Skocz do zawartości
IGNORED

Głośnik do 2-way grający niskim basem?


Tarik

Rekomendowane odpowiedzi

No cóż - nieliczne 18cm zejdą, ale w sposób raczej nie poparty wychyleniem i wytrzymałością. A można myśleć też nad 22cm takimi jak CA22RNX (być może on był modelem bazowym dla woofera z Aeon'ów) albo Dayton RS225S-8.

Aeony są aktywne, to daje trochę większe możliwości kształtowania charakterystyki, poczynając od możliwości zastosowania głosników o małej skuteczności. Natrafiłem kiedyś w necie na konstrukcję dwudrozną pasywną z 26 cm wooferem 'World Designs WD25T' (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ) Parametrów nie znalazłem. No i chyba na Skanie 8535 w obudowie BR można uzyskać niskie zejście - nie przesadzając z mocą oczywiście.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Trudno znaleźć taki głosnik . Ja nie znam . W zasadzie tylko wsparcie br daje tak niskie zejście bo charakterystyki samych głosników zamontowanych w typowych obudowach ,, domowych " zestawów opadaja duzo wcześniej . Mam jednak wrazenie ,że niskie zejście będzie okupione pogorszeniem jakości przetwarzania średnicy i samego basu . Podany wyżej 8535 scan speaka jest typowym przykładem - w obudowie klona Proac 2.5 bas jest duzy i nisko-schodzący ale słabo kontrolowany natomiast średnica mało czytelna i trudna do opanowania fitrami pasywnymi - nierówności w okolicach 800Hz i 2kHz .

Obecnie buduję zestaw dwudrożny na podobnym głosniku - Usher 8935A ale zakładam ,że to będzie kompromis - dobry bas kosztem przeciętnej średnicy . Ma to grac w biurze więc jako dodatek do pracy wystarczy natomiast do domu buduję dwa zestawy trójdrożne - tu mozna ,,poszaleć " z doborem przetworników i częstotliwościami podziału ;p Kilka zestawów jakie wykonałem w przeszłości pokazały że różnicę jakości na korzyść 3-way słychać od pierwszych taktów muzyki ...

...there is no spoon...

Jak ktoś lubi, to można zbudować kolumnę 2-way nawet na 26cm papierzaku, przykładem mogą być ART Emotion Signature.

 

Na Daytonie RS225S-8 jest gotowa konstrukcja 2-way:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nie polecam ze względu na debilny przebieg impedancji, ale pokazuje że coś takiego da się zrobić jak ktoś się uprze. Trzeba by rzecz jasna przejść od podstawkowca do podłogówki i zastosować BR (albo MB).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tak jak kolega wspomniał wyżej w Aeonach jest stosowana aktywna korekcja niskich częstotliwości. Głośniki, których używają owszem są w wersji OEM ale wątpię żeby znacząco rózniły się od swoich standardowych odpowiedników. Najprawdopodobniej są to CA18RNX w mniejszej wersji monitorów i CA22RNX w większej, oba z normalnie niedostępną niepowlekaną membraną.

 

Najlepszym kompromisem w kwestii zejścia wśród 18 cm przetworników jest Scan Speak 18W8531, ma trochę większe Sd (150cm2) niż większość 18-tek i bardzo niskie zniekształcenia w całym paśmie przetwarzania. Tu masz gotową konstrukcję na nim:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wszystko zależy od tego, czemu miałoby służyć forsowanie koncepcji 2-way przy tak niskim zejściu.

 

Jeżeli chęci minimalizacji zniekształceń fazowych (wpływ na wierność przenoszenia dyskusyjny) to bym się zastanowił - takie "oversized 2-way" może wymagać podziału 6-tego rzędu (akustycznie) a 3-way na głośnikach 26cm + 15cm + kopułka, z podziałami 2nd / 4th to nie jest jakieś kosmiczne przedsięwzięcie - zniekształcenia fazowe będą łagodniejsze, bo przekręt łącznie 6th zostanie rozprowadzony na szerszy zakres częstotliwości. A może nawet udałoby się zrobić 2nd / 2nd jakby gwizdek był mocny i nisko-zniekształcający.

