwosc wyhamowania niz jazdy prosto bez kontroli.....

>> Robert Gdansk, 6 Lis 2009, 13:59

 

Na zakręcie obie osie muszą trzymać przy dość podobnym przeciążeniu bocznym - i pytanie która oś puści pierwsza, od tego zależy nad- bądź pod- sterowność. Gorsze z przodu dają nam podsterowność która jest zdaniem wielu bardziej pożądana.

 

Testy opon niestety pokazują że są opony lepiej działające na śniegu a są też lepsze na wodę czy błoto. Wyćwiczymy na parkingu pod marketem odruchy na śnieg / lód, a na drodze trafimy błotnistą breję i zachowanie samochodu zmieni się na przeciwne. Dlatego osobiście nieufnie podchodziłbym do mieszania.

>> Robert Gdansk, 6 Lis 2009, 13:59

 

Na zakręcie obie osie muszą trzymać przy dość podobnym przeciążeniu bocznym - i pytanie która oś puści pierwsza, od tego zależy nad- bądź pod- sterowność. Gorsze z przodu dają nam podsterowność która jest zdaniem wielu bardziej pożądana.

 

Testy opon niestety pokazują że są opony lepiej działające na śniegu a są też lepsze na wodę czy błoto. Wyćwiczymy na parkingu pod marketem odruchy na śnieg / lód, a na drodze trafimy błotnistą breję i zachowanie samochodu zmieni się na przeciwne. Dlatego osobiście nieufnie podchodziłbym do mieszania.

Dość nowy model, sklepy z felgami nie mają go jeszcze w konfiguratorach. Na forum marki piszą coś o ET 24, ale to dla zwykłego C3.

 

Tak czy siak skoro szerokość opony zostaje, nowa felga powinna mieć wszystko raczej tak jak stara - z wyjątkiem średnicy.

Misiomor> ja nie cierpie jak mi przod wyjezdza....moze dlatego ze uczylem sie latac bokami polonezem i uwierz mi prowadzil sie wcale nie gorzej po sniegu niz sredniej klasy przednionapedowka. Po prostu tam sie droge ogladalo przez boczne szyby :) ale za to jaki fun :D

 

Od kilku lat jezdze mocnymi przednionapedowymi autami...i jak popada deszcz albo snieg to kazde mocne wcisniecie gazu w zakrecie i wypycha mnie przodem. Tragedia....szpera pomaga ale nadal za malo.

Zeszlej zimy mialem ubaw jak pewien Pan oczytany w Autoswiatach czy innych "fachowych" pismach do passata TDI zalozyl na przednia os zimowki naprawde mocno zuzyte a na tyl dal nowe....Tlumaczylem ze to glupota bo nie osiagnie nic wspolnego z bezpieczenstwem ale on swoje.

Tak sie sklada ze z mojego warsztatu jest ciut pod gore....a bylo slisko...ledwo wyjechal popychany przez nas...wrocil za pol godzi i zjezdzajac na furkoczacym ABS przywalil w brame :D

Predkosc naprawde spacerowa :)

Zamienilismy kola i o dziwo wyjechal bez pchania...a ze tyl mu troche sie majtac bedzie...po pierwsze to trzeba wtedy wolniej a po drugie lekka kontra i auto wroci na swoj tor.

>> Robert Gdansk, 6 Lis 2009, 22:59

 

"moze dlatego ze uczylem sie latac bokami polonezem"

 

Chyba mamy wspólne doświadczenia. Ja to najbardziej lubiłem na letnich oponach po śniegu czy lodzie śmigać - bardziej przewidywalne odnośnie momentu zerwania przyczepności niż zimówki, nieważne że wcześniej to robiły.

 

Tym niemniej mało kto zjeżdża ze swojej codziennej trasy na parking pod market jak tylko śnieg grubszy spadnie, a podsterowność jest opcją podstawową dla wielu. Sam wcale zresztą nie jestem zwolennikiem mieszania opon, jakbym miał dwie pary tego samego typu ale różniące się złachaniem, w przednionapędowcu lepsze dałbym na przód. Chyba że miałbym różne typy - wtedy lepsze osiągami (ale szybciej się zużywające) wsadziłbym na tył, a trwalsze - na przód. Tym niemniej coś takiego to jednak ostateczność.

Wyniki testu opon zimowych (źródło: AŚ nr 42 z 12.X.'09, str. 40 i 41) w rozmiarze 205/55/R16:

 

1. Goodyear UltraGrip 7+ - wzorowa.

2. Continental WinterContact TS 830 - wzorowa.

3. Dunlop SP Winter Sport 3D - wzorowa.

4. Semperit Speed-Grip - wzorowa.

 

5. Michelin Primacy Alpin PA3 - dobra.

6. Pirelli W 210 Sottozero Serie I - dobra

7. Vredestein Snowtrac 3 - dobra.

8. Kumho I'Zen KW23 - dobra.

 

9. Sava Eskimo S3 - zadowalająca (dobre prowadzenie i hamowanie na śniegu; ocena obniżona za problemy z aquaplaningiem).

10. Nokian WR G2- zadowalająca (b. dobra trakcja na śniegu, niskie opory; przeciętne zachowanie na mokrej nawierzchni).

 

11. Firestone Winterhawk 2 - polecana warunkowo.

12. Kenda Polar Trax KR19 - NIEPOLECANA.

 

Opona całoroczna Hankook Optimo 45 - zadowalająca (czyli, że przyzwoite, jeśli jeździć okazjonalnie po śniegu).

 

Testu opony Bridgestone LM30 nie zamieszczono, bo producent tu.ż po zakończeniu testu zmienił skład mieszanki i rzeźbę bieżnika.

* * *

 

Generalnie konkluzja testu taka, że "tanie, dalekowschodnie gumy to nadal propozycja dla odważnych i nierozważnych".

arturp, 6 Lis 2009, 16:06

 

"...miałem kupic Nokiany WR za 200PLN/sztuka, nowe, para... ale ktos był szybszy.

Gdzie tanio sprzedają opony ?"

* * *

Nokian'y sprzedaje najtaniej(-?) ABBCO / Kraków (także wysyłkowo).

misiomor, 6 Lis 2009, 23:26

 

Byłbym za tym, by uczono zachowania się auta w warunkach zimowych na oponach letnich i o zjeżdżonym bieżniku. (Ofc nie na drodze.)

 

Też lubię, gdy auto nieco nosi :)

* * *

Niektórzy Świętsi od Pana Boga" nie powinni wyjeżdżać zimą na trasy w ogóle. (Tylko ćwiczyć, ćwiczyć i ćwiczyć umiejętności i odruchy ;)

Spowalniają ruch mocno, a wcale nie jeżdżą bezpiecznie, bo po prostu w takich warunkach KOMPLETNIE nie umieją !

* * *

* * *

* * *

Panowie, nie przesadzajcie z rozumowaniem. Owszem, tył ma być, uważam, słabszy bieżnik, przód mocniejszy. Nie chodzi o skrajne rozbieżności w wysokosci bieżnika, tylko by bieżnik się w miarę równo zużywał na każdej parze opon ! I przede wszystkim o to.

Bieżnik ma generalnie być jaki trzeba, tj. bezpiecznie głęboki i tyle.

 

A jak ktoś lubi założyć sobie coś extremalnego dla zabawy to co innego.

Byle się bawił/eksperymentował w odpowiednich miejscach /trasach/.)

Co do opon producentów dalekowschodnich. Założyłem kiedyś 4 x MAXISS.

Z zimowek to miały tylko nazwę i lamele.

Złe trzymanie na śniegu i wodzie. Nie polecam.

 

Za to w pamięci zapadły mi pewne Uniroyale.