Scan Speak 18W8531G Revelator to moje największe rozczarowanie w zakresie przetwarzania średnich tonów . No ale nie twierdze ,że to co mnie odpowiada musi sie podobać innym .

...there is no spoon...

A co sadzicie o rozwiazaniu 2,5 drogi.

Chodzi mi po głowie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ale chciałbym zastosować 2xER18RNX, co sadzicie o tym rozwiązaniu. Czy do pomieszczeń rzędu 12-20m2 lepsze będą 2-way, 2,5-way czy 3 drogi?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

2 way + sub i masz niski bass. er18rnx+27tbfc/g lub 27tdfc + np. Seas L26ROY , lub daytnon RSS jakiś lub tiw 250xs

 

 

do 12-15m2 er18rnx+27tbfc/g 2 way samo wystarcza, wiem bo mam nie wiem jak w większym

 

3 drogi fajne i niski bass jest ale wzmacniacz trzeba bardziej wydajny

Moja strona audio - kondrax.mayhem.net.pl

Mój pomysł na 3 drogi z dużym niskotonowym to projekt ze strony

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ale właśnie chciałbym uniknąć 18W8531G na środku.

D2905/9900 i 26W8861 już mam, więc szukam pomysłu na środek.

Myślę o SS 15W8531. Tylko czy ta zwrotka ma szanse zagrać?

A może zrobić pełnozakresowy monitor z 9900 i 15W, a 26W „dopiąć” w OZ od 100, 150Hz?

 

Pozdrawiam

YunnanTEA

post-15061-100000960 1257793533_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>>misiomor, 9 Lis 2009, 08:32

 

>

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>

>Nie polecam ze względu na debilny przebieg impedancji, ale pokazuje że coś takiego da się zrobić jak

>ktoś się uprze. Trzeba by rzecz jasna przejść od podstawkowca do podłogówki i zastosować BR (albo

>MB).

 

chodzi Ci o to ze zjezdza ponizej 4R?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Można zrobić 2 drogi z bardzo niskim basem, jeżeli dysponujemy odpowiednim partnerem dla basowca.

Na pierwszym obrazku np. są dwa 12" na stronę i jeszcze kilka membran biernych i nadal jest to kolumna dwudrożna.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-2714-100000943 1257795622_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

>> saczek_XTRM, 9 Lis 2009, 20:32

 

"chodzi Ci o to ze zjezdza ponizej 4R?"

 

Właśnie o to. No i jeszcze ta wrażliwość filtrów C-E na przesunięcia rezonansów itd.

>>misiomor, 9 Lis 2009, 20:50

>Właśnie o to. No i jeszcze ta wrażliwość filtrów C-E na przesunięcia rezonansów itd.

 

sorry, co to "filtry C-E"?

>> saczek_XTRM, 9 Lis 2009, 21:32

 

Cauer - Elliptic a więc lokalnie bardzo ostre zbocza robione układami rezonansowymi. Dla mnie raczej bez sensu.

Gość cadam

(Konto usunięte)

Tarik, 9 Lis 2009, 23:38

 

>Zainteresowały mnie linie transmisyjne. Jakie parametry decydują o przydatności głośnika do T-L?

 

Dwa parametry: Fs i Qt

Fs odpowiednio niskie a Qt najlepiej około 0,5

 

W Elektronice praktycznej były kursy projektowania obudów głośnikowych które można ściągnąć płacąc SMSem. Pod koniec tych kursów są przerabiane TL.

 

"Obudowy głośnikowe" - Elektronika Praktyczna 8/1994 - 4/1995

"W głośnikowym żywiole" - Elektronika Praktyczna 11/2003 - 9/2005

http://ep.com.pl/?sect=czytelnia&pg=czytelnia

Z TL trzeba się przygotować na:

 

- wielką budę w stosunku do uzyskanego zejścia i maksymalnego SPL - Martin J. King opublikował co prawda soft do modelowania linii nie-klasycznych (pod Sd, Fs i Qts), z wylotem o powierzchni innej niż Sd (i krótszych niż ćwierć fali Fs, przez co całość może wyjść nieco mniejsza), ale nie rozpracowywałem tego, jako że jest to w MathCad'zie którego nie mam i nie znam. Zwłaszcza że taka nie-klasyczna linia w konstrukcji Seas Thor była powszechnie krytykowana za nędzny bas.