Czy asfalt, czy śnieg - różnica polegała tylko na niewielkim poślizgu. Ale ułamek sekundy i zawsze powracała przyczepność.

Wczoraj obejrzałem swoje Daytony W500 po czterech sezonach w Toyocie Avensis i pełne zaskoczenie - opony jak nowe . A jeździ sie na nich całkiem dobrze . No i zamówiłem Daytony W510 - są po 280pln sztuka i skoro poprzedni model sprawdził sie w moim aucie to nowszy wstawię do ,,Cytrynki " .

...there is no spoon...

saczek_XTRM, 9 Lis 2009, 20:25

 

>w testach ADACa chyba Hankook dobrze wypadl...ja bym najchetniej kupil tanio 14" z kolcami...zna

>ktos moze tanie (z uzywawkami) miejsce w Wawie?

 

Absolutnie nie polecam, jeśli to był Icebear. W głębokim śniegu taka beznadzieja, że aż ręce opadają.

>>wasylak, 9 Lis 2009, 22:39

 

O masz, a ja myslalem ze ADAC calkiem niezle robi testy....

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

tutaj czytam ze sa szczegolnie polecane i w dodatku pobily nawet Yokahama. Moze nie popisuja sie na swiezym sniegu, za to na mokrym prawie wzor. Po czystym sniegu u nas sie chyba raczej nie jezdzi...

Gdzie mieszkasz?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

znalazlo sie i po polskiemu... (miales dokladnie ten sam typ?)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

tu ciekawe...test z tymi oponami zrobiony przez ADAC 2 lata temu

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wszystko, co nie po śniegu, wychodzi na tych gumach świetnie, są do tego bardzo precyzyjne w "wycinaniu zakrętów", więc pewnie ta część testu mówi prawdę.

A mieszkam w Bielsku-Białej i w naszej części kraju śniegu jest trochę więcej, zwłaszcza na górskich drogach.

  • 1 miesiąc później...

Dziś założyłem nowe GoodYear UltraGrip 7+, na próbę dwie na przód.

I prawda jest taka, że te oplute przeze mnie powyżej Hankooki, teraz na tyle (Mazda 323f bj, 1.8 115KM), przy zużyciu bieżnika na poziomie 50%- w szybszym zakręcie powodują efekt jak przy zaciąganiu ręcznego. Czyli beznadzieja, choć całkiem zabawna. Tylne zawieszenie jest w tym aucie w pełni niezależne, jakby co.

A gudjery- rewelacja pod każdym względem, nawet jako niedotarte nówki. Aż się chce wsiadać i pojeździć trochę po tej dzisiejszej ślizgawicy. Ale trzeba będzie chyba założyć również tyły...

  • 2 miesiące później...
  • 7 miesięcy później...

No dobra - czas coś kupić. Doradźcie, Panowie Szlachta.

 

W210 kombi, tylny napęd, automat, rozmiar 205/65R15 (wg. instrukcji wejdą, chyba że mam hamulce od 300TD), indeks prędkości T, autostradowej jazdy ponad 190 raczej nie planuję.

 

Teraz mam zgryz - raczej nie chcę wydawać za dużo, w zimę szalał nie będę, poza tym najlepsze gumy potrafią znikać razem z felgami. Istotne jest dla mnie zachowanie na mokrym - w góry się nie wybieram, w mojej okolicy na śnieg wystarczy że będą miały napisane "zimówki", z kolei zimówki jako takie na wodzie radzą sobie kiepsko, więc wypadałoby tu właśnie ulokować priorytety. Rozważane typy:

 

- Hankook W440 - w nowym teście ADAC (szerokość 205) wypadła dobrze

 

- Maloya Cresta 220 - w przedpotopowym teście z 2004 (zbliżonego rozmiaru 205/55R16) dokładnie to o co mi chodzi, tyle że dokładając 100PLN na komplecie mam Goodyear'y UG 7+

 

- Sava Eskimo S3 - w jednych testach wyróżnia się na plus w aquaplaningu (195), w innych dokładnie odwrotnie (205)

 

- Dayton Dw510 - budżetówka

 

- a może jeszcze coś innego?

Brałbym Hankooka ew. Savę,ale również brałbym pod uwagę opony wielosezonowe.

Za tymi dwoma firmami przemawia również to,że są dość popularny,czyli w razie awarii nie ma problemu z dokupieniem jednej opony.

Unikać jak ognia kupowanie przez internet,możliwości wyegzekwowania ew.gwarancji są praktycznie zerowe.

Ps.

Na wodzie wsie zimówki są praktycznie do bani,wielosezonowe są o wiele lepsze.

Z tego co podałeś to Hankooki to najmniejszy badziew. Ale jeżeli możesz dołożyć 100zł do UG7 to bym się nawet nie zastanawiał.

 

Wielosezonowe opony są dobre do UK, i to pod warunkiem że akurat nie napada śniegu. Zysk z nich jednak żaden, bo w dłuższej perspektywie zamiast jednego kpl zimówek i jednego kpl letnich, kupisz 2 kpl wielosezonowych.

"Don't trust opinion on forums.... every time I bought something based on online opinion and without listening in advance, it ended up being a big disappointment."

Ostatnio miałem przyjemność pracować dla Niemieckiej agendy, która przymierza się do wprowadzenia nakazu jazdy na oponach zimowych dla osobówek (obecny przepis jest sprzeczny z niemiecką konstytucją).

 

Problem polega na standaryzacji oznaczeń - jaka opona jest zimowa a jaka już nie. Okazuje się, że każdy producent ogumienia inaczej to traktuje, nawet uznane firmy, opona robiona na inny rynek, w Polsce czy w Niemczech, wcale nie musi już być zimowa.

Największym problemem według badających jest... mieszanka, która w wielu wypadkach nie jest przeznaczona na zimę. Duża ilość firm robi opony z wielosezonowej mieszanki, zmieniając tylko bieżnik i oznaczenia na oponach (taniej w produkcji, mniejsze stoki magazynowe, maksymalizacja zysków). Przodują w tym oczywiście firmy z dalekiego wschodu - tam nawet się z tym nie kryją, mało tego nawet jeden rodzaj opon może mieć różne mieszanki w zależności jakie komponenty były zastosowane (czytaj najtańsze obecnie dostępne).

 

Wniosek jest jeden - jeśli już kupujemy nowe gumy, kupujmy uznane marki, produkowane na naszym podwórku (europa). Jest mniejsze prawdopodobieństwo oszustwa.

Słucham tylko muzyki.

Wielkie dzięki za porady - na placu boju zostają zatem Hankooki i UG7. Mieszanka pełna niespodzianek vs groźba zastania kiedyś samochodu na cegłach. Czekam więc na felgi, sprawdzam czy pasują i rozglądam się za oponami.

 

Może jednak Koreańce będą solidniejsi od Chińczyków. Ciekawe że ci ostatni (chyba oni) próbowali jeszcze rok temu sprzedawać opony pod marką "Fate". Ponieważ owej marki obecnie nie znajduję, daje to powody do optymizmu w kwestii coraz lepszej znajomości lengłydżu wśród rodaków.

Za sprawą wielu pozytywnych opinii, kupiłem Goodyear'y UG7+, dokładnie 185/65R14 (tanio!). Spodziewałem się, że będzie to co najmniej dobra opona, ale i tak zaskoczyła mnie na plus, po prostu fantastycznie się trzyma drogi, także na mokrym, z czym już miewałem kiedyś problemy. Nie mam dużego doświadczenia, trochę jeździłem na polskich oponkach, na Continentalach też, ale GY zostawiają je wszystkie daleko w tyle (Debica Frigo całkiem niezłe są).

 

Stalowe felgi na zimę i nie strach że opony zmienią właściciela ;)

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

    Gość
    Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.


    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.