 

- dużo eksperymentów, z wytłumieniem (dlatego odkręcana ścianka to absolutny mus) a być może nawet z różnymi geometriami labiryntu (długość, powierzchnia wlotu i wylotu) co może oznaczać konieczność budowy wielu iteracji obudów.

 

- bas z rezonansowymi górkami i dołkami - jak dołki trafią na rezonanse pomieszczenia, może być dobrze, jak górka zgra się z modem pokoju - będzie fatalnie.

misiomor, 10 Lis 2009, 08:00

 

>Z TL trzeba się przygotować na:

>

>- wielką budę w stosunku do uzyskanego zejścia i maksymalnego SPL - Martin J. King opublikował co

>prawda soft do modelowania linii nie-klasycznych (pod Sd, Fs i Qts), z wylotem o powierzchni innej

>niż Sd (i krótszych niż ćwierć fali Fs, przez co całość może wyjść nieco mniejsza), ale nie

>rozpracowywałem tego, jako że jest to w MathCad'zie którego nie mam i nie znam.

 

Buda faktycznie w zasadzie zawsze wychodzi spora. Mam u siebie leciwe zestawy TL projektowane wg artykułów z EP. Dla częstotliwości strojenia 35 Hz i jednym załamaniu tunelu wysokość 125 cm, głębokość 35 cm. Wg tabel Martin'a J. King'a to obudowy dla zastosowanych u mnie 20 cm glosników niskotonowych Tonsila powinny byc jeszcz wieksze :)

Jesli chodzi o projektowanie linii transmisyjnych to na początek bardzo pomocne sa:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

oraz:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

bardzo wygodny kalkulator który na podstawie tabel Martin'a J. King oblicza rozmiary obudowy dla konkretnego głośnika.

 

>- bas z rezonansowymi górkami i dołkami - jak dołki trafią na rezonanse pomieszczenia, może być

>dobrze, jak górka zgra się z modem pokoju - będzie fatalnie.

 

Offset głośnika wzgledem końca linii transmisyjnej, mocne zwężenie linii czyli niska wartość parametru SL/SO w tabelach/kalkulatorze (niestety kosztem ilości basu) oraz wytłumienie obudowy to sposoby na walkę z anty-rezonansami.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ja mam też wrażenie że jedną z zalet TL, zwłaszcza wytłumionej, może być słabo zaznaczony peak rezonansowy impedancji - który w klasycznych BR czy OZ w połączeniu z cewką pasywnego filtru daje podbicie średniego basu (typowo gdzieś przy 80 - 120Hz). Tym niemniej autor wątku preferuje rozwiązania aktywne jak widać - a więc niewykluczone że TL straci część swojej ew. przewagi nad BR.

Nie znam się Panowie na budowie głośników, ale 2 konstrukcje które słyszałem o konstrukcji 2 way które zagrały naprawdę dobrym (rozdzielczy, kontrolowany) niskim basem to: Art Loudspeakers Emotion / Deco 10 na przetwornikach Seasa (29 mm i 26 cm) i Ancient Audio Monitor V na Etonach (25 mm i 22 cm).

pozdrawiam

Ancient Audio Monitor V na Etonach (25 mm i 22 cm) o ile pamiętam były na Audioshow w 2008r. Może grało to i nie źle, ale byłem świadkiem niepokojącego zjawiska wciśnięcia membrany niskotonowego trwającego ponad sekundę oczywiście bez wydania jakiegokolwiek dźwięku.

Natomiast Art.’y mają swoją specyfikę i nadają się do określonego rodzaju muzyki. Na tegorocznym Audioshow grały Deco 20. Podchodziłem do nich kilka razy i nie przekonały mnie. A szkoda, bo w planach miałem zrobienie coś na kształt ART Emotion.

 

Pozdrawiam

YunnanTEA

>> YunnanTEA, 10 Lis 2009, 12:18

 

"ale byłem świadkiem niepokojącego zjawiska wciśnięcia membrany niskotonowego trwającego ponad sekundę oczywiście bez wydania jakiegokolwiek dźwięku."

 

To IMHO raczej sprawka lampusa, ew. patefonu. Głośnik po prostu wychyla się tak jak mu się napięcie zapoda.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.